d&uužcv v vi&ahJiiv Izhaja vsak četrtek • Posamezna Številka Din 1'50 • Polletna naročnina Din 15'— ^ ^ I Izdaja: Konzorcij „Straže v viharju11 (A. Tepež) • Urejuje: M. PoStuvan I Celoletna naročnina Din 30‘— • Čekovni račnn: „Straža v viharju", Ljubljana, it. 16.790 V It J I Uredništvo in uprava: Ljubljana, Miklošičeva 5 • Tisk Jugoslovanske tiskarne (K. Čeč) I Ljubljana, 14. jan. 1937 Izdaja: Konzorcij ,.Straže v viharju" (A. Tepež) • Urejuje: M.PoituvaH Uredništvo in uprava: Ljubljana, Miklošičeva 5 • Tisk Jugoslovanske tiskarne (K. Čeč) Leto III — Številka 13 Slušateljem in sluša-teliicam univerze ob novem letu Vroča želja nas študirajočih je ta, da dobi naša univerza čim prej ono mesto, ki ji po njenem poslanstvu kot iMjvišjemu znanstvenemu zavodu pripada. Do tega mesta ima pravico, ker ta ji je bila pripoznana ob njeni ustanovitvi. Posebno še, ker predstavlja edino najvišjo tovrstno kulturno institucijo slovenskemu narodu. Univerza je žarišče, ki obseva vse strani našega življenja. Univerza je vrelec, ki razliva po našem narodnem telesu sokove znanosti in napaja z njimi organe našega kulturnega in gospodarskega življenja. Univerza je pogoj za naš narodni obstoj. Moramo se zavedati, kolikega pomena je, da je naša univerza čimpreje popolna. Boj za izpolnitev njenih potreb mora postati del življenjske naloge vsakega izmed nas. Podpirajmo Akademsko akcijo v njenem delovanju in doprinašajmo vsak svoj delež. Naše delo je delo za dokončno uresničitev onih idealov, katere so vsa stoletja imeli pred očmi naši predniki. Naša borba je borba za pripravo poti k narodni, kulturni in gospodarski utrditvi slovenskega naroda. Zato je delovanje Akademske akcije dan za dnem pomembnejše, zato je pomoč in sodelovanje vseh slušateljev dan za dnem potrebnejše. Tukaj bodimo eno! Ena misel, misel vseh — svetlejša bo. Ena volja, volja vseh — krepkejša bo. Ena zahteva, zahteva vseh — izpolnila se bo, ker bo mogočna kot orkan, ki ga poganja mlada moč v združitvi vseh. Pravica pa ji bo v bodrilo, da ne klone. Mi smo sol naroda. Ne pozabimo! Novoletna prošnja Akademske akcije je ta: vsak naj se letos bolj pogosto v mislih pomudi pri naši univerzi, njenih potrebah in težavah. Da si čim večkrat jasno predoči njeno nalogo, ki jo kot najvišja znanstvena ustanova ima ter njen pomen za naše vsestransko življenje. Da pozorno spremlja usodo naše univerze iz dneva v dan in skrbno čuva nad tem, kar smo po zedinjenju prejeli. To je častna dolžnost vsakega izmed nas! Majhno je število akademikov in akademičark naše univerze, pa morajo biti ti zato večji! Pri-pomorimo, da postane sedanja quasi univerza -— univerza! Da bo čimpreje popolna, vse obsegajoča, vsem ustrezajoča! Da bo skala — temelj, po katerem bo slovenski narod šel s ponosom pot navzgor! A naša največja želja, s katero smo stopili v leto tisočdevetstosedemintrideseto, pa je, da bi kmalu prišel dan, ko si bomo Slovenci s svojim denarjem lahko postavljali šole in zavode sami in po svoji volji! Dosedaj smo se morali in se moramo z združenimi močmi boriti za vsako najmanjšo stvar, ako jo hočemo doseči. Zato si moramo biti vsaj v teh zahtevah edini, pri njih uveljavljanju vztrajni in nepopustljivi. Akademska akcija bo sredi zime priredila miting, kjer bo zainteresirala našo javnost o Ne bleda misel, ampak življenjska potreba Zelo številna so vprašanja, s katerimi ima naš rod opravka. So