1994- sfti KRONIKA èM^ -21 Al Časopis za slovensko krajevno zgodovino Žarko Lazarevič KMEČKI DOLGOVI OB SEVERNI MEJI 1918 - 1945 (od Rateč do Hodoša)* Kakor nam pove naslov, bomo v razpravi obravnavali kmečke dolgove ob severni sloven- ski meji v letih prve jugoslovanske države. Že na začetku moramo opozoriti, da tu ne gre za kakšen geografsko, politično ali gospodarsko zaokrožen teritorij, temveč za prilagoditev materije nosilni temi letošnjega zborovanja. Obenem velja opo- zoriti tudi na omejitve v globini obravnave opredeljene snovi, saj trčimo na vrzel, kako opre- deliti obmejni pas, oziroma do kod le-ta seže v notranjost Slovenije. Pri razrešitvi te dileme se nam ponujata dve možnosti, ali obravnavati ob meji ležeče politične občine ali pa okraje. Pri pregledovanju ohranjenega gradiva se izkaže, da dileme pravzaprav ni, saj podatkov, ki bi nam nudili vpogled v občinske razmere, žal ni ohra- njenih. Torej nam ni preostalo drugega, kot da se prilagodimo naravi ohranjenega gradiva in kmeč- ke dolgove obravnavamo na nivoju obmejnih okrajev. S tem pa naletimo na drugo čer, ker so ti okraji segali tudi globoko v notranjost Slovenije in torej niso zajemali samo obmejnega pasu. Vendar moramo tudi ta pomislek odmisliti, ker ni možna druga pot kot podreditev strukturi virov. Tako bomo v naši razpravi obravnavali ob meji ležeče okraje: Radovljico, Kranj, Gomji Grad, Dravograd, Maribor levi breg, Ljutomer in Mursko Soboto. K naštetim bomo pritegnili še okraj Kamnik, ki resda ni ležal neposredno ob meji, vendar lahko njegov sevemi del brez dvo- ma uvrstimo v obmejni pas, in iz spoštovanja do gostiteljev še okraj Slovenj Gradec. Dolgov ob meji ni mogoče obravnavati loče- no od splošnega gospodarskega razvoja v Slove- niji oziroma Jugoslaviji, saj so tudi kmetje s tega področja delili enake tegobe kot drugi. Zato si je nujno ogledati še širši okvir naše problematike. V novonastalo jugoslovansko državo so slo- venski kmetje stopili tako rekoč brez dolgov, saj je v teku prve svetovne vojne in neposredno po njej prišlo do samodejne razdolžitve kmetov, kar je bila posledica visokih medvojnih kmetijskih cen in povojne inflacije. Žal je bil to za večino kmetov le kratkotrajen predah, ker so se dolgovi kmalu začeli ponovno kopičiti, na kar je opo- zarjalo skokovito povečevanje števila prisilnih izterjav oziroma dražb.' V prvi polovici dvajsetih let je bilo zaradi inflacijske vladne politike, ki je bila v tedanjih razmerah neurejene državne zgradbe opravičljiva, denarja v izobilju, obrestne mere pa so bile nerealne, kar je vzpodbujalo najemanje novih in novih posojil tako za po- trošnjo kot tudi za financiranje tekoče proiz- vodnje ali novih investicij.^ Tedaj so bili kmečki dolgovi še majhni in v narodno gospodarskem oziru še prav nič zaskrbljujoči. Po približnih ocenah naj bi se v štirih letih od nastanka države povečali s 16 na 50 milijonov dinarjev.^ Zato ne preseneča, da so bili daleč od oči in zanimanja javnosti. V času gospodarskega poleta in vse- splošnega optimizma pač nihče, razen zelo red- kih posameznikov, ni opazil naraščajočega pro- cesa nove zadolženosti kmetov. V drugi polovici dvajsetih let so se gospo- darske razmere temeljito spremenile, saj ta leta zaznamuje omejevalna denarna politika in zapi- ranje zahodnoevropskih kmetijskih tržišč. Zaradi monetarističnih ukrepov so začele inflacijski rasti prilagojene cene padati, vendar ne samo kmetijske, čeprav v večji meri kot industrijske, kar je znižalo kupno moč kmetov. Ob zmanj- šanem dohodku in s tem realno povečanimi ob- remenitvami, kmetje sčasoma niso več zmogli pokrivati vseh svojih izdatkov, npr. za servi- siranje inflacijskih dolgov, za nove investicije in marsikdaj tudi za nakup vsakdanjih potrebščin. Zato so se kljub povečanim obrestnim meram, kot posledici restriktivne monetarne politike, zatekali v zadolževanje.'' Ravno v drugi polovici dvajsetih let so slovenski kmetje ustvarili večino * Referat z XXVI. Zborovanja slovenskih zgodovinarjev v Slovenj Gradcu, 29. 9. 1992. ' Alojzij Trstenjak: Zadolževanje na kmetih v Sloveniji, Sociabia misel št. 7-8/1926, str. 159. ^ Nikola Vučo: Agrarna kriza u Jugoslaviji, Beograd, 1968, str. 111-112; Fran Gabrovšck: Kmetijski kredit, Za izboljšanje življenjskih pogojev našega kmetijstva I, Ljubljana, 1938, str. 90-91. 3 Kmetijski list, 14. 5. 1924. * Vučo, nav. delo, str. 68-71, 84 in 112. 41 1994 ■ vi»i KRONIKA ^ -2/42 Časopis za slovensko krajevno zgodovino svojih dolgov.^ V teh letih so dolgovi s svojo višino in številom dolžmkov že opozarjali jav- nost nase. Po anketi ministrstva za trgovino in industrijo so v letu 1927 kmečki dolgovi v državi dosegli že skoraj 3 milijarde dinarjev, zadolženih pa je bilo nekaj čez 400.000 kmetov.