STANOVALEC JE ORGANI- ZIRAN UPORABNIK POSEBNA ALI ZDRUŽENA DELEGACIJA ZA STANOVANJSKO GOSPODARSTVO Zbor delegatov stanovalcev v KS delegira svojega delegata v svet in skupščino KS ter v KK SZDL. Hkrati sodeluje zbor de-legatov stanovalcev v KS o vseh zadevah stanovanjskega gospo-darstva s posebno ali združeno delagacijo za stanovanjsko go-spodarstvo, ki je bila izvoljena.in jo v tem primeru štejemo za se-stavni del zbora delegatov stano-valcev v KS. Kot izvoljena dele-gacija tudi zastopa te interese v zboru uporabnikov v skupščini samoupravne stanovanjske skupnosti na vseh ravneh. Samoupravna stanovanjska skupnost na zborih skupščine, ki jo sestavljata zbor uporabnikov in zbor izvajalcev, usklajuje inte-rese neposrednega uporabnika, vseh zborov stanovalcev v okviru stanovanjskih objektov, in inte-rese izvajalcev, ki so udeleženi s svojo dejavnostjo pri dogajanjih na področju občine (urbanistič-na, gradbena in komunalna pro-jektiva, graditelj objektov in okolice, komunalne službe, službe za vzdrževanje stanovanj-skih objektov ipd.). Konfronta-cijo interesov na samoupravni in demokratični način je torej moč neposredno izvajati prav na tej ravni. Uspešnost v postopkih sprejemanja odločitev pa zavisi seveda bolj ali manj od sposob-nosti delegatov in delegacij, ki so jih za opravljanje te odgovorno-sti delegirali zbpri stanovalcev, in združeno delo. Smeri ravnanja Mnogokrat prav smeri ravna-nja niso bile dovolj jasne in je bilo v kritičnih situacijah, tj. predvsem ob morebitnih okva-rah ali neizpolnjenih garancij-skih obveznostih izvajalcev ali konfliktih v zvezi s poravnanimi ali neporavnanimi finančnimi obveznostmi, ukrepanje prilago-jeno trenutnim situacijam — po-navadi tako, kot je to predlagal »najglasnejši in govorniško nav-dahnjen« stanovalec. Premnogim težavam se lahko uporabniki izognejo, če so pra-vilno seznanjeni z vsebino in smerjo ukrepanja. Zato imajo hišni sveti za potrebe svojega po-slovanja pri roki predvsem zakon o gospodarjenju s stanovanjski-mi hišami v družbeni lastnini (Ur. 1. SRS št. 37,74) in odlok o po-drobnejši določitvi, kaj se šteje za investicijsko vzdrževanje, re-vitalizacijo, tekoče vzdrževanje, upravljanje in obratovanje sta-novanjskih hiš na območju Ijub-Ijanskih občin (Ur. 1. SRS št. 26,74). Od zborov stanovalcev in njih samih je odvisno, da znajo na podlagi navedenih osnovnih pravnih dokumentov pravilno in na razumen način presoditi si-tuacijo ter razdeliti probleme na del, ki je predtem samouprav-nega odločanja na ravni zbora stanovalcev in na del, ki je stvar bodisi odgovornih specializira-nih delovnih organizacij ali celo prodajaica za trg (če gre za pri-mopredajo novega objekta upo-rabnikom). Preprosto rečeno je ravnanje uspešno samo toliko, kolikor je velika pripravljenost slanovalcev ali prizadetega, da problem čimpreje reši, po mož-nosti s svojimi silami, vendar ne samovoljno ali da skrb prepusti tretjemu (npr. z odpadki trajno enesnažuje zelenice, ki jih kljub opozarjanju nihče ne očisti, niso zadeva zbora stanovalcev, ampak je to že stvar sodnika za prekrške; ali pa zamenjava klet-nih prostorov ob vselitvah ni za-deva niti zbora stanovalcev niti hišnega sveta, ampak skrb tiste-ga, ki je stanovanje in kleti v ob-jektu tudi prodajal). Spori Običajno zastopamo mišlje-nje, da so postopki v zvezi z na-stalimi spori samo zadeva delov-nih in drugih organizacij, da do sporov lahko prihaja samo na ravni delovnih organizacij in da v okviru stanovanjskega ambienta to sploh ni možno ali pa je celo nečastno in nehumano. Zato vse prepogosto konflikti ostajajo, utonejo začasno ali za zmeraj v pozabo in morajo vse prevečkrat plačevati ceno konfiktov sicer maloštevilnih povzročiteljev vsi stanovalci objekta ali celo sose-ske. Takšna oblika »solidarno-sti« je povsem nesprejemljiva in zahteva v bodoče najstrožje ukrepe. Uporabniki — stano-valci naj se končno začno poslu-ževati obstoječih poti in naslo-vov, posebno še, ker je hišni svet po zakonu o gospodarjenju s ta-novanjskimi objekti v družbeni lastnini pravno in pravdno spo-soben in zato lahko: 1. predlaga mandatne tožbe za neporavnana plačila stanoval-cev za stanarino, obratovalne in druge stroške; 