POGOVOR Z MARJANOM ROŽANCEM O KNJIGAH: Metulj, Hudodelci, lz krvi in mesa Kosmo se pred dobrim letom in pol pogovarjali s slovenskim pisateljem in dramatikom Marjanom Rožancem, našim občanom, smo že povedali, da bodo v letu 1981 pri različnih založbah izšle tri njegove knjige. Tako je Cankarjeva založba že spomladi izdala roman Metulj, pri založbi Obzorja so v zbirki Znamenja izšli Hudodelci, pri IMIadin-ski knjigi pa v izbirki Nova slovenska proza eseji o slovenskih mitih Iz krvi in mesa. Ljudje smo si različni in vsak po svoje se odzivamo svetu, v katerem živimo; lahko smo udeleženi v raznih dogodkih ali pa jih opazujemo le od daleč, Beremo knji-ge, zahajamo v kino, poshišarao glasbo, pri tem pa nas vodijo različni nagibi. Nekomu je to početje le prijetna zabava, drugega to, kar občuti ob tem, sili k razmišljanju, postavljanju vprašanj o svetu, ki na.s obdaja. Spretno, na videz lahkotno Rožančevo pisanje odpira vrsto proble-mov in naš pogovor z avtorjem ni imel namena razlagati ali celo pojasnjevati vsebine knjig, niti bralcem priporo-čati njegovega branja, temveč osvellili nagibe, silnice, ki so vodile pisatelja k nastanku teh tekstov, kolikor je to seveda v bežnem pogovoru sploh mogoče. »To so tri zelo različne knjige, ki pa so, vsaka zase, pomenile zame poseben problem,« je pojasnil IVfaijan Rožanc. »Če naj najprej govorim o Metulju, ki je tekst o družbenih, kulturnih in političnih dogajanjih v šestdese-tih letih, bi kot značilnost omenil istočasno prisotnost in odsotnost glavnega junaka v teh dogodkih. Pomemb-nost dogajanja samega je tako v Metulju bistveno zmanj-šana, saj ni v ospredju družbenopotitičoa opredelitev glavnega jundka, ampak sla po življenju, temeljna člove-ška radovednost, ki junaka žene iz dogodka v dogodek — od tod tudi naslov knjige Metulj — ne da bi imeli do-godki sami pri tem kak poseben pomen.« Gradivo za roman Hudodelci pa so bili, kot pripove-duje Rožanc, že kar travmatični družbenopolitični do-godki povojnih let, ki se jih dolgo časa ni znal lotiti. Sled-njič je prišel do spoznanja, da se politika nasploh pač do-gaja brez zavesti o temelju sveta, da politični svet ni tako resničen, kot običajno mislimo o njem, ampak le razme-roma nereflektirana dejavnost. Ugotovil je, da ni nje-gova pisateljska dolžnost prikazati globino te politike, temveč njeno površinskost, naj je včasih še lako usodna. Zato je roman zasnoval kot kriminalko. Glavni junak romana Hudodelci je doma iz Trsla. Zakaj? »Trst je bil v tistih letih politično zelo zanimiv,« pravi Rožanc. »Predvsem pa sem s tem hotel doseči, da junak ne bi bil socialno in nacionalno do kraja oprede-Ijen, s čimer sem povečal njegovo svobodnost, ki je člo-veku potrebna za politično delovanje. " Za razliko od knjig Metulj in Hudodelci, v katerib avlor odpira vprašanja, pa so v esejih Iz krvi in mesa zbrani odgovori, ki so nastali z razmišljanjem in kopiče-njem življenjskih izkušenj. Prav zato ta knjiga Maijanu Rožancu, kot pravi, veliko pomeni. »Morda je res napisati tako knjigo, ki je ideološka, nekakšno očiščenje, saj se z njo otreseš predsodkov in lahko na življenje spet gledaš z objektivnejšimi in slrp-nejšimi očmi, kot se pisatelju spodobi.n Marjan Rožanc nerad govori o svojih pisateljskih na-črtih, saj se mu zdi, da ga tako pripovedovanje obvezuje. »Zmeraj pišem več knjig hkrati,« je povedal. »Priprav-Ijam roman, zbirko erotičnih novel in tekst, ki bo nada-Ijevanje Metulja. Trenutno pa se na)bolj ukvarjam i av-tobiografsko knjigo, v kateri bom pisal o tistih knjigah, ki so imele name močan vpliv, ki so tako ali drugače vpli-vale na razmišljanja in tudi na dogajanja v mojem življe-nju. Vendar to ne bodo eseji, v nekem smislu bo to avto-biografska proza, bolj avtobiografska, kot so bile dose-danje moje knjige.« DARJA JUVAN