Veronika Slemenšek1, Polona Selič-Zupančič2, Marija Petek Šter3 dejavniki, ki pri študentih medicine vplivajo na izbiro specializacije – poudarek na družinski medicini The Factors Influencing Medical Students’ Choice of Specialty – An Emphasis on Family Medicine IZvLEČEK KLJUČNE BESEDE: študenti medicine, družinska medicina, klinični mentor, izbira specializacije IZHODIŠČA. Podobno kot odločitev za študij medicine je tudi izbira specializacije osno- vana na podlagi številnih dejavnikov, ki vključujejo profesionalne in zasebne vidike življe- nja. V zadnjih letih opažamo pomanjkanje interesa mladih za družinsko medicino. Namen raziskave je bil prepoznati dejavnike, povezane z izbiro specializacije iz družinske medi- cine pri študentih zaključnega letnika obeh medicinskih fakultet. METODE. Za potrebe raziskave je bil izdelan vprašalnik o dejavnikih, ki so vplivali na odločitev za študij medi- cine, o trenutnem interesu za družinsko medicino, vprašanje o najbolj zaželeni speciali- zaciji in dejavnikih, ki vplivajo na to izbiro. Vprašalnik je bil razdeljen 237 študentom šestega letnika Medicinskih fakultet Univerze v Mariboru in Univerze v Ljubljani, sode- lovalo je 210 študentov. REZULTATI. Stopnja odziva je bila 88,6%, 64,8% sodelujočih z lju- bljanske medicinske fakultete, 70,3 % sodelujočih je bilo študentk. Interes za specializa- cijo družinske medicine je izkazalo 27 % študentov, 10 % bi jo izbralo kot prvo željo. ZAKLJUČKI. Študenti, ki imajo interes za specializacijo družinske medicine, se pomem- bno razlikujejo od drugih študentov. Zainteresirani za družinsko medicino so manj pro- fesionalno ambiciozni, več jim pomeni družina, poistovetijo se s temeljnimi značilnost- mi stroke. Pomembno vlogo pri odločitvi za specializacijo družinske medicine ima mentor na kliničnih vajah. Krepitev mentorstva v družinski medicini na dodiplomskem nivoju smo prepoznali kot enega ključnih zunanjih dejavnikov, ki bi lahko vplival na večji inte- res študentov za kasnejšo odločitev za specializacijo iz družinske medicine. abSTracT KEY WORDS: medical students, family medicine, clinical mentor, specialty choice BACKGROUNDS. As the decision to study medicine, the choice of medical specialty is based on several factors, including aspects of professional and private life. In recent years, 403Med Razgl. 2021; 60 (4): 403–13 • Raziskovalni članek 1 Veronika Slemenšek, dr. med., Katedra za družinsko medicino, Medicinska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Poljanski nasip 58, 1000 Ljubljana; v.slemensek@gmail.com 2 Prof. dr. Polona Selič-Zupančič, univ. dipl. psih., Katedra za družinsko medicino, Medicinska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Poljanski nasip 58, 1000 Ljubljana 3 Prof. dr. Marija Petek Šter, dr. med., Katedra za družinsko medicino, Medicinska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Poljanski nasip 58, 1000 Ljubljana; Zdravstveni dom Trebnje, Goliev trg 3, 8210 Trebnje mr21_4_Mr10_2.qxd 24.12.2021 7:57 Page 403 404 Veronika Slemenšek, Polona Selič-Zupančič, Marija Petek Šter dejavniki, ki pri študentih medicine … a lack of interest in family medicine has been noted. The purpose of the research was to identify the factors affecting the choice of specialty among final year students of both medical schools in Slovenia. METHODS. For the purposes of our research, a question- naire was developed, with questions about the factors influencing the decision to study medicine, current interest in family medicine, the question on the most preferable spe- cialty, and factors that influence this choice. RESULTS. The questionnaire was distribu- ted among 237 sixth year students of the Faculties of Medicine at the University of Maribor and University of Ljubljana, 210 of whom participated in the survey. The response rate was 88.6%, with 64.8% of respondents coming from the Faculty of Medicine in Ljubljana and 70.3% of participants being female. Interest in the family medicine specialty was shown by 27% of students, with 10% having listed it as their first option. CONCLUSIONS. There is a significant difference between students with an interest in family medicine and those without. Those interested in family medicine are less career ambitious, more family oriented, they identify with the core competencies and value