Poštnina plačana v gotovini Slovensko narodno gledališče LJUBLJANA G£ecLaiCik.C iC&t OPERA 1952 — 1953 2 Wolfgang Amadeus Mozart: BEG IZ SERAJA JUBILEJNA PREDSTAVA DNE 8. NOVEMBRA 1952 30-letnica umetniškega delovanja S. Banovca Wolfgar>g Amadeus Mozorf: BEG IZ SERAJA Opera v treh dejanjih, po E. F. Bretznerju napisal G. Stephanie, prevedel N. Štritof Dirigent: Bogo Leskovic Režiser: Hinko Leskovšek Scenograf: akad. slik. Maks Kavčič Selim paša .......................................... Maks Gruden Konstanca ........................................... Nada Vidmarjeva , Blonda, njena hišna ................................. Maruša Patikova Belmonte ............................................ Janez Lipušček Pedrillo, njegov sluga .............................. SVETOZAR BANOVEC Osmin ............................................... Ladko Korošec Vodja straže ........................................ Julij Pleško Klaas, čolnar ....................................... Pavle Oblak Straža in sužnji. Godi se na paševem posestvu. Vodja zbora: Jože Hanc Koreograf: Maks Kirbos k. g. Kostume so po osnutkih Jele Wilfanove izdelale mariborske gledališke delavnice, ki so izdelale tudi dekoracijo. Inspicient: H. Rebolj — Odrski mojster: J. Kastelic — Razsvetljava: S. Šinkovec — Lasuljarja in maskerja: J. Mirtič in R. Kodrova. Na naslovni strani je reprodukcija fotografije Svetozarja Banovca iz časa njegove koncertne turneje po Ameriki (Milwaukee, 1. 1930) • >’ Cena Gledališkega listai din 35.— Lastnik in^ izdajatelj: ..Uprava. Slovenskega, narodnega gledališča v Ljubljani. Predstavnik: Juš,.'Kozak. Urednik: Smiljah Samoe. Tiskarna Slovenskega poročevalca. Vsi v Ljubljani. GLEDALIŠKI LIST SLOVENSKEGA NARODNEGA GLEDALIŠČA V LJUBLJANI 1952 53 OPERA Štev 2 — benem z Julijem, Betettom, Milo Kogejevo in z Vekoslavom Jankom smemo upravičeno šteti tudi Svetozarja Banovca v vrsto tistih veteranov, stebrov naše slovenske Opere, ki so kmalu po l. 1918 začeli graditi prve solidne temelje te, pozneje tako vidne domače kulturne ustanove, ki je bila pred tem še deloma zakoreninjena v čitalniškem amaterstvu, deloma pa domača bolj po imenu, kakor po stvarnem stanju in zmogljivosti: večina solistov naše Opere pred prvo svetovno vojno in tudi še nekaj let po nji je namreč bila tujega rodu in jezika. Ti tuji solisti so sicer prispevali svoj delež k obstanku slovenske Opere, toda vsi so se zadrževali na njenih deskah le krajšo, prehodno dobo, prepuščajoč svoje mesto naslednikom, in že zgolj zato niso prispevali slovenski re produktivni operni umetnosti trajnejših sadov in vrednot. Z generacijo naših domačih opernih umetnikov, solistov, dirigentov, režiserjev in tudi orkestrašev pa se je začel vidni vzpon profesionalne slovenske Opere, ki se je razrasla v nadvse pomembno kulturno ustanovo in lahko danes več kot samo dostojno reprezentira svoj narod bodisi doma ali v tujini. Svetozar Banovec je bil v prav tej prvi dobi vzpona domače Opere eden najvidnejših in najzaslužnejših njenih solistov, ki je kot koncertni in operni umetnik naglo zaslovel in se tudi z uspehom uveljavil na vseh jugoslovanskih odrih ter celo v Ameriki. Pri tem je ostal do kraja zvest domači Operi, ki ji je posvetil svoje najboljše moči. Tih, skromen in delaven ji je ostal zvest v njenih najtežjih časih, enako ji vdan in vesten, kadar so mu bile zaupane najbolj vidne ali pa tudi manjše delovne naloge. V dobi svojega viška nam je še v najboljšem spominu kot lirski tenorist izrednih glasovnih kvalitet, ki je v svoji stroki dosegel vrsto visokih pevskih uspehov (Vojvoda v »Rigolettu«, des Grieux, Almaviva, Faust, Hoffmanu, Alfred, Rudolf, Nemorino, Ernesto, Lenski itd.), kasneje pa prav tako sijajne like v buffo stroki (Vašek, Misail, Jeroška, Rajdelj, itd.), v kateri se z uspehom udejstvuje še danes. Zaslužnemu slovenskemu pevcu in zvestemu gledališkemu delavcu, Svetozarju Banovcu, želimo, da bi zdrav in čil še dajal slovenski Operi v svojem območju z uspehom, kakor to že daje trideset let! UPRAVA SLOVENSKEGA NARODNEGA GLEDALIŠČA IN DIREKCIJA OPERE - 25 — ... ■ ' ' ■■■■"■'■ Cjsvelossav Ct3 anovec - 26 — PISMO UREDNIKU Dragi tovariš urednik! 2eleli ste, da napišem ob tridesetletnici umetniškega delovanja Svetozarja Banovca nekaj besed za Gledališki list. V vsej moji, skoraj petdesetletni karieri bi bilo najti le malo primerov, kjer bi to . storil tako rad, kakor ob delovnem jubileju tega našega, tipično slovenskega gledališkega delavca, pevca-umetnika! Pravim tipično slovenskega, kajti Banovec je eden tistih redkih, ki je sodoživljal in mnogokrat tudi na lastni koži občutil vse peripetije v razvoju slovenske Opere od leta 1922 dalje, ko je stopil kot učenec Mateja Hubada v krog opernih solistov. Skromen in plah, toda pevec z dušo in telesom, obdarjen z lepim, zvočnim tenorjem, polnim kovine, postavljenim na solidnem tehničnem znanju in ki ga je vodil zdrav, naraven glasbeno estetski čut, si je dokaj hitro utrl pot do prvih vlog. Ze leto kasneje ga občudujem, kako se loteva zahtev in težav velikih vlog liričnega značaja, katerih število je v tridesetih letih naraslo na nič manj kot 53. Le kdor pozna tovrstno delo in z njim združene fizične in psihične napore, lahko presodi, kaj pomeni navedena številka. Toda Banovec ni klonil! Njegova zdrava narava, zavidanja vredni mirni temperament in muzikalnost so mu bili zvesti pomočniki v premagovanju vseh težaiv na dostikrat trnovi poti k ciljiu pevsko - umetniških vredinot. Saj je v letih 1925—1929 skoraj sam nosil vse breme v repertoarju liričnega značaja. V dtobi večletnih, že kar kroničnih finančnih kriz slovenskega gledališča, ko je moralo članstvo, preživljajoč se le od akontacij, zastaviti vso svojo požrtvovalnost za obstoj slovenske Talije, je Banovec — ne glede na vsakodnevne eksistenčne skrbi — ostal nesebičen član kolektiva, izvršujoč vzorno prevzete naloge. Njegov prvi angažma leta 1922 sovpada z mojo vrnitvijo z dunajske Opere. Poznava se torej prilično dob<5, ki mi omogoča sodbo o njegovih človeških in pevsko-umetniških kvalitetah. Glede prvih ne pretiravam, ako trdim, da so bili v širokem krogu mojih bivših gledaliških kolegov njemu enaki zelo redke izjeme. V pogledu pevskih in umetniških kvalitet pa naj navedem samo tri primere. Prvega iz dobe njegovega viška, težko, pevsko nadvse zahtevno vlogo Des Grieuxa v operi »Manon«, ostala dva iz buffo stroke, v kateri se udejstvuje že lepo število let, v vlogi Misaila v operi »Boris Godunov« in Vaška v večno lepi »Prodani nevesti«. Živo mi je še v spominu njegov ariozni spev Des Grieuxa v zakristiji, preizkusni kamen za lirične tenorje. S kakšno brezskrbnostjo in zmagovi-tostjo je odpravil vsa eksponirana mesta te, za vsakega tenorja zahtevno koncipirane glasbene oblike. Slišal sem tenorje večjega slovesa in visokih honorarjev, ki mu zdaleč niso bili kos. In slovite »sanje« v 2. dejanju! Koliko smisla za lepoto fraze, koliko tehnične spretnosti v obvladanju voix mixtea ter agogičnih in dinamičnih fines je bilo v petju našega jubilanta! Misail — vloga povsem drugačnega nastrojenja. Ze po svoji zunanjosti živo nasprotje zavaljenega bramerbasa Varlaama. V prizoru, ko se .trudita prečitati carjev ukaz, mi bo ostal Banovcev Misail še dolgo v spominu. Njegov naravni humor v glasu, mimiki in kretnjah je vselej izvabljal meni kakor tudi vsem zakulisnim opazovalcem prisrčen i smeh. Z vrlo neprisiljemostjo oživlja vsem opernim obiskovalcem miljenega Vaška. Kako preprosto, neizumetničeno podaja tega v bistvu tolikanj dobrodušnega vaškega tepčka. Mimični izraz, kretnje, glas — vse je zaokroženo, naravno, zato prikupno in toplo. Poustvarjati, sodoživljati na odru človeka, kakršen je, to je za marsikatero namišljeno teatersko »veličino« nedosegljiva umetnost. Zavita v plašč — 27 - Svetozar Banovec kot Rajdl in Julij Betetto kot župan v »Gorenjskem, slavčku« psihološkega razglabljanja, nadarjenosti in inteligence, je dostopna le redkim reproduktivcem. Tako v prikazovanju serioznih, kakor tudi —• in to prav posebno — buffo značajev. Kako cenena, za galerijo preračunana sredstva naj mnogokrat pomagajo vzbujati videz zabavne resničnosti! Prekompliciran je sestav duševnosti in iz nje izvirajočega človekovega značaja, da bi inteligentnemu, zahtevnemu poslušalcu samo z zunanjimi pripomočki rutine pričarali čustva razigranosti in ravno v buffo vlogah mnogokrat tudi čustva sočutja, porojena v tragičnem zapletu življenjske situacije. V dobi skupnega dela v slovenski Operi sva si z jubilantom marsikateri večer prizadevala prispevati svoj obo-lus k uspehu uprizorjene umetnine. Naj navedem le nekaj takih del: Prodana nevesta, Boheme, Marta, Manon, Seviljski brivec, Rigoletto, Mignon, Beg iz seraja, Zaljubljen v tri oranže, Boris Godunov, Gorenjski slavček. Poleg že omenjenih pevskih kvalitet me je Banovec vselej priklepal ravno s svojo poštenostjo in neprisiljenostjo, a katerima vrlinama je skušal biti vedno naraven, zato iskren in simpatičen. Čestitam našemu slavljencu Banovcu k njegovemu res zasluženemu jubileju z iskreno željo: Se na mnoga in zdrava leta! Vaš Julij Betetto. Ciril Debevec: PET BESED ZA POZDRAV (Svetozarju Banovcu ob tridesetletnici dela). Takole je: kadarkoli se človek pojavi pred željo, da naj napiše »priložnostni« članek, pa najsibo že za rojstvo, poroko, god, rojstni dan, razne obletnice ali smrt — vedno se skoraj avtomatično pojavi tudi občutek, da si pisec (ali govornik), če ne telesno, pa vsaj v mislih, lepo nadene spodobno, če le mogoče črno obleko, belo srajco, počeše si lase, natakne rokavice, popravi si črno kravato, odhrkne se in slavnostno začne: »Spošto- vani slavljenec, gospoda, tovariši.. .« ter podobno, kakor je že navada v okolju in v družbi, v kateri se sla- vi *.. Nič slabega pri tem, spodobnost je lepa čednost in pri nobeni navadi se ni mogoče izogniti neki častitljivi obliki, ki ji pravijo včasih tudi šablona. In nikakor ni mogoče oporekati, da bi te in take navade ne imele svojega določenega smisla in pomena. Res pa je tudi prav tako, da je pri vseh teh »obredih« vendarle - 28 - S. Banovec kot des Grieux v Massenetovi »Manon« in Vojvoda v Verdijevem »Rigolettu« važnejša in dragocenejša vsebina in resnica, predpostavljam seveda, da se ob takih priložnostih sploh pojavi. Meng na primer je od nekdaj zanimalo mnogo bolj, kaj je na javnem izvajalcu in na vsem njegovem delu takega, kar je res v svojem jedru posebno in znamenito, kar je redko, kar ni povprečno in kar ni splošno. In če odgovarjam pri Banovcu na ta vprašanja, potem resi ne čutim, da moram biti črno oblečen, da moram biti izložbeno zlikan in počesan, da moram biti trd in zravnan, ter da moram s povzdignjenim glasom s težavo obračati že stokrat slišane in premlete besede. Ne, zdi se mi, da sem lahka prav tak, kakršen je on sam, to se pravi: zdrav, odkrit, preprost in domač. Pri Banovcu ni treba iskati nobenih zavitih komplikacij, nobenih pretiranih »kreacij«, pa tudii nobenih »mistifikacij« in »falsifikacij«, sploh nobenih tujk in noibenih »akacij«, temveč naše lepe in čiste domače besede ter naše domače cvetke: nagelj in rožmarin. Kakorkoli zamižim in v duhu gledam in pregledam vse obsežno Banov-čevo operno in koncertno delo v teh tridesetih letih najbolj burnega in pestrega, hudo preizkušanega razvoja našega gledališča, vedno se mi v vseh kostumih in v vseh maskah prikazuje i.v bistvu in v najboljšem pomenu besede kot pristen kmečki fant in vedno v narodni noši. Vseeno je zdaj ali v poljski (Halka) ali v češki (Prodana nevesta) ali v slovenski (Gorenjski slavček). Ob Banovčevih vlogah mi vedno prihaja na misel tista lepa in prisrčna Gregorčičeva pesem o pastirčku: »Z zakrivljeno palico v roki, za trakom pa šopek cvetic, kot kralj po planini visoki, pohajam za tropom ovčic ...« Banovec poje jasno in preprosto, iz vse svoje prirode, z nepo-udarjenim, neprisiljenim znanjem, ne-potvorjeno, prosto, kakor mu je »Bog grlo ustvaril«. Lep, prikupen in tipično tenorski zven, naraven čut za mu- - 29 — S. Banovec v vlogi Franja v »Gorenjskem slavčku« in kot Vašek z V. Heybalovo v »Prodani nevesti« zikalnost fraze, prepevanje z vedrino in z veseljem — to so odlike Banov-čevega petja in glasu. Banovec je pe-■Vec tiste dobre vrste, ki je prepevala še bolj z naravo kakor pa s šolanjem in znanjem. Zato je bil tudi učinek njegovega petja vedno močan, preprost in neposreden. Pri Banovcu se mi zdi, da mu prepeva tisto, za kar se bojim, da pri novejših pevcih nekoliko upada, namreč, da mu poje: pevsko veselje. To pa je dar, ki ga moraš prinesti s seboj na svet, tega se ni mogoče priučiti. Pri Banovcu imam občutek, da, kadar poje, dobesedno uživa in cvetž. Njemu je petje radost in življenje. In v tem njegovem petju je tudi poživljajoča moč in je mladost. Zato je Banovec še mlad. Njegovo petje ga osvežuje in mladj. S tem petjem lepša življenje sebi in tudi drugim. Prikupni zven glasu, prirodno čustvovanje, preprost in nepopačen izraz, pevsko veselje, mladost in delovna vestnost — v tem se mi zdi, so obsežene glavne vrednote Banovčevega petja in tehtna njegova operna pomembnost. SVETOZAR BANOVEC se je rodil 1. 1895 v Ljubljani, kjer je tudi obiskoval osnovno šolo in gimnar zijo. 2e v gimnaziji se je začel ukvarjati s petjem, saj je imel v prof. Ve-dralu dobrega učitelja. Prirojeno veselje do petjai in nadarjenost sta ga že v tem času povzdignila med najboljše pevce na zavodu, in tako je že v letu 1913/13 uspešno sodeloval v pevskem oktetu. Z izbruhom svetovne vojne je bil mobiliziran in se tri leta boril kot poročnik v Galiciji in na italijanski fronti. Vendar tudi v tem času ni povsem prekinil s petjem, temveč je - 30 - S. Banovec kot Pedrillo in L. Korošec kot Osmin v naši uprizoritvi Mozartovega »Bega '.z seraja« celo sam organiziral vojaški zbor. Po svojem povratku v Ljubljano je že takoj 1. 1919 prišel v prvi stik z gledališčem, ko sta ga tedanji ravnatelj Opere, Friderik Rukavina, in upravnik, Fran Govekar, sprejela v oiperni zbor. Pri uprizoritvi Massenetove opere »Žongler naše preljube Gospe« je je že to leto dobil prvo manjšo solistično vlogo, s katero je takoj vzbudil pozornost. Ze pri tem nastopu so n. pr. kritiki zapisali: »Gospod Banovec je pri svojem prvem nastopu pokazal prijeten, prozoren glas, ki gT je prav dobro uvažil«, ali drugi: »Jako srečno se je uvedel gospod Banovec kot menih skladatelj s prijetnim, krepkim organom«. Na Banovca je postal pozoren tudi Matej Hubad, ki ga je pregovoril, da je zapustil zbor in se posvetil pevskemu študiju. Vpisal se je na konservatorij, kjer je pri Hubadu končal šest letnikov solopetja in glasbe, istočasno pa vneto sodeloval v pevskem zboru Glasbene Matice, Ko je Hubad postal upravnik gledališča, je Banovca že 1. 1922 angažiral v Operi kot solista za manjše vloge. To leto je nastopil v manjši vlogi v »Seviljskem brivcu«, naslednje leto ga zlasti pohvalijo v Sirolovi operi »Novela od Stanca«, da zapiše n. pr. Kogoj: »Banovcu pot! Brezhiben v petju in igri!« L. 1924 že dobi Banovec prvo glavno partijo: Rudolfa v »Bo-hžme«, nato des Grieuxa v »Manon«, Franja v »Gorenjskem slavčku«, Hoff-manna, Vojteha v »Vodnjaku«, Lev-ka v Korsakova »Majski noči«, Laco v »Jenufi« in vojvodo v »Rigolettu«. Tako je torej Banovec skoraj čez noč postal vodilni tenorist ljubljanske Opere! Istočasno se je vedno češče udejstvoval tudi na koncertnem polju, najprej od 1. 1922 do 1925 pod Maroltovim vodstvom v Primorskem kvartetu, ki je bil menda sploh eden najboljših slovenskih kvartetov in se ni uveljavil samo v Sloveniji, temveč je z uspehom ponesel slovensko pesem - 31 - Prizor iz »Bega iz sera ja«: N. Vidmarjeva, J. Lipušček, M. Patikova, S. Banovec in L. Korošec tudi preko meje Primorcem, na drugi strani pa Korošcem in celo Prekmurcem. Pri polnih dvoranah v Gorici, Ajdovščini, Tolminu in Idriji so popularne slovenske pevce stražili fašisti z bajoneti! V letih 1925 do 1929 postane Banovec nesporno prvi tenorist naše Opere. 2e 1. 1925 mu napiše n. pr. Emil Adamič ob njegovem Rudolfu v »Boheme«: »Zelo mi je ugajal Banovec. Njegov glas je mehak, božajoč in v arioznih, sentimentalnih, liričnih linijah sladak in prikupljiv«; ali ob. Ernestu v »Don Pasqualu« isti: »Banovec postaja za naš oder od dne do dne dragocenejši«; ali ob des Griexu v »Manon«: »Banovca je bilo kar veselje poslušati. Kako bi se mladi mož šele razvil, ako bi imel priliko potovati, poslušati slavne vzore. Kje so štipendije za naše najboljše ljudi?« K tem uspehom doda v naslednjih letih Florind1* v »Zvedavih ženskah«, Rinuccia v »Schicchiju«, Almavivo v »Seviljskem brivcu« (Adamič: »Prav z veseljem smo na odru spet pozdravili g. Banovca, in res z užitkom poslušali njegov prijetni, lahki tenor..;.«) L. 1926 prodre Banovec v Zagrebu z Rudolfom in Vojvodo, nato pripomore k sijajnemu uspehu ljubljanske Opere na njeni turneji pod Poličevim vodstvom po Dalmaciji. L. 1927 poje Tamina v »Čarobni piščali« Hoffmanna, Fausta, Princa v Prokofjeva »Zaljubljen v tri oranže«, (ki postane pod Stritofovim in Sestovim vodstvom z Betettom, Banovcem, Thierryjevo, Thalerjevo, Ribičevo, Poličevo, Jankom i. dr., kot prva uprizoritev modernega opernega dela slovenska in jugoslovanska senzacija). Istega leta gostuje ljubljanska Oper.a v Zagrebu in Banovec ponovno zmaga v »Bohčme«, »Seviljskem brivcu« in v »Rigolettu«. Nato gosituje Opera v Osijeku s »Cosi fan tutte« (Banovec-Fernando) in spet v Splitu z »Madame Butterfly« (Banovec-Pin-kerton). L. 1928 pokaže Ljubljana v — 32 — S. Banovec kot Misail in L. Korošec kot Varlaam v Musorgskega »Borisu Godunovu« Zagrebu svoje »Tri oranže«, ki jih ponese tudi v Beograd. Banovec zapoje to leto v »Marti«, (s katero gostuje Ljubljana celo' v Subotici), nato v »Salomi«, »Mignon«, »Oedipus rex«, »Lepa Vida« in-»Jonny svira«. Beograd ga pozove na individualno gostovanje, kjer doživi v »Manon« viharne aplavze. Toda vtem se Banovec že pripravlja na daljšo pot — v Ameriko. Ameriški Slovenci so namreč že pred Banovcem povabili na koncertno turnejo Loivšetovo in Sublja, ko so pa slišali o velikih Banovčevih uspehih v domovini, so kasneje povabili tudi njega. Odpotoval je 1. 1929 na »krajšo« turnejo, toda naneslo je, da je ostal v Ameriki kar dve leti. Nastopil je najprej s samostojnim koncertom v Clevelandu, od tam pa je odšel v Mil-waukee, Nev/ York, Chicago, Pitts-burg, Detroit in še številna druga mesta. Po prvih koncertih pri Slovencih je namreč nastopil v »Orchestra Hallu« v Chicagu pred mednarodno pub- liko in si s tem uspehom utrl pot na številne koncertne odre in tudi na Chicaško Opero, kjer je nastopil v »Hoffmannovih pripovedkah«. Skupno je imel v ZDA nad 100 samostojnih koncertnih nastopov, med njimi 26 daljših radijskih koncertov. V Ljubljano se je vrnil skupno z akad. slik. Božidarjem Jakcem maja 1931. Na odru naše Opere je nato sodeloval še vrsto let v mnogih novih in starih glavnih partijah, tako da moramo šteti v doibo njegovega, viška nekako čas od 1. 1925 do 1935, ko pri nas kot lirski tenorist ni imel prave konkurence. Z nastopom pevcev mlajše generacije (Josip Gos tič, Jean Franci itd.), ko je bil Banovec s skoraj dnevnim nastopanjem v desetih letih že nekoliko iztrošil svoje najboljše glasovne moči, se je v nadaljnjem bolj in bolj posvečal buffo stroki, v kateri je od Vaška do Pedrilla ustvaril vrsto dragocenih odrskih likov. Kakor je Svetozar Banovec že kot član Primorskega kvarteta poznal in - 33 - razumel dolžnost slovenskega umetnika do svojega ljudstva in prirejal številne koncerte v vseh naših obmejnih in zamejnih krajih in kakor je bila tudi njegova turneja po Ameriki med tamkajšnjimi Slovenci in Jugoslovani predvsem propagandnega značaja, tako je seveda razumljivo, dla se je tudi 1. 1941 takoij kot aktivist vključil v narodnoosvobodilno gibanje in je še danes aktiven terenski delavec v Osvobodilni fronti. * V časiu svojega tridesetletnega umetniškega delovanja je Banovec nastopil na našem odru v blizu 100 različnih, večjih in manjših partijah in v nad 2000 predstavah. Razen tega je absolviral okrog 400 večjih koncertnih nastopov in še v 1. 1950—1951 nastopil 128-krat pri »Veselem teatru«. S. Banovec kot Bazilio v »Figarovi svatbi« SEZNAM OPERNIH VLOG S. BANOVCA 1. Auiber Fra Diavolo Lorenzo 2. D’Albert Nižava Nando 3. D'Albert Mrtve oči Pastir 4. D’Albert Mrtve oči Ktesifar 5. Berthe Pri treh mladenkah Schubert 6. Blodek V vodnjaku Vojteh 7. Borodin Knez Igor ' Jeroška 8. Bravničar Pohujšanje Popotnik 9. Charpentier Luiza Ponočnjak 10. Charpentier Luiza Pobalin 11. Cilea Adriana Lecouvreur Opat 12. Čajkovski Jevgenij Ognjegin Lenski 13. Čajkovski Jevgenij Ognjegin Triquett 14. Čajkovski Jevgenij Ognjegin Predpevec 15. Donizzetti Don Pasquale Emesto 16. Donizzetti Kapljice za ljubezen Nemorino 17. Donizzetti Linda di Chamounix Carlo 18. Dvofak Jakobinec Jifi 19. Floto w Marta Lyonell 20. Foerster Gorenjski slavček Franjo Sl' — 34 — S. Banovec kot popovič Afanasij in B. Stritarjeva kot Hivija v Musorgskega »Soročinskem sejmu« 21. Foerster Gorenjski slavček Rajdelj 22. J. B. Foerster Eva Manek 23. Gounod Faust Faust 24. Halevy Židinja Leopold 25. Janaček Jenufa Laca 26. Janaček Katja Kaibanova Boris Grigorjevič 27. Konjovič Koštana Stojan 28. Kozina Ekvinokcij Pavo 29. Krenek Jonny svira Maks 30. Lehar Zemlja smehljaja Princ Souhong 31. Lehar Vesela vdova Rossi llon 32. Leoncavallo Glumači Beppo 33. Mahovsky Hlapec Jernej Študent 34. Massenet Manon Des Grieux 35. Massenet Manon Guillot 36. Massenet Glumač Matere božje Glumač 37. Massenet Glumač Matere božje Menih skladatelj 38. Moniuszko Halka Zontek 39. Mozart Čarobna piščal Tamino 40. Mozart Beg iz seraja Belmonte 41. Mozart Beg iz seraja Pedrillo 42. Mozart Cosi fan tutte Fernando 43. Mozart Figarova sVatta Basilio 44. Musorgski Boris Godunov Juridivi 45. Musorgski Boris Godunov Misail - 35 - 46. Musorgski Hovanščina Pisar 47. Musorgski Soročinski sejem Afanasij 48. Offenbach Hoffmannove pripovedke Hoffmann 49. Offenbach Hoffmannove pripovedke Cochenille 50. Offenbach Hoffmannove pripovedke Pitichinaccio 51. Offenbach Hoffmannove pripovedke Franc 52. Polič Gorenjski slavček Rajdelj 53. Polič Mati Jugovičev Turški suženj 54. Prokofjev Zaljubljen v tri branže Princ 55. Puccini Bohčme Rudolf 56. Puccini Butterfly Pinkerton 57. Puccini ' Butterfly Jamadori 58. Puccini Butterfly Goro 59. Puccini Gianni Schicchi Rinuccio 60. Puccini Manon Lescaut Edmondo 61. Puccini Turandot Pong 62. Puccini Deklica z zlatega zapada Seljak 63. Puccini Plašč Prodajalec pesmi 64. Rimski Korsakov Carjeva nevesta Lykov 65. Rimski Korsakov Carjeva nevesta Bomelij 66. Rimski Korsakov Sneguročka Bobil 67. Rimski Korsakov Snegu ročka I. klicar 68. Rimski Korsakov Majska noč Levko 69. Rossini Seviljski brivec Almaviva 70. Rossini Viljem Tell Ribič 71. Rožicky Eros in Psyche Eros 72. Savin Lepa Vida Albert 73. Savin Gosposvetski sen Kmet 74. Smetana Prodana nevesta Janko 75. Smetana Prodana nevesta Vašek 76. Smetana Poljub Lukaš 77. Soštakovič Katarina Izmailova Mužik 78. Strauss Saloma Naraboth 79. Strauss Kavalir z rožo Valzacchi 80. Stravinski Oedipus rex Pastir 81. Sutermeister Romeo in Julija Sluga 82. Sirola Novela od Stanca Miha 83. Švara Kleopatra Apollodoros 84. Thomas Mignoo Viljem 85. Verdi Traviata Alfred 86. Verdi Rigoletto Vojvoda 87. Verdi Falstaff Fenton 88. Verdi Othello Cassio 89. Verdi Aida Sel 90. Wolf Ferrari Štirje grobjani Filipetto 91. Woli Ferrari Zvedave ženske Floriindo 92. WoLf Ferrari Zvedave ženske Asdrubal 93. Zajc Zrinjski Juranič - 36 — BEG IZ SERAJA (Vsebina iz opere) 1. dejanje: Pred vhodom v dvorec Selima-paše ise trudi, da bi si priboril vstop, španski plemič Belmonte. Osorni čuvar Osmin pa ga zavrne in napodi. Ko se ponovno vrne, izve od svojega zvestega služabnika Pedrila, da so njega, Konstanco in Blondo ujeli morski roparji, od katerih je zdaj vse tri odkupil S!elitmwpi3®a. Toda paša še vedno brez uspeha snubi Konstanco. Pedrilo predstavi paši Belmonta kot stavbenika, ki ga paša res sprejme v službo in tako mu Osmin ne more več braniti dohoda. 2. dejanje: Nta vrtu dvorca se motovili za Blondo zaljubljeni Osmin, Blon-da pa ga s posmehom pouči, kako se osvajajo dekliška srca, in ga nato ostro zavrne. Žalostna pride Konstanca in izjavi paši, da rajši umre, kakor da bi prelomila svojo zvestobo Bel-montiu. Pedrilo sporoči Blondi Belmon-tov prihod in, medtem ko B.londa steče Konstanci povedat veselo vest. po- šteno napojii Osmina in g; s spalnim praškom popolnoma omami. Obe dvojici se nato sestaneta in skleneta vse potrebno za beg. 3. dejanje: Opolnoči se pojavita Bel-monte in Pedrilo pod. okni svojih izvoljenk. Načrt bi že skon.j uspel, ko nenaden ropot prebudi Osmina, da pokliče stražarje, ki v kratkem času dobite vse štiri begunce in jih privedejo pred zmagoslavnega Osmina. 4. dejanje: V svojem letnem dvorcu zaslišuje Selin>p:.ša Belmonta in Konstanco in izve, da je Belmonte sin njegovega najhujšega sovražnika. Paša razjarjen odide, ljubimca pa se ž-.lost-no v smrtni slutnji poslovita. Na smrt se pripravita tudi Pedrilo 'i.n Blonda. Vtem pa se paša povrne in razsodi: vsem šltirim vrafe svobodo, opominjajoč jih, da. je dobrota višja od krivice in maščevanja.. S splošno hvalnico pa?: se dejanje zaključi. .