VPLIV VKLJUČEVANJA V EVROPKO UNIJO NA GOSPODARJENJE V SLOVENSKIH PODJETJIH O vključevanju v evropsko unijo Evropska unija je pred vrati. Podpisali smo pridružitveni sporazum in že pomladi letošnjega leta se bo tudi formalno začel postopek pogajanj za pristop v polnopravno članstvo. Problemov, ki so povezani z vključevanjem v Unijo, je veliko. Gre za drugačno širitev Unije od dosedanjih. Vstopilo naj bi večje število držav, ki so po pravilu vse ekonomsko, vsaj če to merimo z običajno uporabljenim sintetičnim kazalcem bruto domačega proizvcKia na prebivalca, manj razvite od najmanj razvite članice Unije. Proces, pa tudi postopek priključevanja, se bo zato moral razlikovati od denimo .slednjega, ko je Unija v svojo sredo sprejela tri razvita tržna gospodarstva - Avstijo, Švedsko in Finsko. Sposobnost preživeli na ekonomskem področju lx> .seveda za drž;ive prihajajočega vala ključnega pomena. Tega se, vsaj pričakovati je tako, zavedajo tudi članice Unije. Ko držaiva postane polnopravna članica, potem so njeni enkonom.ski problemi skupni problemi ^ 7 Unije. RazunJjivo je torej, da bo kljub dejstvu, da je končna odločitev vendarle poli- - tične narave, raven razvitosti gospodarstva in njena s|x>sobnost, da se vključi v enotni trg in (kasneje) v monetarno unijo, ključnega pomena. Stabilnost gospodarstva, spo.sobnost ustreznega prestrukturiranja, pripravljenost in sposobnost ekonomske politike, da to uresniči, bo torej v sredi.šču priključirvenih kriterijev, dolgotrajnih pogajanj in tekočega spremljanja uresničevanja dogovorjenih sprememb. Zato je prav vprašanje razvoja gospodarstva in pričakovanih |x>sledic nujnih sprememb, osrednje priključitveno vprašanje. Vse, predvsem pa nas, ki se priključujemo novemu skupnemu gospodarskemu prostoru in bomo v njem tudi živeli, pa seveda najbolj zanima odgovor na vprašanje, če nas čakajo boljši ali slabši časi. O stroških in koristih vključevanja v Evropsko unijo Razlogi za vključitev v Unijo so politični, varnostni, kulturni in ekonomski. Pričakuje se, da naj bi razširitev Unije utrdila mir in varnost v Evropi, olx}gatiia z;i-kladnico evropske kulturne raznovrstnosti ter povečala obseg skupnega trga. V pričujočem prispevku se bomo osredotočili le na slednje, to je ekonomske razloge in posledice vključevanja v Unijo. Kljub temu, da ekonomski razlogi morda za samo odločitev celo niso najpomembnejši, pa jim je nedvomno potrebno posvetiti pozornost, saj bodo nedvonuio pomembno vplivali na blagostanje države in njenih prebivalcev. • /Jr Janez 1'oloCmk. indja Vratla KS za nuUnnekommske analize tu razvoj Strategija gospodarskega razvoja Slovenije (Potočnik J., Senjur M, Stiblar F. 1995) predvideva, da bo gospodarski razvoj dosežen z uveljavitvijo tržnega gospodarstva, zasnovanega na privatni lastnini. Kot izliodiščni cilj opredeljuje usposobitev slovenskega gospodarstva za uspešno soočenje z izzivi, ki nas čakajo. Slovenija si je v strategiji svojega gospodarskega razvoja zadala štiri ključne razvojne cilje: - hitrejšo gos/)odarsko rast z razvojuim dohitevonjcm mznitih evropskih držat/, - i>ečjo koukurcnčnost sloimiskega gospodarstva, - rkljiičetranje v etfropske integracije in - trajno obstojnost gospodarskega razDoja z okoljskega, socialnega in nacionalno-kiiltiirnega vidika. Dokument, ki je bil pripravljen na temelju prispevkov dobršnega dela slovenske makroekonomske stroke, je sprejela tudi