a supportive clini- cal mentor. Establishing a strong family medicine mentorship at the undergraduate level was identified as one of the key external factors that could increase the interest of stu- dents in family medicine as a career choice. gije, ki bi v času študija študentom medi- cine dale boljši vpogled v posamezne spe- cializacije in delo v njih. Tako bi študenti ob zaključku študija imeli več informacij, kar bi olajšalo izbiro specializacije in dopri- neslo k bolj enakomernemu in racionalne- mu razporejanju kadra v zdravstveni oskrbi. Podatki iz Eurostata kažejo, da imamo v Sloveniji 3,2 zdravnika na 1.000 prebival- cev, v Avstriji 5,2, povprečje med državami EU je 3,8. Prav tako je pod evropskim pov- prečjem naš delež družinskih zdravnikov, ki je v EU 21 %, v Sloveniji pa 19 % (3). Temelj vsakega zdravstvenega sistema je primarna oskrba in zaskrbljujoče je dejstvo, da se za specializacijo družinske medicine odloča premalo mladih zdravnikov, kar je globalni problem, pristopi k reševanju pa so različni, saj univerzalne rešitve žal ni. V ZDA so metode za povečanje zanimanja med drugim brezplačno članstvo v Združenju ameriške akademije za družinske zdravnike (The American Academy of Family Physicians, AAFP), podpora interesnim skupinam za družinsko medicino na medicinskih šolah in vsakoletna konferenca za študente in spe- cializante družinske medicine (4). IZHOdIšČa Kariera v zdravniškem poklicu in izbira spe- cializacije je več let trajajoč proces, ki zaznamuje posameznikovo življenje. Večina študentov prične študij medicine z obliko- vano idejo o svoji poklicni poti, te ideje pa mnogokrat temeljijo na predpostavkah in nejasnih predstavah o zdravniškem pokli- cu. Med študijem se učimo na dokazih temelječe medicine, pri odločitvi za spe- cializacijo pa velikokrat prevlada tradicija, seznanjenost s specializacijo in »šesti čut« oz. izbira »po občutku« (1). Posledica tega je razhajanje potreb družbe po določenih zdravstvenih panogah in velikosti kadra v le-teh. Boljše razumevanje procesa izbi- re specializacije bi tako lahko privedlo do boljšega ujemanja potreb družbe in zdrav- stvenega sistema. Dejavnike, ki vplivajo na izbiro specia- lizacije pri študentih medicine, so preuče- vali številni raziskovalci. Ugotovitve bi lahko strnili v trditev, da je izbira speciali- zacije iskanje ravnovesja med kariernimi potrebami posameznika in značilnostmi specialnosti (2). Na osnovi rezultatov razi- skav bi bilo mogoče uvesti različne strate- mr21_4_Mr10_2.qxd 24.12.2021 7:57 Page 404 Družinska medicina je temelj obravna- ve obolelih ljudi in ima specifično odgo- vornost do zdravja v skupnosti. Nekatere glavne značilnosti stroke družinske medi- cine so v bolnika usmerjena zdravstvena oskrba, celovit pristop s sočasnim obvla- dovanjem kroničnih in akutnih stanj ter pro- mocijo zdravja, usmerjenost v skupnost in celostni oz. holistični pristop, ki pomeni uporabo bio-psiho-socialnega modela ob upoštevanju kulturnih in bivanjskih raz- sežnosti (5). Študenti zaključnih letnikov medicin- ske fakultete nekatere značilnosti stroke dobro poznajo in razumejo že pred oprav - ljanjem vaj iz družinske medicine, ne zave- dajo pa se nekaterih drugih pomembnih kompetenc specialistov družinske medici- ne. Študenti poznajo in razumejo kompe- tence, kot sta vodenje primarne oskrbe in v bolnika usmerjen pristop. Slabše pa poznajo uporabo specifičnega načina odlo- čanja, ne zavedajo se pomena ravnotežja med potrebami posameznika in potrebami skupnosti ter ne poznajo koncepta holizma, kar so pomembni dejavniki, ki jih mora poznati in pri delu upoštevati družinski zdravnik (6). S pregledom dejavnikov, ki so študentom pomembni pri izbiri speciali- zacije iz družinske medicine, smo želeli ustvariti podlago za nadaljnjo razpravo in razvoj strategij za povečanje zanimanja za to specialnost med študenti medicine in mladimi zdravniki v Sloveniji. mETOdE Preiskovanci K sodelovanju smo povabili vse študente šestega letnika medicine, ki so v študijskem letu 2018/2019 obiskovali predmet Primarno zdravstveno varstvo na Medicinski fakul- teti Univerze v Ljubljani (MFUL) in pred- met Družinska medicina II na Medicinski fakulteti Univerze v Mariboru (MFUM). Oba predmeta se izvajata v šestem letniku štu- dija medicine pod okriljem Kateder družin- ske medicine MFUL in MFUM. Razdeljenih je bilo 237 anket, pridobili smo 210 reše- nih anket, stopnja odziva je bila 88,6 %, od tega je bilo 64,8 % študentov z ljubljanske fakultete. 