Sonja \\TEISS DIONIZ ALI NARCIS? MIT O IZGUBI IDENTITETE PRIPLOTINU Izvleček Plotinova alegoreza, ki povezuje orfiški mit o Dionizu z mitom o Narcisu, temelji na skupnem motivu ogledovanja svoje last- r:e podobe v ogledalu oziroma v vodi. Temu motivu, ki predstavlja pomemben vidik Plotinove metaforike zrenja, dodaja avtor Enead element združitve oziroma poskusa združitve z odsevom, ki ga pred tem ni mogoče zaslediti v ohranjenih raz- ličicah nobenega izmed teh mitov, zato pa je prisoten v hermetični kozmogoniji. Kreativni vidik združitve z odsevom prev- zame tudi Plotin v svoji teoriji o sestopu in utelešenju duše, za katero uporabi pris- podobo Dionizovega ogledala. Nasprot- no predstavlja Narcisovo koprnenje pog- led vstran, ki ima zanj usodne posledice. Duša, ki se ogleduje v »Dionizovem ogle- dalu«, ima še vedno pred očmi počelo, iz katerega izhaja, in zato ostaja zvesta svoji naravi, »Narcis« pa se izgubi, ko utone v studencu navideznosti. Abstract Plotinus' allegorical interpretation lin- king the Orphic myth of Dionysus with the myth ofNarcissus is based on the motif of contemplating one's own image in the mirror or water, which is common to both. This motif, an important aspect of Plotinus' contemplation metaphor, is enriched by the additional element of (attempted) union with one's reflection. The latter is not to be found in the previ- ous versions of either myth, but is present in the hermetic cosmogony. The creative aspect of this union is adopted by Ploti- nus and applied to his theory ofthe soul's descent and embodiment, for which the metaphor of the mirror of Dionysus is used. The longing of Narcissus, on the other hand, symbolises the gaze or con- templation gone astray, ·w:ith all the fatal consequences. The soul contemplating itself in "the mirror of Dionysus" never loses sight of its principle and origin, thus remaining true to its nature, while "Nar- cissus" loses his self, drowning in the pool of superficial appearances. Mit o Narcisu je neizčrpen vir spoznanj o delovanju človeške duše in morda je prav zato eden najbolj poustvarjanih in interpretiranih antičnih mitov. Ne gre le za zgodbo o »narcisoidnosti« v najožjem pomenu besede zagledanosti v samega sebe, temveč tudi o zaslepljeni in sprevrženi ljubezni, ki vodi v smrt. Hkrati je to mit o neuslišani ljubezni in njenem tragičnem koncu, mit o prepovedanem spoznanju, o prevzetnosti in kazni zanjo ter nenazadnje o iluziji tega, kar ljubimo, in o resničnem cilju erosa človeške duše. Pričujoči članek bo skušal ugotoviti, na podlagi česaje Plotin v svoji 34 Keria VI - 2 ° 2004 alegorezi ta motiv povezal z nekoliko manj znanim orfiškim mitom o malem bogu Dionizu, ki ga Titani zamotijo z raznimi igračami in ga, medtem ko opazuje svojo podobo v ogledalu, raztrgajo in požrejo. 1 Poudariti je treba, da gre zgolj za sledove omenjenih dveh mitov in namige nanju, saj Plotin v svojih spisih Narcisa sploh ne imenuje, kaj šele, da bi razlagi njegove ali Dionizove zgodbe namenil cel traktat.2 Kljub temu ni mogoče zanikati, da sta mita v obliki mitološke prispodobe prisotna ne samo na mestih, kjer se Plotin nedvoumno sklicuje nanju, temveč sta ves čas v ozadju njegove metaforike zrenja. V njej ima pomembno vlogo motiv ogledovanja lastne podobe, naj bo to v vodi ali v ogledalu, in ta je skupen obema mitoma; vendar v različicah, kiju ponujajo Eneade, podobnosti s tem še ni konec. I. Privlačnost odseva Skromen, a pomenljiv namig na Narcisa, najdemo v spisu O lepem (l, 6), kjer je govor o popolni, t. j. umljivi