FRANCE ŽELEZNIKAR IN PARIŠKA KOMUNA JASNA FISCHER V slovenskem zgodovinopisju se že od vsega začetka pri raziskovalcih, ki so se ukvarjali s problematiko začetkov delavskega oziroma socialističnega gibanja na Sloven- skem, pojavlja v zvezi z osebnostjo Franceta Železnikarja trditev, da je, ali prisostvoval velikim dogodkom v Parizu marca do maja 1871, ali pa celo v njih tudi sam aktivno sodeloval. Prvi, ki je o tem začel dvomiti, je bil Dušan Kermavner. Ne eni in ne drugi za to niso imeli nobenih otipljivih dokazov. Vsi so upali, da bo problem pojasnjen, ko bo pregledano gradivo procesa v Celovcu iz de- cembra leta 1884, ko so bili zaradi veleizdaje postavljeni pred porotno sodišče vodilni člani ljubljanskega delavskega izobraževalnega društva. Med akti, ki jih je v preiskavi proti obtožencem zbralo državno pravdništvo v Ljubljani, sem res našla nekaj uradnih dopi- sov, protokolov zaslišanj pri preiskovalnem sodniku in Zeleznikarjeve rokopisne zapiske, ki problem nekoliko bolj osvetljujejo. Ivan Prijatelj se v svoji obširni Slovenski kultumopolitični in slovstveni zgodovini 1848—1895 v poglavju Socialistično gibanje med Slovenci ne ukvarja veliko s Francetom Zeleznikarjem kot morebitnim udeležencem pariške komune, ugotavlja le na podlagi govoric, ki so zašle tudi med strani takratnih slovenskih časnikov, da je Zeleznikar bil navzoč pri »teh svetovno važnih dogodkih-«. Ko Prijatelj piše o procesu v Celovcu, še enkrat navaja, da je bil Zeleznikar za časa komune v Parizu, da pa se ni udeležil bojev na barikadah v Parizu in Lyonu. Prijatelj je to svoje poročilo o poteku obravnave skoraj v celoti prepisal iz Slovenskega na- roda.* To poročilo pa je Slovenski narod posnel po obsežnem članku v Klagenfurter Zeitung, ki je izšel v petih nadaljevanjih de- cembra 1884. Dopisnik Slovenskega naroda namreč omenja stroge varnostne priprave ob začetku obravnave in zaradi tega ni mogel priti v sodno dvorano. To pa je očitno bilo dovoljeno novinarju Klagenfurter Zeitung, verjetno zato, ker je pač proces bil v Celovcu in ne v Ljubljani, kot bi to bilo normalno. Poročilo v Klagenfurter Zeitung v kratkem. Zeleznikar j evem življenjepisu v uvodu članka navaja le, da je bival v Franciji v času francosko-pruske vojne in pariške komune. Narodov podatek, da je Zeleznikar bil za časa komune v Parizu, je torej le samovoljna pre- interpretacija njegovega dopisnika. Dosti bolj določen je Fran Erjavec s trditvijo, da se je Zeleznikar »bojeval za časa pariške komune na tamošnjih barikadah«^, medtem ko Anton Kristan piše le, da je »oboževal na primer pariško komuno in komunarde, revoluci- onarje je ljubil z vso nežnostjo nepokvarjene duše«.3 V letih 1952 in 1953 je Ferdo Gestrin objavil dve krajši razpravi, v katerih je ob- delal odmeve in vplive pariške komune na Slovenskem. V sestavku, ki ga je objavil v Delavski enotnosti, poudarja močan vtis pariških dogodkov na Železnikarja, ko jim je prisostvoval v času svojega bivanja v Parizu in njihov vpliv na njegovo delovanje po vr- nitvi v domovino ter ga je zato imenoval slovenski komunard.