70,3 % sodelujočih je bilo štu- dentk. Potek dela Anketo so študenti izpolnili prostovoljno in anonimno ob začetku pouka pri predmetu Primarno preventivno zdravstvo oz. Družin - ska medicina II. Uporabljena orodja Anketa je bila sestavljena iz dveh delov. Začetni del je bil namenjen zbiranju infor- macij o demografskih podatkih. Drugi del vprašalnika je študentom ponujal 15 dejav- nikov za izbiro študija medicine, vprašanja so bila oblikovana na osnovi pregleda lite- rature in soglasja raziskovalcev. Sledilo je vprašanje o najbolj zaželeni specializaciji, če bi lahko študent izbiral brez omejitev. Študenti so lahko napisali dve izbiri in nato odgovorili na odprto vprašanje o razlo- gu za izbiro. Naslednje vprašanje je bilo o trenutnem interesu za družinsko medi- cino, izraženim z Likertovo lestvico. Z Likertovo lestvico merimo stališča od skrajno slabih do skrajno dobrih. Pri tem ne merimo lastnosti posameznika, ampak nje- gov odnos do določenega pojava, v našem primeru interesa za specializacijo družin- ske medicine, za katero je lahko posamez- nik popolnoma nezainteresiran ali zelo zainteresiran, ter nekaj stopenj interesa med skrajnostma. Zadnje vprašanje je poiz- vedovalo po ključnih dejavnikih, ki so štu- dentom pomembni pri izbiri specializacije. Študenti so lahko izbrali izmed 21 ponu- jenimi odgovori zaprtega tipa ali dodali lastne razloge za odločitev v obliki proste- ga besedila. Pri oblikovanju vprašalnika sta sodelovali zdravnica in psihologinja. Dokončno obliko vprašalnika sta soglasno potrdili. Vprašalnik je bil že uporabljen pri analizi dejavnikov odločitve za študij medi- cine med študenti prvega letnika MFUL (7). 405Med Razgl. 2021; 60 (4): mr21_4_Mr10_2.qxd 24.12.2021 7:57 Page 405 Statistična analiza podatkov Vprašalnik smo analizirali s statističnim programom IBM SPSS® Statistics Data Editor, različica 27. Uporabili smo metode opisne statistike za opis vzorca, prikazali smo deleže, povprečne vrednosti in stan- dardne odklone (angl. standard deviation, SD). Razlike med dvema skupinama štu- dentov smo ugotavljali s pomočjo testa χ2. Kot mejo statistične značilnosti smo posta- vili p < 0,05. Etična odobritev Raziskavo je odobrila komisija za medi- cinsko etiko pri Ministrstvu za zdravje, dne 31. 1. 2011, pod številko 143/02/11. rEZULTaTI Opis sodelujočih študentov Sodelujoči so bili stari med 20 in 38 let, srednja starost je 24,5±1,5 let. Tabela 1 pri- kazuje osnovne značilnosti sodelujočih štu- dentov, in sicer spol in fakulteto. dejavniki, ki vplivajo na odločitev za študij medicine Dejavniki, ki so vplivali na odločitev za štu- dij medicine, so podani v tabeli 2. V tabeli so podatki študentov obeh fakultet prika- zani ločeno. Največ študentov je kot razlog za vpis na medicinsko fakulteto navedlo željo pomagati ljudem (81%). Pogosti so bili tudi odgovori, da je študij intelektualni izziv (65,2%), želja za delo z ljudmi (63,3%) in dejstvo, da medicina ponuja povezova- nje teorije in prakse (53,8 %). Razlike med podatki obeh fakultet smo ugotavljali 406 Veronika Slemenšek, Polona Selič-Zupančič, Marija Petek Šter dejavniki, ki pri študentih medicine … s testom χ2 in med podatki nismo ugotovili statistično pomembnih razlik pri nobeni od trditev. Razlogi za študij medicine so torej podobni v celotni populaciji študentov medi- cine v Sloveniji. Specializacije, ki bi jih izbral največji delež študentov Na odprto vprašanje: »Katero specializaci- jo bi izbrali, če bi lahko izbirali brez kakrš- nih koli omejitev?« je odgovorilo 201 vpra- šanih (96 %). Kot prikazuje slika 1, je kot prvo željo največ študentov navedlo: • družinsko medicino (10,0 %), • ginekologijo (9,5 %), • interno medicino (7,0 %) in • pediatrijo (5,5 %). Druge želje ni napisalo 23 anketiranih (11%), med navedenimi pa najpogostejšo drugo željo predstavljajo: • družinska medicina (8,6 %), • pediatrija (8,0 %) in • interna medicina (7,5 %). Zanimalo nas je tudi, katero specializacijo bi kot prvo izbrali tisti študenti, ki so dru- žinsko medicino postavili na drugo mesto. To so bile po dvakrat specializacije: • pediatrije, • gastroenterologije, • dermatologije in • nevrokirurgije ter po enkrat specializacije: • medicine dela, • rehabilitacijske medicine, • onkologije, Tabela 1. Osnovni podatki o  sodelujočih. MFUL  – Medicinska fakulteta Univerze v  Ljubljani, MFUM  – Medicinska fakulteta Univerze v Mariboru Opazovani dejavnik Podskupina opazovanega dejavnika število (delež (%)) Spol ženski 147 (70,3) moški 62 (29,7) Fakulteta MFUL 136 (64,8) MFUM 74 (35,2) mr21_4_Mr10_2.qxd 24.12.2021 7:57 Page 406 407Med Razgl. 