LETO XI. ST. 18 (500) / TRST, GORICA ČETRTEK, 11. MAJA 2006 SETTIMANALE Poste Italiane S.p.a. - Spedizione in abbonamento postale D.L. 353/2003 (conv. in L. 27/02/2004 n. 46) art. 1, comma 1, DCB (Padova) ISSN 1124-6596 TAXE PERCUE - TASSA RISCOSSA UFFICIO POSTALE PADOVA - ITALY NOVI CENA 1 EVRO www. noviglas. it NOVI GLAS JE NASTAL Z ZDRUŽITVIJO TEDNIKOV KATOLIŠKI GLAS IN NOVI LIST 11. JANUARJA 1996 Uvodnik Andrej Bratuž 500 Današnji Novi glas ima lepo, okroglo številko 500 (petsto). To pomeni, da gre za širok lok časa, za desetletno zgodovino medija, ki se je že trdno zakoreninil v naši zamejski družbi. To smo tudi zelo dostojno in častno praznovali meseca januarja letos v Devinu. Spomnimo se, kaj vse je naš tednik opravil v tem času. Po združitvi dveh prejšnjih tednikov, goriškega Katoliškega glasa in tržaškega Novega lista je novi tednik globoko zaoral v ledino javnega obveščanja med Slovenci v Italiji. Iz tedna v teden gre med naše bralce in jih seznanja z dogajanjem doma in po svetu. Svojo pozornost posveča naši manjšinski stvarnosti, pa tudi dogodkom in vprašanjem v Italiji, kjer živimo, in seveda naši matični domovini Sloveniji. Prav tako so predmet njegove obravnave Slovenci, ki živijo na avstrijskem Koroškem in drugje po Evropi in po svetu. Prvenstveno tu izstopajo vprašanja in področja, kot so kultura, družba, politika, gospodarstvo, šport idr. Precej poudarka daje naš tednik Cerkvi in njenemu delovanju, saj priznava kot svojo idejno osnovo krščanski etos in v tem sledi vsem svojim predhodnikom - od Slovenskega Primorca in Tedna do Katoliškega glasa in Novega lista. Novi glas je povsem samostojen in ni škofijsko glasilo, kot so po večini katoliški tedniki v Italiji, je pa vključen v Zveza italijanskih katoliških tednikov FISC (Federazione italiana setti-manali cattolici). Novi glas - kot večkrat ponavljamo - informira in formira. Obveščanje je gotovo prva naloga vsakega časopisa, in to že od samega začetka tiskanih medijev. Pomembno pa je tudi oblikovanje javnega mnenja in to brez kake ozke ideološke naravnanosti. V političnem pogledu naš tednik zagovarja pluralizem, kar je danes osnova vsake demokratične družbe. Kot manjšinsko glasilo ima naš list najprej močno narodnoobrambno vlogo, ki je ne smemo pojmovati kot kak nezdrav nacionalizem. Odločno smo zagovarjali dolgoletna prizadevanja za izglasovanje zaščitnega zakona in sedaj za njegovo uresničevanje. Naš list poudarja svoje evro-peistične ideale, in to že od prvih prizadevanj za združeno Evropo. Slovenci v Italiji smo bili, skupno s koroškimi Slovenci, v Evropski uniji že pred Slovenijo, zato smo njen vstop navdušeno pozdravili kot priznanje že večstoletne oz. tisočletne zgodovinske stvarnosti. Novi glas ima v naši publicistiki gotovo posebno mesto. Ker je namenjen predvsem goriškim in tržaškim Slovencem, posveča največ pozornosti prav temu prostoru. Je pa zanimiv tudi za bralce izven njega, saj se po njem lahko seznanjajo z življenjem v zamejstvu. Sodelavci našega lista se vsak teden zvesto oglašajo s svojimi članki in ga tako bogatijo. Naj poudarimo, da imamo lepo število mladih novinarjev in sodelavcev, in sicer z najrazličnejših področij in zanimanj. Sodelujejo z navdušenjem, kompetenco in pravim smislom za tovrstno delo. Vrednote, ki jih Novi glas zagovarja in širi, so pristen izraz naše narodne biti. Slovenstvo in krščanstvo, demokracija in pluralizem naj bodo tudi v bodoče osnova našega dela. Od bralcev pričakujemo, da bodo še naprej podpirali naša prizadevanja. Tako bo Novi glas lahko opravljal svoje poslanstvo v korist celotne slovenske narodnostne skupnosti v našem zamejstvu. Mladi salezijanec p. Sandi Osojnik o Cerkvi na Slovenskem in izzivih tržaške Cerkve danes nomi Na povabilo stranke Slovenska skupnost je prišla v Gorico poslanka Ljudmila Novak 34 delegatov, povečini mladih iz Goriške in Tržaške, se je na pobudo stranke Slovenska skupnost vtem tednu udeležilo občnega zbora združenja evropskih manjšinskih strank EFA v evropskem parlamentu v Bruslju. Delegacijo vodi Mirko Špacapan. 0 tem bomo obširno poročali prihodnjič. bile [e V LieeJeljta 7. luc[c 2.0126, v belini [n i Vl-sIu Foto Kroma ve Roberta Demartin, obenem odbornica za kulturo, turizem, komunikacijo in prozornost pri upravljanju, poleg vsega tega pa še za jezikovne skupnosti, torej za manjšinski resor. "Slovenci niste več v indijanskem rezervatu," je komentiral Gherghetta izbiro in s tem poudaril, da podpira odprtost do jezikovnih skupnosti in hkrati integracijo slovenskih predstavnikov v upravo. Ostali odborniki so Licia Morsolin, Maurizio Salomo- ni, Sara Vito, Marino Visintin; osmi odbornik, Maurizio Di Matteo, bo nastopil službo, ko bo okreval. "To je novi odbor," je povedal Gherghetta, "in vsi odborniki so že izkušeni upravitelji." Nekaj jih je namreč izbral iz različnih občinskih uprav goriške pokrajine, kar priča o tem, da želi ohraniti tesno povezanost zlasti z Gorico in Tržičem. Dodal je, da bo čez leto dni - kot je že naredil deželni predsednik Illy - sam preveril oz. potrdil posamezne odbornike in njihovo delo, "zaradi česar ne morem izključiti kakšne prihodnje spremembe." DD Med novimi goriškimi pokrajinskimi odborniki tudi dva Slovenca Gherghetta predstavil svojo ekipo n Taš cilj je popeljati goriško pok-I rajino v novo Evropo, in to s X ^1 podporo vseh pristojnih uprav. To želimo narediti na najboljši način." S temi besedami je novi predsednik goriške pokrajinske uprave Enrico Gherghetta v ponedeljek, 8. maja, sklenil predstavitev novih pokrajinskih odbornikov, izraz strank levosredinske koalicije, ki je meseca aprila prepričljivo zmagala na volilni preizkušnji. Kot človek, ki je pozoren na simbole, se je želel kot predsednik s sedmimi odborniki v sončnem pomladnem jutru predstaviti sredi Vec-chietovega mozaika na skupnem goriškem trgu. Štirim odbornicam je podaril šop z modrimi vrtnicami in rumenimi gerberami, torej barvami, ki so prisotne tudi na pra-porju province in obenem evropske zastave. Gherghetta torej stavi na specifiko našega prostora, ko želi ovrednotiti njegovo raznolikost in posebno poslanstvu v evropskem okviru. Slovenci smo tokrat lahko zadovoljni, saj bosta v odboru sedela kar dva naša predstavnika: Mara Černič iz vrst Slovenske skupnosti, zadnje mesece občinska odbornica Brancatijeve uprave, bo na provinci zadolžena za okolje, problematiko odpadkov, gorske skupnosti, lov in ribištvo; Marko Marinčič (Zeleni), že odbornik v Brandolinovi upravi, bo skrbel za mednarodne in čezmejne odnose, politiko miru, prostorsko načrtovanje in civilno zaščito. Kot so po ulicah že več mesecev pred volitvami napovedovali plakati, je podpredsednica pokrajinske upra- 11, maja 2006 Svet okrog nas NOVI GLAS Na povabilo stranke Slovenska skupnost Poslanka Ljudmila Novak pri nas Ali ima Evropska unija do jezikovnih in etničnih manjšin mačehovski ali materin odnos? Na podlagi tega, kar je bilo ob prisotnosti evropske poslanke RS Ljudmile Novak in predsednika SSO Draga Štoke povedanega na srečanju, ki je v sredo minulega tedna potekalo v dvorani Kulturnega centra Lojze Bratuž v Gorici, bi lahko z mirno vestjo žal izbrali prvo varianto. Evropska unija vzpostavlja torej do vprašanja manjšin hladno politiko, tako, ki se naslanja zgolj na prizadevanje posameznih poslancev in skupin, ki se v okviru evropskega parlamenta ukvarjajo s to problematiko. "Evropska unija je namreč že sama po sebi narodnostno raznovrsten mozaik, tako da je težko ustreči zahtevam vseh", je dejala gostja, ki v strasbourškem parlamentu zaseda mesto poslanke Evropske ljudske stranke in je obenem članica komisije za kulturo, izobraževanje in šport. Zanemariti ne gre niti dejstva, da na stari celini raste število priseljencev, ki zase zahtevajo večjo mero dostojanstva s strani evro- niti ne zagotavlja reševanja kočljivih položajev nekaterih narodnostnih skupnosti: dovolj zgovoren je primer Francije, ki manjšin na svojem ozemlju sploh ne upošteva. Glede položaja naše manjšin- večjega zavzemanja pri izvajanju zakonskih določil, ki bi jamčile bolj krhke kamenčke evropskega mozaika. "Eno je to, kar si mi poslanci prizadevamo, a več lahko naredite vi", je še dejala gospa Novakova. Pri nerožnatem položaju, ki ga manjšine doživljajo v evropskem parlamentu, se je zaustavil tudi predsednik SSO Drago Štoka. Poudaril je dejstvo, da so manjšinske skupnosti v evropski ustavni listini zgolj posredno omenjene. "Evropa se izraza ske skupnosti v Italiji in Avstriji je bila gospa Novakova jasna: "Čeprav sama nisem manjšinka, si vendar v svojih pristojnostih prizadevam, da bi Slovenci izven meja lahko ohranjali svoj jezik in kulturo", je pristavila gostja, ki je v evro- Pred palačo aoriske občinske uprave (foto JMP) pskih institucij, sicer "potrjujem prepričanje, da bi morale avtohtone manjšine imeti več pravic kot tisti, ki se samovoljno odločijo za naselitev pri nas." Kaže vendar, da je za evropsko birokratsko kolesje vprašanje manjšin problem posameznih držav članic, kar gotovo v večini primerov ne pripomore in pskem parlamentu večkrat izpostavila neizvajanje zaščitnega zakona za Slovence v Italiji in Haiderjevo podlo politiko na Koroškem. Kljub temu da se v Evropi - vsaj na papirju - nenehno primerja vloga manjšin z mostovi, ki povezujejo med sabo različna kulturna izročila, je torej bolj malo jasnega postopanja v smeri Na dnu... ZDI SE, DA BODO ZAMENJALI PREDSEDNIKA! NA KVIRINALU ALI NA SABOTINU?! Dvoje Slovenija in Italija različnih • v* 'manjšina' boji, saj lahko predstavljajo take skupnosti potencialni eksploziv": dovolj je, da pomislimo na dogodke, ki so privedli do drugega svetovnega konflikta in do vojne, ki je krvavo razkosala nekdanjo Jugoslavijo. Na meddržavnem evropskem nivoju pa je vendar prisot- Pnih kar nekaj organizacij, ki se ukvarjajo z vprašanjem manjšin. "Pred 25 leti je v Evropi nastala Liberalna evropska zveza, to je organizacija, ki združuje manjšinske politične stranke, v katero je vključena tudi stranka Slovenske skupnosti. Prepričan sem, da bo zveza imela v prihodnje precejšnjo prihodnost, saj bodo tudi manjšinske stranke imele v Evropi vedno večjo vlogo", je sklenil Štoka, ki je sam član LEZ-EFE. Na srečanju so bili prisotni tudi mladi, ki se na pobudo SSk ravno v teh dneh mudijo v Bruslju, da bi se pobližje seznanili s svetom evropskih institucij. Omizje je v centru Bratuž vodil Julijan Čaudek, ki je kasneje vodil tudi živahno debato. Sicer pa se je evroposlanka stranke Nova Slovenija pred večerom v Bratužu srečala na goriški Pokrajini z novim pokrajinskim predsednikom Enri-com Gherghetto, katerega je spremljala podpredsednica Roberta Demartin, medtem ko so bili s poslanko najvišji člani Slovenske skupnosti: deželni tajnik Damijan Terpin, deželni svetnik Mirko Špacapan, Silvester Primožič, nova pokrajinska odbornica Mara Černič ter Julijan Čaudek. Ghergetta je poslanki Novak izrazil veliko pripravljenost na nadaljnje sodelovanje in se zavzel za čimprejšnje ponovno srečanje v Bruslju, saj, tako novi predsednik goriške pokrajine, "se bo goriška pokrajina zavzemala za še tesnejše sodelovanje s Slovenijo in za odprto Evropo, v kateri vidimo prihodnost!" IG-JUP ravnanj z