Barbara Smolej Fritz Glasbena šola Krško UÈENCI S POSEBNIMI POTREBAMI V GLASBENI ŠOLI Izvleèek Uèitelji na glasbenih šolah se vse pogosteje sreèujemo z otroki s posebnimi potrebami. Vse veè je zanimanja za glasbeno izobraevanje tako otrok in mladostnikov, kot tudi staršev, ki elijo, da je njihov otrok, kljub drugaènosti, deleen glasbenega izobraevanja. Potreba po omogoèanju vkljuèevanja otrok s posebnimi potrebami izhaja iz splošnih regulativ evropske civilizacije, ki spodbujajo in omogoèajo enakopravno vkljuèevanje oseb s posebnimi potrebami v šolski in tudi širši socialni prostor. Nenazadnje, èe elimo slediti temeljnim ciljem glasbenega izobraevanja (Zakon o glasbenih šolah, 2006), med katerimi naj omenimo omogoèanje osebnostnega razvoja uèencev v skladu z njihovimi sposobnostmi in zakonitostmi razvoja, vzgajanje za obèe kulturne in civilizacijske vrednote, vzgajanje za medsebojno strpnost, spoštovanje drugaènosti in sodelovanje z drugimi, moramo razmišljati tudi o tem, kako vkljuèevati in pouèevati otroke s posebnimi potrebami. Kljuène besede: glasbena šola, uèenci s posebnimi potrebami, inkluzija Abstract: Students with special needs in music school Teachers in music schools are increasingly faced with educating children with special needs. A growing number of children and adolescents as well as their parents are interested in music education. Parents want that their children get music education in spite of their differences. The necessity of enabling the inclusion of children with special needs results from general regulation of the European civilization which encourages and enables equal opportunities for inclusion of persons with special needs into the school system and into the society. However, if we want to follow the basic objectives of music education (Law of music schools, 2006), e.g. enabling the personal development of pupils according to their abilities and principles of development, training for the universal cultural and civil values, educating in mutual tolerance, respecting the diversity and cooperating with others, we have to consider also how to include and teach the children with special needs. Key words: music school, students with special needs, inclusion 65 Barbara Smolej Fritz, UÈENCI S POSEBNIMI POTREBAMI V GLASBENI ŠOLI Ko govorimo o glasbi in otrocih s posebnimi potrebami, veliko ljudi najprej pomisli na glasbeno terapijo. Glasbena terapija se resda pogosto uporablja pri pomoèi otrokom s posebnimi potrebami, vendar so cilji v veliki meri drugaèni kot pa pri glasbenem izobraevanju. V glasbeni terapiji se postavljajo »ne-glasbeni» cilji, ki se lahko nanašajo na kognitivno, vedenjsko, fizièno, èustveno, socialno ali komunikacijsko podroèje, glasba pa predstavlja predvsem medij, s pomoèjo katerega se ti cilji uresnièujejo (Adamek in Darrow, 2005). Glasbena terapija predstavlja strokovno prakso, v kateri ima osrednjo vlogo dvosmerni proces med terapevtom in klientom. Terapevt z uporabo glasbe nudi klientu varen prostor, kjer se lahko sreèa s svojo stisko, jo izrazi, preoblikuje in ozdravi (Knoll, 2006). V izobraevalnem procesu pa uèitelj ni terapevt in uèenec ni klient; odnos med uèiteljem in uèencem s posebnimi potrebami ni niè drugaèen kot pri ostalih uèencih. Uèenci elijo, da jih uèitelj razume, da zna prisluhniti njihovim teavam, da postavlja jasna in razumljiva pravila, da jim pomaga ustvarjati zanimive uène situacije, v katerih bodo lahko razvijali svoje potenciale, bili ustvarjalni, se potrjevali. elijo biti sprejeti, se druiti z vrstniki, spoznavati nove stvari in se uèiti. Kot vsi drugi uèenci vstopajo v uèno situacijo s svojimi posebnostmi, s svojo edinstveno osebnostjo, ki predstavlja le zanj znaèilno kombinacijo spoznavnih, èustvenih in vedenjskih