to mnoge profane stvari, a so le predmet našega vsakdanjega življenja in se nam postavljajo pred vest. Toki najrazličnejših in včasih najneskladnejših misli in nazorov krožijo okrog nas in nas skušajo po svoje oblikovati. Mi pa se nočemo obesiti na srpe in kladiva, kljukaste križe, šestila in morda še na kake znake trhlih enodnevnih novotarij, ampak hočemo ostati zvesti preizkušeni in edino rešilni Petrovi skali. Ko je bila verska in krščanska osnova naše zapadne omike omajana, ko se je napihnjeni vsevedni človeški razum osvobodil »nazadnjaških, vsakemu napredku sovražnih verskih spon«, takrat je svet »s svobodnimi pljuči polno« zadihal, takrat je začel oblikovali iu nam pripravljati novi vek, ki ga danes označujejo: nered, trpljenje, nemir. * Včeraj so se klanjali pred idolom znanosti. Znanost bo pospešila blagostanje in napredek. Prav. Pa so se okoristili le s tehničnimi pridobitvami, sicer pa so pod videzom naprednosti zdrknili v temno nazadnjaštvo. Danes se navdušujejo za kult narave ali za kult tehnike ali mašine ter so prepričani, da bodo pripravili bodočim rodovom blagostanje in srečo, za katero so prejšnji rodovi zaman hrepeneli. Tako nastajajo nove vere: vera v silo ali vera v naravo, vera v nacijo ali vera v razred, vera v napredek, vera v blagostanje, vera v raso, vera v denar — v bistvu vedno vera v človeka, ki naj izpodrine in nadomesti vero v Boga. * Človek v resnici čuti potrebo po Bogu. In kadar se obrne od resničnega Boga, da bi mu ne bilo treba podvreči napuha svojega duha ali nasladnosti svojega mesa, ga zbriše samo zato, da si postavi druge. Skuša se prepričati, da je izpraznil nebo, pa oživi Olimp tujih, samolastno ustvarjenih bogov. Ali z drugimi besedami: človek poboži nekatere svoje najgloblje instinkte; željo po gospodovanju in moči — kult moči in sile, komunistične in fašistične; željo po popolni neodvisnosti in nevezanosti — kult neomejene svobode; željo po uživanju — kult mesa; pohlep in la- najvidnejših potrebah naše univerze. Vsa akademska mladina je vabljena in obilna udeležba naj pokaže, da ima razumevanje za pereča vprašanja naše univerze. Odbor AA bo storil vse, da bo miting izveden tako, kakor mora biti — kadar ga izvajajo akademiki. Nameravana prireditev bo prva etapa na poti v novo levo. Akademska akcija za izpopolnitev univerze. komnost — kult denarja in bogastva; instinkt družabnosti — kult nacije, razreda proletarskega ali buržujskega. * Usodno za te zmotne bogoVe je, da hoče vladati vsak popolnoma sam in zahteva zase izključno češčenje. Ljudje pa častijo tiste bogove, ki najbolj odgovarjajo njihovim mislim, željam, slučajnim koristim ali različnim strastem. Ker so ta zmotna božanstva izključujoča, pride do borbe med njimi; razvije se borba nazorov, razdeljeni in drug drugemu sovražni ljudje krvavijo kot fanatiki marksizmov, nacionalizmov in kapitalizmov. Tudi krščanstvu ti bogovi ne prizanesejo. Nove ideologije so vznemirjajoče in nevarne, v kolikor so zmotne in v kolikor hočejo 'bdati izključno same. Ljudi zapelje njih navidezna novost. Oni sprejmejo sploh vsako obliko, ki nudi njih trpečemu pričakovanju obzorja novih upov, dokler jim izkušnja ne dokaže njih temeljite praznote. Zal so sile, ki so vdrle v zgodovino in mobilizirale množice v službo bogastva, razreda, nasilja ali revolucije, pa tudi zgolj v službo rase ali nacije, nesrečonosne. Nove zmote so našle