Mojca U rek VODIČ ZA PREŽIVETJE SKOZ SOCIALNOVARSTVENE SLUŽBE IN SLUŽBE DUŠEVNEGA ZDRAVJA ZA LEZBIJKE IN GEJE — Hmm. Morda se vam je v preteklosti zgodilo kaj, kar je ostalo skrito v podzavesti in vam brani, da bi imeli zdravo spolno razmerje s pripadnikom nasprotnega spola. S trdim de- lom in ob profesionalni pomoči bi vam ver- jetno uspelo odkriti te zavore in najti pot h globokemu, zadovoljujočemu odnosu z mo- škim. Zajela je sapo in se uradno nasmehnila. - Ste kdaj razmišljali o otrocih, Molly? - Nikoli. To pot ni mogla skriti nelagodja. -Tako torej. Draga moja, uredila sem, da se boste trikrat na teden dobivali z našim psihiatrom. Seveda boste tudi k meni prihajali na redne pogovore enkrat na teden. Držala bom pesti, da bi uspe- šno premagah svoje težave. Želim, da me imate za prijateljico. Prišla sta dva varnostnika in me spremila do oddelka za norce. Medicinska sestra mi je vzela prstne odtise. Najbrž so jih pogledali pod mikroskopom, da bi našli kužne bakterije. Odpeljali so me v prazno sobo s posteljo v kotu in mi odvzeli vsa oblačila. V zameno sem dobila smrdljivo haljo, v kateri bi bila tudi Marilyn Monroe videti kot beračica. Zaprli so vrata in jih zaklenili. Od neonske luči so me bolele oči in njeno brnenje me je spravljalo v norost vsaj toliko kot terapija. Čez nekaj ur se je pojavil turški psihiater dr. Demiral, da bi se pogovoril z mano. Vprašal me je, ali sem motena. Odgovorila sem, da v tistem prostoru prav gotovo in da hočem ven. Rekel je, naj se pomirim in da me bo izpustil čez nekaj dni. Do takrat me bodo za moje lastno dobro obdržali na opazovanju. Šlo naj bi za ustaljen postopek, nič posebnega. V naslednjih dneh sem si prislužila oskarja za igro. Bila sem mir- na in dobre volje. Pretvarjala sem se, da se veselim srečanj z zamaščenim in zaraščenim dr. Demiralom. Pogovarjala sva se o mojem otroštvu, gospe Marni in o tlečem sovraštvu, ki sem ga zatirala v sebi. Bilo je zelo preprosto. Pozorno poslušaš, kaj ti rečejo, resno pokimaš in odgovoriš z »da« ali »o tem nisem premišlje- vala«. Izmišljala sem si božjastne zgodbe, da bi z njimi opravičila napade besa v preteklosti. Pomembno je, da si izmisliš sanje. Nori so nanje. Vse noči sem prebedela in si izmišljala sanje. Bila sem izčrpana. Po tednu dni so mi dovolili, da se vrnem v relativno spokojnost Broward Hilla. (Rita Mae Brown, Granatno jabolko: 84-86.) Svetovna zdravstvena organizacija je leta 1991 izpisala homoseksualnost iz registra duševnih bolezni, potem ko je imela ta status od 19. stoletja dalje. Še pred tem je srednjeveška cerkev grmela na ljudi iz prižnic, svareč jih pred hudičem, ki ima veliko obrazov in lahko med drugim obsede ljudi tudi tako, da imajo nenaravna nagnjenja do ljudi istega spola. Hudiča so potem strokovno usposobljeni preganjali na številne iznajdljive načine, ki jim ne gre oporekati učinkovitosti, npr. sežiganje na grmadah in podobno. Podobno učinkovit je bil Hitler, ko mu je uspelo v krema- torijih koncentracijskih taborišč spremeniti v pe- pel zavidljivo število osebkov, ki so grozili, da bodo s svojim izprijenim vedenjem pokvarili zdravo jedro arijskih družin. Psihiatrija sicer ni nadaljevala tradicije vsesplošnega navdušenja nad požiganjem, a je od svojega nastanka dalje gojila v koreninah isto naravnanost, in sicer, da je homo- seksualnost simptom, ki ga je treba odstraniti. Elektrošok, lobotomijo, hormonsko terapijo in kar je bilo podobnega so pozneje zamenjale mehkejše metode - npr. behavioristična terapija in psihoterapija. Otrokom, za katere je kazalo, 113 MOJCA UREK da se ne razvijajo v skladu s svojimi spolnimi vlo- gami, so to poskušali priskutiti na ta način, da so jih npr. obenem s stikom z njihovimi priljublje- nimi igračami, oblekami, identitetnimi simboli izpostavili telesnim ali psihičnim neprijetnostim in bolečinam, kar naj bi imelo posledični učinek, da bo otrok nezaželena vedenja opustil. In tako naprej. Znanost je s svojimi izsledki tovrstna pri- zadevanja podpirala. Že zgodaj so homoseksual- cem merili obsege glav, da bi dokazali njihovo biološko različnost (manjvrednost). Pozornost na zunanje znake je pozneje zamenjalo zapletenejše raziskovanje notranjosti: specifične psihe, družin- skih predispozicij in - v zadnjem času spet zasuk k biologiji - skrivnostnega gena za homoseksual- nost. Lezbijke in geji, četudi ne več označeni za du- ševno bolne, veljajo za nesrečne ljudi. Nesrečni so bojda, ker niso našli ustreznega partnerja ali partnerke nasprotnega spola in so se v homosek- sualnost zatekli kot k zasilnemu izhodu, nesrečni, ker jih »nekaj« - kar koli že - sili k takim občutjem in si ne morejo sami pomagati, nesrečni zaradi nesrečnega neravnovesja hormonov, nesrečni, ker nimajo svojih otrok, sicer pa so njihova partner- stva itak po definiciji nesrečna. Nesreča jim je tako rekoč imanentna. O tem, da je to čista res- nica, se lahko prepričamo v skorajda vseh filmih s to tematiko, ki so recimo starejši od deset, pet- najst let. Koliko filmov poznate, v katerih lezbijka ali gej ne konča s kakšnim hudim zločinom na grbi, navadno z umorom partnerke ali partnerja, če že pred tem ne naredi samomora ali pristane v norišnici? Zgodovina homoseksualnosti pozna tudi nekaj srečnih obdobjih, ko so imeli moralni dušebrižniki vseh vrst precej drugega dela in tako istospolna razmerja vsaj za tisti čas niso veljala za družbeni greh ali osebno tragedijo, kar nam daje nekaj upanja, da je sreča kljub vsemu precej odvisna od določene družbene klime. Sicer pa za seksualnost podobno kot za norost velja, da jo smejo manj nadzorovano prakticirati le višji sloji ali kako drugače izbrani krogi (npr. umet- niški). Lezbično in gejevsko gibanje od šestdesetih let prejšnjega stoletja dalje postavi vprašanje homoseksualnosti v kontekst boja za enakoprav- nost in prepoznavnost v vseh sferah življenja. Ta- ko so tudi na televizijske zaslone prišle privlačnej- še, pa tudi bolj vsakdanje podobe homoerotične ljubezni, ki se čedalje pogosteje srečno izide. Tako kot še zmeraj po malem prevladuje pre- pričanje, da so homoseksualci nesrečni, velja tudi nekakšno vsesplošno mnenje, da je družba danes strpnejša do homoseksualcev, kot je bila nekoč. Strpnost je zanimiv pojem. Mene spominja na to, da stisneš zobe in malo potrpiš, da bo mir v hiši. Večina ljudi, ki se opisuje kot strpne, prav- zaprav tudi govori o svojem odnosu do homose- ksualnosti na ta način: naj bodo, mene ne motijo, zanimajo pa tudi ne; v redu, dokler mene pustijo na miru; naj delajo med sabo, kar hočejo, samo ne na javnih prostorih, tega nam res ni treba gle- dati; in ne, otrok jim pa ne bi smeli dati. Mediji to raven strpnosti podpirajo, ko še po petnajstih letih gejevskega in lezbičnega gibanja pri nas v javnomnenjskih anketah postavljajo mimoidočim vprašanja tipa: »Ste za ali proti homoseksualno- sti?