Uto II. Tedenska priloga ..Slovenca" z dne 1. maja 1926. štev. 101. štev. 18. Slovenski kmettški dio m. (Gorenjsko.) m S svetovnega kongresa ruskih emigrantov, ki se je vršil dne 4. pr. m. v Parizu. Na tem kongresu so izvolili emigranti za svojega načelnika znanega vojskovodjo Nikolaja Nikolajevima, vel je pa na kongresu izrazito reakcionarni duh. s katerim pa najbrže ne bodo prišli daleč. Iz ameriškega športnega življenja. Pri nas si ne moremo niti misliti, kako je ukoreninjen zmisel za šport med Anglosasi v najširših plasteh ljudstva. Naša slika nam kaže, kako po5aš5uje 65.0(J0 gledalcev štoie spomin na nekega umrlega nogometnika v »Kollzeju« v Los-Angelos (Kalifornija). K nenasitnemu italijanskemu imperializmu. Kakor znano napenj<; lašisti&na Italija vse sile, da bi si pridobila nova tržišča in nove kolonije, čeprav še dosedanjih ne more obvladati. Glavno pozornost obrača v to svrho ekspanziji na Balkana in v severni Afriki. Naša slika nam kaže običajni vsakdanji,prizor v afriških lukah, ko čakajo trupla padlih italijanskih vojakov na transjKjrt v domovino. Kralj brez kraljestva je bil tudi vojvoda Filip Orleanski, pred kratkim umrli francoski >kralj« Filip VIII. Sedaj je postal prétendent na francosko krono 17-letni Henrik Orleanski. Ugoda ruskih emigrantov. .Sestrična bivšega ruskega carja, velika vojvo-dioia Marija Ruska se preživlja v Parizu z vezenjem. Zrakoplov »Norge«, 8 katerim je odpotoval Amundsen nePri malici<, ki že kaže vse vrline talentiranega slikarja. Svoja dela je razstavil 1899 v Berlinu, 1900 na 1. slovenski umetniški razstavi v Ljubljani, kjer se je udeležil pozneje skoro vseh umetnostnih raz.stav do najnovejšega časa. Razen tega je razstavil 1903 v monakovskem >GIas-palastu«, 1908 v Varšavi in Krakovu, 1904 na Dunaju, 1911 v Hannovru, 1919 v Parizu ter na jugoslovanskih razstavah v Zagrebu, Belgradu in*Sofiji; sedaj pa se bo udeležil jugoslovanske grafične razstave v Pragi. Dasi je Matej Sternen v prvi vrsti figuralik, je enako pomemben kot krajinar. V vsem svojem slikarskem delu je ver«n realist močnega -slikarskega pojmovanja. Vsako njegovo delo je do podrobnosti premišljeno in izvršeno z disciplino. Med Sternenovimi portreti je nekaj odličnih del; eden zadnjih je vzbujal pozornost na lanski razstavi slovenskega portreta. Največje Sternenove figuralne kompozicije so oljne oltarne podobe (n. pr. v Žirovnici) in cerkvene freske, katerih je napravil lepo število. Med sedanjimi slovenskimi slikarji, ki po večini slikajo v olju, se je edino Sternen vse življenje pečal tudi s fresco4ehniko in jo izvrstno obvlada. Njegovo grafično delo ni obširno, a med njim je nekaj izvrstnih listov (n. pr. Trul)ar). Tudi akvareli in risbe so polne svežine in pričajo o nezlom-Ijeni lunetniški moči njihovega mojstra. Tekom svojega življenja je Matej Sternen mnogo tehničnega preštudiral in se še danes bavi z raziskovanjem. Njegova obsežna slikarska izobraz- ba ga posebno usposoblja za delo, ki je pri nas prav posebno potrebno, a tem manj upoštevano: za vzdrževanje in konserviranje starih umetnin. Sternen je prejel prve nauke o tej stroki že na graški obrtni šoli in se je pozneje z veliko prakso tako .»jpoi^lnil v restavriranju, da je opravljal vsa važnejša kon-servatorska dela za nekdanjo centralno komisijo na Dunaju. Sedaj ga zaposluje ljubljanski spomeniški urad, ki je srečen, da se more zanesti na inteligentnega umetnika. Kajti grehi, ki so jih pri nas že storili nevešči restavratorji, so mnogo hujši, kof pa razdiralni zob časa. Matej Sternen nam je s svojim vestnim delom ohranil in deloma odkril skoraj vse naše srednjeveške freske in očistil baročne de-koracij§ poleg neštetih oljnih slik, katere je restav-riral za Narodni muzej. Narodno galerijo in mnoge privatnike. To delo je tem višje cene, ker ga izvršuje aktivno ustvarjajoč umetnik, katerega pozivajo v svrho restavriranja tudi v druge pokrajine naše države, n. pr. v Dalmacijo. Matej Sternen, ki je danes profesor risanja na tehniški fakulteti ljubljanske univerze, se je mnogo ukvarjal s slikarsko pedagogijo. Že v Monakovem je imel svojo šolo, 1907/08 v Ljubljani skupno z R. Jakopičem in tudi sedaj ima privatno slikarsko šolo. Želeti bi bilo, da bi Slovencem vzgojil tudi mladega restavrator^, ki bi z enako ljubeznijo in razumevanjem ohranjal spomenike naše umetnostne preteklosti. . g Fotolito in offsettisk Jugoslovanske tiskarne v Ljubljani.