1982/83 leto XV št. 2 'v . SEMENIŠKA KN J/ŽIVI CA T. r *r ; ■ v 'v v r v V il • j-V ^ NENAVADNA P.U SCAVA Postni čas je spet-tu. Nič se nisem nanj pripravljal, nobenega načrta si. nisem naredil. Toda že prve dni * sem prejel vabilo od samega Jezusa, naj grem z njim v puščavo. Njemu res nisem mogel odreči. Odpravil sem se, čeprav mi ni bilo jasno čemu naj grem. Nikjer žive duše, sam pesek, neznosna vročina, žejen si in lačen. Saj lahko preživim ta post tudi tu, kot sem jih že toliko prej. Tu je vendar življenje bolj normalno: imam družbo, imam jesti in piti ne da bi se za to kaj trudil, delam kolikor mi trenutno prija, pri molitvi je včasih -res dolgčas, tistih nekaj minut že prestanem. Sošolcem in predstojnikom se pa * lahko izogneš, če so ti zoprni. Kljub temu sem se odpravil z njim. 2e iz radovednosti ali pa iz avanturizma. Prišla sva na kraj, kjer bova preživljala post. Bil sem začuden in razočaran hkrati. Nikjer peska, ne vročine, ne kaktusov; tudi sama nisva bila- okrog naju sem zagledal same znane obraze. Prišla sva v semenišče. Začel mi ga je razkazovati. Neumnost! Saj sem vendar tu že štiri leta, pa ga ne bi poznal. 0, kako dobro poznam vsakega posebej, dobro vem s kom je dobro priti skupaj in s kom ne, vem, koga lahko potegnem za nos in pri kom gre to težje.Privoščil se me je in moral sem se sprijazniti s potegavščino. Prav kmalu mi je dokaz al da kraja ne poznam tako kot si mislim, da živim v strašni puščavi, ki je hujša kot ona prava. Hodil je pred menoj in mi odkrival pravo podobo. Takoj na začetku me je spomnil na samoto. Nujno jo morava nekje najti, kjerkoli, vsaj za nekaj minut. Rekel je, da ga sicer sploh ne bom slišal. Prikimal sem, čeprav... Potem sva se pogovarjala o molitvi. Ugotovila sva, da je nemoč moje molitve v nezaupanju, da sem v molitvi samo jaz, da sem sam, zagledan v svoje skrbi. Ne poduhovij a me, ukvarja se z nepomembnimi rečmi. Koliko je že bilo zdrdranih molitev, koliko naglice in raztresenosti. Zato se maja moja vera, ker je ne gradim na kolenih. Nujno je treba nekaj narediti, če hočeva skupaj nadaljevati pot. Bil sem zmeden in sem izjedjal:"Gospd, nauči me moliti!" Zvečer je nanesel pogovor na moje delo. Spomnil sem se na zvestobo v majhnih, vsakdanjih stvareh. Poklican sem, da rastem preko učenja. H«čem naenkrat postati velik, pa sem še vedno drugim v breme. Zaradi neodgovornosti, brezbrižnosti, malomarnosti. Preštel sem vse ure in dneve, ki sem jih lahkomiselno pognal v zrak, pretehtal energije, ki sem jih potrošil za prazne reči. Hotel' sem postati umetnik, kar naenkrat. Pokazal mi je sliko, ki sem jo ustvaril v teh letih. Zgrozil sem.se- bil je zmazek, nekaj lis in pack, brez drobnih potez, ki so, čeprav nevidne, za sliko odločilne. Zaprosil sem ga, naj jo raztrže in nikomur ne kaže. Potem sem mu rekel :"Gospod, nauči me zvestobe v malem!" Nazadnje sva govorila še o odnosih v skupnosti. Mislil sem, da bom vsaj tu lahko kaj pokazal. Kmalu sem spoznal, da mi manjka ljubezni. Tiste ljubezni, ki skrbi za sožitje, ki odpušča krivice, ki je potrpežljiva z brati, ki vdano prenaša trpljenje, ki je hvaležna, ki ima čas za druge, ki ni le simpatija, ampak odpoved sebi. Manjka mi vse. Povedal mi je, da je ljubezen temelj njegove postave. Zbal sem se, da bom šel stran in me pustil samega. Zaprosil sem: "Gospod, nauči me ljubiti!" Lotila sva se dela. Sedaj obdelujeva puščavo. Vsak dan nosiva vodo in zalivava suh pesek. On pravi, da bo puščava ozelenela. Takrat bova praznovala Veliko noč. Franc Likar NAPRAVI SI TEMELJE Pritisnil sem na gumb. Slika na ekranu ja počasi zamrla. Podoba v duši je ostala: ljudje, razkosani, razmesarjeni. In tisti drugi zraven, ki so se na vse to smejali. "Oče, daj mi tako moč, da bom lahko pkončal vse, ki netijo prepire in brezvestno pobijajo ljudi!" Ne, Bogokletje