Izvirni znanstveni članek (1.01) BV 70 (2010) 4, 583-603 UDK: 27-46-774(497.4) Prejeto: 11/2010 Brigita Perše Tipologija živosti župnij v Sloveniji • v Povzetek: Pastoralisti postavljajo začetek krize župnije v čas pred drugo svetovno vojno. Krizo župnije (ali prehodno obdobje župnije) razumejo kot neučinkovitost oziroma neustreznost njenih dosedanjih oblik (modelov) delovanja, kot neprilagodljivost novim potrebam posameznika in družbe. Na krizo in na družbene izzive je odgovoril drugi vatikanski koncil, ki je z novim poudarkom v ekleziolo-giji prekinil večstoletno »ločenost« med kleriki in laiki, to pa je zahtevalo spremembo dotedanje župnijske strukture. Iz teh pravkar navedenih razlogov smo izvedli raziskavo, v kateri smo poskušali ovrednotiti pastoralno stanje naših župnij v luči koncilskih poudarkov; predstavljamo jo v tej študiji. Še zlasti nas je zanimalo, koliko tipov živosti župnij obstaja pri nas. To je prva tovrstna raziskava v Sloveniji, zato je bilo treba poprej izbrati ustrezno metodo in določiti merljive indikatorje pastoralnega stanja oziroma živosti župnije. Izoblikovana tipologija živosti župnij se lahko v prihodnje uporabi kot model za tipiziranje župnij pri nas. Izsledki raziskave župnij ljubljanske nadškofije in njihova interpretacija so lahko v pomoč pri načrtovanju župnijske pastorale, pri iskanju župnij »dobre prakse« ipd. Ključne besede: pastoralno stanje, župnijska pastorala, živost župnije, pastoralna dejavnost, župnijska aktivnost, tipologija župnij, ljubljanska nadškofija Abstract: A Typology of the Liveliness of Slovenian Parishes Pastoral scholars place the beginning of the crisis of the parish in the time before the Second World War. They understand the crisis of the parish (or the transitional period thereof) as ineffectually or inappropriateness of the hitherto used forms (models) and lack of adaptability to the new needs of the individual and of the society. Vatican II gave an answer to the crisis and to the social challenges. By bringing new emphases in ecclesiology, it did away with the division between clergy and lay people that had lasted for centuries, which, however, required a change of the parish structure of the time. These were some reasons for starting an investigation in order to evaluate the pastoral situation of our parishes in the light of the emphases of Vatican II, which investigation is presented in this paper. It was of special interest to find out how many types of the liveliness of parishes exist in the country. This is the first investigation of this kind in Slovenia, which means that the first task was to choose a suitable method and to determine measurable indicators of the pastoral situation in the parish. The established typology of the liveliness of parishes can serve as a model for classification of parishes. The investigation results on the example of the parishes of the archdiocese of Ljubljana and the interpretation thereof can prove helpful in planning parish pastoral care, in looking for parishes with "good practice" etc. Key words: pastoral situation, parish pastoral care, liveliness of parish, pastoral activity, parish activity, typology of parishes, archdiocese of Ljubljana 1. Uvod Pastoralisti postavljajo začetek krize župnije v čas pred drugo svetovno vojno. Krizo župnije (ali prehodno obdobje župnije) razumejo kot posledico pomanjkanja globlje teološke utemeljitve župnije; kot neučinkovitost njenega pastoralnega delovanja; kot neustreznost dosedanjih oblik (modelov) delovanja župnije; kot neprilagodljivost novim potrebam posameznika in družbe (Valenčič 2000, 34). Na družbene izzive je odgovoril drugi vatikanski koncil (1962-1965), ki je z novim poudarkom v ekleziologiji prekinil večstoletno tako imenovano »temeljno pastoralno shizmo« (Zulehner 2002, 100; Hennersperger 1999, 28), se pravi večstoletno ločenost med kleriki in laiki, to pa je zahtevalo spremembo dotedanje župnijske strukture. Več stoletij prevladujoča »pastorala za ...« se tako spremeni v »pastoralo z ...«. Odprla se je torej možnost oblikovanja novih laiških služb, ki poprej niso bile možne (Zulehner idr. 1997, 51-52; Perše 2010, 252-254). Po drugem vatikanskem koncilu so se vrstile škofijske in narodne sinode, ki so iskale poti, kako udejanjiti koncilske smernice v krajevni Cerkvi. Tudi pri nas je bila sprva takšna namera, vendar smo se zaradi težav, s katerimi so se srečevali v Evropi, raje odločili za postopno sinodo. V ta namen je kot prvi korak izšlo šest zvezkov Prenove (Zakramenti. Evharistična skrivnost 1976; Krst. Birma 1976; Sveta pokora. Bolniško maziljenje 1976; Duhovniško posvečenje 1976; Sveti zakon 1976; Človek in kristjan v današnji slovenski družbi in Cerkvi 1979). Sledila je pobuda o pastoralnih ciklusih, ko ima vsako pastoralno leto svoj poudarek kot nekakšen uvod v pastoralno leto. Po letu 1988 so sledili škofijski zbori s svojimi sklepi in smernicami (Zbornik POZLN 1988 1989; Zbornik 3. zasedanja POZLN 1991 1992; Družina varuje in daje rast življenju in veri 1990; O življenju duhovnikov 1998; Cestnik 2002; Pastoralne smernice 1996). Nekatere njihove ugotovitve in poudarke je zaslediti v Sklepnem dokumentu Plenarnega zbora Cerkve na Slovenskem (Štuhec idr. 2002). Ta plenarni zbor se je zavzel za župnijo kot »skupnost občestev (communitas communitarum)« (PZ 426). Tudi drugače je bila v vseh pokoncilskih poskusih pri nas izražena želja po oživitvi župnije predvsem s pomočjo malih skupin oziroma občestev. V zvezi z vsemi pokoncilskimi »sinodalnimi« poskusi pri nas pa so zaskrbljujoče ugotovitve Petra Kvaternika, ki pravi, da je njihova skupna značilnost: »veliko vloženega truda v pripravo in formalno izvedbo in natis zaključnih besedil ter nesposobnost sprejete sklepe prenesti v pastoralno prakso« (2008, 257). Kriza župnije in nesposobnost udejanjanja koncilskih smernic v njeni pastoralni praksi pa nujno kličeta po raziskavi, ki bi ovrednotila, kakšno je pastoralno stanje župnij. Zato smo izvedli raziskavo, s katero smo želeli ovrednotiti pastoralno stanje oziroma živost naših župnij. Ker pa v Sloveniji še nimamo vpeljane metodologije ugotavljanja živosti, smo z različnih vidikov gledanja na živost poskušali ugotoviti, kako lahko najbolj »verodostojno« ovrednotimo živost župnij pri nas oziroma jih po živosti primerjamo med seboj. 2. Raziskava 2.1 Hipoteze V raziskavi smo želeli potrditi oziroma ovreči hipotezi: • da se župnije razlikujejo po pastoralni živosti oziroma da obstaja več tipov živosti župnij; • da je tip živosti župnije v tesni povezavi s stopnjo urbanizacije okolja. 2.2 Materiali in metode Pri določitvi ustreznih kriterijev za ovrednotenje pastoralnega stanja župnij v luči poudarkov drugega vatikanskega koncila, ki so merljivi in omogočajo preverjanje s sistematičnim in znanstvenim pristopom, smo se oprli na tipologijo ži-vosti župnij, po kateri je Zulehner tipiziral župnije v enem od dunajskih vikariatov (Zulehner 2003, 133-150). Ovrednotenje živosti župnij po zgledu Zulehnerjevih kriterijev živosti smo v naši raziskavi poimenovali tipologija pastoralne raznovrstnosti župnij, v kateri smo hkrati upoštevali tri indikatorje: 1. indikator je raznovrstnost služb, 2. indikator sta raznovrstnost skupin in pogostost njihovih srečanj, 3. indikator je raznovrstnost pobožnosti in pogostost njihovih obhajanj v župniji. V raziskavi smo se osredotočili na župnije ljubljanske nadškofije. Ljubljanska nadškofija ima 233 teritorialnih župnij, ki so povezane v 17 dekanij. V raziskavi smo se oprli na podatke župnijskih poročil, ki jih zbira in hrani Pastoralna služba Nadškofije Ljubljana. Osredotočili smo se zlasti na leto 2006 oziroma 2006/2007. Zaradi pomanjkljivo izpolnjenih župnijskih poročil (Letni pregled pastoralnega dela: bogoslužni del za leto 2006 in oznanjevalno-karitativni del za leto 2006/2007) ali zaradi morebitnih izjemnih situacij v omenjenem letu smo te podatke primerjali in uskladili z dvema preteklima in dvema prihodnjima letoma. Tako bi lahko rekli, da naša raziskava odseva pastoralno stanje petih let (20042008) v župnijah ljubljanske nadškofije, s poudarkom na letu 2006 oziroma 2006/2007. Da smo lahko primerjali župnije po omenjenih indikatorjih pastoralne raznovrstnosti, smo indikatorje združiti v eno oceno pastoralne raznovstnosti. V ta namen smo vrednosti indikatorjev poprej rekodirati v pet vrednosti od 1 do 5, in to z relativno primerjalno metodo enakih deležev enot; pri tem vrednost 5 pomeni največjo raznovrstnost, vrednost 1 pa najmanjšo raznovrstnost glede na druge župnije v nadškofiji. Vse tri tako kodirane vrednosti indikatorjev (1-5) smo nato se- šteli, oceno pastoralne raznovrstnosti pa dobili kot njihovo aritmetično sredino. Za konec smo te ocene rekodirali po relativni primerjalni metodi enakih deležev enot v tri vrednosti (1-3) oziroma tri tipe pastoralne raznovrstnosti. Župnije z vrednostjo 1 smo poimenovali malovrstni tip (ker imajo malo vrst služb, srečanj in pobožnosti v primerjavi z drugimi župnijami v nadškofiji), z vrednostjo 2 srednje-vrstni tip, s 3 pa mnogovrstni tip. Pred samo raziskavo smo zaradi naše hipoteze o povezanosti med tipom pastoralne živosti župnije in stopnjo urbanizacije okolja vse župnije ljubljanske nadško-fije kategorizirali še po stopnji urbanizacije okolja na podeželske, primestne in mestne.1 V raziskavi smo pri splošni analizi preučevanih pojavov in pri slikovnih prikazih uporabili statistično metodo razvrščanja župnij v razrede, za analizo njihovih povezav - zlasti s stopnjo urbanizacije okolja - pa test korelacije. 2.3 Rezultati 2.3.1 Pastoralna raznovrstnost župnij 2.3.1.1 Oblikovanje tipov pastoralne raznovstnosti župnij Raziskava župnij ljubljanske nadškofije je pokazala, da se gibajo preučevani indikatorji pastoralne raznovrstnosti župnije v okviru naslednjih vrednosti: 1. indikator, ki je seštevek obstoječih vrst služb v župniji, ima lahko najvišjo vrednost 29, kolikor je vseh preučevanih služb (vse preučevane službe so predstavljene na sliki 1.); 2. indikator, ki je produkt seštevka preučevanih skupin (33) in pogostosti srečanj (3), ima lahko najvišjo vrednost 99 (vse preučevane skupne in mejne vrednosti kodiranj pogostosti njihovih srečanj v obsegu od 0 do 3 so predstavljene v tabeli 1); 3. indikator, ki je produkt seštevka preučevanih pobožnosti (9) in pogostosti srečanj (4),2 ima lahko najvišjo vrednost 36 (vse preučevane vrste pobožnosti so predstavljene na sliki 3). Zaradi »zapletenosti« fenomena mest smo se pri določitvi mestnih župnij opirali na strokovno delo z naslovom Mestna naselja v Republiki Sloveniji 2003 (Pavlin idr. 2004). V njem so namreč strokovnjaki izdelali za statistična raziskovanja stopnje urbanizacije okolja konkreten seznam mest z obmestji v Sloveniji. Pri določitvi primestnih in podeželskih župnij pa smo uporabili tudi mnenja župnikov, članov ŽPS ipd. Razvrstitev župnij glede na stopnjo urbanizacije je pokazala, da je v ljubljanski nadškofiji 48,1 % župnij podeželskih, 21,9 % jih je primestnih, 30 % pa mestnih. Pogostost obhajanja pobožnosti je izražena na intervalu vrednosti 0-4; pri tem pomeni 4 -vsak dan; 3 - tedensko; 2 - mesečno; 1 - včasih; 0 - nikoli. 1 Vrste skupin Vrednost pogostosti srečanj3 0 1 2 3 1. Zakonska skupina 0 1-8 9-10 11+ 2. Molitvena skupina 0 1-24 25-49 50+ -o 3. Biblična skupina 0 1-9 10-19 20+ O 4. Skupno načrtovanje s katehisti/njami 0 1-3 4-8 9+ 5. Versko izobraževanje odraslih 0 1-3 4-7 8+ 6. Mladinska veroučna skupina (MVS) 0 1-19 20-29 30+ 7. Duhovne vaje, obnove in vikendi za mlade Niso So. cu 8. Skavti (popotniki/ce) 0 1-10 11-29 30+ i 9. Skupina animatorjev 0 1-5 6-12 13+ "E 10. Dramska skupina 0 1-5 6-12 13+ M O 11. Druge dejavnosti mladih v župniji izven rednih katehez 0 1-5 6-14 15+ ro 12. Veroučne skupine za osnovnošolce 0 1-4 5-7 8+ 13. Skupna priprava na obhajilo 0 1-3 4-9 10+ 14. Birmanska skupina 0 1-5 6-14 15+ U CD 15. Skavti (volčiči in izvidniki/ce) 0 1-10 11-24 25+ O 16. Oratorij Ni Je. 17. Duhovne vaje osnovnošolcev Niso So. 18. Delavnice/krožki 0 1-3 4-12 13+ 19. Katoliški vrtec Ni Je. 20. Skupina ministrantov 0 1-5 6-15 16+