*' Vendar so bili to samo dolgovi pri denarnih zavodih, med- tem ko so glede celotne višine, vključujoč tudi privatne upnike, postavljali le domneve. V Slo- veniji so se po teh podatkih dolgovi krepko po- večali. Samo pri denarnih zavodih naj bi se kmetje zadolžili za skoraj 216 milijonov dinar- jev,' celoten dolg pa so cenili med 600 in 700 milijoni dinarjev.* Ti podatki so vznemirili jav- nost in vzpodbudili številne razprave. Predlagane so bile različne rešitve,^ vendar problem v na- rodno gospodarskem pogledu še ni bil tako izra- zit, da bi vlado navedel k odločnemu ukrepanju. Razmere in spoznanje o nujnosti odločnega državnega ukrepanja je dozorelo v prvi polovici tridesetih let, ko so kmečki dolgovi z vso silo- vitostjo opozorili na razdiralne učinke velike gospodarske krize, ki je najprej pokazala zobe v kmetijstvu. Gospodarski položaj kmetijskih dejavnosti se je zaradi katastrofalnega padca cen radikalno poslabšal. Kmetijske cene iz leta 1932 so predstavljale le še dve tretjini tistih izpred šestih let. V primerjavi z letom 1926 seje doho- dek v kmetijstvu kar prepolovil.i° V tem letu so dolgovi v državi pri 700.000 kmetih dosegli že slabih 7 milijard dinarjev, torej so se v petih letih kar podvojili. Slovenski "kmetovalci" so k temu prispevali 1,2 milijarde dinarjev. Med najbolj zadolžene so sodili ravno kmetje iz Dravske banovine, kjer je bila več kot tretjina vseh kmetov prezadolžena, kar je pomenilo, da bi odplačevanje ogrozilo njihovo eksistenco. Veči- no najetih kreditov so lanetje porabili za nepro- duktivne namene. Neugodna je bila zlasti neenakomerna zadolženost, saj so male kmetije (do 10 ha zemlje) ustvarile kar dve tretjini dol- gov. O težavnosti položaja govori tudi dejstvo, da je bila kar polovica dolgov ustvarjena pri privatnih upnikih." V takih razmerah, ko so dolgovi v pretežno agrarni državi postali akuten ekonomski problem, ker so pretili povzročiti zlom finančnega sistema v državi, kmetje pa socialno - političnega, je bila odločna in temeljita državna intervencija več kot nujna. Zato je vlada po vzoru nekaterih evropskih držav s podobno gospodarsko strukturov aprilu 1932. leta pro- glasila moratorij za kmečke dolgove. Le-ta naj bi veljal le kratek čas, do izdaje zakona o konverziji kmečkih dolgov, vendar se je zaradi nespretnega ukrepanja podaljšal kar za štiri leta. V tem času ga je vlada z različnimi dopolnitvami in novimi uredbami le podaljševala. Po štirih letih in pol so jugoslovanski finančni krogi in z njimi tudi zadolženi kmetje končno dočakali, da je vlada Jugoslovanske radikalne zajednice končno izdala Uredbo o likvidaciji kinečkih dolgov,!'* na osnovi katere so izvajali konverzijo kmečkih dolgov in sanacijo kmetovih upnikov, to je denarnih zavodov, kar je bil prvenstveni cilj konverzije. Po določih te uredbe je Privilegirana agrarna banka prevzela vse kmečke dolgove pri denarnih zavodih, nastalih do proglasitve moratorija, in jim njihove terjatve izplačala v bonih in obveznicah, če so upniki presodili, daje to ugodneje za njih, kot pa čakati na obročno odplačevanje. Kmetom so na breme države in upnikov znižali dolgove za polovico, jim znižali obrestno mero in podaljšali odplače- vanje na 12 let po posebnem odplačilnem načrtu. ^ To potrjuje tudi raziskava o zadolžcvanjuu kmetov, opravljena na primeru intabulacij v zemljiško knjigo. Več o tem glej Žarko Lazarevič: Analiza kmečkih dol- gov v Sloveniji 1918-1941, Prispevki za novejšo zgo- dovino št. 2/1989, str. 357-370. ^ Stanje seljačkih dugova u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca, Bankarstvo št. 1/1928, str. 38-39; Milan Komadinič: Problem seljačku dugova, Beograd, 1934, str. 37. ' Prav tam. 8 Vclimir Bajkič: Seljački kredit, Beograd, 1928, str. 24. ' O posameznih zakonskili projektih za razdolžitev kme- tijstva glej Komadinič, nav. delo, str. 28-30; Vladimir Puženjak: Razdolžitev kmečkega stanu. Domoljub št. 34/1928, str. 525-529; isti: Ali je kmečki stan v naši državi prezadolžen?. Domoljub št. 36/1928, str. 565; Bajkič, nav. delo, str. 83-93; Bankarstvo št. 7 in 12/1928, str. 292-296 in 401-404. 1" Vučo, nav. delo, str. 200; Ivan Bratko: Gibanje cen in naše kmetijstvo. Obzorja 1938, str. 352; Maksim Goranovič: Položaj seljaka u Jugoslaviji, Beograd, 1938, str. 7-8. 11 Komadinič, nav. delo, str. 40-71. 1^ O ukrepih za obvarovanje posameznili kmetov in kme- tijstva kot panoge pred razdiralnimi učinki gospo- darske krize v teh letih glej sintetično razpravo v Bil- tenu Privilegirane agrarne banke št. 15-16/1935 (Prilog br. 13: Kako su zemljoradnički dugovi regulisani na stremi), ki je bila napisana na njenem študijskem oddelku za potrebe bančnih direktorjev v polemikah o obliki razdolžitve jugoslovanskih kmetov. 