lepoti, v katero naj bi upirala pogled človeška duša. Toda Narcisov zgled je negativen, njegova edinstvena lepota je v resnici daleč od popolnosti in je le alegorija očarljive navideznosti: »Kdor teče za njo (se. za telesno lepoto) in se je hoče polastiti, kot da bi bila resnična, je kakor tisti - in na to po mojem mnenju namiguje mit - , ki se je, ko je hotel zgrabiti lepe podobe na vodi, potopil v globino in izginil. « ( 1, 6, 8, 8-12). Podobno pravi v traktatu O umljivi lepoti: »Mi pa, ki nismo vajeni zreti in videti tega, kar je znotraj, iščemo to, kar je zunaj, ne da bi vedeli, da je notranjost tisto, kar nas žene - kakor tisti, ki gleda svoj odsev in ga skuša doseči, ne da bi vedel, od kod prihaja.« (5, 8, 2, 32-4) Lepota čutnozaznavnega ni primerljiva z umljivo lepoto in Narcis je prispodoba človeka, ki se poganja za tem, kar je le podoba, sled oziroma senca te lepote (d.:x.6vc:c;, txvYJ, cr:x.w:L; 1, 6, 8, 7-8). Plotinova razlaga torej poudarja iluzornost odseva, hkrati pa prinaša nov zaključek zgodbe: Narcisa njegova podoba potegne v vodo, kjer utone, medtem ko v dotedanjih različicah shira od neizpolnljivega hrepenenja3 oziroma se ubije.4 Iz obeh citiranih odlomkov je razvidno predvsem, da znani Ovidijev oziroma Kononov mit nima prav veliko skupnega z mitološkim motivom, ki ga mimogrede omeni Plotin, ki sploh ne omenja ne Erosovega 1 Nonos iz Panopolisa, Dionys. 6, 170-210; v tej obliki je oče mita Onomakrit, kije lik Titanov prevzel iz Homerja (Pavzanija, Graec. descr. 8, 37, 5). 2 Kot na primer spis O ljubezni (3, 5), kije v veliki meri posvečen razlagi Platonovega mita o Erosu v Simpoziju. 3 Ovidij, Met. 3, 339-510. 4 Bojotska legenda, ki jo omenja Konon (Photii Bibl. cod. 186, 135 a-b), pripoveduje, da je Narcis iz obupa naredil samomor in da so narcise pognale iz zemlje prav na mestu, kamor so padle kapljice njegove krvi. Sonja VVEJSS: Dioniz ali Narcis? Mit o izgubi identitete pri Plotinu 35 maščevanja ne Eho ne simbolike narcis. Skupna točka vseh verzij je bolj ali manj omejena na privlačnost odseva, ki je odsev samega sebe, in na :željo po posedovanju tega odseva, ki tako postane predmet sprevržene ljubezni. Tako v Ovidijevem kot v Plotinovem motivu ima posesivno hrepenenje filozofsko utemeljitev v Platonovi definiciji, daje ljubezen želja po posedovanju lepega.5 Plotinov »Narcis« skuša zgrabiti (:Aa~st:v) lepoto, za katero ne ve, daje v njem, in jo s svojim zgrešenim hrepenenjem nehote pozunanja. Privlačnost, ki jo človek občuti, ko upre pogled v lasten odsev, ni samo posledica lepote tega odseva, kot je v primeru Narcisa. Plotinjo razlaga kot naravno privlačnost med stvarmi, ki so si podobne (in odsev ni drugega kot podobnost) in ki vplivajo druga na drugo kakor čar (yoY)Tda).6 Še več, ta čar ni omejen na lepe in podobne stvari, ampak je del vsakega odnosa, ki vlada med dvema stvarema: vse, kar je v odnosu z nečim, je kakor začarano od tega. 7 Zato je vsaka naša dejavnost, ki logično teži k nekemu zunanjemu objektu, v nekem smislu pod vplivom in kakor začarana od tega objekta. Samo to, kar je usmerjeno vase, ni pod vplivom tega čara.8 Plotin tako formulira zahtevo po popolni izoliranosti, duhovni zbranosti in zamaknjenosti vase, ponazorjeni z dejanjem uzrtja, pri tem pa razlikuje pogled navznoter in pogled navzven. Privlačnost lastnega odseva je torej usodna predvsem zato, ker nas hkrati z nekim zunanjim motivom, ki nas vleče navzven, vendarle usmerja proti nam samim, kar pa vodi v duhovno razcepljenost. Taje zelo jasno izražena