« Tako formulirano vprašanje daje vprašanim vtis, da gre za zadevo, o kateri se dejansko morejo in smejo odločati. Na ekranu potem gledamo posameznike, ki si čisto zares vzamejo čas za raz- mislek, da bi pojasnili svoj zapleten odnos do tega vprašanja, v smislu: »Ja, že že, ampak...« Nekateri so bolj neposredni, enostavno bruhnejo v kamero, da je to bilo, je in bo bolno, ter pojasnijo, kaj vse bi naredili svojim otrokom, če bi jih zalotili pri čem takem. Pretepli, poslali v vzgojni zavod ali k psihiatru, pika konec, kaj pa je treba tu komplici- rati. Predreferendumske razprave letošnjo pom- lad, ki so presojale tudi o tem, ali je dopustno, da bi imele lezbijke otroke, so izzvale podoben uči- nek. Pravzaprav je že samo referendumsko vpra- šanje legitimiziralo način, na katerega je bilo mo- goče razpravljati. Tako je lahko vsak Francelj, ki si je vzel pet minut časa, izlil na papir svoje stra- hove, kako so samske ženske egoistične kurbe, lezbijke pa čarovnice, ki bi vse svoje napore pri vzgoji otrok vložile v snovanje načrtov o uničenju moških. Slovenija je namreč demokratična dežela, v kateri imajo vsi pravico izraziti svoje mnenje (bolj ko je mnenje ekstremistično in se približuje Rugljevemu vrelišču, bolj je super). Pri nas se narod sam odloča, kaj je prav in kaj ne, koga želi gledati v svoji bližini in koga bi bilo treba iztrebiti. Težko je oceniti, do katere mere smo priprav- ljeni »trpeti« (beri: biti strpni) socialni delavci in delavke. Študentska organizacija univerze je maja 2000 izvedla mnenjsko anketo o istospolnem star- ševstvu med socialnimi delavkami in delavci. Na anketo je sicer odgovorila manj kot polovica cen- trov za socialno delo (24 od 62), pa vendar smo lahko kar zaskrbljeni nad rezultati. 75% socialnih delavk in delavcev, ki so na anketo odgovorili, se je v uvodnem vprašanju izjasnilo, da ne podpira 114 VODIČ ZA PREŽIVETJE SKOZ SOCIALNOVARSTVENE SLUŽBE IN SLUŽBE DUŠEVNEGA ZDRAVJA ideje legalizacije istospolnega starševstva. Ko so bila respondentom postavljena natančnejša vpra- šanja, so bili odgovori enakomernejše porazde- ljeni in nekoliko manj skrajni, kar je po svoje tudi tipično. Tako se isti respondenti, ki ideje sicer ne podpirajo, takoj v naslednjem vprašanju v skoraj 42% strinjajo, da bi morali pri dodelitvi otroka istospolnim staršem upoštevati iste kriterije kot pri dodelitvi staršem različnega spola. In kar na- enkrat se jih le nekaj čez 20% ne strinja, da bi do dodelitve sploh prišlo. Pomemben je podatek, da je samo ena socialna delavka doživela, da se je nanjo obrnil istospolni par za informacije o dode- litvi otroka, kar pomeni, da iz anketnih odgovorov govorijo predsodki, ne pa izkušnje v praksi. Kakor koli, na zadnje vprašanje je 83% vprašanih odgo- vorilo, da zase meni, da nima predsodkov do homoseksualcev. Socialna delavka, ki dela na po- dročju posvojitev, se je na okrogli mizi, na kateri je SOU predstavila omenjene rezultate raziskave, podobno ocenila, namreč, da nima nobenih pred- sodkov. Svojo nehomofobično držo je uspela takoj tudi dokazati. Posvojitev otrok istospolnim parom ne odobrava in ne bi podprla. Svoje stališče je tudi pojasnila, in sicer s tem, »da tako ali tako ni dovolj otrok niti za heteroseksualne pare«. »Veste,« je pozneje svoje mnenje še dodatno stro- kovno podprla, »že dolgo delam na področju posvojitev. Težko rečem, zakaj, ampak nekaj mi govori, da to ne bi bilo dobro za otroka.