vlada, z njim pa se je seznanil in ga podprl tudi slovenski parlament. Slovenija se je tako odločila postati razvito tržno gospodarstvo zahodnoevropskega tipa. Približevanje Evropski uniji je torej le tista pot, s katero bo omenjeni razvojni cilj najlažje dosegla, vključitev vanjo pa potrditev uspešno opravljenih nalog. To potrjujejo tudi strokovne analize, ki so bile narejene ob pripravi Zunanje ekonomske strategije Slovenije (Bobek V., Potočnik J.. Ravbar V., Roječ M., Stanovnik P, Stiblar F. 1996), ki so primerjale možne alternativne poti razvoja Slovenije. Razumevanje tega je ključno. Velika večina nalog, reform in potrebnega prestrukturiranja gospodarstva je torej predvsem posledica |X)trebe po doseganju tako opredeljenega cilja in ne neposredno vkjlučevanja v EU. Med njimi npr prestrukturiranje v podjetniškem sektorju, davčna reforma, reforma socialnega sistema, kjer je osrednji del tisti, ki se nanaša na IX)kojnin.ski sistem, reforma finančnega .sektorja, liberalizacija cen, liberaliz;icija. regulacija ter delna privatizacija na področju javnih gospodarskih služb itd. Lahko bi rekli, kar vse ključne reforme in njihove posledice so nujne predvsem zato, ker želimo postati razvito tržno gospodarstvo. Seveda je tako tudi s stroški, ki so povezani z njimi. Povezovanje (nadaljevanja) ključtiih reform z vključevanjem v EU torej ni najbolj na mestu. Dejstvo je sicer, da je omenjene procese potrebno zaradi pridružitvenih teženj pospešiti, sama njihova izvedba pa nikoli ni bila neposredno povezana z željo ali zahtevo Unije, ampak je bila predvsem posledica naših odločitev. Članstvo v Uniji je tako le neke vrste priznanje, da je bil proces uspešno izveden. Ali je pospešitev nekaterih ključnih reform, ki so po splošni, tako domači kot tudi mednarodni oceni v zadnji letih nekoliko zastale, dobra, je seveda stvar presoje. Boleči, a nujni procesi naletijo vedno na hujše odpore, tako pri tistih, ki so v njih resnično prizadeti, kot tudi pri tistih, ki z njimi izgubljajo svoje dobljene privilegije. In slednji so seveda v svoji vlogi pomembnejši. Izhodišče, da je ključna naloga prehod slovenskega gospodarstva v razvito tržno obliko zahodnoevropskega lipa, je bilo osnovno vodilo tudi pri pripravljanju (pred)pristopne strategije naše države k EU. Ko torej govorimo o stroških, deloma pa tudi o koristih vključevanja v EU, jc torej potrebno najprej razjasniti, da večina desedanjih, pa tudi Ijodočih težavnih in bolečih procesov, ni neposredno povezanih s samim procesom vključevanja v EU. Poleg problemov, povezanih s preiioclom v razvito tržno gospodartsvo (zahocl-noKTvropskega tipa), se naše gospodarstvo sooča tudi s problemi, ki so lastni evropskim gospodarstvom nasploh. Slednja v večji meri k{)t ameriška in vzhodnoazijska gospooveče-vanju za(X).slovanja niso najbolj naklonjene. Slovensko gos|X)darstvo ni imuno na omenjene probleme, saj je precejšen del tradicionalnih dejavnosti industrije delovno intenziven. Če temu dodamo še potrelx) po prestrukturiranju v lx)lj tržno naravnana |X>djctja nasploh in po nadomeščanju izgubljenih notranjih trgov bivše skupne drž;ive, je razlogov za zaskrbljenost dovolj. Tudi ta problematika ni neposredno povezana z vključevanjem v EU, kljub temu pa pomebno vpliva na gospodarske dosežke in z njimi povezane probleme. Stroškov, o koristih bi veljalo nekoliko natančneje razmisliti, ki so neposredno povezani z