znaèilnosti (Marentiè-Poarnik, 2000). V 11. èlenu Zakona o šolstvu (1996) je naštetih devet skupin otrok s posebnimi potrebami: otroci z motnjami v duševnem razvoju, slepi in slabovidni otroci, gluhi in naglušni otroci, otroci z govornimi motnjami, gibalno ovirani otroci, dolgotrajno bolni otroci in otroci z motnjami vedenja in osebnosti, uèenci z uènimi teavami in posebej nadarjeni uèenci. V razpravah pred sprejemanjem novega zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami je veliko razmišljanj o tem, ali govoriti le o otrocih s posebnimi potrebami, ali opredeljevati posamezne skupine, saj tudi znotraj posamezne skupine otrok s posebnimi potrebami obstajajo velike razlike. Mnogo otrok ima veè razliènih teav in primanjkljajev, zato vsak potrebuje zanj specifiène prilagoditve. Prièujoèi prispevek ne eli biti izkljuèujoè, vendar zaradi obširnosti problematike ni toliko osredotoèen na nadarjene uèence kot na ostale uèence s posebnimi potrebami. Ko govorimo o otrocih s posebnimi potrebami v glasbeni šoli, govorimo o njihovem glasbenem izobraevanju. Tako kot pri drugih otrocih sledimo ciljem, ki so glasbenopedagoško naravnani in zapisani v uènih naèrtih za posamezne predmete - urijo se v poslušanju, petju, branju in zapisovanju glasbe, obvla- dovanju tehnike igranja na posamezne instrumente itd. Seveda za marsikoga (ne samo za uèence s posebnimi potrebami) ukvarjanje z glasbo lahko deluje »terapevtsko«, vendar ti uèinki niso naèrtovani, kontrolirani in vrednoteni. Izobraevanje otrok s posebnimi potrebami je potekalo od renesanse dalje skozi veè razliènih faz, od dokazovanja, da so tudi ljudje s primanjkljaji na doloèenih podroèjih uèljivi, preko vzpostavljanja sistema specializiranega šolstva, do pred nekaj desetletji zaèetega gibanja, ki temelji na preprièanju, da je 66 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek vsak posameznik edinstven in neponovljiv in da je ideal moderne šole heterogena šola (Opara, 2010). V devetdesetih letih prejšnjega stoletja je zaèela nastajati paradigma inkluzije na podroèju izobraevanja. Pri inkluzivno naravnanih šolah, navaja Lesarjeva (2010, str.11), ni v ospredju »natanèno in strokovno diagno- sticiranje uèenca, ampak je precej bolj oèitna osredotoèenost na socialno konstrukcijo ovir pri uèenju in participaciji, ki so odvisne od dinamike socialne interakcije.« Pri tem, kot pravi avtorica, se ne zanika ali spregleda disfunkcij posameznika. Temeljna predpostavka inkluzivne drube je spoštovanje in upoštevanje drugaènosti ter iz tega izhajajoèa monost enakopravnega vkljuèevanja vseh v razliène segmente drube. Vendar enake monosti ne pomenijo enake obravnave ljudi. Èe elimo npr. uèencu s posebnimi potrebami zagotoviti enake monosti izobraevanja v glasbeni šoli, moramo prilagoditi posamezne segmente uènega procesa njegovim posebnostim tako, da bo imel enake monosti napredovanja v sistemu kot ostali uèenci. Inkluzivnost ni stvar posameznega uèitelja ali šole. Pogoji udejanjanja se morajo vzpostavljati na treh nivojih (Lesar, 2009, 2010): – Na nivoju šolskega sistema in širše drube. Drugaènost mora postati v drubi pozitivno vrednotena, kot pravi Oliver (1996, v Lesar 2009, 2010). Vendar ne samo tista »drugaènost«, s katero je šola konkurenèna na razliènih tekmovanjih, temveè drugaènost v vsej svoji raznolikosti. Medsebojno strpnost in spoštovanje drugaènosti najlae uèimo z neposrednimi izkušnjami in spoznavanjem. Glasbeno izobraevanje, kot tudi druga podroèja umetniškega izobraevanja in delovanja, so prav gotovo podroèja, kjer moramo biti zgled v spodbujanju temeljnih civilizacijskih vrednot, kamor spadajo strpnost, spoštovanje, pomoè, zagotavljanje enakih monosti (Reman in Smolej Fritz, neobjavljeno). – Na nivoju posamezne šole Dyson, Howes