2021; 60 (4): Tabela 2. Razlogi za odločitev za študij medicine in podatki, ločeni po fakulteti. MFUL – Medicinska fakul- teta Univerze v Ljubljani, MFUM – Medicinska fakulteta Univerze v Mariboru Ponujena trditev delež (%) študentov, delež (%) študentov, delež (%) študentov, ki so na trditev ki so na trditev ki so na trditev odgovorili z da, obe odgovorili z da, odgovorili z da, fakulteti, N = 210 mFUL, N = 136 mFUm, N = 74 Ker želim pomagati ljudem. 81,0 82,4 78,4 Ker je ta študij poseben 65,2 64,7 66,2 intelektualni izziv. Ker si želim delati z ljudmi. 63,3 67,6 55,4 Ker želim s preprečevanjem 61,9 61,8 62,2 in zdravljenjem bolezni izboljšati zdravje ljudi. Ker medicina ponuja 53,8 58,1 45,9 povezovanje teorije in prakse. Ker je služba zagotovljena. 32,9 28,7 40,5 Ker sem imel lastne izkušnje 25,2 25,7 23,0 (kot pacient/dijak), ki so me spodbudile k odločitvi za študij medicine. Ker poklic zdravnika omogoča 24,9 25,0 37,8 profesionalno neodvisnost. Ker me zanima raziskovanje. 24,8 25,7 23,0 Ker se dobro zasluži. 13,3 10,3 18,9 0 10 20 40 60 80 90 30 50 70 100 O d st o te k ( % ) Družinska medicina Ginekologija Interna medicina Pediatrija Drugo Slika 1. Specializacije, ki bi jih izbral največji delež študentov. mr21_4_Mr10_2.qxd 24.12.2021 7:57 Page 407 • anesteziologije, • urgentne medicine, • interne medicine, • ginekologije in • nevrologije. Ti študenti predstavljajo skupino z intere- som za družinsko medicino, s katero bi lahko povečali delež zdravnikov, ki na razpisu izberejo specializacijo družinske medicine. Trenutno zanimanje za specializacijo družinske medicine Anketirani so svoj trenutni interes za spe- cializacijo družinske medicine izrazili s pomočjo Likertove lestvice: • 1 in 2 pomenita odsotnost interesa, • 3 pomeni nevtralnost, • 4 in 5 pomenita velik interes. Odgovorili so 204 (97,1 %) anketiranci. Od vprašanih jih 110 (53,9 %) za specializaci- jo družinske medicine ni zainteresiranih, 55 (27,0 %) izkazuje interes za specializacijo iz družinske medicine, 39 (19,1 %) pa se je opredelilo kot nevtralnih do omenjene spe- cializacije. Predstavitev ključnih dejavnikov pri bodoči izbiri specializacije Dejavniki, ki so najbolj vplivali na bodočo izbiro specializacije, so prikazani v tabeli 3. Na to vprašanje je odgovorilo 204 študen- tov (97,1 %). Podatki so prikazani posebej za skupino, ki je za specializacijo družinske medicine trenutno zainteresirana (Likert 4 in 5), in za skupino, ki nima interesa (Likert 1 in 2). Podane so tudi razlike med skupi- nama. Dejavniki, ki jim je največ študentov pripisovalo velik pomen pri izbiri specia- lizacije, so prikazani v tabeli 3. Dejavniki so bili: • možnost profesionalnega razvoja (63,7%), • izkušnje z delom v specialnosti (počitni- ška praksa ipd., 50,7 %), • delo v bolnišničnem okolju (49,5 %), • združljivost želene specializacije z dru- žinskim življenjem (45,1 %), • možnost razvoja kliničnih veščin (41,7%) in • enako pomembni želja po znanstvenora- ziskovalnem delu in možnost za pridobi- tev specializacije. Iz prikazanih analiz podatkov (tabela 3), pridobljenih v anketah, je razvidno, da so se študenti z interesom za specializacijo dru- žinske medicine pomembno razlikovali od študentov, ki tega interesa nimajo. Prva razlika je bila v profesionalni ambiciozno- sti, ki je bila pri študentih, zainteresiranih za družinsko medicino, manjša, kar se kaže s trditvijo, da jim je bil manj pomemben profesionalni razvoj, raziskovalno delo, zaslužek in ugled v stroki. Na drugi strani pa jim je več pomenila družina, prav tako so si želeli delati v ambulantnem okolju, pogosto v domačem kraju, nekateri so imeli tudi interes ostati na podeželju. Pomembna razlika je tudi ugotovitev, da so študenti z interesom za družinsko medi- cino cenili in se poistovetili s temeljnimi značilnosti stroke, v kateri bodo delali. Pomembni značilnosti, ki so ju cenili, sta dolgotrajen odnos z