vključevanjem v Unijo, torej ni lahko identificirati, pa tudi prav veliki niso, v kolikor jih primerjamo z vsemi stroški prehoda v konkurenčno obliko gospodarstva. Povsem jasno določljivi so le v primerih, ko gre za naloge, ki so povezane s samim vključevanjem. Vsaj začasno, verjetno pa tudi dolgoročneje, bo povečano administriranje zahtevalo večjo državno upravo, prilagajanje standar- iq dov, zakonodaje ipd. O pričakovanih ekonomskih posledicah Ekonomske posledice vključevanja v Unijo je mogoče sistemizirati na več načinov. Najobičajnejše so delitve na kvalitativno predvidljive in kvantitativno izmerljive posledice, na kratkoročne in dolgoročne posledice priključitve, doslej vsebinsko najbogatejša in najcelovitejša pa je delitev, ki je bila uporabljena pri pripravi ekonomskega in socialnega dela pristopne strategije Slovenije k EU (Strmšnik I. 1997). V omenjenem dokumentu so pričakovani učinki integracije razdeljeni na zunanjetrgovinske posledice integracije, na učinke na blagostanje in gospodarsko rast, na sektorske makroekonomske učinke ter na proračunske učinke. Prikaz bi bilo morda smiselno prilagodili tako, da bi iz analiziranih učinkov dodatno oblikovali dve vsebinsko smiselni skupini. Tako bi v prvo skupino lahko uvrstili vse v.sebinsko ožje in problemsko specifične učinke vključevanja (zunanjetrgovinske, proračvinske, ter ostale učinke, ki vplivajo na blagostanje - učinek |X)nudbe, odpravo carinskih formalnosti, liberalizacijo trga javnih naročil, liberalizacijo finančnih storitev in kapitalskih tokov), v drugo pa tiste, ki posledice vključevanja iz različnih zornih kolov {X)skušajo analizirati čimbolj celovito (.skupne učinke na gosjx)darsko rast, sektorske, regionalne ipd.). Posamezni od naštetih pogledov na pričakovane učinke se seveda deloma med seboj prekrivajo, kar |)a je razumljivo. Upoštevajoč različne jKJudarke analize, je na isto vprašanje učinkov vključevanja pač mogoče odgovoriti z različnih vidikov. Skupni imenovalec vseh annliz, ki temeljijo na teoretičnih, torej kvalitativno opredeljenih predvidevanjih, je zaključek, da bodo posledice vključitve v Evropsko unijo za slovensko gospotlarstvo ugodne. V eni od prvih takih analiz je prof. Mencinger (Mencinger J. 1995) razdelil pračakovane učinke na ti.ste, ki jih lahko pričakujejo nove članice (vzhodnoevropske države) in druge, ki naj bi jih ubčutile obstoječe članice (z;ihodnoevropskc države). Vzhodnoevropske države po njegovem mnenju lahko pričakujejo ugodne učinke predvsem kot i^jsledico liberalizacije trgovine, integracije v večji ekonomski prostor, svolx>dnega pretoka kapitala ter boljše koordinacije ekonomskih |X)litik. Pričakuje tudi, da bi bili strukturni problemi integracije za Slovenijo relativno majhni. Nič pretirano dobrega pa naj se ne bi obetalo obstoječim članicam. Pridobile botlo relativno majhne trge (razen Poljske), pričakujejo lahko večje migracijske pritiske in potrebo po močnem povečanju obstoječega proračuna Unije. Za te države, tako zaključuje, zato ni pomembnejših ekonomskih razlogov, ki bi vz|X)dbujali razširitev Unije. Eno najcelovitejših in najbolj preglednih kvalitativnih analiz je bila narejana ob pripravi Strategije ekonomskih odnosov s tujino (Svetličič M. 1996). Prof. Svetličič jc v njej opozoril na nekatere ključne vidike, ki jih, ko analiziran^o po.sledice vključevanja, ne smemo zanemariti. Opozoril je na razliko med posledicami