Predlog Na podlagi člena 18., 36. in 44. zakona o temeljih sistema družbenega planiranja in o družbenem planu Jugoslavije (Uradni list SFRJ, št. 6—76) sklenejo temeljne in druge organizacije združenega dela, krajevne skup-nosti oziroma druge samoupravne organizacije in skupnosti ter občinska zdravstvena skupnost Ljubljana Vič-Rudnik (v nadaljnjem besedilu: ude-leženci sporazuma) SAMOUPRAVNI SPORAZUM O OSNOVAH PLANA OBČINSKE ZDRAVSTVENE SKUPNOSTI ZA OBDOBJE 1976-1980 A. Splošne določbe 1. člen Delovni Ijudje in občani v temeljnih in drugih organizacijah združenega dela, krajevnih skupnostih oziroma drugih samoupravnih organizacijah in skupnostih, ki na podlagi enakopravnega odločanja in svobodne menjave dela združujejo v občinski zdravstveni skupnosti sredstva za zadovolje-vanje svojih osebnih in skupnih potreb in interesov na področju zdravstve-nega varstva, določijo s tem samoupravnim sporazumom cilje in naloge nadaljnjega razvoja zdravstvenega varstva ter pravice, dolžnosti, obvezno-sti, medsebojne odnose in odgovornost za njihovo uresničevanje. Udeleženci sporazuma bodo v svoji občinski zdravstveni skupnosti zago-tavljali in načrtovali zlasti osnovno zdravstveno varstvo. Za druge oblike zdravstvenega varstva, ki jih ne morejo zagotoviti v občtnski zdravstveni skupnosti, pa se bodo sporazumevali z drugimi zdravstvenimi skupnostmi v regiji oziroma v okvirih Zdravstvene skupnosti Slovenije. 2. člen Občinska zdravstvena skupnost bo v samoupravnem planu za to sredn je-ročno obdobje izhajala iz osnov: — da je načrtovano srednjeročno obdobje izrazito stabilizacijsko; — da glede na načrtovana gospodarska gibanja v tem obdobju ne bo mogoče širiti pravic iz zdravstvenega varstva, temveč v prvi vrsti izboljše-vati pogoje za njihovo uresničevanje; — da je mogoče brez škode za zdravje Ijudi in v mteresu združenega dela odpraviti določene nepravilnosti in nesorazmerja ali nesmotrnosti v izvajanju nekaterih oblik zdravstvenega varstva oziroma pri koriščenju in nudenju zdravstvenih storitev. B. Cilji in prednostne naloge 3. člen Pri določanju osnov samoupravnega plana bo občinska zdravstvena skupnost upoštevala dosledno uveljavljanje dohodkovnih odnosov ter medsebojno soodvisnost in povezanost razvoja gospodarskih in družbenih dejavnosti, pri čemer bo zasledovala kot cilje: — zboljšanje zdravstvenega stanja delavcev in usmerjanje zdravstvene dejavnosti skladno s potrebami in interesi združenega dela, upoštevajoč družbeno verificirano dejstvo, da je zdravstveno varstvo sestavni del druž-bene reprodukcije in pomemben dejavnik produktivnosti dela, ki sodi k bi-stvenim elementom socialne varnosti ter življenjske ravni vseh delovnih ljudi; — samoupravno usmerjanje uveljavljanja pravic delovnih ljudi iz zdravstvenega varstva v medicinsko utemeljene ter družbeno opravičene in sprejemljive dkvire; — nadaljnji razvoj delovanja delegatskega sistema in samoupravne or-ganiziranosti v njenih okvirih in v združevanju z drugimi zdravstvenimi skupnostmi; — nadaljnji razvoj in izpopolnjevanje sistema solidarnosti in vzaje-mnosti ob postopnem zmanjševanju razlik pri uveljavljanju pravic iz zdravstvenega varstva z gledišča materialnih in strokovnih pogojev dela ter dopolnjevanja in zagotavljanja usklajene rasti v posameznih zdravstvenih dejavnostih oziroma med ožjimi in širšimi območji; — doslednejše uresničevanje menjave dela v okvirih te skupnosti ozi-roma v regiji in za celotno območje SR Slovenije; — boljšo, učinkovitejšo in smotrnejšo organizacijo zdravstvene službe ob večji funkcionalni povezanosti med posameznimi oblikami zdravstve-nega varstva, vključujoč najsmotrnejšo organiziranost in delitev dela na področju zdravstvenih dejavnosti ob izoblikovanju strokovno smotrnega in spodbudnega storitvenega sistema v zdravstvu. 