STRUKTURA IN VSEWNA POJMA O ČLOVEKU; IZSLEDKI ŠTUDUE V SLOVENIJI 101 Maja Zupančič KLJUČNE BESEDE: pojem o človeku, Oerterjeva teorija, emične kategorije, vrednote, mlajši odrasli. KEYWORDS: a concept of a human nature, Oerter's theory, emic categories, values, young adults. SUMMARY In this article we present the concept of the human nature as it is described in R. Oerter's theory of the development of an implicit anthropology. The implicit anthropology presents belief systems and views about the human nature; individual's explanations of how and why persons, including oneself, act in a specific way. The developmental level of the implicit anthropology depends on the kind of the cognitive operations. The concept of the human nature consists of four components: personality theory, social theory, action theory and process of thought. The main assumption of R. Oerter is that the formal structure of the concept of the human nature is similar in different countries, while the content (the value systems, the goals) might vary within the culture. This assumption is connected with Piaget's principle of the universality. In the article we also present the developmental levels of the concept of the human nature within Slovenian sample. We also present the values and the emic categories which were obtained from the interview and two dilemmas. We also compare STRUKTURA IN VSEBINA POJMA O ČLOVEKU: IZSLEDKI ŠTUDIJE V SLOVENIJI 102 PS»HQLOSKA OBZQRJA - Ht^ONS OF I^CHOLQQY »«3.4 Slovenian developmental levels of the human nature within the levels obtained in Germany, USA, Indonesia, Korea and Croatia. We find similarities in the obtained levels and also contentual differences in different countries. UVOD Izraz pojem o človeku nam navadno pomeni sistem pogledov in prepričanj, ki jih ima posameznik o človekovi naravi. Nemški psiholog R. Oerter (1991) z njim označuje sistem predstav o človeku v njegovem vsakdanjem življenju. Domneva, da se pojem o človeku razvija skozi pet stopenj. Vsaka stopnja ima svojo značilno strukturo, ki vključuje štiri komponente: teorijo osebnosti, teorijo družbe, teorijo dejavnosti in določen tip mišljenja, ki je nujen pogoj za pojav posamezne stopnje. Empirično je Oerter te stopnje dokazal v primerjalnih študijah različnih kultur. V Nemčiji, ZDA, Indoneziji, Koreji, v Sloveniji in Hrvaški so bili intervjuvani mlajši odrasli, vzorci pa so bili izenačeni po spolu, starosti in izobrazbi. Oerter (1991) meni, da pojem o človekovi naravi sestavljajo univerzalne formalne strukture in kulturno specifične vsebine posameznih kategorij. Načelo strukturalne univerzalnosti najdemo že pri Piagetu (1970) in Kohlbergu (1976). Avtorja predpostavljata, da obstajajo strukturalne podobnosti med posamezniki različnih kultur zaradi podobnosti procesov zorenja ter podobnih socialnih in osebnih izkušenj. Univerzalne strukture se pojavljajo v značilnem razvojnem sosledju z naraščajočo kompleksnostjo. Oerter pa definira strukture pojma o človeku širše. Znotraj posameznih struktur odkriva štiri zgoraj omenjene komponente. Posamezne komponente se lahko razvojno pojavijo prej kot druge. Kompleksnost struktur narašča od relativno nediferencirane stopnje (razumevanje človekove narave na podlagi poimenovanja in opisa storjenih akcij, posedovanja oseb in objektov, definiranja akcij kot nediferenciranih entitet in uporabe preoperacionalnega mišljenja) do visoko diferencirane stopnje, ki je le redko dosežena (pojmovanje človeka