« Vprašala sem jo, s katerimi strokovnimi argumenti, teorija- mi ali praktičnimi izkušnjami lahko podpre svoje izjave, pa sem jo s tem samo razjezila. Tako sem lahko bila še bolj prepričana, da tisto »nekaj«, kar ji govori, ni ne znanje ne izkušnje ne kakšen nezmotljiv notranji glas, pač pa nereflektiran predsodek. V nasprotju z prevladujočim zdravorazum- skim mnenjem o gejih in lezbijkah pa ti sebe opisujejo kot razmeroma srečne. Bolj ko je lahko njihova ljubezen odkrita in sprejeta, bolj so v resnici srečni. Še najbolj so srečni, ko jih nihče ne požiga, priključuje na električni tok, pretepa, meče iz lokalov ali služb ali opravlja za hrbtom. Srečni so zelo verjetno pod podobnimi pogoji kot drugi ljudje. Svoje zadovoljstvo utemeljujejo tudi z občutkom, da so si svoj način življenja na neki način izbrali, zato ga doživljajo kot nekaj pose- bnega. Večina nesrečnosti, ki se pripisuje naravi njihove spolne orientiranosti, vendarle izvira iz diskriminacije v vsakdanjem življenju in predsod- kov okolice. Dr. Theo Sandfort je v intervjuju v Delu (R. Kuhar, 21.7.2001) predstavil izsledke raziskave o duševnem zdravju med geji in lezbijkami na Nizozemskem. Ugotovil je, da zelo veliko gejev in lezbijk nima nikakršnih duševnih problemov. Na drugi strani pa v primerjavi s heteroseksualno populacijo pogosteje iščejo pomoč v svetovalnih službah ter v celotnem življenjskem obdobju zanje obstaja trikrat večja verjetnost, da bodo zapadli v motnje razpoloženja, dvakrat večja verjetnost, da bodo doživljali tesnobna stanja, in dvakrat večja verjetnost za zlorabo dovoljenih in nedovo- ljenih substanc. Razlogi za to so, da mora oseba, preden sprejme svojo homoseksualnost, predelati vrsto negativnih stališč družbe, ki vplivajo nanjo. Pogosteje je pod nenehnim pritiskom, kako ga ali jo bodo ljudje videli, ocenjevali ali prepoznali kot geja ali lezbijko. To pomeni, da je oseba ves čas na preži, kar je zelo stresno. Pri nas nimamo sistematično zbranih podat- kov o gejih in lezbijkah kot uporabnikih socialnih ali svetovalnih služb ali služb duševnega zdravja. Od »specializiranih« svetovalnih služb obstaja da- nes Galfon - telefon za lezbijke in geje. Pred nekaj leti je v Ženskem centru Metelkova mesto delo- vala še lezbična svetovalnica društva Kasan- dre.Večina lezbijk in gejev, ki iščejo pomoč, se torej obrača na običajne službe. Iz zgodb znancev in znank lahko povzamem nekaj tipičnih odzivov služb na gejevsko in lezbično problematiko. Od- zivi služb so odvisni zlasti od osebne razgledano- sti in širine profesionalk in profesionalcev oz. na drugi strani od njihovih predsodkov in ne od kakšne načelne naravnanosti, ki bi si jo te službe posebej vpisale v svoj kodeks (z izjemo nekaterih nevladnih organizacij, ki se glede tega jasneje deklarirajo). Tako nobena lezbijka ali gej ne more vedeti, kaj lahko tozadevno pričakuje, če se bo obrnil/a na profesionalno službo. Pozitiven odziv na njeno, njegovo spolno orientacijo ni samoume- ven. Informacije o dobrih in slabih svetovalkah in svetovalcih potem krožijo od ust do ust po ne- formalni mreži, v smislu: »Ti, a poznaš koga, ki s tem nima problema?« Že tako se je namreč težko odločiti, da boš razprla, razprl svoje intimne pro- bleme popolnemu tujcu, tujki; toliko težja je od- ločitev, če sploh ne veš, na kakšno mino lahko stopiš, ko prideš čez prag ustanove. Lezbijke in geji, ki so v določenem obdobju svojega življenja iskali pomoč, pripovedujejo o zelo dobrih izkušnjah, in teh je kar veliko, pa tudi o precejšnjem nerazumevanju in nesprejemanju. 