mim PRIJATEL Izhaja vsak torek na pol poli in velja na leto 2 fl. 12 kr. po pošti, 2 fl. brez pošte. Čislo 18. v torek 27. aprila 1852. I- tečaj. Ljudska šola. Od učnega obnašanja (Lelirton.) Na učnem obnašanju je sila veliko ležeče. Kakšno serce učitelj do šole ima, kako se s otroci obhodi, kako š njimi govori, kako svoje lice, svoje oči in roke obrača in svoje telo in telesne ude pred učenci zravna, s edno besedo: kako se učitelj pri svojem podučevanju vede in obnaša,^— vse to je, kakor skušnja uči, imenitna reč. Učitelj, ki se pravilno in modro obnaša, bode s otroci vse opravil, on bode — tako reči — čudeže delal, otroci bodo radi in veseli u šolo hodili, tiho in pazljivi u klopih sedeli, se pridno učili in tako čudno napredovali. Učitelj je duša cele šole: dober učitelj — dobra šola, slab učitelj — slaba šola. Beseda „učno obnašanje" pa obseže več reči. Da se po pravici poterditi zamore, te učitelj se dobro pri podučevanju obnaša, on ima dobro učno obnašanje, je treba, da učitelj tole zna storiti: 1. da ga učenci ljubijo in radi imajo; 2. da učenci za šolo in za učne predmete kaj marajo; 3. da se dušne moči učencov oživijo in razvijejo in da učenci jih napenjajo in vadijo; in slednič 4. da učenci tiho sede in dobro pazijo. Lete reči bodemo zaporedoma malo obširnej pretresovali. Koliko tečajev (Jahrkurse) u ljudskej šoli? Bi ne imelo treba biti, učitelja prašati, kako se učenci več in liitrej nauče, alj če se po samem — posamezno — alj če se vsi vkup — vkupno podučevajo. Vendar žalibog, da moramo vsim šolnikom odkritoserčno oznaniti, da so posamulii med nami, koji vsakega učenca na drugej stopnji uče. Nastopivši javno službo učiteljsko, pričnem izpraševati učence zaporedoma, skuševaje jih, česar in kako bi se bili otročiči naučili, pa kaj zvem? Kaj sem slišal? Gola resnica, kartipovem, dragi čitatelj moj! — Pervi učenec oglasi se: jaz tukaj le učim se; drugi odgovori: jaz sem pa le tukaj le; tretji pravi: jaz sem pa že na unej strani; šterti pristavi: jaz sem pa že bolj predi itd. Vsak je bil na drugej stopnji čitanja, vsak je na drugej strani bral, in taka je bila tudi u ostalih predmetih. — Ni davno, kar sem od nekega gospoda cul, da pozna učitelja, koji tudi tako napčno uči; to me je spodbodlo pisati ovi stavek, da učiteljem u tej zadevi svoje misli naravnost razodenem. Taki učitelji so pravi podjedi svoje mladine, ki njej vse žile za dušni razvitek slabijo in podkopujejo, da začne hirati na veselju do šole in odpadati, kakor naj lepše žitne stebleta na ze-lenej njivi, kojih mlade koreninice podjed požira, da po malem vsahnejo. — Taka je bila. Okoli 140 šolskih otročičev, jih še 50 ni šole obiskovalo, u kraju, kjer naj daljnji nima četertinko ure u šolo; pa še ti, ki so hodili, so le po klopih skakali, kadar se je eden na svojej stopnji učil. Kaj pa so otročiči znali? Ničesar prav, ne čitati, ne pisati, ne računiti. U tej šoli si vidil pravi zmes in godlo. Nobenega oddelka, nobenega razreda, ne tečaja, pa tudi nobenega reda ni bilo. Del učencov je imel sicer že povestice u rokah, pa jih ni znal čitati, ne pismenke pisati. Tako je šel ves nauk u šoli in tudi veselje do šole rakom žvižgat. — Učitelj naj tako uči, da bode najmanj, ko je mogoče, u dveh razredih oddelkov ali tečajev imel; da ne bode vsak učenec sam za-se že tečaj ali oddelk. Ne moramo prehvaliti in prečislati postavo visokega ministerstva, koja nam vkaže, le enkrat u letu otroke u šolo jemati. Kjer jih dvakrat, ali kakor sem jaz tukaj našel še večkrat u letu, kadarkoli eden pride, u šolo jemlejo, dobijo zraven perve-ga tečaja še poltečaj ali pa še več podtečajev spodnjega oddelka u I. razredu, da potem takem učitelj še pol ure na dan u pervem