BISTRO GLAVO VARUJE ČELADA Morda so prav gorska kolesa vzpod-budila pripadnike vseh generacij, da si kupijo kolo in kolesarijo. Kolesarje-nje je postalo priljubljeno zlasti v to-plejšem delu leta. Lahko bi dejali, da je kar mnoiiino. Z množičnostjo pa se ponavadi pojavljajo tudi neprijetne reči. Sorazmerno obremenjene cesle, slabo, pogosto nekultumo obnašanje voznikov, neznanje in neobvladanje vožnje s prometnimi sredstvi so med drugim razlog za številne smrli in po-škodbe udeležencev v promelu. Pešci in kolesarji so najbolj ogroienu in izpostavljena skupina prometnih udeletencev. Po statistiki promemih ne-sreč so kolesarji takoj za vozmki in potniki \> osebnih avtomobilih. Tako je od leta 1985 do leta 1992 umrlo kar 57.5% kolesarjev zaradi poškodbe glave. IPodaiki so vzeti iz gradiva Re-pubtiškega sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu z dne 27. 6. 1994). Delet otrok oziroma mladostni-kov starih od 7-9 lei znaša 12,6%. Kako je s poškodovanimi kolesarji v bolnišnicah za isto obdobje? Med kolesarji je bilo največ (27,6%) poško-dovanih v starostni skupini od 7 do 14 let! Med poškodovanimi so bile najpo-gosrejše poškodbe gtave, ki predstav-Ijajo 41,5% vseh primerov. V starosti 5 do 14 lel so predstavljale 46,5 % vseh poškodb, v smrosti od 15. do 19. leta pa kar 50% poškodb hospitaliziranih ko-lesarjev. Stanje oziroma tragična bilanca in pozitivne izkušnje nekaterih držav, ki so že uveljavile uporabo kolesarskih čelad, je zadosten razlog, da je Republi-ški svet za preventivo in vzgojo v cest-nem prometu v mesecu oktobru začel s triletno akcijo Bistro glavo varuje če-lada. Za izboljšanje stanja in vamosti je tovrstna akcija zelo pomembna. Poleg dobrih priprav otrok na samostojno kolesarjenje in ko/esarskih izpitov iz-boljšamo njihovo varnost s tem, da jih spodbujamo ludi z lastnim zgledom oziroma navajamo na uporabo kolesar-ske čelade. hkušnje skandinavskih dr-iav so spodbudne. Tako so npr. na Danskem v prvem letu glede na število prodanih čelad zagotovili čelade za šti-rideset odstoikov otrok, starih do deset let. V Avstraliji imajo kolesarji predpi-sano uporabo kolesarske čelade. Tudi v naši občini se je Občinski svei za preventivo in vzgojo v cestnem pro-metu odločil za akcijo Bistro glavo va-ruje čelada. Komisija za vzgojo in izo-braievanje je ustanovila koordinarivno skupino, ki bo vodila trilemo akcijo. Sestavljajo jo predsmvnik potkije. šol-siva. preventivne in vzgojne dejavnosti v prometu, zdravsn-a, medijev. A\ID. moini pokrovitelji in drugi. Temeljni cilj akcije z naslovom Bi-stro glavo varuje čelada je zmanjšati Stevilo poškodb med kolesarji. kar lahko zagotovimo tudi z uporabo kole-sarskih čelad. Oirokom ielimo predsia-viti čelado kot izdelek. ki je pnjeten in koristen. S tem ielimo seznaniii in tno-tivirati otroke v siarosti od 8 do 11 let. ki kolesarijo in se pripravljajo na kole-sarski izpit oziroma samostojno vožnjo v promem. V lem procesu pa so po-membni ntdi starši, predvsem pa učitelji in mentorji promeme vzgoje. Seveda ne gre zanernariti vloge vseh drugih. pred-vsem kolesarjev, ki bi s svojim zgledom vzpodbudili najmlajše k nošenju čelade v cestnem prometu in tudi na drugih površinah. Program za spodbujanje uporabe če-lad v občini, ki ga želi koordinarivna skupina izpeljati. obsega: spremljanje podatkov o promemih, špormih in dru-gih nesrečah kolesarjev v obdobju treh let: izvajanje posebnih akcij za popula-rizacijo kolesarskih čelad; organizira-nje kolesarskih srečanj. akcije za večjo varnost kolesarjev ipd.; izvajanje vseh drugih akiivnosti za varno vožnjo s ko-lesom. koi so: priprave na kolesarski izpii, tekmovanja Kaj veš o prometu, kvize, nagradne natečaje in podobno. Akcijo je podprl tudi Izvršni svei Skupšiine občine Ljubljana Moste-Po-Jje in obenem sprejel sklep, da bo zago-tovil sredsiva za nakup po deset čelad za vseh dvanajsr osnovnih šol v občini. Akcija, ki si jo je zadal Svet za pre-veniivo in vzgojo v cesmem promeiu oziroma njegova Komisija za vzgojo in izobraievanje v cestnem prometu, je pomembna naloga za vse, še posebej za koordinaiivno skupino. ki jo vodi. Ak-cija bo zohtevala reliko angaiiranja in seveda denarja za naknp kolesankih čelad. Dobrodošli bodo sponzorji, ki bodo zagorovili čelade ali pa dertar zo njihov nakup. Slika in besedilo: Polde Kožar