4. člen Pri načrtovanju nadaljnjega razvoja zdravstvenega varstva in zdravstve-nih dejavnosti opredeli občinska zdravstvena skupnost kot prednostne na-loge: 1. boljše in popolriejše zdravstveno varstvo aktivnega prebivalstva z ukrepi za odpravljanje najpogostejših obolenj in bolezenskih stanj na ob-močju občine; 2. varstvo in ohranjevanje zdravega človekovega okolja z ukrepi za poostren zdravstveni nadzor nad mikroklimatskimi pogoji na delovnem mestu, nad proizvodnjo in prometom živilskih oziroma siceršnjih pre-hrambenih artiklov kot tudi nad vodooskrbnimi objekti in komunalno hi-gieno nasploh; 3. zdravstveno vzgojno in prosvetno dejavnost, zlasti še za omejevanje ter preprečevanje poškodb pri delu in izven dela, poklicnih bolezni in inva-lidnosti, kot tudi za ohranitev mentalnega zdravja s poudarkorn na prepre-čevanju alkoholizma, narkomanije in drugih škodljivih zdravstveno-so-cialnih pojavov; 4. organizacijo zdravMvene službe v pogojih družbene samozaščite, splošnega ljudskega odpora in ljudske obrambe ter v izrednih razmerah; 5. dopolnjevanje organizacijskih oblik za izvajanje zdravstvenega var-stva udeležencev NOB; postopno ustanavljanje ambulant za starostnike; upostavitev in nadaljnji razvoj nege bolnika na domu; oblikovanje in po-stopno zagotavljanje najustreznejšega sodelovanja osnovne, specialistične in bolnišnične zdravstvene dejavnosti zavoljo racionalnega poslovanja in uspešnega izvajanja stabilizacije v zdravstvu oziroma v okviru sleherne zdravstvene organizacije. C. Racionalizacija zdravstvene službe 5. člen Delovni ljudje in občani, združeni v tej občinski zdravstveni skupnosti, bodo v prihodnjem obdobju na podlagi medicinskih dognanj, ob aktivnem sodelovanju temeljnih samoupravnih organizacij in skupnosti oziroma družbenopolitičnih organizacij in skupnosti, samoupravno na območju ob-čine oziroma v okvirih regionalne zdravstvene skupnosti in zdravstvene skupnosti Slovenije sprejemali ukrepe za zmanjševanje neupravičene po-rabe zdravil, omejevanje in preprečevanje izostajanja z dela iz medicinskih razlogov, kot tudi za intenziviranje zdravljenja v zdravstvenih organizaci-jah ter skrajševanje ležalne dobe v bolnišnicah zavoljo hitrejšega vračanja obolelih na delo in omejevanja porasta odsotnosti z dela nasploh. 6. člen Zaradi racionalnega in optimalnega koriščenja zdravstvenih zmogljivo-sti ter njihovega načrtovanja bodo občinska zdravstvena skupnost in zdravstvene organizacije z učinkom za njeno območje sklepale: — sporazume o delitvi dela in o funkcionalnem povezovanju zdravstve-nih organizacij na območju občine, na medobčinskem oziroma mestnem območju in v regiji ali republiki, kot tudi o prilagajanju njihove organiza-cije dela in delovnega časa potrebam ter interesom združenega dela; — sporazume o načrtovanju in usklajevanju razvoja ter koriščenju zdravstvenih zmogljivosti v regiji ali za območje več regionalnih zdrav-stvenih skupnosti oziroma za republiko. Sodelovanje občinske zdravstvene skupnosti v samoupravnem in si-ceršnjem sporazumevanju oziroma dogovarjanju po prvem odstavku tega člena je odvisno od pogojev in načina dogovarjanja oziroma sporazume-vanja glede na združevanje sredstev za uresničevanje pravic iz zdravstve-nega varstva in za njegov razvoj na podlagi enakopravnega odločanja in svobodne menjave dela oziroma po načelih vzajemnosti in solidarnosti na območju regije ali glede na skupne interese in naloge, ki pomenijo splošni interes prebivalstva SR Slovenije. Č. Sredstva za uresničevanje načrtovanih ciljev in nalog 7. člen Glede na dogovorjene cilje in prednostne naloge v tem srednjeročnem obdobju se bodo posamezne oblike zdravstvenega varstva za območje te občinske zdravstvene skupnosti gibale v naslednjih okvirih poprečne rasti izdatkov (številka v oklepajih pomeni povsod stopnjo rasti zadevnih izdat-kov v regiji): 1. Izdatki za neposredno zdravstveno varstvo za območje občine