KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO PRVI LJUBLJANSKI REGULACIJSKI NACRT VLADO VALENČIČ V Ljubljani so že pred dobrimi sto leti ob- čutili potrebo po splošnem regulacijskem na- črtu in se začeli ukvarjati z njegovo izdelavo. Te naloge so se do potresa 1895 še nekoliko- krat lotili, toda ostalo je vedno le pri dobri nameri in pripravi j alnih delih.* Zaradi po- sledic potresa je postalo vprašanje regulacij- skega načrta prav posebno nujno in potrebno rešitve. 2e na seji 21. aprila 1895 — bila je to tretja izredna seja v tednu po potresu — je ljubljanski občanski svet sprejel o tem svoj prvi sklep; razprava o regulacijskem načrtu je potem ostala na dnevnem redu, dokler ni bil izdelan in sprejet. Zgodovino tega regu- lacijskega in razširitvenega načrta za Ljub- ljano je orisal že Nace Sumi v svoji knjigi o arhitekturi secesijske dobe.^ Zato seveda \ ni m'0j namen, da bi že znano ponavljal, pač j pa želim zgodovino prvega splošnega regu- i lacijskega načrta dopolniti z nekaterimi na- j drobnostmi iz še neizkoriščenega gradiva, j Šumi je uporabljal le zapisnike o sejah ob- j činskega sveta, vendar tudi ohranjeno spi-i sovno gradivo — med njim je korespondenca | z arhitekti, ki so sodelovali pri izdelavi re-; gulaeijskega načrta — vsebuje marsikaj za- j nimivega in pomembnega. Obenem hočem j opozoriti tudi na bistvenejše spremembe, ki \ so se izvedle na prvotnem regulacijskem na- \ črtu med razpravami v občinskem svetu, pri anketi in končno glede na pritožbe prizade- tih hišnih in zemljiških posestnikov ter po i odločitvi deželne vlade. J Osnutek splošnega regulacijskega načrta, ki ga je izdelal mestni stavbni urad (inž. Duffe) in je bil 20. novem- bra 1895 predložen občinskemu svetu 74 ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO KRONIKA II. Po sklepu občinskega sveta je bila izdelava regulacijskega načrta, poverjena arhitektu Camillu Sitteju, ravnatelju državne obrtne šole na Dunaju. Priporočilo ga je avstrijsko društvo inženirjev in arhitektov s štirimi drugimi strokovnjaki oziroma družbami stro- kovnjakov, ki so bili posebej izvedeni v grad- nji mest.' Ko je Sitte izvedel, da ga je dru- štvo inženirjev in arhitektov predlagalo za izdelavo regulacijskega načrta, se je takoj s pismom obrnil na župana Grassellija.'' V pi- smu, ki mu je priložil izvod svoje knjige »•Der Stadtebau nach seinen kiinstlerischen Grundsatzen«, je opozoril, da je sodeloval pri regulacijskih načrtih raznih mest in da po- membni nemški strokovnjaki soglašajo z nje- govimi idejami. Le iz idealnih namenov je prosil, da bi mu v Ljubljani zaupali izdelavo regulacijskega načrta. Ni mu bilo za zaslu- žek, ker j€ imel že tako dober položaj. Želel je tudi pomagati Ljubljani v stiski, ki jo je zadela, zato ni zahteval za svoje delo nobe- ne nagrade, temveč le povrnitev potnih stro- škov in stroškov za risarja. Sitte je tudi po- skrbel, da se ne bi mesto morda odločilo za kakega drugega izmed priporočenih strokov- njakov. Takoj v uvodu svojega pisma je pri- pomnil, da so drugi predlaganci mlajši, ne- kako tridesetih let, in v tej stroki večinoma njegovi učenci. Ta, ne ravno simpatična pri- pomba kaže, da je bila učiteljska samozavest večja kot idealizem. V zaključku pisma se je Sitteju zdelo potrebno izrecno opozoriti na svoja urbanistična načela. Knjiga o grad- nji mest sploh ni obravnavala gospodarskih, higienskih in prometnih vprašanj. Menil je, da je bila le umetnostna stran popolnoma ziavožena in potrebna sanacije. V njegovih načrtih ni smela biti umetnostna stran nikoli zapostavljena na