bolnikom in celostna obravnava. Eden najpomembnejših, če ne najpomembnejši rezultat za našo raziska- vo pa je ugotovitev, da ima pri odločitvi za specializacijo pomembno vlogo zgled men- torja. raZPrava Študenti, ki jih družinska medicina zanima kot poklicna kariera, se v več dejavnikih razlikujejo od študentov, ki nimajo intere- sa za specializacijo družinske medicine. Najpomembnejši dejavniki, ki govorijo v prid specializaciji družinske medicine in so prikazani v tabeli 3, so: • združljivost dela z družinskim življenjem, • delo v ambulantnem okolju, • možnost pridobitve specializacije, • interes za celostno obravnavo bolnika, 408 Veronika Slemenšek, Polona Selič-Zupančič, Marija Petek Šter dejavniki, ki pri študentih medicine … mr21_4_Mr10_2.qxd 24.12.2021 7:57 Page 408 • dolgotrajen odnos, • delo v domačem okolju in na podeželju ter • zgled mentorja oz. zdravnika, ki ga štu- denti poznajo in spoštujejo. razlogi za študij medicine Razlogi za študij medicine so altruistične narave, kar smo za študente MFUL ugoto- vili že v prejšnjih raziskavah, z našo raziskavo 409Med Razgl. 2021; 60 (4): Tabela 3. Dejavniki, povezani z izbiro specializacije iz družinske medicine. Ponujena trditev delež (%) delež (%) delež študentov, razlike med študentov, študentov, ki niso izkazali študenti ki so na trditev zainteresiranih interesa za z interesom odgovorili z da, za družinsko družinsko za družinsko obe fakulteti, medicino, ki so medicino, medicino in brez N = 204 na trditev N = 110 interesa za odgovorili z da, družinsko N = 55 medicino (χ2, p-vrednost) Možnost profesionalnega 63,7 38,3 75,5 < 0,001 razvoja Izkušnje z delom 50,7 48,1 53,3 0,509 v specialnosti (počitniška praksa ipd.) Želena specializacija se 45,1 74,5 28,2 < 0,001 mi zdi najbolj združljiva z družinskim življenjem. Možnost za razvoj 41,7 40,0 39,1 0,742 kliničnih veščin Delo v ambulantnem okolju 35,8 58,2 25,5 < 0,001 Želja po znanstveno- 37,3 14,5 45,5 < 0,001 raziskovalnem delu Možnost za pridobitev 37,3 56,4 29,1 < 0,001 specializacije Želena specializacija nudi 36,5 18,1 46,4 0,001 možnost mobilnosti v mednarodnem okolju (zaposlitev v tujini) Interes za celostno 36,3 60,0 22,7 < 0,001 obravnavo bolnika Želim biti kot zdravnik/ 31,5 54,5 25,7 < 0,001 zdravnica, ki ga/jo poznam, spoštujem in se po njem/ njej zgledujem. Delo v domačem kraju 26,5 45,5 16,4 < 0,001 Dolgotrajen odnos 19,1 43,6 8,2 < 0,001 Zaslužek 16,7 7,3 22,7 0,014 Vpliv partnerja 13,2 18,2 11,8 0,266 Ugled v stroki 9,0 3,6 13,6 0,046 Vpliv sorodnikov/staršev 8,8 9,1 9,1 0,945 Delo na podeželju 6,4 21,8 0 < 0,001 Ugled v družbi 6,2 5,5 8,2 0,525 mr21_4_Mr10_2.qxd 24.12.2021 7:57 Page 409 pa smo potrdili veljavnost trditve na nacio- nalnem nivoju (7). Glavni razlog, ki mlade vodi k odločitvi za študij medicine, je želja pomagati ljudem, kar se odraža tudi v tem, da večina diplomantov nadaljuje šolanje za pridobitev zdravniške licence. Študentov, ki v vprašalniku niso navedli nobene specia- lizacije, je bilo 4 %. Zanje predpostavljamo, da se po zaključku študija ne bodo odloči- li za poklic zdravnika, odstotek pa je pri- merljiv z obstoječo literaturo (8). dejavniki, ki vplivajo na izbiro specializacije Področje izbire specializacije je dobro raz - iskano in kaže se, da je izbira specializacije iskanje ravnovesja med kariernimi potre- bami posameznika in značilnostmi spe- cialnosti. Blandov model izbire specializa- cije dejavnike deli v tri glavne kategorije (2): • značilnosti študenta, • karierne potrebe in • dojemanje značilnosti posamezne spe- cialnosti. V novejših raziskavah je bila veljavnost modela potrjena, obstoječim kategorijam pa so bili dodani še trije dejavniki (9): • dejavniki, ki izhajajo iz študentovega pro - aktivnega zbiranja informacij o določeni specializaciji s spremljanjem specialistov in udeležbo na dogodkih za karierno usmeritev, • značilnosti populacije pacientov v dolo- čeni stroki in • značilnosti sodelavcev, kolegov in ekip določene stroke. Z našo raziskavo smo potrdili pomembnost zgoraj naštetih dejavnikov tudi za sloven- ske študente. Skupen zaključek novejših raziskav je, da se kot zelo pomemben dejavnik za izbiro specializacije kaže rav- novesje med delom in prostim časom. Tako mladi zdravniki izbirajo tiste specia- lizacije, ki naj bi omogočile dosego tega ravnovesja. Mladi zdravniki in