tečaju sam osobno ne podučuje. Taka učilnica je slaba, je bolna, ter potrebuje zdravnika, da bi jej pomagal! Kar se učenec dones nauči, že do jutra pozabi. Pervi razred ne sme več ko tri tečaje imeti. Učenci per-vega in učenci drugega leta dajo spodnji oddelk I. razreda (I. klase) in učenci tretjega leta ali tečaja dajo verhnji oddelek I. razreda (I. klase). U verhnjem oddelku naj bode le 1 tečaj. Pridneji in sposobneji učenci naj stopijo u drugi razred (II. klase), slabeji naj ostanejo u tretjem tečaju, to je u verhnjem oddelku I. razreda, da pospetujejo, kar se novinci, ki iz drugega tečaja pridejo, učijo. — Drugi razred naj ima le 2 tečaja, namreč: učenci 1. in učenci 2. leta. Potem takem dobimo 5 tečajev za ljudsko šolo u pervem razredu 3 in u drugem razredu 2 tečaja. Učenci, koji 3 leta u II. razred hodijo, morajo s drugim tečajem ponavljati, da se u nauku bolj vterdijo in ogladijo; veštemu učitelju pa tudi za trijence ne bode manjkalo kaj novega in težjega, da jim bode vmes opraviti dal, in jih pazljive obderžal. To velja, kjer en sam učitelj po 5 ali saj najmanj po 4 ure na dan in le u maternem jeziku uri. Da bi pa učitelj svojo nalogo ložej in svečim uspehom dognal,naj si za vsak tečaj toliko ope-tovateljev (Wiederhohler) iz sledečega višjega tečaja izvoli in vstavi, kolikor je klopi. Učeneov pervega tečaja za 1. tečaj, drugega za 2., tretjega za 3. itd. ne sveetujem k temu delu postavljati, ker učenci na ednakej stopnji niso še tako vterjeni, in niso še u stanu, tako pokojno, verjetno in zanašljivo prevdariti, ali učenci, kojih izprašujejo, dro pravilno izrekujejo ali ne; zatorej se učenci lahko napak nauče in navadijo, potem jih učitelj težko odvadi, ali pa mu popravljanje čas trati. Veče, sposobneje starejše učence pa jako veseli, da že morejo in smejo svoje součence podučevati; tudi rajši vboga spodnji tečaj otroke iz višjega, kot iz svojega tečaja. Ovi opetovatelji naj sprašujejo vsak svojo klop pred šolo in po šoli, kadar jc potreba in priložnost, posebno u 1. tečaju spodnjega oddelka u I. ražrcdu, kjer se učenci glaskovati in slovkovati učijo. Učitelj naj jim pokaže, kaj, koliko in kako naj se učenci vzajemno izprašujejo. Prej da bodo kvatre pretekle, bodeš sad ovega vravnanja vidil. Kako se učni predmeti s časom vred za vsaki tečaj razdelijo, kaže ti učna osnova (Lehrplan), koje ti je treba, kakor kazala pri cerkovnej uri, da veš kada in kam postopati, ko uk pričneš. Kako sc ima vsak učen predmet posebej učiti, pove ti posebna iičba (spccielle Methodik). Oboje, učno osnovo in učni način prinaša nam in bode prinašal šolski prijatel. Ako bi nekteri med učitelji vtegnil o tem druge misli biti, ali pa kaj boljšega oznaniti, naj nam priobčuje, mi bodemo njemu prav hvaležni za vsako vcrstico boljših misel, ako se na zvednost operajo. Somer. ; bn::jn ;••;>• (i .oji-i« . ! .0 001«»! ?..) ,(lli Uj.Sil) £'Jlli!<;i oiid 0j_!!l<:

fl!qoq olerj n: oloo nn - ;iino)a jspotnob ifcnsJ*. * Pod vodstvom g. L. Jerana, vrednika »Zgodne danice" se tiska u Ljublani slovensko berilo za drugi gimnazialni razred. Berilo za I. razred u Ljublani že prej imajo. Želeti bi bilo, da bi se šolske berila ne samo za Ljublano tiskale; tudi drugod so šole. — Malo Berilo za Pcrvošolce je tudi že tiskano; velja nevezano 11 kr. — vezano 15 kr. sr. — Ravno za gotovo zvemo, daje iskreni domorodec in vešti učitelj u Skofjej Loki gosp. Andr. Praprotnik, ravno dokončal neko šolsko knjigo pod naslovom: »Spisje za slovensko mladino". Bravcom »Šols. prijatela" je gosp. A. Prapr. dobro in slavno znan. Zato kaj iz-verstnega pričakovati smemo in serčno želimo, da bi to knjigo naša mladina skoraj u rokah imela. Svoj čas kaj več od te knjige. —