odmev tudi na slovenskih tleh. Posebno komunizem bi se rad nekam krepko vsedel. Naša dolžnost je, da se odzovemo klicu sv. očeta in v svojem delokrogu zabredlim bratom pomagamo, da jim skušamo razjasniti njihovo zaslepljenost, uravnati njihove misli in iskanja na resnične in zdrave temelje, na katere mora človeštvo priti, če se hoče rešiti sedanjih nadlog. Pri tem pa hočemo in moramo biti po možnosti celi in čim popolnejši katoličani, radikalni in dosledni, pa zato nič manj dobri in ljubeznivi. Morda smo domišljavi. Morda naivni. Morda še nepripravljeni. Toda dosledni in odločni moramo biti in takoj moramo na delo. To ni nikaka »bleda misel« ali nasilje nad krščanstvom — potem bi mu delal tudi sv, oče nasilje, ki vse katoličane na to pot kliče — ne, to je vzvišena in krvavo potrebna naloga vseh, ki se prištevajo h katoličanom. Če ne politično, bo še več duš zgubljenih, bo mladina v še večji meri sovražniku in zmoti dostopna, šole še bolj nekrščanske, boljševizem še nesramnejši in brez odpora. Uprimo se vsi odločno novim zmotam, otresimo se polovičarstva, ostanimo dobri katoličani in zvesti Slovenci! Lenin — plačanec carske Rusije? (Senzacionalna odkritja Rexa) Iz tajnih arhivov caristične ruske policije »Ohrane«, ki jih je 1. 1917 odkril Kerenski, se da dokazati, da je caristična ruska vlada podpirala in plačevala Vladimira Uljanova (Lenina), da je razdvajal in denunciral socialiste, ki so postali od 1. 1905 ruski vladi neprijetni in nevarni. Lenin je smel z vednostjo in podporo vlade svobodno razvijati svojo revolucionarno propagando pod pogojem, da igra vlogo izzivajočega agenta med socialisti in njihove vrste s svojimi skrajnimi zahtevami razdvaja. V ta namen je dovolila Leninu celo revolucionarni list »Pravdo«, ki sta ga urejevala ravnatelj Černomazov in njegov pomočnik Storječanov, oba seveda plačana od ruske policije »Ohrane«. Še več! Boljševiki naj imajo tudi svojega poslanca v ruskem carističnem parlamentu, v dumi. Lenin je predlagal ruski policiji kot kandidata Malinovskega, ki je bil že štirikrat kaznovan zaradi vlomov, češ: »boljševiška stranka ni zavod mladij deklet; zločinec je lahko koristen prav ker je zločinec.« S pristankom in podporo ruske policije je bil res Malinovsky 1. 1911 izvoljen za poslanca v dumo, ker je imela policija njegovega socialističnega tekmeca Krivova ves čas volitev zaprtega. Novi poslanec je imel v dumi revolucionarne govore, ki sta mu jih sestavljala Lenin ter Zinoviev in jih je cenzuriral Bielicky, načelnik Ohrane! Ni čuda, da so ga začeli ruski delavci obožavati (mesto socialističnih voditeljev). Toda 1. 1914 je novi državni tajnik Djun-kovsky smatral za koristno, da odslovi Malinovskega, mu izplača 6000, rubljev in ga pošlje v zamejstvo ... Ko se je 1. 1917 Lenin polastil vlade, se Malinovsky seveda vrne kot »dober patriote v Rusijo in se poda takoj v Kremel, da bi dobil končno nagrado za velike »zasluge«, ki si jih je pridobil v caristični Rusiji za boljševizem in njegovega voditelja Lenina! Toda, Marija in naS {as (Govor kongreganista v Celju.) Dijaške kongregacije po vsej Sloveniji obnavljajo danes svoje staro izročilo. Od svojega dela, iz svojih prostorov stopamo danes dijaki in dijakinje pred svoje starše, svoje prijatelje in vso katoliško javnost. Hočemo vam povedati, kako živimo, kako kujemo svoj značaj in kako pojmujemo življenje okrog nas. Na današnji