sem izrekel! Oče, odpusti mi! Tvoj Sin me je drugače učil. Tvoj Sin me je učil odpuščati. Nočem obupati! Šel bom v širni svet in bom ljudem oznanjal ljubezen. Zrl sem v temo in premišljeval o svojem življenju. Ne maram izgubljati dragocenih trenutkov. Takoj jutri bom šel na bojišče in se postavil pred besnega vojaka. Njegova puška bo padla v naročje. Njegov nož se bo vrnil na izpraznjeno mesto. In, če ne uspem? Ljudje me bodo imeli za udarjenega! Vojak bo mislil, da sem zblaznel in mi bo z nekaj rafali skrajšal življenje. Se mar splača med te ljudi? Ah, bolje bo, da ne hodim! Oznanjal bom tukaj doma, na rodni zemlji. Kljub temu, da pri nas ni vojne, se mi zdi, da ljudje ne poznajo ljubezni. Nad njimi je črn oblak. Ujeti so! Moram jim pomagati. Toda ali ima smisel! Kdo me bo pa poslušal. Svoje bodo gnali naprej, ne pridem jim do živega. Zasvojeni so z morfijem, marinhuano... Jaz jih ne morem rešiti! Danes sem si spet navalil nekaj kamnov na srce. Cigan mi ne bo nikoli odpustil, ubogega in premraženega sem pustil praznih rok. Prijatelj zraven mene že ves teden pričakuje mojo toplo besedo. Kje je? Kdaj bo prišla? In oglasil se je neznani. "Previsoko si letal, zato si tudi nizko padel! Pozabil si zgraditi temelj. Napravi si trdne temelje, potem šele zidove in nazadnje streho!" Ivan Hočevar Tečem po zeleni senožeti in veselo žvižgam. Vse okrog mene poje hvalnico in igra simfonijo radosti v prazničnem šelestenju. Vsako drevo, vsak grmiček in celo vsaka bilka r. igra svoj poseben glas. Debele hrastove veje opevajo mogočnost z nizkimi basovskimi glasovi, visoke smreke izstopajo s piskajočim pi- r 3 ščalastim glasom, bukve igrajo vodilno melodijo z mehkim glasom trobente, breze zvenijo kakor har.fa in znova in znova iščejo zvokov, da bi z njimi izrazile neizmerno veselje, številne leske'igrajo kakor violine, zdaj resnobno počasi, zdaj radostno in poskakujoče, kakor jim pač veli njihov dirigent Veter. Vsaka bilka, vsak listič, vsaka cvetka sledi njegovim gibom in poje v zboru stvarstva čudovite uglašeno harmonij09 "čemu vse to veselje?" se začuden sprašujem. Mala Marjetka dvigne svojo glavico in mi reče1 "Danes je svatba!" "Svatba0"... Ničesar ne razumem. Vsa narava je odeta v čudovito svatovsko obleko. Omamljen sto-, pim še naprej, korak mi zastane. Pred sabo zagledam biserno skalo in na njej grlici, ki si izkazujeta svojo naklonjenost Združuje ju želja, da bi osvojili ves svet. Njuni sivi telesci sta kakor prapora, ki stojita na častnem mestu. Brez besed, strmim v ta čudovit prizor. Tedaj pa med drevesi zahrešči in prijetna melodija se v hipu spremeni v divjo disonanco. Grlici vztrepetata in odletita, "eie tedaj, ko ju ni več in ko se biserna skala spet spremeni v hladen siv kamen, se spet zavem. "Zakaj sta odleteli?" vprašam svojo Marjetko in se s ;lonim k nji. Ona seleni svojo glavico in mi odgovori: "ker si tu nepovabljen gost!" "Saj res, kaj pa sploh počnem tu?" Obrnem se in stečem proč. Nekje daleč za sabo znova zaslišim zvoke prijetne melodije. Marko Tomažič N J EN Y. R I 'I : ^ ;'K'\ Topli pomladanski žarki so naznanjali konac zime. Sneg je v glavnem skopnel in kmetje só se z vso naglico lotili prvih pomladanskih opravil. Bilo je, kot bi se prebudili iz dolgega zimskega spanja in morajo pohiteti, da bo vse opravljeno o pravem času. Vse je oživelo, samo stara ženica Ana je nemočna ležala v postelji in gledala, kako je toplo sonce vsak dan bolj obpiralo popke na starem kostanju pred hišo. "Ko boš cvetel, bom jaz že v grobu", je bolj sebi kot staremu drevesu prigovarjala bolnica. Ob takih otožnih razmišljanjih se je čutila tako zelo osamljeno. Malokdo se je zmenil zanjo. Bila je sama, kot kamen sredi ceste, popotni brcne vanj in nadaljuje svojo pet. Ljudje so jo prezirali. Kot da bi komu delala krivico, kot