* V drugem pregledu je zapisal po podatkih, ki jih je dobil od Rudija Kyovskega, da se je Zeleznikar »boril na barikadah in je bil v boju ranjen v levo ramo, s čimer se je ponašal pred svojimi prijatelji, kar pa je seveda zanikal na procesu proti sebi in tovarišem« ter da je Zeleznikar bil »v pravem smislu besede učenec pariške komune. Francija in pariška komuna sta mu pomenili višek svobode. Povsod je hvalil pa- riško komuno in rdeča zastava mu je bila znak poguma«.^ Vrsto krajših prispevkov za zgodovino začetkov delavskega gibanja je napisal tudi Rudi Kyovsky, ki je najbolj vnet in prepričan pristaš trditve, da je Ze- leznikar aktivno deloval v borbah pariške komune.* Ko je Dušan Kermavner pripravljal ko- mentirano izdajo Prijateljeve zgodovine, se je moral poglobiti tudi v študij problematike socialističnega gibanja v Ljubljani v sedem- desetih in osemdesetih letih. Rezultat tega študija je dodatek z naslovom Socialistično gibanje med Slovenci (od začetkov do leta 1895) v opombah k Prijateljevi slovenski kul- tumopolitični zgodovini V, ki jim je dal skupen naslov Slovenska politika v letih 1879 do 1895." Tu je prvič odkrito podvomil v tr- ditve dotedanjih raziskovalcev. Premišljati mu je dalo dejstvo, da se je Zeleznikar vrnil iz Francije leta 1875, kot aktivnega člana ljubljanske obrtniško-demokratične skupine in ljubljanskega delavskega izobraževalnega društva pa ga lahko zasledimo šele v letih 1880—1881. Dejansko se Zeleznikar pet let po vrnitvi iz Francije ni pozanimal za ob- stoj in delovanje delavskega izobraževalnega društva v Ljubljani. Nadalje Kermavner ugo- tavlja, da »socialističnih nazorov pri Zelezni- karju ni opaziti nobenih, iz Francije je pri- nesel s seboj samo radikalni demokratizem in v okviru tega je postal duša obrtniško demo- kratične skupine v Ljubljani«.^ Nekoliko bolj utemeljuje Kermavner to ugotovitev v pole- mičnem zapisu k Goulouhovim spominskim zapiskom, ko piše: »Navdušenje ga (Golouha) je tako zaneslo v »Pripisu« (str. 406—407), da 158 je v prvi povečevalni vročici povzdignil Fran- ceta Zeleznikarja . .., v ,člana mednarodnega revolucionarnega proticarističnega komiteja' in v jborca v vrstah pariških komunardov', ki da ,je presadil na naša tla miselnost baku- ninizma in blankizma, bojev na barikadah, stalne revolte, vso ekstremistično vsebino pr- vih začetkov mednarodnega socialističnega gi- banja', in mu je pripisal avtorstvo Kebrovega anarhističnega letaka iz leta 1883 s parolo: .dinamit in petrolium'. Dejansko so se tak- šna ,gesla' takrat sejala ,na naša tla' iz radikalnosocialističnega gibanja v sosednjih avstrijskih deželah in iz londonske Mostove »Freiheit«, medtem ko nikakor ni videti, da bi jih bil mogel prinesti iz Francije Zelezni- kar, ki je bil tam pristopil k nekemu republi- kanskemu (ne pa ,komunardskemu' aü celo anarhističnemu) slovanskemu komiteju, a je bil celo petletje po vrnitvi v Ljubljano v tem pogledu docela brezbarven!«' France Zeleznikar se je rodil 1. decembra 1843 v Ljubljani. Dve leti je obiskoval mest- no ljudsko šolo. Po končani petletni učni dobi pri krojaškem mojstru Agricolu je od leta 1860 do 1868 delal v Gradcu, v Ljubljani, na Dunaju, v Mariboru in Trstu. Leta 1868 se je vrnil v Ljubljano in bil zaradi udeležbe pri pretepu z ljubljanskimi turnarji v Vevčah ob- sojen na 6-tedensko zaporno kazen. Leta 1869 je spet odpoitoval v tujino, v Švico, v Ženevo in nato v Francijo, kjer je delal v Montlugonu Lyonu in Parizu. O njegovem