račun drugih, temveč je morala biti z njimi skupaj upoštevana. Sitte je nato začetek junija obiskal Ljub- ljano; o svojih vtisih in mislih, ki jih je imel pri ogledu mesta glede regulacijskega načrta, je poročal županu.' Potreba po načrtu s stavb- nimi črtami, ki bi ustrezal novim razmeram, je bila očitna. Ker ga niso imeli, je bilo mar- sikaj skaženo, npr. regulacija pomembnega Marijinega (sedaj Prešernovega) trga s topim kotom, ki ga dela nova štirinadstropna hiša. Marijin trg je kot lepi trg pred S. Maria Novella v Firenzi peteroikotnik. Peterokoten trg more urediti le strokovnjak, ki je to vprašanje nadrobno študiral, vsak drug teh- nik se bo nenavadne in dozdevno nevarne naloge ustrašil. Slabo zazidljivi in za pogled nelepi topi koti nastajajo skoraj neizbežno tam, kjer mislijo, da se morajo diržati stare šole gradnje mest in z ravnilom začrtavati ravne ulice. Geometrijska šablona ima razen tega za posledico številne ostre kote in majh- na trikotna stavbišča, s katerimi ne veš kaj početi, npr. trikotni blok pri Prečni ulid. Ta blok pa bi se dal z majhnim zavojem treh stavbnih črt prav dobro urediti. V skladu s svojimi zahtevami po naravni zazidavi, ki se organično prilagaja prometnim smerem, ob- liki tal in že obstoječemu stanju, ki zahteva najmanj sprememb in potrebuje najmanj sredstev, daje pa največji umetnostni učinek, je Sitte odločno zavračal razdelitev stavbišč po vzorcu šahovnice, to je parcelacijo na več ali manj pravilne bloke. Taka razdelitev je imela vrsto pomanjkljivosti, med temi so bila številna cestna križanja, enoUčna in dolgo- časna podoba brez sprememb in orientacije, pomanjkanje posebnih trgov za cerkve, šole, vrtove, igrišča, tržnice itd., ki jih potem ved- no postavljajo prav po moderno dolgočasno in tovarniško v sredo praznega pravokotnika. Pri razdelitvi na bloke je treba obstoječe prometne smeri in stavbne črte urejati na- silno in dostikrat po nepotrebnem z vehkimi stroški. Končno tudi cestno omrežje ne nudi nikakega varstva proti vetru in vremenu. Sitte je menil, da še ni prepozno za uveljav- ljen je njegovih urbanističnih zamisli v ljub- ljanskem regulacijskem načrtu, ker je večji del tega, kar je treba izboljšati, šele na pa- pirju (to je v dosedanjih načrtih). Tisti del proti kolodvoru, ki je že urejen po običajnem starem načinu (mišljena je Resi jeva cesta), ne škoduje, ker so tam zgrajene vile z vrtovi ter drevoredi, in sicer po zelo pravilnem na^ čelu, da ni treba vsem stavbam stati v isti črti. Taka četrt z vilami je v vsakem primeru lepa in umestna, pa naj tečejo ulice kakor si bodi, nasadi drevja vse zopet izravnajo. Od Sittejevih pobud so bile v regulacijski načrt sprejete le nekatere in niti ne tiste, za katere se je najbolj zavzemal. Tudi s svojim na- sprotovanjem gradnji v blokih po ameri'kan- skem sistemu ni uspel; sicer so tudi drugače nekatera njegova urbanistična načela z raz- vojem arhitekture okrog 1. 1900 postala ne- racionalna in nerabna.' V Ljubljano sta še pred Sittejem prišla od strokovnjakov, priporočenih po društvu in- ženirjev in arhitektov, arhitekta Simony in Baumann. Oba sta bila pripravljena izdelati splošni regulacijski načrt ter načrt s stavb- nimi črtami, Baumann bi izvedel tudi novo izmeritev mesta; v svojih ponudbah sta po- drobneje opisala, kako sta si izvedbo dela zamišljala. Županu Grasselliju, ki se je z 75 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO vsemi prizadetimi strokovnjaki pogovarjal, so najbolj ugajali nazori arhitekta Sitteja, »ki je konservativen pri urejevanji starega mesta in računa z dejanskimi razmerami, ka- terih ne more prezirati razmeroma mala ob- čina, kakor je naša Ljubljana«. Tako ga je tudi priporočil občinskemu svetu, ki je na seji 8. junija 1895 sklenil, naj se izdelava osnutka za regulaoijiski načrt naroči Sitteju.'' Na sklep, naj regulacijski načrt napravi Sitte, je verjetno vplivalo tudi vprašanje stroškov. Sitte ni zahteval nagrade, temveč le povrni- tev dejanskih stroškov, ki bi znašali največ 250 goldinarjev. Izdelal bi le osnutek regu- lacijskega načrta, vse drugo bi bilo naloga mestnega stavbnena urada. Drugi ponudniki so seveda računali s plačilom svojega dela, razen tega bi bili njihovi elaborati mnogo obsežnejši, zato so bili zahtevki znatno višji (12.000 oziroma 16.000 goldinarjev). Novo izmeritev, na podlagi katere so bili izdelani načrti v večjem merilu in omogoče- na detajlna izdelava regulacijiskega načrta, so izvedli državni geometri. Na prošnjo me- sta je dalo finančno ministrstvo na razpolago dva geometra zemljiškodavčnega katastra za šest mesecev za plačilo pavšalnega zneska 1000 goldinarjev, kar so bili zelo ugodni po- goji. Ob tej priložnosti je bil izmerjen le del mestnega teritorija, in sicer tisti, ki je bil že v večji meri zazidan oziroma je za zazidavo v večji meri prišel v poštev. To je bilo ozem- lje katastrske občine Ljubljana-mesto, od drugih katastrskih občin pa deli, ki so mejili na notranje mesto. Takrat se je najbolj mu- dilo za izmero tistega dela mesta, za katerega je bil regulacijski načrt zaradi obnovitvenih del po potresu najbolj nujen. Drugi del mest- nega teritorija, razen barjanskih zemljišč, je bil izmerjen na isti način v letih 1897 in 1898. III. Razen Sitteja sta iz lastnega nagiba na- pravila in predložila regulacijska načrta ar- hitekta Maks Fabiani in Anton Wolf. Ar- hitekt Wolf je bil stavbni vodja Kranjske stavbne družbe, ki je zazidala večje stavbne komplekse ob današnji Cankarjevi in Prešer- novi cesti ter na Vrtači. Ker si je pridobila zemljišča z namenom, da jih parcelira in na njih gradi, se je že od svoje ustanovitve za^ nimala za ljubljanski regulacijski načrt in izdelala osnutke za mestne dele, kjer je imela stavbišča.^ Kranjska stavbna družba je v pred potresni dobi kot najpomembnejše grad- beno podjetje in lastnica obsežnih stavbnih zemljišč soodločala pri oblikovanju zahodnega dela Ljubljane med Titovo cesto in železnico ter od Cankarjeve do Tržaške ceste, kjer se je največ gradilo. Wolfov osnutek regulacij- skega načrta se ni ohranil, zato ne vemo, kako si je zamislil ureditev mesta. Verjetno pa se z njim ni mnogo oddaljil od koncepta, ki ga je pri parcelaciji svojih zemljišč in pri njihovi zazidavi do tedaj uveljavljalo podjet- je, katerega stavbni vodja je bil. Ker je med projektanti regulacijskih načrtov krajevne razmere iz svoje prakse najbolj poznal, je napravil tudi nekaj detajlnih načrtov za ure- ditev posameznih mestnih delov. Iz dopisa, s katerim je predložil svoj elaborat, je videti, da je obsegal regulacij Siki načrt v merilu 1 : 2880 vse občinsko ozemlje, tri detajle za regulacijo nekaterih pomembnih delov me- sta, prospekta dveh trgov ter pooske ulice s pre- maknitvijo stavbne črte na zahodni strani. Zk>per to je ugovarjal hišni lastnik, katerega hiša je bila pri tem prizadeta. Deželna vlada njegovega utemeljevanja ni priznala; v re- gulacijskem načrtu določena širina je ustre- zala zahtevam zakona, po mnenju strokov- njakov pa je bila premaknitev stavbne črte umestna le na zahodni strani ulice. S podob- nimi razlogi je bil zavrnjen ugovor lastnikov hiš na Sv. Jakoba trgu ter v Gradišču, kjer je bila stavbna črta tudi premaknjena. V vseh drugih točkah, razen v katerih je ugovorom prizadetih hišnih in zemljiških lastnikov ugodila, je deželna vlada mestni splošni regulacijski in razširjevalni načrt v sporazumu z deželnim odborom z odločbo od 10. avgusta 1897 odobrila. Regulacijski načrt je tako stopil v veljavo. V svoji odločbi je deželna vlada sporazumno z deželnim odbo- rom mestu še priporočila, naj se, kolikor bodo na voljo sredstva in priložnost, čimprej zveze Kongresni trg s Tržaško cesto (mišljena je bila tedaj projektirana, a komaj pred zad- njo vojno v celoti izvedena Subičeva ulica). Menila je, da si najširši krogi prebivalstva želijo to ulico, ki je tudi bolj ustrezala sploš- ni potrebi kot mersikateri projekt bodočnosti, vsebovan v regulacijskem načrtu.'^ občinski svet je na seji 24. septembra 1897 vzel od- ločbo deželne vlade brez ugovora na znanje.'^ OPOMBE 1. O tedanjih prizadevanjih za regulacijski načrt glej avtorjev članek »Gradbeni razvoj Ljublja- ne od dograditve južne železnice do potresa 1. 1895«, Kronika IX/1961 str. 135 si. — 2. Nace Sumi, Arhitektura secesijske dobe v Ljubljani, Ljubljana 1954, str. 9. — 3. MALj., Reg. I fasc. 2070 (prej spec. fasc. 93), št. 13.551/95; God. III/45- 1895, fol. 129 si. Sumi, n. o. m. str. 9. — 4. MALj Reg I fasc. 2070, številka 13.666/95. — 5. MALj., Reg. I fasc. 2070 št. 16.037/95. — 6. Sumi, n. o. m. str. 13. — 7. MALj., Reg. I fasc. 2070, št. 16.118/95; God. III/45, fol. 129 si. — 8. Valen- čič, Gradbeni razvoj Ljubljane..., str. 136. — 9,. MALj., Reg. I fasc. 2070, št. 31.418/95, 24.343/96, 27.971/96 in 32.725/96; God. III/47-1897, fol. 67' si. in 257. — 10. Sumi, n. o. m. str. 20. — 11. MALj., Reg. I fasc. 2070, št. 36.374/96; Reg. I fasc. 1136, fol. 104 si.; God. III/50-1898, fol. 96. — 12. MALj., Reg. I fasc. 2070, št. 15.819, 19.813, 21.799, 30.518/1898. — 13. MALj., Reg. I fasc. 2070, št. 19.149/97. — 14. MALj., God. IIL/45 -1895, fol. 326' si. Sumi, n. o. m. str. 14 in 18. — 15. MALj., God. III/45-1895, fol. 329'; Reg. I fasc. 2070, št 34.997/95. — 16. MALj., Reg. I fasc. 2070, št. 35.786,36,078 in 36. 829/1895. — 17. MALj., Reg. I fasc. 2070, št. 1111/96, zapisnik o sejah ankete. — 18. MALj., Reg. I fasc. 2070, št. 1111/96, poročilo gradbenega urada (ing. Duf- fe) od 9. 1. 1896. — 19. Maks Fabiani, Poročilo k načrtu občne regulacije stolnega mesta Ljublja- ne, Dunaj 1895, str. 5. — Sumi, n. o. m. str. 14 si. — 20. Valenčič, n. o. m. str. 139. — 21. MALj., God. III/46-1896, fol. 29' si. — Sumi, n. o. m. str. 19 si. — 22. MALj., Reg. I fasc 2070, št 37.286/95 in 3318/96; God. III/46, fol. 58. — Sumi, n. o. m. str. 44, op. 60. — 23. MALj., Reg. I fasc. 2070, št. 5659/96 in 10.943/96. — 24. MALj., Reg. I fasc. 1136, fol. 68 si.; God. III/46- 1896, fol. 165' si. in 193' si. — 25. MALj., God. III/46-1896, fol. 316. — 26. MALj., God. 111/47- 1896, fol. 46' si. — 27. MALj., Reg. I fasc. 2070, št. 27.968/96. — 28. MALj., Reg. I fasc. 2070, št 30.998 do 40.665/96. — 29. MALj., God. III/48- 1897, fol. 48 si. — 30. MALj., God. III/46-1896, fol. 343' si.; Reg. I fasc. 2070, št 18.687/96. — Sumi, n. o. m. str. 44, op. 60. — 31. MALj., God. III/46-1896, fol. 280' si.; Reg. I fasc. 1147, fol. 696. — 32. MALj., Reg. I fasc. 2070, št. 29.527/97, odločba deželne vlade št. 11.810 od 10. avgusta 1897. — Sumijeva opomba, str. 43, op. 47, da je deželna vlada regulacijski načrt definitivno odobrila 1. septembra 1896, ni točna, navede- nega dne ga je odobril šele občinski svet. — 33. MALj., God. III/49-1897, foL 113'. 83