Poštnina plačana v gotovini. NAS Prava vera bodi vam luč, materni jezik bodi vam ključ do zveličanske narodne omike. D. M. Slomšek. DOM GLASILO SIW1NSKE MLADINI Vsebina: Stran P. Marijofil Holeček: Katoličanstvo in javnost ... 81 Justin: Visok cilj................................83 Tugomer Samov: Jadranu............................85 J. M.: Sola samovzgoje............................86 Pod vaško lipo....................................87 Tugomer Samov: Jutro..............................91 Dekliški vrtec: Dekle v pregovorih................91 M. A.: Marijina družba in Dekliška zveza 91 Kje naj zajema Orlica moči in poguma? 93 M. A.: O volitvi stanu.............94 Katoliški shodi. LETNIK XIV. CELJE. OKTOBER 1922. ŠTEV. 6. POSLOVNIK DEKLIŠKE ZVEZE mora imeli vsaka Dekliška zveza, če le mogoče, tudi v s a k a odbornica! Le tedaj bodo Dekliške zveze enotno in vzorno delovale, če se bodo strogo držale Poslovnika! Zato ga pa morajo pridno naročevati in študirati! Letošnjo zimo bi se morale vsepovsod ustanovit' dekanijske Dekliške zveze. To bo mogoče le. če bodo že posamezne župnijske Dekliške zveze natanko po poslovniku preorganizirane. Cena poslovniku je prav nizka: 1 izvod stane 6 K. Kdor naroči najmanj 10 izvodov skupno, plača za izvod samo 5 K. Kdor pa naroči najmanj 20 izvodov, bo plača) samo 4 K za 1 izvod. Naročajte le hitro in pošiljajte obenem denar na upravo „Našega doma“, Celje, hotel Beli vol! LISTNICA UREDNIŠTVA. Cel kup pesnikov in pesnic se je zopet oglasilo! Vsi prosijo urednika, naj bi bil usmiljenega srca in jim prizanesel. Samo eden piše: povejte odkrito svojo sodbo o mojih pesmih, da bom vedel pri čem da sem. Prijatelji — ako hočete res napredovati in se izboljšati — morate svoje napake spoznati in jih — odpraviti. Drugače ne bote prišli nikdar naprej. In zato je ocena na platnicah „N. D.“ Tu vas bomo opozorili na napake, ki jih delate, da se jih bote v bodoče varovali. Kdor je pa tako samoljuben, da ne prenese nobene sodbe, pa naj ne pošilja v prihodnje več svojih „umotvorov“ v oceno. Iz takega „umetnika“ ne bo nikoli nič! — M. N. Imate lepe misli, lep jezik, samo malo predolgi ste — namreč Vaša pesem. Ko bi bili misel: zvezde — človeško življenje, mesto v šestih kiticah podali samo v treh, bi se gotovo svetila „Vaša lučka“ v „Našem domu“. Oglasite se še večkrat! — G. S. Čuditi se Vam moramo, kaj vse vidite v maminih očeh: brezmejno morje, rožo, v čaši velo pero, korenine, sive skale itd. Res, bujna je Vaša domišljaja, velika je ljubezen do matere, toda — Vaše črtice ne moremo priobčiti. Iz doposlane pesmice, ki je dobra, pa ne moremo izreči splošne sodbe o Vaših pesniških zmožnostih. Pošljite še kaj! — Z. B. „Kriva pota“, kiste jih poslali, dokazujejo, da so res kriva pota, po katerih hodite kot pesnica. Na zadnje ne ve človek ali opevate zmoto ali grob ali pa hleb kruha. Svetujemo Vam, da pišite zaenkrat kratke članke. — A. P. iz T. Tvoje navdušenje za „Naš dom“ je tako veliko, da si nam poslal kar dve pesmi, v katerih pozdravljaš „Naš dom“, ki kliče „cvet mladine v organizacije.“ Želiš mu, da bi „nekdanji sijajni uspeh žel“. To je prav lepo od Tebe, le agitiraj za njega. Nazadnje pa kličeš: „Na delo tedaj, a do konca vztrajni, naklepov poštenih a bolj še dejanj.“ To je tudi naša želja. — Sedaj si se oglasil s pesmico, prihodnjič pa raje s kakim člankom! — T. V. S spisom o nervoznosti ste hoteli preizkusiti kake živce ima urednik. Hvala Bogu, za enkrat še dobre! Pač pa bi skočil iz kože ubogi stavec, ako bi moral staviti Vaš rokopis, ki je skoraj nečitljiv. Ako je pa Vaša grda in malomarna pisava posledica Vaše nervoznosti, Vam svetujem isto sredstvo, ki' ga priporočate drugim: pisker mrzle vode si vlijte na glavo! Pišite še večkrat, ker imate prijeten slog. šaljiv ton in lep jezik! — Tugomer. Vi ste pa pesnik in bote enkrat še dober pesnik, ako se bote vztrajno učili. Ste pesnik — mislec. Čitajte Medveda! V pesmih, ki jih pošiljate „N. D.