bivanju v Pa- rizu je znano le to, da je postal leta 1873 član odbora republikanskega krožka v Parizu in je podpisal letak skupno z Radochovim, Mak- simoffom, Priczejem in Bouddo, naslovljen na vse Slovane, v katerem jih pozivajo, naj ne nasedejo »poskusom plačanih panslavistov, ki se hočejo pod visokim vodstvom policije v Petrogradu, Berlinu ali Dunaju polastiti jav- nega mnenja v slovanskih deželah« in raz- glašajo, da je bodočnost Slovanov v slovanski federaciji, ustvarjeni s svobodno privolitvi- jo svobodnih narodov.'" Na zaslišanju pri pre- iskovalnem sodniku Rachbachu dan po svoji aretaciji 22. aprila je Zeleznikar povedal, da je v Parizu bival od leta 1869 do sredine leta 1870, v času nemškega obleganja Pariza, in nato znova odšel v Lyon. Zeleznikarju se je tu pripetila očitna spominska napaka. Pruske čete so namreč začele oblegati Pariz šele ko- nec oktobra 1870. Na ponovnem zaslišanju 6. maja je še enkrat ponovil, da je bil v času pariške komune v Lyonu. Ker je bila tudi v Lyonu od 22. do 25. marca ustoličena komu- na, je razumljivo, zakaj je Zeleznikar trdil, da se ni udeležil bojev na barikadah v tem mestu. Iz dopisa avstroogrskega generalnega konzulata v Parizu z dne 8. avgusta 1884 je razvidno, da se je v Pariz povrnil leta 1872 in ga zaradi pomanjkanja dela zapustil maja , 1873. Generalni konzul pa ni mogel potrditi Zeleznikar j eve navedbe, ki jo je dal preisko- valnemu sodniku, prav tako ni mogel dati no- benega drugega podatka o njegovem bivanju v Franciji. Ko sem letos poskušala na podlagi morebitnih ohranjenih policijskih prijavnic ugotoviti datume njegovega gibanja v posa- meznih krajih Francije, sem dobila iz Pariza, Lyona in Montlugona odgovore, da v tamkaj- šnjih arhivih niso našli nobenih podatkov o Ze- leznikarju, ker prijavnice bivanja iz tega ob- dobja niso več ohranjene. Ob tem naj opozorim še na eno dejstvo. Zeleznikar je bil na procesu sojen zaradi zločina veleizdaje, žaljenja ce- sarja in kaljenja javnega reda in miru. Ob- tožnica državnega pravdništva v Ljubljani mu ne očita delovanja med njegovim biva- njem v Franciji, ker za to ni bilo mogoče zbrati trdnih dokazov, čeprav oba dopisa av- stroogrskega generalnega konzulata iz Pariza in dopis ljubljanskega župana Grassellija dr- žavnemu pravdništvu v Ljubljani iz novem- bra 1882, priložen zbranemu dokaznemu gra- divu, v katerem Grasselli trdi, da ima Zelez- nikar stike s Parizom in Londonom, od koder tajno dobiva prepovedane letake, dokazujejo, da se je namestnik državnega pravdnika Pajk trudil, da bi preveril tudi obtožbe te vrste." Gotovo bi mu dokazano dejstvo, da je bil Ze- leznikar bivši komunard, olajšalo delo pri prepričevanju porote, da je Zeleznikar v res- nici nevaren anarhist. Leta 1875 se je Zeleznikar vrnil v Ljublja- no in odprl krojaško delavnico. Prvič zasle- dimo njegovo delovanje, ko se pojavi med sklicatelji ljudskega shoda 28. oktobra 1880 skupaj s Francem Potočnikom, Josipom Reg- galijem, Jakobom Skerbincem in Janezom Dolharjem, na katerem je nastopil tudi kot govornik. V ljubljanskem delavskem izobra- ževalnem društvu začne delovati, kot kažejo spisi o društvu, šele sredi leta I88I.12 Konec leta 1881 se je Zeleznikar zelo aktivno ude- ležil priprav za ustanovitev obrtniškega dru- štva za Kranjsko