bodo rasli po poprečni stopnji 7,1 (v regiji: 6,7); pri tem pa osnovno ambulantno zdravstveno varstvo 12,5 (9,8), specialistično ambulantno zdravstveno varstvo 6,1 (6,1), bolnišnično zdravstveno varstvo 5,9 (5,9), zobna nega in protetika 4,6 (7,5), reševalni prevozi 7,1 (5,9), podaljšano in nadomestno bolnišnično zdravljenje v zdraviliščih 5,7 (5,7), drugi izdatki zdravstvenega varstva 5,7 (5,7). Tako predvidena rasl je v neposredni odvisnosti od druž-beno dogovorjenih okvirov za razporejanje dohodka in za gibanje skupne porabe, pri čemer izhaja iz stabilizacijskih ukrepov glede na doseženo raven zdravstvenega varstva, ki jo je treba funkcionalno in kakovostno us-kladiti z neogibnimi prednostnimi nalogami. 2. Izdatki za denarna nadomestila in povračila se bodo skladno s pred-videno poprečno stopnjo rasti zaposlenosti in realnih osebnih dohodkov gibali po poprečni stopnji 9,2, kar je hkrati tudi poprečna stopnja rasti v re-g'ji- 3. Povračila strokovnim službam in drugi funkcionalni izdatki se bodo gibali po poprečni stopnji 5,7, kar je enako predvideni stopnji za regijo. Vsi izdatki za območje te občinske zdravstvene skupnosti se bodo gibali po poprečni stopnji 8,0 (v regiji: 7,4). Iz naslova združevanja sredstev po načelih vzajemnosti in solidarnosti oziroma zavoljo zagotovitve rizične sposobnosti in podobno pa bodo vel-jale naslednje poprečne stopnje rasti: za solidarnostno združevanje v SR Sloveniji 8,2 (v regiji 8,2), za investi-cije v regiji pa je skupna stopnja rasti regionalnega združevanja sred-stev31,0. 8. člen Delovni ljudje in občani, združeni v tej občinski zdravstveni skupnosti, bodo v srednjeročnem obdobju združevali sredstva za uresničevanje pro-grama zdravstvenega varstva v skupnem znesku 707,739.000 din. Tako zbrana sredstva z upoštevanjem solidarnostnega združevanja sred-stev bodo namenjena za: 1. Izdatki za neposredno zdravstveno varstvo: na območju občine 578,218.000 din (v regiji 7.196,200.000); od tega za osnovno ambulantno zdravstveno varstvo 83,174.000 (1.133,667.000); specialistično ambu-lantno zdravstveno varstvo 77,618.000 din (991,279.000), bolnišnično zdravstveno varstvo 267,506.000 (3.242,446.000), zobno nego in prote-tiko 28,747.000 (437,282.000); reševalne prevoze 5,539.000 (106,948.000), preventivo 1,617.000 din (27,442.000), zdravila in injek-cije 94,512.000 (1.004,756.000), podaljšano in nadomestno bolnišnično zdravljenje v zdraviliščih 5,753.000 (78,325.000), druge izdatke zdrav-stvenega varstva 13,752.000 (174,055.000). 2. Izdatki za denarna nadomestila in povračila 92,931.000 din (1.470,452.000). 3. Povračila strokovnim službam in drugi funkcionalni izdatki 13,816.000(217,572.000). 4. Združevanje v posebne namene za območje občine 50,065.000 din (v regiji: 864,226.000); od tega za rezervni sklad 7,700.000 (107,393.000), za solidarnostno združevanje v SR Sloveniji 33,355.000 (422,220.000), za investicije v regiji 9,010.000 (334,613.000). 5. Skupni izdatk- za območje te občinske zdravstvene skupnosti bodo znašali 735,030.000 (v regiji 9.748,450.000). 9. člen Za uresničitev načrtovanega razvoja zdravstvene dejavnosti v okvirih občine oziroma v regiji, kakor ustreza organiziranosti in izvajanju zadevne zdravstvene dejavnosti, se bo število zdravstvenih delavcev in sodelavcev v zdravstvenih organizacijah gibalo takole: Legenda: a — stanje 1980. leta; b — povečanje 1976—80 Zdravstveni dom Zobni Razčlemba Zdravniki terapevti Drugi Skupaj Vobčini a 49 32 196 277 b 11 2 44 57 Občine na a 255 185 1.056 1.496 območju ZD b 37 16 181 234 Občinemesta a 242 173 994 1.409 Ljubljana b 32 12 164 208 Regija Ljubljana a 400 300 1.670 2.379 b 73 44 308 425 Lekarae Razčlemba Farmacevti Drugi Skupaj V občini a 8 10 18 b 4 3 7 Občine na a 70 95 165 območju ZD b 8 9 17 Občine mesta a 68 92 160 Ljubljana b 7 9 16 Regija Ljubljana a 100 140 240 