in Roberts (2003/2004, v Lesar, 2010) ugotavljajo, da je kljuèni dejavnik v udejanjanju inkluzije na šoli šolska klima, ki se kae v spoštovanju raznolikosti in odgovornosti do slehernega posameznika. Stališèa in vrednote uèiteljev so pomembnejša za uresnièevanje inkluzije kot sama metodièno-didaktièna usposobljenost. – Na nivoju razreda pomeni inkluzija usmerjenost pouèevanja k uèencu, prilagajanje programov, strategij pouèevanja in »ustvarjanje okolišèin za premagovanje ovir, s katerimi se pri uèenju ali pri participaciji sooèajo tudi drugi uèenci v razredu« (Lesar, 2009, str. 128). Sistem osnovnega glasbenega izobraevanja v Sloveniji je eden najbolje urejenih v Evropi. Na podlagi nekaterih splošnih kazalcev kakovosti in urejenosti sistema (uèni naèrt, zakon, financiranje, pouèevanje glasbeno teoretiènih predmetov) vidimo, da se le malo drav lahko primerja s Slovenijo. Kljub tej urejenosti pa se do sedaj ni sistemsko razmišljalo o vkljuèevanju otrok s posebnimi potrebami v glasbene šole, torej tistih otrok, ki potrebujejo prilagojene 67 Barbara Smolej Fritz, UÈENCI S POSEBNIMI POTREBAMI V GLASBENI ŠOLI oblike dela in standarde znanja. Ti otroci na šolah so, vendar je izobraevanje prepušèeno bolj osebnim interesom in angairanosti posameznih uèiteljev in ravnateljev. Obstaja nekaj primerov dobre prakse in uspešnega vkljuèevanja, vendar primeri dobre prakse niso dovolj, èe elimo uresnièevati in zagotavljati eno od temeljnih pravic vsakega èloveka, to je pravico do enakih monosti izobraevanja (Reman in Smolej Fritz, neobjavljeno). Udejanjanje inkluzije se pri nas odvija torej bolj na nivoju razreda in šole, manj pa na nivoju glasbenošolskega sistema. Jellison (2006) govori o šestih naèelih, na katerih naj bi temeljilo glasbeno izobraevanje, da bi zagotavljalo enakopravno vkljuèevanje uèencev s posebnimi potrebami: 1. Uèenci s posebnimi potrebami morajo imeti monost sodelovanja v razliènih glasbenih aktivnostih in pridobivanja glasbenih izkušenj, ki so uveljavljene v doloèeni drubi. Èe to prenesemo na primer izobraevanja v glasbenih šolah, morajo imeti uèenci s posebnimi potrebami enake monosti vstopa v sistem glasbenega izobraevanja in kasneje sodelovanja v razliènih aktivnostih znotraj uènega procesa, pri èemer jim morajo biti zagotovljeni pogoji, ki jim omogoèajo enakopravnost z ostalimi uèenci. 2. Pri naèrtovanju in izvajanju uènega procesa mora biti vzpostavljeno sodelovanje uèiteljev, staršev, sošolcev, drugih strokovnjakov in uèenca s posebnimi potrebami. 3. Spodbujana morata biti tranzicija in transfer. Tranzicija se kae kot monost prehoda med razliènimi situacijami in obdobji posameznikovega ivljenja. V primeru glasbenega izobraevanja mora biti uèni proces naravnan k spodbujanju uspešnega in kar se da neodvisnega vkljuèevanja uèencev v razlièna glasbena okolja, tako med samim glasbenim izobraevanjem, kot tudi kasneje v ivljenju. Transfer vkljuèuje uporabo nauèenih spretnosti in znanj v novih situacijah, ki morajo biti naèrtovane tako, da uèencem omogoèajo relativno uspešnost in napredovanje v izgrajevanju lastnega znanja. 4. Funkcionalna vrednost izobraevanja, starostna primernost in parti- cipacija uèencev. Funkcionalna vrednost izobraevanja pomeni, da so znanja, ki jih pridobi otrok pozitivno vrednotena. Vkljuèevanje v glasbene šole daje monost aktivnega in kvalitetnega preivljanja prostega èasa, ki na eni strani vkljuèuje obiskovanje samega pouka v glasbeni šoli, na drugi strani pa ukvarjanje z instrumentom doma. Vsa znanja, ki jih uèenec pridobi v glasbeni šoli so zanj neposredno uporabna, to pomeni, da jih doma lahko takoj preizkusi, jih nadgrajuje in opazuje njihov uèinek pri igranju oz. vadenju. Glasbeno izobraevanje ne zapolni in obogati otrokovega èasa samo med aktivnim glasbenim izobraevanjem, ampak lahko prispeva k veèji kvaliteti ivljenja tudi v odrasli dobi, saj glasbeno udejstvovanje lahko sega v pozno starost (Reman in Smolej Fritz, neobjavljeno). 