1 r I Tina Poglajen i J »Vidiš, to je presenečenje. Punca sem. Ampak zdaj sem tudi fant in lahko naredim karkoli in karkoli in karkoli.«' Tomboys, dekleta, ki so (po trenutnih družbenih merilih) po videzu in obnašanju bolj kot na dekleta spominjala na fante, so bile z dvojnostjo ter upogibanjem spolnih vlog in s podiranjem meja sprejemljivega obnašanja že od nekdaj ikone feminističnega odpora, mladostnega prestopništva, pa tudi nosilke spolne deviantnosti. Četudi se po vzponu feminizma in prihodu queer teorije morda zdi, da gre za razmeroma sodoben pojav, koncept tomboya izvira že iz 16. stoletja, medtem ko seje v literaturi pojavil v poznem 19. stoletju, na filmu pa pravzaprav ne dosti kasneje: Miss Tomboy and Freckles (1914, Wilfrid North), The Tomboy (1921, Carl 1 »You see ... That's the surprise. I'm a girl. But now I'm a boy too and I can do anything and anything and anything.« Catherine Hill Bourne v Rajskem vrtu (Hemingway, Ernest: The Garden of Eden. New York: Scribner Paperback Fiction, 1995). Harbaugh) in Some Tomboy ( 1924, Edward Ludwig) so bili med prvimi filmi, ki so prikazovali mlada dekleta oz. ženske, ki so se ukvarjale s športom, plezale po drevesih in počele druge, za ženske manj primerne reči. »Primernost« tu seveda še zdaleč ni konsistenten pojem, posledično pa enako velja za sam koncept tomboyevstva, ki je nestabilen in dinamičen, saj se spreminja skupaj s političnimi, z družbenimi in ekonomskimi dejavniki določenega obdobja. Protagonistka Pobalinke (Tomboy, 2011, Céline Sciamma) je tomboyv najbolj ekstre-mnem smislu besede, saj ni le »fantovsko dekle«, temveč se v družbi pretvarja, da zares je fant. Kljub temu ne gre za stereotipen lik fantovskega dekleta, ki se pogosto pojavlja v literaturi in v filmih ter na TV, temveč ga delno dekonstruira: če sta lahko na primer George iz knjižne serije Pet prijateljev (The Famous Fi ve, 1942-1962, Enid Blyton) in Arya iz Pesmi ledu in ognja (A Song of Ice and Fire, 1996-, George R. R. Martin) roman-tizirana lika, kiju fantovsko obnašanje naredi bralcem bolj všečna, predvsem pa jima te vloge ni treba prenehati igrati, saj se obe zgodbi odvijata le v času njunih otroštev; je Laure iz Pobalinke soočena z realnostjo tega, da jo bodo razkrinkali najkasneje v jeseni, ko se začne šola, njeno obnašanje pa regulirata predvsem želja po sprejetosti in prijateljih ter strah pred njihovim zaničevanjem. Tomboys v literaturi in filmu so sicer, zaradi svoje otroške aseksualnosti, načeloma dojete kot prikupne in zabavne, saj bodo predvidoma svoje obnašanje prerasle in postale feminilne, še preden bi lahko resneje transgresirale meje spolnih vlog. Če zgodba seže še do njihove pubertete, se to »preraščanje« običajno zares zgodi, pri čemer tiste bolj trdovratno fantovske, če ne gre drugače, lahko doživijo hujšo nesrečo ali bolezen, ki jih za nekaj časa priklene na posteljo, iz katere nato vstanejo veliko bolj