in je bil izvoljen tudi v za- časni odbor, ki naj bi izdelal pravila. Na usta- novnem zboru v začetku decembra pa je pri- šlo do razkola, zmagala je struja, ki se je za- vzemala za to, da bi bilo društvo nepolitično. Zeleznikar si je prizadeval nato s svojimi so- mišljeniki ustanoviti novo politično obrtniško društvo, vendar deželna vlada pravil tega društva ni potrdila. Kljub temu porazu se obrtniškodemokratična skupina ni razbila in v letih 1883—84 je glavno oporišče svojega delovanja prenesla v ljubljansko delavsko izobraževalno društvo. To vedno uspešnejše sodelovanje je pretrgala aretacija Zeleznikar- ja aprila 1884. Obenem z njim so zaprli še čevljarskega mojstra Ferdinanda Tumo, med preiskavo pa še vrsto osumljencev. Sredi sep- tembra je bila le-ta končana in v zaporu so 159 ostali le Zeleznikar, Turna, krojaški mojster France Sturm, knjigoveški pomočnik Edvard Kriegl in čevljarski pomočnik France Dhü. Proces proti njim se je začel v začetku de- cembra 1884 pred porotnim sodiščem v Celov- cu. Po 6-dnevni obravnavi je bila izrečena za obtožene Tumo, Šturma, Kriegla in Dhü j a oprostilna sodba, France Zeleznikar pa je bil obsojen na 8-letno in pozneje po pritožbi na 10-letno težko ječo. Poslan je bil v kaznilnico Suben v Gornji Avstriji in tam odsedel 8 let, nato pa je bil na lastno prošnjo pomiloščen in v Ljubljano se je vrnil januarja leta 1893. Začel je delovati v socialnodemokratski stran- ki, vendar brez vidnejšega uspeha. Februarja 1903 je napravil samomor. Mislim, da gre pri obravnavi tega proble- ma za dve stvari: eno je vprašanje Zelezni- karjeve udeležbe v pariški komuni in drugo vpliv njenih idej na njegovo delovanje v Ljubljani od 1880 do 1884. Iz zbranega gradi- va se da na podlagi Zeleznikar j evih izjav zak- ljučiti, da ni mogel biti komunard, ker v ti- stem času sploh ni bil v Parizu, temveč v Lyonu. Pojavi pa se vprašanje, od kod je za- šla v slovensko zgodovinopisje trditev, ki je okoli Zeleznikarjeve osebnosti ustvarila le- gendo o pariškem komunardu in borcu bari- kad. V gradivu za proces sem našla v zapis- niku zaslišanja čevljarskega mojstra Bartola Žitnika iz Ljubljane z dne 5. maja 1884 nje- govo izjavo, da mu je Zeleznikar sam v nje- govi delavnici pripovedoval, da je bil v Parizu in da je bil takrat ranjen v levo ramo.*' Na ob- ravnavi v Celovcu pa je Žitnik še povedal, da sta bila z Zeleznikarjem na svetovni razstavi v Parizu leta 1878 in ob tej prliki naj bi mu Zeleznikar pokazal ulico, »kjer so v pariški vstaji padali mojstri«." Ko je bila prvi dan obravnave prebrana obtožnica, je Zeleznikar kot glavni obtoženec nastopil prvi. Takrat je med drugim izjavil, da »ni sodeloval v bari- kadnih bojih v Lyonu in Parizu in tudi ni dobil nobene strelne rane; če je pa kdaj kaj takšnega pripovedoval, je bilo to le v šali in iz neumnosti«.