2. v vsakem primeru se poslu-žuje intervencijskih služb inš-pekcijskih organov, sodnikov za prekrške in sodišč; 3. se poslužuje v zvezi z ne-pravilnostmi v medsebojnih od-nosih znotraj poslovanja ali pri poslovanju s pravnimi subjekti zunaj hiše: — poravnalnega sveta pri KS, — samoupravne delavske kontrole in samoupravne stano-vanjske skupnosti in — službe družbenega knjigo-vodstva. Stanovalci — uporabniki, ki doslej na zborih stanovalcev iz objektivnih ali subjektivnih vzrokov niso ustanovili hišnega sveta, so torej v marsikateri kri-tični situaciji popoinoma prepuš-čeni sami sebi in zlahka posta-nejo sredstvo manipuliranja med različnimi nivoji, predvsem s strani izvajalcev vzdrževalnih del. V tem primeru stanovalcem ne preostane druga, da se čim-prej samoupravno organizirajo, ustanovijo hišne svete, do formi-ranja hišne samouprave pa se po-služujejo bodisi poravnalnega sveta KS ali pa sodišča. Nekatere pobude Smotrno je v prvi fazi izluščiti iz kopice nerešenih in pred nami stoječih problemov nekatere najpomembnejše ter o njih ob-širneje razpravljati na zborih stanovalcev. Med takšne pro-bleme velja uvrstiti zlasti nasled-nje: 1. način pobiranja denarja mesečno iz rok v roke, pa naj gre za stanarine ali za stroške ogre-vanja, vode iid., je vsekakor neu-strezen za današnjo družbeno stvarnost in stopnjo razvitosti posameznih institucij. V delov-nih organiz^cijah jefinančna dis-ciplina zagotovljena s predpisi. Prav takšno obnašanje mora obveljati tudi v okviru stano- vanjskega gospodarstva, kjer gre brezdvomno za občutna finančna sredstva (v Štepanjskem naselju znaša po približni oceni — me-sečni finančni promet za plačilo stanarin in obratovalnih stroškov nad 3 milijone dinarjev; zbira jih po sistemu iz rok v roke več vrst inkasantov). Zato naj zbori sta-novalcev hiš in KS ocenijo mož-nosti sodelovanja pri čimhitrej-šem uvajanju sistema plačevanja vseh mesečnih stanovanjskih stroškov prek službe PTT (poštne položnice), delovnih or-ganizacij, v katerih^so zaposleni, ali čekovnih računov pri poslc«.-nih bankah; 2. planiranje del pri investu-cijskem in tekočem vzdrževanju stanovanjskega objekta mora postati oblika trajnega dela hišne samouprave in obvezni del us-klajevanja in odločanja zbora stanovalcev. Seveda pa mora to odločanje sloneti na dejstvih, tj. na pravilno posredovanih podat-kih o tehničnem stanju in finanč-nem položaju objekta ter na i strokovno in finančno utemelje-nih predlogih planov: 3. način sedanjega organizi-ranja delavcev, ki so nam nujno potrebni pri gospodarjenju in vzdrževanju stanovanjskih hiš, tj. hišnikovin čistilk, ni ustrezen. Zato naj zbori stanovalcev hiš in KS ocenijo še dodatne možnosti za zaposlovanje hišnikov in či-stilk, kot npr. v okviru delovnih skupnosti KS ipd.; 4. varstvo okolja je bolj ali manj prepuščeno samo sebi. Ker je okolje nedvomno naše skupna skrb, naj zbori stanovalcev hiš in KS predložijo krajevnim skup-nostim tudi konkretne rešitve. Na tem področju moramo uvesti trajen red. Organizirano angaži-ranje mladine je pričakovati v vsakem primeru, vendar je to treba opraviti urejeno, izdelati programe vzdrževanja ter dolo-čati odgovorne osebe. Ustrezno se organizirati Vsebina izhodišč za oblikova-nje pravil samoupravnega obna-šanja uporabnika — stanovalca skuša dokazati, da se proces ure-sničevanja samoupravnih druž-l/enoekonomskih odnosov v sta-¦ novanjskem gospodarstvu ne pričenja in ne končuje samo pri stanarinah, razčiščevanju različ-nih položajev uporabnikov — stanovalcev ter planiranju po-treb. To je širok in zahteven pro-ces, ki mi je cilj racionalnejše gospodarjenje s stanovanjskim fondom ter kvalitetnejše uprav-ljanje s finančnimi sredstvi sta-novanjskega gospodarstva. Ta proces bo uspešen toliko, kolikor bomo v njem sodelovali sami, in to na najbolj "neposreden način. Probleme moramo reševati pri izvoru, če hočemo preiti od besed k dejanjem. Najprej se moramo torej ustrezno organizi-rati na ravni zborov stdnovalcev v stanovanjskih hišah, terenskih odborih in KS, kar bo istočasno trajna osnova za učinkovit izbor delegacij in njih delovanje na-prej. Skupščina samoupravne stanovanjske skupnosti občine Ljubljana Moste-Polje