za ekonomske subjekte, ki na eni strani nastopajo v vlogi proizvajalcev, na drugi pa kot potrošniki. Posledice procesa vključevanja bodo (so) za potrošnike kaj hitro ugodne. Večja konkurenca na domačem trgu pomeni možnost večje izbire in boljšega zadovoljevanja njihovih potreb. Večja konkurenca pa seveda [»meni tudi trše pogoje za proizvajalce in s tem soočenje z bolečimi procesi prestrukturiranja. Opozoril je tudi, da dejstvo, da bo gospodarstvo kot celota pridobilo, šc ne pomeni da bodo z integracijo pridobila prav vsa podjetja in da možnih učinkov integracije ni mogoče analizirati brez upoštevanja konkretne ekonom.ske politike. Predstavil jc tudi rezultate analize narejene s pomočjo Porterjevega diamanta konkurenčnih prednosti, ki pričajo, da je prav na vseh njegovih brušenih površinah (proizvodni faktorji, pogoji |x>vpraševanja, industrijske po^ziive ter strateško planiranje in konkurenca) mogoče za slovensko gospodarstvo pričakovati ugodne učinke. Doslej narejene kvantitativne analize posledic približevanja (tvidi vključirve) Slovenije v Unijo so redke, kar je razumljivo. Razlogov je več. Izdelave modelov, s pomočjo katerih je posledice mogoče najbolje oceniti, so zahtevno in zamudno delo. Takih, ki bi temeljili izračune na parametrih ocenjenih iz dolgoletnih povprečij, zaradi mladosti slovenske države še nimamo prev veliko. Nekaj izračunov je bilo tako narejenih le z modelom splošnega ravnotežja, temelječim na matriki družbenih računov (Potočnik, J. 1997, Majcen B. in Potočnik J. 1996, Potočnik J. 1996) in Hazaldine - Docknerjevim GE mosledice vključitve (med 0.3% in 3-7%). Skupni učinki, za katere avtorja menita, da so spodnja meja možnih učinkov na niven blaginje države, naj bi se tako, v odvisnosti od stopnje konkurence, gibali med 3-0% in 8.7%. Zadnje kvantitativne ocene se nanašajo na proračunske posledice (StrmSnik I. 1997) in tudi o teh več v nadaljevanju. Tudi druga delitev, ki smo jo uvodoma omenili med možnimi pristopi k analizi, to je delitev na kmikoročne in dolgoročne posledice vključitve, je opi.sana v že omenjeni analizi prof. Svetličiča. Tako naj bi se .statični, to je predvsem kratkoročni učinki, uresničevali skozi povečanje količine in razpršenosti mednarodne menjave. Za Slovenijo je značiltio, da je sedanja raven uvoznih dajatev že dokaj nizka, ugodne pa so tudi podedovane obstoječe izvozne kvote. Večjih pozitivnih učinkov iz tega naslova tako ni mogoče pričakovati. Zato pa je pričakovati ugodnejše dinamične učinke, ki pa so dolgoročnejši. Ti se uresničujejo predvsem skozi izboljšanje konkurenčnosti gospodarstva, povečevanje notranjega trga in trgov nasploh, skozi ekonomije obsega in povečanje investicijskega akceleratorja (tako navznoter kot tudi navzven usmerjenih investicij). Najcelovitejši pregled dosedanjega dela je predstavljen v že omenjenem prispevku v ekonomskem in socialnem delu pristopne strategije Slovenije. Pripravo stategije je usklajeval Urad RS za makroekonomske analize in razvoj. Posledice so analizirane in prikazane po posameznih vsebinskih .sklopih. V nadaljevanju so, kot je bilo že pojasnjeno, v nekoliko modificirani obliki si,stemizirane in [Jovzete ključne ugotovitve. Ekonomsko globalizacijo in regionalno integracijo, ki sta v jedru zunanjetrgovinskih posledic vključitve, zaznamuje stalno zniževanje trgovinskih ovir. Pričakuje se, da bo to razvitejšim državam prineslo še večje