“ treba več jasnosti in priprostosti. Ravno to Vam bo delalo največ težkoč! — A. F. Vi ste menda tako navdušeni, da od samega navdušenja ne veste, kaj hočete povedati. In to je Vaša največja napaka. — Milenko M. Vsak sotrudnik, tudi tisti, ki pošilja prispevke pod prikritim imenom, mora sporočiti uredništvu svoje pravo ime in poklic. Zato zaenkrat še ne moremo ustreči Vaši želji. NAŠ DOM LETNIK XIV., ŠT. 6. a CELJE a OKTOBER 1922. Franč. provincijal P. MARIJOFIL HOLEČEK: KATOLIČANSTVO IN JAVNOST. Ako govorimo tu o katoličanstvu, govorimo izrecno o onem neokrnjenem, čistem, životvornem krščanstvu, krščanstvu brez kompromisa s svetom, o krščanstvu, ki ga predstavlja edino le sv. katoliška cerkev. Zakaj samo njo je Jezus Kristus ustanovil in pooblastil, da naj s pomočjo razodetih resnic in milosti in s pravilnim ter vsestranskim razmahom vseh vsebujočih življenskih sil „odpira in kaže narodom nove poti v srečno časno in večno življenje." (Škof Mahnič). Krščanstvo torej vodi v življenje in k delu, ne pa v brezdelje in v nirvano ali uničenje kakor budizem. Temu svojemu poslanstvu se kat. cerkev nikdar ni izneverila. Ona ni skrbela samo za večno življenje narodov, ampak je kot „popolna demokracija" (Wilson v knjigi „Novo življenje") vedno in povsod podpirala in pospeševala vsak res pravi napredek na vseh poljih človeškega javnega in zasebnega življenja; še več, ona je navadno prva dala najmočnejši impulz (izpodbudo). Jasno nam to potrjuje pogled na skrajno žalostno kulturno, gospodarsko, socijalno in politično življenje poganskih narodov pred nastopom katoličanstva in pogled na ogromni in tako razveseljivi preobrat, ki ga je izvršila kat. cerkev, ko se je začela svobodno udejstvovati. Nasprotno pa je zabeležila zgodovina dejstvo, da je s krščansko kulturo ali civilizacijo jenjal tudi vsak nadaljnji napredek; tako da stoji narod, ki se je izneveril katoličanstvu, ali na mrtvi točki, ali pa se pomiče vedno bolj nazaj proti prvotnemu nekulturnemu stanju, iz katerega ga je dvignilo krščanstvo. Kaj lepo nam to pove znani slovenski pregovor; »Kamor stopi turško kopito, tam več trava ne raste." Ali ne obide človeka žalost, ko premišljuje, kako sta polumesec in razkol razdejala in domalega uničila vse ono tako cvetoče in bujno življenje, s katerim so se ponašale nekdaj pokrajine, stokajoče sedaj pod islamom? To je pa tudi povsem umevno! Katoliško krščanstvo vsebuje že v sebi samem seme in kali vednega neumornega napredka. Krščanstvu katoliškemu namreč daje glavni sunek ali nagib za napredek na vseh poljih človeškega življenja dolžnost: „udeležiti se božje narave“ (2. Pet. 1, 4) to je, dolžnost neprestanega izpopolnjevanja, kar je v tesni zvezi z neprestanim, neumornim delom. „Saj je Jezus Kristus — včeraj in danes; isti i na veke“ (Heb. 13, 8) — poosebljena življenska energija (sila). Bog je človeka postavil na svet, da naj nadaljuje od Stvarnika započeto delo v smislu Stvarnika samega. V tem smotru pa ravno tiči vsa skrivnostna moč katoličanstva, vsa velikost in vzvišenost, da nekak nebeški sijaj naših del. Naše življenje je služba božja! Ta resnica, to pojmovanje našega življenja nam razvozlja zagonetno skrivnost, zakaj so bili in so še nositelji najvišje omike in blagostanja le tisti narodi, ki so vse svoje zasebno in javno kakor tudi umstveno življenje in delovanje presojali po načelih katol. krščanstva. Tu ne pomagajo nobeni izgovori, nobene simpatije — dejstva govore. Ozrimo se malo tudi na našo državo, oz. Slovenijo! Tudi ona nam potrjuje resnico, da narodi, ki v neki oholosti in don. ^ljavosti krščanstvo izločijo iz svojega življenskega programa, kmalu zac^tciiiejo in gmotno ter umstveno nazadujejo. Odkod ta korupcija (pokvarjenost) v vseh panogah našega življenja, korupcija tako splošna in globoka, da bi morali kot nekoč Diogen v Atenah, pri belem dnevu z lučjo iskati poštenega človeka? Zmaterializirali smo se, čisto posvetni, zemeljski smo postali, a da govorimo jasno, nas Slovence več ne prešinja duh krščanstva, zato pa ne dvigamo več svojih src kvišku, pač pa rijemo z glavo vedno bolj proti zemlji, nezmožni za kak polet. In iz teh nezdravih, duha in telo morečih, vsak pameten razvoj ovirajočih razmer nas ne bo rešil ne „Prerod“, ne „Ljudska univerza“, ne občinska knjižnica, ne oder, ne telovadba, ne šport, še manj bajonet in vislice, dasi tudi teh sredstev ne smemo prezirati, ampak edino le vera naša, ki je zmaga duha nad telesom, zmaga, ki premaga svet. Le tedaj če bo Kristus po svojih večnih resnicah, svoji milosti in ljubezni zopet zavladal v srcih Slovencev, se bo zopet vrnila k nam ona zlata doba, aurea aetas, po kateri tako vzdihujemo, katere pa kakor se mi zdi nočemo, ker trdovratno zametujemo pripomočke pridobiti si jo. Katoliška vera — vera Kristusova — je idealizem naš in realizem. (Škot Mahnič.) Idealizem naš: Po njej se navdušujemo za vse lepo, dobro, koristno, za vse vzvišeno in človeka dostojno. A naša vera je tudi realizem naš, ker nam nudi možnost, da vse to, za kar nas ona navduši, v polni meri tudi lahko dosežemo, a je tudi naš realizem zato, ker so one njene resnice, ki segajo v naše tuzemsko življenje, najboljši pogoji za ureditev družabnega reda in ž njim združenega življenja. In ravno to dejstvo zgodovinsko in logično dokazano, zanikujejo navadno naši nasprotniki, trdeč, da naša vera pozna samo „večno življenje“. Mi pa tudi premalo povdarjamo, da so verske resnice, če jih udejstvujemo, najboljše socijalne postave. V Kristusu, to je v praktičnem krščanstvu, ki ga moramo prenesti na vsa polja našega javnega in zasebnega delovanja, bomo našli rešitev iz zagate, v katero nas je zapeljalo moderno poganstvo. <3S©63©Q*S>©R9<53©<55K9<53S<55S©65^^ Tako toži narodna pesem, in z njo mi vsi. Res, na svetu ni nič kaj veselo. Zakaj ne ? Zato, ker se ne čutimo brate in sestre med seboj, zato, ker ni ljubezni, požrtvovalnosti, nesebičnosti, smisla za skupnost. Ljudje si stojimo tako pogosto brez vse potrebe kot sovražniki nasproti! Vsak tujec se smatra za sovražnika. Otrok niti ne trpi, da bi ga kdo gledal; hitro se obrne proč. Ko je večje, se skriva za materino krilo. Tako je tudi v živalstvu, tako pri mnogih odrastlih ljudeh, zlasti pri neizobraženih. To je neka naravna bojazen, pa tudi pokvarjenost. Kdor je močnejši, kliče: „Kdo je tam? Le pridi sem, če si upaš! Ti bom že pokazal!“ Težek je boj za obstanek. Le plemeniti in zavedni ostanejo skupaj, nezavedni gredo vsak svoja pota ter propadejo drug za drugim. Pri njih je kakor ob slabem vremenu. Dež ljudi loči in odtujuje. Kdaj si bolj sam ko deževen dan? Solnce nas druži, vzbuja v nas čustvo skupnosti, in pa zavest, da so drugi z nami. V nesreči ostati bratu brat, to je težko! Hudo je, če mora človek živeti živalsko življenje. Pa jih je mnogo takih, katere beda prisili k temu. Videl sem jih. Pa se te hoče lotevati gnus in groza pri pogleda na nje! Ah, mi srečni, napuhnjeni, mi brez- JUSTIN: VISOK Sam Bog ve, kako je to, da zdaj na svet' več luštno ni, da kamor kol’ se člov’k poda, vesel’ga nima srca. srčni bratje! Beseda žival prihaja od „živeli“. Kdor mora skrbeti samo za to, kako bo živel, ni