115 MOJCA UREK Med dobre izkušnje so šteli, če so po razkritju pred strokovno delavko, delavcem doživeli ob- čutek sprejetosti, nezavrnjenosti, neodtegnjene bližine, zanimanje in podporo svojim prizadeva- njem. Med slabe izkušnje so uvrstili odzive v raz- ponu od obupne zadrege do poskusov spreobra- čanja. Zadrega strokovnjaka, strokovnjakinje ob razkritju zna biti neprijetna, pa vendar človeška in ni nujno znak, da se v nadaljevanju srečanje ne bo dobro izšlo. Nekateri so doživeli na prvi pogled pozitiven odziv, ki pa se je pozneje razvil v vse sorte hudih stvari, npr. v napad »vsiljive radovednosti«. Očitno neseznanjena profesional- na oseba je srečanje z gejem vzela kot eksotično obogatitev svoje prakse. »Ah, hvala, da ste bili odkriti, še nikogar do zdaj nisem srečala v svoji praksi. Vas lahko nekaj vprašam?« V tem duhu je usmerila vanj artilerijo vseh mogočih vprašanj, od zelo stereotipnih do perverznih, na primer, kako zgleda seks med dvema lezbijkama? ali res zmeraj ena igra moško, druga pa žensko spolno vlogo? ali njegova mati nosi hlače v hiši? se sam na skrivaj preoblači v ženske cunje? Tako oble- gana oseba se je kaj kmalu začela počutiti kot zajček sredi pomembne raziskave, ki osebno z njo ali njenimi problemi nima nobene zveze. Med hujše odzive profesionalnih služb sodi patologizacija homoseksualnosti, se pravi, praksa, ki se opira na prepričanje, da je homoseksualnost problem ali odklon. Med najpogostejše in naj- popularnejše načine aplikacije tega prepričanja sodijo napori, usmerjeni v iskanja osebnih vzro- kov, da se ti je v življenju to pripetilo. Če se že ne moreš spremeniti, potem vsaj nenehno razmišljaj o tem, zakaj si tak, kakršen si. Poglobi se v to, do kdaj si lulal v plenice, do katerega leta te je mama dojila in kaj še vse groznega se ti je dogajalo z ženskami, da ne moreš spati z njimi. Si prepri- čana, da bi še mislila, da si lezbijka, če bi srečala »pravega«? V srčiko tega prepričanja je vsajeno vedno znova dejavno staro upanje, da se da homo- seksualnost pozdraviti. Samo potruditi se je treba. Procesi poskusov korekcije iz homoseksualnosti v heteroseksualnost so lahko bolj ali manj raz- vidni, včasih pa tudi povsem zakriti. Profesionalna oseba lahko npr. pozitivno, v prijateljskem tonu spodbuja geja ali lezbijko, naj vendarle poskusi najprej tudi v heteroseksualnem odnosu, da bo lahko pozneje povsem prepričan/a. Prijateljsko prepričevanje postane učinkovitejše, če v geju ali lezbijki prebudi občutke slabe vesti, krivde in čustva izgube, ki jih morda še ni predelal/a. Ste res dobro premislili, da si ne želite imeti otrok in družine? Ni se vam treba dokončno odločiti. Mogoče je bolje, če v tej fazi ne poveste staršem. Mogoče je res bolje, ampak homoseksualna oseba bo po takih sporočilih odvlekla s sabo skupaj s svojimi še nepotrebno breme tujih dvomov in strahov. V posameznih psihiatričnih službah pa se še zmeraj dogajajo bolj odločni korekcijski poskusi. Ljudje, ki so v nekem obdobju svojega življenja uporabljali psihiatrične službe ali pa so na njihovo pomoč vezani dalj časa, so lahko zlasti v času kriz ranljivejši in bolj dovzetni za dobronamerne stro- kovne nasvete. Recimo, lezbijki v globoki depresiji je psihiatrinja pojasnila, da je v takem stanju zelo verjetno zaradi tega, ker živi v partnerstvu z žen- sko. Ne glede na to, da je bila partnerka njen glav- ni vir podpore, se je psihiatrinji zdelo prav, da ji pojasni, da taki odnosi nikamor ne vodijo, ker ljudje tega ne sprejemajo in bo najbolje za vse, da se razideta. Mlajši