blagostanje, državam, ki jim sledijo, pa preko neoviranega pretoka tehnolgije, kapitala in znanja dvig ravni produktivnosti, gospodarske aktivnosti ter razvitosti. Za majhne ekonomije, kot je slovenska, je pomen mednarodne trgovine še toliko večji. Slovenija je podpisala A.sociacijski sporazum z EU, Sporazum o prosti trgovini z EFTA in CEFTA ter vrsto dvostranskih sporazumov o prosti trgovini. Sprazuma z EU in EFFA sla asimetrična. Takoj ukinjata njihove carinske tarife na večino industijskega blaga uvoženega iz Slovenije, pri Sloveniji pa predvidevata postopno zmanj.ševanje dajatev do leta 2001. Slovenija že danes veliko izvaža prav v države EU. Večina geografskega prestrukturiranja po izgubi bivših jugoslovanskih trgov je bilo tako že opravljenega. Večjih učinkov, ki bi izhajali iz klasične teorije carinske imije in preusmerjanja izvoznih tokov /jto ni mogoče pričakovati. Efektivna carinska zaščita, ki je najpogostejše uporabljeno merilo za.ščite domačih proizvajalcev, ni odvisna le od nominalne zaščite, ampak tudi od tehničnih koeficientov v reprodukcijski porabi in ravni carinskih dajatev za inpute. Njeno znižanje je bilo za slovenska podjetja večinoma že opravljeno v bivši Jugoslaviji in v prvih njesecih neodvisnosti. Tako je leta 1986 znašala Se 53 0%, leta 1993 pa le še 7.03%. Proizvajalci so se z glavnim šokom zimanjetrgovinske liberalizacije in s preusmeritvijo iz domačega na mednarodne trge tako že soočili. Nadaljna liberalizacija predvideva znižanje za.ščite na stopnjo 5 85 do leta 2001. V |5ovprečju proizvajalcev zaostrovanje konkurenčnosti, ki izhaja iz nadaljne liberalizacije, ne bo več 21 lauez POTOČNIK močneje prizadelo. Ob tem pa je potrebno poudariti, da se je v letih liberaliz;icije pri podjetjih dramatično zožil tudi njihov manevrski prostor. Uspešnost njihovega poslovanja je v pogojih mechiarcKlnega prepiha odvisna že od manjših stroškovnih premikov, tako da tudi učinkov nadaljnega zniževanja efektivne carinskc zaščite ne gre podcenjevati. Slovensko gospooskuš:i kar najbolj celovito zajeti in analizirati možne agregatne učinke na gospodarsko rast. V Cecchinijevem poročilu je bil ob pomoči modela HERMES Ekonomske komisije in INTERLINK modela OECD ocenjen vpliv vzpostavitve enotnega trga. Rezultati kažejo, da naj bi se bruto domači proizvotl v Uniji dolgoročno in kumulativno povečal med 4.3% in 6.4%. Učinke vzpostavitve notranjega trga na evropsko periferijo (Grčijo, Irsko, Španijo in Portugalsko) je ocenila skupina avtorjev (Barry s soavtorji 1996) ob pomoči ekonometričnega modela HERMIN. Pričakovano kumulativno povečanje BDP je najnižje za Španijo (1.55%), sledita Grčija (2.48%) in PortugaLska (2.55%), največ pa naj bi pridobila Irska (2.64%). Podoben model, v pripravo katerega je iz Slovenije vključena tudi skupina zbrana okoli raziskovalcev iz Inštituta za ekonomska raziskovanja in Ekonomske fakultete (Kuzmin F. s soavtorji 1997), bo omogočal ocenjevanje posledic v nekaterih v analizo vključenih pridružitvenih članicah. Učinki razširitve Unije na CEI'rA-5 ter Bolgarijo in Romunijo so bili izračunani z modelom splošnega ravnotežja (Baldwin R.E. s soavtorji 1997). Z razširitvijo naj bi največ pridobile vse evropske regije, največ pa CEFTA-7. Empirične študije, ki so bile narejene za Slovenijo z uporabo makroekonomskih modelov (Potočnik, J. 1997, Majcen B. in Potočnik J. 1996, Potočnik J. 1996, Damijan