praznik brezmadežnega Vzora hočemo pokazati, kakšna podoba novega časa sije iz mladega, katoliškega rodu. Težki so dnevi, v katere je božja Previdnost postavila naše življenje. Nad vsemi narodi šumi grozeči vihar prihajajočega duhovnega potopa. Po verskih, socialnih in narodnih revolucijah — katerih zadnja še ni končana — preživlja danes človeštvo najgrozot-nejšo duhovno revolucijo. Človeška srca klonejo pod težo notranjega nemira, zunanje stiske in bede. Kopičijo se problemi, ki terjajo hitre odločitve: politični, gospodarski, kulturni, verski. Z neverjetno naglico si utira tehnika nova pota, duše pa ne vedo ne kod, ne kam. Vzporedno naraščata domotožje tolikih nevernikov po Bogu in bojni klici zoper Boga. Skratka, živimo v dramatični dobi, ko se oblikuje obraz bodočega rodu. Tudi mladina hoče biti soudeležena pri oblikovanju nove dobe in novega rodu, saj je prav ona najvernejše ogledalo časa. Zato ta mladina z nemirom išče načinov in poti, ki bi ji odprli bodočnost, išče si vodnikov in se jih fanatično oprijemlje. Vstali so Marks, Lenin, Stalin, Mussolini in Hitler in razdelili so mladino v dva tabora: prvi pretirano poudarjajo in malikujejo izključno samo mate-rielni svet, drugi hočejo uveljaviti imperialistične težnje svojega naroda nad vsemi ostalimi. In kako je z nami katoličani? Papeži sedanje nemirne dobe so dali navodila, kako rešiti človeštvo sicer neizogibnega propada. In katoličani, mesto da bi zaklicali: »Božji namestnik opominja, na delo!« debatiramo in se prepiramo. Tudi duhovnike še poslušamo, ko nam govore s prižnic, toda znamo le presojati njih večje ali manjše govorniške zmožnosti, besede same pa pridejo le do ušes. Dobe se tudi katoličani, ki so prišli iz krščanskih organizacij, pa smatrajo spoved in obhajilo le za siten privesek krščanskih načel. In so tudi katoličani, na katere bi naj bili ponosni, pa ne spoštujejo ne petka ne svetka! Merilo pristnega katoličana je ljubezen do bližnjega, do trpečega brata. In kolikokrat kdo izmed katoličanov, ki ga niti duhovna, niti gmotna stiska nista zajeli, tako rekoč z rokavicami rešuje ranjenega, oropanega ali padlega brata, mesto da bi se sklonil nadenj kot Samarijan, mu nudil odprto roko in mu pokazal pot v življenje. Ko sem se dotaknil teh pomanjkljivosti, ne mislim na posamezne izjeme, ampak mislim, da je življenje katoličanov samih bolno, da je v katoličanih sicer še vera, toda vse premalo je doslednega in resničnega življenja po tej veri. In to je eden izmed glavnih vzrokov, da se katoličani spričo naglega porasta brezboštva ne znajdemo in se vprašujemo, kako je na primer nekdanja katoliška Španija mogla postati krvavo bojno polje. A prav v tej veliki duhovni zmedi našega veka vstaja katoliška kongregacijska mladina, stopa pred javnost tudi slovenska mladina in danes, na praznik svoje Zavetnice izpoveduje svoje prepričanje. Ta mladina hoče zrušiti tisto komodnost in celo ošabnost mnogih katoličanov, ki se spričo dejstva, da imajo v posesti resnico, ne brigajo za to, ali resnica tudi povsod vlada. Ta mladina hoče v nasprotju z današnjim svobodomiselnim človekom, ki ne pozna pokornosti, postati Kristusu in njegovi Materi vdana mladina. Tu nam je Marija najlepši zgled. Preprosta žena je po božjem odposlanstvu sprejela vest: »Glej, spočela boš in rodila sina!« Vznemirila jo je ta vest, a vendar je dala svoje vdano privoljenje: »Zgodi se mi po tvoji besedi!