moški, ki je imel veliko od- prtih vprašanj o svoji spolni identiteti, je obiskoval terapevtsko skupino v bolnišnici, kjer je dobil navodilo, naj o svojih homoseksualnih izkušnjah raje ne govori, ker bi to znalo vznemiriti druge paciente. Lezbijki, ki je v času bivanja v bolnišnici hodila tudi na individualne razgovore k psihiatru, je ta vedno znova zagotavljal, da so njena lezbična nagnjenja začasna, saj so posledica duševne bole- zni. Da bi bil bolj prepričljiv, je navajal primere svojih bivših pacientk, ki so imele podoben pro- blem, vendar se je ta sčasoma rešil sam od sebe, ko so se enkrat poročile in rodile otroke. Pogosto postane homoseksualnost psihiatričnega uporab- nika bistven podatek, ko se ugotavlja njegova diagnoza, in pomemben predmet razprav okoli njegovega stanja. Koliko pozornosti pa namenjajo zdravniki heteroseksualnosti pacientk in pacien- tov? Še nisem slišala, da bi komu napisali v kar- toteko: R. Š., diagnoza: shizofrenija; pri osebi smo opazili znake heteroseksualnega obnašanja. Ker v nekaterih strokovnih službah, bodisi socialnih, svetovalnih ali psihiatričnih, še vedno dojemajo homoseksualnost kot duševno motnjo, ker je preživetje lezbijkam in gejem že tako oteže- no (komu pa je sploh lahko?) in ker so izkušnje šola, iz katere naj bi se tudi drugi kaj naučili, se mi je zdelo, da ne bo škodilo nekaj dobronamer- nih nasvetov za vse, ki kdaj uporabljamo ali ponujamo profesionalno pomoč. 116 VODIČ ZA PREŽIVETJE SKOZ SOCIALNOVARSTVENE SLUŽBE IN SLUŽBE DUŠEVNEGA ZDRAVJA ... VODIČ SKOZ PROFESIONALNO POMOČ ZA GEJE IN LEZBIJKE 1. Strokovnjaki so zato, da vas podprejo v vaših življenjskih izbirah. Zahtevajte to od njih. 2. Dobro premislite, preden strokovni osebi zaupate, da ste gej ali lezbijka. Preverite na zvit način, kakšne predsodke bi utegnila imeti. Ni vam treba biti že takoj iskreni, nikomur niste dolžni tega razlagati ali se zato še opravičevati. 3. Če zaslutite, da vas hočejo prepričati, da se spreobrnite, zamenjajte terapevta, prejšnjega pa prijavite varuhu človekovih pravic. 4. Ni vsak, ki daje vtis, da vas je sprejel, tudi zares strpna oseba; včasih prav tiste, ki priznajo, da o tem ne vedo veliko, v resnici osebno bolj zanimate kakor prve. 5. Če ste v brezizhodnem položaju, odvisni od pomoči, pred vami pa so okrepljene vrste homofobičnih strokovnjakov, si poiščite zagovor- nika. 6. Če verjamete, da vas ni prinesla štorklja, potem mirno verjemite, da tudi shizofrenije ali depresije niste staknili, ker ste se poljubljali z osebo istega spola. 7. Velika verjetnost je, da niste zato lezbijka ali gej, ker je bila vaša mama gospodovalna, pa tudi če bi bilo tako, kaj to koga briga. Če čutite, da vas to vprašanje preveč obremenjuje, se vpra- šajte, kaj vse vpliva na to, da postane kdo hetero- seksualen. Kakšne tipične družinske razmere, kateri tip matere ali poseben gen? Postavite to vprašanje svojemu terapevtu na naslednji seansi. 8. Če dvomite o svoji spolni usmerjenosti, imate pravico, da se strokovnjaki z vami o teh dvomih pogovarjajo, vendar bodite pazljivi, da ne bodo dvomili bolj od vas. Zelo hitro se vam lahko zgodi, da boste svoje dvome o sebi za- menjali z njihovimi dvomi o homoseksualnosti nasploh. 9. Zavedajte se, da se v vas nenehno projicira veliko nezaupanja, zaradi česar morda že sami dvomite, ali ste ustrezna oseba. Ne dopustite, da vas z nezaupanjem obsipa še oseba, ki ste si jo izbrali kot zaupno. 