izvirni znanstveni članek UDK 165.9 Aristotelova antična vzpostavitev znanosti in sodobna znanost FRANCI ZORE Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za Filozofijo, Aškerčeva 2, SI-1000 Ljubljana IZVLEČEK Antična £KLcrTr)f/.r] ni zgolj predhodnica sodobne znanosti, saj sta grška iniorT^t] in sodobna znanost utemeljeni na precej različnih predpostavkah. Te razlike moramo nujno upoštevati, kadar presojamo vlogo in vpliv antične £m.azrljj.rl. Cilj aristotelovske eniaTrjjjLrj je doseči resnico: potem ko smo jo dosegli, smo se zaustavili pri njej in stanje našega zadrževanja pri resnici je ekloz^uTj. Iskanja je konec in priča smo pojavu, razodetju, razkritju resnice (ii-XrjSei.t.Xeiv pomeni prijateljsko in z naklonjenostjo biti v bližini in harmoniji ("imeti rad") ter rad ljubeznivo ravnati s čim1 - v tem primeru s to aocpov.2 Šele z izgubo prvotnega soglasja in harmonije je težišče z le-teh preneseno na človeka in njegovo težnjo (rj cpiXia), da bi dosegel "idealno" stanje, ki je bilo imenovano r] aocpia in v katerem bi bilo po Platonu mogoče obnoviti spomin (ava^vrjai?) na pozabljeno (o tem gl. Platonov dialog Menon, 81 B 3 ~ E 2, 86 B 1 - C 3), še prej pa na pozabo pozabljenega kot takšnega, kot jo izkazuje solistični duh "modrosti" vsakdanjega življenja. Antične grške aXrjtkia (resnice) seveda ne smemo razumeti le v smislu resničnega izjavljanja oziroma skladnosti mišljenja in stvari,3 ampak predvsem izhajajoč iz njenega ■zvornega pomena, kot ga izkazuje njena etimologija. Beseda je namreč sestavljena iz a-(<*- privativum) in XYj'b). Lethe pomeni v grški mitologiji reko pozabe, ki duši zakrije vse, kar ve.'1 Na takšno razlago izvornega pomena aXrj'kia se naveže Heidegger v svoji razlagi grške aX^i)eia kot neskritosti (Unverborgenheit) oziroma odkritosti (Entdecktheit),5 čeprav bi jo lahko natančneje razložili kot ne-pozabo. Tisto, kar je pri tem bistveno, je, da se mora človeku resnica vedno šele pokazati, razkriti. Resnica 'zrekanja je pri tem Šele naknadna in šele omogočena z resnico kot samorazkrivanjem, medtem ko je spoznavanje kot voelv ("mišljenje") prav uvid razkritega.6 Grško videnje resnice je bilo sicer različno - iz zgodnje ene resnice ene biti (kot cpocjtq- o tem gl. F. M Heidegger povezuie /godnji pomen cpiXelv (kol nastopa pri llcraklilu) z bližino (gl Heidegger, 2 '1994, 262) in naklonjenostjo (gl Heidegger. 21992. CiA 55. 123) ker je na primer pri Hcraklitu to aocpov isto kot Xoyo;. pomeni cptXccv (to aocpov) tukaj isto kol Vo-XoyeTv (gl l'rg H 50 oux e^ou, aXXa tou Xoyou axounavraf o^oXoyelv oocpov eotiv cv j iravTa clvai, "Če ne posluSate mene. ampak logos, je modro soglaSati, daje vse eno") O tem, kako resnica ni soglasje (ou(ic(juvta) z. nečim drugim, ampak pripada samemu tistemu, Cesar 4 resnica je, gl npr pri Plotinu, £wi. III 7.4 11-12 ter V 5,2. 18-20. Duša umrlega je, potem ko je prebila nekaj časa v Tartaru, popila nekaj vode iz Lethe, s tem pa je pozabila vse, kar je prej storila, videla ali sliSala (gl J Lempriire, 1984, 357) Tudi pri Hesioduje i/.r;i/. xal aXr,i)ia i/. Teogonijv, ver/. 233, mogoče povezati /. At^Otj i/, verza 227, torej s spominjanjem kol nasprotjem pozabljivosti oziroma pozabe in brezbrižnosti (gl M L. West, l%6, 230 5 'n 233). (,l M Heidegger, "1993, 219 - Gadamerju se zdi usirezncjSi prevod ncprikritosl (Unverhohlenheit); gl 6 H-<3. Gadamer. 