« Tako hoče tudi kongregacijska mladina, ko vidi, da je brat bratu prebil s kroglo srce, ko vidi, kako je tudi slovenski sin očeta in mater zatajil, ko sliši po naših domovih vzdih, kletev in jok, ki so že skoraj stopili na mesto molitve, ko gleda uboge slovenske delavce-Lazarje, ki niti ne dobe poštene drobtinice s tujčeve-bogatinove mize in ko obenem s temi gleda tiste, ki se čudijo, zakaj toliko ljudi leži v blatu in kolne ter grabi za orožje, s katerim bi uničili vse; ko katoliška kongregacijska mladina vidi vse to, hoče v vseh svojih dejanjih slediti klicu sv. očetov, ki govore: »Bratje in sestre, ki iščete v teh težkih dneh luči in opore, vstopite pod zastavo mogočnega Kralja v znamenju ljubezni, v znamenju nove bodočnosti, ki jo zmorete ustvariti le pod Nejgovim žezlom. Bodite njegovi apostoli, bodite borci katoliške akcije!« Tu se moje besede nanašajo na Marijo in naš čas. Kongregacijski mladini niso dovolj sestanki in debate in samo načelno soglasje s Cerkvijo in njenimi zapovedmi, nam ni treba na dolgo utemeljevati papeževa navodila ampak govorimo podobno kakor Marija: »Zgodi se tvoja volja!« Iz tega osnovnega našega vodila izhaja vse naslednje; nam ni zadostno jamstvo za dobro katoličanstvo in za pripadnost k našim glej čudo! Lenin ni hotel več poznati svojega nekdanjega pomočnika in ga je dal takoj po Svojih stražah zapreti v ječo, ki mu je bila že dobro znana od prej, ko se je Specializiral v umetnosti vlomov. Iz ječe so ga peljali naravnost na morišče, kjer je bil ustreljen skupno z nekdanjim šefom Ohrane, Bielickim, ki je nekdaj cenzuriral njegove govore v dumi! Naključje ali duhovita in kruta ironija Lenina? Seveda oba bi lahko marsikako neprijetno tajnost izpovedala ... Toda vrnimo se k mladostni dobi Lenina. Lenin zapusti v sporazumu z Ohrano 1. 1907 Rusijo, da razkroji v inozemstvu revolucionarno gibanje ruskih socialističnih emigrantov menševikov. Ti so ustanovili 1. 1907 na otoku Kapriju poseben tečaj, da bi izšolali kakih 40 mladih ljudi za revolucionarje in atentatorje. Carska policija Ohrana v Peters-burgu, zvesta svojemu načelu, da nasprotnike razdvaja in jih tako obvlada, naroči Leninu, ki se nahaja tedaj v Parizu, »da je treba zadati šoli na Kapriju smrtni udarec s tem, da jo razkrinkajo kot zbirališče zmernih in popustljivih socialistov in da je treba ustanoviti v Parizu šolo, ki bo ž njo tekmovala.« Ko je Lenin dobil od ruske Ohrane potrebne fonde, je res odprl junija 1. 1909 v Longjumeauju pri Parizu šolo za revolucionarno propagando in sicer s pomočjo 2 Judov, Zinovieva, čigar pravo ime je bilo Apfelbaum, a so ga tedaj klicali za Rodomisijskega in drugega Juda Karla Rappoporta. Prav ta zveza Lenina z revolucionarnimi Judi, ki izvira že iz 1. 1907, je bila odločilnega pomena za končni Leninov uspeh. Tečaj v Longjumeauju je obiskalo okrog 15 mladih judovskih revolucionarjev, ki so zbežali iz Rusije, med njimi sta bila Radek (Sobelsohn) in Kamenev (Rosenfeld), ki sta pozneje v boljševiški Rusiji imela važno vlogo. Sploh so bili prav tu na stroške ruske carske vlade — v tem je ironija usode — vzgojeni glavni nositelji boljševiškega režima: izmed 15 učencev je deset pozneje zasedlo mesta ljudskih komisarjev. Lenin je osrečil nadebudni, revolucionarni judovski naraščaj s 43 predavanji o »politični ekonomiji, o političnem problemu, agrarnem vprašanju, o metodah propagande