čuda, da postane skoro podoben živali. Ali imamo usmiljenje z njimi? Poznam invalida, star je 45 let. Hud revmatizem ga muči in oči so mu oslabele. Imel je ženo in hčerko, pa sta mu umrli. Dober človek je, toda zdaj je pozabljen, zavržen. Tožil mi je: „Nas invalidov ne vidi nihče rad. Kripelni smo. Če pridem h kaki hiši, že od daleč rečejo: Odkod pa je ta prišel? Kaj pa hoče? Pa še ven pridejo, da ne bi šel notri 1“ Zakaj je tako žalostno naše državno življenje ali politika? Vsi skupaj imamo premalo ljubezni in smisla za skupnost. Nesebično delovati hoče v politiki malokdo. Slabši ljudje gospodarijo, boljši raje doma ostanejo. Odtod vsa beda, zato mnogi duhovnika ne vidijo radi v politiki. Tak je svet. Če bi hodil siromak okrog s krvavo glavo, ne bo dobil niti toliko, kolikor je črnega za nohtom. Prej bi se našel kdo, ki bi bil pripravljen, ga ociganiti še za tisto, kar ima, ter ga odreti do belih kosti. Najde se že dobra roka med vernimi in nevernimi, ki da ubožcu ali dobrodelnim zavodom in napravam kaj v pomoč. Lahko bi bilo veliko več, posebno za skupne, večje naprave in namene: za sirotišnice, delavske domove, gospodarska podjetja, za izobrazbo, misijone. Kateri ljudje so boljši, verni ali neverni? Mislim, da verni. Na božjih potih in tudi drugod pri vhodih v cerkve vidiš vedno dovolj beračev. Zakaj se ne nastavijo pri vhodih v gledališča, na koncerte in razne slavnosti? Bogatejši ljudje zahajajo tja! — Tem žalostneje bi bilo, ako bi se med vernimi katoličani nahajali trdosrčni kapitalisti! Bogatin naj ne daje po kronah v dobre namene, ampak po stotisočih! Zdaj bom pa povedal, zakaj sem napisal vse to. Kaj hočemo doseči mi z našimi društvi? Kaj je naš visoki cilj? Mi hočemo: da se mladina po občinah in župnijah spozna z dobrimi vrstniki ter se med seboj podpira; da se shajamo iz celih okrajev in se učimo, kako živijo drugod; da vzljubimo ves slovenski rod; da skušamo razumeti potrebe in želje vseh državljanov; da se zanimamo za vse Slovane, za vesoljno katoliško Cerkev; da, za ves svet. To jc socialna vzgoja, ali vzgoja za skupnost. Mladina, poslušaj in razumi! Namen našega dela in naših organizacij je to, da se učimo delati, trpeti in skrbeti z drugimi in za druge. Naj ti pove to dr. Janez Ev. Krek z besedami, ki jih je govoril na drugem katoliškem shodu v Ljubljani: „In ako me vprašate, česa se najbolj veselim pri kmetskem gibanju, ponavljam: gmotni dobiček je postranska stvar, ker če so ljudje delavni in zdravi dušno in telesno. tedaj vas vprašam: Kje je sita, ki jih bo zaustavila? Glavna stvar je medsebojno prijateljstvo, ta medsebojna vez, iz katere izvira misel, ki je poglavitna organizaciji: misel dela za splošno korist.“ Da, to je prekrasen cilj paših organizacij: mladino naučiti vztrajnega in nesebičnega dela za druge, za splošno koristi TUGOMER SAMOV: JADRANU. (Domotožje primorskega begunca.) Daleč tam šumi naš Jadran in obliva naše skale ... Oh, kak dolgo hrepeneče bodo te oči iskale? Oj, le šumi, Jadran, šumi, in prikliči naše brate, da ti strgajo okove, vrnejo ti dneve zlate! Daleč, daleč je naš Jadran, ki obliva naše skale .. . Daj nebo, da ne zaman bi moje te oči iskale! • Oj, tudi tukaj solnce potaplja se v valove krvavordeče, toda vendar, ti moj Jadran, iščejo te moje oči hrepeneče ... Oj, tudi tukaj valovi srebrni tiho uspavanko duši šumijo, toda misli moje nevzdržno k tebi, mili moj Jadran, hitijo ... Oj, tudi tukaj se zibajo čolni po srebrnih in bistrih valovih — ah, ko pa duši hrepeneči nosijo žalostnih misli novih ... Jadran, moj Jadran, kje si?' Odgoiiora ni... Pokojno šumijo lesi... I M.: ŠOLA SAMOVZGOJE. „Karakter“ so Grki imenovali orodje, za vklesovanje in za obdelovanje