1^ Glej Službeni list Kraljevske banskc uprave za Drav- sko banovino št. 33/1932, 85/1932, 104/1932, 72/1933, 97/1933, 72/1934, 13/1935, 51/1935 in 36/1936. !■* Službeni list, št 79/1936, str. 752-760. 42 1994- vi^ KRONIKA èM^ -2/42 Časopis za slovensico Icrajevno zgodovino ki je predvideval odplačevanje vseskozi enakih anuitet, pri čemer se je znotraj anuitete spremi- njalo razmerje med zneskom za obresti in plačilo dolga. S polovičnim odpisom dolgov so želeli uskladiti višino dolgov s plačilno sposobnostjo kmetov, ker se je dohodek v kmetijstvu glede na predkrizna leta prepolovil. Predvidevali so, da bi na začetku anuitete kmetom predstavljale precejšen izdatek, kasneje pa vedno manjšega - zaradi pričakovane gospodarske konjukture. Izterjavo anuitet so poverili davčni upravi, kmetje pa so v letu 1936 morali plačati le obresti. Prvi dve anuiteti so kmetje poravnali uspešno, že pri tretji pa se je zataknilo. Po nekaterih mnenjih'* so bili temu vzrok previsoko določeni obroki in slabe letine. Velja poudariti, da so bili slovenski kmetje najboljši plačniki v državi, ki so le v letu 1939 nekoliko "zatajili", ko so plačali "le" tri četrtine predpisane anuitete, medtem ko so v prejšnjih letih poravnali svoje obveznosti v celoti. Za druge predele Jugoslavije tega ni moč trditi, saj so beležili zelo nizek delež vplačil glede na predpisane vsote, kar zelo nazomo kaže spodnja tabela, izdelana na osnovi uradnih po- datkov Privilegirane agrarne banke (PAJ3). Tabela 1: Odplačevanje anuitet kmečkih dolgov v Jugoslaviji 1937-19401Ö podružnica PAB A B C D E Beograd 96,6 78,9% 78,2% 32,8% 29,6% Zagreb 33,3 22,6% 57,7% 27,3% 21,9% Sarajevo 24,4 38,0% 39,3% 18,6% 13,1% Ljubljana 26,9 114,1% 97,8% 73,2% 89,2% Po seznanitvi s širšim ozadjem, ki je botro- valo zadolženosti kmetov in s shematičnim ori- som razdolževanja v obliki konverzije, lahko preidemo na obravnavo kmečkih dolgov ob sevemi meji. Podatki, ki bi nam osvetljevali razmere v celotnem obdobju, žal niso ohranjeni. O stanju dolgov so nam voljo samo zbimi po- datki na nivoju okrajev, ki jih je po naročilu vlade zbrala Privilegirana agrarna banka z obsež- no anketo v letu 1932. Le-ta je, za razliko od anket iz dvajsetih let, temeljila na zbiranju infor- macij neposredno pri dolžnikih in ne, kakor prej, pri upnikih. Tako so zajeli tudi dolgove pri za- sebnikih oziroma privatnih upnikih. V tedanjem času so menili, da je bila anketa uspešna, ker je prikazala realno stanje kmečke zadolženosti. Uspeh je bil razumljiv, saj so ji pripisovali velik, čeprav različno komentiran pomen, kot npr. vzpodbujanje pričakovanj o črtanju dolgov,'' kar je kmete nedvomno motiviralo prijavljati vse svoje dolgove. Anketni obrazci bi predstavljali neprecenjiv vir za spoznavanje strukture dolž- nikov in pokrajinskih razlik v Sloveniji, a žal niso ohranjeni. Po izteku ankete so jih poslali beograjski centrali Privilegirane agrarne banke,'* kjer so jih v osmem oddelku, ki so ga imenovali kartotečni, razvrstili v dve kartoteki dolžnikov. V prvi so bili razvrščeni v abecednem vrstnem redu za celo državo skupaj, v drugi pa po davčnih upravah, občinah in vaseh. Na vsaki kartici so bili zapisani dolžnikovi osebni podatki, višina dolga, anuiteta, upniki, intabulacije in premo- ženjsko stanje. '^ Zal je ta žlahtni material delil usodo arhiva Privilegirane agrarne banke, ki je zgorel ob nemškem bombardiranju Beograda v aprilu 1941. leta.^" Pri vsem skupaj je srečna okoliščina vsaj to, daje zbirne podatke za okraje, vendar žal ne tudi strukture dolžnikov, objavil v letu 1934 Milan Komadinič, čigar študija Problem seljačkih dugova ima zaradi odsotnosti originalnega gradiva že značaj vira,^' saj seje pri pisanju naslanjal na statistično gradivo Privile- girane agrarne banke. Iz nadaljevanja je razvidno, da je obravnava kmečkih dolgov povezana z obilico podatkov, ki jih je bilo zaradi številčnosti nujno stmiti in uredi- '* Vučo, nav. delo, str. 208. '^ Preračunano po podatkih Biltena Privilegirane agrarne banke št. 3-4/1937, 22-23/1938, 1-2/1940, 23-24/1940; Jutro, 16. 1. 1941; Slovenec, 5. 11. 