b 16 15 31 Bolnišnično in specialistično zdravstveno varstvo Zobni Razčlemba Zdravniki terapevti Drugi Skupaj Regija Ljubljana a 650 20 3.470 4.140 b 93 5 844 942 Socialna medicina in higiena Sodelavci Razčlemba Zdravnikivisoke izob. Drugi Skupaj Regija Ljubljana a 44 28 91 163 b 14 5 15 34 Občinska zdravstvena skupnost za svoje območje in v okvirih regionalne zdravstvene skupnosti ter zdravstvene organizacije bodo z ustvarjanjem pogojev za študij in strokovno izpopolnjevanje ob delu prevzele skrb za zdravstvene kadre, načrtovale in uresničevale njihov dotok skladno z ob-stoječimi kadrovskimi norrnativi, jih skladno razporejale po zdravstvenih dejavnostih, specialnosti in območjih ter skrbele za sorazmerno oziroma usklajeno obremenjenost. Z ustreznimi samoupravnimi sporazumi bodo opredelile naloge in temelje izvajanja štipendijske oziroma kadrovske po-litike na področju zdravstvenega varstva, kot tudi smernice za idejno-vzgojno preobrazbo študija na zdravstvenih šolah. 10. člen Občinska zdravstvena skupnost bo sodelovala v samoupravnem spora-zumevanju zaradi uresničitve dogovorjenih ciljev in nalog v okviru zdrav-stvene skupnosti Slovenije z gledišča oblikovanja enotnih izhodišč, osnov in meril za menjavo dela, kar bo zlasti: — omogočalo delovnim Ijudem v združenem delu uresničevanje nji-hove pravice do odločanja o tistem delu dohodka, ki ga izločajo za zadovol-jevanje svojih osebnih in skupnih potreb ter skupnih interesov na področju zdravstvenega varstva; — zagotavljalo iz dohodka zdravstvene organizacije na podlagi opravl-jenega dela in doseženih rezultatov v izvajanju programa zdravstvenega varstva enak družbenoekonomski položaj delavcev zdravstvenih organiza-cij, kot ga imajo drugi delavci v združenem delu; — usmerjalo razvoj zdravstvene dejavnosti skladno s programom zdravstvenega varstva, upoštevajoč razvojne stopnje posameznih dejavno-sti in območij, ter zagotavljalo izboljševanje materialnega položaja osnovne zdravstvene službe; — omogočalo nadzor nad izvajanjem srednjeročnega programa ozi-roma posameznih zdravstvenih dejavnosti in nad uporabo tako združenih sredstev. Skupnost bo v skladu z družbeno dogovorjenimi smernicami in verifici-ranimi potrebami sklepala samoupravne sporazume o osnovah plana tudi z drugimi samoupravnimi interesnimi skupnostmi. 11. člen V pospeševanju razvoja zdravstvenega varstva bo občinska zdravstvena skupnost sodelovala v združevanju in razporejanju sredstev za razširitev in nadaljnjo modernizacijo obstoječih ter postopno izgradnjo novih zmoglji-vosti, vključujoč še modernizacijo obstoječe in nabavo nove tehnične opreme ter uveljavljanje boljše in smotrnejše organizacije dela. Delovni ljudje, združeni v tej občinski zdravstveni skupnosti, bodo sku-paj z drugimi občinskimi zdravstvenimi skupnostmi v prihodnjem srednje-ročnem obdobju združevali na ravni regije sredstva za naložbe v zdrav-stvene zmogljivosti v predvidenem okviru 334.613.000 din. To pomeni glede na dejanske potrebe približno 45 % investicijskih sredstev. Za naložbe v tej občinski zdravstveni skupnosti bo v srednjeročnem ob-dobju namenjeno iz združenih sredstev regije 9,010.000 din. Po načelih vzajemnosti in solidarnosti bo potrebno mimo izpolnjevanja že prevzetih obveznosti omogočiti in izvajati vlaganja za primernejšo pro-storsko in boljšo tehnično ter ustreznejšo kadrovsko opremljenost osnovne in specialistične zdravstvene dejavnosti. K temu sodi tudi dopolni-tev in izpopolnitev lekarn kot nosilcev preskrbe občanov z zdravili oziroma sredstvi za zdravljenje in za varstvo zdravja. 12. čien Vrstni red, obseg in dinamiko izvajanja nalog iz tega samoupravnega sporazuma ter srednjeročnega programa razvoja zdravstvenega varstva bo na podlagi dotoka sredstev in po predhodnem usklajevanju z drugimi zdravstvenimi skupnostmi v regiji določila skupščina občinske zdravstvene skupnosti. O usklajevalnih ukrepih bo občinska zdravstvena skupnost na ustrezen način obveščala udeležence sporazuma. 