*^ Tako je priznal, da je to res razlagal, čeprav je pozneje zašel z zanikanjem Zitnikovega pričevanja, ko je trdil, da tak- šnih izjav nikoli ni dajal, v protislovje. Mi- slim, da je treba v teh dveh izjavah — Žitni- kov! in Zeleznikar j evi — iskati razlago za dejstvo, da se je v zavesti kroga ljudi, v ka- terem se je gibal Zeleznikar, ustvarila ta predstava, se pojavlja ob prilikah političnih spopadov v časopisju in se zasidrala v slo- vensko zgodovinopisje. Nedvomno je res, da je imel Zeleznikar v svojem značaju eno po- tezo — bahavost, povezano z željo po druž- beni uveljavitvi. Razumljiva je zato izjava Matije Kunca na sodišču, ki je Železnikarja dobro poznal, da ga ima »zaradi njegove pre- napetosti in nedoslednosti za na pol norega. ki bi bil iz .samoveličja pripravljen biti tako predsednik republike kot katoliške družbe^<. Zeleznikar se gotovo ni samo enkrat hvalil o svoji preteklosti med bivanjem v Franciji znancem in prijateljem, bodisi v ožjem krogu, bodisi za širšim gostilniškim omizjem. Na dru- gi strani pa je lahko kak napad po časnikih, ki je samo namigoval na to, da bi bil komu- nard, izzval pri njem ostro reakcijo. V Slo- venskem narodu iz decembra 1881 najdemo tri članke te vrste, ki sovpadajo s sporom ob ustanavljanju obrtnega društva in s prizade- vanji obrtniško-demokratične skupine po po- razu na ustanovnem zboru tega društva v za- četku decembra, da sama ustanovi svoje po- litično društvo, ki naj bi se imenovalo »Prvo kranjsko ljudsko društvo v Ljubljani«. Dne 18. decembra 1881 je v Slovenskem narodu izšel uvodnik — avtor je po Kermavnerjevi ugotovitvi dr. Ivan Tavčar —, v katerem je ostro napadel člane obrtniško-demokratične skupine in je po Kermavnerju pomenil »višek Narodove (dr. Tavčarjeve) gonje zoper obrt- niške demokrate«." V uvodniku med drugim piše: »Brez šale, v središču Slovenske, v beli Ljubljani hotela se je zadnje čase organizirati socialnodemokratična stranka, in če smo do- bro poučeni in poskušali bodo nekateri eksalti- rani krojači in mizarji tudi v prihodnje, da bi ideje, katere so rodile Komuno v Parizu ter povzročile dozdaj toliko krvavih pretepov mej delavci in policijo, zasejati tudi mej nas Slo- vence ... Narodna stranka ne bode prav nikake izgube trpela, če se za vedno otrese teh sloven- skih komunardov, ki jih je nosua do zdaj s sabo.« Med Zeleznikar j evimi rokopisi se je ohranila »Izjava« z dne 22. decembra 1881, za katero je Kermavner pravilno ugotovil, da je to Zeleznikar j ev odgovor na napad Sloven- skega naroda, ki pa je ta list ni hotel objavi- ti." Zeleznikar je na zaslišanju pri preisko- valnem sodniku Ecklu 5. septembra 1884 po- jasnil, ko mu je predložil ta sestavek, da se ga je »ob priliki ustanavljanja obrtnega društva lotil Slovenski Narod, ne sicer poimensko, vendar na dvoumen način« in ga »med dru- gim označil kot socialnega demokrata in ko- munarda«. Povedal je, da je zato dal sestavi- ti Petru pl. Radicsu to pojasnilo, da bi ga javno razglasil.*^ Iz uvoda razberemo, da sta ga v tem napadu zbodli predvsem besedi social- demokrat in komunard in piše nato dalje: »Ker v tem natolcevanju omenjajo slovenski listi neko prejšnje bivanje v Parizu in obisk Dunajskega mesta, domneva se mi, kakor bi vse to naravnost cikalo na-me, ne glede na to, da je obče znano moje stališče kranjskega obrtnijskega društva sedanjim voditeljem na- sproti. Ker nadalje o v listih tiskanih besedah socialdemokrat in komunard ne le jaz, tem- več vsakdo, komur je natančneje znano, kako se je snovalo kranjsko obrtni j sko društvo, so- 160 diti mora, da so neposredno napred merjena na-me in jih tudi v istini na-me obračajo, prisiljen sem tu izjaviti, da o d 1 o č n o zavra- čam od svoje osebe imena socijaldemokrat ali celo komunard, zavračati jih morem, ker jaz nikdar socialdemokrat niti komunard b i 1 n i- sem in nikdar ne bode m.« V oči pade tu predvsem Zeleznikar jeva trditev, da je ne le njemu ampak tudi drugim jasno, da sta besedi socialdemokrat in komunard namenje- ni prav njemu. To potrjuje domnevo, da se je o tem po Ljubljani takrat dosti govorilo. Nato Zeleznikar utemeljuje še razloge za svo- je delovanje in »Izjavo« zaključuje: »Jaz kot obrtnik ostanem kar sem: prijatelj delavcem in ljudstvu; socijalista in komunarda pa vsi listi tega sveta iz mene stvorih ne bodo.« Ze- leznikar je ob tem nepomirljivem napadu, ki ga je Tavčar prav krvoločno končal, da je tre- ba »te pričetke socialnodemokratskih pričet- kov mej Slovenci streti, kakor se s peto stare strupena golazen sredi pota«, ugotovil, da je s svojim hvalisanjem gotovo šel predaleč, pre- strašil se je in zato hotel s tem odločnim za- nikanjem in obrazložitvijo principov svojega delovanja odvrniti od sebe takšne obtožbe kar pa mu ni uspelo, ker pač Slovenski narod nje- gove izjave ni hotel objaviti. Ostala dva član- ka gotovo ne po naključju sovpadata z Naro- dovo gonjo. V dopisu iz Ljubljane z naslovom »Naši komunardi«'* je neznan pisec, ki se je podpisal »ljubljanski narodni obrtnik«, na- padel štiri člane obrtniško demokratične sku- pine, ne da bi jih imenoval. Napadi so leteli, kot je ugotovil Kermavner, na Josipa Rega- lija, Franceta Zeleznikarja, Ferdinanda Tu- mo in Franca Sturma.^" Posebej o Zeleznikar- ju je pisec zapisal: »Kar se tiče drugih treh oznanjevalcev nove vere (to je Zeleznikarja, Tume in Šturma), sili se v prvo vrsto nek krojaški obrtnik, kateri misli, da je zatega- delj, ker ga je slučajno zanesla sapa v do- movino res prave francoske svobode, uže po- klican politično modrost učit ves slovenski narod, posebno pa ljubljanske obrtnike.« Dva dni kasneje je Slovenski narod objavil še »Poslano«, odgovor ljubljanskih obrtnikov Kunca, Žitnika in Sumija, ki jih je Zeleznikar napadel v Slovencu nekaj dni prej, ki ga pod- pisniki posmehljivo končujejo: »Furor Pari- sien! Mast se topi!«-' Značilno je tudi, da se je Zeleznikar konec leta 1883 spustil v tožbo zaradi razžaljenja časti proti Mihi Končarju, ker da ga je imenoval ob neki priliki komu- nard. Zeleznikar je trdil, da so komunisti le še v ječah, ker so nevarni, in po tej logiki naj bi bil tudi on nevaren. Po prvem zaslišanju pa je od obtožbe odstopil, po lastni izjavi pred sodiščem, zato ker so ga opozorili, da beseda komunist ni obrekljiva.^^ Med Zeleznikar j evimi rokopisnimi zapiski vzbujajo med sicer zelo neurejenimi drobci iz- piskov z vseh vetrov v francoskem, nemškem in slovenskem jeziku, v katerih piše o delo- vanju inkvizicije v Španiji, Italiji, na Nizo- zemskem, o papeštvu, religiji, o ruskem ni- hilizmu, o položajih malih obrtnikov, o tajno- sti pisem itd. posebno pozornost trije: kratek sestavek o Delescluzu, ki ga označuje za mu- čenika pariške komune, ki je »vse svoje živ- ljenje posvetil boju za zmago republike in re- volucije, kraljestvo in cesarstvo sta büa zanj permanenten umor«, v nemščini napisan Te- stament pariške komune in revolucionarno pesem, prav tako v nemščini, z naslovom Allons enfants de la patrie in ta verz se po- navlja ob koncu vsake kitice. Zeleznikar je na zaslišanju zatrjeval, da so to prepisi in prevo- di iz francoskih časopisov, ki jih je prebiral v ljubljanskem Slonu, v glavnem iz časopisa RepubUque frangaise, da bi se vadil v franco- ščini. Na ugotovitev preiskovalnega sodnika, da je bil Testament pariške komune objav- ljen v 11. številki Mostove Freiheit leta 1882, je Zeleznikar odgovoril, da je tudi ta zapis sam prevedel iz nekega, ni se mogel spomni- ti, katerega francoskega časopisa.''^ Ker so ti rokopisi zelo neurejeni, se ne da ugotoviti, kdaj so nastali, ne kakšen je bil pri tem Ze- leznikarjev namen, vsekakor pa osvetljujejo, kam sta bila obrnjena njegovo zanimanje in njegova pozornost. Dokazujejo, da se je Ze- leznikarju v kasnejšem času vsekakor zbudilo zanimanje in navdušenje za pariško komuno. OPOMBE 1. I. Prijatelj, Slovenska kulturno politična in slovstvena zgodovina, V DZS, Ljubljana 1966, str. 384 in str. 426; Slovenski narod št. 283 z dne 9. decembra 1884 in Klagenfurter Zeitung št 283 z dne 7. decembra 1884. — 2. F. Erjavec, Pregled slovenskega socialističnega gibanja med Sloven- ci. Socialna misel V/VI, 1926/27, str. 138. — 3. A. Kristan, O delavskem in socialističnem gibanju na Slovenskem do ustanovitve JSDS (1848—1896), Ljubljana 1927, str. 111. — 4. F. Gestrin, Pod vplivom pariške komune je delavsko gibanje hi- treje dobUo socialistično smer. Odmev pariške komune na Slovenskem, Delavska enotnost XI, št. 18-19 z dne 1. maj 1952. — 5. F. Gestrin, Pr- vi koraki delavskega gibanja in odmevi Pariške komune na Slovenskem, Socialistična misel I. 1952/53, str. 360. — 6. R. Kyovsky, Narodno vpra- šanje ob prvih začetkih socialističnega gibanja med slovenskim delavstvom, Socialistična misel II, 1954, str. 13. — 7. D. Kermavner, Slovenska politika v letih 1879 do 1895, DZS, Ljubljana 1966, (dalje navajam Kermavner, Dodatek). — 8. Prav tam, str. 643. — 9. Primerjaj R. Golouh, Pol sto- letja spominov, IZGD, Ljubljana 1966 in D. Ker- mavner, Ob spominskih zapiskih R. Golouha: o tržaškem anarhizmu in o nekaterih črtah slo- venske socialne demokracije, ZC XXII, 1968, zv. 1-2 str. 118/119. — 10. R. Kyovsky, navedeno delo, str. 13—16. — 11. Dopisa avstroogrskega 161 generalnega konzulata v Parizu z dne 5. in 8. avgusta 1888, št. 6822 in št. 6859, dopis župana Grassellija državnemu pravdništvu v Ljubljani | 14. novembra 1882, št. 7912/A 1959, obtožnica dr- žavnega pravdništva v Ljubljani z dne 30. sep- tembra 1884 št. 5546/4 295 in protokol zaslišanj Franceta Železnikarja št. 20. — 12. Podicij&ko poročilo Vončine z dne 8. avgusta 1884 o meseč- nem zborovanju društva, št. 11465/III. — 13. Pro- tokol zaslišanja Bartola Žitnika št. 62. — 14. ] Zapisnik sodne obravnave v Celovcu, št. 677/13994.. — 15. Prav tam. — 16. Slovenski narod št. 288 z dne 18. decembra 1881 in Kermavner, Dodatek, str. 678. — 17. Kermavner, Dodatek, str. 687. — 18. Protokol zaslišanj Franca Železnikarja št. 20. — 19. Slovenski narod št. 292 z dne 23. decembra 1881. — 20. Kermavner, Dodatek, str. 683—684. — 21. Slovenski narod št. 294 z dne 25. decembra 1881 in Slovenec št. 140 z dne 17. decembra 1881. — 22. Ali je beseda »komunard« razžaljenje časti, Slovenski narod št. 284 z dne 12. decembra 1883. — 23. Protokol zaslišanj Fr. Železnikarja št 20. 162