da bi ji zavidali njeno bogastvo: dve ovci, nekaj kokoši in starega psa. To je bilo njeno edino veselje. Hudobija ljudi ja spravila v grob njenega moža in njihova zloba je ščuvala proti njej njene lastne,otroke. Vsi so jo zapustili, kakor da ne bi bila njihova mati. Tako se je zaprla v svoj svet osamljenosti, otožnih razmišlanj. Ljudi se je ogibala; v vsakem je videla bitje, ki ji želi hudo; Zdaj ji hočejo podreti še hišo, češ da kvari videz kraja, ker je že na pol podrta. Tam bodo postavili 'moderen kulturni dom. Njo., pa bi radi spravili v dom ostarelih, že sama beseda ji je tuja, • v. kao tuj mora šele biti tisti kraj. Neprestano jo hodijo z občine nagovarjat, a ona ne popusti; preveč je navezana na svoje imetje, preveč spominov je v njeni hišici.. Sosede pa pravijo, da je trmasta, povrhu tega pa še skopušna. Tistega popoldneva je prišel k njej Marko. Bil je doma iz njene vasi, a je dolgo časa študiral v mestu. Dobro ga je poznala še kot otroka. Danes so ga k njej poslali "občinski". Tiho, boječe, kakor bi se bal motiti samoto in skrivnostni molk, ki je napolnjeval izbo, je vstopil, in pozdravil. V kotu je stala stara, razmajana postelja na kateri je ležala starka. Prostor se mu je zdel še bolj pust, ker ni bilo v njem nobenega drugega pohištva razen velike javorove mize sredi sobe. Nad posteljo je visel velik lesen križ. Videti je bila vesela Markovega obiska, a ko je zagledala črno aktovko, je takoj spoznala njegov namen. Zaprla je oči, kakor da razmišlja čisto nekaj drugega. Marko je bil tako zmeden, da mu je kmalu zmanjkalo besed. Za hip je zavladala v izbi mučna tišina. Bolnica se je obrnila k njemu, poskusila se je dvigniti, a ji bolno telo ni dalo dovolj moči. "Ali si veren, Marko", ga je vprašala, ne da bi karkoli odgovorila na njegovo prigovarjanje. To vprašanje je Marka tako iznenadilo, da je ostal brez besed. Kaj naj ji odgovori? Da • Tomažič Marko 3.r. 1 Vraz re diiem merilu; 1. mesto 1. razred skupno število točk 9 1/2 2. mesto 2. razred — » 3 1 /2 3. mesto 4. razred. ?! 7 4. mesto 3. razred __ ? 1 „„ 3 BESEDA UREDNIKA 2e od nekdaj so opredelili človeka kot bitje, ki misli. C sebi, o drugih ljudeh, o svetu v katerem biva. Ge tega ne dela, ni več to, icar bi moral biti. V veliki meri se to dogaja v današnjem času. Zaposleni smo z stvarmi, ki namesto nas misli, nas polenjajo in razčlo-večujejo, ker nam ne pustijo, da bi mislili po svoje. Zaradi tega tudi ne moremo razkrivati svoje notranjosti, ne moremo posredovati drugim, ker je velikokrat prazna. Te misli so se mi porajale ob pripravi te številke. Ali ni tudi med nami nekaj te bolezni0 Nočemo razmišljati ali pa se nam ne ljubi? Je svet okrog nas izgubil vrednost in ne vidimo v njem tega, c čemer bi se splačalo razmišljati? Se bojimo svoja izkustva posredovati drugim? Kdo nam bo jutri zaupal, če bomo sami zaprti, če ne bomo mogli drugim ničesar posredovati? Nikomur ne želim naštevati očitkov na račun te skromne številke. Kljub temu, da je skromna, je v njej nekaj dobre volje. In tako sprejmite. Čeprav sc ISKRE zakopane pod pepelom, sc žive. Zajeti je treba nekaj sape, razpihati pepel in se bodo dvignile v plamen, ki bo grel ljudi okrog nas. UREDNIK “ISKRE" glasino semenisenikov v Vipavi 1 . leto 2. številka 21.3. 1913 Naslov vredništva ; Vipava 149 63271 Vipava Mentor: Branko Me lini: Ured: v. i J o: Fr ar c Li k ar Tehnični urednik : Lojze Furlan Vinjete: Franc Likar •'Tipka- Franc Likar Tiskajo:: Lojze Furlan Janežič Jurij Metod Kočevar Ivan Hočevar Perčič Janez Niko Ocepek ' Marijan Rola Tone Doberšek Razmnoženo v 400 izvodih Vzdržujejo se s prostovoljnimi prispevki. * * * Hvala vsem, ki ste .kakorkoli pomagali pri izidu te številke! UREDNIŠTVO v VIPAVI » • ' i ISKRE Inv.št. 19061 Šolsko glasilo KNJIŽNICA Lezo f OJ "000000'h 90619' S J 1 ) i