1995, CiW 10, 27 'udi logos je eden izmed načinov, kuko sc nam stvari dajo videli, m pa "primarno "mesto" resnice". Logos lahko namreč nekaj razkriva (aXr,!)tutLv) ali prikriva (ewp7]"uxT) E7ucTT7]|jir)), delovanjskem (rcpaxTixrj eTCLcrxTjjxY]) in stvariteljskem (proizvodnem) znanju (7t01.Tr5Ti.xr] eTuaTYjpiY)). Če upoštevamo še njihove podvrste in tagiko (kot organon znanosti), dobimo vrsto resnic, ki se nanašajo na različne bitnosti, •niajo različno vlogo in stopnjo obvezujočnosti ter so medsebojno razmeroma neodvisne. Če prva filozofija še ohranja bivajoče kot celoto, ne ohranja resnice kot resnice celote. Razen razmeroma redkih odlomkov v Metafiziki se Aristoteles vprašanju prve filozofije posveča zelo malo, saj ga zanima predvsem - kot bi rekel Platon - bivajoče v sredini. Tudi sicer ima sredina v njegovi filozofiji izjemno pomembno vlogo. V Nikomahovi etiki celo pravi, da je "sredina resnica", yj (jle(toty)c; aXrjikia (EN B 7, "07 b 20). Tudi cpiXta, ki je pri Platonu usmerjena na Najvišje, je tu povezana s Sredino (gl. EN A 12, 1126 b 20 in naprej). Temu ustrezno je naravnan tudi Aristotelov ■n peripatetični vpliv na gramatično terminologijo: tam, kjer stoiki (v skladu s svojo filozofijo) govorijo o afiiacpopa, torej nevtralnem spolu (neutrum) in nevtralnem 8'agolskem načinu, govorijo peripatetiki o (j.era^u in (jteaoTrji;, torej srednjem spolu in 8'agolskem načinu mediju (gl. J. Lohmann, 1948, 70-71, op. 2). Če omenimo še vlogo 6/; 247 K 4). Vendar pa lega ne moremo vzeti za misel samega Platona omenjeno se v Sofistu navaja v kontekstu govora o "somalikih" Cmaicrialisiih). ki lahko pridejo le do ugotovitve, da samo &jvot|xt« je, ker "nimajo ponuditi boljšega" V /calietu se podobna formulacija pojavlja v zvezi s tistimi, ki trdijo, da "je vse gibanje". Tu ne smemo zanemariti sokiatsko-platonskega okvira stvari v gibanju in spreminjanju ni mogoče spoznati in v resnici le stvari niso. Ravno v Sofistu pa pride (ob poskusu definiranja solistikc) do nujnosti pripoznanja, da ludi "ebivajoče nekako je, in tu srečamo tudi kritiko "prijateljev idej", češ da ne morejo priznati spoznavanja ,k(" dogajanja), če vztrajajo na statičnosti. Omenjanje Suvali; je torej tudi pri Platonu tesno povezano s Popuščanjem gibanja in nebivajočega v filozofijo nivo episteme pa pomeni ravno doseči eidose, tako da je episteme nujno vezana na energeia (gl. Arist. Metaph B 3, 998 b 7-8; Plot. Enn. VI 2, 18. 8-9). Vsako Suvajxet. ov je "snov" za Evepyeta ov. Če aristotelski izraz za snov uXyj bolj napotuje na fizikalno snov (les kot snov za izdelek iz lesa) - tudi tu je razvidno Aristotelovo temeljno zanimanje za liziko -, pa bi bila platonska pa (prostor, "nič") ustreznejša v kozmološkem merilu: snov celote bivajočega (kot Suvajxet. ov) je nič, ki šele z eidosom postane bivajoče. Nebivajoče kot 8uva(i.ei ov je torej tisto nebivajoče, ki je zmožno nastajanja in obstaja samo v tem pogledu, da lahko postane udejanjeno bivajoče (evcpyeia ov), in sicer prek tega, da dobi svoj sI8o<;. Auvafiiq tako torej nekaj pomeni le v odnosu do tega, česar SuvafiX!; je. Auva(i.i<; je vedno Suvajzt.? nečesa (sama na sebi ne obstaja) in Aristotel pravi, da je 8uva|ju.<; vrsta odnosa (prim. Metuph. A 15, 1021 a 14 - b 3).20 Nekakšen odnos pomeni Suvajxu; že v svojem predlilozofskem pomenu: tu pomeni nekakšno lastnost, kot npr. vroče, sladko, belo, tudi: bolezen, toda ne v smislu gole lastnosti po sebi, ampak le v kontekstu aktivnega učinkovanja te lastnosti - torej kolikor ima ta lastnost sposobnost ali moč učinkovanja glede na nekaj (bolezen, barva ipd. so npr. 8uvafi.i<; glede na svoje delovanje na človeka) (gl. W. K. C. Guthrie, 1962, 325, op. I). Auvajju.? ni torej nikoli neka statična zmožnost, ampak je "dinamična". Pri Aristotelu je Suva^Ei ov tako vedno v odnosu do ov, natančneje do EVEpyeia ov, ki pa ima zares "energijo" bitja. Nič je "nekaj" le z ozirom na bit. Sama čvčpyctu ne pomeni več nekega odnosa, ampak pomeni evepyeta ov "biti bivajoče" oz. bit bivajočega. Zaradi tega (Wvajjac; in cvipytia nista enostavno