in taktiki prevrata«. (Prihodnjič dalje.) vrstam samo to, če kdo hodi t cerkev, ali če se tudi kdaj spre zaradi katoliških načel, ampak mi hočemo, da globoka vera, ljubezen, pravičnost, dobrota in poštenost postanejo v vsakem kri in meso, ki jih mora vsak v sebi do dna doživeti in jih dati občutiti tudi drugim. Mi hočemo ljudi, ki bodo ideje Kristusovega kraljestva ponesli v celotno življenje: na cesto in polje, v mesto in vas, v hišo in šolo, k siromaku in bogatinu, k grešnemu in pravičnemu, v tovarno in pisarno, v parlament in državo! Zato ima tudi današnja proslava Brezmadežne dvojno plat: versko, ki smo jo opravili v cerkvi ob obhajilni mizi, in sedajle to popoldansko, kjer slavimo svojo Zavetnico in kjer ob živem spominu na klice Slovencev iz letošnjih poletnih dni prosimo: »O Bog, daj nam svetnika Slomška, potrebujemo ga bolj kot širokih cest in ulic!« Ni umetniške dovršenosti v naših izvajanjih, trudimo pa se* da Marijo s preprosto, slovensko besedo in pesmijo dostojno častimo in da obudimo spomin na Slomška. Želimo in pričakujemo pa od vas, bratje in sestre, več kot priznanje naši dobri volji, želimo, da vsi postanemo’ pravi Marijini otroci, saj so njena svetišča na naših vrhovih, ki pa bodo malo pomenila, če v nas prave ljubezni do Marije ne bo. Nov rod smo torej mi mladi in novemti: času spemo nasproti Ostrino meča in napetost boja smo zamenjali s toplo ljubeznijo) Pregnali smo iz svoje bližine mlačnost in strah. Za cerkve svobodo, za vero in narod slovenski mi se borimo! Brezmadežna, pri tem nam pomagaj in svetnika izprosi! Andrč Gide - Vrnitev iz URSS Iz dnevnega časopisja je naši javnosti že znana knjiga, ki jo je napisal Andre Gide po svojem povratku iz Rusije. »Retour de 1* U. R. S. S.«, vsebuje najrazličnejše vtise francoskega, na komunizem prisegajočega popotnika, vtise, ki jih je dobil v deželi nekdanjih svojih sanj in ki so mu narekovali, da je, dasleden v iskanju resnice, z dvojno upravičenostjo na-zval svoje delce vrnitev. Mnogo črnila se je že prelilo o njej in prav je tako. Tudi mi ji hočemo posvetiti nekaj besed. Ne zato, da bi se škodoželjno posmehovali Gideovemu razočaranju, ampak zato, ker je Gideovo pričevanje iskreno in je kot tako važen dokaz, ki zasluži, da ga vsi dobro poznamo. Tega pričevanja ne morejo odkloniti niti komunisti, saj je izrečeno iz tako globoke ljubezni do resnice in človečanstva, da se nam zdi kar nevsakdanje junaško, prav nič vsiljivo; pa še posebno zato ga komunisti ne morejo odkloniti, ko pa so še pred kratkim pisali o njem: »Eden najslavnejših predstavnikov sodobne misli se je na sijajen način uvrstil med branilce URSS« (»Le Comunisme, Espoir du Pays«), ali, da je Andrč Gide »vzprejel ves komunizem v svojo misel« (Humanitee). Izjave Andrea Gidea. »Če sem se v začetku varal, je najbolje, da kar najprej priznam svojo zmoto; kajti tu sem jaz odgovoren za one, ki jih ta zmota zavaja. Ni v tem slučaju samoljublje, za kar gore; sicer ga pa imam zelo malo; pred očmi pa so mi mnogo važnejše stvari kot jaz sam; važnejše kot URSS; to je človeštvo, to je njegova usoda, to je njegova kultura« (str. 13). Primanjkuje nam prostora, da bi mogli objaviti Gideove podobne izjave, ki jih je v knjigi več, njegove prejšnje sanje o tem, kar se dogaja v Sovjetiji, ki mu je bila »dežela, kjer utopije postajajo realnost« (str, 15) itd. V njih je malo veselega, mnogo, mnogo