specializanti prihajajočih let so predstavniki generaci- je Y, ki jo zaznamujejo močni družbeni pri- tiski in zahteva po aktivni vlogi v družini. Motivacija za to generacijo je izpolnjeno in dobro uravnoteženo življenje, kar se vedno bolj kaže tudi pri izbiri specializa- cij in načrtovanju kariere v zdravniškem poklicu (10). Izbira specializacije družinske medicine Specializacija družinske medicine se je v naši raziskavi po pričakovanjih izkazala kot specializacija z največjim deležem izbi- re, vendar pa je delež zainteresiranih štu- dentov za to specializacijo vseeno znatno premajhen glede na potrebe po kadru v pri- marnem zdravstvu v Sloveniji. Podatki Zdravniške zbornice Slovenije za prejšnja leta kažejo, da se na razpisih zapolni manj kot tretjina razpisanih mest za specializante družinske medicine (11). Področje identifi- kacije dejavnikov, ki so povezani z nadal - jevanjem kariere v družinski medicini, je bilo raziskano med različnimi populacijami študentov medicine in rezultati so primer- ljivi naši raziskavi. Značilnosti študentov, ki so bolj naklonjeni delu v primarnem zdrav- stvu, so: • ženski spol, • višja starost, • življenje v zakonski zvezi, • široko predklinično znanje, • zanimanje za delo z raznoliko populacijo in patologijo in • manj zanimanja za prestiž, napredno teh- nologijo in kirurgijo. Skupna lastnost študentov, ki se odločajo za specializacijo iz družinske medicine, je usmerjenost v človeka (2, 12). Slovenski štu- denti so kot pomemben dejavnik izbire specializacije navedli združljivost želene specializacije z družinskim življenjem, kar je bil tudi v tujih študijah pomemben pozi- tivni dejavnik za izbiro specializacije iz dru- žinske medicine (1, 13). 410 Veronika Slemenšek, Polona Selič-Zupančič, Marija Petek Šter dejavniki, ki pri študentih medicine … mr21_4_Mr10_2.qxd 24.12.2021 7:57 Page 410 Pregled literature je pokazal, da imajo študenti ob vpisu na medicinsko fakulteto večji interes za delo v primarnem zdravstvu kot študenti medicine ob zaključku šolanja. Zanimanje za delo v primarnem zdravstvu tako z leti študija upada. V času študija ima vpliv na izbiro kariere v primarnem zdrav- stvu sama kultura izobraževalne ustanove, zato se poraja vprašanje, ali ima pri upadu zanimanja vlogo tudi izobraževalna usta- nova, ki primarnega zdravstva ne prepo- znava in ga ne predstavlja kot pomembnega. Za ohranitev ali povečanje zanimanja za delo na primarnem nivoju je tako na fakul- teti pomemben obstoj katedre družinske medicine, ki je enakovredna ostalim klini- čnim katedram, akademsko kredibilna in vpletena v ustanovo in njeno delo. Na izbiro specializacije ima močan vpliv tudi predstava specializacije, ki si jo ustvarijo študenti v času študija. Med štu- dijem, ki je usmerjen predvsem v izobra- ževanje posameznih specialnosti, si tako ustvarijo popačeno sliko o delu na pri- marnem zdravstvenem nivoju (2). Dejavniki, ki bi lahko pozitivno vplivali na večje zani- manje za družinsko medicino, so konstan- ten stik s primarnim zdravstvom med študijem, število tednov obveznih praktičnih vaj v ambulanti družinskega zdravnika in podpora pri zanimanju študentov za dru- žinsko medicino s strani mentorjev dru- žinske medicine in še posebej s strani zdravnikov drugih specialnosti. Podpora drugih specialnosti družinski medicini je zelo pomembna pri razvijanju kulture pod- pore primarni zdravstveni oskrbi (4). V letu 2008 je bila narejena analiza pouka družinske medicine v desetih letih od ustanovitve Katedre za družinsko medi- cino na MFUL. Anketa je pokazala visoko zadovoljstvo študentov s poukom ter da katedra izpolnjuje objektivne učne cilje in z zgledom navdušuje študente za izbiro te specializacije. Kljub objektivno dobremu delu Katedre za družinsko medicino na področju povečanja zanimanja se kaže, da ta s svojim delom ne uspe vplivati na dejan- sko karierno izbiro študentov (14). Opazen je razkorak med zanimanjem študentov za specialnost v času šolanja in kasnejšo izbi- ro specializacije. Anketa iz leta 2019 med študenti medicine je pokazala majhno zani- manje za specializacijo iz družinske medi- cine, predvsem zaradi nezanimanja za področje in negotovosti dela v primarnem zdravstvu. Prav tako so študenti izpostavi- li preobremenjenost zdravnikov družinske medicine in slabše pogoje dela v družinski medicini v