že pri Ovidiju: gre za ločitev subjekta ljubezni od njegovega objekta, ki je bil do trenutka uzrtja eno s subjektom in ki celo v trenutku spoznanja in razumskega poistovetenja s subjektom (Iste ego sum; v. 463) ostaja oddaljen in nedosegljiv: »Kar si želim, je v meni: bogastvo me reveža dela. / O, kako od telesa bi lastnega rad se oddalj'il! Čudna je želj'a: želeti, da 9·ublj'eno bitje je dalečl«9 (vv. 466-8; prev. K. Gantar). Pogled je samo prispodoba za tisto, kar je v Eneadah zelo jedrnato izraženo s predlogom rcp6c;; v resnici gre za odnos, ta pa vedno implicira dvojino. V trenutku ko se znajdemo rcp6c; n, v odnosu do nečesa, to pomeni, da obstaja tudi nekaj drugega. Posebnost »Narcisovega« uzrtjaje, da se zdi, kakor da drugo ne obstaja, dokler se ne zagleda vanj. Kakor da bi se »Narcis« razcepil šele v trenutku, ko je uzrl svoj odsev: zbranost je zmotena s pogledom v drugo smer, enotnost je razbita, obstajata Eno in Drugo. 10 Simp. 204d-e in 207a. 6 4,4,40. 7 4, 4, 43, 16: rrav yiXp "C"O 7tp0~ rf..'A'Ao YOl']WJ<:"C"O:.(, V7t1 rf..'A'Aou. 8 Ibid. v. 18. 9 „ Quod cupio mecum est: inopem me copia fecit. o, utinam a nostro secedere corpore possem! votum in amante novum, vellem, quod amamus, abesset." 10 Ta pojav je prisoten na samem začetku emanacijskega procesa, ko Um 'izstopi' iz 36 Keria VI - 2 • 2004 Prav element cepitve oziroma pomnožitve je pomemben za takratno razlago orfiškega mita o Dionizu. Nauk nekaterih Platonovih naslednikov (Spevzip, Ksenokrat) o delitvi monade in nastanku diade ter naprej mnoštva, se je prek Numenija in novopitagoreizma uveljavil v srednjem platonizmu, kjer je postal ključ za razlago omenjenega mita. To razlago podrobneje razvijejo šele pisci poznejšega novoplatonizma, vendar so njeni zametki precej starejši. Že Origen namiguje na povezavo mita s platonističnim naukom o deljivi in nedeljivi substanci vesoljne duše, 11 kije verjetno temeljil na odlomku iz Timaja (35a-b). V 5. stol. najdemo to razlago pri Proklu, 12 ki razkosanje boga prav tako razume kot padec duše v mnoštvo, nasilje snovnega nad umskim elementom. 13 Olimpiodor govori o razkosanju Dioniza kot o simbolu raztrgane podobe Celote v nastanku (v tem primeru človeka, kajti iz pepela Titanov, ki so ga požrli, je nastala človeška vrsta) .14 Tudi pri Plotinu najdemo ta mitološki motiv v kontekstu oddaljitve individualne duše od Enega. Ta oddaljitev se kaže kot mnoštvo posamičnih duš, ki se bile prej eno v vesoljni duši, zdaj pa svojo individualnost udejanjajo z utelešenjem: »Duše ljudi uzrejo svoj odsev kakor v Dionizovem ogledalu in se zviška poženejo vanj, ne da bi ob tem pretrgale vezi s svojim počelom oziroma umom. Čeprav so se spustile vse do zemlje, tja niso prišle z umom, temveč z glavo ostajajo trdno zgoraj na nebu. Tako se zgodi, da se spustijo precej nizko, saj je njihov vmesni del prisiljen skrbeti za to, v kar so se spustile in kar potrebuje njihovo skrb.« ( 4, 3, 12, 1-6) Zanimivo je, da motiv opazovanja svoje lastne podobe v »Dionizovem ogledalu« vsebuje isto dejanje, ki gaje Platin svojevoljno dodal tudi mitu o Narcisu, to je združitev ali vsaj poskus združitve z lastnim odsevom. Združitev navadno implicira neko predhodno ločitev, v Eneadah pa je ločitev ali, bolje, podvojitev spremljevalni pojav uzrtja samega sebe. Ta motiv si torej zasluži nekoliko večjo pozornost, še posebej ker ima simbolika odseva svojo zgodovino, neodvisno od omenjenih dveh mitov. Enega: »Eno ... v preobilju samega sebe ustvari drugo [ dlf.f.o]. Kar nastane, se obrne [em:crcp~