1939. " Podrobneje o metodologiji in izvajanju glej Koma- dinič, nav. delo, str. 38; Vučo, nav. delo, str 200-201; Jože Lavrič: Organizacija statistike v Jugoslaviji, Čas 1934/35, str. 85. '* Arhiv Slovenije (AS): Kmetijski oddelek, Indeks za leto 1932/33, 7125/1-PAB Beograd. '^ AS: Ministrstvo za finance Ljudske republike Slove- nije, fase. 50, Osnovna organizacija za sprovodenje poslova po uredbi o likvidaciji zcmljoracbiičkih du- gova. Mihajlo Vučkovič: Istorija zadružnog pokreta u Jugo- slaviji 1918-1941, Beograd, 1966, str. 80. ^' 2^ime podatke za Dravsko banovino na nivoju okrajev išči v prilogah k navedenemu delu. 43 1994- ^ KRONIKA èM^ -2/42 Časopis za slovensko krajevno zgodovino ti ter predstaviti v pregledni obliki. To smo storili s petimi tabelami, iz katerih je razvidna stopnja zadolženosti, povprečna velikost zadolženih kmetij, struktura upnikov, višina dolgov, zemlja in pre- bivalstvo na zadolženih kmetijah v ob- mejnih okrajih. Zatem bomo prešli na komentiranje prezentiranega statističnega gradiva, pri čemer se bomo izognili citiranju, saj bo vsak pozoren bralec našel podatke in njihov izvor; na te po- datke se bomo sklicevali v tabelah. i Tabela 2: Kmečki dolgovi ob severni meji v letu 1932^2 okiaj A B C D E F Radovljica 653 8,2% 1,1% 26.871 1.994 6.699 Kranj 1.585 133% 2,6% 26.925 2.063 7.551 Kamnik 2.120 27,5% 3,4% 19.688 2.368 9.019 Gornji Grad 984 29,4% 1,6% 28.312 1.327 7.453 Dravograd 1.297 20,5% 2,2% 39.160 1.683 6.494 Maribor l.b. 3.502 32,0% 5,6% 21.145 2.968 5.339 Ljutomer 1.151 13,4% 1,8% 13.905 3.514 4.044 M. Sobota 5.948 59,6% 9,6% 9.493 1.527 2.226 S. Gradec 1.513 27,3% 2,4% 26.565 1.846 14.606 A - število zadolženih kmetij. B - delež zadolženih kmetij v številu gospodinjstev. C - delež zadolženih kmetij v okraju v skupnem štcvulu zadolženih v Sloveniji. D - povprečni dolg na kmetijo v din. E - povprečni dolg na hektar zemlje zadolženih kmetov v din. F - povprečni dolg na hektar obdelovalne zemlje zadol- ženih kmetov v din. Tabela 3: Struktura kmečkih dolgov ob severni meji leta 1932" okraj A B C D E F G Radovljica 17,5 1,3 - 34,46 21,86 3,01 40,67 Kranj 42,6 3,2 0,07 31,46 21,44 1,49 45,54 Kamnik 41,7 3,1 - 37,12 16,59 2,52 43,77 Gornji Grad 27,8 2,1 - 30,88 12,42 0,59 56,11 Dravograd 50,7 4,0 - 32,03 14,23 6,56 47,18 Maribor l.b. 74,1 5,7 0,28 21,21 12,77 2,88 62,86 Ljutomer 16,0 1,2 1,38 30,75 13,96 2,75 51,16 Murska Sobota 56,4 4,3 0,44 23,73 15,42 14,62 45,15 Slovenj Gradec 40,1 3,1 0,72 18,30 23,87 6,22 50,89 A - vsota kmečkih dolgov v milijonih din. B - delež okrajenih kmečkih dolgov v slovenskih dolgovih v%. C - delež terjatev DHB in PAB v %. D - delež terjatev kreditnih zadrug v %. E - delež terjatev regulativnih hranilnic v % F - delež terjatev bank v %. G - delež terjatev privatnih upnikov v %. Tabela 4: Zemlja in prebivalci na zadolženih kmetijah ob severni meji v letu 1932 v povprečjih2'' okraj A B C D Radovljica 13,47 ha 4,01 ha 5,40 3,17 Kranj 13,05 ha 3,75 ha 5,95 2,93 Kamnik 831 ha 2,18 ha 5,84 2,67 Gornji Grad 21,33 ha 3,79 ha 6,49 336 Dravograd 23,26 ha 6,03 ha 6,77 3,91 Maribor l.b. 7,12 ha 3,96 ha 5,74 3,21 Ljutomer 3,96 ha 3,47 ha 5,42 3,03 Murska Sobota 6,21 ha 4,26 ha 7,10 3,25 Slovenj Gradec 1439 ha 1,82 ha 6,65 3,42 A - povprečna velikost zadolžene kmetije. B - povprečje obdelovalne zemlje na zadolženo kmetijo. C - povprečno število prebivalcev na zadolženo kmetijo. D - povprečno število za delo sposobnih na zadolženih kmetijah. 22 Komadinič, nav. delo, Priloge-Dravska banovina. 2^ Prav tam. Vsoto dolgov po okrajih smo izračunali sami s pomočjo podatkov o povprečnem dolgu na kmetijo in o številu zadolženih. Pri prikazovanju deleža terjatev posameznih upnikov je Komadinič navajal številke, ki marsikdaj presegajo ali ne dosegajo 100%. Takih napak nismo mogli popravljati, ker ne vemo, kateremu upnik bi morali povečati oziroma zmanjšati delež. Te na|>ake tudi niso bistvene, ker ne postavljajo pod vpraSaj v tabeli navedenih razmerij. 2'* Prav tam. 44 1994- ^ KRONIKA ^ -2/42 Časopis za slovensico krajevno zgodovino Tabela 5: Prebivalstvo v okrajih ob sevemi meji^* okraj A B C D E F Radovljica 36.322 37,0% 13.439 3.562 9,8% 26,5% Kranj 36.487 48,6% 17.732 9.430 25,8% 53,2% Kamnik 38.683 6U% 23.712 12.380 32,0% 52,2% Gomji Grad 17.584 70,1% 12.326 6.386 36,3% 51,8% Dravograd 33.144 59,4% 19.687 8.780 26,5% 44,6% Maribor l.b. 54.315 79,1% 42.963 19.155 35,2% 44,6% Ljutomer 41.381 80,6% 33.353 6.238 15,1% 18,7% M. Sobota 52.597 87,2% 45.864 42.230 803% 92,1% S. Gradec 28.800 63,9% 18.403 10.061 34,9% 54,7% A - število prebivzilcev v okraju. B - delež kmečkega prebivalstva. C - število kmečkega prebivalstva. D - število prebivalstva na zadolženih kmetijah. E - delež zadolženega prebivalstva v prebivalstvu okraja. F - delež zadolženega prebivalstva v kmečkem življu okraja. Tabela 6: Zemlja zadolženih kmetov ob sevemi meji^^ okraj A B C D E F Radovljica 101.388 8.796 38.085 2.618 8,6% 6,8% Kranj 58.997 20.684 45.461 5.658 35,0% 12,4% Kamnik 57.945 17.617 26.117 4.622 30,4% 17,7% Gomji