manjšino Začnimo kar po časovnem sosledju. Pred skoraj dvema mesecema (točneje 17. marca) je desnosredinska vlada (sedaj v odstopu, ker je na pravkar minulih volitvah izgubila parlamentarno večino) že drugič zavrnila seznam občin ali njihovih delov, kjer naj bi se izvajala določila pred petimi leti (!) sprejetega zaščitnega zakona za slovensko manjšino v Italiji, ki ga je oblikoval paritetni odbor (sestavljen iz slovenskih in italijanskih članov) v skladu z omenjenim zaščitnim zakonom št. 38 z dne 25. februarja 2001, to se pravi na temelju zahteve vsaj tretjine občinskih svetnikov zainteresiranih občin. Prvič ga je vrnila paritetnemu odboru z zahtevo po upoštevanju pripomb Državnega sveta glede občin Trst, Milje, Gorica in Čedad. Rimska vlada je v bistvu zahtevala, naj se v omenjenih občinah skrči ali sploh odpravi predlagano območje zaščite in preveri dejanska prisotnost pripadnikov manjšine, česar zakon ne predvideva. Minulega decembra je paritetni odbor z relativno večino potrdil omenjeni seznam občin s pojasnilom glede konkretne operativnosti zaščitnih določil v omenjenih mestih in ga poslal vladi v Rim. Slednja je nekaj časa zadevo premlevala in po pristojnih funkcionarjih napovedovala pozitiven razplet. Nekaj tednov pred parlamentarnimi volitvami pa je, kot rečeno, seznam spet vrnila paritetnemu odboru in v spremljajočem dopisu nakazala možnost, da bo seznam sama sestavila, ker da paritetni odbor ni bil sposoben opraviti po zakonu poverjene mu naloge. Gre torej za klasično politično natolcevanje po zgledu znane zgodbe o volku in jagnjetu ob potoku. Za to odklonilno sporočilo je vlada potrebovala nekaj let, kar očitno dokazuje, da ni imela nikdar namena se lotiti izvajanja zaščitnega zakona. Zato se nam ne zdi čudno, da italijanski parlament tudi v minuli zakonodajni dobi ni utegnil ratificirati Evropske listine o deželnih ali manjšinskih jezikih, ki jo je sprejel Evropski svet davnega 11. novembra 1992. Italija tako ostaja, poleg Francije, ena redkih evropskih držav, ki tako dolgo zavlačuje z njeno rati-fikacijo.Takšno dvolično obnašanje glede uveljavljanja temeljnih manjšinskih pravic ne preseneča, ker poznamo zvijačnosti rimske diplomacije. Prav med pisanjem tega sestavka je v Trstu prišlo do "zanimivega" dogodka, ki verno odseva bolestno politično preganjavico v zvezi s Slovenci. Organizatorji znane masovne športno-razvedrilne prireditve Bavisela so na že tiskanih majicah za udeležence z nalepko prekrili geslo "Sledi mi" v slovenščini. Izkazalo se je, da ima za to "zaslugo" sam predsednik organizacijskega odbora Franco Bandelli, sveže izvoljeni tržaški občinski svetnik na listi Nacionalnega zavezništva in kandidat za občinskega odbornika v novi Di-piazzovi upravi. S tem je povedano vse, kako si tržaška desnica zamišlja "Novo obličje Evrope" (glavno geslo omenjene prireditve) in vlogo Trsta v njej. Povsem drugačen, sodoben in evropsko naravnan odnos do svojih manjšin, madžarske in italijanske, pa ima sosednja Slovenija. Na obalnem območju Kopra, Izole in Pirana je uveljavljanje dvojezičnosti vsakdanja praksa. Med drugim podžupansko mesto v omenjenih občinah po statutu pripada predstavniku italijanske skupnosti, da ne govorimo o dvojezičnem uradnem poslovanju. Pred- Povejmo na glas lanskim sprejeti zakon o varstvu potrošnikov v enem izmed členov predpisuje, da morajo podjetja (ne samo javna, ampak tudi zasebna!) na območju, kjer živita italijanska in madžarska narodna skupnost, s potrošniki poslovati tudi v jeziku narodne skupnosti. Naftna družba Petrol in veriga veleblagovnic Mercator sta dala pobudo za presojo ustavnosti omenjenega določila, ker sta menili, da omejuje pravico do svobodne gospodarske pobude in konkurenco na trgu in ju s tem postavlja v neenakopraven položaj z drugimi podjetji, ki jim ni treba poslovati dvojezično. Ustavno sodišče je pred tedni s svojo odločbo zavrnilo razlago Petrola in Mercatorja in potrdilo skladnost izpodbijanega določila z ustavo, ker zagotavlja pripadnikom manjšin posebno (dodatno) varstvo, kar je predpostavka za enakopravno vključitev narodnih skupnosti in njenih pripadnikov v družbeno (in torej tudi gospodarsko) življenje.” Ta posebna ureditev -pripominja ustavno sodišče - velja samo za podjetja, ki poslujejo s potrošniki, ne pa tudi za druga. Ustavno sodišče Slovenije je torej pokazalo globok čut za spoštovanje manjšinske zaščite, povsem drugače kot italijanska vlada, ki že dolgo časa zavira izvajanje določil zaščitnega zakona za slove-snko narodno skupnost. Takšna so dejstva! Alojz Tul Materialne vrednote Nedavne politične volitve v Italiji so, kot je znano, prinesle tesno zmago sil leve sredine in zaustavile vse bolj napadalen pohod predvsem Berlusconijeve desnice. Dani so torej pogoji za umiritev razmer in za treznejši premislek o vsem, čeprav izvedenci zatrjujejo, da zaradi izjemne volilne izenačenosti novi vladajoči večini ne bo lahko vladati. Ni se težko spomniti, da se je v svojem predvolilnem boju Berlusconi presenetljivo odločno poslužil ideologije oziroma opozarjanja Italijanov, kako velika je še dandanes nevarnost komunizma in kako velja zaradi tega storiti vse, da leva sredina ne bi ponovno zmagala. Prav gotovo je sklicevanje na komunistično nevarnost pridobilo tega in onega volilca, toda vseeno se zdi, da tako iz trte izvita volilna kampanja ni odigrala odločilne vloge, pač pa je nemara zameglila siceršnji pomenljiv premik volilnega telesa. Slednje se je na razvitem Severu pomaknilo v desno in na manj razvitem Jugu v levo. Dejstvo, da se je razviti Sever pomaknil v desno in manj razviti Jug v levo, ni vzbudilo več kot toliko začudenja, čeprav je mogoče sklepati, da gre za zelo zgovorne pokazatelje, ki pričajo o precej spremenjeni podobi italijanske družbe. Očitno ne gre več za ideološko razmišljanje in zgolj načelne politične opredelitve za levo ali za desno opcijo, pač pa za opredelitve, ki imajo v mislih ekonomske, se pravi materialne dobrine. Z drugimi besedami: razvitega Severa ni več kot toliko mo- tilo Berlusconijevo demoniziranje komunizma, kljub svoji razvitosti je sprejel njegovo nekulturno in vsekakor skrajno sporno napadalnost, sprejel je njegov poulični slovar in neokusno žaljenje političnih nasprotnikov, saj se je, namreč razviti Sever, opredelil za desno opcijo zaradi želje po ohranitvi svojih ekonomskih in materialnih dobrin oziroma za še več ekonomskih in materialnih dobrin od tistih, ki jih že premore. Istočasno se je preprostejši in revnejši Jug od Berlusconija odmaknil, čeprav bi pričakovali ravno nasprotno, ker je doumel, da od njega nima kaj pričakovati, saj podjetnik očitno podpira le bogate. Nastala je torej družba, v kateri hočejo biti bogati še bolj bogati in se revni pričenjajo zavedati, da bodo vse bolj revni. Dobro je, da v ljudeh ni več ideologije, zaskrbljujoče pa je, da postajajo ekonomske in materialne dobrine vse bolj prevladujoče in da se zanje odloča prav razviti Sever, pri čemer ga groba nekultura desne politike niti malo ne moti. Žal to pomeni, da je v vzponu nič drugega kot porabništvo, da je v vzponu porabniška in pridobitniška miselnost. V vzponu in ne v zatonu. To je pa vse prej kot spodbudno: tovrstna miselnost, v kolikor ne bo alternative, bo hladnokrvno poglabljala razkol med bogatimi in revnimi doma in po svetu in v kolikor se ne bo oplemenitila, bo še naprej sposobna tudi vojaško posegati. Na ta način nas bo vse skupaj vodila v slepo ulico, iz katere ne bo tako lahko najti izhoda. Janez Povše NOVI GLAS imami Sandi Osojnik V zamejstvu je v cerkvi malo otrok in mladih... Mnenje Evropski izzivi Srečanje z evropsko poslanko Ljudmilo Novak, ki ga je prejšmji teden organizirala SSk v Gorici, me je prepričalo predvsem o dejstvu, da je Evropa bližja, kot si sami mislimo. Zgodovinsko in kulturno smo Slovenci v Evropi že več kot tisočletje. Politično in ekonomsko pa smo se subjektu, ki je zaživel od pogorišča druge svetovne vojne, začeli približevati takrat, ko smo dobili lastno državo ter začeli važne življenjske odločitve jemati suvereno in samostojno. Del slovenskega naroda je bil celo v EU že od njenega nastanka. To smo ravno Slovenci, ki živimo v Italiji, saj je italijanska država, od vsega začetka, pristopila k prvim oblikam skupne evropske organiziranosti, čeprav imam občutek, da se tega dodobra ne zavedamo. Ko govorimo o Bruslju ali Strasbourgu, imata ti imeni prizvok nečesa oddaljenega, do katerega skoraj nimamo, kako posegati. Taka srečanja pa lahko to miselno prepreko preženejo, saj nam nudijo, preko osebnega odnosa, pogled v sam srž evropske politike in načrtovanja prihodnosti naše "stare celine". Dejstvo, da so v inštitucijah ljudje, ki govorijo slovensko, ki posegajo v našem jeziku in ki so tudi našo problematiko izpostavili pred narodi, kot so nemški, francoski, angleški, itd., s tem da so tem narodom popolnoma na enakovredni ravni, nam daje trdnejšo zavest, da je prihodnost naše narodne skupnosti usmerjena v vse bolj celosten razvoj. Vse je odvisno od nas samih in od tega, kako bomo znali te priložnosti pravilno izkoristiti. Zgrešeno bi bilo, če bi čakali, da kaj pade z neba. Pred nami so vstop Slovenije vSchengenskopogodbo in uvedba skupne evropske valute, nato pa še predsedstvo Republike Slovenije v EU. Tri pomembne iztočnice, ki bodo hočeš nočeš prinesle znatne novosti, tako na lokalni kot na širši državni in meddržavni ravni. Prvi dve bosta gotovo vnesli novosti na lokalni ravni, in to se bo najbolj poznalo v gospodarstvu in pa v preseganju nekdanjih pregrad. Tretja bo nedvomno vplivala na mednarodne odnose med Slovenijo in Italijo terAvstijo, ter neposredno se bo prav gotovo dotaknila položaja narodnih skupnosti, ki živijo v teh državah. Že sedaj pa smo lahko ponosni, da bo ravno Republika Slovenija prva izmed novih držav članic, sprejela predsedstvo EU. Vse to terja od nas in naše narodne skupnosti veliko iniciative in odgovornosti, zato ker je neobhodno, da, če si želimo imeti življenjskega utripa, teh priložnosti ne smemo opustiti. Pri tem ne mislim lena neko "politično vidljivost", mislim predvsem na to, da se kot narod utrdimo v zavesti, da smo soustvarjalci bodočnosti Evrope. Tasoustvarjalnostima tako lokalne kot mednarodne razsežnosti. In zgrešeno bi bilo, da do vseh teh dogodkov pristopamo zgolj s prošnjami po prispevkih, morali pa bi aktivno pripomoči k temu, k čemur bo Slovenija poklicana v naslednjih letih. Julijan Čaudek ti, da pomembno vlogo na tem področju opravlja tudi skavtska organizacija. Mlade laike pa bi mogoče lahko povabili, da skupaj z nami duhovniki sodelujejo pri vzgoji otrok, recimo kot animatorji. Mogoče je danes preveč ponudbe, časa pa premalo. Časa je vedno premalo. Mladi so dandanes vključeni v glasbene in športne dejavnosti, kar je seveda pravilno. Iz svojih izkušenj lahko povem, da se v Sloveniji mladi večkrat zbirajo v župniščih, na plesih in zabavah. Veliko je torej odvisno od tega, če bomo stvar znali narediti zanimivo za mlade. Preidimo k aktualnim temam. Pred kratkim je bil v Rimu za kardinala posvečen bivši ljubljanski nadškof dr. Franc Rode. Kaj to po vašem pomeni za slovensko Cerkev in Slovenijo nasploh? Z dr. Rodetom se dobro poznam, saj je njegov osebni tajnik bil moj sošolec. Teden dni pred njegovim imenovanjem nas je sprejel v Rimu, kamor smo poromali s skupino mladih iz Slovenije. Glede nekaterih cerkvenih odločitev bo torej slovenska cerkev prav gotovo imela vidnejšo vlogo. Slovenija in slovenska Cerkev bosta torej postali bolj prepoznavni in uživali večji ugled v svetu in v Cerkvi sami. Kaj pa menite o tem, da bi v šole v Sloveniji uvedli verouk? Naj navedem primer: recimo, da otrok v šoli obiskuje verouk in da gre k svetemu obhajilu ter k birmi; potemtakem ni še avtomatično, da redno obiskuje sveto mašo in da čuti krščanske vrednote za svoje. Je pa to način, da verouči-telj ohrani vsaj nek najmanjši stik z otrokom. Verouk kot kateheza mora po mojem imeti svoje mesto v župniji, v šoli pa naj se otrok nauči nekega osnovnega znanja o verstvih, kar je del splošne kulture. Ločiti moramo med učenjem verske zgodovine in običajev ter vzgoje za vero. Duhovnik se namreč ne more omejiti zgolj na neko splošno učenje verske zgodovine, saj je njegova vloga ta, da vero podaja kot življenjsko vrednoto. Čisto brez težav lahko v šoli verouk poučuje nekdo, ki sploh ni veren; zadošča mu le ustrezna izobrazba. Zelo verjetno pa bo ta nekdo tako poučevanje dojemal bolj kot svojo službo kot pa za svoje poslanstvo. Marsikdo danes opozarja, da je v zahodnem svetu veliko pomanjkanje vrednot. V preteklosti je bilo človekovo življenje vseskozi prežeto s krščanskim duhom, danes pa ni več tako. Velikokrat se namreč dogaja, da starši otroke pošljejo k maši, sami pa v cerkev ne pridejo. Naravno je, da bo to otrok čutil kot nekakšno prisilo. Tudi k zakramentom (obhajilu in birmi) veliko staršev otroke pošlje zgolj, ker to veleva tradicija. Zato si osebno veliko prizadevam za to, da bi starši znali storiti pomemben korak, in sicer da bi k nedeljski maši prišli skupaj s svojimi otroki. Zakrament svete birme pomeni, da se posameznik zavestno odloči, da bo nadaljeval svoje življenje ob spoštovanju verskih načel. Ne bi bilo potemtakem pravilneje in primerneje, da bi ta zakrament podelili tistemu, ki je že malce starejši oziroma zrelejši? Vprašamo se lahko, koliko najstnikov gre danes k birmi, ker to hočejo starši oziroma ker to veleva tradicija. V začetku krščanske dobe so se odrasli in zreli ljudje odločali, da bodo postali pričevalci Kristusovega nauka. Sčasoma pa je postala družba tako prežeta s krščanskim duhom, da so začeli krščeva-ti otroke, saj je bilo tedaj skoraj nemogoče, da bi se nekdo v odraslih letih zavestno odločil, da se nebo več držal krščanskih načel. Danes pa se nekako znova vračamo v okoliščine, v katerih je zraslo krščanstvo. Družba namreč človeku ne nudi več verske opore. K birmi gredo danes ponavadi tudi tisti, ki sploh ne znajo moliti. Z ozirom na versko zrelost in osveščenost posameznika bi bilo torej bolj pravilno, da bi k birmi šel, kdor to čuti in v življenjski dobi, ko lahko že sam zrelejše presoja. Ne vem pa, koliko bi bilo v Cerkvi pripravljenosti za tako velike spremembe. Primož Starman Kongres Slovenske kulturno gospodarske zveze politično nasprotovanje ga zakona za slovensko ## _ Slovencem. Subkultura manjšino in čimprejšnji " ^ uiU a mm. a "brezbrižnosti" deluje sprejem novega deželnega sta- med manjšino tudi tako, tuta F-Jk, pomemben pa je tudi da njeni pripadniki zelo novi deželni zakon za Sloven- Daj jeziku prihodnost! Pogovor je tokrat stekel s salezijancem Sandijem Osojnikom, ki je avgusta lani okrepil vrste slovenskih salezijancev na Tržaškem. Štajerc, po rodu Ptujčan, je z družino odrastel v Mariboru. Študiral je v Ljubljani in v Rimu. Pred prihodom na Tržaško pa je služboval v Veržeju v Prlekiji. Trenutno pomaga pri upravljanju župnij Opčine in Križ. Za začetek bi vas vprašal, kako ste se vživeli v našo stvarnost. Z manjšinsko stvarnostjo sem se soočil že na avstrijskem Koroškem, točneje v Celovcu. Na prvi pogled bi lahko rekel, da je v zamejstvu v primerjavi s Slovenijo v cerkvi manj otrok in manj mladih. Tudi družine so ponavadi manj številčne. Nedvomno pa so tisti, ki v cerkev prihajajo, bolj verni in za to bolj zavzeti. V Križu redne j e spremljam dogajanje v župniji, medtem ko je na Opčinah moja pomoč župniku Pohajaču bolj priložnostna. Kako mislite, da bi se morala Cerkev (na Tržaškem, pa tudi drugod) spopasti z vedno manjšo prisotnostjo vernikov, še posebno mladih, pri liturgičnih obredih? Duhovnikov ni prav veliko, delo, ki ga opravljamo, pa je pretežno vezano na pastoralo. Duhovniki imamo tudi precej drugih obveznosti, ki se tičejo upravljanja župnije, zato prav veliko časa nikomur ne ostaja. Čeprav se mogoče zelo enostavno sliši, bi po mojem mnenju bila potrebna večja ljubezen do vere v družinah; v cerkev bi bilo treba najprej pritegniti starše. Poznam tudi nekaj zelo številčnih družin in imam na splošno vtis, da je v takih družinah versko življenje veliko bolj živahno kot pa v tistih, kjer je otrok manj. Župnikov oz. duhovnikov lik je nekoč, še posebej na po- ce. Pričakuje tudi finančni dodatek za kulturne dejavnosti. Poudaril je še potrebo po določitvi prioritet znotraj manjšine same in opozoril na vprašanje slovenske šole. Opozoril je tudi na aktualnost zaključkov programske konference Slovencev v Italiji iz leta 2003, ki je pokazala, da je slovenska manjšina zelo dejavna, ni pa vedno smotrno organizirana, nima skupnih vizij in ni nagnjena k inovacijam. V Čedadu se je minuli petek, 5. maja, začel 23. kongres Slovenske kul-turno-gospodarske zveze (SKGZ), ki se bo končal to soboto v Gorici. Predsednik SKGZ Rudi Pavšič je v svojem govoru poudaril, da za Slovence v Italiji slovenski jezik in kultura nista nekaj za vedno danega in zajamčenega, veliko je primerov brezbrižnosti do jezika, za izboljšanje tega stanja pa je manjšina doslej naredila premalo. Geslo letošnjega kongresa, ki se je začel v središču sv. Frančiška v Čedadu in se bo nadaljeval 13. maja z razpravo in izvolitvijo novih organov SKGZ v Kulturnem domu v Gorici, je "Daj jeziku prihodnost", saj je osrednja tema zasedanja ravno vprašanje slovenskega jezika, njegovega vrednotenja in posluže-vanja. Pavšič je poudaril vpliv italijanskega okolja in medijev ter drugih pojavov sodobne družbe na Slovence v Italiji, ki po njegovem bolj prispevajo k zamiranju jezika kot pa odkrito deželju, veljal za nekakšno avtoriteto. V današnji družbi, še posebno v mestih, pa je njegova vloga povsem drugačna. Kakšna mora biti torej po vašem vloga duhovnika v sodobni družbi? Nekoč je že sam poklic dajal duhovniku pomembno vlogo in avtoriteto. Kar je tedaj župnik rekel, je veljalo za sveto. Danes pa je po mojem mnenju vloga duhovnika ta, da si pridobi zaupanje ljudi in da skrbi za dobrobit svoje skupnosti. Ko bi duhovnik dandanes samo nekaj zahteval, bi gotovo naletel na gluha ušesa. Če hočemo, da bodo danes ljudje prišli v cerkev, jim moramo omogočiti, da se bodo v cerkvi čutili sprejeti; posebno važna je združevalna vloga, ki jo pri tem igra župnija. Stik z duhovnikom naj ne bo torej zgolj strog in resen, ampak tudi prijateljski in sproščen. Slednje naj ne velja samo za odrasle, temveč tudi za otroke. Opažate v dojemanju vloge duhovnika mogoče kako večjo razliko med Slovenijo in zamejstvom? Tega ne bi mogel trditi, ostaja pa dejstvo, da ohranja duhovnik večjo vlogo na podeželju, saj se v manjših stvarnostih skorajda vsi poznajo med seboj. V mestih pa se nemalokrat dogaja, da več kot polovica ljudi sploh ne ve, kateri župniji pripada. Kar pa se zamejstva posebej tiče, bi lahko rekel, da je število tistih, ki ponavadi obiskujejo sveto mašo, manjše, tako da se lahko stiki, ki jih duhovnik goji z verniki, precej poglobijo. Rekel pa bi, da je stanje mlačno izkoriščajo jezikovne pravice, ki jih že imajo. V zvezi s tem je bilo doslej premalo storjenega in to se mora spremeniti, je dejal Pavšič. Po njegovem mnenju se za slovensko manjšino po zmagi leve sredine odpirajo novi izzivi in možnosti, nove perspektive pa se bodo odprle tudi v odnosih med Italijo in Slovenijo ter Jugovzhodno Evropo. Od nove vlade pričakuje SKGZ začetek uresničevanja zaščitne- ga Tržaškem na splošno dobro. S čim se pa na Tržaškem ukvarjate? Katera je vaša vloga pri salezijancih? Na Opčinah vodim birmansko skupino, ob sobotah z njimi pripravljam sveto mašo. Prav tako ob sobotah priložnostno vodim skupino osnovnošolskih otrok. presenečen nad tako veliko udeležbo otrok pri delavnicah, kar pa seveda pomeni, da smo si načrte zastavili jasno in pravilno. Pripraviti dobro dejavnost pa pomeni v slednjo vložiti veliko časa in truda. Velik izziv pa ostaja za Cerkev to, da bi privabila mlade. Za cvetno nedeljo smo pripravili butarice, pred tem pa smo za materinski dan izdelovali priložnostne spominčke za matere. Poudaril bi, da ne gre tu zgolj za neke praktične delavnice, saj je to priložnost tudi za poglobljeno ka-tehezo med otroki. Vero lahko otroku približamo preko pesmi, zgodbe, slike ipd. Najbolj mi je do tega, da se otroci sami zavzamejo oz. navdušijo za določene stvari, da pa ne delajo zgolj po nekih naročilih. Reči moram, da sem bil le malce Ker je mladih v naših župnijah danes na splošno malo, bi bilo po mojem koristno, da bi se mladi iz različnih župnij povezovali med seboj in si zastavljali skupne cilje. Tudi pri nas duhovnikih bi moralo biti v tem oziru več posluha; ukvarjati se z veliko stvarmi istočasno pa ni lahko. Organizacija spoznavnih srečanj ali predavanj bi bila po mojem zelo dobro izhodišče, veliko pa bi bilo odvisno od tega, kako bi se na to odzvali najprej sami duhovniki, šele nato mladi. Ne smemo pa pozabi- 11. maja 2006 Kristjani in družba NOVI GLAS Nov veter Po II. Vatikanskem koncilu gelij. Tamkajšnje pokoncilsko obdobje žal zaznamuje poenotenje Cerkve, obenem pa se vidi krčenje svobode krajevni Cerkvi. Zanimive so ugotovitve v Evropi. V Belgiji in na Nizozemskem prihajajo do spoznanja, da je koncilska Zadnje čase se veliko razmišlja, kakšni so sadovi drugega vatikanskega koncila. Sedmega decembra lanskega leta je minilo štirideset let od njega. Ob tem spominu smo lahko prebirali zelo izčrpne razprave o konkretnem stanju vere in Cerkve v posameznih državah in celo na kontinentih. V Indiji so podčrtali predvsem pomen globalizacije in kulturnih vplivov in vse večjo izoliranost Cerkve pri tamkajšnjih dramatičnih procesih. Obenem pa so opozorili, da so indijski kristjani pod vplivom hinduizma bolj odprti za sodelovanje. V Braziliji so ponovno opozorili na potrebo po odprtosti Cerkve do ubogih in obubožanih. Tega tamkajšnji Cerkvi tudi po koncilu ni uspelo uresničiti, kar je boleče in ima za posledico še vedno zelo hitro upadanje katoličanov, bodisi v mestih kot tudi na podeželju. V Afriki, zlasti na Slonokoščeni obali, se ponovno poudarja, da je premalo upoštevana samostojnost Cerkve v Afriki in da je prema- lo dialoga z afriškimi religijami. Popolnoma napačno je bilo, da so bile sinode afriške Cerkve v Rimu in ne na območju krajevnih Cerkva. Vse preveč je v bogoslužju evropskega cerkvenega vpliva in premalo afriške duše, kar dokazuje, da je v ospredju rimska centralizacija in ne odprtost najrazličnejšim afriškim kulturam, ki bi pomagale, da bi afriški kristjan laže razumel evan- "revolucija" pri tamkajšnjih vernikih dosegla širino, ki je prej ni bilo. Prinesla je večjo versko poglobitev med verujočimi. Na drugi strani pa je prišlo do napačnega eksperimentiranja z vero, kar je imelo za posledico, da so duhovniki zapuščali duhovništvo, vloga Cerkve v družbi pa se je omajala. Kljub vsemu: "Cerkev je tu ostala manj številčna, obenem pa duhovno bo- gatejša!" V laični Franciji ugotavljajo, da je katolicizem postal "politikum", ker država zaradi muslimanskega vpliva znova in znova opozarja na krščansko poreklo, ki je vtkano zgodovinsko, geografsko pa tudi narodnostno v vero, kulturo in nacionalno samobitnost Francozov. Na Poljskem so o tej obletnici veliko pisali. Pokojni papež in tedanji krakovski nadškof Karol Wojtyla je na koncilu velikokrat odločno in dostojno posegal v debate. Sam je izjavil: "To je bila revolucija!" Sad te revolucije so bili bogoslužje v domačem narodnem jeziku, koncilska izjava o verski svobodi, odprtost in posluh za človeka sedanjega časa, preklic izobčenja med katoliško in vzhodnimi Cerkvami, izjava, da imajo delež pri veselju in trpljenju, žalosti in upanju ljudje sedanjega časa in tako tudi vsi člani Cerkve. Vse to je nakaza- lo novo poglavje med Cerkvijo in sodobno družbo, kar je pokojni papež tudi nadaljeval in uresničil še z opravičilom za vse krivice, ki so jih v zgodovini povzročili člani Cerkve... Ta veter v Cerkvi je bil marsikje zavrt, saj so se mnogi prestrašili teh novosti in skušali zaustaviti ta "revolucionarni" tok Cerkve. Ob vsem tem pa je lepa in dobra ugotovitev, kako se je kljub vsemu nasprotovanju duh prenove in svobode uveljavil v Cerkvi in z njo tudi zaživel! Ambrož Kodelja Kratke Odgovor Med Sabotinom in Skabrijelom Spoštovani! Na 9. strani Novega glasa z dne 27. aprila je izšel pod rubriko Aktualno prispevek g. Ambroža Kodelje z naslovom Sabotinski kamni ali sabotinske "balo-te". Nepogrešljivega sodelavca Novega glasa bi rad dopolnil v tistem delu, v katerem ugleden, spreten in ponavadi dobro informiran pisec poriva konkatedralo Kristusa Odrešenika, v prvi vrsti podobo njenega zvonika, pod okrilje ideologije, ki jo materializirajo s pacanjem na Sabotinu mazači, ki, kot je videti, nimajo občutka za preteklost in sedanjost, se pravi za minljivost. Po mojem občutku in poznavanju novogoriškega stanja duha, se Novogoričani s pacanjem po Sabotinu večinoma ne ukvarjajo več. To je mimo! Že davno!, kljub temu da kateri od medijev, pravzaprav novinarjev, želi, da bi osta- lo tisto pacanje vsaj toliko pri življenju, da bi od časa do časa, po potrebi, kdo ve koga, merili pulz ljudi, ki z zadevo nimajo nič. Nevpletena v nespametno zgodbo, je večina ljudi privzela pesnikovo držo: "pustiti segniti!" Povprečen Novogoričan je toliko razgledan, da ve, da se spričo stopnje demokracije v njegovem mestu in ob meji, nima smisla preganjati z izzivanjem zainteresiranih nostalgikov. Veliko ljudi meni, da mazači verjetno niti ne vedo, kdo išče ko- Goreči napis na Sabotinu v noči na 9. maj 2006 (foto JMP) rist s pacanjem po Sabotinu. Kar pa zadeva piščevo navdiho-valko, učeno damo, ki na beograjski univerzi končuje doktorat iz arhitekture in ki jo pisec navaja za razsodnico v zadevi postmodernega zvonika naše konkatedrale, kakršnih je v različnih izpeljankah po Vzhodni in Zahod- ni Evropi na desetine, bi pa “ve-leučeno" razsodnico, ki nosi v spominu in, kot je videti, tudi v podzavesti mitologijo Titovih štafetnih palic, lahko spodbudil, naj vzame v roke vsaj kakšen skromen katalog katere od arhitekturnih razstav, posebej sakralnih, če ne kaj bolj zahtevnega. Ko smo npr. pripravljali razpis za idejno rešitev novogoriške cerkve, smo se uglasili s spoznanji in z duhom 2. Vatikanskega koncila. Med štirimi moderatorji Koncila je bil bolonjski kardinal Giacomo Lercaro, liturgični strokovnjak. Okrog sebe je zbiral skupino usposobljenih, razgledanih in iskajočih sodelavcev, ki so izdajali strokovno revijo Chiesa e Quartiere. Kar je bilo v tistem času obvezno branje tudi za laičnega razpisovalca arhitekturnega razpisa pred gradnjo cerkve. Na naš razpis za novogoriško cerkev je odgovorilo več kot 20 arhitektov z 12 rešitvami, izmed katerih smo se odločili za predlog arhitekta g. Franceta Kvaternika. Trije predlogi, ki so bili med predloženimi za Novo Gorico, so bili malo kasneje uresničeni drugje v Sloveniji. Mi smo se odločili za predlog g. Kvaternika tudi zato, ker nam je takratna oblast dodelila neugodno gradbeno parcelo zunaj mestnega središča in je obenem skrajno omejila prostor s takrat, med partijci zaupnim pojasnilom: "Damo toliko, da nične damo!" Škoda, da je g. Ambrož Kodelja odreagiral pred damo v maniri poslušnega, nevednega in privzdignjeno spoštljivega gostitelja, tako da je “bil tiho, si mislil svoje, priznam pa, da je beograjska dama tokrat videla mnogo več, kot vidimo mi..." Škoda, da sta oba videla in vedela premalo. Upam, da ne prevzeta od napisa na Sabotinu. Odprt, skromen zvonik, ki ponavlja linije cerkvene arhitekture, kar bi doktorantka arhitekture iz Beograda ugotovila ob površnem pogledu v cerkev, je lahko za koga sporen, kot vsako človeško delo. Ni pa nemasiven trikoten steber, prilagojen za zvonove, prispevek za Muzej štafetnih palic, s katerimi so nekdaj poneumljali mlade, ki bi morali biti danes odrasli. GašperRudolf 5. VELIKONOČNA NEDELJA Apd 9, 26-31; Ps 21; 1 Jn 3, 18-24; Jn 15, 1-8 Vsa naša vera teži k življenju v Bogu. Po veri prehajamo iz smrti v življenje. Jezus nas vabi, naj postanemo eno z njim in Očetom ter Svetim Duhom. Povabljeni smo v občestvo z Bogom. Današnja berila nas k temu spodbujajo. Ob Pavlovem zgledu nam dajejo zagotovilo, da bomo tudi mi prišli do tega cilja. A Jezusovi učenci in apostoli Pavlu v začetku ne verjamejo. Bojijo se ga, ker so ga spoznali kot sovražnika Jezusa in njegovih učencev, tako mora nastopiti ugledni Barnaba, ki trdi, da je Pavel nov človek, odkar je videl napoti v Damask samega Jezusa. Kmalu zatem pa se je srečal skoraj s smrtjo zaradi oznanjevanja vstalega Jezusa. Judje so ga namreč hoteli ubiti zaradi tega. Pavel mora pred njimi bežati. Njegovi učenci so ga rešili tako, da so ga spu- stili iz Damaska po vrvi v košari čez mestno obzidje (Apd 9, 23-25). Takih in podobnih zgledov preganjanja zaradi vere ni nikoli manjkalo in jih tudi ne bo zmanjkalo. Naš Gospod je to napovedal: "Če vas svet sovraži, vedite, da je mene sovražil pred vami" (Jn 15, 18). Pavla, ki se je do spreobrnitve imenoval Savel, je gotovo bolelo, ker mu Jezusovi učenci niso zaupali, da govori resnico. Toda njegov pogum pri oznanjevanju vstalega Gospoda jih polagoma prepriča, da je eden izmed njih. Od srečanja z Gospodom brez strahu oznanja vero in edinost po veri z Bogom. A tudi v Jeruzalemu ga skušajo helenisti, privrženci grške kulture, enostavno ubiti. Zopet mora bežati pred smrtjo (Apd 9, 26-30). V maju poslušamo letos pri šmarnicah o življenju po veri toliko naših mučencev, ki so jih kruto pobili samo zato, ker so bili verni. Končno je trpljenje in preganjanje zaradi vere razpoznavno znamenje za pravo verovanje. Apostol Janez ponavlja, da ljubimo Boga samo tedaj, ko ljubimo bližnjega. Takole piše: "Mi vemo, da smo prešli iz smrti v življenje, ker brate ljubimo. Kdor ne ljubi, ostaja v smrti. Kdor sovraži svojega brata, je ubijalec. Tudi mi smo dolžni dati življenje za brate. Ne ljubimo z besedo, tudi ne z jezikom, ampak v dejanju in resnici" (1 Jn3, 14-18). Nadaljuje pa tako: "Pred njim bomo pomirili svoje srce, če nas srce obsoja; saj je Bog večji od našega srca in spoznava vse" (1 Jn 3, 19-24). O tem so se napisale tehtne razprave. Poznavalci Svetega pisma pri tem pa zelo hvalijo spis izpod peresa pok. p. Albina Škrinjarja, sežanskega rojaka. Izšel je pred leti v "VD" 20, 1940-350/40. Apostol Janez povzame vso težo vere v Boga v vero v Sina in v ljubezen do sočloveka. To je namreč izpolnjevanje zapovedi: vera in ljubezen. To nas druži z Bogom in ostajamo v Bogu in on v nas. Isti apostol tudi drugje deli Jezusovo tolažbo za naše ubogo in grešno srce, rekoč: "Vaše srce naj se ne vznemirja... boste tudi vi tam, kjer sem jaz. Jaz sem pot, resnica in življenje. Nihče ne pride k Očetu drugače kot po meni" On 14, 1.3-6). Jezus ponazori našo edinost, naše prisrčno bivanje v Bogu tudi s tesnim življenjem trte z mladikami. Pri tem prikaže Očeta kot skrbnega vinogradnika. Kot tak odstrani vsako mladiko, ki ne rodi sadu. Jezus pove, kaj naredi s suho mladiko: jo obreže in vrže v ogenj, ker je zahteven in odrezav, ker mora skrbeti za zdravo trto, ki rodi sad. Zedinja nas z Bogom, v katerem ostanemo kakor mladika na trti. V tem tesnem zedinjenju z Bogom lahko prosimo, karkoli hočemo. Če prosimo v veri v Sina, bomo prejeli vse, kar prosimo, ker prosimo po Božji volji. Toda vere ne ustvarjamo z molitvijo, marveč jo hvaležno sprejmemo kot Očetov dar. Tedaj Jezus pravi: "Ne imenujem vas več služabnike, ker služabnik ne ve, kaj dela njegov gospodar; vas sem imenoval prijatelje" On 15, 15). Tako nas pridružuje vsem tistim, ki so priče njegovega vstajenja, kakor tudi našgodovnik sv. apostol Matija (14.5.-Apd 1, 22). V Idriji predaval dr. Marko Ivan Rupnik V Idriji se nadaljujejo predavanja o raznih temah iz preteklosti in sedanjega časa, ki jih pripravlja tamkajšnji Mestni muzej. V tej sezoni, ki se izteka, je sodelovalo več uglednih strokovnjakov, tudi domačih iz idrijskega območja. 24. aprila je bil gost muzejskih večerov pater dr. Marko Ivan Rupnik, teolog, filozof in slikar, ki deluje v Vatikanu in Rimu. Obravnaval je tudi duhovna vprašanja, s katerimi se sooča današnji svet. Poudaril je, “da je sedaj, ko se oblikuje planetarna zavest človeštva, za Evropo čas, da napravi svojo duhovno in kuturno sintezo. Kaj je evropsko izročilo? Kaj je evropska zavest? K temu problemu je treba pristopiti čim bolj celostno, se pravi izkustveno in idejno. Katere so težave sodobnega evropskega človeka? Iskati odgovore v zakladnicah vzhodnega in zahodnega krščanskega izročila. Srečevati se, pogovarjati se in skupaj ustarjati. Spomin in izvirnost. Vse se začne pri življenju (duhovnik), ki potem prepaja misel (teolog), preoblikuje stvarnost (umetnik), da človek in njegova kultura rasteta v življenje, ki ostane, ki se izogne rji in trohnobi.” Nadškof msgr. Alojz Uran maševal v Bardu v Terski dolini Minulo soboto, 6. maja, je minilo natanko trideset let od potresa, ki je hudo prizadel Furlanijo in Posočje v Sloveniji, ni pa prizanesel niti Beneškim Slovencem. Vas Bardo je bila v pogubnem potresu, ki je zahteval več kot tisoč človeških žrtev, do tal porušena in prav tega so se domačini spomnili s sveto mašo, ki jo je v tej lepi terski vasici daroval ljubljanski nadškof in metropolit msgr. Alojz Uran. Med nagovorom je msgr. Alojz Uran poudaril pomembnost jezika za ohranjanje slovenskega življa v Terski dolini, kot je domačinom za vztrajanje na domači zemlji namenil nekaj pohvalnih besed. Po dobro obiskani sveti maši so predstavili knjigo z naslovom Terska dolina, ki je doslej najobsežnejše delo o tem slovenskem koščku zemlje. Gre za razkošno knjigo, ki ima 512 strani, izdale so jo celjska, goriška in celovška Mohorjeva družba, uredila pa jo je dr. Milena Kožuh, neutrudna izobraženka in kulturna delavka iz Ljubljane, ki že vrsto let vztrajno hodi in vodi skupine Slovencev v Tersko dolino in Bardo. V knjigi, kije polna različnih zapisov in barvnih fotografij, je tudi sklop poezij prof. Viljema Černa, ki jih je uredil akademik Ciril Zlobec. Knjiga Terska dolina je izšla v slovenskem, furlanskem in italijanskem jeziku in je zelo obsežen pregled slovenske kulturne in krajevne dediščine v Terski dolini in Beneški Sloveniji nasploh. O knjigi Terska dolina bomo gotovo še pisali in poročali, saj jo bodo gotovo predstavili tudi pri nas. OSEM OD TISOČ: PREPROSTA GESTA, KONKRETNA POMOČ S svojim podpisom za osem od tisoč katoliški Cerkvi podpiraš verske in pastoralne dejavnosti, karitativne posege v Italiji in v državah tretjega sveta ter 39 tisoč škofijskih duhovnikov, ki si prizadevajo v svojem poslanstvu v Italiji in na tujem. Od konca meseca aprila dalje kampanja Italijanske škofovske konference CEI nadaljuje po glavnih televizijskih mrežah svojo pot po postojankah in projektih, ki so se uresničili po zaslugi prispevka osem od tisoč katoliški Cerkvi. Zgodbe v 30 sekund dolgih filmskih posnetkih so resnične in lepo prikazujejo različne projekte, ki jim je bila namenjena podpora iz omenjenega sklada: gre za potrebe obredov, pastorale, vzdrževanja duhovnikov ter karitativne dejavnosti v Italiji in deželah tretjega sveta. Nekaj dejavnosti v Italiji... V Materi ima zadruga Sicomoro vedno odprta vrata. Odprta so za mlade, ki prvič iščejo delovno mesto, za priseljence, ki iščejo stabilen in pošten Matera, projekt Sicomoro V kraju Alumine v Argentini je p. Valerio, škofijski duhovnik fidei donum iz kraja Casale Monferrato, že več let pravi vodja Indiosov mapuche, ljudstva, ki mu prinaša Besedo evangelija. ... in v tujini V gorah Nuba v Sudanu je formativni projekt postal upanje za prihodnost mladih Afričanov po več letih osamljenosti, v katero so bili potisnjeni zaradi vojne. Na Šri Lanki so ribiči lahko spet kupili ladje in so tako po tsunamiju spet postavili na noge svoja življenja s tem, da so okrepili gospodarske perspektive, ki slonijo večidel na ribištvu. Milan, projekt D/ogene položaj, za mlade, ki so tako ali drugače prizadeti. V Comu, v zaselku Monte Olimpino, najdemo župnijo sv. Zenona, kjer je župnik g. Tullio naredil iz župnišča zbirno točko za mlade, ostarele in družine. V Milanu, v okviru Ambrozijanske Karitas, so strokovnjaki in psihiatri soudeleženi pri projektu Diogene; ta - prvi v Evropi - skrbi za psihiatrično skrbstvo revnih, ki so v mestu prisotni zlasti ponoči. “Terapija ceste” je primeren zdravstveni poseg za te osebe, da spet najdejo svoje mesto v družbi. V kraju Caltagirone je g. Salvo prek športnih dejavnosti okrog župnijskega igrišča pritegnil mlade v življenje župnije in jih tako odtrgal nevarnostim, na katere bi lahko naleteli na cesti. Sudan, šolske učilnice TUDI LETOS LAHKO NAMENIŠ OSEM OD TISOČ KATOLIŠKI CERKVI NA VEČ NAČINOV: • obrazec CUD. Kdor ni primoran predstaviti davčne prijave, povečini upokojenci in odvisni delavci, ki nimajo drugih dohodkov, lahko vseeno nameni osem od tisoč katoliški Cerkvi prek obrazca CUD (nekdanji obrazec 101 ali 201), ki ga mora oddati v zaprti ovojnici na poštnem uradu ali konvencionirani banki najkasneje do 31. julija 2006. O tem se lahko pozanima pri lastnem župniku ali pa lahko kliče na brezplačno telefonsko številko 800 348 348 (ob vseh delavnikih med 9. in 21. uro, ob sobotah med 9. in 17. uro); tam mu bodo nazorno obrazložili, kako lahko sodeluje pri izbiri osem od tisoč s svojim obrazcem CUD; • obrazec 730 - 1, pripet obrazcu 730, ki ga mora predstaviti do 15. junija, kdor se ponavadi obrača na Središča za davčno asistenco (CAF); • obrazec Unico, ki ga je treba predstaviti najkasneje do 31. julija 2006, če se namerava to storiti prek banke ali poštnega urada; do 31. oktobra 2006, če se namerava to storiti po telematski poti. Pet od tisoč se letos eksperimentalno pridružuje prispevku osem od tisoč. Davkoplačevalec lahko podpiše za osem od tisoč in za pet od tisoč, v kolikor prvi ne izključuje drugega, nobeden od dveh pa prav nič ne stane davkoplačevalca. Caltagirone, župnišče Nihče se ne reši sam. Gospod je hotel, da se rešujemo v skupnosti. Že od začetka je postavil skupino učencev, ki bi mu bili ob strani. Hotel je, da bi se na Petrovi skali zgradila Cerkev, skupnost. Zato je vrednota občestva v samem središču bivanja vsakega kristjana. Občestvo, soudeleženost, ki pomeni tudi soodgovornost. Duhovniki in laiki, poklicani, da pričajo z življenjem o teh vrednotah, so skupaj klicani tudi, da upravljajo vse duhovne in gmotne dobrine, ki so last Cerkve. Vsi smo soodgovorni za Besedo, ki nam jo je zaupal Gospod, za zakramente, ki jih skupno obhajamo, in tudi za sredstva, ki nam omogočajo, da širimo Gospodovo besedo in obhajamo liturgijo, da skupaj zbiramo naše skupnosti. Vsi smo torej soodgovorni tudi za gmotne dobrine in njihovo zbiranje. Od leta 1990 se ta soodgovornost lahko izraža tudi prek novih načinov, kijih predvideva revizija konkordata iz leta 1984. Med temi želimo spomniti na možnost namembe osem od tisoč davka Irpef za katoliško Cerkev. V letu 2005 je bilo mogoče po zaslugi 88,83% davkoplačevalcev, ki so v davčni prijavi dali svoj podpis katoliški Cerkvi: podpreti 39 tisoč škofijskih duhovnikov, med temi 600 fidei donum (315 milijonov evrov); prispevati poslanstvu Cerkve in njenih potreb za obrede in pastoralo v škofijah in župnijah (155 milijonov evrov), za nove župnijske cerkve, za vsedržavne pobude in za restavriranje umetniške dediščine (316 milijonov evrov), za karitativne projekte v Italiji in v državah v razvoju (195 milijonov evrov). (Več informacij o vsem tem lahko najdeš na spletni strani www.8xmille.it). Sensibilizacija v to smer pa ni sama po sebi umevna. Vsako leto lahko naleti na različne težave. Pogoste spremembe, ki se tičejo izpolnjevanja in oddajanja različnih davčnih obrazcev, so namreč povzročile in povzročajo, daje soudeleženost pri prispevanju osem od tisoč zapletena. Zaradi vsega tega nimamo za samoumevne rezultate, ki smo jih doslej dosegli in ki so od leta 1990 dalje omogočili, da smo ogromno naredili za vzdrževanje duhovnikov in za celo vrsto uresničenih pastoralnih in karitativnih posegov v korist Cerkve v Italiji in državah t.i. tretjega sveta. Zato nadaljujemo s sensibilizacijo skupnosti glede potrebe po tem, da še naprej sodelujejo z zavestnim podpisom za osem od tisoč. Tudi davčna prijava, še enkrat ponavljamo, je tako lahko priložnost več, da na soodgovoren in soudeležen način živimo svojo pripadnost Cerkvi. In vsakoletno srečanje z davki se bo na tak način spremenilo v pravi cerkveni trenutek. Maria Grazia Bambino (prev. DD) NOVI 6 II. maja 2006 GOllSka GLAS Kratke Po Gregorčičevih poteh Pred nekaj tedni smo se dijaki šole Simon Gregorčič iz Gorice odpravili na ekskurzijo »po Gregorčičevih poteh«, da bi se spomnili 100-letnice smrti našega goriškega slavčka. Pot nas je vodila sprva v Tolmin, kjer smo se srečali s prof. Janezom Dolencem , ki nam je predstavil Gregorčičevo domovinsko poezijo, ki se je začela že v dijaških letih z zbirko Iskrice domorodne. Po krajši predstavitvi Gregorčičevih del smo si ogledali še Tolminski muzej, kjer smo se preselili v prazgodovino teritorija in od tam prehodili vse dobe do začetka srednjega veka s posebnim poudarkom na pomembnem arheološkem najdišču na območju današnjega Mosta na Soči. Poleg arheološke razstave smo si lahko še ogledali zgodovinsko etnološko zbirko, ki nas je vodila skozi obdobja tolminskega punta in kmečkih uporov nasploh, preko nekdanjega tipičnega tolminskega naselja do svetovnih vojn. Odšli smo nato proti Mengoram, kjer smo se počasi povzpeli na vrh grička, kjer stoji cerkvica s slikami Toneta Kralja, nato smo se odpravili še na Vrsno in si ogledali halštatsko hišo, ki sojo zaradi dolžine poimenovali kar “dolga hiša”. Tako smo se po zanimivi ekskurziji vsi polni novega znanja vrnili domov. / Erika Cotič dijakinja 5.razreda družboslovnega liceja S.Gregorčič Zadovoljstvo SSk Goriško pokrajinsko tajništvo SSk soglaša z novoizvoljenim predsednikom goriške pokrajine Gherghetto, ki ugotavlja, daje problem slovenske narodne skupnosti njena politična ločenost. Za premostitev tega se je v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja rodila stranka SSk, ki je v svojem temelju zbirna stranka slovenske narodne skupnosti v Italiji. Od vsega začetka je SSk zagovarjala nujo po političnem združevanju Slovencev na narodnostni ravni in je bila v tem smislu vedno odprta do vseh. Tako lahko mirne duše trdimo, da so zametki slovenske Oljke v SSk sami že od vsega začetka. Slovenska manjšinska stranka se je v Oljko vključila in ji dala svoj doprinos od njenega nastanka naprej, kljub temu da nekateri hočejo ustvarjati umetna razhajanja med “levico” in SSk. Goriško pokrajinsko tajništvo razpolaga v tem smislu s primernimi in kvalitetnimi kadri ter je prepričano, da bo znal predstavnik SSk, ki ga bo predsednik Gherghetta imenoval za odbornika v svoji vladni ekipi, primerno delovati v luči povezovanja slovenske narodne skupnosti v goriški pokrajini. Gorica, 4. maj 2006 Goriško pokrajinsko tajništvo SSk Zaključek sezone gledališča Verdi Sezona goriškega gledališča Verdi se je 6. maja uspešno zaključila. Pod umetniškim vodstvom VValterja Mramorja seje vteh štirih letih število obiskovalcev gledališča znatno zvišalo. Kot poudarja goriški odbornik za kulturo Claudio Cressati, čeprav v letošnji sezoni je bilo manj prireditvi, je vseeno število prodanih vstopnic vidno narastlo, 12209 proti 11333. To dokazuje, da postaja gledališče pomemben center za kulturno življenje mesta. Kot običajno tudi v letošnji sezoni je goriško gledališče aktivno sodelovalo s slovenskimi ustanovami. V skladu s projektom za čezmejno sodelovanje sta nastopili skupini iz mariborskega in ljubljanskega gledališča. Prva je uprizorila balet Trnuljčica, druga pa Verdijevo Traviato. Prav s Traviato seje začelo novo sodelovanje z ljubljanskim gledališčem. Goriško gledališče uspešno sodeluje tudi s slovenskimi društvi, kot sta Kulturni dom in SCGV Emil Komel. Kot pravi Cressati, cilj teh sodelovanj je izraziti bogastvo naših krajev in pospešiti srečanje ter razumevanje med različnimi jezikovnimi skupnostmi. Letošnja ponudba se je delila na dramaturške prireditve, glasbo in balet ter na velike dogodke. Publika je pokazala največje zanimanje za glasbene dogodke. Za nekatere prireditve, kot sta bila koncert Vinicia Capossele in balet Momix je bilo takoj vse razprodano. Iz uspeha komaj zaključene sezone lahko sklepamo, da se bo tudi prihodnja delila na ta tri dele. To je potrdil tudi Mramor, ki je poudaril, da si želi z novo ponudbo čim bolj zadovoljiti želje publike. Med poletnim odmorom bodo opravljene v gledališču nekatere izboljšave. S prispevki dežele, fundacije goriške hranilnice in občine bo razširjen prostor za orkester in izboljšana struktura za invalide, tako da bo gledališče moglo sprejemati večje predstave. Prejeli smo “Vzvezi s člankom o rednem občnem zboru Zadružne kreditne banke Doberdob in Sovodnje, ki je bil objavljen v zadnji številki Novega glasa, ugotavljam, da je izostala pomembna informacija z ozirom na razpravo glede kandidatur in potrebe po večjem sodelovanju in upoštevanju članov. Predsednik upravnega sveta banke je pred razglasitvijo izida volitev popravil izjavo, ki jo je izrekel med skupščino, češ da ni bil seznanjen z drugimi kandidaturami. V drugem posegu je predsednik upravnega sveta pojasnil, da je bil seznanjen s kandidaturo Walterja Devetaka, da pa jo je upravni svet zavrnil." Vlado Klemše, član Zadružne kreditne banke Doberdob in Sovodnje Mladinski pevski zbor Emil Komel na koncertu predstavil ploščo "Pesem je zaklad, ki je v meni, ki je v duši..." Kdor je bil v soboto zvečer v Kulturnem centru Bratuž na koncertu mladinskega zbora Emil Komel, ki ga vodi Damijana Čev-dek Jug, bo s seboj nosil spomin na lepo doživetje. Spomin na izbran in ubran zborovski večer v izvedbi domačega mladinskega zbora, kot jih doslej nismo slišali veliko. Ta spomin pa ne bo bledel v času, saj ga bomo lahko kadarkoli spet oživili, ker smo s seboj, kot nekakšno zvočno in duhovno popotnico dobili novo zgoščenko z naslovom Poje vam mladost, ki jo je zbor pravkar izdal in s koncertom tudi predstavil. Mladinski zbor je nastal v okviru Slovenskega centra za glasbeno vzgojo Emil Komel v šolskem letu 1998/99, z namenom, da bi tako postavili čim bolj kakovostne temelje za sistematično rast pevske kulture med mladino, ki obiskuje to glasbeno šolo. Zbor od začetka vodi Damijana Čevdek Jug, stalna spremljevalka pa je pianistka Dalia Vodice. 19 deklet in en fant je na odru centra Bratuž zavzeto in kultivirano predstavilo program. Za uvod in zaključek je zazvenela Ha-betova Poje vam mladost, ki daje tudi naslov zgoščenki, vmes pa nas je globoko obogatilo še 16 pesmi od slovenskih ljudskih v različnih priredbah in pesmi sodobnih slovenskih avtorjev, do pesmi sakralne vsebine in skladb iz svetovne mladinske zborovske zakladnice. Koliko dela, a tudi navdušenja, ki ga je ta podvig terjal, smo lahko spoznali iz besed Marje Feinig, ki je zgoščenko predstavila, ob tem pa izpostavila vzgojne in pedagoške cilje, ki si jih pri zboru postavljajo. Prepričani smo, da nam bo Mladinski zbor Emil Komel s svojo zborovodkinjo Damijano Čevdek Jug poklonil še veliko takih pevskih zakladov. Nagovor prof. Marje Feinig Tavčar: "Spoštovani! Danes smo se zbrali, da skupno praznujemo izid zgoščenke, ki je sad večletnega načrtnega dela, zadnje čase, kar se snemanja tiče, tudi sad odrekanj (pevcev, korepetitorjev, snemalcev, ne nazadnje tudi staršev). Predvsem pa sad požrtvovalnega in vztrajnega dela pevovodkinje Damijane Čevdek Jug. Vsi, ki smo temu zboru mladih blizu, smo veseli in ponosni, da držimo v rokah lasersko ploščo, ki bo ostala njim in nam v spomin, drugim poslušalcem pa v prijetno in kvalitetno poslušanje. Upam, da se vsi zavedamo, da je na naši šoli nastalo nekaj izrednega in da s to zgoščenko držimo v rokah dragocen dokument o dosežkih skupine navdušencev. Kot slikarju ostane slika, tako bo predvsem vam, draga mladina, ostalo s to zgoščenko v rokah nekaj, kar vam bo vračalo spomin in zadoščenje na leta skupnega prepevanja in prijetnega druženja. CD se že od zunaj predstavlja sveže, mladostno, kar je zasluga Andreja Jusse. Prav on pa je bil s Frankom Rejo odgovoren tudi za snemanje. Vsebinsko so posnetki pesmi, ki jih je zbor izvajal zadnja leta, to se pravi slovenske ljudske, skladbe slovenskih avtorjev, sakralne pesmi in pesmi iz svetovne zakladnice. Rekla sem že, da predstavljamo sad dolgoletnega dela, ki se je začelo v šolskem letu 1998/99, ko se je vodstvo šole odločilo, da sprejme predlog skupine učiteljev in ob pouku teorije in solfeggia uvede tudi zborovsko petje, s ciljem, da bi tako postavili čim bolj kakovostne temelje za napredek petja. Hoteli so namreč omogočiti sistematično rast pevske kulture med našo šolsko mladino. Danes lahko trdimo, da so bila ta leta dobro uporabljena in da nam je ta zbor danes v ponos in veliko zadoščenje. Pri tem lahko mirne vesti trdim, da je ta mladinski zbor pozitivno vplival na širše okolje in na petje otroških in mladinskih zborov v goriškem prostoru. Njegove napore in kakovostno rast izpričujejo številni kakovostni nastopi na reviji Mala Cecilijanka, na božičnih in zaključnih šolskih nastopih, na posebnih slovesnostih (praznovanje 50-letnice glasbene šole, 40-letnice Kulturnega centra Lojze Bratuž kakor tudi v goriški stolnici in na občini). Še posebno pomemben je bil nastop šolskega mladinskega zbora na odprtju slavnostne seje Državnega sveta Republike Slovenije in razstave Etnološka dediščina zamejskih Slovencev v slovenskem parla- mentu v Ljubljani maja 2004. Vsakoletni uspešni nastopi so spodbudili mlade pevce, da z veseljem nadaljujejo s tem delom in da se udeležujejo tudi zborovskih natečajev in tekmovanj, na katerih so posegali po prvih priznanjih, kot na primerna natečaju Zlata grla. V letu 2005 se je zbor udeležil tudi primorskega regijskega tekmovanja za mladinske in otroške pevske zbore, kjer je prejel srebrno nagrado in posebno priznanje za najboljšo izvedbo slovenske ljudske pesmi. Da je zbor šel na to pot ima največ zaslug Damijana Čevdek Jug, ki je znala ob podpori vodstva šole povezati v učinkovito ekipo lepo skupino sodelavcev, zlasti naj v tem sklopu omenim stalno pianistko Da-lio Vodice. Za napredek zbora so gotovo bili zelo pomembni pevski tedni, ki so pomenili za nas vse, ki smo na njih sodelovali - se pravi pevce in njihove voditelje - novo, dragoceno izkušnjo. Osebno sem lahko tam prvič doživela intenzivno ukvarjanje z glasom in njegovim oblikovanjem, a tudi s samim petjem. Ta izkušnja mi je nudila nova strokovna spoznanja, a tudi razkrila drug, čustveni vidik skupnega prepevanja, ko zabrnijo do takrat neslutene strune in je občutek lepega v nas tako popoln, da nas vse prevzame. Z eno besedo to lahko imenujemo ljubezen do petja. Ljubezen, ki se je vnela in še gori pri tej naši mladini in ki jo tako zelo cenim kot starš in pedagog. Menim tudi, da člani tega zbora dejansko čutijo to, kar pravi Tomaž Habe v svoji skladbi "Poje vam mladost", in sicer: "pesem je zaklad, ki je v meni, ki nihče ga mi ne vzame, pesem je zaklad, ki je v duši..." S temi besedami bi rada zaključila in še enkrat čestitala vsem sodelujočim. Mladinskemu zboru ter njego- vi dirigentki pa kličem : AD MULTOSANNOSU MNOGAJA LETA!!!" FotoJMP Foto JMP Srečanje slovenskih konzult pri goriški občini in pokrajini Pregled opravljenega dela in načrti za prihodnost V palači goriške občine so se v sredo, 3. maja, srečali predstavniki slovenskih konzult pri goriški občini in pokrajini. Pokrajinska konzulta je po nedavnih volitvah končala svoj mandat in je na tem srečanju predstavila opravljeno delo. Najprej so se prisotni s hvaležnostjo spomnili pokojne Bernardke Radetič, ki je več let uspešno vodila pokrajinsko konzulto in s svojo veliko vztrajnostjo marsikaj tudi dosegla. Predvsem to, da sta se občini Ronke in Tržič dobro izkazali pri uresničevanju zaščitnega zakona in zakona št. 482 za manjšinske skupnosti. O pobudah pokrajinske konzulte je poročala podpredsednica Vlasta Jarc. Omenila je šolsko vprašanje v Ronkah in Krmi- nu ter načrt gradnje novih šolskih prostorov v Romjanu, ki je že v operativni fazi. Konzulta si je med drugim tudi prizadevala, da bi zbrala vsa zakonska besedila glede slovenske manjšine, predlagala je poimenovanje letališča v Ronkah po Edvardu Rusjanu in sodelovala pri projektih na podlagi zakona št. 482. O delu goriške konzulte pa je spregovoril predsednik Igor Komel. Ta je največ pozornosti namenil slovenskemu šolstvu, izvajanju zakona št. 38 in 482, Trgovskemu domu, slovenskemu uradu na goriški občini, dvojezičnim osebnim izkaznicam, pridobivanju slovenskih imen in priimkov, dvojezični toponomastiki, sodelovanju z rajonskimi sveti in z Novo Gorico ter stoletnici smrti Simona Gregorčiča. Prisotni so se strinjali, da bi bi- lo treba priznati obema kon-zultama več pristojnosti. Ker v pokrajinski konzulti je večina predstavnikov, devet na petnajst, izraz občin, ki pa se niso posebno izkazali v prejšnji mandatni dobi, bi bilo želeti, da bi občine imenovale take predstavnike, ki bi se aktivno vključili v delo konzulte. i "f i r - i : _ T- S8lm§- NOVI GLAS Sijavuš in Alexander Gadžijev Obvestila Krožek KRUT prireja skupinska bivanja v Strunjanu (od 10. do 20. maja) ter v Dobrni (od 28. maja do 7. junija). Informacije in vpisovanje na sedežu krožka, Korzo Verdi 51/int. (tel. 0481 530927). Društvo krvodajalcev, ŠD Sovodnje, ŠD Soča in ŠKD Vipava vabijo vse športnike, trenerje in starše na predavanje z naslovom “Mamila, alkohol in kajenje". Predavatelj je dr. Miha Kramli. Srečanje bo v petek, 12. maja, ob 20.30 v dvorani KD Skala v Gabrjah. Mladinski dom. V petek, 19. maja 2006, ob 19.30 v prvem in ob 20.30 v drugem sklicu bo v dvorani doma Franc Močnik v Gorici - ul. San Giovanni 9 - potekal redni občni zbor članov Mladinskega doma z naslednjim dnevnim redom: 1. Izvolitev predsednika občnega zbora, 2. pozdrav in poročilo predsednika Upravnega odbora, 3. pozdravi gostov, 4. blagajniško poročilo, 5. razgovor o opravljenem delu, smernice in načrti, 6. izvolitev novih organov: Upravnega in Nadzornega odbora, 7. razno. Prijavljenceza potovanje z Novim glasom v Armenijo naprošamo, da do 22. maja poravnajo celotne stroške potovanja. Ob tej priložnosti prinesite s seboj potni list (ali fotokopijo), da pripravimo formular za vizum. Dve fotografiji, kot je pisalo na programu, nista potrebni. Letovanje na Malem Lošinju: KRUT prireja skupinsko bivanje na Malem Lošinju v raznih izmenah od junija do septembra 2006. Informacije in vpisovanje na sedežu krožka, Korzo Verdi 51/int. (tel. 0481530927). V prostorih galerije Ars na Travniku razstavlja Mihaela Velikonja. Razstava je odprta ob delavnikih po urniku knjigarne. Čestitke V torek, 9. maja, je v Sovodnjah prestopil prag 91 let Venček Klanjšček. Njegova žena in prijatelji se ob njegovem rojstnem dnevu klanjajo in mu voščijo skorajšnje okrevanje. Ob visokem življenjskem jubileju msgr. Oskarju Simčiču izrekamo iskrene in prisrčne čestitke. Svet slovenskih organizacij SZSO-GO kliče ob pomembnem življenjskem jubileju še na mnoga leta msgr. Oskarju Simčiču, svojemu dolgoletnemu duhovnemu asistentu. Sožalje Ob izgubi drage Marije Černič Pahor izrekamo svojcem iskreno sožalje. Prosvetno društvo in Mladinski pevski zbor Vrh sv. Mihaela. RADIO SPAZIO 103 Slovenske oddaje (od 12.5. do 18.5.2006) Radijska postaja iz Vidma oddaja na ultrakratkem valu s frekvencami za Goriško 97.5,91.9 Mhz; za Furlanijo 103.7, 103.9 Mhz; za Kanalsko dolino 95.7, 99.5 Mhz; za spodnjo dolino Bele 98.2 Mhz; za Kamijo 97.4, 91, 103.6 Mhz. Slovenske oddaje so na sporedu vsak dan, od ponedeljka do petka, od 20. do 21. ure. Spored: Petek, 12. majo (v studiu Andrej Baucon): Ob domačem ognjišču: Slovenska narodno-zabavna in zabavna glasba včeraj in danes. -Zanimivosti in obvestila. - Iz krščanskega sveta. - Zborovska esem. onedeljek, 15. maja (v studiu Andrej Baucon): Sodobni sound z Andrejem: moderna glasba včeraj in danes. - Zanimivosti in obvestila. Torek, 16. maja (v studiu Matjaž Pintar): Evropska pobuda Interreg: “Od vzhoda do juga: različni glasovi sveta” - V intervjuju odgovarja Kossi Komla - Ebri, Afričan iz Toga, zdravnik in pisatelj. - Glasbena oddaja z Matjažem. Sreda, 17. maja (v studiu Danilo Čotar): Pogled v dušo in svet: Javor m njegova senca. - Izbor melodij. Četrtek, 18. maja (v studiu Niko Klanjšček): Zvočni zapis: Posnetki z naših kulturnih prireditev. -Glasba iz studia 2. OBČINA SOVODNJE OB SOČI vabi na PEVSKI VEČER v osmici pri Salomonu v Rupi v petek, 12. maja 2006, ob 20. uri Nastopil bo Moški pevski zbor Mirko Filej iz Gorice SNOVANJA 2006 | Odličen mladi pianist Prvi samostojni koncert Alexandra Gadžijeva SCGV Komel: Snovanja 2006 Za kip msgr. Kazimirja Humarja Pobudniki se lepo zahvaljujejo vsem, ki ste velikodušno prispevali, da se bomo lahko 1. junija letos primerno spomnili zaslužnega dr. Kazimirja Humarja s postavitvijo doprsnega kipa in izdajo publikacije. Skupno ste darovali 8.570,26 evrov. Novi darovi: Silič M. in J. 50,00 evrov. Moškemu pevskemu zboru MIRKO FILEJ iz Gorice ob 40-letnici vztrajnega pevskega ustvarjanja čestita in želi še mnogo uspešnega delovanja MePZ Lojze Bratuž z dirigentom Bogdanom Kraljem. Musicum: Utopimo se v renesanso! Spet boste lahko poslušali barvite moške glasove skupine Musicum, ki bodo nastopili v soboto, 13. maja, ob 20.30 uri v Grofovi dvorani goriškega gradu. V sklopu Snovanj, kijih organizira Arsatelier, bo ta večer celotno posvečen renesančni glasbi. Nastopajoči bodo na presenetljiv način prikazali različnost tega obdobja, kot je že razberljivo iz naslova Po sledeh renesanse. Tako bo prvi del programa vseboval cerkvene pesmi iz Gallusovega dela Opus Musicum, zbirke motetov za “voces ad aequales”. Poleg najznamenitejšega slovenskega skladatelja iz XVI. stoletja se bodo v drugem delu zvrstile še skladbe Dovvlanda in Purcella, dveh prav tako slavnih angleških glasbenikov. Njuna dela posvetnih vsebin so bila namenjena dvornim zabavam in so zato lahkotnejša ter poskočnejša, saj so marsikdaj zasnovana na plesnih ritmih. K raznolikosti nastopa bo pripomogla tudi instrumentalna glasba, ki jo bosta izvajala Giulio Chiandetti (lutnja) in Marta Lombardi (flavta). Seveda ste prav vsi vljudno vabljeni na to srečanje, polno presenečenj! ML KULTURNI CENTER LOJZE BRATUŽ in SLOVENSKA DUHOVNUA V GORICI vabita na gledališko predstavo Paul Claudel MARIJINO OZNANJENJE Gledališka skupina kulturnega društva dr. Janeza Evangelista Kreka iz Selc Režija Marjan Kokalj Prostovoljni prispevki v dobrodelne namene Slovenske karitas Kulturni center Lojze Bratuž Nedelja, 21. maja 2006, ob 17. uri Jubilejni koncert Moškega pevskega zbora Mirko Filej Zvesti koreninam in poslanstvu jasno, da se po žilah mladega Alexandra naravno pretaka glasba. Igranje na klavirju mu sploh ni v napor, temveč v iskreno veselje, kot bi se igral z najljubšo igračo. Zahvaljuje- mo se mu za bogat umetniški užitek in mu voščimo, da bi glasbena mladika v njem krepko razbrstela in v prihodnosti v vsej polnosti zacvetela. MD V petek, 5. maja, je v dvorani Pokrajinskega muzeja na goriškem gradu imel svoj prvi samostojni koncert mladi Alexander Gadžijev. Večer je priredil Slovenski center za glasbeno vzgojo Emil Komel v okviru ciklusa Snovanja, s katerim predstavlja dosežke svojih učencev. Talent mladega fanta, ki od rosnih let obiskuje omenjeno šolo, so ljubitelji glasbene umetnosti na Goriškem lahko že spoznali, saj je že nastopil na raznih glasbenih tekmovanji in prejel laskava odličja. V letošnjem aprilu so mu na tekmovanju mladih pianistov Primorske v Postojni podelili najvišjo oceno in prvo nagrado. Udeležil se je tudi raznih italijanskih tekmovanj, med drugimi v Ra-venni leta 2004 in v Minerbiu pri Bologni leta 2003. S črnobelimi tipkami se je prvič soočil v ranem otroštvu, saj sta njegova mati Ingrid Silič in oče Sijavuš Gadžijev daleč naokrog znana kot odlična klavirska pedagoga. Pod vodstvom staršev je Alexander povsem naravno usmeril svojo otroško živahnost in radovednost v glasbo. S svojim prvim samostojnim recitalom je obetavni mladi pianist takoj presenetil navzoče občinstvo. Skoraj neverjetno je, da zmore komaj enajstletni deček že tako mojstrsko obvladati samostojni nastop. Ponudil je namreč zahteven in domiselno izbran spored skladb, ki se jih navadno lotevajo odrasli in bolj izkušeni pianisti. Program je zaobjemal skladbe J. S. Bacha, L. van Beethovna, W. A. Mozarta, F. Chopina, F. B. Mendelssohna in S. Rahmaninova. Bachove troglasne invencije so mu bile ustrezen glasbeni uvod, da se je dodobra zbral in so se mu prsti sprostili, če se mu je vanje sploh vpletlo kaj treme, kar bi bilo povsem razumljivo za tako mladega izvajalca ob prvem samostojnem koncertu. Z ostalimi skladbami je dokazal vso svojo svežo in mladostno, in vendar globoko izvajalsko moč. Posebno lepo je izzvenela Beethovenova sonata v f molu op. 2; če bi jo kdo samo poslušal in ne videl pianista, bi težko verjel, da pri klavirju sedi še otrok. Briljantno je izvedel tudi Chopinov Nokturno v b molu in znani Preludij v cis molu ruskega pianista Rahmaninova. Po koncertu na gradu je še bolj Moški zbor Mirko Filej, ki združuje pevce iz vse Goriške, ima vse od svojega nastanka posebno mesto med slovenskimi zbori v našem zamejstvu. Navdih za njegov nastanek so dali vrli možje, ki so z veliko požrtvovalnostjo in vnemo postavili temelje reprezentančnemu moškemu sestavu, ki je v pomembnih letih druge polovice prejšnjega stoletja gojil slovensko narodno in umetno pesem ter vlival in krepil zavest naše narodne skupnosti. Pevci zbora z nezamenljivim in nepogrešljivim dirigentom Zdravkom Klanjščkom na čelu že štiri desetletja nadaljujejo to svoje dragoceno poslanstvo ter znajo s svojim udarniškim in obenem milim slovenskim petjem še vedno segreti srca poslušalcev. Jubilejnega koncerta v veliki dvorani Kulturnega centra Lojze Bratuž v nedeljo, 7. maja, so se udeležili ljudje iz vsega zamejstva. Nekaj utrinkov iz štirih desetletij delovanja je na začetku podal član Matej Klanjšček, vsako pesem posebej pa sta na kratko predstavila Valentina Pahor in Jan Leopoli. Koncert so uvedli z liturgično pesmijo Tebe pojem, nadaljevali z Mozartovim biserom Ave Verum, nato s Filejevo Mati, De- lakovo Balado, Kernjakovim Šopkom rož, narodno Vse najlepše rožice in Mihelčičevim Jutrom na Krasu. V drugem delu pa so odpeli de Marzijevo Si-gnore delle cime, dirigentovo priredbo pesmi La gnot d'avril, milo hrvaško O mili mi u selu devojka Jakoba Gotovaca, rusko narodno Pesem, Če se bom ženil v priredbi Ignacija Ote, Ven-turinijevo priredbo znane narodne Nocoj pa, oh, nocoj in Otovo V goriški pokrajini. Ob tej priložnosti je prejelo posebno spominsko plaketo kar nekaj pevcev, ki v zboru poje 20 oz. 30 let; posebno topel aplavz pa sta si zaslužila Joško Maraž in Zdravko Klanjšček, ki neu-trudno pojeta celih 40 let. Sestavu, ki je tokrat ponudil enkraten nastop, so prinesli iskrena voščila predstavniki sorodnih društev in ustanov; med njimi Janez Povše v imenu SSO, Drago Štoka kot prijatelj, ki vrsto let spremlja zbor Filej, Lojzka Bratuž v imenu ZCPZ, predsednica ZSKP Franka Pado-van, predsednica društva Rupa-Peč Martina Gereon, predsed- nik števerjanskega društva Sedej Matej Pintar, predsednik Zveze pevskih zborov Primorske Rudi Simac, član Fantov izpod Grmade, Peter Simoniti kot zastopnik društva iz Teharij, s katerim je zbor Filej sodeloval, ki je tudi prebral pismo vodstva Švetov-nega slovenskega kongresa. Skupno z vsemi temi in v imenu vseh naših bralcev tudi mi prisrčno želimo, da bi Moški zbor Mirko Filej še naprej s svojim kakovostnim petjem spremljal življenje naše skupnosti! NOVI GLAS Založba Mladinska knjiga Izšla je sveža zbirka Nova lirika Sredi aprila so v Ljubljani na sedežu Društva slovenskih pisateljev predstavili novo zbirko lirike in zares lahko zapišemo, da gre za svežo pesniško zbirko Nova lirika, v kateri bodo, kot je povedal na predstavi urednik Aleš Berger, izhajala dela pesnikov, ki so ustvarjali v 20. stoletju, v času moderne poezije in inovativnosti. Zapisali smo, da je zbirka sveža, in to predvsem zato, ker tako že na prvi pogled prve tri kniige sodobne poezije delujejo, saj so prijetne na pogled in še bolj na otip, vrhunsko so tudi natisnjene in oblikovane. Če k temu dodamo še dejstvo, da za slovenske prevode skrbi cvet sodobnih slovenskih pesnikov, je to dovolj, da bodo nagovorile slovenske ljubitelje sodobne poezije. V prevodu Uroša Mozetiča so v zbirki Nova lirika izšla izbrana dela e. e. cummingsa z naslovom življenje v oklepaju, Niko Grafenauer je v knjigi Ode in svarila zbral in prevedel dela Hansa Magnusa Enzensber-gerja, medtem ko so v knjigi V srcu moje ljubezni v prevodu Kajetana Koviča izšle pesmi Paula Eluarda. Knjiga življenje v oklepaju V srcu moje ljubezni PnivtntL | KutTkK KoviO predstavlja sploh prvo celostno predstavitev poezije Edvarda Estlina Cummingsa - e. e. cummingsa, tako se je namreč podpisoval, na Slovenskem. Prevajalec knjige Uroš Mozetič je po poročanju STA na predstavitvi povedal, da je Cummings v ameriški liriki nadaljeval tradicijo Walta Whitmana. Tako kot sloviti VVhitman je namreč prekršil vsa pravila verza, zlasti na formalni ravni. Pri tem si je pomagal z različnimi besednimi sredstvi, ki jih je pripeljal do prelomnih možnosti. Po mnenju Kajetana Koviča je francoski lirični velikan Paul Eluard (s pravim imenom Eu-gene Grindel) pesnik, ki še pol stoletja po smrti ostaja vznemirljiv. V prvi vrsti je namreč Eluard ljubezenski pesnik. Njegove biografske pesmi so vezane na tri obdobja, ki so jih zaznamovale zanj tri pomembne ženske, med temi je bila morda najbolj pomembna razvpita, kot boginja lepa, kot ogenj nevarna, Gala, s katero se je ka- Življenje v oklepaju © sneje poročil nadrealistični slikar, eden naj večjih genijev slikarstva 20. stoletja, Salvador Dali'. Taisti Dali', katerega je oče nadrealizma Breton, tudi on je namreč prijateljeval z Eluardom in Dali'jem, kasneje poimenoval Avida Dolars. Pri pisanju poezije je Eluard izhajal iz nadrealizma, razbil je klasične forme in pri tem ostal dojemljiv, skorajda ljudski. Poleg ljubezenskih tem je bil v njegovih delih močno prisoten tudi človeški angažma, je še po- A & » * Jk - Foto DPD vedal Kovič. Hans Magnus Enzensberger je, z razliko od prejšnjih dveh, izrazito družbeno kritičen pesnik. S svojim delom skuša slediti vsem fenomenom, ki značilno zaznamujejo moderno družbo, je ob predstavitvi knjige v Ljubljani povedal Niko Grafenauer, ki je tudi sicer najbolj zaslužen, da Enzensbergerja poznamo na Slovenskem, saj ga je prvi prevajal in objavljal v No- vi reviji. V povojnem času je Hans Magnus Enzensberger kot literat in publicist bistveno določal kulturno in družbeno dogajanje v celotnem nemškem jezikovnem prostoru. V knjigi Ode in svarila je moč zaslediti pesmi iz treh zanj značilnih sklopov: prijaznega, žalostnega in jeznega pesništva. Za tiste, ki radi berete sodobno poezijo in vam klasika ni dovolj! JUP Hani Hlapnuj [m' Ode in svarila til J. Niki>Gs*hnm_iu Kratka pomlad pri Mohorjevi družbi Prvi koroški slovenski kriminalni roman V zadnjem desetletju so mednarodni knjižni trg preplavili romani številnih piscev kriminalk iz najrazličnejših dežel. Globalizacijo kriminalnega romana v internacionalnem prostoru že nekaj časa bolj ali manj spretno uveljavlja pestro število komisarjev in inšpektorjev iz Italije, Španije, Portugalske, Grčije, Rusije, Francije,Velike Britanije, Norveške, Islandije, Kanade, Japonske in tako naprej. Med njimi so tudi Slovenci. Zanimivo je, da se pri tem zamejstvo zelo dobro odreže. Tržačan Sergej Verč je na primer izumil samosvoj tip komisarja, ki raziskuje zagatne umore kar v pisateljevem domačem pristaniškem mestu. Toda zdaj so dobili tudi koroški Slovenci prvi kriminalni roman. Pod naslovom Kratka pomlad je izšel pri Mohorjevi založbi v Celovcu. Napisal ga je leta 1952 na Rudi pri Velikovcu rojeni Jože Strutz, do zdaj znan kot avtor dveh zbirk pesmi in lirične proze (Orglanje svetlobe; Sunki morja. Blekovške črtice) in kot urednik občasno izhajajoče slovenske koroške literarne revije Novine. Avtor bralca takoj zaplete v nevarno dogajanje. Njegov glavni protagonist je triinštiridesetletni celovški športni novinar Franc Petek, ki ga poleg športa zanima še vrsta drugih stvari. Zato je primeren za razreševanje težkih kriminalnih ugank. Njegova radovednost vznemirjeno narase, ko v bližini Vrbskega jezera odkrije truplo mlajše ženske. Gre za Vido Kos, glavno tajnico mednarodnega podjetja Targus s sedežem v Celovcu. V navezavi z nekonvencionalnim policijskim inšpektorjem Vik- torjem Mangartom skuša Petek razrešiti nenavadni umor, ki mu bo kmalu sledil še drugi. Pri tem v trikotniku med Avstrijo, Irsko in Slovenijo zelo hitro zabrede v smrtne nevarnosti. Kmalu se izkaže, da se v navzven navidez solidnem podjetju Targus dogajajo čudne mahina- /■ \ Jože Strutz Kratka pomlad Inšpektor Mangart in njegov prvi primer cije. Mogoče gre za pranje umazanega denarja. Strutz usmeri pogled v koruptna dogajanja v globalnem gospodarstvu in poveže Targusovo poslovanje, namreč trgovanje z nepremičninami, z izrazito kriminalnimi intrigami. Petku priskoči na pomoč skrivnostni tujec Bruno Menden, ki je bil prijatelj umorjene Vide Kos. Izkaže se, da je raziskovalec zakritih nepravilnosti v gospodarstvu in v politiki. Pod psevdonimom očitno piše za nekatere časopise v Švici, Franciji in Združenih državah Amerike. Nič ni več regionalno skrito in zakrito.V globalnem svetu postane na tak ali drugačen način očitno in nenadoma mora Petek umor v zakotni goščavi ob celovškem Kanalu reševati kar v mednarodnem kontekstu. Strutz skuša slediti klasični shemi kriminalnega romana: zločin - sum - razkritje. Tekst je napolnil z zanimivo in aktualno snovjo, ki bi jo mojstri kriminalnega romana vpeli v psihološko in literarno spretno oblikovan tekst. To mojstrstvo, ki je za dober (kriminalni) roman nujno potrebno, sicer pri Kratki pomladi pogrešamo. Nekateri opisi dogajanja so izpeljani nekoliko nerodno in prehitro, psihološko ozadje s posameznimi značaji glavnih oseb pa je izrisano premalo prepričljivo. Potrebna bi bila natančnejša utemeljitev zapletov in razpletov. Zato pa je tekst zanimiv zaradi nekaterih tipičnih regionalnih posebnosti, ki so značilne za koroško književnost. Centralno-slovenskega bralca bodo morda presenetili jezikovni arhaizmi in lokalizmi, včasih pa tudi besedni red v nekaterih stavkih, ter mentaliteta Strutzovega pisanja, ki se navezuje na splošne posebnosti avstrijskega družbenega in družabnega ambienta. Poleg tega je Strutz predvsem lirik s posebnim občutkom za lepoto pokrajine, kar je dokazal v svojih pesniških zbirkah. To svojo liričnost rad spretno vnese v kontekst dogajanja, zaradi česar med tem, ko narase čar okolja, nekoliko popusti dramatična napetost pri razkrivanju kriminalnega ozadja. Strutz nas popelje v tiste kraje in pokrajine, ki jih je opisoval že v svojih črticah in v poeziji. Poleg domače Koroške zaživi v romanu ob Mariboru in Ljubljani predvsem slovensko morje s Piranom - ter njegova ljubljena Irska, ki jo je vedno opisoval s čustveno stopnjevano zavzetostjo. Za nameček nam avtor ponuja celo kratko ljubezensko zgodbo z očitno srečnim koncem in rafiniran zaplet okrog alibija morilca, ki vara policijo z nedolžnim dvojnikom s tragično usodo, svojim enojajčnim dvojčkom s popolnoma drugačnim dobrodušnim značajem! In samosvoja posebnost tiči tudi v samem pomladanskem naslovu romana, ki je, kar lahko izdamo, povezano z nekim SMS sporočilom, s katerim je kmalu zatem umorjena tajnica skušala zaupni osebi javiti, da je našla več tajnih podatkov o nelegalnem dogajanju v Targusu. Vsekakor je lahko Strutzov roman začetek serije slovenskih koroških romanov, ki bi se mogli prijetno uvrstiti v aktualni splet podobnih zgodb, kot jih beremo v knjigah ali gledamo v filmih in televizijskih nanizankah. Slovenskemu bralcu bo morda ugajala domačnost dogajanja, ki pa ga je Strutz po drugi strani dovolj prepričljivo povezal s kompleksno zgodbo o mednarodnih razsežnostih kriminalnega delovanja določenih (na videz morda lokalnih) gospodarskih podjetij v času globalnega kapitalizma. Lev Detela Kratke Nova številka Zgodovinskega časopisa Konec lanskega leta je izšla dvojna, 3.in 4.številka Zgodovinskega časopisa, glasila Zveze zgodovinskih društev Slovenije. Tako je vodilna slovenska zgodovinska revija zaključila 59. letnik. Kot običajno, je tudi ta zvezek revije vsebinsko bogat, saj prinaša kar 8 tehtnih znanstvenih razprav. Prof. Johannes Giessaus z graške univerze v svoji študiji (Azijski barbar. Iskanje sledi v srednjem veku) postavlja vprašanje korenin sovražnih predstav, ki sojih Evropejci imeli do Azijcev. Miha Kosi objavlja l.del razprave o predurbanih in zgodnjeurbanih naselbinah, Janez Mlinar pa prispevek h kolonizacijski zgodovini Zgornjesavske doline. David Movrin, mladi raziskovalec na oddelku za klasično filologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, je svojemu izvirnemu znanstvenemu članku dal naslov Katarina, dominikanec in kartuzijan. V njem piše, kakšno vlogo je imel kartuzijanski generalni prior v Žičah Štefan Maconi pri kanonizaciji svete Katarine Sienske. Janez Cvirn je prispeval l.del razprave Boj za sveti zakon. Nataša Podgoršek v izvirnem znanstvenem članku piše o Hrvatski stranki prava in njenem odnosu do Slovencev v devetdesetih letih 19.stoletja. Jurij Perovšek z Inštituta za novejšo zgodovino je prispeval razpravo Slovenci in jugoslovanska skupnost 1918-1941, v kateri obravnava odziv Slovencev in njihove politike na unitaristično in centralistično ureditev prve jugoslovanske države. Peter Vodopivec z istega inštituta piše o politični in zgodovinski tradiciji v Srednji Evropi in na Balkanu (v luči izkušnje prve Jugoslavije). Poleg omenjenih razprav prinaša ta zvezek Zgodovinskega časopisa še celo vrsto zapisov, ocen in poročil ter jubilejnih člankov. Naj omenimo samo izčrpni pregledni zapis Milice Kacin VVohinz o slovensko-italijanski zgodovinsko-kulturni komisiji in njenem poročilu: Slovensko-italijanski odnosi 1880-1956./(mab) Razstava del dveh mladih likovnih umetnikov V razstavišču Stolp na Vratih v Štanjelu, kije zelo aktivna kulturna in tudi izobraževalna ustanova na delu Krasa, so pripravili novo razstavo. Svoja likovna dela, napravljena v raznih tehnikah in s prikazom različnih motivov, razstavljata Sandra Fabjan, dijakinja 4. letnika umetniške gimnazije-likovna smer v Novi Gorici, ter Martin Fabjan, študent Fakultete za strojništvo v Ljubljani. Doma sta iz Kobdilja pri Štanjelu. 0 likovnih stvaritvah in stremljenjih Sandre Fabjan je njen mentor v gimnaziji, prof. Milovan Valič, napisal tudi naslednje: “Ona zna likovna izrazila načrtovati, izbirati in jih uporabiti ter nato razviti v likovno vsebino. Njena ikonografija izhaja iz domačega okolja na Krasu, življenja in spominov rodnega kraja. Strukturirane površine, razni nanosi barv, simbolne oblike dajejo nevidno energijo in nas postavljajo v posebna čustvena stanja, vtrenutek ko nam hočejo nekaj povedati. Kot je rekel veliki slovenski likovni teoretik prof. Milan Butina, 'umetnost je vaja v življenju, vaja v povezovanju duha in snovi v živo in delujočo vsebino.’” 0 študentu Martinu Fabjanu pa je na vabilu za udeležbo ob odprtju razstave zapisano: “Z likovnim in umetniškim izražanjem se ukvarja ljubiteljsko in z željo po svojstvenem ustvarjanju, kar čuti že od malega. Pravi, da pridejo dnevi, ko želi ujeti trenutni navdih, sporočilo in kaos okrog sebe v barve in različne materiale.” Razstava del mladih umetnikov v razstavišču Stolp na Vratih v Štanjelu bo odprta do 2. maja. Za naš jezik Zakaj je tržaški študent zamudil predavanje v Ljubljani Neki študent mi je pripovedoval, da je prvi dan šolanja na ljubljanski univerzi zamudil pol ure (skoraj celo predavanje), ker ni poznal osrednjeslovenskega načina štetja ur. Prejšnji dan so ga obvestili: Prvo predavanje imate jutri ob četrt na devet. Tržačan je razumel, da bo prvo predavanje ob četrt pred deveto. A v tem primeru bi mu rekli: ob tri četrt na devet. To je tako, kakor z leti: ko odbije ura osem, Slovenec že računa, da začenja teči deveta ura. Ko preteče 30 minut devete ure, trdi, da je pol devetih. Če vam ni jasno, kar sem razložila na kratko in se morate zmeniti za sestanek z lepo Ljubljančanko ali Ljubljančanom, recite: "Jutri ob 8.15 (ali ob 8.30 ali ob 8.45)!" Pa bo volk sit in koza cela. trst - gorica ■ špeter 17. maja 2006 - ob 20.30 Kulturni dom v Trstu ABONMAJSKA KONCERTNA NOVI GLAS Dvojezična antologija V Kopru predstavili projekt Pesniki aveh manjšin “Poeti di due minoranze - Pesniki dveh manjšin” je dvojezična antologija, kjer se predstavlja 12 pesnikov italijanske narodne skupnosti v Sloveniji in na Hrvaškem ter 12 pesnikov slovenske manjšine v Italiji. Antologija, ki jo iz skladov Interreg lila in Phare sofinancira tudi Evropska unija, bo izšla junija 2006 in sodi vširši okvir istoimenskega projekta. Za projekt so se po besedah predstavnikov Italijanske unije odločili, da bi, ob ovrednotenju skupnega knjižnega bogastva, presegli konflikte in nestrpnosti na obmejnem območju. Poleg tega naj bi izboljšali tuc|i komunikacijo med večinskimi in manjšinskima narodoma ter dosegli večjo prepoznavnost manjšin, so povedali na današnji novinarski konferenci. V sklopu projekta bodo potekala številna srečanja in literarni večeri, ki bodo služili povečanju zanimanja za poezijo med mlajšim prebivalstvom z obeh strani meje. Tako bodo 8. maja v gimnaziji z italijanskim učnim jezikom Antonio Sema in v Gimnaziji Piran pričeli s ciklom srečanj pesnikov Marka Kravosa in Giacoma Scottija z dijaki ter s študenti univerzitetnih ustanov čezmejnega prostora. Izid antologije "Poeti di due minoranze-Pesniki dveh manjšin” bodo spremljale tudi postavitev spletne strani, priprava dvojezičnega interaktivnega video dokumentarca s predstavitvijo sodelujočih pesnikov ter fotografska zbirka za potujočo razstavo. V Trstu in Kopru bo 24. in 25. maja potekal posvet na temo "Pesniki dveh manjšin - Poeti di due minoranze”. Srečanje bo namenjeno analizi pesniškega ustvarjanja italijanske manjšine na Hrvaškem in v Sloveniji ter slovenske narodne skupnosti v Italiji. Pri srečanjih bo poseben poudarek na analizi odnosa manjšine do države bivanja ter do matične države. in±