Urška Orešiè Glasbena šola Gornja Radgona GLASBENI STAVEK, FORMALNA ANALIZA IN STILSKA OPREDELITEV SLOVENSKE OPERE EKVINOKCIJ S POGLEDI NA TUJA GLASBENA DELA, NASTALA IZ PODOBNIH VZPODBUD (povzetek magistrske naloge) Magistrska naloga odpira širok vpogled v glasbo, nastalo pod razliènimi vplivi iz obdobja, ki traja od poznega 19. stoletja do 2. svetovne vojne v 20. stoletju. Pod skupni imenovalec smo dali izbrana glasbena oziroma operna dela 20. stoletja in mednje uvrstili tudi slovenski biser operne literature – Ekvinokcij Marjana Kozine. Namen naloge je bil vsebinsko odpreti in temeljito raziskati lep košèek slovenske glasbe ter ga umestiti med izbrana, po motivih, vsebini in stilu podobna svetovna glasbena dela. Pri tem smo se omejili zgolj na opaznejše podobnosti med deli, ki se bolj ali manj ujemajo po dramaturški vsebini, glasbeno-motivièni gradnji ter sorodni motiviki. Po podrobni vsebinski in glasbeni preuèitvi del iz podobnega obdobja so zaradi naturalistiènih veristiènih zgledov nastale povezave med Ekvinokcijem in Puccinijevimi deli: Tosca, Dekle z Zahoda in Plašè. Dela lahko primerjamo z Ekvinokcijem zato, ker se delno ujemajo v obravnavi vsebine, oblike in delno tudi glasbe. Delno po vsebini spadata k tem delom tudi Lady MacBeth, ruska naturalistièna opera Dmitrija Šostakovièa, ter Jezdeci proti morju, irska naturalistièna drama R. V. Williamsa. Ekvinokcij izhaja iz tradicije pozno-romantiènih naèel èeških skladateljev Antonina Dvoøaka (Rusalka, 9. Simfonija) in delno Leoša Janáèka (Katja Kabanova). K tem delom lahko prištejemo še vplive Èehov in èeške opere na Slovenskem po 1. svetovni vojni, predvsem je na Kozino vplival študij pri Suku v Pragi, ki je slovenskemu skladatelju razkril mnogo spoznanj. V ZDA je bilo pomembno obdobje t. i. »roaring twenties«, tj. obdobje dvajsetih let 20. stoletja, ki je v Evropo prineslo pospešen tehnološki razvoj oziroma razvoj filma, radia in televizije, s èimer se je populariziral val muzikalov, ragtimeov, swinga in jazza. Opera Porgy in Bess Georgea Gershwina pomeni še en nov pogled na zmonosti glasbe 20. stoletja, ki skozi razliène kulture in rase potuje v dobro zdruljivo umetnost. Po Gershwinu se zgledujejo tudi drugi evropski skladatelji, ki (v celotnem ali le doloèenem obdobju svojega ustvarjanja) stremijo k odobravanju »starega sloga« oz. tradicije z novimi primesmi: Puccini, Debussy, Ravel, Stravinski, Šostakoviè, Køenek, Weill in drugi. Kozina v svoji operi obravnava motiv Amerièana, ki se po dolgih letih vrne 123 Urška Orešiè, GLASBENI STAVEK, FORMALNA ANALIZA IN STILSKA OPREDELITEV... v svoj rodni kraj, njemu zato nameni tudi drugaèno glasbo – nekakšne zametke jazza – ki jo je lahko spoznal v tedanjem obdobju ustvarjanja do 2. vojne. Ob vseh teh smernicah smo našli še eno bistveno povezavo – vodni oz. morski motiv, ki ima simbolièen pomen in v operah veèkrat vodi k usodnemu tragiènemu koncu. Vsebujejo ga dela G. Puccinija: Plašè, A. Dvoøaka: Rusalka, L. Janáèka: Katja Kabanova, R. Wagnerja: Veèni mornar ter R. V. Williamsa: Jezdeci proti morju. V podrobnih analizah glasbe v operi Ekvinokcij smo zasledili razliène zmonosti Kozinove glasbe, strnjene v en sam umetniški individuum, ki je kljub razliènim kompozicijskim rešitvam in stilnim spogledovanjem dovolj enovito delo. Kozinova glasba ni zastarela, temveè je moderna in odprta, stremi k novim rešitvam, novim idejam. V njej ni zaznati nobenih posebej novih inštrumentacijskih efektov, moderno avantgardnih »matematiènih ugank«, vendar gre za dramo in glasbo, ki ivi in je lahko zmeraj aktualna, tako kot to velja za vse kakovostne opere ne glede na obdobje, v katerem nastanejo. Orkester je obrtno urejen ter pisan tradicionalno, izkorišèen je klasièno in inštrumentacijsko barvito. Kozinova orkestracija je premišljena in posnema vzore velikih del Dvoøaka, Wagnerja, Puccinija, Debussyja... Godala imajo primarno funkcijo, ostali inštrumentariji (pihala in trobila) jih veèinoma podvajajo ali pa jim kontrapunktirajo v novih elementih, ki partituri dajejo širino in umetniško vrednost. To lahko še posebej dobro zaznamo v velièastni medigri – v »ekvinokcialni nevihti« po 2. dejanju, ki si jo je zamislil e sam Ivo Vojnoviæ, hrvaški avtor originalne drame »Ekvinocijo«. Kontrabasi veèinoma podvajajo violonèela ter fagote v oktavah, medtem ko flavte v tutti zasedbi oktavirajo violine. Primarno vlogo v tolkalih imajo timpani, dober sinkopiran ritmièni poudarek pa partituri daje tudi ostali inštrumentarij. Naloga ne posveèa prav velike pozornosti sami orkestraciji, èeprav je ta dovolj logièna in jasno opravljena ter je tako le še dodaten dokaz o skladateljevem kakovostnem obvladovanju kompozicije. Kozinov slog v Ekvinokciju nakazuje smernice razliènih tokov glasbe 20. stoletja: pozne romantike, delno impresionizma, redkeje ekspresionizma, v veliki meri pa nanj vpliva neoklasicistièna oz. neoromantièna smer ter zametki jazz glasbe (posebej v obravnavi ritma in v posameznih harmonskih odsekih). Kozinov slog gre razumeti kot skupek glasbenih smeri, ki narekujejo svobodno razširjeno tonalnost z doloèljivim tonalnim oz. tonskim centrom, modalnost, ki ne presega svoje namembnosti in stremi k modalnim tehnikam 20. stoletja, ter kot svobodno izdelano harmonizacijo, ki niha med tonalnostjo in modalnostjo. Skladatelj se zgleduje tudi po Wagnerju in Debussyju predvsem v tonskem slikanju naravnega pojava morja in nevihte (to zasledimo predvsem v motiviki 2. dejanja ter veliki medigri), pri èemer ne izostane niti ekspresija, kar nam dokazuje primer vodilnega viharnega motiva, ki v gornjem postopu dosega molov osnovni ambitus, nato pa se kromatièno spusti na nizko 2. stopnjo. Glasbeni stavek 124 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek najveèkrat sloni na postavitvi tonskega oziroma tonalnega centra. Okoli tonskega centra se odvija osrednji material opere – viharni motiv, pisan v blues moderni skali z dodanimi blue notami -3, -7 in +11. Ostali material je pisan v modalni tehniki – bodisi v starocerkvenih modusih, pri katerih sta najpogostejša eolski in frigijski modus, ali v polimodalnosti dveh modusov hkrati (vokal - orkestrska spremljava). V operi najdemo tudi prehode iz molske lestvice v eolski modus ter kombinacijo balkanske in blues lestvice. Celoten glasbeno-harmonski material je premišljen in se idejno ujema z okoljem in vsebino, saj se opera godi v majhnem primorskem mestu pri Dubrovniku, kamor pripluje nekdanji domaèin, sedaj Amerièan - Niko. V operi prevladujejo tradicionalni akordi in èetverozvoki. Pogosti so durov akord z veliko septimo, dominantni akord z dodano malo nono, zmanjšani septakord z malo septimo, molov akord z veliko seksto, nonakordi, undecimakordi, obèasno se pojavljajo tudi kvartni akordi, sestavljeni kvintni akordi, ki izhajajo iz modusov, sicer pa je skladatelj zvest terèni harmoniji. Pogosta je raba mediant, ki si veèkrat sledijo v logiènem zaporedju. Skladatelj v tako veliki glasbeni obliki, kot je opera, operira z glavno motiviko, ki jo veèkrat variira, pretransponira, augmentira ter s pomoèjo vodilnega tona poltonsko prestavlja. Gre za zglede veristiène obdelave motivike, zametkov pozne romantike in novih smeri 20. stoletja: neoklasicizma, neoromantike, neobaroka, ki so zavezani tradiciji, uporablja pa tudi ritem cakewalka in obilo sinkop ter alteriranih tonov, kar kae na skladateljevo spogledovanje z jazz glasbo in muzikali. Ekvinokcij se tako po goli drami, libretu, obliki in uporabi motivike v veliki meri sklada z obliko italijanske veristiène opere. Afro-ameriški material Kozini – podobno kot Pucciniju v Deklici z Zahoda e celih trideset let pred tem – slui kot idejni glasbeni material. Medtem ko je jazz zahvaljujoè Gershwinu svoj ugled e pridobil, je zahodno glasbo v obdobju naslednjih tridesetih let zaznamovala tako ekspresionistièna, serialistièna kot tudi neoklasicistièna smer. Kozini je to obdobje omogoèilo, da je v svoje delo vlil iskren umetniški peèat, ki posee po veèdimenzionalnih vidikih kompozicijskih zmonosti. Zagovor: 29. junija 2011 na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani 125 Urška Orešiè, GLASBENI STAVEK, FORMALNA ANALIZA IN STILSKA OPREDELITEV...