a ~ ^ m KATOIJŠK CERKVEN UST. »Danica« izhaja vsak petek na celi poli in veljš. po pošti za celo leto 7 kron, za pol leta 3 krone tO vinarjev, za ^etrt leta 2 kroni. V tiskarni sprejemana za celo leto6 kron. za »/, leta 3 krone, za «/« leta 1 krono 5t vin., ako bi bil petek praznik, izide »Danica« dan poprej. Tečaj LIV. V Ljubljani, 4. oktobra 1901. List 40. Zdrava Marija. (Luka gl. I. vrsta 26-41.) Vrhovni angelj Gabrijel Poslan je v Nazaret, Mariji devi prevesel Prinesel je pri vet: „Kaduj se polna milosti, S teboj je Bog Gospod, Ti blažena med ženskimi Vse čase in povsod Marija se je vzburkala Slišavši ta pozdrav, Pa v srci je premišljala, Kaj to je prav za prav? „Ne vzburkaj se, Marija ti", Krilatec je dejal, „Pred Bogom milost našla si, On sam m« je poslal. In glej, v telesu spočneš ga Ter porodiš sinu, Ime presladko Jezusa Pa še narečeš mu. On velik bo in Višnjega On sinom bode zvan, Prestol nja otca Davida Mu Bogom bode dan. Nad Jakobovim zarodom On vedno bo vladar, Njegovo carstvo narodom Ne pade več nigdar." Marija praša pa tako Krilatca rajskega: „„Kako bo neki to. kako Saj ne znam moškega ?uu „Duh Božji pride dol na te", Krilatec je dejal, „Njegova moč obsenči te, Ki svetom bo ravnal. Zato pa svet bo nebeščan. Ta tvoj porojenik. Sin Božji bo imenovan, Sveta odrešenik. Alžbeta. ti sorOdnica, Na stare, viš, je dni Spočela ta neplodnica, Bogu nemožno nia. Krilatcu deva blažnica Pa pravi, govori: r.Gospodnja sem služabnica. Po tvoje bodi mi.-*' Odšel je božji sel od nje Zletevši v beli dan; Marija vzdigne se in gre K Alžbeti na nje stan. A ta pozdravlja njen prihod Od dvora svojega: „Pravično blagoslovljen plod Telesa tvojega!" * * * O deva Bogom miljena, Devica vseh devic. Ti božja mati vsmiljena, Kraljica vseh kraljic. Pred svojim sinom Jezu Jem Za nas povzdigni glas, Da po kesanji skrušeuem V nebesa vsprejme nas. Mat c f j Andrejerič. Marija — rožnivenška kraljica. (Letos 6. oktobra). Visoko sem vzrastla kakor zasajena roža v Jerihi. o, ko se je Napoleon zavezal z grofom < 'avour proti papežu. In prav tisti dan. ko so se po odhodu Iran cozov sovražni Italijani dvignili zoper Rim. napotili so se Prusi v Pariz, kateri so 7. lakoto prisilili, da se jim je udal. — Tako jasno se kažejo pota božje pravice. Po 9Am.. tedaj dobi o leto po njegovi smrti, vračajoč se od romanja z Velehrada. V Mariboru sem nalašč izstopil. I)a bi bil živel še Slomšek, bil bi tako predrzen, da se mu bil poklonil osebno. Znano mi je namreč bilo, da so bila za čas njegovega življenja odprta njegova vrata vsakemu, bodi si duhovnik. ali tudi le priprosti lajik, o katerem mu je bilo znano, da mu je mar za razvoj našega slovstva. Ker pa je že počival v grobu, želel sem se vsaj ob njem pokloniti njegovim telesnim ostankom in sponi inju na njegovo tako velikansko in vsestransko delovanje za svoj priljubljeni narod slovenski. Da bi pa pozdravil vsaj enega, ki je pokojniku bil v življenju med najbližjimi, poklonil sem se preč. g. Fran Kosar-ju. ki je bil Slomštkov izpovednik. To mi je bilo namreč dobro znano. Tudi on je poznal ime moje malenkosti po ..Novicah*4, .Danici" i. dr., katere sem že rakrat nekoliko literarno podpiral. Zelo prijazno me je gospod sprejel, in rad poslušal, ko sem mu pravil, od kod da pridem, in zakaj se mudim v Mariboru. Gosp. Košar takrat menda še ni bil kanonik, trpel je pa prav oni čas mo<"no na očeh. in je še v senci (v >obi» moral nositi okajena očala. (Le enkrat sem pozneje še osebno vid i] g. Kosar-ja. namreč 1. 1881 v Rimu. ko sva bila oba tako srečna, da sva bila med takratnimi slovanskimi romarji! — Več o tem jako znamenitem romanju piše moj potopis: ..Spomin j i na veliko slavjan>ko romanje v Rim v rNovicah"; letnik 1882. 1*83 in 18*4.) Lanskega leta sem bil ob grobu Slomšekovem po slavnosti na Ponkvi ("i. avgusta• v dan t;, in tudi še 7. avgusta. O tem morebiti še pozneje enkrat kaj zapišem, ako bo to mogoče vsled časa in ope-šanih oči. — — Rad se bil oziral še nekoliko po ostalem pokopališču: toda moj program je bil za kratko odmerjene ure m jega bivanja v Mariboru še precej obširen. Pravim pa še enkrat: Prav z nekako žalnim čutom sem zapustil kraj Slomšekovega počitka, ter napotil se po ulici, ki vodi proti domu in samostanu šolskih sestra. Pred malimi leti se je tn odgo-jevala in pripravljala za vstop k šolskim sestram tudi ena izmed mojih bivših učenek (Marija R.. zdaj menda sestra Helena.) Koliko blagih in nadepolnih deklic, katerim se smeje morebiti zlata prihcdnost, zapusti >vet, da bi se posvetile odgoji nedolžne mladine. One si izvolijo sicer »najboljši del~. (kakor je dejai izveličar o Mariji. Martini sestri); kako pa jim plačuje pogostno sedanji .mo-uehva)ežni svet to požrtovalnost, čvekal je prav ta dan v Mariboru nekdo od Trsta — „tudi~ - od goji tel j — pri zborovanju Ciril-Metodove družbe. (Mislim, da pridem na ta predmet še enkrat). Da bi bila moja bivša učenka še v Mariboru, kaj pa da. da si bil želel memogrede za trenutek osebno jo pozdraviti. Toda <>na deluje /daj v T. na Primorskem. - Ker sem že »pri reči-, naj kot prijatelj samostanov še povem, da so šolske sestre nastanjene v Mariboru od 1. 18»; 1., tedaj že :;7 let. Ako prav vem. poučujejo one ondi višjo dekliško šolo. Je pa omenjeni samostan tudi tako zvani .Materin donr mnogih podružnic svojega reda. Združene >»». kolikor vem, s tem domom šolske sestre v Celji, kjer je tudi Ciril-Metodov vrtec, sestre Ciril-Metodove šole na štajarski Muti. v Ljubljani (Marijanišče) in v Repnjak na Kranjskem; v Št. Pavlu in na Ciril-Metodovi šoli v Velikovcu na Koroškem, sestre na Ciril-Metodovi šoli v Trstu in v Tomaju na Primorskem. Mogoče, da imajo še več podružnic. za katere pa ne vem. Bog daj trudom šolskih sester povsod najboljših vspehov; onim pa, ki jih grajajo, naj je pokazano ono malo mestice konec človeške roke, odkjer se vidi, ee se kdo gori vsede, — v Benedke! Od samostana šolskih sestra, kjer napravija vkraj ceste mali drevored prijetno — hladilno senco, se koj naprej odcepi ulica, k1 vodi proti stolni cerkvi. Kmalu dospem po njej do velikanske zgradbe, stoječe k levi roki. To je menda mestna hranilnica. Ona pač mora donašati dotičnim oskrbovalcem mastnih dohodkov. da so jej utrpeli pozidati tako lepo palačo. Koliko svet dandanes potrosi pri zidanju novih stavb zlasti po mestih! Kaj stanejo le zunanje olepšave! In če bo treba pri tem zidarsk h poprav, kako bodo težavne. Vender — mesta se s takimi stavbami olep-šujejo in okrašujejo. in to je tudi nekaj, ali bolje rečeno: veliko. Pred impozantnim hianilničnim poslopjem je vravnan krasen vrt. ki je umetno nasejan in na-kitjen z raznovrstnim cvetličjem. Koj naprej stoji stolna ceikev. Ona ni tako stisnjena med hišami, kakor n. pr. naša ljubljanska stolnica. Stoji zelo na prostem. Zunanjost njena ne obeta nič posebnega; streha stolpova se ne vjema s cerkvenim stavbenim gotiškim slogom. Njeno notranjost poskusim nekoliko opisati, da-si nisem tehnik. Ladije ima cerkev tri. Srednja je zelo prostorna, visoka; stranski pa ste nizki, in spričujete o visoki starosti. Omenjeni prostori so sicer prenovljeni videti: a stene srednje ladije so nekako preveč prazne, gole. Po nemerodajnih mislih moje malenkosti naj bi tu v pomoč pristopil slikar, in naj bi okrasil stene z velikimi, podolgastimi slikarijami nekako tako. kakor je to videti n. pr. presve-tiščih cerkva v Kranju, v Kameniku; deloma tudi (če se še prav spominjam) pri sv. Frančišku Ksaverijanu na Straži pod Gornjim Gradom.) A presvetišče mariborske prestolnice, to je pa kraj popolne lepote. Menim, da je prenovljena, in kdor je to delo izvrševal, imel je glavo na pravem mestu. Kaj lepšega, kaj ukusnej-šega si človek komaj zamore želeti. V presvetišču je koj tik obhajilne mize ob epistel.jski steni postavljen spomenik prvega mariborskega knez-škofa, neprece-nienega Antona Martina Slomšek. Predstavljen nam je tu v celi podobi in naravni velikosti. Kako pa mu je pogodil umetnik obličje, zamorejo presoditi le oni, ki so poznali osebno slavnega pokojnika. Izkle.*al je spominek in kip iz belega marmorja sloveči ljubljanski kipar Fran Zajec. Slučajno sem imenovanega umetnika obiskal v Ljubljani v času, ko je imel ta kip v delu; dokončan pa takrat še ni bil. — Po opravljeni kratki pobožnosti in po ogledovanji spomenika sem se podal iz presvetišča v stranski ladij i, katerih sprednja konca sta okinčana z lepima, novima, stavbenemu slogu cerkve primerjenima altarjema. Od njih naprej v stran je prizidana še po ena kapela. No — te so pa morali zidati o času. ko stavbeuiki menda niso nič mislili v to. kaj da delajo. Da je bilo le novo. pa je bilo menda — dosti. Seve, da je moral biti tem mojstrom (!) slog ostale cerkve — deseta briga. Preden se poslovim v duhu od tega svetišča, zdrznem se še zapisati, da si v to nepoklican, trojni nasvet, ali vsaj želje: Stene glavne ladije naj se okinčajo s slikarijami; omenjenima kapelama naj se da gotiški obraz; stolpu pa naj se prav nasproti zgradi še eden, da bosta dva, napravi naj se obema nova, slogu primerna streha, potem bo mariborska katedralka popolne lepote. Se vč: — eno bi moralo imeti pri vsem tem glavno besedo. Tako zvani ,.drobižu bi tu ne zadostoval, ampak na razpolago bi morale biti pri tem velikanske svote. Te so pa, žal! dandanes v trdih pesteh. Omeniti moram poslednjič še, da sem tudi v stolnici videl veliko pobožnih romarjev iz Velikone-deljske dekanije. Ko zapustim stolnico skozi stranska vrata na eplsteljski strani, pokaže se mi koj unkraj trga zopet nova ulica. Napotim se po nje], in zdajci sem dospel na glavni trg Mariborski, ki je zelo velik, prostoren, podolgasto-štirivoglat. Pri levi doli stala mi je v vrsti hiš na severni strani mestna hiša, ki se že od daleč pozna, zaznamovana s stolpičem. Vse to me vender ni zanimalo. Nekoliko bliže sem stoji na prostem velik kamenit spomenik, s kakoršnimi so navadno nekedanji predniki olepšavali svoja mesta. Okinčan je ta spomenik s kipi: Marija brez madeža spočeta, sv. Bo-štijan, sv. Andrej, sv. Rok. sv. Anton, sv. Frančišek in (brž ko ne) sv. Karol Boromej. Iz tega se da nekoliko posneti, kakega mišljenja so bili nekedanji Mariborčani, in do katerih svetnikov so imeli posebno češčenje in zaupanje. Odkar pa je prišlo v šego, da se po mestih postavljajo spomeniki le bolj radi slo-večim osebam, potisnjeni so taki monumenti nekoliko, ali pa popolnoma v ozadje. Ima pač res vsak čas svojih cvetek! Dokaj bolj od mestne hiše zanimala me je unkraj glavnega trga stoječa semeniška cerkev, katero sem si bil že 1. 1863. nekoliko ogledal. Njena zno-tranost bila mi je še v dobrem spominu. Cerkev ni posebno velika, oblika jej je okroglasta, zelo prikup-Ijiva, (vsaj za moje oči), snaga v njej pa izgledna. Mislil sem, kar tu tudi povem: Ako nameravajo kje zidati novo cerkev manjše vrste, naj si pridejo ogledat njo. Morebiti si jo izberejo za obrazec. Primerni prostori so v nji: za oltarje, prižnico, izpovednice, krstni kamen in za vse. — Tudi tu je molilo mnogo pobožnih romarjev; gotovo je bila cerkev danes v de-lalnik popoludan le zaradi njih odprta. Xad učitelj Josip Levičnik. (Dalje pride.) Družba sv. Mohora. Naša družba šteje letos 76.110 udov, to je 2480 udov manj, kakor lani. Udje se razdele po posameznih škofijah tako-le: 1. Goriška nadškofija 8.599 t. j. 11 manj kakor lani. 2. Krška škofija 6.208 r 160 ,. „ „ 3. Lavantinska škof. 23.771 „ 2.025 r r r 4. Ljubljanska škofija 29.587 r 519 r r „♦) 5. Tržaško-koprska šk. 4.041 r 25 več „ r 6. Sekovska škofija 598 ,. 34 r „ „ 7. Somboteljska škof. 351 „ 7 „ „ r 6 več 3 „ „ . 11 manj B ® r r »* 15 več 104 „ r r*\ 128 „ 8. Zagrebška nadškof. 479 r 66 manj 9. Senjska škofija 206 „ 7 r 10. Poreška škofija 136 r 11.Djakovska škofija 65 r 12. Bosniška škofija 226 r 13. Videmska nadškof. 185 „ 14. Razni kraji 541 r 15. Amerikanci 908 r 16. Iz Afrike in Azije 209 r Z razpošiljanjem letošnjih družbenih knjig smo začeli dne 18. septembra in prizadeuenio si, da častiti udje dobijo knjiare najprej ko mogoče. Odpravili bodemo zaboje s knjigami po tej le vrsti: Amerika in Afrika, lavantinska. krška, ljubljanska, tržaška in goriška škofija ter razni kraji. Cenjene gospode poverjenike, katerim se knjige pošiljajo, nujno prosimo, naj takoj, ko dobijo ,.aviso~ pošljejo po nje na pošto ali železniško postajo. Potem ne bode sitnih reklamacij, ki povzro-čujejo samo zamudo in nepotrebne stroške. Poštne stroške mcrajo čast. poverjenikom povrniti posamezni udje. One gg. poverjenike, ki dobivajo svoje knjige neposredno v družbeni tiskarni, prosimo, naj čim preje pošljejo po nje, da nam zavoji ue zastavljajo prostora, katerega nam itak primanjkuje ua vse strani. Razposlalo se bode udom vkup 4~>6.66o knjiir.— Romajte torej kujijre v toli častnem številu po v>em Slovenskem. Budite rojake, poučujte je. zabavajte in razveseljujte je ter vnemajte v sn ih njihovih ljubezen do Boga in do domovine! V Celovcu, dne lt>. septembra 19ui. Odbor. I. Bratovske zadeve molitvenega a p o s t o 1 s t v a (Spis potrdili in blagoslovili sv. 0«"e.) a) Glavni namen za mesec oktober 19ol: Krk:"us/tf/ jit. o b) Posebni nameui: 4.) Sv. Frančišek Asiški. Slovenski mladem M. ki se nameravajo p< svetit- samostanskemu življenju Trre redov i sv. Frančiška. Usmiljenke ».) Sv. Placid. Voljno prenašanje nepričakovanih u Ur čednost in vednost in narodnost razširjajoči »Družhi sv. Mohora« za naših ljndi pravi prospeh Že vlansko leto smo šli na Kranjskem nazaj z\ glav t »Dan « i:»00, st an 3«>9» ln letos sopet za novih 51». Kran ci. pozor! To naš resen opominj : akopram smo prepričani, da iztakre kdo v nazadujoči!) številkah 6" 6 in .">19 — napredek. — Glejte ra naše častite rojake v Ameriki' Urnim. 7.» Sv. Marko. Slovensko dijaštvo Pospeševatelji molitvenega apostolstva in bratovščine srca Jezusovega. Iskanje pomoči v stiskah in radirkah v molitvi. H.) Sv. Brlglta. Dobri vzgojevattlji slovenske mladine. Vdovci in vdove z \eliko družino Najpotrebnejši misijcni. 9 » Sv Abraham. Slovenski delalci na Nemškem. Do'ri. ubogljivi otroci. Salezijanci. tU) Sv. Frančišek Borglja. Dobri govorniki. Dcbra priprava na smn. Trdovratni grešniki. Krščansko živijenje med vojaštvom. II. Bratovske zadeve N. 1). Qosp6 presv. Jezusovega Sroa. Zahvale. Bila sem v budi stiski. S trdnim zaupanjem sem prihitela do preblažene Devire Marije, sv. Jožefa in sv. Antona. Obljubila sem. če bom uslišana, da očitno nazn0 učencev. Koliko bi katoliška cerkev še napredovala, ako bi ji država na Laškem ne delala povsod zaprek! x. Edo je nlčvrednež? Nekoč pride v kapncinovo sobico mlad mož, da bi opravil sv. izpoved. Slaba družba ga je popolnoma izpridila, da že dolgo časa ni izpolnovai svojih verskih dolžnosti. Predno mož poklekne, da bi se izpovedal, vpraša ga kapucin: „Kaj je vas vendar pripravilo do tega koraka? Morebiti zadnja moja pridiga o poslednjih stvareh?" „Ne oče!"4 »Morebiti izgled vaših prijateljev, ki so se tako mnogoštevilno udeležili pridige?- .Ne." „Morebiti je vas žena izpreobrnila?" „Tudi ne, dasi je tudi čednostna, da sem ponosen nanjo." „Kaj pa vender? Ali je vas kaka nesreča zopet pripeljala k Bogu?tt „Tudi ne, častiti gospod. — Dolgo časa sem namreč opazoval, kaj se je vršilo okrog mene, in spoznal sem in se do dobra prepričal, da so vsi oni, ki so se izneve-rilizapovedimkatoliške cerkve, postali ničvredni ljudje. K takim se nočem prištevati, zato se rajše izpreobrnem in se hočem sedaj izpovedati." — k — *) S to znamko označeni »Daničin« pisatelj g. bogoslov Karol Cankar se nam je preselil v Bosno, izbravši si tam novo — upa: boljo domovino. Obžalujoč njegovega odhoda hvaležno tu beležimo njega hitro in spretno pero ter pričakujemo, da nam kakor bosanski teolog — vsled obljube — napiše za naš list še marsikaj izpodbudnega iz sredine naftih milih bratov na jugu. uredništvo. Odgovorni urednik Tomo Zupan. — Tiskarji in založniki Jožef Blasnikovi nasledniki v Ljubljani.