kot družbeno kulturne osebnosti). Na konkretnem primeru bomo skušali razložiti, kaj je struktura in kaj je vsebina pojma o človeku. Preizkušanci različnih kultur na vprašanje "Kaj mora človek vedeti?", odgovarjajo na enaki stopnji, npr. na 3a (posameznik kot neodvisna osebnost). Vsebina odgovorov pa se razlikuje med pripadniki različnih kultur. Tako Indonezijci odgovarjajo: "Človek mora vedeti, kaj je dobro in kaj slabo, kaj je pravično." Nemci in Američani pa odgovarjajo: "Človek mora vedeti, kdo je in kaj si želi." V obdobju zgodnje odraslosti lahko pričakujemo odgovore na stopnjah 3a, 3b in 4, zato se bomo osredotočili na opise teh stopenj. Stopnjo 3a imenujemo Stopnja avtonomne identitete. • Teorijo osebnosti na tej stopnji označujeta organizirana entiteta potez in akcij ter posameznikova avtonomija: neodvisnost, oblikovanje osrednjih življenjskih načel STRtJKTURA IS VSEMNA POJMA O ČLOVEKU: IZSLEC«! ŠTUCTJE V SLOVENIJI m in ciljev, smisel življenja, osebni življenjski cilj, ponotranjene vrednote, samokontrola, samozadostnost. • Socialna teorija opredeljuje ljudi kot enake glede na strukturo in različne glede na vsebino. Posameznik poudarja toleranco, sprejemanje razlik med ljudmi, meni, da ima vsakdo pravico do izbire lastne življenjske poti, izgradnje lastnega vrednostnega sistema in zato nosi vso odgovornost za svoja dejanja. Poudarja načelo nevmešavanja v življenje drugih, ker moramo spoštovati njihovo osebnost in enkratnost. • Teorija dejavnosti vključuje posledice posameznikovih akcij, zlasti posledice za svoja dejanja, pri čemer pa posledic lastnih dejanj za druge še ne upošteva ali pa jih pojmuje kot manj odločilne. Na stopnji 3a se vzajemnost, kot npr. upoštevanje posledic akcij drugega zase, še ne pojavlja. • Relativistični način mišljenja se izraža v priznavanju različnih pogledov na stvari in dogodke ter v oblikovanju svojstvenih življenjskih stilov. Stopnjo 3b imenujemo Stopnja vzajemne identitete. • Značilnosti osebnostne teorije so definicije sebe skozi različne referenčne osebe. V lastno identiteto so vključene tudi identitete drugih. Posameznik spozna, da so lahko različni življenjski stili, vrednote in cilji pri isti osebi nezdružljivi in zato v njem ustvarjajo notranja protislovja. • Socialna teorija se nanaša na odnose s pomembnimi drugimi znotraj majhnih skupin, npr. družine ali skupine vrstnikov. Ker so ljudje različni, s svojo različnostjo vplivajo drug na drugega. Zato znotraj posameznika prihaja do protislovij. Posameznik ljudi pojmuje kot enkratne, a med seboj odvisne osebnosti, ki pa so v skupini nezamenljive. • Teorija dejavnosti upošteva posledice lastnih dejanj za druge in posledice dejanj drugih zase. Delovanje človeka pojasnjuje le znotraj majhnih sistemov. Posameznik se zaveda, da so lahko posledice dejanj mnogokrat nenapovedljive, kar vodi v nerazrešljive zaplete. • Ta stopnja zahteva subjektivno dialektično mišljenje, ker se posameznik zaveda notranjih protislovij, ki jih ne moremo logično razrešiti. Protislovja lahko zmanjšujemo, dokončne rešitve pa ne moremo nikoli doseči. Stopnjo 4 imenujemo Stopnja družbeno kulturne identitete. • Teorija osebnosti pojmuje človeka kot zapleteno družbeno in kulturno osebnost, ki deluje med družbeno kulturnim in individualnim polom. Subjekt prepoznava protislovja med seboj in družbo, med svojimi željami, cilji, vrednotami in družbenimi zahtevami. Osebnostna neodvisnost mu predstavlja le iluzijo. 