68 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 5. Glasbene aktivnosti, v katere so vkljuèeni uèenci s posebnimi potrebami, morajo biti kar v najveèji meri primerljive s tistimi, v katere se vkljuèujejo njihovi vrstniki. Uèni proces pa naj bi bil prilagojen in organiziran tako, da uèenci s posebnimi potrebami lahko èim bolj samostojno in enakovredno sodelujejo. 6. Omogoèena mora biti socialna interakcija s sovrstniki. Uèenci s posebnimi potrebami morajo imeti prilonost sodelovati pri razliènih glasbenih aktivnostih znotraj šole in zunaj nje, z monostjo aktivnega sodelovanja v skupini, v smislu soodloèanja o izboru aktivnosti, programa ipd. 7. Monost avtonomnega odloèanja. e v prejšnjih naèelih je bilo veèkrat omenjeno omogoèanje prilonosti in spodbujanje avtonomije pri glasbenih aktivnostih, spodbujanje izraanja stališè in preferenc v zvezi z glasbo ter spodbujanje sprejemanja odloèitev v zvezi z glasbenimi aktivnostmi. Monost izbire zagotavlja uèencem obèutek doloèene stopnje kontrole, kar posledièno pozitivno vpliva na motivacijo. Za udejanjanje inkluzije v glasbenih šolah bi morali zgoraj omenjeni principi predstavljati vsakodnevno prakso. Odpiranje poti v sistem glasbenega izobraevanja daje uèencem s posebnimi potrebami monost razvoja glasbenih potencialov ter pridobivanja glasbenih spretnosti in znanj enakovredno ostalim uèencem. Èeprav je bilo narejeno relativno malo raziskav s podroèja razvoja glasbenih sposobnosti otrok s posebnimi potrebami, tiste raziskave, ki so bile narejene kaejo, da so njihovi doseki pri mnogih glasbenih nalogah povsem enakovredni dosekom ostalih otrok (Jellison, 2006). Nekateri med njimi, kljub svoji drugaènosti (glej npr. Svetovni umetniki z avtizmom), izkazujejo celo visoko nadpovpreène doseke. Seveda pa je potrebno prilagoditi uèni proces njihovim posebnostim, kajti le tako bodo imeli monost izraziti svoje glasbene potenciale v polni meri, za kar se mora stroka absolutno zavzemati. Literatura: Adamek, M.S., Darrow A. (2005): Music in special education, The American Music Therapy Association, Inc. Marentiè Poarnik, B. (2000): Psihologija uèenja in pouka, DZS, Ljubljana. Jellison, J.A. (2006): Including everyone, v: The Child as Musicians (ur. McPherson, G.E.), Oxfor University Press, New York, str. 257-272. Knoll, Š.L. (2006): Otroci s posebnimi potrebami skozi oèi glasbene terapije, v : Otroci s posebnimi potrebami: integracija in inkluzija ( ur. Zalonik, B.), Educa, Melior, Nova Gorica, str. 35-45. Lesar, I. (2010): Od praviènosti k inkluzivnosti, v: Izzivi vodenja za raznolikost - zbornik prispevkov XIV. strokovnega posveta Vodenje v vzgoji in izobraevanju, Portoro. 69 Barbara Smolej Fritz, UÈENCI S POSEBNIMI POTREBAMI V GLASBENI ŠOLI Lesar, I. (2009): Šola za vse?: ideja inkluzije v šolskih sistemih, Pedagoška fakulteta, Ljubljana. Opara, B. (2010): Problemi terminologije pri vzgoji in izobraevanju otrok s posebnimi potrebami, v: Vzgoja in izobraevanje otrok s posebnimi potrebami II (interno strokovno gradivo posveta). Educa, Ljubljana Reman, M. in Smolej Fritz B.: Vkljuèevanje otrok s posebnimi potrebami v glasbene šole, neobjavljeno gradivo. Svetovni umetniki z avtizmom, (http://kultura.avtizem.org/svetovni_umetniki.html, 24.2.2011) Zakon o glasbenih šolah (Law of music schools) (http://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?urlid=200681&stevilka=3536, 24.2.2011) Zakon o osnovni šoli (http://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?urlid=199612&stevilka=570, 23.2.2011) 70 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek