131 Marjan Gabrijelčič SREČKO KOSOVEL - ALOJZ SREBOTNJAK (pogovor s skladateljem) Alojz Srebotnjak se je rodil leta 1931 v Postojni. Glasbe se je učil najprej na glasbeni šoli v Postojni in srednji glasbeni šoli v Ljubljani; dokončal je kompozicijske študije pri prof. L.M.Skerjancu na akademiji za glasbo v Ljubljani, izpopolnjeval pa se je v tujini. Dosedaj je napisal vrsto zborovskih, komornih in orkestrskih simfoničnih skladb; med njimi nas tokrat privlači v pogovor Kraška suita. ----- Je suita resum^ mladostnih spominov, ali ima program? - Stavki nosijo oznake: BORI, UPICANCI, SAMOTA, FINALE. Gre za nizanje občutij, razmišljanj o tipičnih potezah kraškega sveta. ----- Potemtakem je glasbena preja snovana svobodno? Morda bi na kratko označil oblikovne prijeme posameznih stavkov? ----- Bori so pisani v svobodni glasbeni obliki. Pojavljajo se viški ob kontrastni uporabi instrumentov. Nisem se naslonil na pesemsko obliko; cela skladba raste iz enega samega motiva. ----- Kaj pa Lipicanci? ----- Stavek je razdeljen na tri glavne dele, ki prikazujejo tudi tri različna gibanja. Prvi del je počasen - pastorale, dmgi - poloneza, tretji - galop, prav tako ples. ----- Tretji stavek suite je najbolj intimen, pisan je samo za godala in ima naslov SAMOTA. Je morda vzpodbujen po doživetjih iz tvojega mladostnega obdob -ia? -----Predstavlja golo pokrajino, vanjo so vpleteni mladostni doživljaji. -----Zanima me, kakšne glasbene prijeme si uporabil za prenos svojega notra - njega programa? -----V glavnem pesemsko obliko. -----No kakšen način obdeluješ tematičen material, ali ga sploh obdeluješ ali ga samo nizaš? ----- Zastavljam kratke teme, pravzaprav celice, iz njih nastajajo večje enote. izogibljem se ponavljanju, predvsem po iščem novih instrumentacijskih prijemov. ----- Je pomembna za nastanek dela kakšna izvenglasbena pobuda? ----- Suita je nastala v času, ko sem uglasbil nekaj Kosovelovih pesmi za različne zbore, zato je verjetno čutiti v njej pesnikov posreden vpliv. - Kaj pa neposreden vpliv? ----- To je nekakšen dnevnik, ki ga človek nosi; v sebi kopiči dogodke, naenkrat jih moro eliminirati. Gre za razrešitev spominov, doživetij. ----- Pri snovanju dela si se notranje in zunanje, vsaj po naslovu sodeč, naslonil no Primorsko. Si, z glasbenega stališča gledano, poskušal zadeti karakter pri- 132 morske zemlje, si se morda celo naslonil na njeno ljudsko glasbeno motiviko? ----- Le v zadnjem stavku srečamo bežno zvočno linijo, ki je zasnovano no i- strski skali. Z njo sem hotel podčrtati kolorit. -----Si imel pred očmi preprostega človeka, ko si snoval suito? Si se morda vprašal, kako se bo ljubitelj glasbe ogledoval v njej, kako bo sledi! glasbenim razpoloženjem in ali bo v njej našel drobec ali celo izpoved sveta in življenja? ----- Delo je pisano v razumljivi govorici. Poslušalec bi moral čutiti resonanco te glasbe in njenega izraza. Nisem šel na koncesijo, do bi ustvaril popularno muzi ko. ----- Katere lastne stvaritve, vezane na Primorsko, najbolj ceniš? ----- Zborovske pesmi na Kosovelove tekste. ----- Katero ustvarjalno področje ali delo avtorja, ki izhaja iz Primorske, ti prinaša vrednote ? ----- Visoko cenim skladatelja Stanka Premrla, Marija Kogoja. Izredno so me impresionirale Kogojeve "Črne maske", v poeziji sta mi najbližja Kosovel in Gradnik. ----- Katero izpovedna črto pri Kosovelu ti je najbližja? ----- Na primer, v njegovih pesmih se navidez ne dogaja nekaj pomembnega.V začetku pesmi na primer opisuje pokrajino, pred koncem pa z malim okretom - besedo ali mislijo - prebudi, ovrednoti vse prejšnje opisovanje. Ravno to značilnost njegove poezije me je močno pritegnila v komponiranje njegovih pesmi. ----- Si morda v zadnjem času snoval kakšno večje delo na Kosovelovo poezijo? ----- Do, kontato "Ekstaza smrti" za zbor, solista in orkester. ----- Si našel v tej pesnitvi dovolj dramatičnih motivov, ki so potrebni za oblikovanje kantote? ----- Da, potrebno je bilo izluščiti te motive in jih pravilno razporediti v glasbeno tkivo. ----- Kakšno vlogo si odredil poeziji v tej kantati? ----- Tekst in glasba sto tesno povezano, oplajato drug drugega, ----- Je razvidno kakšno povezavo med Kraško suito in Ekstazo smrti? '----- Čeprav sta deli po času nastanka ločeni, sta povezani z mojim ustvarjalnim zorenjem, med njima sta vez Kosovelova poezija in kraški svet. ----- Torej si ostal zvest Krasu in Srečku Kosovelu.