Grad 52.792 20.989 19.248 3.729 39,7% 19,3% Dravograd 70.390 30.168 25.637 7.820 42,8% 30,5% Maribor l.b. 58.503 24.934 35.694 13.867 42,6% 38,8% Ljutomer 42.490 4.558 29.425 3.994 10,7% 13,6% M. Sobota 59.626 36.937 41.229 25.338 61,9% 61,4% s. Gradec 48.427 21.772 22.469 2.754 44,9% 12,2% A - površina okrajev v ha. B - zemlja zadolženih kmetov v ha. C - rodovitna zemlja v okraju v ha. D - rodovitna zemlja zadolžeiuh kmetov v ha. E - delež zemlje zadolženih kmetov v okrajni površini. F - delež rodovitne zemlje zadolženih kmetov v okrajni količini rodovitnega sveta. Obravnavani okraji so z izjemo radovljiškega in kranjskega, ki sta imela razvito mdustrijo, imeli pretežno agrarni značaj. Skupen delež kmečkega prebivalstva je znašal kar dve tretjini. Tu pa se skupne značilnosti tudi končajo, saj geografska danost loči ob sevemi meji ležeče okraje v dve skupini, in sicer na gorate in ravninske. V pretežni meri gorati okraji, če jih lahko tako imenujemo, pri čemer imamo v mislih radov- ljiškega, kranjskega, kamniškega, gomjegraj- skega, dravograjskega in slovenjgraškega, so bili obsežnejši in redkeje poseljeni. Ti okraji so imeli nižji delež kmečkega prebivalstva in zaradi geografskih značilnosti so v njih prevladovale večje kmetije, predvsem na račim gozda in pašnikov. To seveda po- meni tudi pretežno usmerjenost kmetij iz teh okrajev v živinorejo in gozdarstvo. Za ravninske okraje, med katere smo uvrstili okraje Maribor levi breg, Ljutomer in Murska Sobota, pa je poleg manjšega obsega značilna tudi gostejša poselitev in temu primeren višji delež kmečkega pre- bivalstva. Slednji je v mariborskem in ljutomerskem okraju dosegal približno 80%, v soboškem pa celo 87%. Torej ni presenetljivo, da v teh okrajih tudi ni bilo večjih kmetij in da so tu beležili najvišjo gostoto kmečkega prebivalstva tako na kvadratni kilometer obdelovalne kot tudi vse kmetijske površine.^'' Po teh uvodnih opozorilih se lahko lotimo predstavitve kmečkih dolgov na tem področju. V teku anketiranja v letu 1932 so kmetje iz teh okrajev prijavili za dobrih 367 milijonov ali 28% vseh tedaj v Slo- veniji ugotovljenih dolgov. Na tak ali dm- gačen način je bilo zadolženo 18.753 kme- tov, kar je predstavljalo slabo tretjino vseh slovenskih dolžnikov. Zaradi različne gostote prebivalstva in strukture kmetij ni presenetljivo, da je v treh ravninskih okrajih živela dobra polovica zadolženih kmetov, med katerimi so prevladovali mali kmetje. Tako je povprečna zadolžena kmetija v mariborskem in soboškem okraju dosegala med 6 in 7 hektarjev, v ljutomerskem pa le 4. "Le" smo zapisali zato, ker so v gorskih okrajih med zadolženimi, kakor sicer na Slovenskem sploh, prevladovali srednji in veliki kmetje, na kar nas opozarjajo povprečne velikosti zadolženih kmetij, ki so se gibale od 13 do 23 hektarjev. Primerjava deleža zemlje in prebivalstva za- dolženih kmetij, kar je bilo odvisno od deleža kmečkega prebivalstva, ne kaže velike in ne- pričakovane razlike. Tako je zemlja zadolženih kmetov predstavljala 30% vse površine obrav- navanega področja. V nasprotju s pričakovanji je stanje v ljutomerskem okraju, kjer je med zadol- ženimi prevladovalo veliko število majhnih s podpovprečnim številom prebivalcev. Na drugi strani so bile osupljive razmere v soboškem okra- Prav tam; Splošni pregled dravske banovine, Ljubljana, 1939, Ilešič: Agrarna prenaseljenost Slovenije, Teh- nika in gospodarstvo št. 3-4/1940, str. 62-63. Do vred- nosti, ki jih najdemo v tabeU, smo prišli tako, da smo križali raznovrstne podatke iz navedenih del in jih nato z ustrezno računsko operacijo pretvorili v želj eno vrednost. 26 Prav tam. Več o gostoti kmečkega prebivalstva po slovenskih okrajih glej Ilešič, nav. delo, str. 62-63. 45 1994- ^ KRONIKA -2/42 Časopis za slovensko krajevno zgodovino ju, kjer je na zadolženih kmetijah živelo kar 80% okrajnega prebivalstva. V primerjavi s številom kmečkega življa je bil delež še bolj zaskrbljujoč, saj je prebivalstvo z zadolženih kmetij pomenilo kar 92% kmečkega življa. V preostalih okrajih, z izjemo radovljiškega, je bil delež zadolženega kmečkega prebivalstva znatno nižji, a vendarle še vedno visok. Dosegal je približno polovico od kmetijstva odvisnega prebivalstva. Drugačno sliko pokaže stopnja zadolženosti, kjer so opazne precejšnje razlike med obema sku- pinama okrajev. Kmetje iz goratih okrajev so imeli, z izjemo kamniškega, neprimerno višje dolgove kot v treh ravninskih okrajih. Tako je dolg na kmetijo iz prve skupine okrajev znašal od 26.000 do slabih 40.000 dinarjev v dravograj- skem okraju. Istočasno so v treh ravninskih okra- jih ugotovili med 10.000 in 20.000 dinarji