J. P. in Qif D. 1995). kakor tudi nekatere od dobljenih ocen, smo že omenili. Prav vsi izračuni kažejo, da bodo posledice vključitve v Unijo za gospodarsko rast ugodne in da po svoji jakosti ne Jamz POTOČNIK zaostajajo za tistimi, ki jih ugotavljajo moolnopravnega članstva. S tem, ko so smo predpostavili, da se velikost in razmerja med ključnimi narodnogospodarskimi kategorijami bolj ali manj ne spreminjajo, smo ustvarili pogoje, v katerih je mogoča sektorska analiza, ki nam kaže izključno posledice spreniemb posamezne faze vključevanja v Evropsko unijo na sektorskem nivoju. To torej niso dejanski učinki posledic vključevanja na ravni posameznih sektorjev, ki bodo zaradi splošno pričakovanih pozitivnih učinkov ugodnejši, ampak analiza, ki naj bi odgovorila na vprašanje, kateri proizvodni sektorji bodo zaradi procesa vključevanja v Evropsko unijo relativno (v primerjavi z ostalimi sektorji) pridobili in kateri izgubili. Za nekatere bo pot, kot posledica prilagajanja evropskemu prostoru lažja, za druge težja. Jatiez POTOČNIK Tabela 1: Vpliv uvedbe : nove carinske tarife in začetka izvajanja asociacijskcga spontzunta z EU ■ lista A (S/M 1), nove carinske tarife In polne nveljaiitve asociacijskega sporazuma z EU (SlAl 2), nove carinske tarife in jK^nopmimega danstva vEU-brez upoštevanja CAP (S/M 3) in nove carinske tarife in polnopravnega članstva v EU-ob npoStevanJu CAP (S/M 4) na spremembo bruto domačega proizvoda v posameznih sekloijili slotvnskega IM1-: SKKTOHJA SKK. IzlxxlöCna vredncxst BDP (fak.œne) HDP realna stopnja rasti SIMl HDP K-alna stopnja ra-sti .SIM2 IIDP realna •stopnja ra.sti SI.M3 HDP realna .stopnja rasti SIM4 Kiiiclii.«tvt> in gi>/^UrstV() A 95812 ■0907 -3 468 ■6 881 1 161 Ribiitv« H 368 0 0v Dlt 65350 ■2 470 -13013 -13 579 •12 794 Pmizv. u.Mi|cnih i/dclkov ix: 9043 ■0 564 -4 554 •4 867 -4 928 Prctlclav-a lesa in proizv. lesnih izd. DD 17085 ■4 020 -13 583 •13 955 ■9 859 Pn»!»-. kaiovinc. papiiia. zakA, lisk. DI- 31192 •0 843 •5679 •5 560 •5963 Proizv, kok.'«;) in naftnih derivatov DI- 640 9909 10 225 24 733 29 507 Proizv. kcniii^nih izdelkov ix; 59393 ■0 964 -1 084 0912 ■0610 Proi/v. izdci. iz gume in pla.Kike DH 25915 0 046 1423 2 524 1509 Proizv. drugih nekov. in mineral, izdelkov DI 19959 -2 281 -4316 -7 028 -8 264 Proizv. kovin in kovinskih izd. DJ 69329 ■0 233 -4 764 -5 088 •6 499 Proizv. Mro(ev In naprav DK 34157 5604 -11648 ■11994 -12 841 Proizv. eleklr. in opiiCnc opreme DL 48303 1.456 -2 983 ■1 342 -3 128 ProizviKlnja vt)zil DM 27179 10 795 108 017 119 913 102 907 Druga predelovalna industrija DN 33282 •1989 -7 275 -8 032 ■8 061 rJckiriena energija, plin in wxla K 47975 •0 351 -2 325 •2 603 -3 137 CradbenUt\stopka določene ekspertno, omejena je izbira možnih funkcijskih povezav. Zanimiva je predvsem primerjava rezultatov posledic polnopravnega članst\'a v primeru, ko upoštevamo izključno posledice sprememb uvoznih dajatev in rezultatov, ki poleg omenjenih sprememb, u|x>Stevajo tudi uveljavitev obstoječe skupne kn>etij.ske politike unije. Po pričakovanju se v obeh ključnih prehrambenih sektorjih (kmetijstvu in gozdarstvu ter proizvodnji hrane, pijače in tobaka) negativni učinki spremenijo v pozitivne. Zaradi posrednih vplivov se, sicer v manjši meri kot v obeh omenjenih sektorjih, spremenijo tudi učinki v vseh ostalih dejavnostih. Med posameznimi sektorskimi analizami je bilo doslej najobsežnejše