104 P«HQLOŠiaV(»ZO8JA-H(»WL0NSOF}^OHOLQQY»«3,4 protislovja med seboj in družbo, med svojimi željami, cilji, vrednotami in družbenimi zahtevami. Osebnostna neodvisnost mu predstavlja le iluzijo. • Socialna teorija se nanaša na posameznikovo mnenje, da je človek zamenljiv, vendar potreben element velikega sistema. Ta določa posameznika, hkrati pa ga posameznik sooblikuje z drugimi člani sistema. • Delovanje človeka je vključeno v velike sisteme, katerih delovanje je neodvisno od njega samega. Delovanje makrosistema je nepredvidljivo, saj je rezultat interakcijskih vplivov velikega števila spremenljivk, ki jih ne moremo logično nadzorovati. Tudi posledice lastne dejavnosti posameznik ne more točno napovedati, ker je v svoji dejavnosti zmeraj pred različnimi alternativami, iz katerih izhajajo različne posledice. • Ta stopnja zahteva objektivno dialektično mišljenje, ker posameznik razmišlja o protislovjih kot o objektivnih danostih neke družbe, ki so neodvisne od problemov določene osebe. PROBLEM v raziskavi smo skušali ugotoviti zastopanost razvojnih stopenj pojma o človeku na slovenskem vzorcu mlajših odraslih oseb. Zanimalo nas je, ali prihaja do razvojnih zamikov pri nekaterih komponentah pojma o človeku: v osebnostni in socialni teoriji. Ugotavljali smo tudi razlike v doseženih stopnjah po starosti in izobradji. Analizirali smo vsebinske aspekte pojma o človeku. Naše rezultate smo primerjali z izsledki študij pojma o človeku v drugih kulturah (strukturalno in vsebinsko). HIPOTEZE 1. Razvojne stopnje pojma o človeku, dobljene na slovenskem vzorcu, bodo enake stopnjam v zahodnih deželah. 2. Osebnostna in socialna teorija ne bosta izraženi na isti razvojni stopnji. 3. V dobljenih stopnjah se bodo pojavljale razlike glede na starost in izobrazbo. 4. V različnih kulturah bodo enake stopnje izražale različno vsebino. 5. Kulturno specifična vsebina se bo na slovenskem vzorcu kazala v obliki individualizma in družinske orientacije. STOUKTURA IN VSEWNA POJMA O ČLOVEKU; IZSLEDKI «TUI»JE V SLOVENIJI METODA Vzorec Tabela 1: Prikaz slovenskega vzorca (N=99). SPOL moški ženske IZOBRAZBA študentje srednja šola poklic, šola STAROST mlajši starejši 48.5 51.5 53.5 24.3 22.2 55.6 44.4 % V vzorec smo vključili 99 mlajših odraslih oseb. Povprečna starost je bila 22 let. Preizkušance smo razdelili na mlajšo skupino (18 do 22 let) in starejšo skupino (22 do 25 let). Oba spola sta v vzorcu enako zastopana. Preizkušance smo razdelili tudi po izobrazbi: študentje (53,5%) in preizkušanci, ki so končali poklicno ali štiriletno srednjo šolo (46,4%). INSTRUMENTI Polstrukturiran intervju o odraslosti Preizkušance smo spraševali o splošnih aspektih odraslosti; poklicni, družinski in politični vlogi odraslega; o predhodnem osebnostnem razvoju in predstavah o prihodnosti. Dileme a) Dilema o karieri Zgodba opisuje nasprotje med življenjskimi cilji bančnega uradnika in obrtnika. Obrtnik živi mirno družinsko življenje, ukvarja se s tradicionalno obrtjo, osebnostni razvoj v prihodnosti in denar zanj nista pomembna. Bančni uslužbenec pa gradi svojo kariero, nima družine, osebnostni razvoj, poklicno napredovanje in denar so v prihodnosti zanj zelo pomembni. Skušali smo ugotoviti, ali preizkušanci v zgodbi prepoznavajo konflikt življenjskih stilov, kako ga razlagajo in skušajo razrešiti. b) Dilema družina - kariera V zgodbi se mora gospod Kovač odločiti med družino (skrbel bo za hišo, vzgajal otroke, imel bo dobre odnose z ženo, živel bo ustaljeno življenje) in kariero (imel bo več denarja, osebno zadovoljstvo bo večje, ker bo imel v službi več kompetenc in več možnosti za napredovanje in uspeh, vendar pa se bo moral preseliti v drugi kraj). Preizkušanec mora opisati situacijo in najti rešitev za problem. 