dolga na kmetijo. Ta razlika je razumljiva, če si prikli- čemo v spomin podatke o povprečni velikosti zadolženih kmetij, in upoštevamo dejstvo, da je bila zemlja več ali manj edino kmečko premo- ženje, ki so ga zastavljali pri najemanju posojil. Trditev o večji zadolženosti kmetov iz goratih okrajev potrjujejo tudi podatki o vsoti dolga na hektar zemlje v lasti zadolženih kmetov, tako vse kot tudi obdelovalne. Vsota dolga na hektar zem- lje sicer ni ravno najbolj posrečena primerjava zaradi različne geografske strukture okrajev, kije tudi opredeljevala strukturo kmečkih gospodar- stev. Kljub temu so dolgovi zaradi manjših kme- tij in večje poseljenosti in temu primernim do- hodkom kmetom v ravninskih okrajih realno ver- jetno predstavljali večje breme kakor v goratih. Zanimivo je tudi vprašanje, pri kom so se kmetje zadolževali. Ob pogledu na ustrezno tabelo ugotovimo, da so kmete, tako kot drugod v Sloveniji, najbolj izdatno kreditirali privatni upniki. Vendar je to samo en del odgovora, saj nam ne pove, kdo se skriva pod tem poime- novanjem. Manjkajoči del odgovora najdemo v zemljiški knjigi, iz katere lahko razberemo, daje bilo med njimi največ posestnikov, gotovo iz vrst premožnejših na podeželju, trgovcev in odvet- nikov.28 Delež terjatev privatnih upnikov je bil odvisen od prisotnosti kreditnih zadrug, hranilnic in bank, vendar se v nobenem okraju ne spusti pod 40%, v mariborskem pa je celo presegal 60%. Široko razpredena mreža kmečkih kreditnih zadrug je kmetom omogočala sorazmerno lahek dostop do posojil. O njihovi pomembnosti priča dejstvo, da so kmetje pri njih najeli kar tretjino kreditov. Sledile so jim regulativne ali mestne hranilnice, vendar njihov pomen ni dosegal zadružne vloge. Zanimivo je, da so slovenske banke zelo pičlo kreditirale kmete, očitno so bile naložbe v industrijo in trgovino bolj mikavne. V tem pogledu je izjema Prekmurje, kjer je delež bančnih terjatev med kmečkimi dolgovi dosegal skoraj 15%, ob tem pa je bil sorazmerno nižji delež privatnih upnikov. Državne banke kot sta bili Državna hipotekama (DHB) in Privilegirana agrarna banka (PAB) slovenskih kmetov tako- rekoč nista kreditirali. Njun delež je bil namreč tako malenkosten, da ga lahko brez škode zane- marimo. Privilegirana agrarna banka je v Slo- veniji pridobila na pomenu šele po letu 1936, ko je prišlo do konverzije kmečkih dolgov. Fran Trček, tedanji ravnatelj liberalno usmer- jene Zveze slovenskih zadrug, trdi, da je bil kredit v vseh letih prve jugoslovanske države drag. Po ceni denarja naj bi izstopali mestni za- vodi, ki da se niso zadovoljili samo z zaslužkom za pokritje režijskih stroškov, temveč so prven- stveno zasledovali dobiček. Zlasti je izpostavil prekmurske kreditorje, katere je dobesedno obtožil oderuštva. Medtem ko je bila pri vaških kreditnih zadrugah razlika med aktivno in pasivno obrestno mero od poldrugega do 3%, so mestni zavodi zaračunavali tudi dvakrat toliko. Obrestne marže za posojila pri podeželskih zadrugah so tedaj znašale od 4 do 10%, v mestih pa od 5 do 18%,25 pač v odvisnosti od gos- podarskih razmer. Vsaka anketa o zadolževanju bi ostala nedo- rečena, če ne bi ugotavljali tudi vzroke tega po- java. Podatkov, ki bi odkrivali vzroke zadolžitve v obravnavanih okrajih, ni na razpolago. Pri Privilegirani agrarni banki so jih izmed vseh slovenskih okrajev raziskali samo v novomeš- kem. Če smemo tamkajšnje razmere posplošiti, potem lahko zapišemo, da je kar polovica kmečkih dolgov nastala zaradi neproduktivnih namenov. Izstopale so zlasti dote in dediščine, ki so botrovale kar četrtini dolgov. Delež nepro- duktivne zadolžitve je bil verjetno še višji, saj posojila za zidanje poslopij (23%) in nakupo- vanje zemlje (16,9%) še ne prinašajo dohodka sama po sebi. Ravno ti dve postavki sta bili precej visoki. Prava investicija za povečanje pro- izvodnje in dohodka bi bila v kombinaciji z 2* Ve6 o tem glej Lazarevič, nav. delo, str. 375. 2^ Fran Trček: Kmečki dolgovi v preteklosti, Kmečki glas št. 43/1963. 46 1994- vÌ»Ì KRONIKA -2/42 Časopis za slovensko krajevno zgodovino Zgornjima dvema, nakup živine, orodja in strojev. Takih investicij pa je bilo bore malo. Očitno je, da velikost lonetije opredeljuje kvaliteto zadolževanja. Preprosto rečeno to po- meni: majhna kmetija, velik delež neproduktivne zadolžitve in obratno.