delo opravljeno v že omenjeni analizi posledic vključevanja na kmetijsko dejavnost (Cunder T. s soavtorji 1997). Analiza je dokaj podrobna. Prikazuje posledice vključevanja za agregatno raven panoge in za ključne kmetijske pridelke, pa tudi vplive na razvoj podeželja oziroma regionalno raven. Obsežno analizo zaključuje predlog predpristopne kmetijske politike s prispevkom k |x>gajalskim izliotliščem. Šc o možnih zaključkih Procesu globalizacije, ki bo zaztumioval konec tega in začetek prihodnjega tisočletja, ni mogoče uteči. Svet postaja majhen. Kot za šalo se je mogoče po novem avtocestem telekomunikacijskem omrežju sprehajati po v.seh njegovih kontinentih. Z neverjetno lahkoto je mogoče vstopiti v zakladnice človeškega znanja in postati del ali vsaj spremljevalec, s svetlobno hitrostjo potujočega neverjetnega tehnološkega napredka in razvoja. Možnosti za dohitevanje razvitejših držav se v opisanih pogojih izlx)ljšujcjo. Ekonomija postaja vse bolj neizprosna. Težnja po integracijskih procesih, po izkoriščanju vseh možnih in potencialnih konkurenčnih prednosti, se zaostruje. Utrjevanje in povečevanje Evropske unije je tako na globalni ravni odgovor us|>cšni ameriški ekonomiji, asketskemu vzhodnoazijskemu prostoru in prihajajočim novim, zaenkrat še zaostalim, a potencialno per- S|x:ktivniin večjim gospodarstvom. Slovenija v omenjenih procesih ne more in ne sme ostati na obrobju. Iz prikazanega pregleda različnih analiz, ki jih zahteva od nas razbistritev vpra.šanja o pričakovanih posledicah vključevanja Slovenije v Evropsko unijo, je mogoče povzeli nekaj bistvenih zaključkov. Slovenija se je odločila postati razvito tržno gospodarstvo zahodnoevropskega tipa. Približevanje Evrop.ski uniji je torej le ti.sta pot, s katero bo omenjeni razvojni cilj najlažje dosegla, vključitev vanjo pa potrditev uspešno opravljenih nalog. Z ekonom.skega vidika Slovenija prave alternative vključitvi v Evropsko imijo nima. Raven razvitosti gospodarstva in njena sposobnost, da se vključi v enotni trg in (kasneje) monetarno unijo, bo ključnega pomena. Stabilnost gospodarsva, uspešno nadaljevanje njegovega prestrukturiranja, pripravljenost in sposobnost ekonomske politike, da to uresniči, bcKio v središču pozornosti presoje ustreznosti izpolnjevanja pogojev članstva. Učinki slovenske integracije v Unijo bodo v povprečju za .slovensko gos|X5darstvo zanesljivo ugodni. Ugodni učinki vključevanja pa lxido predvsem dolgoročne (dinamične) narave. Kratkoročno bodo pozitivni učinki relativno majhni in lxxlo le težko odtehtali stroške, ki bodo posledica potrebnega prilagajanja in prestrukturiranja gospodarstva. Številnih učinkov vključevanja v Evropsko unijo (seveda tudi prehoda v razvito tržno gospodarstvo) preprosto ni mogoče meriti, večina stroškov prehoda in izpolnjevanja pogojev za članstvo pa ni neposredno povezana ali odvisna od samega članstva. Dejstvo, da bo gospodarst\'o kot celota pridobilo, še ne pon>eni, da lx>do z vključitvijo pridobile prav vse dejavnosti in |X)djeija. Možnost in posledice vključitve Slovenije v Evropsko unijo bodo odvisne predvsem od uspešnosti prehoda v razvito tržno gos|X)darstvo, torej od iipešnosti ekonom.ske jKilitike, u.spešno.sti dela vlade, parlamenta in drugih institucij drž^ive. Evropska unija je pred vrati. Odprimo jih. LITERATURA Baldwin Richiml i:., Francois Jd.scph I-., I><)rtcs Richartl. 