letnik VIII, številka 2, oktober 2016 3 Izzivi managementu: www.sam-d.si Uvodnik Uvodnik Pričujoča številka revije Izzivi managementu prinaša zanimive in aktualne prispevke s področja managementa v našem prostoru. V tokratni številki so zbrani prispevki s področja obvladovanja stresa managerjev, uporabe modela ravnanja z znanjem v praksi, razvijanja tehnično-tehnološke in raziskovalno-razvojne zmožnosti ter vloge poštnih storitev v e-trgovini, seznanili pa vas bomo tudi s smernicami, kako pripraviti kakovosten strokovno- raziskovalen prispevek. V rubriki Intervju tokrat predstavljamo uspešno slovensko podjetje Lek d.d. V uredniškem odboru verjamemo, da so predstavljeni prispevki oz. vsebine lahko v pomoč in usmeritev tako raziskovalcem in pedagogom kot managerjem pri vsakdanjem delu, snovanju novih strategij in krepitvi konkurenčne prednosti podjetij ter drugih združb. Rubriko „Strokovno-raziskovalni prispevki“ pričenjamo s predstavitvijo prvega prispevka avtoric Teje Zaletelj in Sandre Penger z naslovom „Moderacijska vloga športne rekreacije pri obvladovanju stresa managerjev“. Prispevek obravnava motivacijo managerjev na delovnem mestu, še posebej se osredotoči na športno rekreacijo managerjev. Športna rekreacija naj bi povečevala odpornost proti stresnim dogodkom in ugodno vplivala na pozitivno ciljno usmerjenost pri delu. V multimetodološko študijo je bilo vključenih 39 managerjev. Ugotovitve raziskave kažejo, da managerje najbolj motivirajo dober tim, delavnost zaposlenih in uspešno izpeljani projekti. Raziskava je nadalje pokazala, da se managerji redno ukvarjajo s športno rekreacijo v povprečju vsaj trikrat tedensko, in da jim slednje daje večjo zagnanost, zato so bolj motivirani in posledično bolj učinkoviti. Izvedena raziskava kaže, da športna rekreacija dejansko pripomore k večjemu obvladovanju stresa managerjev na delovnem mestu. Drugi prispevek avtoric Emanuele Molek in Katarine Katje Mihelič z naslovom „Raziskava ravnanja z znanjem v izbranem podjetju in preverba uporabljenega modela“ obravnava model ravnanja z znanjem, avtorjev Rozmana in Sitarjeve (2007), ki predvideva dve medsebojno povezani ravni preučevanja, to sta raven podjetja in raven posameznika. Prispevek s kvalitativno in kvantitativno raziskavo preučuje faze uporabljenega modela. Avtorici ugotavljata, da je vseh pet faz procesa ravnanja z znanjem v veliki meri, vendar neenakomerno, uresničenih v izbranem podjetju. Raziskava kaže, da ima učenje v podjetju izjemno pomembno vlogo v sistemu ravnanja z znanjem, zato priporočata, da podjeta in druge združbe sistematično uredijo področje ravnanja z znanjem in znanje v največji možni meri zapišejo ter preoblikujejo v vidno znanje. Naslednji prispevek z naslovom „Razvijanje tehnično-tehnološke in raziskovalno-razvojne zmožnosti kot dinamičnih zmožnosti na področju energetike“ avtoric Mojce Lozej in Lidije Breznik obravnava teorijo dinamičnih zmožnosti, ki poudarja pomembnost stalnega prilagajanja notranjemu in zunanjemu okolju ter udejanjanja pravih priložnosti za doseganje želenega konkurenčnega položaja. Prispevek preučuje tehnično-tehnološko in raziskovalno-razvojno zmožnost kot ključno dinamično zmožnost na primeru panoge energetike. V okviru raziskave so bile ugotovljene aktivnosti in prakse, ki podjetju omogočajo razvijanje obeh preučevanih zmožnosti. Na podlagi ugotovitev so podana priporočila za prakso kot usmeritev ter pomoč pri razvijanju tehnično-tehnloške in raziskovalno- razvojne zmožnosti. Avtorici poudarjata, da lahko zmožnosti, neodvisno od njihove vrste ali narave, razvijamo le in zgolj s pomočjo ljudi, pri čemer je pomembno, da v podjetjih ustvarimo takšno klimo in kulturo, ki bo omogočala odprto komunikacijo in bo usmerjena k prepoznavanju sposobnosti zaposlenih ter razvijanju njihovih potencialov. Zadnji prispevek v rubriki „Strokovno- raziskovalni prispevki“ avtorjev Tine Vukasovič in Marka Grden z naslovom „ Vloga poštnih storitev v e-trgovini“ se osredotoča na poštne storitve, ki predstavljajo pomemben del vrednostne verige e-trgovin, njihov vpliv na delovanje te verige pa je premalo raziskan. Prispevek obravnava odnos letnik VIII, številka 2, oktober 2016 4 Izzivi managementu: www.sam-d.si Uvodnik slovenskih uporabnikov interneta do spletnega trgovanja in vpliv poštnih storitev na odločanje za nakup prek spleta. Rezultati kvantitativne raziskave kažejo, da uporabniki interneta v Sloveniji menijo, da imajo poštne storitve precejšen vpliv na odločanje za nakup in da je za kupce pomembno, kateri poštni operater bo storitve opravil. Na podlagi ugotovitev sta avtorja pripravila predloge za razvoj in prilagajanje novih poštnih storitev. Opozorila sta tudi, da bi morala predvsem poštna in logistična podjetja v prihodnje redno opravljati raziskave o vplivu poštnih in logističnih storitev na e-trgovino. Rubrika „Razmišljanja“ prinaša zanimiv ter poučen prispevek avtorja Rudija Rozmana z naslovom „Pisanje strokovnih in znanstvenih prispevkov“. Avtor ugotavlja, da prihaja zlasti v praksi do pomanjkljivosti pri pisni predstavitvi strokovnega in raziskovalnega dela. Namen prispevka je izboljšati kakovost priprave različnih prispevkov, kot so poročila o izvedenem delu, članki v revijah, prispevki na posvetovanjih, monografij itd. Rubrika „Intervju“ prinaša vpogled v poslovanje in dobre prakse uspešnih slovenskih podjetij. V tej številki predstavljamo uspešno slovensko podjetje Lek d. d., ki letos praznuje 70 let. O ključnih poudarkih iz njihovega poslovanja je spregovoril mag. Vojmir Urlep, predsednik uprave. V rubriki „Novosti s področja strokovne literature“ sta na kratko predstavljeni dve monografiji. Monografija „Zgodovina organizacijske misli“ je obsežen in hkrati podroben pregled organizacijske znanosti, ki zajema vse zgodovinske, teoretične in praktične aspekte področja. Monografija“ Nove paradigme organizacijskih teorij 2016“ pa je sestavljena iz petih tematskih sklopov, ki obravnavajo različne teme s področja organizacije. Vsem bralcem želim obilo dobrih idej za prakso, ki se jim bodo utrnile ob prebiranju prispevkov, hkrati pa vas vabim k sodelovanju pri ustvarjanju prihodnjih vsebin revije Izzivi managementu. Lidija Breznik, glavna urednica