^" Ob prenosu dolgov na Privilegirano agramo banko so obravnavani okraji, oziroma njihovi deli, za nekaj časa izstopili iz sivine slovenskega dolžniškega povprečja. Vzrok temu je bila uredba s predzadnjega dne leta 1937, ki je določila, da se tudi gozd šteje za obdelovalno zemljo.31 Zaradi tega je v Sloveniji nad 3.000 kmetov izgubilo status "zaščitenega kmeta" in ugodnosti povezane s tem, ker so njihove kmetije z gozdom vred presegale cenzus 50 hektarjev obdelovalne zemlje. To je povzročilo obilo razburjenja in zahtev po odpravi uredbe, ki niso bile uslišane. V zahtevah po odpravi takih določil je malo pred tem ustanovljena Kmetijska zbor- nica opozarjala vlado na "katastrofalne posledice, ki jih bo uredba imela v nacionalnem ozim na naši sevemi meji". Na tem področju naj bi bilo največ takih primerov ob Dravi, kjer so kmetje imeli le malo ome zemlje in resda nekoliko več gozda, ki naj bi bil daleč proč od prometnih poti in že zato veliko manj vreden kot v dmgih krajih. Obenem so ministra za kmetijstvo in pravosodje prepričevali, da so zadolženi kmetje gozdove pretežno že izsekali. Z izgubo zaščite naj bi padli pod vpliv "tuje propagande" (beri nemške!, op. Z. L.). Ko z zahtevami po anuliranju uredbe niso uspeli, so želeli doseči vsaj spremembo, da bi se 8 hektarjev gozda štelo za hektar obdelovalne zemlje. Vendar tudi tokrat z merodajnih mest niso bili deležni dmgega kakor molka.^2 Ob koncu se v naši razpravi ne smemo ogniti vprašanju, kako so zadolženi kmetje odplačevali dolgove. Podatki o tem so ohranjeni za davčne okraje do leta 1939. Da jih poznamo, se moramo zahvaliti uradništvu davčnih uprav, ki je na os- novi uspešno izterjanih anuitet terjalo posebne denarne nagrade za svoj tmd. Uspešnost njihove- ga dela in predvsem volje ali bolje rečeno zmož- nosti kmetov odplačati dolgove je razvidna iz spodnje tabele. V njej so poleg političnih nave- deni še davčni okraji, saj se niso vedno pokrivali. Tabela 7: Odplačevanje kmečkih dolgov ob sevemi meji 1937-1939" pol. okiaj davčni okraj 1937 1938 1939 Radovljica Radovljica 91% 88% 68% Kranj Kranj 97% 88% 82% Kamnik Kamnik 91% 91% 51% Gomji Grad Gomji Grad 100% 88% 73% Dravograd Dravograd 95% 88% 65% Maribor l.b. Maribor okol. 92% 91% 75% Ljutomer G. Radgona 100% 97% 75% Ljutomer 88% 77% 57% M. Sobota M. Sobota 89% 83% 64% S. Gradec S. Gradec 100% 79% 53% Šoštanj 92% 77% 60% Kot smo poudarili, so slovenski kmetje disci- plinirano odplačevali dolgove. To velja tudi za zadolžene kmete ob sevemi meji. Nizek delež vplačil na račun tretje anuitete je razumljiv, saj se je izterjava komaj dobro začela, pa tudi dmgače so takrat kmetje najmanj plačali, le tri četrtine predpisanega. Dosedanje razpravljanje lahko sklenemo z ugotovitvijo, da so kmetje iz okrajev ob sevemi meji po stopnji zadolženosti, merjeni z vsoto dolga na kmetijo in na hektar zemlje, tako vse kot tudi obdelovalne, presegali slovensko pov- prečje. Ko primerjamo obmejne okraje med se- boj, se izkaže, da so bile razmere kritične zlasti v ravninskih okrajih, kjer je ekonomski propad grozil veliko vtójemu številu kmetov in prebi- valstva kakor v goratih okrajih. To prebivalstvo seje v pretežni meri preživljalo z delom na malih kmetijah, tako da manjša stopnja zadolženosti na kmetijo ni pomenila tudi realno manjše obre- menitve razpoložljivega dohodka. Kmečki dolgovi so bili aktualni tudi v letih dmge svetovne vojne, saj so dolžniško-upniška razmerja ostala še nadalje v veljavi. Ob okupaciji so okraji ob sevemi meji, razen soboškega, ki so si ga vzeli Madžari, pripadli Nemcem. Skladno s teritorialnim razkosanjem Slovenije so si okupa- torji razdelili tudi jugoslovansko državno premo- ženje na slovenskem ozemlju, kamor so sodile tudi terjatve Privilegirane agrarne banke, ki je, kot že vemo, po letu 1936 prevzela kmečke dolgove pri denarnih zavodih. Podatke o vzrokili zadolževanja in porabi posojil išči v delili Ivana Bratka: Kmetski dolgovi. Tehnika in gos- podarstvo, str. 232, in Komadiniča, nav. delo, str. 51. Uredba o izpremembah in din dopolnitvah Uredbe o likvidaciji kmečkih dolgov, Službeni list, št. 2/1938, str. 8-10. AS: Kmetijska zbornica, neurejeno. Dopis predsednika Kmetijske zbornice za Dravsko banovino Martina Steblovnika ministroma za kmetijstvo in pravosodje z dne 14. 10. 1938. AS: Dravska finančna direkcija, neurejeno. Nagrade za uspešno izterjavo kmečkih dolgov - Poročilo ministru za finance, oddelku za državne dolgove in kredite, Beograd, z dne 2. 3. 1940. 47 1994 K§fi KRONIKA èM^ -2/A2 časopis za slovensico Icrajevno zgodovino Nemci in Italijani so se po delitveni kon- ferenci v Ljubljani (22. in 23. januarja 1942) sestali 3. junija v Rimu in sklenili dogovor, ime- novan Zaupni protokol (Vertrauensprotokoll), s katerim so med drugim določili, da se delitev premoženja Privilegirane agrarne banke izvede ločeno med okupatorskimi državami glede na stanje z dne 31. decembra 1941. Mesec dni kas- neje so to dali vedeti tudi svojim zainteresiranim zaveznikom na berlinski konferenci.