ISSN 0040-7712 770040 771208 JANUAR 2003 LETNIK XXXX1 CENA 400 SIT Rf ( 5 fi c o E E c. ■o .0 G O "O g ° g- Ul 3 .Q ^ Q_ © *w C -* ' č o C- — ” S JS © —i >o © — 2 ©"‘c ■? 2 « 5 . ■A 5 ~ ® ^ E 8*1 1 O S" N S '>o* > 2 P - E ^ £ c co tj a.-zm 9 • IS ” C0 »- Z jq (8 a n« © N .. S S E -§.i C 3 St s č § 2 3 O 8 0-2; “-S .2 1 'Z © <0 +i »- t! £ aj Ego 75 | S K ©< > js* 5 ". flfl I «A 5 jff 4 ? C**g? -g 2 P «g| f AJlflf' r 3 i -E 0, . 1 : B / "S o | £“■ 2 *> i se Jm? / e 2 S) t tf §■& S 2 3 o) ¥ 0 ! ◄ 2 j, rr- ^ > CC CM > DQ t: S Vi Vfc *• J i CD ! $\\ i sc ■* o 2 «M JE N o « n “ ^ ^ C h *■„$ | £ > t O ^ -*-i 22 = 3 S 3 S« i o M ^ N > "R -c c ■te 4 ^ 2 'c o c 4= ® .c a> 2 2 E -2 *r- /n co rj ra ~ jd = jc -a 03 °- 113 x: B ® O O (0 T3 C O >.-!- — :=pO »O 2 13 2 j a3 ^ =5 g .2, o o ns z (fl c § 11 f g 5 ■' a o o > a> O® o! s r a i i E >w >g - sj as -2 _§ D ^ J2 < . °5 CM C0 .N 1 I F CM ^ t • • O >£/5 cm ^ a) d £ C 5 ) ^ o c < ^ cd II 1 86671 Revija za tehniško ustvarjalnost mladih JANUAR 2003, LETNIK XXXXI, CENA 400 SIT, POŠTNINA PLAČANA V GOTOVINI PRI POŠTI 1102 Revijo TIM izdaja Tehniška založba Slovenije, d. d. Za založbo: mag. Ladislav Jalševac Glavna urednica: Maja Jug - Hartman Naslov uredništva: Lepi pot 6, 1001 Ljubljana, p. p. 541, telefon: 01/479 02 20, faks: 01/479 02 30, e-pošta: cuden@tehniska-zalozba.si internet: http://www.TZS.si Naročniški oddelek: telefon: 01/479 02 24, e-pošta: mezan@tehniska-zalozba.si Revija izide desetkrat v šolskem letu. Naročite jo lahko na naslovu uredništva ali po telefonu. Posamezna številka stane 400 SIT, naročnina za prvo polletje pa 2000 SIT. Transakcijski račun: 07000-0000641 745 (Gorenjska Banka, Kranj) in 02922-0012171943 (NLB, Ljubljana). Celoletna naročnina za tujino znaša 8000 SIT (40 EUR). Devizni račun pri Novi ljubljanski banki, Ljubljana d. d., Trg Republike 1, 1000 Ljubljana: 900-27620-3250/6 Odgovorni urednik revije: Jože Čuden Lektoriranje: Ludvik Kaluža Trženje oglasnega prostora: Vesna Aljančič Računalniški prelom in izdelava filmov: Luxuria, d. o. o. Revijo ureja uredniški odbor: Jernej Bohm, Jože Čuden, Jan Lokovšek, Matej Pavlič, Aleksander Sekirnik, Miha Zorec, Roman Zupančič. Tisk: Tiskarna Ljubljana, d. d. Revijo sofinancira: Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport - Urad za znanost ter Urad za šolstvo. Na podlagi zakona o davku na dodano vrednost (Uradni list RS št. 89/98) sodi revija med proizvode, za katere se obračunava in plačuje davek na dodano vrednost po stopnji 8,5 %. Prispevkov, objavljenih v reviji TIM, ni dovoljeno ponatisniti brez pisnega dovoljenja uredništva. Fotografija na naslovnici: Maketa vojne ladje Bismarck, za katero je Franci Urh potreboval več kot 3000 ur dela, je v celoti izdelana iz pločevine. Dolga je 126p.mm.in težka nekaj nad 9 kilogrerfnov’ Poganjajo jo trije elektromot®r|i. Za svojnčKtop na koseški olimpiadijj? avtor fMlžel »učen aplavz. \ # ■?. JI ^Voto: Jože Košak mr januar 2003 KAZALO KAZALO 2 4 6 8 TRETJA KOSEŠKA OLIMPIADA. MARKLINOV SISTEM VODENJA (3- DEL) LETEČE KRILO - PARKFLYER. RAKETNI MODEL ŽIROKOPTER 11 12 14 16 27 28 30 31 34 36 39 PULT ZA RV-NAPRAVO MC-12 POSTOPKI IZDELAVE MODELOV ELSV - IZDELAVA ORODJA (1. DEL). IZDELAVA PODVOZIJ ELSV OBNOVIMO SI STARI MOPED (4. DEL) MINIATURNI BRUSILNIK. ZAŠČITA ZVOČNIKOV SPLETNI PRIPOMOČKI ZA INTERNET EXPLORER 5 MODEL TOVORNE LADJE (3. DEL). DOMA IZDELANO MILO TEKSTILNI OKVIRJI ZA SLIKE .. . NENAVADNA GUGALNICA 1 REPORTAŽA Tretja Koseška olimpiada JOŽE KOŠAK Že tretje leto zapored so Mestna zveza društev za tehnično kulturo - Ljubljana, Društvo modelarjev Ljubljane in Astronavt¬ sko raketarski klub V. M. Komarov organizi¬ rali in izvedli Koseško modelarsko olimpia- do. Zadnji teden v avgustu se je na gladini Koseškega bajerja in v njegovi bližini odvija¬ la prireditev, ki je imela namen obiskoval¬ cem in mimoidočim prikazati različna po¬ dročja in panoge modelarstva. Vsak dan po¬ poldne so se tam odvijala tekmovanja in de¬ monstracije ladijskih modelarjev, v nepo¬ sredni bližini bajerja pa so svojo dejavnost prikazali tudi letalski in raketni modelarji. Prireditev je pritegnila veliko pozornost ne samo mlajših obiskovalcev, temveč tudi odraslih, ki jih ni zanimal samo ogled mode¬ lov, ampak tudi možnosti za izdelavo in tek¬ movanja z njimi. Organizatorji so s termi¬ nom pred začetkom šolskega leta vsekakor dosegli svoj namen, seznaniti čim širši krog ljudi z različnimi panogami te tehnične de¬ javnosti. Mladi so se tako laže odločali za iz- venšolske aktivnosti, ki jih bodo obiskovali v novem šolskem letu. MZDTK - Ljubljana je prav v ta namen izdala tudi zloženko s pro¬ gramom prireditve, kratkim opisom tekmo¬ valnih področij in njihovimi tekmovalnimi pravili. V njej je bil tudi razpis modelarskih tečajev v Mladinskem tehničnem centru. Obiskovalci so tako dobili možnost celovite seznanitve z dogajanji na prireditvi in po¬ nudbo izobraževanja v ljubljanskem MTC. Tekmovalni del prireditve je potekal kot vsako leto doslej v panogah RV-modelov mo¬ tornih čolnov na električni pogon in na po¬ gon z motorji z notranjim zgorevanjem v hi¬ trostni in spretnostni vožnji ter z RV-modeli jadrnic kategorije F5G. Rezultati tekmovanj so odraz celoletnega dela, zato večjih prese¬ nečenj ni bilo. Pri modelih jadrnic je, kot je na Koseškem bajerju že kar tradicija, na re¬ zultate vplival tudi veter, ki je, predvsem v tekmovanju match race favoritom nekajkrat tudi ponagajal. Pohvalno pa je, da se med zmagovalci pojavljajo tudi nova imena mlaj¬ ših modelarjev, ki kažejo, da se za razvoj vrhunskega modelarstva ni bati. Prireditev je spet dokazala, da je bil cilj organizatorjev, ki so si ga zadali pred tremi leti, to je prikaz in popularizacija modelars¬ tva, nedvomno dosežen. V Ljubljani se mo¬ delarstvo kljub težavam, ki se pojavljajo, lepo razvija. Zrasel je nov rod mladih mode¬ larjev, ki dosegajo odlične rezultate ne samo na domačih, temveč posegajo po najvišjih mestih tudi na največjih mednarodnih tek¬ movanjih. Vsekakor bo k še večji prizadev¬ nosti in delovnemu poletu prispevalo tudi to, da sta Društvo modelarjev Ljubljane in Astronavtsko-raketarski klub Komarov po nekaj letih »brezdomstva« končno le prišla do prepotrebnih prostorov za izvajanje svo¬ jih dejavnosti. Andrej Vrbec in Tomaž Kogej z modelom rakete iz znanega TV-oglasa Start regate modelov radijsko vodenih jadrnic F5G Pred izstrelitvijo modelarskih raket ob Koseškem bajerju Tekmovanje modelov jadrnic F5G v panogi maraton poteka po celotni površini Koseškega bajerja. januar 2003 TIKI 5 2 Start modelov s pogonom na motor z notranjim zgorevanjem, kategorija PSR-V Modela kategorije FSR-V v boju za čim boljši rezultat Pri spretnostni vožnji modelov motornih čolnov je treba zahtev¬ no progo prevoziti čim hitreje in v čim krajšem času. Letos nobenemu od modelarjev ni uspelo prebosti vseh desetih balonov. Anton Šijanec z modelom rakete S3-nacio- nal na vzletni rampi Start modelov jadrnic v panogi match race Rezultati: Modeli motornih čolnov na pogon z motorji z notranjim izgorevanjem kategorij FSR-V FSR-V junior Modeli radijsko vodenih jadrnic F5G 5. regala za državno prvenstvo - mladinci mr 5 januar 2003 3 JL& JZ MAKETARSTVO Marklinov sistem vodenja o.dei) IGOR KURALT Vse Marklinove lokomotive otl serije 30 do 33, ki se napajajo z izmenično na¬ petostjo, imajo vgrajen elektromagnetni preklopnik, ki služi menjavi električnega pola v motorju. Ta sistem se uporablja pri velikosti HO in 1. Lokomotive velikosti Z (najmanjša velikost malih železnic) upo¬ rabljajo enosmerni tok, saj pri teh ni do¬ volj prostora za elektromagnetni preklop¬ nik. Od serije 34 dalje je elektromagnetni preklopnik zamenjal delta dekoder s to¬ varniško nastavljivimi štirimi kodami. Iz¬ popolnjeni delta dekoderji imajo vgraje¬ no štiripolno mikrostikalo za nastavitev petnajstih kod. Ta dekoder imajo vgraje¬ ne vse novejše lokomotive iz programa hobby. Modele lokomotiv z vgrajenimi delta dekoderji lahko upravljamo tudi s pomočjo digitalne centrale control unit. Vsi delta dekoderji so brez dodatnih funk¬ cij, zato luči v modelih lokomotiv svetijo tako močno, kakor hitro se te gibljejo. Ker lokomotive z vgrajenim elektromag¬ netnim preklopnikom ne morejo voziti v digitalnem sistemu, je Marklin ponudil dekoder C80 za Marklinove tripolne iz¬ menične motorje, ter C81 za enosmerne motorje. Te motorje v svoje lokomotive vgrajujejo predvsem drugi proizvajalci modelnih železnic, ki so izdelane za sre¬ dinski Marklinov sistem odvzema napeto¬ sti. Omenjena dekoderja se razlikujeta od delta dekoderjev po tem, da imata osem¬ deset kod, nastavljivih z osempolnim mi- krostikalom, ter funkcijo prižiganja in ugašanja luči. V digitalnem sistemu luči v modelih svetijo konstantno. Marklinovi modeli lokomotiv serije 37 imajo vgraje¬ ne petpolne motorje in digitalne deko- derje z možnostjo dodatnih funkcij. Ena teh funkcij je tudi, da lahko prek prevod¬ nega priklopa iz dekoderja, vgrajenega v lokomotivi, v vagonih prižigamo in ugaša¬ mo luči. Prevodne priklope uporabljamo namesto spenjač, zato nam v vagonu za to funkcijo ni treba imeti vgrajenega deko¬ derja. Originalno vgrajeni dekoderji, ki so zato, da se ne pregrevajo, nekoliko večji od tistih, namenjenih za naknadno vgrad¬ njo, zapolnijo ves prazni prostor v loko¬ motivi. Ker so ohišja modelov lokomotiv v večini primerov kovinska, tudi to pripo¬ more k boljšemu hlajenju sistema za vo¬ denje. Vsi modeli lokomotiv iz programa hobby in delta imajo vgrajen izmenični motor s tripolnim rotorjem. Digitalno vo¬ deni modeli pa imajo običajno vgrajene enosmerne petpolne motorje s stalnim magnetom, napajanje pa še zmeraj ostaja izmenično. Za vse starejše konvencional¬ ne modele lokomotiv, ki ne morejo voziti v delta ali digitalni tehnologiji, Marklin ponuja za njihovo posodobitev digitalni komplet s petpolnim motorjem in deko- derjem, ki nadomesti elektromagnetni preklopnik. Vsi sestavni deli v lokomoti¬ vah so med seboj kompatibilni, tako da lahko starejše lokomotive predelamo za digitalni sistem brez večjih posegov na modelu. Marklin pri seriji 37 in v nekate¬ re modele parnih lokomotiv vgrajuje Faulhaberjeve motorje, ki so brez ščetk ter zato tišji in tudi obstojnejši. Ker imajo vse Marklinove parne lokomotive pogon na pogonskih kolesih, je motor vgrajen v kotlu, dekoder pa v kabini ali tenderju. Pri novejši seriji 39 so vgrajeni samo mo¬ torji C-sinus in še sodobnejši digitalni de¬ koderji, ki sami zaznajo, v katerem siste¬ mu so vodeni in imajo še več dodatnih funkcij kot njihovi predhodniki. Motor C-sinus je revolucionarna Marklinova ino¬ vacija, ki je postavila na glavo dosedanji način delovanja motorjev pri modelnih Elektromagnetni preklopnik pri klasično vodenih lokomotivah skrbi za smer vožnje. Delta dekoder z vgrajenim štiridelnim mikrostikalom in mož¬ nostjo nastavitve petnajstih kod Nastavitev enega izmed osemdesetih naslovov lokomotive s po¬ močjo osempolnega mikrostikala vgrajenega na digitalnem de- koderju Zvočni dekoder, vgrajen v Marklinovi digitalni lokomotivi, omogoča lokomotivi zvok, ki se spreminja glede na hitrost, ter značilen glas sirene, kar da modelu še poseben čar. januar 2003 TEE.1 0 4 MAKETARSTVO Za nastavitev končne hitrosti na digitalnem dekoderju služi levi potenciometer, za nasta¬ vitev dolžine zavorne poti pa desni. Prerez motorja C-sinus Razsvetljava v potniškem vagonu je lahko povezana s tiri in sredinskim vodom neposred¬ no ali prek dekoderja, lahko pa tudi z lokomotivo prek prevodne spenjače. Glavne prednosti motorja C-sinus: - ne potrebuje vzdrževanja, ker deluje brez ščetk, - regulacija delovanja pri povečani obremenitvi, - odlična počasna vožnja, - izvrstna upočasnitev vožnje ob us¬ tavljanju, - možnost uporabe tako v konvencio¬ nalnem kot digitalnem načinu upravljanja, - digitalno priklopljiva ranžirna pre¬ stava. Serija 39 ima vgrajene najnovejše elek¬ tronske in digitalno vodene motorje C-sinus. Digitalni komplet, namenjen za posodobitev starejših Mdrklino- vih lokomotiv železnicah. Navitja niso več vrteči se rotor, ampak mirujoči sta- tor. Rotor vsebuje dvanajstpolni trajni magnet, ki obdaja stator zvončaste oblike. Njegovih devet polov po načelu trifaznega toka ustvarja vrteče se magnetno polje, ki za seboj potegne (zavrti) 12-polni rotor. Motor C-sinus ne potrebuje ščetk in za delovanje ne terja skoraj nobenega vzdrževanja. Poleg tcg;Cje moč upravljal¬ nega signala odmevnih senzorjev vedno enako velika. Zanj je tako kot pri klasičnih Marklinovih motorjih dovolj prostora za vgradnjo nad voznim podstavnim vozičkom lokomotive in lahko poganja pogonsko gred prek čelnih zobnikov, ki nudijo zelo malo upora. Že pri nizki napetosti se začne zelo mehko premika¬ ti in v celotnem območju vrtljajev zagotavlja visok navor. Prime¬ ren je za vse načine upravljanja, tako za analogno, delta kot digi¬ talno. Že pri nizkih vrtljajih doseže visok navor in s tem veliko vlečno moč. V primerjavi z običajnimi ima motor C-sinus tudi ob¬ čutno manjšo električno porabo. Veliko večja učinkovitost tega motorja stopnjuje tudi jakostne rezerve transformatorja. (se nadaljuje) Slika 28. Ena izmed novejših Marklinovih lokomotiv z vgraje¬ nim motorjem C-sinus, dvema dekoderjema in zvočnikom TTK.1 5 januar 2003 5 PRILOGA Leteče krilo - parkflyer TOMAŽ CESAR Veliko se piše in govori o hitrih, prodornih in atraktivnih mo¬ delih, ki pa so zelo zahtevni za letenje. To premami marsikaterega začetnika, da se odloči za nakup oziroma izdelavo takega modela, ki pa zanj nikakor ni primeren. Zato sem v teh zimskih mesecih spet sedel pred računalnik ter skonstruiral dokaj počasen in izred¬ no lahko vodljiv model parkflyerja, ki je za povrh še preproste gradnje. Vseeno pa se nisem odločil za klasično zasnovo modela, temveč za leteče krilo. Za vse tiste, ki ne vedo kaj je parkflyer, naj pojasnim, da je to počasen letalski model, krmiljen po višini in smeri, ki ga običajno poganja elektromotor. V našem primeru je krmiljen po nagibu ter višini, in kar je najbolj pomembno - izred¬ no lahko je vodljiv. Model je preprost za izdelavo in zato primeren za vsakega začetnika (slika 10). Najlaže ga spuščamo kar iz roke, kot pristajalno stezo pa lahko uporabimo najbližji travnik. Gradnja Kot lahko vidimo na slikah, je model sestavljen iz dveh delov, trupa in krila. Priporočam, da se najprej lotimo gradnje trupa (sli¬ ka 1). Na spodnjo, ukrivljeno vezano ploščo, pravokotno nastavi¬ mo rebra trupa, dodamo še dve nosilni rebri krila, ter sprednji in zadnji konec trupa, ki jih prej izrežemo iz topolove vezane plošče. Ko se deli skeleta lepo prilegajo med seboj, jih lahko zlepimo. Nato na zgornji strani trupa vlepimo še letvice s prerezom 6x5 mm in kos balze, skozi katero kasneje potegnemo žice za po¬ vezavo motorja s krmilnikom vrtljajev motorja (slika 6). Na spod¬ njem delu trupa pritrdimo še ploščico iz topolove vezane plošče (slika 7), ki nam bo v veliko pomoč pri štartu modela iz roke. Zdaj se že lahko lotimo sestave kril. Pri tem pazimo, da prvo rebro iz topolove vezane plošče s pomočjo šablone vlepimo pod pravilnim kotom, tako kot je to narisano na načrtu. Preostala re- Slika 1. Sestavljen trup in zaključka kril Slika 10. Parkflyer leteče krilo je primeren tudi za začetnike. bra izrežemo iz balze debeline 3 mm in jih obrusimo. Tako pri¬ pravljena zlepimo z vsemi štirimi vzdolžnimi smrekovimi letvica¬ mi prereza 5x2 mm (slika 2). Prilepimo še prednjo in zadnjo balzovo letvico (slika 3) ter ju obrusimo, da dobimo ustrezen profil. Krilci izrežemo iz 6-mm balze in ju obrusimo v pravo obli¬ ko. Preostane nam še izdelava zaključkov krila, ki obenem tudi povečata stabilnost krila v zraku. Ko na modelarski deski sestavi- Slika 2. Rebra kril so spojena s smrekovimi letvicami 3 x 2 mm. Slika 3. Dodamo balzo debeline 4 mm in jo obrusimo v pravilne izteke. Slika 4. Tako pripravljen model lahko do¬ končno zlepimo. januar 2003 TIKI 5 6 Slika 5. Vgradnja pogonskih in krmilnih komponent Slika 7. Ploščica iz topolove vezane plošče nam služi za start modela. Slika 6. Na sliki je lepo vidna pritrditev motorja in povezava s krmil¬ nikom vrtljajev. Slika 8. Model letečega krila je pripravljen za prvi polet. mo vse elemetne, nam preostane le še izdelava nosilcev za servo- mehanizma ter lepljenje sklopov med seboj (slika 4). Sledi prekrivanje modela s folijo. Začnemo s trupom in nada¬ ljujemo s krili, tako da folija s trupa sega vsaj 4 mm na krili. Do¬ bro je, da pri prekrivanju krila upoštevamo tudi negativno zvitje koncev kril. To najlaže napravimo tako, da pred končnim nape¬ njanjem folije podložimo zadnjo letvico krilca, toliko da je na koncu krila dvignjena za 15 mm, kot je tudi razvidno na risbi v prilogi (pogled C). LETEČE KRILO VRSTA MODELA: ZAČETNIŠKI PARK-FL YMODEL Z ELEKTRIČNIM POGONOM RAZPETINA KRILA: 1200 mm MASA MODELA: 380 g KRILNA OBREMENITEV: 18 g/dm 2 KONSTRUKCIJA: KLASIČNA KONSTRUKCIJA RV-NAPRAVA: 3-KANALNA, MINIKOMPONENTE, MEŠALNIK Pogon Za pogon sem uporabil Graupner- jev motor speed 280 FG 3 s preno¬ som 1 : 3, ki ga na¬ paja 7 celic Ni-Cd, 270 mA, ter eliso 11 x 4,7. S takim pogo¬ nom lahko z mode¬ lom brez večjih te¬ žav štartamo iz roke (slika 9) in letimo z njim od šest do osem minut. V mo¬ del bi brez težav vgradili tudi 500-m- Ah celice, kar bi znatno podaljšalo čas letenja. Letenje in krmiljenje Težišče modela prilagodimo položaju, ki je označen na načr¬ tu. Za krmiljenje uporabimo dva servomehanizma velikosti 11 mm, ki ju s krilci povežemo z jekleno žico 0 0,8 mm. Za zače¬ tek priporočam malce manjše hode krilc (+/- 5 mm, merjeno ob trupu). Nevtralni položaj višinskega krmila ni v ravnini profila, ampak je dvignjen za približno 3 do 5 mm. UPRAVLJANJE: VIŠINA, NAGIB, KRMILNIK VRTLJAJEV MODEL JE PRIMEREN: ZA ZAČETNIKE IN REKREATIVNO LETENJE Zaključek Leteče krilo je primerno tako za rekreativno letenje kot za prve modelarske korake. Gradnja poteka hitro, dodatno pa si jo lahko še olajšate z izdelanimi (CNC) rebri, ki jih lahko dobite pri avtorju članka (e-pošta: tomaz.cesar@telemach.net). TTK.C 5 januar 2003 7 MODELARSTVO Raketni model žirokopter JOŽE ČUDEN Način pristajanja raketnih modelov po načelu avtorotacije je v raketnem mo¬ delarstvu že dolgo znan, vendar je šele v zadnjem času pridobil na veljavi, ko je kategorija žirokopterjev S9 postala tudi disciplina svetovnih in evropskih prven¬ stev. V preteklosti so se že mnogi mode¬ larji preizkusili s tem zanimivim nači¬ nom pristajanja (slika 1), vendar so žiro- kopterji šele nedavno postali vroča tema ter področje eksperimentiranja in iska¬ nja optimalnih sistemov, ko so tekmo¬ valna pravila FAI natančno opredelila ka¬ rakteristike modelov in jasno definirala rotor kot sredstvo za spuščanje modela na zemljo. Ta mora biti iz trdnega mate¬ riala; različne folije se smejo uporabljati le kot sredstvo za prekrivanje trdnega skeleta krakov rotorja. Nekatere nejasno¬ sti v tolmačenju pravil so bile vzrok, da so se tovrstni modeli razvijali v dveh smereh. Prvi so modeli toge konstrukci¬ je, pri katerih po odpiranju modela deli trupa oblikujejo pristajalni rotor (sli¬ ka 2), drugi pa so v štartni konfiguraciji na videz povsem običajni modeli, kakr¬ šni se uporabljajo v kategorijah raket s padalom ali trakom (slika 3). Pristajalni rotor je zložen v modelu in se po vžigu odbojnega polnjenja izvrže iz modela, odpre in med pristajanjem ostane prek navezave spojen z nosilno raketo. Naši raketni modelarji so hitro osvojili obe za¬ snovi in kmalu ugotovili, da imajo pred¬ nost slednji, saj so preprostejši za izdela¬ vo in nezahtevni za pripravo na terenu. Poleg tega so lažji in dosegajo večje viši¬ ne, rezultat česar so seveda daljši poleti. Model, ki ga predstavljamo, sodi med modele druge zvrsti, ki že prevladujejo na vseh večjih tekmovanjih. Zasnovan jo po¬ dobno kot drugi tovrstni modeli, kljub temu pa se kar precej razlikuje od njih, saj ima glavo in krake rotorja v pretežni meri iz stiropora oziroma tršega ekstrudirane- ga penastega polistirena - deprona, ki ga modelarji vse pogosteje uporabljajo za gradnjo najrazličnejših modelov. Izdelava modela Trup Ker je trup (št. 1) izdelan povsem kla¬ sično, pri opisu izdelave ne bomo zahajali v podrobnosti. Edino težavo utegnemo imeti s kalupom, ki mora biti nekoliko daljši kot za modele kategorij S3 in S6; razlog je v večji dolžini krakov rotorja. Najcenejša rešitev je, da trup običajnega modela preprosto podaljšamo za tistih nekaj manjkajočih centimetrov, druga, precej dražja pa je nabava povsem novega kalupa. Pričujoči model je namenjen za tekmovanje v članski podkategoriji S9B (motorji totalnega impulza od 2,51-5,00 Ns) in mora imeti premer trupa najmanj 40 mm na razdalji 50 % celotne dolžine modela, ki ne sme biti manjša od 500 mm. Mladinci tekmujejo z manjšimi modeli (trup premera 30 mm in dolžine 350 mm) ter s t. i. A-motorji totalnega impulza do 2,5 Ns. Na dobro očiščen in z ločilnim sred¬ stvom (vosek Formula five) premazan ka¬ lup navijemo tri sloje steklene tkanine s površinsko maso od 23 do 30 g/m, prepo¬ jene z epoksidno smolo za laminiranje vrste LF. Če želimo obarvan trup, v smolo dodamo nekaj epoksidnega pigmenta (do 10 %). Skrbno iztisnemo vse zračne me¬ hurčke in ga pustimo na kalupu 24 ur, da se smola strdi. Trup na grobo obrusimo z brusil¬ nim papirjem zrna- tosti 180 ter ga snamemo s kalupa. S prehajanjem na vse finejši vodno- brusilni papir do zrnatosti 600 skrb¬ no zgladimo povr¬ šino in ga nato odrežemo na me¬ ro. Omenim naj, da v primeru, ko ni¬ mamo ustreznega kalupa, lahko trup izdelamo tudi kla¬ sično z navijanjem rjavega lepilnega traku, adapter pa zvijemo iz lista © 100-g pisarniškega papirja, ki ga im¬ pregniramo z epo¬ ksidno smolo. Model je sicer predviden za štart z batnega lanserja, vendar ga lahko iz¬ streljujemo tudi z rampe na dotik ali običajne paličaste rampe. Tedaj po¬ trebuje dve vodili (št. 2), papirnati ali plastični cevčici ustreznega premera, ki ju trdno prilepimo na trup; spodnjo nad prehodom adapterja v valjasti del trupa in zgornjo kakih 10 cm od zgornjega roba trupa. Stabilizatorji Klasični način izdelave stabilizatorjev (št. 3) iz balze debeline 0,8 do 1 mm je vsem dobro znan, zato tokrat predlagam nekoliko sodobnejšega - z laminiranjem izjemno tanke, 0,3 mm debele balze. Ker take balze ni mogoče kupiti skoraj nikjer, jo pripravimo sami. V ta namen potrebuje¬ mo pripomoček za natančno brušenje. Na kos debelejšega stekla z obojestranskim le¬ pilnim trakom prilepimo v razmiku 45 do 50 mm dva trakova 0,3 do 0,5 mm debele¬ ga pertinaksa, ki nam bosta služila za opo¬ ro pri brušenju (slika 4). Vmes vstavimo trak izbrane balze debeline do 1 mm, ki jo z brušenjem izmenično na eni ter na drugi januar 2003 TT3II 5 8 MODELARSTVO strani postopno tanjšamo na želeno debe¬ lino. Med obdelavo s finim brusilnim pa¬ pirjem, napetim na deščico, se opiramo na nalepljena trakova pertinaksa. Končno mero dosežemo s podlaganjem trakov pa¬ pirja pod obdelovanec. Pripravljeno balzo laminiramo z obeh strani z največ 30-gramsko stekleno tkani¬ no in jo prešamo med dvema kosoma de¬ belejšega stekla, ki ju premažemo z ločil¬ nim sredstvom. Stekli previdno stisnemo s svorami (slika 5), le toliko, da iztisnemo zrak, ter pazimo, da steklo ne poči. Boljši način je seveda z vakuumiranjem. gostim modelar¬ skim kitom na vod¬ ni osnovi (Belinkin brezbarvni lak Am- bient z dodanim smukcem za oseb¬ no nego). Površino sem nato nekajkrat prelakiral z brez¬ barvnim lakom Ambient. Približno 5 mm pod vrhom na glavi napravimo utor, v Ko se epoksidna smola strdi, razdvoji¬ mo stekli in previdno ločimo laminat. Če smo bili pri delu natančni, smo dobili po¬ polnoma gladko površino. Stabilizatorje z ostrim skalpelom izrežemo ob šabloni ter s finim brusilnim papirjem poravnamo robove in jih prilagodimo krivulji trupa (slika 6). Kljub veliki trdnosti laminata pazimo na smer letnic v lesu, saj bodo sta¬ bilizatorji tako še bolj čvrsti. Zaradi majh¬ ne debeline običajno profiliranje ni po¬ trebno. Na prvi pogled malce zapleten postopek daje odlične rezultate, in ko ga osvojimo, z njim bistveno skrajšamo čas izdelave stabilizatorjev. Stabilizatorje s sekundnim (CA) lepi¬ lom pritrdimo natančno na vsakih 120° ter spoj okrepimo z nanosom petminutnega epoksidnega lepila. Hkrati ob rob enega od stabilizatorjev prilepimo še spodnji konec tanjše (9 kg) povezovalne vrvice (št. 4) iz aramidnih vlaken (kevlarja). Glava Kot pri drugih podobnih modelih lah¬ ko glave (št. 5) stružimo iz balze, laminira¬ mo na kalupu, ulijemo iz poliuretanske pene ali oblikujemo iz stirodura. Za ta model sem uporabil kar stiroporni jajček, ki je ostal od krašenja ob velikonočnih praznikih. Nekoliko sem ga preoblikoval na ustrezen premer, dodal vsadilo iz ploš¬ čic deprona (slika 7) in spoje prekital z katerega vstavimo in prilepimo tanka ba¬ kreno žico (št. 6), na katero bomo s kljuki¬ cami (št. 7) iz jeklene žice 0,3 mm pritrdili napenjalne elastike (št. 8) za odpiranje kra¬ kov rotorja (slika 8). Sestavne dele iz stiropora oz. deprona lahko lepimo le z belim lepilom za les (npr. UHU coli), kontaktnim lepilom za stiropor (UHU por), posebnim sekund¬ nim lepilom za stiropor in seveda z epok- sidnimi lepili (slika 9). Lepila z jedkimi to¬ pili stiropor namreč raztapljajo. Rotor Naš model pristaja s štirikrakim rotor¬ jem. Krake (št. 9) dolžine 300 mm izrežemo iz deprona debeline 5 mm. Narezane trako¬ ve na zgornji strani obrusimo v profil (slika 10), kot je prikazano na načrtu. Nosilne ro¬ čice (št. 10) dolžine 50 mm izrežemo iz trde balze ali lipovine 5x5 mm, jih vstavi¬ mo v izreze v krakih in trdno prilepimo. Na spodnji konec vsake zabodemo in prilepi¬ mo kljukico (št. 11), ki jo oblikujemo iz je¬ klene žice 0,3 mm (slika 11). Nanje bodo napete elastike za pomik krakov. Če želimo doseči vrtenje rotorja, ki bo zaviralo spušča¬ nje modela, moramo na koncih krakov na¬ praviti zvitje, in sicer negativno (za približ¬ no 3 mm). To lahko dosežemo z ustreznim brušenjem, krivljenjem ali preprostim raz¬ rezom krakov na tri (ali več) segmente, ki jih postopoma zlepimo, spredaj zamaknje¬ ne navzdol (slika 12). Spoje okrepimo s tan¬ kim trakom steklene tkanine, za večjo trd¬ nost pa krake na obeh straneh in po vsej dolžini prelepimo s samolepilnim trakom. Ročice krakov se sučejo v nosilcih oz. tečajih (št. 12), ki jih najlaže izdelamo in TISI 5 januar 2003 9 zlepimo iz 1-mm vitroplasta ali pertinaksa. Sam sem uporabil ravno pravšnji maketarski U-profil iz polistire- na, ki sem ga razrezal na 10 mm dolge koščke in prevrtal v osi vrtenja (slika 13)- Za osi uporabimo kar skrajšane bucike (št. 13), lahko tudi take s plastičnimi gla¬ vicami. Nosilce zaradi naprej pomaknjenega položaja nosilne ročice prilepimo z epoksidnim lepilom na dno vsadila ne¬ koliko zamaknjeno (slika 14 ), prostor v sredini pa zapolnimo s kvadratnim košč¬ kom trde balze. Tega kasneje prevrtamo s svedrom 0 8 mm in izvrtino še nekoli¬ ko poglobimo. Vanjo prilepimo osred¬ njo palico (št. 14) rotorja iz lahke, okro¬ gle balzove letvice dolžine okoli 330 Cl O O >N aS -o o c a) -o d O CD 03 Od BLACK, Poštna številka in kraj:_ DECKER ^ MINI CRAFT G M&M proizvodnja in marketing d.o.o. Brvace 11, 1290 Grosuplje, tel.: n.c. 01/7866-500 faks: 01/786 30 23, servis tel.: 01/786 65 74 http://www.g-mm.si E-pošta: gmm@g-mm.si rili 5 januar 2003 33 Doma izdelano milo ALENKA PAVKO-ČUDEN Zgodovinski viri govorijo, da so Ba¬ bilonci izdelovali milo že 2800 pr. n. š., poznali pa so ga tudi Feničani 600 pr. n. š. Uporabljali so ga za čiščenje tekstil¬ nih vlaken, npr. volne, pred predenjem in tkanjem. O izvoru mila govori legenda, ki pra¬ vi, da ga je odkrila Rimljanka, ki je prala perilo v Tiberi ob vznožju griča Sapo, vrh katerega je bil tempelj. Opazila je, da so obleke, oprane na tem mestu, z mnogo manj truda postale čistejše kot tiste, oprane drugje ob isti reki. Dež je spral maščobo in pepel, ki sta ostala od živali, sežganih v templju. Nastala je milnica, ki je stekla po pobočju v reko in »zakrivila« čisto perilo. Tudi prvi otipljivi dokazi o uporabi mila izhajajo iz rimskih časov, torej le¬ genda le ni čisto iz trte izvita. Rimski zgodovinar Plinij je poročal o milu iz kozjega loja in lesnega pepela z dodat¬ kom navadne soli, ki je milo strdil. Suro¬ vine za milo, maščoba ter lesni pepel, ki vsebuje velik delež kalijevega luga oz. karbonata, so bile torej znane, še pre¬ den je bil razumljen kemijski proces na¬ stanka mila. Čeprav so bili stari Rimljani znani po svojih kopališčih, se milo tam naj¬ prej ni uporabljalo za osebno higieno. Podobno kot stari Grki so se med umi¬ vanjem natrli z olivnim oljem in zdrgni¬ li s finim peskom. Šele v 3. stol. n. š. so začeli v večjih mestih med kopanjem uporabljati milo. V srednjem veku se je milo malo uporabljalo, v 8. stol. pa je njegova izde¬ lava oživela v Italiji in Španiji. V medite¬ ranskih deželah so za njegovo izdelavo uporabljali rastlinsko maščobo, pred¬ vsem olivno olje. To milo je bilo mnogo bolj kakovostno kot tisto, izdelano iz ži¬ valskih maščob. Dandanes se milo seveda uporablja vsakodnevno. Dišeča mila so priljublje¬ no darilo, v zadnjem času pa je zelo mo¬ derna tudi izdelava domačega mila. Za izdelavo domačega mila potrebu¬ jete brezbarvno ali belo milo, dišave, barvilo, okrasne dodatke ter kalupe za ulivanje (slika 1). Naštete potrebščine prodajajo v hobijskih trgovinah. Milo, ki ga ponujajo, je izdelano iz čistih rast¬ linskih surovin, ne vsebuje dišav in je koži prijazno. Prosojno milo je primer¬ no za izdelavo mila z okrasnimi dodat¬ ki, npr. suhim sadjem, zrnjem, okrasni¬ mi figuricami ipd. Obe vrsti mila, pro¬ sojno in belo, sta primerni za obarvanje in odišavljenje. Izdelava domačega mila je hitra in enostavna. Milo je treba staliti, ga odiša- Slika 1. Potrebščine za izdelavo domačega mila viti in/ali obarvati, vliti v kalup ter po¬ čakati, da se strdi. Milo, ki ga prodajajo v hobijskih trgovinah, je večinoma mo¬ goče staliti v mikrovalovni pečici (300- 400 W, 3-5 min), s segrevanjem v vod¬ ni kopeli ali v pečici pri 80-90 °C. Em¬ balaža mila najpogosteje omogoča se¬ grevanje v mikrovalovni pečici, za vsak slučaj pa je vedno treba prebrati prilo¬ žena navodila. Z nožem odrežite ustrezno količino milne osnove (slika 2) ter jo dajte v manjši lonec. Slika 2. Z nožem odrežite ustrezno količino mila. Manjši lonec postavite v večji lonec, ki je toliko napolnjen z vodo, da se manjši lonec potopi vanjo. Vodo segrej¬ te in milo med taljenjem mešajte; pri tem pazite, da talina ne zavre. Ko se vse milo stali, počakajte, da se malo ohladi, preden ga nalijete v kalup. To je še po- Slika 3■ Milo skrbno stalite v vodni kopeli. sebno pomembno, če uporabljate pla¬ stične kalupe, ki se pri uporabi prevro¬ če taline lahko zvijejo in poškodujejo. Talina je ravno prav hladna, ko se na površini pojavi »kožica«. Staljeno milo nalijte v kalup, ki ste vanj ste položili okrasek, npr. suho rezi¬ no pomaranče. Ne porabite vse taline, nekaj jo boste potrebovali za sestavlja¬ nje obeh polovic mila. V hobijskih trgovinah prodajajo dve vrsti kalupov. Nekateri so dvodelni; pri teh je treba uliti dve zrcalni polovici mila in ju nato sestaviti. Drugi so eno¬ stavnejši, npr. ploščati reliefni in ne omogočajo izdelave 3D figur. Za izdelavo prosojnega mila z vdela¬ nim okraskom iz suhega sadja smo iz¬ brali dvodelni kalup okrogle oblike. Staljeno milo je treba naliti v en kalup do roba, v drugega pa približno 3 mm pod robom. Počakati je treba, da se talina strdi (10-30 min). Strjevanje lahko pospešite s hlajenjem v hladni vodni kopeli ali v hladilniku (pozimi pa tudi na zunanji okenski polici). Slika 4. Staljeno prosojno milo nalijte v oba zrcalna kalupa; v enega pred vlivanjem po¬ ložite rezino suhega sadja. 34 januar 2003 TE1LI 5 Za izdelavo obarvanega mila po¬ trebujete barvilo v tekočini ali barvni ploščici. Barvilo dodajte v talino in ga z mešanjem enakomerno porazdelite (slika 5). Podatki o potrebni količini barvila so zapisani na embalaži izdelka. Običajno za 250 g mila zadošča ena plo¬ ščica (približno 2 g barvila). Slika 5. Prosojno ali belo milo je mogoče obarvati z barvilom v tekočini ali ploščici. Obarvano talino nalijte v kalup in počakajte, da se strdi. Za izdelavo obar¬ vanega mila smo izbrali dvodelni kalup v obliki srca (slika 6). Slika 6. Obarvano talino nalijte v kalup: v eno polovico do roba, v drugo pa 3 mm pod robom. Po želji si lahko izdelate tudi odišav¬ ljeno milo. Zanj je v talino tik pred nali¬ vanjem v kalupe treba dodati predpisa¬ no količino dišavnega olja (slika 7). Za odišavljenje 100 g mila je običajno do¬ volj 5 kapljic dišavnega olja. V hobijskih trgovinah ponujajo dišavno olje različ¬ nih vonjev. Pri delu z dišavnim oljem je treba paziti, saj je koncentrirano in ne sme priti v stik s sluznico, npr. z očmi. Če se to vendarle zgodi, ga je treba izpra¬ ti z veliko vode in obiskati zdravnika. Slika 7. Za odišavljeno milo je treba v tali¬ no dodati dišavno olje. Ko sta zrcalni polovici mila strjeni, ju je treba sestaviti. Polovico, ki sega do roba kalupa, iztisnite iz kalupa. Drugi polovici, ki sega 3 mm pod rob kalupa, dotočite sveže staljeno milo (slika 8). Slika 8. Strjenemu milu dodajte »svežo« tali¬ no, da boste lahko »zlepili« obe polovici mila. Čez dodano staljeno plast povezni¬ te prvo polovico mila, še preden se »lepilna« talina strdi (slika 9). Povez¬ njeno polovico s prsti pritisnite v ka¬ lup, da se trdno sprime z drugo polo¬ vico. Pri tem lahko izmed sestavljenih plasti steče nekaj taline (slika 10), a to Slika 9- Eno polovico mila poveznite čez drugo, kije še v kalupu in je prelita s plastjo »lepilne« taline. Slika 10. Iz dveh polovic sestavljeno milo se mora popolnoma strditi. ni nič hudega, saj boste milo na koncu obrezali. Počakajte, da se »lepilna« plast taline popolnoma strdi. Strjeno sestavljeno milo vzemite iz kalupa in odvečni material na stikih odrežite z modelarskim nožem ali bri¬ tvijo. Delajte hitro, milo pa držite le na¬ rahlo, da se med prsti ne začne taliti (slika 11). Slika 11. Odvečni material na stiku polovic obrežite. TI!!” 5 januar 2003 35 Ko boste spoznali osnove izdelave mila, se lahko poigrate z uporabo dodat¬ kov in barvil. Prelivajoči barvni učinek dobite, če v kalup pred nalivanjem tali¬ ne z nožem nastrgate barvilo (slika 12). Slika 12. Milo z nastrganimi koščki barvila V talino lahko namesto suhega sadja dodate tudi zrnje ali semena, npr. nastr¬ gane lešnike (slika 13). Slika 13■ Milo z lešniki Z vlivanjem v različne kalupe ter igranjem z barvili je mogoče izdelati za¬ nimivo kolekcijo barvnih mil (slika 14). Slika 14. Kolekcija obarvanih domačih mil Tudi kolekcija mil z okrasnimi »hranljivimi« dodatki je prijetna za oko in je primerno darilo (slika 15). Tekstilni okvirji za slike ALENKA PAVKO - ČUDEN Za nami je obilica prostih dni. Upam, da ste se spočili in da ste pripravljeni na nove »rokodelske« izzive. Tokrat vam bomo v sliki in besedi pokazali, kako je mogoče hitro in dokaj enostavno z bla¬ gom preobleči stiroporni okvir. Naloga ni preveč zahtevna, potrebna pa je zmerna natančnost. Za delo potrebujete pravokoten stiro¬ porni okvir za slike ter modelarski nož, škarje in blago (slika 1). Pri delu pridejo prav tudi bucike in lepilo, ki ne topi stiro¬ pora, npr. belo lepilo za les. Slika 1. Za delo potrebujete pravokotni stiroporni okvir, škarje, modelarski nož in blago. Najprej stiroporni okvir z nožem dia¬ gonalno zarežete na vogalih (slika 2). Za¬ reza naj poteka od zunanjega do notranje¬ ga robu in naj bo globoka približno 2 mm. Pri rezanju pazite, da vogala ne prerežete. Rezilo noža naj bo ostro, da bo rez gladek. Slika 2. Stiroporni okvir na vogalih zare¬ žite od zunanjega do notranjega robu približno 2 mm globoko. Blago prelikajte in odrežite štiri trako¬ ve. Njihova dolžina naj bo enaka dolžini stranic na zunanjem robu okvirja, podalj¬ šani za približno 3 cm. Širina trakov naj ustreza obsegu stranice okvirja; blago mora okvir oviti. Trak položite prek stranice okvirja ter ga s topo stranjo rezila modelarskega no¬ ža zatlačite v diagonalno režo okvirja naj¬ prej na eni, nato pa še na drugi strani (sli¬ ka 3). Pri tem skrbite, da je blago na okvir¬ ju napeto. Slika 3 • Blago s topo stranjo rezila mode¬ larskega noža zatlačite v reže na vogalih okvirja. Štrleči konec blaga z ostrimi škarjami odrežite tik ob površini okvirja (slika 4). Nato obrežite blago tudi na drugem voga¬ lu okvirja. Slika 4. Štrleči konec blaga obrežite tik ob površini okvirja. Oba odrezana robova blaga s topo stranjo rezila modelarskega noža zatlači¬ te v reži na okvirju (slika 5). Pri tem pa¬ zite, da rež z rezilom ne raztegnete pre¬ več. Treba je še napeti blago vzdolž stra¬ nic okvirja. Okvir obrnite na hrbtno stran ter z modelarskim nožem ob ko¬ vinskem ravnilu zarežite vzdolžno režo. Od notranjega robu okvirja naj bo odda¬ ljena približno 1 cm. Globoka naj bo približno 2 mm, začetek in konec reže pa naj bosta poravnana z notranjima vo¬ galoma (slika 6). 36 januar 2003 TTKT 5 Slika 5. Odrezana robova blaga previd¬ no zatlačite v diagonalni reži na okvirju. Slika 6. Na hrbtu okvirja zarežite vzdolž¬ no režo, vzporedno z notranjim robom okvirja. Slika 8. Preostanek blaga odrežite na po¬ doben način kot na diagonalah ob voga¬ lih okvirja. Slika 9. Preoblečena stranica okvirja na hrbtni strani lečena stranica je na hrbtni strani taka kot je videti na sliki 9. Na lični strani mora biti blago napeto, ob robovih pa se ne sme gubati. Videti je takole (slika 10) ... Slika 10. Preoblečena stranica okvirja na lični strani Blago s topo stranjo rezila modelar¬ skega noža zatlačite v režo, podobno kot ste to naredili na diagonalah ob vogalih okvirja (slika 7). Slika 7. Blago s topo stranjo rezila zatla¬ čite v režo. Štrleči ostanek blaga odrežite tik ob reži (slika 8) in ga zatlačite v režo. Postopek ponovite tudi na zunanjem robu okvirja. Začetek in konec reže naj bosta od pravokotnega robu okvirja odda¬ ljena približno 1 cm, reža naj bo, podob¬ no kot prej, globoka približno 2 mm, od zunanjega robu pa oddaljena 1 cm. Preob- Preostale stranice okvirja preoblecite na enak način kot prvo. Celotni okvir je videti takole (slika 11) ... Slika 11. Z blagom preoblečen stiroporni okvir za slike Za preoblačenje okvirja smo uporabili potiskano bombažno platno, ki je dovolj togo, da ga je mogoče lepo napeti, in ki ne drsi po okvirju. Če boste okvir preob¬ lačili v bolj lesketajoče se blago, si boste pri napenjanju najbrž morali pomagati z bucikami, saj bo tkanina drsela. Če vam videz hrbtne strani okvirja ne bo všeč oz. če vam zatlačenje blaga v reže ne bo preveč uspelo, hrbtno stran prekrij- te s kartonskim okvirom. Ta naj bo malo manjši od stiropornega, na hrbtno stran pa ga prek blaga prilepite z lepilom, ki ne topi stiropora, npr. z belim lepilom za les. Ko boste osvojili tehniko preoblače¬ nja stiropora, se lahko lotite intarzijskih vzorcev. Na okvir narišite motiv ter po obrisih zarežite z modelarskim nožem. Površino prekrijte s kosom blaga ustrez¬ ne velikosti in oblike ter robove zatlačite v reže. Preostanek blaga obrežite in robo¬ ve dokončno zatlačite v reže. Okvir z eno¬ stavnim intarzijskim okrasom je prikazan na sliki 12. Slika 12. Z blagom preoblečen striporni okvir z enostavnim intarzijskim okrasom Spretnejši se lahko lotite zahtevnejše intarzije, kakršno kaže slika 13- Intarzij- sko je mogoče okrasiti vse vrste stiropor- nih izdelkov. Slika 13. Stroporni izdelki, okrašeni z zahtevno intarzijsko tehniko TTir 5 januar 2003 37 varno zavetje lesa Več pozornosti pri zaščiti in kasnejšem vzdrževanju moramo nameniti lesu, ki se nahaja zunaj stavb. Za ves nov les, ki bo izpostavljen hujšim vremenskim razmeram priporočamo uporabo Bellesa, brezbarvnega temeljnega premaza, ki les zavaruje pred modrenjem, glivami in insekti. Za nadaljnjo zaščito lesa pa imamo dve možnosti: lazurni premazi les dekorativno obarvajo, hkrati pa omogočajo, da struktura lesa ostane vidna. Izbor različnih nians je zelo velik, v Belinki vam omogočamo tudi izbiro drugačne, samo vaše nianse, ki jo pripravimo na posebnih mešalnih napravah. Druga možnost je prekrivna barva, ki tvori na površini lesa debelejši sloj, s tem pa tudi povsem prekrije značilni vzorec letnic. Te barve so primerne tudi za premazovanje manj kvalitetnega lesa. Tovrstni premazi (včasih še oljne barve) so bili v preteklosti edini, ki so jih uporabljali za zaščito lesa, po nekaj desetletjih prevlade lazurnih premazov pa zopet prihajajo v modo. V Belinki vam, prav tako kot pri lazurnih premazih, lahko ponudimo skoraj neomejeno lestvico različnih barvnih odtenkov. Tako kot osnovno premazovanje, pa je pomembno tudi redno vzdrževanje. Najhitreje propadajo zaščitni premazi (in z njimi ies, če jih ne obnovimo), ki so izpostavljeni neposrednim vremenskim vplivom (soncu, dežju) in so vgrajeni tako, da voda z njih slabo odteka. Kdaj je potrebno premaz obnoviti, ocenimo na podlagi njegovega zunanjega videza — obnova je potrebna, še preden postane površina lesa načeta. Lahko pa naredimo tudi preprost preizkus: na površino lesa nanesemo nekaj kapljic vode ter opazujemo, kako hitro se kapljice vpijejo v les. Čim hitreje jih les posrka, tem bolj je premaz potreben obnove. V primeru da kapljice tudi po dveh minutah ostanejo na površini, je zaščita lesa še dobra in obnavljanje ni Za vsa vprašanja smo vam strokovnjaki v Belinki na voljo na brezplačni telefonski številki 080 10 88 . Vabimo Vas tudi, da obiščete naslovu www.belinka.si. spletne strani na Les je najstarejši gradbeni material in v gradbeništvu ima še vedno pomembno vlogo. Sodobna industirja izdeluje sicer vrsto snovi, ki lahko nadomestijo les na mnogih področjih uporabe, večkrat celo z boljšimi lastnostmi ali za nižjo ceno. Toda les je edinstven. Cenimo njegov plemenit videz s pridihom narave, v našem življenju, hišah in stanovanjih je nepogrešliv. Zaščititi je treba vsak les, ker bo le tako dolgo ohranil svojo lepoto in uporabnost. Pri tem razlikujemo, ali je les namenjen notranji ali zunanji uporabi. Les, ki se nahaja v notranjosti stavb, praviloma zaščitimo samo z dekorativnimi premazi. Če je bil pravilno sušen, je možnost okužbe z glivami ali insekti majhna, proti novim »napadom« škodljivcev v suhem stanovanju pa dekorativni premaz zadostuje. oblikovanje: Žarkg Vodopivec, foto: Janko Ogrin Nenavadna gugalnica MIHA ZOREC Prav gotovo ni nikogar, ki se ne bi vsaj enkrat gugal na gugalnici. To priljubljeno igralo danes srečamo skoraj na vsakem igrišču. Kljub temu pa guganje ni prepro¬ sta reč. Po začetnem zagonu zahteva na¬ mreč usklajeno delovanje rok in nog ozi¬ roma ritmično prenašanje teže naprej in nazaj, pri čemer moramo upoštevati še Zemljino privlačnost in vztrajnost gibajo¬ čega se telesa. Seveda pa je malčku, ki se usede na gugalnico, prav malo mar za fizi- ko. Preprosto se usede na desko, nekaj¬ krat zamahne nogami in že uživa v guga- nju. Veliko bolj preprosto je guganje žič- nate gugalnice na sliki 1. Ta nenavadna gugalnica se guga kar sama, vsaj videti je tako. V bistvu jo poganja električni tok oziroma magnetno polje, ki ga ustvarja okoli žice - gugalnice. Gugalnica torej izkorišča enega izmed zanimivih in uporabnih učinkov električ¬ nega toka - magnetni učinek. Prisotnost magnetnega polja v žici, po kateri teče električni tok, lahko preprosto zaznamo s kompasom (sliki 2 in 3). Zanimivo pri tem je, da je smer mag¬ netnega polja pravokotna na smer toka in ne vzporedna z njim, kakor bi morda pri¬ čakovali. Zato moramo pred preizkusom kompas postaviti tako, da je kazalka vzpo¬ redno z vodnikom. Če ob žico, po kateri teče električni tok, postavimo magnet, začne med njima delovati magnetna sila. Ta sila je lahko privlačna ali odbojna, odvisno od smeri električnega toka. Prav gotovo se zdaj sprašujete, kako pride do nihanja gugalni¬ ce. Razumljivo je, da se žičnata gugalnica nagne proti magnetu, če skoznjo spu¬ stimo električni tok. Vendar pri tem še ne pride do nihanja. Gugalnica vztraja v tem položaju, dokler skoznjo teče električni tok. Če električni tok prekinemo vsako¬ krat, ko se gugalnica približa magnetu, pride do nihanja. To seveda lahko počne¬ mo ročno ali pa uporabimo preprost trik. V tem primeru moramo za izdelavo gugal¬ nice uporabiti z lakom izolirano žico. Pri tem en konec popolnoma ogolimo (slika 4), drugega pa vzdolžno le na spodnjem delu (glej povečavo na sliki 4). To storimo tok preneha teči, žica izgubi magnetno polje in privlačna sila preneha delovati. Privlačna sila Zemlje - gravitacija poteg¬ ne gugalnico nazaj v izhodiščni položaj. Pri tem se spet vzpostavi stik, električni tok začne teči, kar znova ustvari magnet¬ no polje okoli žice. Privlačnostna sila med žico in magnetom spet potegne gugalnico vstran in zgodba se ponovi. Ta nenavadna gugalnica lahko služi tudi kot preprost avtomat. Če v tokokrog zaporedno z gugalnico vežemo še žarni¬ co, dobimo utripalko. Izdelava Izdelava gugalnice je zelo preprosta. Najbolje je, če jo naredimo iz lakirane ži¬ ce debeline vsaj 0,5 mm. Nosilne stebričke, ki obenem služijo za dovod električnega toka, izdelamo iz približno 12 cm dolge žice. Na enem kon¬ cu žico dobro ogolimo - odstranimo izo¬ lacijski lak in jo ukrivimo v zanko (sli¬ ka 6). Drugi konec zapičimo v večji plutovi¬ nasti zamašek (slika 7), nato pa tudi na ® [THE 5 januar 2003 39 tem koncu, kak centimeter nad zamaš¬ kom, odstranimo izolacijo (slika 8). Gugalnico naredimo nazadnje. Kos ži¬ ce ukrivimo tako, da je spodnji del kak centimeter nad tlemi (slika 9). Opomba: Ta nenavadna gugalnica je zelo preprost izdelek, namenjen zabavni predstavitvi magnetnega učinka električ¬ nega toka. Zato je kot nalašč za popestritev ure fizike v osnovni šoli, saj jo lahko učen¬ ci izdelajo sami. Kljub temu pa zahteva ne¬ koliko potrpežljivosti pri zagonu. Električ¬ ni tok iz ploščate baterije 4,5 V ustvari na¬ mreč razmeroma šibko magnetno polje. IZID ŽREBANJA VELIKE NOVOLETNE NAGRADNE KRIŽANKE Rešitve križanke, objavljene v decembrski števil¬ ki Tima na strani 39, so: KOMPLETI, VAGON- ČEK, VOJNA ZVEZD in MAKETA. Med številnimi pravilnimi rešitvami, ki so do 21. decembra prispele v naše uredništvo, je žreb razdelil nagrade takole: 1. nagrado, potniški vagon ROCO (1 : 87), prej¬ me: Jože Zajec, Poljanska cesta 12, 4224 Go¬ renja vas 2. nagrado, plastični komplet STAR WARS, prej¬ me: Primož Homar, Ljubljanska cesta 44, 1233 Dob 3. nagrado, plastični komplet RENAULT R-8 GORDINI, prejme: Jošt Černe, Blejska Dobrava 108, 4273 Blej¬ ska Dobrava 4. nagrado, maketo hišice FALLER (HOJ), prejme: Matjaž Kolar, Na Brežini 34, 1231 Črnuče 5. nagrado, 21-delni komplet svedrov in nastav¬ kov za vijačenje (BBW): Miha Poje, Grčarice 41, 1331 Dolenja vas 6. nagrado, 8-delni komplet vbodnih žagic (B & D), prejme: Matic Knap, Paški Kozjak 53, 3320 Velenje 7. -9. nagrado, leseno sestavljanka WALACHIA, prejmejo: Tomaž Peloz, C. na Čuklje 23, Vrtojba, 5290 Šempeter, Tea Trstenjak, Dolinska c. 12, 6000 Koper, Andrej Kapš, Prečna 37, 8000 Novo mesto 10. nagrado: komplet plastičnih figur REVELL (1 : 72), prejme: Jernej Kos, Ljubljanska ulica 29, 2000 Mari¬ bor Vsem se zahvaljujemo za sodelovanje, nagrajen¬ cem, ki bodo nagrade prejeli po pošti, pa iskre¬ no čestitamo. Uredništvo PRVI KORAKI V NARAVOSLOVJE TIMOVI NAČRTI Bralce obveščamo, da imamo na zalogi vse TIMOVE NAČRTE: TIMOV NAČRT 1 - motorni letalski RV-model basic 4 star. 650,00 TIMOV NAČRT 2 - RV-jadrnica lipa 1. 550,00 TIMOV NAČRT 3 - RV-jadralni model HOT-94. 650,00 TIMOV NAČRT 4 - polmaketa letala cessna 180 . 700,00 TIMOV NAČRT 5 - RV-model katamarana KIM 1. 550,00 TIMOV NAČRT 6 - Timov HLG, jadralni RV-model za spuščanje iz roke. 550,00 TIMOV NAČRT 7 - RV jadralni model HOT-95 . 650,00 TIMOV NAČRT 8 - Timov HLG-2, jadralni RV-model za spuščanje iz roke. 550,00 TIMOV NAČRT 9 - tomy-E, elektromotorni jadralni RV-model. 700,00 TIMOV NAČRT 10 - polmaketa lovskega letala polikarpov 1-15 bis. 700,00 TIMOV NAČRT 11 - jadralni RV-model gita. 650,00 TIMOV NAČRT 12 - racoon HLG-3. 650,00 TIMOV NAČRT 13 - akrobat 40, trenažni motorni RV-model. 650,00 TIMOV NAČRT 14 - maketa vodnega letala utva-66H. 550,00 TIMOV NAČRT 15 - RV-model trajekta. 550,00 TIMOV NAČRT 16 - spitfire. 550,00 TIMOV NAČRT 17 - trener 40. 650,00 TIMOV NAČRT 18 - lupo, elektromotorni RV-model. 650,00 TIMOV NAČRT 19 - P-40 warhawk, RV-polmaketa za zračne boje. 650,00 TIMOV NAČRT 20 - potepuh, RV-model motorne jahte. 650,00 TIMOV NAČRT 21 - bambi, šolski jadralni RV-model. 650,00 TIMOV NAČRT 22 - Slovenka, RV-jadrnica metrskega razreda. 650,00 TIMOV NAČRT 23 - e-trainer, trenažni RV-model z električnim pogonom. 650,00 TIMOV NAČRT 24 - P-51 B/D mustang, RV-polmaketa za zračne boje. 550,00 TIMOV NAČRT 25 - messerschmitt Bf-109E, RV-polmaketa za zračne boje. 550,00 TIMOV NAČRT 26 - RV-polmaketa aeronca L-3. 550,00 TIMOV NAČRT 27 - fokker E III, RV park-fly polmaketa. 650,00 TIMOV NAČRT 28 - vektra, RV-model z električnim pogonom v potisni izvedbi ... 550,00 TIMOV NAČRT 29 - Eifflov stolp, 1 m visoka maketa iz vezane plošče. 550,00 UGODNOSTI IN NAGRADE ZA NAROČNIKE REVIJE TIM Za vse, ki želite prejemati revijo Tim na dom, objavljamo naročilnico. Lahko jo prefotokopirate ali kar prepišete in izpolnjeno pošljete na naslov: Tehniška za¬ ložba Slovenije, d. d., Lepi pot 6, 1000 Ljubljana. Prejeli boste položnico za plačilo naročnine ter si tako zagotovili nespreme¬ njeno ceno revije, poleg tega pa še 20-odstotni popust pri nakupu knjig in pri¬ ročnikov naše založbe. Izmed izpolnjenih naročilnic, ki bodo najkasneje do 20. januarja 2003 prispele na naš naslov, bomo izžrebali tri dobitnike lepih knjižnih nagrad. Med novimi naročniki smo tokrat izžrebali tri: to so Sabina Markelj, Dolenja Dobrava 28, 4224 Gorenja vas, Denis Saksida, Zalošče 26A, 5294 Dorn¬ berk in Katja Vrtič, Rošpoh 154, 2351 Kamnica. Čestitamo! NAROČILNICA Nepreklicno (do pisne odpovedi) naročam revijo TIM. Naročnino bom poravnal po položnici. Ime in priimek: Naslov: Poštna številka in kraj: Datum:Podpis: Vse morebitne spore rešuje sodišče v Ljubljani. 40 januar 2003 TIRI 5 I3OTVU 1- Jernej Čuček iz Novega mesta pri uspešnem vzletu modela diablotin mini iz roke na mo¬ delarski stezi in vzletišču Žadovinek pri Krškem. Podatki o modelu vrste fun-fly: razpetina kril 1280 mm, dolžina modela 1380 mm, masa 1600 g, krilna obremenitev 32 g/dm 2 , motor 7,3 cm 3 , propeler 12x4. 2. Maketo letala P-47, domačega proizvajalca MM modeli, je izdelal Janko Remic iz Ljublja¬ ne. Model z razpetino kril 1200 mm poganja 6,5-cm 3 motor MWS, krmiljen pa je s petimi servomehanizmi. 3. Dvanajstletni Nejc Strušnik iz Škofje Loke nam je poslal sliko makete Eifflovega stolpa, ki jo je napravil nekoliko drugače, kot smo predlagali v Timu. Z izjemo prve ploščadi, ki je iz vezane plošče, je Nejc po vzoru mnogih, ki ga izdelujejo iz vžigalic, stolp zgradil iz letvic s Prerezom 3x3 mm. Nastala je nekaj manj kot meter visoka pričujoča maketa, sestavljena iz skoraj 700 delov. 4. Mojca Benedejčič iz Tolmina se je odločila za zanimiv način izdelave okvirja za sliko. Uporabila je drobne prodnike in jih z epoksidnim lepilom pritrdila na belo plastično podla¬ go. 5. Nevenka Weiss, prva od dveh RV-pilotk v MD Bela Krajina, z maketo letala cassna Cardi¬ nal (Mantua model) na matičnem modelarskem letališču. Nevenka opravi letno kakih 150 poletov z različnimi modeli. Pri gradnji makete sta ji izdatno pomagala njena sinova mode¬ larja. Model z razpetino kril 2120 mm poganja štiritaktni motor OS max 20 cm’ s črpalko in dodatnim gretjem svečke. Foto: N. Čuden, J. Lokovšek, R. Pustavrh, J. Remic in N. Strušnik KAKO SE JE ZAČELA PRIHODNOST TEHNIKE IN TEHNOLOGIJE? Pri Tehniški založbi Slovenije z izdajo novih učbenikov, delovnih zvezkov in gradiv za predmet, ki se v novi devetletni osnovni šoli imenuje Tehnika in tehnologija, nadaljujemo tradicijo, ki je založbi dana že z njenim imenom. Tako so nastali učbenika in delovna zvezka Tehnika in tehnologija za 7. in 8. razred devetletne osnovne šole z gradivi. Njihovi avtorji so Slavko Kocijančič, Bogdan Sušnik in Ludvik Hajdinjak. Odlikuje jih predvsem sodoben konceptualni pristop, ki v središče dogaja¬ nja postavlja projekt - izdelek, ki si ga učenci zami¬ slijo in nato postopoma, korak za korakom uresni¬ čujejo po svojem načrtu. Ste že kdaj pomislili, da bi izdelali svoje vozilo? Tako, da bi se vozili z njim po zasneženi pokra¬ jini ali celo poleteli nad strehami sosednjih hiš? Ste misel opustili, ker se vam je zdelo, da ni¬ mate ustreznih gradiv, strojev in znanja? Če ste poiskali ploščo, nanjo pritrdili kolesa in se spustili po klancu, boste mogoče čez nekaj let načrtovali nova vozila za katero od znanih avtomobilskih tovarn. Takrat jih bodo že poganjali motorji, ki bodo ko¬ maj slišni in v okolje ne bodo spuščali škodljivih plinov. Sestavni deli bodo pretežno iz posebnih snovi, ki jih da¬ nes še ne poznamo, in vozniku bo ra¬ čunalnik pomagal pri varni vožnji. Prav o tem teče beseda pri tehniki in tehnolo¬ giji v sedmem razredu. Petrova zgodba v učbeniku kot rdeča nit povezuje tisto, čemur poenostavljeno rečemo teorija in praktično delo. Učenec Peter pooseblja katerega koli učenca ali učenko, njegov nemirni duh je nalezljiv, vsakdo želi izdelati svoj projekt, ki bi bil podoben njego¬ vemu. Peter si je izbral avtomobilček. Pot do uresničitve ni lahka, je pa mogoča in prav v tem je izziv te zgodbe. Učenec si nekaj želi in to tudi doseže, seveda ne brez tru¬ da, novega znanja in pomoči svojega učitelja. Ob ovirah, s katerimi se Peter na poti do cilja srečuje, so v učbeniku sproti nanizane učne vsebine. Poglavja se vrstijo tako, da pridobimo nova spoznanja, ko jih potre¬ bujemo (umetne snovi, elektrika, prenosi gibanja, ski¬ ciranje in pravokotna projekcija ter računalniško kr¬ miljenje). Upamo, da vas bo Petrova zgodba navdušila in boste tudi sami poskušali zasnovati in izdelati svojo napravo. Seve¬ da ni nujno, daje podobna Petrovi. Tudi ni pomembno, da se premika po trdnih tleh. Niti ni obvezno, da je vozilo. Lahko se le suče in poskakuje, ali pa mežika in piska. Lah¬ ko zasnujete model stroja ali nekaj čisto novega, česar svet še ni videl! Tako in podobno naj bi učenci sprejeli in uporabljali nova učbenika in delovna zvezka, saj so pisani prav zanje, da bi z njimi pridobili in osvojili znanja, ki bi jih nemara usmerja¬ la tudi k poznejši odločitvi za poklic. TEHNIKA IN TEHNOLOGIJA Učbenik za 7. razred devetletne osnovne šole 64 barvnih strani, 21 x 29,7 cm Cena: 3.057SIT TEHNIKA IN TEHNOLOGIJA -c.,. TEHNIKA IN TEHNOLOGIJA Delovni zvezek za 7. raziod devetletne osnovne šole TEHNIKA IN TEHNOLOGIJA Delovni zvezek za 7. razred devetletne osnovne šole 40 barvnih strani, 21 x 29,7 cm Cena: 2.448 SIT K delovnemu zvezku sodijo tudi gradiva, ki omogočajo izdelavo različnih projektov. Cena: 1.693 SIT Tehniška založba Slovenije Učna gradiva lahko naročite na naslovu: Tehniška založba Slovenije, d. d., Lepi pot 6, 1001 Ljubljana, p. p. 541, tel.: 01/429 02 25, faks: 01/479 02 30 e-pošta: tzs-lj@siol.net, spletna knjigarna: http://www.TZS.si ELI 5 • januar 2003 TELI 5 • januar 2003 • 17 N) O Prere z Topolova vezana plošča 3 nm ZcTnO O o o OO Leteče krilo Merilo 1:2 Risal in konstruiral: Tomaž Cesar Razpetina: Dolžina: Površina krila: Masa: Obremenitev krila: Gradnja trupa: Gradnja krila: Krmiljenje: Profil: Pogon: Akumulator: 1200 mm 640 mm 21 dni 2 380 g 18 g/dm 2 rebra - topolova v. p., balza rebra - balza višina, nagib Clark Y-z speed 280 / 6 V - 1 : 3 7 celic Ni-Cd, 270 mA h M ,LI 5 • januar 2003 ^IL* • januar 2003 • 21 18 • TIS.I 5 • januar 2003 TIRI 5 • januar 2003 • 23 Stranska plošča Pult MC-12 ~\ Osnovna plošča merilo 1:1 Držalo . DETAJL A 2:1 Pult za RV-napravo mc-12 Konstruiral: Janko Rant IRC 5 • januar 2003 • januar 2003 • 19