trdega kamena, ki so ga vstavili v stavbo. Nam pomeni karakter značaj, dovršeno osebnost. Značaj je dosledno uravnanje življenja po spoznanih načelih. Za nas morejo biti prava načela le ona, ki so v skladu z od Boga razodeto vero, katero nas uči kat. cerkev. Za značaj je torej potrebno, da človek spozna in priznava prava načela, resnice, v katerih luči motri življenje, in pa da se neprestano vadi, da po teh spoznanih resnicah uravna svoje življenje. Laže pa je spoznati prava načela ko po njih živeti. Razum je luč, volja pa gonilna sila. Brez luči je tema, a važnejša za človeka je volja nego razum. Važno je spoznanje pravih resnic za življenje, a še važnejše je uravnanje življenja po teh resnicah. To ni lahko in človek se mora v tem vaditi vse življenje. Vaja v likanju značaja se imenuje samopremagovanje ali samozatajevanje, ali tudi samovzgoja. Brez samovzgoje in samoobvladovanja človek ne pride do vlade nad samim seboj. Zato je vzvišeni cilj samopremago-vanja prava notranjd prostost človekova. Samovzgoja je neprestan boj z zgolj naravnim teženjem, ali kakor nekateri pravijo, z živaljo v človeku. Greste n. pr. skozi park poln cvetlic, ali skozi vrt poln zrelega sadja, črešenj, marelic, itd. Zaželite si rož, vzbujajo se vam skomine po sočnem sadju. Nihče vas ne vidi, lahko bi si natrgali, a vest vam pravi: nikar, to bi bila tatvina! AH: otrok po nesreči vbije šipo v oknu. Oče vpraša: Kdo je vbil okno? Otrok ve, da bo grajan, morebiti tepen, če pove resnico. Strah mu pravi: reci, da ne veš! Vest pa mu pravi: bolje je biti tepen, nego izgovoriti laž. Naša volja dobi mnogo večjo moč nad nagnjenji narave, če se opira na verske nagibe. N. pr. kristjan si naloži kako samozatajevanje v petek na čast in v zahvalo za trpljenje našega Gospoda. Ne moremo postati gospodovalci nad samim seboj v važnih rečeh, ko se gre za greh, ako ne znamo samim sebi zapovedovati v indiferentnih stvareh*), v katerih torej ni greh želji ugoditi. N. pr. pozimi pridem v toplo sobo. Telo me sili, da se grem gret k peči. Če pa v meni vlada razum nad telesom, pa rečem: Ni sila, ogrejem se polagoma. Ali: ko jem jed, ki mi posebno diši, lahko naenkrat preneham in rečem: Dovolj! Ali: slišim šum na cesti. Radovednost me sili k oknu. Pa si mislim: bolje je, da zatajim svoje oči, in ne pogledam skozi okno. Ali če me boli zob ali želodec, pa sklenem, da hočem bolečino molčg prenašati, da ne motim *) ki same na sebi niso ne dobre ne slabe n. pr. jesti. drugih s svojim jadikovanjem. Ali da znam premagali ali vsaj ublažiti izbruhe močne ginjenosti, smeha ali joka, Ali da znam obvladovati svoj jezik, zlasti v časih nevolje, ali kadar bi rad o svojem bližnjem kaj slabega dalje pripovedoval. Ali da se ne branim in mirno poslušam, ko me krivično napadajo, dolžijo in sramotijo. L. 1912 so začeli na Francoskem ustanavljati za otroke lige (zveze) samovzgoje, ki se širijo po vseh deželah, Otroci, ki pristopijo k zvezi, se trudijo, da storijo vsak dan kako dobro dejanje, da ne lažejo, da branijo slabotne, spoštujejo stare ljudi itd. V šoli je nabiralnik za pisma. Vanj mečejo otroci nepodpisane lističe, kjer opisujejo svoje uspehe in neuspehe v samopremagovanju. Te otroške izpovedi se v šoli med podukom preberejo. Neki pariški list priobčuje med drugim te-le otroške samoizpovedi: „Skušam se odvaditi laži. Je zelo težko in se mi vedno zopet primeri, četudi nikakor nočem.“ „Na železnici sem odstopil svoj prostor ženi, ki je nosila otroka.“ „Podaril sem svoji sestri bonbone, ki jih tako rad jem ... ona pa tudi.“ „Pomagal sem možu potiskati ročen voz, težko obložen s premogom. Mož je bil zadovoljen in se je smejal.“ Gi><96SS3GiXD6^C36tX3(S^GikSX5S(S6SQGS3G^3GSEGSS