10. Če obžalujete, da kot gej ali lezbijka ne morete imeti otrok, in če vam še ni ubilo želje po starševstvu, ko ste dojeli, da vsi okoli vas mislijo, da bi začeli svojega otroka isto minuto, ko bi ga dobili, na vse mogoče strašljive načine zlorabljati. potem nikar ne dopustite, da vas zgrabi maloduš- je; razglejte se po možnih darovalcih, pobrskajte po Internetu, najdite način, kako to narediti. Ljudje so se od zmeraj in najpogosteje oplojevali izven bolnišnic. ZA PROFESIONALNE DELAVKE IN DELAVCE 1. Ne bojte se lezbijk in gejev - večina jih ne grize, pa tudi homoseksualnosti se ne morete nalesti ob stiku z njimi. Če ste to že vedeli, potem se začnite tako tudi obnašati. 2. Za osebo, ki se vam je razkrila kot gej ali lezbijka, je bilo najverjetneje to premišljeno deja- nje, ki je zahtevalo veliko naporov in premagova- nja strahu. Če tega ne morete sprejeti, ji to odkrito povejte, preden se vam ne zgodi, da boste začeli projicirati vanjo, vanj svoje lastne strahove. 3. Če to velja, torej, če ste čisto zares ugotovili, da vas je homoseksualnosti strah, si nemudoma najdite terapevta. V nasprotju s homoseksualno- stjo se predsodke da pozdraviti. 4. Kako ugotovite, ali ste podvrženi homofo- biji in ali so vaše predstave o homoseksualcih stereotipne? Se vam zdi, da se povsod okoli vas množijo homoseksualci, ki vam nekaj hočejo in vas osebno nadlegujejo? Znate našteti presenet- ljivo veliko dogodkov, ko so vas ali vaše znanke ali znance poskušale zapeljati perverzne možače ali osladni tipi? Čutite nelagodje v telesu, ko ste v stiku s homoseksualno osebo? Začutite v takih trenutkih potrebo, da morate jasno definirati, da ste sami heteroseksualni? Se vam naježi koža ob misli, da bi lahko geji in lezbijke vzgajali otroke? Vas začne skrbeti za prihodnost sveta ob misli, da bi homoseksualni starši vzgojili homoseksual- ne otroke? Se vam zdi vaša spolna usmerjenost naravna? Ste prepričani, da so homoseksualci praviloma nesrečni in tragični liki? 5. Homoseksualnost boste najbolje razumeli, če se boste poglobili v svojo seksualnost. Začnite razmišljati o tem. Kdaj ste npr. prvič začutili, da ste heteroseksualni? Raziščite, kaj je vse vplivalo na to, da ste postali heteroseksualni. 6. Zanesljivo in popolnoma podprite homose- ksualno osebo, s katero ste v stiku. Ne potrebuje vaših dvomov, verjetno jih je morala sama pri sebi že veliko premagati. 7. Nikjer ne piše, da ima homoseksualna oseba zaradi svoje homoseksualnosti kakršne koli 117 MOJCA UREK probleme. Podprite ga, jo v tistem, zaradi česar se je obrnil/a na vas. 8. Če ne morete pomagati, potem vsaj ne ško- dite. Na koncu še skromno priporočilo kolegicam in kolegom na Visoki šoli za socialno delo. Anketa je med drugim pokazala tudi to, da so socialne delavke prepuščene sebi in lastni pobudi, kar se tiče informiranja in izobraževanja na področju homoseksualnosti. To mora biti pomemben po- datek za vse, ki smo vključeni v izobraževanje socialnih delavk in delavcev. Razbijajmo tabuje, pohodimo stereotipe in čimveč govorimo o tem. Zaradi prepogoste uporabe besede gej ali lezbijka se nam - preverjeno - ne bo posušil jezik. LITERATURA Brown, Rita Mae (1994), Granatno jabolko. Ljubljana: ŠKUC Lambda Kuhar, Roman (2001), Duševno zdravje homoseksualcev: večja verjetnost motenj (Intervju z dr. Theom Sandfortom). Delo, 21.7.2001: 28-29 Študentska organizacija univerze - resor za socialo (2000), Istospolno starševstvo: Analiza ankete za centre za socialno delo. http://www.geocities.com/slogayportal 118