13. člen V skladu z vzajemnostnim in solidarnostnim združevanjem sredstev med občinskimi zdravstvenimi skupnostmi v regiji bo ta občinska zdravstvena skupnost v sporazumu z drugimi zdravstvenimi skupnostmi podprla enot-nost prispevne stopnje za zdravstveno varstvo v okvirih regionalne zdrav-stvene skupnosti v prihodnjem srednjeročnem obdobju, ne oziraje se na različen ekonomski položaj posamezne občinske zdravstvene skupnosti. D. Solidarnostne, vzajemne in skupne naloge 14. člen Delovni ljudje in občani, združeni v tej občinski zdravstveni skupnosti, bodo s samoupravnim sporazumom o osnovah srednjeročnega plana re-gionalne zdravstvene skupnosti določili osnove za razvoj zdravstvenega varstva na območju regije z gledišča usklajevanja potreb in interesov, kre-pitve vzajemnostnega in solidarnostnega združevanja sredstev zaradi zmanjševanja razlik v možnostih za uresničevanje pravic iz zdravstvenega varstva na območju regije ter izvajanja oblik zdravstvene dejavnosti skup-nega pomena. S posebnim samoupravnim sporazumom se bo občinska zdravstvena skupnost sporazumela z drugimi zdravstvenimi skupnostmi glede združe-vanja sredstev ter opredelitve pogojev in meril za razdeljevanje tako zdru-ženih sredstev v okvirih Zdravstvene skupnosti Slovenije. 15. člen V okvirih regionalne zdravstvene skupnosii bo tudi za območje te občin-ske zdravstvene skupnosti uresničevana svobodna menjava dela po enotno dogovorjenih merilih ter načelih vzajemnosti in solidarnosti. Izhodišče bo načelo, da ustvarjajo zdravstvene organizacije dohodek na podlagi nepo-sredne menjave dela kot ovrednotenje opravljenega dela po družbeno in samoupravno dogovorjenih merilih. Pri oblikovanju enotnih meril za uresničevanje svobodne menjave dela v regiji bo regionalna zdravstvena skupnost in s tem tudi občinska zdravstvena skupnost upoštevala in izvajala izhodišča, kot jih bo določila skupščina Zdravstvene skupnosti Slovenije na način po zakonu oziroma kakor se bodo samoupravno sporazumevale vse zdravstvene skupnosti v SR Sloveniji. E. Prehodne in končne določbe 16. člen Občinska zdravstvena skupnost sama in v sodelovanju z regionalno zdravstveno skupnostjo bo na ustrezen način organizirala spremljanje ure-sničevanja obveznosti iz tega samoupravnega sporazuma. V ta namen bo prek skupne strokovne službe prilagodila in organizirala ustrezno eviden-co, nato pa analizirala vzroke za odstopanja ter predlagala oziroma obliko-vala in sprejemala ustrezne ukrepe kot samoupravne odločitve ali odloči-tve v soglasju z cbčinsko skupščino. Najmanj dvakrat letno oziroma tudi sicer po potrebi, bo obveščala ude-ležence sporazuma, delovne ljudi in občane ter njihove delegate o uresni-čevanju obveznosti iz tega sporazuma in tako oblikovanega oziroma spre-jetega programa. 17. člen Podpisnike občinskega sporazuma zavezujejo določbe sporazuma o osnovah plana občinske zdravstvene skupnosti in ustrezne določbe spora-zumov o osnovah plana regionalne zdravstvene skupnosti ter zdravstvene skupnosti Slovenije, ki jih sklene ta občinska zdravstvena skupnost. Določbe občinskega sporazuma zavezujejo tudi podpisnike samouprav-nega sporazuma o osnovah plana regionalne zdravstvene skupnosti ozi-roma podpisnike samoupravnega sporazuma o osnovah plana zdravstvene skupnosti Slovenije. 18. člen Ta sporazum je sklenjen, ko k njemu pristopita dve tretjini predvidenih udeležencev samoupravnega sporazumevanja v občini. Sklenitev ugotovi skupščina občinske zdravstvene skupnosti, ki hkrati poskrbi za njegovo objavo na način, kot velja tudi sicer za objavo družbe-nih dogovorov in samoupravnih sporazumov za cbmočje občine. Samoupravni sporazum se uporablja od 1. januarja 1976. Ljubljana, 4. 5. 1976 Podpisniki sporazuma: