i'f^n r^iniuIiMit jntl Cimuiiunh-aiion (■liil>»l Cultttrv Jtij thc liOAminiK-MX Inlotmatuiit l.tmiliw. Sugv Sv* Yi»iU: V.tlniTi Press JAKI HOWK /. KAROl I'>v2 ■'l'iiim l'ans PinfugjiHlj I» Curporalr Sps-vch' Pcilish jiiuriulisin In Scirch iit j New Iilcnltl\. - ltturn.tl iif ( •iinniunK-alinn 47. .1: KhANI . Jims IWl lh< MwJu jnJ IViniH-tac» <'.imNul|ic P.>His Pis-s» l'IS.S ('ist! VHii.-ly and Ihc Sl;iU' Nc* EurnjKun IVrspccliscs. cdilcd h> J Keane. l-<>ndt*n \"cTs»» KKI'litil K IIAVS PI II R ITOI RailKiil IXmivtali/jlh'n Prjsis lmctn.rti.mjl 11. I IK^ <(> MliNt IMil R. lO/l 1W| -Pisnuj slmcn^kcniii p.iiünK:nlu ~ Diln (Siiholn.1 piilofjl .A\|iust 24 2.1 Ml'LCiAS (»llt lH Rl-V J 1 wl. CiHninunic.rti4)n jikI t unilol Nciuoiks and llic New ( ctin»iiiics«>l rummumcdli-itn CamlUHl^v Ptilils Pics^ PRZtWOKNKI. ADAM IWI P1.I1IU.-.1I Dvn.imii-s.il l ivromiic Rcl.nmv Tjsl jml S..ulh Pp 21 74 in Dcnuicra-cs and IViliticjl IrdtislnimdlitMi IlK'inics jml l::isl-(.cnirul 1 iir •• Pp IIJ- 12M in Nc» MciIm P'tltlK-v < i»mpaliili*c Pcr^Kctiscs in IVcsicm l-unipc. cdiicJ bs I) McOuall 4ml K Siiinc I »MidiHl Sage. Kl'S. VM.IKO 1912. Med .iniikiinntni/niiim in p«isiM*i.ij|j/mtim l.|ub(|.in.i l-D\' SPARKS. t Ol IN IWI li.im Sljic 1.. Market \Mi.it Ijwcin tiinipc Inhcrits liiMn iIk »est " Mcdu Dcscliip-mciit .»: II 15 SPI K HAI SI.AV Kl) I Wl Mni>/n'ii.i k.uniiiimiuniv med «si>bn(i Timard a Si*R>l..)!> i>l thc Prcv, louliiul i>l Cummunicalinn 2A. .1; <»ft-llll WII I.IAMS. RAYMOND l'l7n I ..iiiniiinK-jli»ns llatim>nds».>rlh Pcnjinn ('id cdltuinl /1:1 IW MII.AN |W1 Siwmiak ccsk.>sl>«cn>kch.i h.>»piid.ir«in " Iv.irha .»(»-.17 III Scptcmberl; .1-6. SANDRA BASK" ' Globalni mediji v lokalnih medijskih okoljih Tako je vrlina utemeljena v ljubezni ilu domovine: čast v samoljubju /amour propre/: naposled strah v ljubezni do \iimegboclo omejujejo. Pri tem država »pristaja« na skoraj popolno libcraliziicijo tiskanih medijev in obratno, elektronski mediji so praviloma izpostavljeni številnim nadzornim omejitvam. Pri tem je definiranje statusa televizije kot nacionalnega medija posebej vprašljivo. Večina predlogov medijskih zakonov ' Saildrii Basu;, asistentka na FDV I I 89 Tcoliia m piakvi. k-l .111. U. 11-12. LiuMjana I9skus oblikovanja lakih zakonskih določil v hrvaški medijski zakonodaji, na podlagi katerih bi izdajatelje časopisov, v katerih bi bili objavljeni članki, ki žalijo državo in nosilce državnih funkcij, kaznovali z izjemno visokimi denarnimi kaznimi. Ne glede na vse ugovore največjih opozicijskih strank in njihov bojkot v parlamentu tudi novi predlog zakona o obveščanju ščiti monopolni položaj državne televizije.' Direktor hrvaške nacionalne televizije (ki je kot poslanec vladajoče stranke zaščiten s poslansko imuniteto) v televizijski razpravi o novem medijskem zakonu razpravo z opozicijskimi predstavniki »popestri« s številnimi folklorisličnimi izjavami iz lastne biografije. Če vodstvo HRT definira nacionalno televizijo kot »katedralo hrvaškega duha« (kar je samo reminiscenca na izjavo nekdanjega direktorja BBC, da je to inštitucija po avtoriteti podobna »nacionalni cerkvi«), se slovenska država ne more odločiti med nacionalnim in političnim poslanstvom svojega edinega elektronskega medija. Če so mediji »politične institucije par excellence'' (Splichal, 1992: 120) in ne samo komercialne organizacije, je razumljivo, zakaj se v sprejemanju zakonodaje kot drugo temeljno vprašiinjc zastavlja urejanje »kulta profesionalnosti«. V lem koncpelu naj bi šlo za poskus združevanja modela tržne organiziranosti in koncepta demokratične vloge medijev. Medijska produkcija diskusijskih tem za javno razpravo osrednjih institucij političnega življenja kaže na posebno navezavo med javnostjo in politike.' ' v dveh poiTOinhnih ra/.n>dhah Fvtnpikcga s.Kii«j za Okwclwn« p«a>>cc The Sunday Times vs. UK (19791 in Luigens v» Avsifia (19S6V je sodiJče izJuial» it ugoluvitve. da sv«čju tiskanih medijev (Sparks, 1993b: 62). TV brez meja V začetku novembra Steve Blame »odpre« MTV za politiko. »Globalna« satelitska TV-postaja z največjim lanskoletnim pr(xlorom na evropski medijski trg pripravi panevropski referendum o evropskem združevanju. Vsi tisti, ki so poklicali tel. št. 44-71-757-7052 (bilo jih je 51%), so se odločili za združeno Evropo. Istočasno MTV prikaže dokumentarec Billa Carterja o Sarajevu - human interest story o vojni v Bosni in Hercegovini. % primcodvl z oiopsko. kjef w nminarji -javnj uslužlvnct-. ki piHrcduicio inlimnaciic vsem zamlcrmramm a pofilična JufUjMiii IHallin. Mincini. IVK4: !(4(MI44) ' Pn icm izbaixmo iz WUlMmvovcga lazlikovanja med «linmi -idealmmi. iipi mcdiivkih usicmov. jvlimuinim. p3lcni]lKličnim.komeraaliiiramdem|}4) P.Memaltvtičnisivlemje-jvlotiurnivnlem.ki ima vcvl» (WiUiamv. I97ft; l.VI), Cc je avuiritanii uvlem izvajal nadziii nadjavmnljo koliibUku miiči (»kaj ve vrne izzeči"). je v palemalivlu.'ncm viMemu nadrof načelu uiganizacijNkej» delovanja (liui. ki nadzirajo. obiCajno vidijo vehe kol čuvaje druKvne utedilve. politične vlabilnosli, nacionalnih inicrevov; torej, definirajo, .kaj naj bi bilo povedano.) V komcrcial. nem miKklu je nadzor način prakse: -Vse se lahko pove ... kar je mogoče pmedati piofitabilno- (Williams. 1976: I .VJ). Tipičen prunci palcmalisličnega medijskega sistema jc BBC Njcgtwo poslanstvo lahko ponazorimo z besedami lorda Reitha (dolgoletnega direktona). ki jc med generalno stavko leta 1936. ki ve je zavzemala za nacionalno medijsko homogc-oosl. izjavil: iz ptedpostavkc. da je BBC za ljudstvo in da jc vlada za ljudstvo, sledi, da BIK' mora biti za vlado v tem času knze. Za definiranje prcKesov globalizacije medijsivega prostora in globalnih medijev je treba najprej definirati njihov »protipol« - nacionalne medijske pokrajine in nacionalno televizijo. Že prej smo povedali, da nacionalna TV generira nacionalno življenje. Nacionalna televizija je »privatno življenje nacionalne države, ki se definira skozi intimne in majhne pomene vsakdanjega življenja«. Ti pomeni sc hitro pozabijo in so nerazumljivi za vsakega, ki jc zunaj tega obzorja. Ta »nakopičena privatnost« vsake nacionalne televizije na nek način onemogoča govor o televiziji »nasploh« (Ellis. 1991: 5). Televizija je vsakdanje življenje, ki proizvaja večino konverzacij-skega gradiva za vsakdanjo uporabo. Tudi če analiziramo vplive globalnih tehnoloških sprememb (satelitsko in kabelsko komuniciranje...) na lokalne medijske pokrajine, moramo up>oštevati. kako so ti mediji »podomačeni« - kako so umeščeni v rutino vsakdanjih praks (Morlev. Silverstone. 1991: 151). Televizija (in prej radio) sta izoblikovala »domačijski« stil razprav Ijanja o politiki in tako pripomogla k demokratiz^iciji odnosov med vlado in vladanimi. Znani so Rooseveltovi »pogovori ob kaminu«, ki so njegov glas umestili v domačnost poslušalčevega doma (Scannell. Cardiff. 1991). Skozi to privatizacijo državne sfere je politika postala kontinuirana vsakodnevna dejavnost. Obenem sta radio in televizija vplivala na (in spremenila) »družbeno hierarhijo oku.st)v«. Paternalistični medijski sistemi (kot so BBC. ZDF ali ORF) so praviloma zanemarjali te spremembe in so svojo vlogo definirali znotraj kulturno razsvetljenske paradigme. V okolju, kjer ni bilo konkurenčnosti med različnimi mediji, so imeli nacionalni mediji izključno vlogo pri vzpostavljanju p oglatcvanje omejeno na 15% cekMncga programskega časa (devet minut na uro j, Minimahio .30% predvajanih programov naj N bikievtopskeprudukcijc (dolgoročno naj bi ta delež zviiali na 60*., kot je predlagala Francija! KvornI sistem (omejevanje amcnikcga u^oza) uključuK nosice, tpon, kvize, oglalevanje la teletekst. Direktiva zahteva od držav člonK Skupnosti, da v prihodnosti (1995) ujxHtcsajo la dokičila v nacionahlih medijskih zakonodajah. Najnovejfc portičiki Evropskega medijskega in. utadi leali'. 28.5% uiadi navade. 24.5hi>tah »vcčetl. Ce vt na Unvenvki tclevi/iji na|bol| gledane odda|c tv Dnevnik 2. Utrip in popularni »anri. se na satelitskih programih predvsem gledalo ftlmi. nadaljevanke in spoil ' Ti miti so; -Big is Better- -More is Better-. -1/ginjanje Časa in prostora-. -Olohalna kulturna homogenost-. -ReSimo plaiwl Zeml|o-. -l/s-oz demokrwnie prek amcrKkc TV- in mit o -Novi ekonomski ureditvi- • Licenca a popularni ameniki kvi/ .Wheel of l=onunc- (I975) je prodana I ranciji (Tl-l - t-a Roue de la Fonune). Španiji (Antena J - tji rouleita de la Foituna). HrvaUfEo 15 in več piitfrMiKn. fcliil pospicihii Ca» itk-dinp Idcviziic 6 UI in 55 min Dcvci Icl kj>nqc |c «»'S. |t.BpoiJin|vlcv imciu na ia/|>olapi 15 in več prutnamin. kimumpciivki čav te ie rvi&al vamo /a «eiicm minut. Za rammcvanic teh pruceviv vc vklicujcmo na WiUiamvov pojem -vtnicture of Iccting- kot kuliutmi produkcito in repfodukcijo. ki nastaja kot aitikulaclja vvch načinov življenja m nanje ve luve/ujiičc načine ra/miiljanja o vvclu (Sjsarkv. I99J: 77). Izguba discipliniranega občinstva Leta 1966 je Fred Friendly odstopil s položaja predsednika CBS News. Vodstvo CBS se ni strinjalo z njegovo odločitvijo, da ne predvaja dnevno reprize popularne oddaje I Love Lucy zaradi pomembnega sporočila kongresa pred ameriško intervencijo v Vietnamu. Predsednik upravnega odiwra korporacije je svojo odločitev utemeljeval s preveliko izgubo dobička, kar bi imelo negativne posledice na zaupanje delničarjev (Bagdikian. 1983: VII). Odnos med komercialnimi in javnimi mediji je odnos med dvema modeloma trženja občinstva: ameriSka televizija (občinstvo kot trg - »kaj želijo gledati«) in evropska televizija (v službi javnosti - »kaj naj bi gledali«) (Ang. 1990: 104). Svoboda komuniciranja (in svobodno komuniciranje) naj bi bila glavna cilja medijskih politik večine držav. Evropska liberalna tradicija je svobodo tiska (razširjeno na vse medije) povezala s konceptom državljana. Deregulacija medijev v začetku 80-ih je neposredno vplivala na dekonstrukcijo javne sfere. Hkrati je to pomenilo dekonstrukcijo nocije svobode. Svoboda izražanja državljana postaja enakopravna svobodi korporativnega izražanja (Mattelart. 1991: 86-87. Schiller. 1989: 89-111)." Država naj bi zagotavljala normativno mrežo za zaSčito svobode medijev tako pred lastnim vplivom kot tudi pred vplivom oglaševalnega kapitala. V realnosti je večina zahodnoevropskih držav kot pomemben cilj svoje medijske politike zastavila zagotavljanje medijskega pluralizma: več programov naj bi omogočilo izražanje različnih mnenj v družbi in omogočilo odprtost/dostopnost teh kanalov različnim družbenim skupinam. Nacionalni medijski sistemi držav Vzhodne in Srednje Evrope, ki se lastninijo, obravnavajo razpoložljive frekvence kot ekonomski kapital. Običajno se kot argument za nelastninjenje elektronskih medijev upi>rablja teza o »pomanjkanju« razpoložljivih frekvenc (Horwitz. 1991: 24). Cc je za zahodne države značilen nekak-Sen duopoly: ena močna javna in ena močna komercialna televizija je za postsoci-alistične države značilna monopolna javno(državna) komercialna televizija. Obstajajo seveda razlike v načinih in obsegu državne intervencije znotraj medijskega področja. Tradicionalni nacionalni dnevniki (kot tipični monopoli) in državno regulirana RTV so primeri »cash cow« medijev: visoki dobički na vloženi kapital in nizko tveganje. Visoko rizični »one off« mediji (filmska produkcija, video, založništvo, satelitski in kabelski programi) so txivisni od kontinuirane konsumpcije in velikosti občinstva. »Cash flow« mediji so pomembni informativni kanali in imajo posebno politično vlogo. V večini primerov so deležni posebnega državnega nadzora in ureditve (preprečevanje koncentracije lastništva, vdora tujega kapitala...)." Z druge strani imajo »one off« mediji manjši politični vpliv, manj so predmet državne regulacije in toliko bolj odprti do komercialnega vdora (Tunstall. Palmer. 1991: 5-6). Pri odpiranju novih trgov (posebej poststKialističnih " I.cla I97S (C Vilumio «odiMe riuiirilo uilmjčiitK pncga iiiiiiinJina(a jmcirikc unlavc ludi na kiHparalivm |iov>ir Po Icj iidloCilvi imajo kofpofanjc uslavn» plaviai do otncWania javnmli o /adcvah javnega inicfru. Do icdaj veljavna dokinna Faimc« je od clekllontkih medijev lahlevala. da pon«:ajo o javno pomembnih vpiašjiijih v imenu obve«anja celotne vkupnoui Ipravica javiHnli. da je obvcšl^ena) S lo odločitvijo vodišča je bil model -zaupanja- med javnostjo in mediji zamenjan z nHxIelom •piofilnega- sodelovanja (kotpoiacije ponujajo oglaševalni denar v zameno za občinstvo). Britanski zakon prepoveduje povezovanje največjih komeraalnlh televiznskih postaj Z druge strani zakonodaja Esiopske skupnosti pieptneduje kakrine koli ome|ilve v medijskem povezovanju med člamcami skupnosti (Sparks. W3: 53) držav) prihaja do navezave zasebni kapital - država. Zaradi izjemno visokih stroškov infrastrukturne opreme (satelitski krožniki, kabelska napeljava) medijski uporabniki sami poskrbijo za infrastrukturo - korporacije pa za strojno-program-sko opremo. Komercializacija medijske pokrajine je običajno (xivezana s koncentracijo lastnine in ustvarjanjem oligo|x)lov. Medijski pluralizem ni sinonim za večjo možnost izbire, temveč predvsem za zagotavljanje neodvisnih komunikacijskih kanalov z možnostjo javnega nadzora. Globalizacija ne ustvarja avtomatično internacionalne sfere javnosti. Prav nasprotno, oživljanje nacionalnih javnosti je pogoj globalnih komunikacij. S komercializacijo namesto državljenjcm nastopi pos;i-meznik z različnimi konsumpcijskimi preferencami. Izginjajočo sfero javnosti zapolni mreža privatno definiranih svetov. Koncentracija lastnine v realnosti ne omogoča medijskega pluralizma." Svobodni trg tudi ne omogoča večje možnosti vstopa na medijski trg. l ako je v VB na primer treba imeti za ustanovitev nacionalnega dnevnika približno 20 mil. funtov, več kot 30 mil. za ustanovitev kabelskega televizijskega programa, več kot 50 mil. za franšizo glavne ITV in več kot 200 mil. funtov za postavitev novega satelitskega kanala (Curran. 1991: 93). Komercializacija medijev spreminja tudi odnos do občinstva. Disciplinirano občinstvo nekdanjih tradicionalnih medijev nadomešča fragmentirana javnost, ki jo je možno zajeti samo s »catch all« pristopom. Rezultat tega je vse večje neskladje med uredniško politiko (politično usmerjenostjo medija) in javnim mnenjem. Veliki nacionalni tabloidi pokrivajo politično popolnoma razcepljeno javnost. Podobni trendi veljajo tudi za nacionalno javno televizijo, kjer sc občinstvo razprši na nacionalne in transnacionalne komercialne satelitske in kabelske programe. Tudi argument, da svobodni trg onemogoča ideološki nadzor vsebine, nc drži. Lastniki velikih medijev politično usmerjajo vsebinsko naravnanost svojih časopisov. Kot lastniki uglednih dnevnikov vplivajo na oblikovanje nacionalne politične agende (Springerjev Die Welt. Ilersantov Le Figaro in .Murdtichov The Times). V državah, v katerih delujejo, večinoma podpirajo konservativne p«iliti-ke (izjema je bila nekdanja navezava med Bcrlusconijem in Craxijem, ki jo je pt) zadnjih lokalnih volitvah zamenjal za ekstremno desnico). Podoben političen vpliv so imeli tudi Reith na BBC ali Bredow v Nemčiji in danes Bacher v Avstriji (Tunstall, Palmer, 1991). Idealizirano poudarjanje marketinškc demokracije ne upošteva temeljne vloge oglaševanja pri financiranju medijev. RAI z 32%. ORF s 4(1% in ZDF polovico svojih sredstev dobijo z oglaševanjem in sponzorstvom (Cuilenburg, Slaa 1993: 160, Euromedia Research Group, 1992). Javna televizija sc vse bolj komer-cializira in poskuša prevzeti komercialne žanre in formate, zaradi katerih upada delež gledalcev. Ta premik pri večji produkciji popularnih zgodb in zmanjševanju »političnih tem« ni nov pojav. 7jx r.izumevanje tega obrata je treba upoštevati tele trende: internacionalizacija ekonomije m z njo povezana internacionalizacija produkcije " PrimerwKdnic AvMn|C äemika kcirjwracija WAZ nad/ira kiH SU-odltotno dva najveija dunajska dnevnika Neue kiorvne Zeitung 11 IHHIIHNI) m Kunei (4llstavljanju nacionalnih medijev, ki naj bi (re)producirali nacionalno kulturo (kot nasprotje popularni/»globalni« kulturi komercialnih programov). Kakšna je torej prihodnost javnih medijev konec tega desetletja? Če izhajamo iz Williamsove definicije »demokratičnega« medijskega sistema, ki je samo »stvar diskusije in imaginacije« (1976: 133) institucije, ki naj bi zagotavljale demokratične svoboščine, so vsekakor javni mediji. Ideja javnih medijev nikakor ni sinonim za javni monopol (države). Že prej smo povedali, da je praksa razvoja medijev v razvitih zahodnoevropskih državah pokazala, da je državna regulacija na področju radia in televizije izoblikovala bolj demokratične medije od deregulacije (in vpliva svobodnega trga) na področju tiskanih medijev. Za urejevanje nacionalnih medijskih sistemov Curran (1991; 48-49) predlaga štiri možne modele; model centralistično nadzorovane tržne ekonomije (konkurenčnost med mediji naj bi bila urejevana glede na javni interes). Država naj bi omogočila različne načine financiranja: od naročnine, oglaševanja, subvencij. Drugi model je »model mandatne tržne ekonomije«, kjer naj bi mediji predstavljali širok spekter različnih političnih mnenj in vrednot v družbi (nizozemski model medijske stratifikacije). V modelu »regulirane tržne ekonomije« naj bi država s pomočjo subvencij onemogočala lokalne (in nacionalne) monopole. Glede na to da visokonakladni časopisi »odvzemajo« oglaševalni denar manjšim, naj bi država s sistemom subvencij podpirala mnenjsko raznovrstnmt." Model državno regulirane in tržne ekonomije je kombinacija javnih, civilnih in švedski Prru Subsidies Doard sesuvliajo picdsuvniki vseh pojitičnlh slrafik Večina n|e(eovih suhvencii se dodeljuje časopisom, katerih občinsivo nc presega polovice celotnega občiiistva v določeni regiji Med vladavino socialdemokratov je največje subvencije prejemal konzertauvni Svenska Dagbladet. ki je najbolj krttinral takratno vlado Denar priteka v sklad od davkov na oglaševanje (Artick 19. 199J: 87) Avstrijska vlada subvenaonira vse časopne (vključno t vis»)kooa-kladrami) in ta to kino poraM 9.1 mU tJSD (Anick 19. 1993: 36-27). tržnih področij. Komercialno področje naj bi bilo pod minimalnim državnim nadzorom in bi se izoblikovalo s pomočjo prodaje franSiz komercialnim organizacijam. Tako pridobljena sredstva naj bi se uporabljala za razvoj civilnega (in javnega) sektorja in bi omogočala večjo kulturno in mnenjsko diverzifikacijo. Odločitev med javnimi/komercialnimi mediji ali nacionalnimi/globalnimi mediji je predvsem odločitev o zaščiti avtonomne nacionalne sfere javnosti. irrERATiiRA ANG. ttlN ( 1941 ) Despriarh Srrking Ihr Audirner Umdiiii RiHjlIcdgc APPADURAl. ARJIIN (1990) DnjuiHtufc and Difference in Ihe Glohal Cullmal Ecooomy. Tttron Culam imrf Soatly 7(2-3): 295-310 BAGDIKIAN. BF.N 11 (1983) The Medu, Mtmopoly Bo«on Beacon Pre« CARVimi. ROD (1992) TTie Recominirtion o( Glotial Media Markciplace v C.mmunKmon Research 19(6): 705-724 CUILENBURG. J. IN P SLAA ( 1993) Krom Media Policy limarifc a National Cooimunicatiom Policy Broadening the Scope v European Journal of Commumcaaon 8(2): 149-173 CURRAN. JAMES (1991a) Rethinking the Media asa PuMic Sphere v P Dahlgren in C Sparks (ur.) Communication and Citizenship. London Roulledgc. CTJRRAN. JAMF.S (1991b) Mass Media and Demoaacy: A Rcappraruil (82-117) v Curran J. in Gurevhch M (ur ) Mass Media and Society. London: Edvard ArnokJ ELLIOT. PHILIP (1990) Intelleciuals. the -inlormatuin society- and ihe dùappearance o< the public sphere v Collins. Curran (ur.) Media Culture A Society A Critical Reader London Safe ELLIS. JOHN ( 1991 ) faible fictions London: Routledge (6 ilda)a) Euromedia Research Group ( 1992) TV .Kledia in Western Europe. luindon: Sage. FERGUSON. MARJORIE (1992) The Mythology about Globalization v European J,mmal of Communication. 7( I ): 69-93 GARNHAM. NICHOI.AS (1990) Capitalism and CommunKatm, Undon Sage Halhn. Daniel in Paolis Mancini (1984) Speaking ol the President: Political Structure and Representational Form in U.S. and llahan Television .News V Theory and Society. 13(6): 82St-851 HORWrrZ. ROBERT ( 1991 )The First Amadmcnl Meet Some New Technologies: Broadcasting. Common Carriers, and Free Speech in 1990s v Theory and Society 20 ( I ): 21-73. MANCINI. PAOLO (1993) Between Trust and Suspicion: How Political Joumalisls Solve the Dilemma v European Journal of Communicanon. 8(1): 33-51 MATTELART. ARMAND ( 1991 ) Adrenuinf International Undon: Roulledgc Morley. David in Roger Silverstone (1991) Communicalion and Contcn:elnographic perspectives on the media audience (149-163) v Jensen. Jankowski (ur ) A Handbook ov ^fualltatiye Methodologies far Mass Communicalion Research txindon: Routledge NEGRINE. R INS PAPATHANASSOPOl'LOS(I991)The IntemationalizaiionofTckvisionv £azop«in/oi.rii