106 PSHOLOŠI« OBZORJA - 8C»WZ0NS OF PSYCHOLOOY 9*3.4 Postopek Intervjuje je izvajalo šest izurjenih izpraševalcev. Vsak intervju je trajal približno uro in pol. Pogovor smo snemali, ga prepisali in vrednotili odgovore po ključu. Tovrstno zbiranje podatkov je trajalo leto in pol (1993 in 1994). Odgovore smo vrednotili po posameznih instrumentih. Tako smo dobili posamezne rezultate na Intervjuju, Dilemi o karieri in Dilemi družina-kariera. Rezultat pri preizkušancu je najvišja stopnja, ki jo je preizkušanec dosegel na posameznem instrumentu. Rezultate na posameznih instrumentih smo naprej diferencirali glede na štiri komponente pojma o človekovi naravi. Predstavili bomo le razlike v razvitosti dveh komponent: socialne in osebnostne teorije. REZULTATI Tabela 2: Distribucija stopenj na Intervjuju o odraslosti; slovenski vzorec. (Me=3a/b). stopnja 2 2/3a 3a 3a/b 3b 3b/4 4 % / / 32.32 21.21 31.31 8.08 7.07 Na vzorcu mlajših odraslih oseb so izražene stopnje od 3a do 4. Prevladujejo odgovori na 3a ter 3b stopnji. Podrobnejša analiza intervjuja kaže, da preizkušanci odgovarjajo na stopnjah 3b, 3b/4 in 4 predvsem na področju družinske in politične vloge odraslega. Tabela 3: Distribucija stopenj na Dilemi o karieri; slovenski vzorec. (Me=3a) stopnja 2 2/3a 3a 3a/b 3b 3b/4 4 % 3.03 1.01 54.55 22.22 17.17 1.01 1.01 Na Dilemi o karieri preizkušanci pretežno odgovarjajo na stopnji 3a. Višje stopnje kot 3b se le redko pojavljajo. Tabela 4: Distribucija stopenj na Dilemi družina-kariera; slovenski vzorec. (Me=3a/b) stopnja 2 2/3a 3a 3a/b 3b 3b/4 4 % / 2.00 21.40 33.70 31.60 6.10 5.10 STRUKTUfUV IN VSEKNAPOJSITA DČLOVEKU: IZSLEOKEŠTtfJJUEV SLOVENIJI 107 Na Dilemi družina-kariera preizkušanci odgovarjajo zlasti na stopnji 3a^ in 3b. V primerjavi z Dilemo o karieri so na Dilemi družina-kariera manj pogosti odgovori na stopnji 3a, pogosteje pa se pojavljajo višje stopnje (tudi 3b/4 in 4). Razlike v izraženosti stopenj na obeh instrumentih so statistično pomembne (median test, p=o.o4). Tabela 5: Distribucija stopenj pojma o človeku, dobljenih v štirih kulturah, na Dilemi o karieri in Dilemi družina-kariera. Stopnja 2-3a 3a 3a-3b 3b 3b-4 4 Dilema kariere ZDA — 15.7 30.6 25.9 16.7 11.2 Nemčija 3.3 3.3 23.3 43.3 20.0 6.7 Indonezija ... 46.4 23.2 19.6 5.4 5.4 Hrvaška 3.0 49.5 19.2 23.2 1.0 ... Dilema družina - kariera ZDA ... 1.0 13.0 51.9 19.4 13.9 Nemčija 3.3 30.0 36.7 16.7 ... 13.3 Hrvaška 4.0 34.3 23.2 34.3 3.0 ... Odgovori mlajših odraslih oseb v vseh kulturnih okoljih izražajo stopnje pojma o človeku od prehoda z 2 na 3a do najvišje stopnje 4. Prehod z 2 na 3a stopnjo se le redko pojavlja, medtem ko je zastopanost višjih stopenj različna glede na kulturo. Na Dilemi o karieri na indonezijskem vzorcu prevladujejo odgovori na stopnji 3a, prav tako pri Hrvatih, Američani najpogosteje odgovarjajo na prehodu s stopnje 3a na 3b, Nemci pa na stopnji 3b. Na Dilemi družina-kariera Američani dosegajo višjo stopnjo 3b, pri Nemcih pa prevladuje nižja prehodna stopnja s 3a na 3b. Na hrvaškem vzorcu se enako pogosto pojavljajo odgovori na stopnji 3a in 3b. Tabela 6: Razvojni zamiki v izraženosti osebnostne in socialne teorije na Intervjuju o odraslosti; slovenski vzorec. OT>ST OT = ST OTST OT = ST OTST OT = ST OT