primerjavi z drugimi special- nostmi (15). Z bolonjsko reformo študija v letu 2009 se je zmanjšalo število kliničnih vaj iz družinske medicine, kar je lahko negativen dejavnik pri delu s študenti, ki nasprotuje naporom za povečanje zanima- nja. Med spremembami v študijskem pro- gramu je tudi povečanje obsega kliničnih vaj in stika z bolnikom že v nižjih letnikih, kar je pomembno, vendar pa bi moral biti stik s specialnostjo pravilno in predvsem dovolj intenzivno predstavljen v zadnjih let- nikih študija (16). Pri izbiri specializacije se kot pomem- ben dejavnik kaže tudi zgled mentorja – zdravnika, ki ga študent pozna in spoštu- je. V zadnjih letih se ključna vloga mentorja izkazuje kot nuja v vseh vejah medicine. Mentorstvo ima pozitiven vpliv na načr- tovanje karierne poti, na osebno rast, pro- fesionalni razvoj, samozavest in razvoj komunikacijskih sposobnosti. Mentor je izkušen in strokovno podkovan posameznik, ki ima s svetovanjem sposobnost mentori- ranca usmeriti na pravilno in zadovoljujo- čo karierno pot. Med glavnimi cilji mentorja je mentoriranca usmeriti v določeno spe- cializacijo ob nenehnem razvoju njegovih osebnih kvalitet, s čimer bo ta pridobil dovolj znanja za pravilno samostojno odlo- čitev za specializacijo (17). Zgled mentorja je že bil opazovan kot pozitivni dejavnik pri odločitvi za delo na primarnem nivoju (18). Pomena mentorstva se zavedamo tudi pri nas. Skrb za usposabljanje in razvoj dobrih 411Med Razgl. 2021; 60 (4): mr21_4_Mr10_2.qxd 24.12.2021 7:57 Page 411 mentorjev je eno pomembnih poslanstev Katedre družinske medicine, saj predstavlja potencialno dobro orodje za povečanje zani- manja za specializacijo družinske medicine. Prednosti in omejitve raziskave Sodelovali so študenti obeh medicinskih fakultet, s čimer smo pridobili podatke na nacionalnem nivoju. Vprašalnik je bil pri- pravljen za potrebe raziskave, pri pripravi sta sodelovali zdravnica in psihologinja, vprašanja so bila oblikovana na osnovi pregleda literature in lastnega strokovne- ga znanja ter potrjena s soglasjem, kar mu daje zdravorazumsko veljavnost (angl. face validity). Odziv je bil visok, kar smo zago- tovili s posredovanjem ankete med izved- bo pouka in anonimnostjo ankete. Raziskava ima tudi številne omejitve: • Vprašalnik predhodno ni bil potrjen po ostalih kriterijih zagotavljanja veljavno- sti (notranja skladnost, zunanja skladnost, časovna stabilnost ipd.). • Raziskava je bila na obeh fakultetah nare- jena pri predmetih, ki ju izvajata Katedri za družinsko medicino MFUL in MFUM, zato ne moremo izključiti možnosti, da so študenti odgovarjali všečno izvajalcem ankete in tako med ponujenimi odgovo- ri v večjem deležu izbrali specializacijo družinske medicine. • Populaciji sodelujočih študentov nismo sledili, zato nimamo podatkov, katere specializacije so sodelujoči kasneje izbra- li na razpisu specializacij. Nadaljnje raziskovanje in delo ter uporabnost rezultatov Raziskava med slovenskimi študenti je prepoznala nekaj dejavnikov, povezanih z izbiro specializacije. Na podlagi teh dejav- nikov bi bilo mogoče pripraviti strategije, s katerimi bi povečali zanimanje za spe- cializacijo v družinski medicini med mla- dimi zdravniki, saj so številni prepoznani dejavniki združljivi s kariero zdravnika družinske medicine. Ker je zgled dobrega kliničnega mentorja na vajah zelo pomem- ben dejavnik, je treba vzdrževati visok nivo mentorstva študentom in z objektivnimi raziskavami sproti preverjati kvaliteto izva- janja kliničnih vaj. V nadaljnjih raziskavah bi bilo smisel- no preveriti, kakšen delež zainteresiranih študentov za družinsko medicino dejansko izbere specializacijo na razpisu in zakaj si nekateri kandidati v vmesnem obdobju do izbire specializacije premislijo. Smiselno bi bilo raziskati, kakšen vpliv ima na izbiro specializacije obdobje pripravništva in izbirnega dela sekundariata, ki mladim zdravnikom daje vpogled v resnično delo izbranih specialnosti. Izkušnje, ki jih to obdobje dela prinaša, lahko imajo negati- ven ali pozitiven vpliv na kasnejšo izbiro specializacije. Zanimivo bi bilo raziskati, ali bi dobra izkušnja opravljanja izbirnega dela sekun- dariata v družinski medicini povečala število kandidatov, ki bi izbrali to spe- cializacijo. Zanimivo bi bilo preveriti tudi dejavnike, ki so vplivali na izbiro speciali- zacije