^'*V našem primeru nas zanimajo samo tiste terjatve, ki sta jih prevzela nemški in madžarski okupator. Pod nemško upravo je ostalo približno dve tretjini zadolženih kmetov, dolgov in upniških institucij. Madžarskim okupacijskim oblastem pa je pri- padla desetina dolžnikov in približno 7% dolgov in denarnih zavodov, ki so svoj portfelj kmečkih zadolžnic predali Privilegirani agrarni banki.^^ V skladu z rimskim in berlinskim dogovorom je morala ljubljanska podružnica Privilegirane agrarne banke, ki je svoje delo opravljala še naprej, a le v Ljubljanski pokrajini, vse svoje dolžnike izven jurisdikcije italijanske okupacij- ske uprave izročiti Nemčiji in Madžarski. To delo so v Ljubljani začeli že v septembru 1942. leta, vendar je potekalo silno počasi. Za nemško. področje vemo, da so do pomladi 1944. izročili Landes-Hypothekenanstaltu v Gradcu in Celov- cu, ki sta prevzemala dolgove kmetov iz Gorenj- ske, Štajerske in Koroške, le tretjino dolžniških listin, pretežno za davčne okraje ob sevemi slovenski meji. Obenem se v vsem tem času sploh še niso lotili urejanja dokumentacije za prekmurske dolžnike. Bančno vodstvo je počas- nost opravičevalo s pomanjkanjem ustrezno usposobljenega osebja,^^ kar je bilo le malo verjetno. Bližje pravilnemu odgovoru smo, če sklepamo, da je bila počasnost posledica zavest- nega odlašanja. Z dolžniki iz teh krajev banka namreč ni imela neposrednega stika. Do julija 1944 je od kmetov iz nemškega okupacijskega območja in po analogiji najbrž tudi iz mad- žarskega, zahtevala odplačevanje anuitet v goto- vini neposredno pri banki ali preko klirinškega nakazila. Izjemoma, ko je kliring odpovedal, so v banki dovolili plačilo anuitete pri bivši upniški ustanovi ali njeni zakoniti naslednici. Kakršno- koli drugo nakazilo pa v ljubljanski Privilegirani agrarni banki niso priznali kot poravnavo terjatve.^^ Skladno s takimi nemogočimi zahte- vami je razumljivo, da večina dolžnikov izven Ljubljanske pokrajine enostavno ni plačevala anuitet. Ker so bile zahteve banke tudi v nas- protju z italijansko-nemškimi dogovori iz Rima in Berlina, so Nemci posredovali in vodstvu banke ukazali, naj vse dolžnike z nemškega področja opozorijo, da morajo zapadle anuitete obvezno nakazovati na račun Landes-Hypothe- kenanstalta v Celovcu oziroma Gradcu, kjer so jih knjižili na posebnem računu Privilegirane agrarne banke pri njih. Vendar omenjena zavoda nista izdajala pobotnic za odplačane dolgove,^^ kar se je po letu 1945 izkazalo za precej po- membno. Mnogi kmetje izven Ljubljanske po- krajine so pohiteli izkoristiti inflacijske razmere in so na poziv nemških oblasti v prvih mesecih 1945. leta v celoti ali v pretežni meri poplačali svoje dolgove. Ker pri tem niso dobili pobotnic in obenem niso v vseh točkah zadostili zahtevam povojnih prepisov o likvidaciji kmečkih dolgov izpred druge svetovne vojne,^^ je veliko teh kmetov moralo svoje dolgove plačati še enkrat, saj jim nova "ljudska oblast" ni priznala med vojno plačanih obrokov.'*" Resnici na ljubo je potrebno povedati, da jim to, glede na medvojno razvrednotenje denarja, verjetno tudi ni bilo težko. Oblasti najbrž tudi ne bi predpisale polletnega roka zapadlosti plačila, če bi šlo za zelo velike vsote. ^'^ AS: Ministrstvo za finance LRS (MF LRS), fase. 50, Bericht üeber die Tätigkeit der Privilegirten Agrar Bank A.G., Zweigstelle Laibach seit Kriegsausbruch bis zum 6. april 1944., str. 4-9. V številkah izraženo je to pomenilo, da je na nemškem okupjicijskcm področju živelo 23.248 zadolženih kme- tov, ki so imeli zadolženice pri 333 denarnih zavodih. Pod Madžari pa je pri 39 finančtdh zavodih bilo zadolženo 3.761 kmetov. Podrobneje glej Bilanco Pri- vilegirane agrame banke za leto 1944, str. 3-4. AS: MF LRS, fase. 50, Bericht üeber die Tätigkeit...., str. 9; Poročilo o delu na obračunavjinju in predaji materiala za dolžnike, ki bivajo na Štajerskem in Go- renjskem, na dan 5. aprila 1944. Prav tam. Pravo tam. Več o likvidaciji predvojnih kmečkih dolgov po komu- nističnem prevzemu oblasti v Jugoslaviji glej razpravo Žarka Lazarcviča: Usoda predvojnih lanečkih dolgov po letu 1945, Zgodovinski časopis št. 2/1990, str. 268- 269. O tem pričajo številne pritožbe na obračun dolgov pri Republiški komisiji za likvidacijo kmečkih dolgov. V teh pritožbah so kmetje navajali, da so dolgove že odplačali, a pri tem niso dobUi pobotnic. Ne smemo izključiti možnosti, da so mnogi pri tem tudi špekulirali, vsi pa zagotovo ne. Natančneje o tem problemu glej Arhiv Inštituta za novejšo zgodovino: Ministrstvo za finance LRS, zavitek št. 17, Prošnje za likvidacijo kmečkih dolgov. 48