1997. Tlic Costs and »encfits of i:astcrn I-nlargcnicnt: the Impact on the KU and Central i:uro|K\ Ixononiic Policy, A lUiropcan Forum, HIackwclI 1'ubli.shcr.s, USA Harry Frank, Bradley Yohn, Hannan Aoife, McCartan Joanne and Sosvilla-Kivcrt> Simon. 1996. Single Market Review, Aggregate and Regional Imacts: the Cases of Grcece, Ireland, Portugal and Spain, l-conomic and Social Research Institute, Dublin, Ireland IJohck Vito, I'otoOnik Jane/, Ravhar Vojka, Rojec Matija, Stanovnik Peter, .'itiblar Franjo. 1996. Stnttegija ekononrskih odno.sov s tujino • Od pridruženega do pt)lnopravncga tlaastva v i:vn>pski uniji. Ministrstvo /a ekont)mske odno.sc in ra/voj, Ljubljana. .Skwenija Cunder Tomaž, Hrjavec limil, Golež Mt)jca. Jerič Damjan, JuvanCiC I.uka, Majcen IU)ri.s, Marke.^ Marija, PottK^nik Janez, Rednak Miroslav, Tlirk Jernej. Volk Tina in 2ibrik Neva .1997. Slovensko kmctij.stvxj in l-vropska unija. ČZD KmeCki glas, Ljubljana, Slovenija Damijan Jože P. in Caf Du.San. 1995. Welfare i:ffecLs ofTrade Liberalisation and Integration of Slovenian l-conomy: A General Kt|uilibriuni Analysi.s, Proceedings of the l-a-st Central Roundtable Confercnce IV Dynamic I-ffects of I'conomic Integration" - K»MP"95, Hied, Slownia 29 i:uro|K*an Commission. 1996. Kconomic livaluaiion of the Interna! Market, liuropcan Kconomy No.4. Bru.s.scls Gri>ss Danici. Vandillc Guy. 1995. .Slovenia and i:uft)pcan Trade Structutv-s, ACli Project Monetary Integratin and Disintegration in Kuropc. Institute of Hconomic Rc.scarch. I.jubljana. .Slovenia Kuzmin Franc, Pfajfar Ixjvro. Pott)Cnik Janez. Simonfič Marjan. 1997. Macnieconomics and Structural Change in Transition I-conomies: Common Themes in ClCIi and I-U-Pcriphery Counties: Intermediate Report, Institut for [•cvt)nomic Rc.scarch. Ljubljana, Slovenia LavraC Ivo, Tavčar Branka, Zakotnik Ivanka. 1997. Matrika družbenih raCunov 1995, Dekwni zvezki. Urad RS za makroekonomske analize in razvt)j. Ljubljana, Slovenija Majccn Boris in PtrtoCnik Janez. 1996. Po.s.siblc iTfeas of Slovenian Integration in the KU -CGIi Approach, Analize raziskave in razvoj. Urad RS za makroekonomske analize in razvoj, Ljubljana, Slovenija Mcncinger Jože . 1995. Kako daleč je l-vropa. Gospodarska gibanja - St. 259, Kkiinoni.ski in.sti- tut Pravne fakultete. Ljubljana. Slovenija Potočnik Janez. 1996. Model sploSnega ravnc«eZja .slovenskega gospodarstva tenK-lječ na matriki družbenih računov za leto 1993 - .sektorske ptxsledice približevanja Kvrt)p.ski uniji, Zliornik - Statistični dnevi '96, Statistični urad RS, I.jubljana, Slovenija Potočnik Janez. 1997. Rezultati izračuna .sektorskih pasledic približevanja Slovenije ICvropski uniji, neobjavljeno gradivo, povzetek Kkonomsko ogledalo 1/1997, Urad RS za m:ikr(xrkonomskc analize in razvoj, Ljubljana, Slovenija Potočnik Janez, Senjur Marjan, Stiblar Franjo. 1995. Strategija gospodarskega razvoja Slovenije - Približevanje Kvropi. rast, konkurenčnost in integriranje. Urad RS za makroekonomske analize in razvoj, Ijubljana, Slovenija •StrmSnik Igor. 1998. Pričakovani makroekonomski učinki integracije Slovenije v Kvropsko unijo. Analize raziskave in razvoj • pred izidom, Urad RS za makroekonomske analize in razvoj. I^jubljana, Slovenija Svetličič Marjan. 1996. Slovenija in livropska unija, Zunajekonomska strategija Slovenije -Slovenija in I-vropska unija. Ministrstvo za ekonomske odnose in razvoj, Ljubljana, Slovenija