razočaranj in nekaj želja za boljšo bodočnost. Najbolj ga bolijo »upognjena čela«, zasužnje-nost duha, zatiranje osnovnih človečanskih svoboščin. Oglejmo si s te strani njegovo pričevanje malo po bližje. Osebna svoboda ali zatiranje osebnosti? Komunizem je opij, ki zaduši vsako osebno željo in potlači človeško osebnost. Osebne svoboščine novega sovjetskega človeka so tako potlačene in zatrte, da govori Andre Gide naravnost o »desindividualizaciji«, »razoseblje-nju« sovjetskih državljanov. »Ta brezosebnost vsakega mi dovoljuje predpostavljati, da tudi tisti, ki leže po spalnicah zaradi promiskuitete in pomanjkanja svobodne izbire, trpe mnogo manj, kot če bi bili zmožni individualizacije. Toda, ali moremo to razosebljenje, za katerim- kot se zdi, v URSS vse teži, smatrati za napredek? Kar se mene tiče, ne morem tega verjeti.« (str. 47.) Svobodna misel ali zasužnjenost duha? Zastonj boš iskal svobodo prepričanja tam, kjer ni svobode tiska. Komunizem gre še da- lje; tudi literarnemu in umetniškemu ustvarjanju ne dopušča svobode misli, da o politični svobodi sploh ne govorimo. »V URSS je dopuščeno vnaprej in enkrat za vselej o vsem in vseeno o čem imeti samo eno mnenje. Sicer imajo ljudje duha tako potvorjenega, da jim postane ta prilagodljivost lahka, naravna, neobčutena v toliki meri, da tu ni treba misliti na hinavščino. Ali so to ▼ resnici tisti ljudje, ki so napravili revolucijo? Ne; oni se od nje okoriščajo. Vsako jutro jih Pravda uči, kaj je treba vedeti, misliti, verovati. Ni.dobro, oddaljiti se od tega! Odtod to, da je vsakokrat, ko govoriš z enim Rusom,, kot da bi govoril z vsemi« (str. 49). »In jaz dvomim, da bi bil danes v kateremkoli drugem kraju, pa bodi v Hitlerjevi Nemčiji, duh manj prost, bolj ukrivljen, bolj teroriziran, bolj podvržen« (67). Zasebna lastnina ali skupna beda? »Videti je, da se obnavljajo družabne plasti, neke vrste aristokracija, če že ne razredi; ne govorim tu o aristokraciji zasluge ali osebne veljave, ampak prav o oni dobrega mišljenja, prilagodljivosti, in ki bo v naslednji generaciji postala denarna« (64), Kolikor tolike udobnosti so deležni samo-tisti, ki hvalijo režim, ki so v »liniji« stranke; razen teh pa je nešteto delavcev, »ki so tako malo plačani in stlačeni v umazana taborišča« (60). Boljševizmu se je posrečilo zatreti sama eno: ljubezen. »Dodajte, da filantropija ni več v modi,, niti najpreprostejša ljubezen ... Odtod neka suhota v odnošajih, kljub vsemu tovarištvu« (str. 65). Svoboda ali razbitje družine? Andre Gide gotovo ni imel pred očmi krščanskega ideala družine. Iz njegovih poroči! o stanovanjskih kasarnah, o umazanih stanovanjih, o pravcatih brlogih, za posameznike, kaj šele za družine nezadostnih plačah ter o zapuščenih otrocih (bezprizorniki), moremo uvideti, kako hočejo sovjeti razbiti družino. »V vsakem (stanovanju) isto prostaško pohištvo, ista slika Stalina in absolutno nič drugega; niti najmanjši predmet, najmanjši osebni spomin ... Njegova (kolhoznikova) soba je samo ležišče, da v njej spi. Vsaka zanimivost njegovega življenja se je dogodila v klubu, v kulturnem parku, po vseh zborovališčih« — (47, 48). »Privilegirani kolhozniki zaslužijo na mesec približno 600 rublov. Kvalificirani delavci dobe včasih še več. Za nekvalificirane, ki jih je ogromna večina, je dnevna plača 5 do 6 rublov. Priprost delavec dobi še manj« (118). (En par čevljev stane 100 do 