nasprotna pojma istega ranga, ampak je evepyeia ontološko prvotnejša, čeprav ji (vsaj pri fizikalnih primerih) Suva^n; časovno predhodi. Kaže, da je Suvajja«; le eden od aspektov evepycta. Podlaga današnje znanosti pa so zgolj parcialni smotri, saj je zanjo enotni metafizični temelj irelevanten in lahko nastopa le še kot privatna zadeva posameznega znanstvenika (npr. kot religioznost). Interdisciplinarnost je le naknadna povezava posameznih delov. Znanost (in filozofija kot ena a niti v sebi enotna! izmed znanosti) ne pretendira na celoto in kot takšna, kakršna je, niti ne more. Ko Heidegger pravi, da je MOglichkeit (8uva|ju<;) pomembnejša oz. višja od Wirklichkeit (evepyeLa),21 izraža prav sodobno prevlado znanstvene "ideologije" možnosti in zmožnosti (ter materializma, saj Aristoteles razume ri tem nam je poskus sestopa v antične (pa tudi srednjeveške) temelje lahko v veliko Pomoč. Literatura: Categoriae el Uber de inlerprelatione ("1956), recognovit brcviquc adnotatione crilica inslruxil l- Minio Paluello. Oxford. A*ISTon:us Metaphysial (1957). Recognovit brcviquc adnotatione critica instruxit Werner Jaeger. Oxford. ARistoteus Elliira Nicoinarliea (1979) Recognovit brcviquc adnotatione critica instruxit I. Hywater. Oxford, Aristoteus Pliysira (19K2). Recognovit brevique adnotatione critica instruxit W. 1). Ross. Oxford. "'Ka, M (19k6), "Kao da nas samo joS jedan Heidegger može spasiti?", Filozofska Istraiivanja (Zagreb), let. 6 (1986), it. 2(17). '-NYuk, N. (1993), Language, Thought and Falsehood in Ancient Greek Philosophy, London - New York. SploSna "znanstvena etika" lahko pomeni edino Se spoštovanje pravil igre znotraj znanstvenega obna-5"».ia. medtem ko smlagma "znanost dela za dobro vseh" ne zavezuje bolj kot "politika dela za dobro Vseh" znotraj (machiavcllistično orientirane) moderne politike. Obstajata le dve meji: posameznikova Privatna moralna drža in ohlapna družbena sprejemljivost, z obojim pa jc mogoče ob umankanju ysakrSnega metafizičnega temelja zlahka ustrezno manipulirati Gadamer, H.-G. (61990). Herineneulik I .* Walirlieit umi Metliode : Grundziige finer philosophischeu Hermeneutik, Tubingen, GW 1. GADAMER, H.-g. (1995), "Heidegger und Sprache", v: Hermeneutik im Riickblick, Tubingen, GW 10. guthrie, W. k. C. ( i 962), A History of Greek Philosophy I, Cambridge. HEIDEGGER, M. (1976), "Platons Lclire von der Wahrheit", v: Wegmarken, Frankfurt/M., GA 9. HEIDEGGER, M. (1977), Holzwege, Frankfurt/M., GA 5. HEIDEGGER, M. (1988), Vow Wesen der Wahrheit. Frankfurl/M.. GA 34. HEIDEGGER, m (1989), Beitrdge zur Philosophie (Vom Ereignis). Frankfurl/M., GA 65. HEIDEGGER M. (21992). Heraklit. Frankfurt/M.. GA 55. HEIDEGGER, M (l71993), Sein undZeit. Tubingen. HEIDEGGER M. (71994), "Aletheia", v: Vortrdge und Aufsdlze, Stuttgart. LEMPR1ERE, J. (1984), Umpriere's Classical Dictionary. London. Lohmann. J. (1948). "M. Heideggers "ontologische Differenz" und die Sprache". Lexis. Bd. I (1948). LOUTH, A. (1993), Izvori krščanskega mističnega izročila, Ljubljana. Marx, W. (1977), "Das Denken und seine Sache", v: W. Marx [el al.) (ur ). Heidegger, Freiburg -MUnchen. Marx, W. (1972), EinfUlirung in Aristoteles Theorie vom Seienden. Freiburg. VlATONtS Opera (1995). Tomus I (Ed. E. A Duke, W. F. Hicken, W. S. M Nicoll. D. B. Robinson, J. C. G. Slrachan), Oxford. Piatonis Opera (1901. 1903, 1902, 1907). Tomvs II V (Ed. J Burnet), Oxford. PLOTINI Opera (1964, 1977, 1982), ed. Paul Henry el Hans-Rudolf Schwyzcr. Tomvs l-lll. Oxford. SCHULZ, W. ("|991), Der Gott der neuzeitlichen Metaphysik, Pfullingen. UkiianCič, I. (2000), Moč m oblast, Ljubljana. West, m. L. (1966), v: hesiod, Tlieogony, Oxford. ZORE, F. (1997), Obzorja gr.Uva, Ljubljana.