pri tistih zdravnikih, ki prvotno niso načrtovali specializacije iz družinske medi- cine. Raziskavo bi bilo smiselno narediti v več zaporednih generacijah študentov in tako pridobiti podatke o trendu zanimanja za družinsko medicino. Pridobljeni podat- ki bi bili tudi v pomoč pri ocenjevanju učin- kovitosti strategij za povečanje zanimanja za specializacijo družinske medicine. ZaKLJUČEK Pri izbiri specializacije ima pomembno vlogo zgled, torej mentor na kliničnih vajah. To pomeni, da je krepitev mentorstva v dru- žinski medicini na dodiplomskem nivoju eden ključnih zunanjih dejavnikov, ki bi lahko vplival na večji interes študentov za kasnejšo odločitev za specializacijo iz dru- žinske medicine. 412 Veronika Slemenšek, Polona Selič-Zupančič, Marija Petek Šter dejavniki, ki pri študentih medicine … mr21_4_Mr10_2.qxd 24.12.2021 7:57 Page 412 ZaHvaLa Hvala vsem študentom, ki so izpolnili vpra- šalnik. Hvala prim. doc. dr. Eriki Zelko za pomoč pri izvedbi ankete na Medicinski fakulteti Univerze v Mariboru in tajnici Katedre za družinsko medicino Lei Vilman za administrativno koordinacijo analize vprašalnikov. 413Med Razgl. 2021; 60 (4): LITEraTUra 1. Gutiérrez-Cirlos C, Naveja JJ, García-Minjares M, et al. Specialty choice determinants among mexican medical students: A cross-sectional study. BMC Med Educ. 2019; 19 (1): 420. 2. Bland CJ, Meurer LN, Maldonado G. Determinants of primary care specialty choice: A non-statistical meta-analy- sis of the literature. Acad Med. 1995; 70 (7): 620–41. 3. OECD/European Union, Health at a glance: Europe 2020: State of health in the EU cycle. Paris: OECD Publishing. 2020. 213. 4. Kost A, Bentley A, Phillips J, et al. Graduating medical student perspectives on factors influencing specialty choice: An AAFP national survey. Fam Med. 2019; 51 (2): 129–36. 5. Kersnik J, Švab I. Evropska definicija družinske medicine. Ljubljana: Združenje zdravnikov družinske medicine – SZD, 2004. 6. Petek Šter M., Švab I., Šter B. Final year medical students’ understanding of family medicine. Acta Med Acad. 2014; 43 (1): 40–9. 7. Omejec J, Stepišnik A, Selič P, et al. Razlogi za študij medicine in dentalne medicine pri študentih prvega letnika Medicinske fakultete v Ljubljani. Zdrav Vestn. 2017; 86: 286–94. 8. Torre D, Schreiber-Gregory D, Boulet JR, et al. Specialty choices, practice characteristics, and long-term outcomes of two cohorts of USUHS medical school graduates compared with national data. Mil Med. 2019; 184 (1-2): 65–70. 9. Querido S, van den Broek S, de Rond M, et al. Factors affecting senior medical students' career choice. Int J Med Educ. 2018; 9: 332–9. 10. Cleland JA, Johnston PW, Anthony M, et al. A survey of factors influencing career preference in new-entrant and exiting medical students from four UK medical schools. BMC Med Educ. 2014; 14: 151. 11. Arhiv razpisov specializacij za zdravnike. Zdravniška zbornica [internet]. [citirano 2021 Feb 25]. Dosegljivo na: https://www.zdravniskazbornica.si/karierni-razvoj/specializacije/razpisi-specializacij/arhiv-razpisov-spe- cializacij-za-zdravnike 12. Gorenflo DW, Ruffin MT 4th, Sheets KJ. A multivariate model for specialty preference by medical students. J Fam Pract. 1994; 39 (6): 570–6. 13. Kawamoto R, Ninomiya D, Kasai Y, et al. Factors associated with the choice of general medicine as a career among Japanese medical students. Med Educ Online. 2016; 21: 2944–8. 14. Švab I., Petek Šter M. Long-term evaluation of undergraduate family medicine curriculum in Slovenia. Srp Arh Celok Lek. 2008; 136 (5-6): 274–9. 15. Pelicon K, Pavlin T, Pšeničny E, et al. Poročilo o anketi študentov medicine o slovenskem zdravstvenem sistemu in družinski medicini. Ljubljana: Medicinska fakulteta Univerze v Ljubljani, Študentski svet, 2019. 16. Zupanič Slavec Z. 100 years – Faculty of medicine, University of Ljubljana (1919–2019). Zdrav Vestn. 2019; 88 (11-12): 554–75. 17. Asuka E, Halari C, Halari M. Mentoring in medicine: A retrospective study. Asrjetsjournal.org. 2016 [internet] [citirano 2021 Nov 10]. Dosegljivo na: https://asrjetsjournal.org/index.php/American_Scientific_Journal/article/ view/162542-52 18. Bhatnagar V, Diaz S, Bucur PA. The need for more mentorship in medical school. Cureus. 2020; 12 (5): 79–84. Prispelo 20. 4. 2021 mr21_4_Mr10_2.qxd 24.12.2021 7:57 Page 413