120 rublov! Op. ur.) »Novi zakon proti odpravi plodu je osupnil vse tiste, ki si zaradi nezadostnih plač ne morejo ustanoviti ognjišča, vzrediti družino« (str. 63). »Upal sem, da ne bom več videl bezpri-zomikov (zapuščeni otroci). V Sabastopolu jih 14. januarja 1937 55 1 'n| »STRAŽA V VIHARJU« Brezbožni Ski pojavi med Slovenci V božičnih dnevih potekajo tako lepi prazniki, da se srce slehernega človeka omehča in vsaj v kaki nejasni misli zahrepeni po Lepoti, Dobroti in po — božjem miru. Ljudstvo je vse te praznike okrasilo s tolikimi lepimi navadami, ki se prično že pred svetim večerom in se vrstijo tja do Treh kraljev, da vsi, ki so morali v borbi za ljubi kruhek po svetu, hočejo biti vsaj v božičnih praznikih nekaj dni 4. Prosilec mora poznati v glavnih obrisih kulturne, gospodarske in politične razmere pri nas ter v ČSR. 5. Poznati mora ustroj in delovanje SDZ (akademskih društev. Pax Romanae, Slaviae Catholicae). 6. Mora imeti sredstva za nabavo dokumentov in za potovanje. Prošnje, ki morajo ustrezati vsem gori navedenim pogojem, je vlagati na naslov: Slovenska dijaška zveza, Ljubljana, Miklošičeva cesta 5, do incl. 23. januarja 1937. Redovništvo Je treba ooklati . . . (Besede slovenskega levičarja-akademika.) Večkrat čujem iz akademskih vrst napade na cerkev ali duhovništvo, vidim posmehovanje ob besedah: Bog, božji, katoliški; saj se primeri, da predavatelj med predavanjem sam včasih bere tako besedo iz svojega teksta. In pogosto so predmet zasmehovanja in zasramovanja — pa bilo to očito ali zahrbtno — bogoslovci in redovnice, ki jih srečujemo na univ. tleh. Tako sem bil v zadnjih dneh decembrskih predavanj priča sledečega: Pred univerzitetno zbornico stoji med odmorom neki kolega, novinec sicer, a precej kričav »eksponentek« Stalinovega režima. Kot bi se bal zamude, pokliče z vihravo zaskrbljenostjo še tri tovariše-levičarje, ki so prihajali ravno iz sosednje predavalnice, češ naj hitro pogledajo v zbornico, da bodo videli nekaj zanimivega. Tudi jaz sem postal radoveden, pa sem pogledal. Toda kaj je bilo? Dve redovnici sta sedeli popolnoma zase v prvi klopi. Med »ogledniki« je bilo nekaj sovražnega posmehovanja, padlo je nekaj neopravičenih opazk, eden pa se je še prav strupeno izrazil, češ: »To (redovnice) je treba poklati.« Nič ne bom komentiral, povem le to, da se mi zelo dobro zdi, da spoznavam neposredno, v čem je bistvo komunistične strokovnosti. Čudim se le reakcionarnosti rdečega bruca, ki bi rad z nasiljem širil svoje ideje, in pa njegovi surovosti, ki presega vse fašizme sveta. Taka je rdeča svobodoljubnost: ubiti pristaša nasprotnega naziranja, čeprav je nedolžen in ni zakrivil še ničesar, razen da ne trobi v komunistični rog. S strani onih, ki se toliko ogrevajo za komunizem, pa so mi nerazumljivi marsikateri pojavi: Če se navdušuje za komunizem kak nepoučen revež, ki ima res zelo zagrenjeno in obubožano življenje, to razumem. Toda kako naj razumem dejstvo, da se navdušujejo za komunizem taki, ki ne trpe pomanjkanja: imajo hiše, trgovine, velika posestva, lepo se lahko oblačijo in dobro hranijo, za reveža — celo političnega pristaša — pa nimajo razumevanja? — Kako je treba razumeti pojav, da kak premožen roditelj prepisuje svoje premičnine na svojega otroka, sam pa potem propagira kot »socialno čuteči in Obiščite našo Zadružno klet, Kongresni trg 2 • vSiar3vsehC vrst" • Tožna postrežba