Leto 5VIII. štev. 144. Pottrilraoi plaCana v gotovini. V Krškem, v petek 27. septembra 1924. Današnja štev. 1— Din Izhaja razen ponedeljka in dneva po prazniku vsak dan. Uredniitvo in uprav # y VRŠKO. Naslov za dopise: krite v člankih »Boj za konaolidacijsko točko". Mi zidamo po pravilih »Sknpnega doma*. Če so nam zlasti Korunove! tabo naklonjeni, naj vrnejo Blasni-kovo tiskarno in Ljadsko tiskarno delavskemu po« kretu. S. J. JERAM: Zahteval sem, da se Še enkrat prečita Krušičev predlog, de slišimo vašo točno sodbo. S. J. PASTOREK: Če je en član izjavil, da je pravilnik neizvršljiv je že izven stranke in je popolnoma brezpredmetno debatirati še dalje o tem. S. IV. KRUŠIČ; V svojem predlogu sem izjavil, da niso okrog »Socialista* sami doktorji itd., tamveč. da so na Muti. v Prevaljah, Tržiču itd, tudi proletarci. In tem je treba dati možnost zediniti se. Če hočemo pošteno izvrševati pravilnik, moramo pri občinskih volitvah kandidirati samo politično organizirane člane, če pa teh ni dovolj, moramo vzeti druge organizirance. Torej v teh vprašanjih je pravilnik neizvršljiv. Poleg tega pa pravilnik nima določbe, koliko in kdaj morajo biti seje. Tudi to ni v pravilniku, da člani pokrajinskega odbora na kongresih ne smejo glasovati. Sicer pa dokažite, kaj sem zakrivil proti pravilniku, če ne bom smatral, da se to ne mars konštatirati. S, KAREL KISOVEC: Drngi predlog s. Ber-nota ne bi smel priti do izraza, dokler se o njegovem prvem predlogu ni govorilo. S. J. Jeram: Jaz sem za to predlsgal širša dokazila, ker ne moremo odločevati samo na mnenje sodruga boga. Izključitev Krušiča, to je odgovornost kakor bi bila tudi, če bi izključili Bernota po krivici, Nas mora voditi razum, ne pa samo strast. To pa tudi presega vse meje, če ne bi smeli povedali. da ta črka v pravilniku ni prava. S. V. MČDERNDORFER: Ker smo ie tretjič prešli v podrobnosti in debatiramo o izpremembi pravilnika, ki ga nimamo pravice izpreminjati, opozarjam že tretjič, da o pravici ali ^dolžnosti izvrševati pravilnik nimamo pravice aklepati bi je torej potrata vsak čas. ki ga s takimi debatami zgubimo. Pri Krušiču smo že ugotovili kršitev pravilnika in moramo torej le tozadevno razpravljati, S. J. JERAM: Konkretno, kdo je kršil pravilnik in v čem?. S. CIRIL BČHM: Glavno težišče je v tem, da hoče Krušič skrpucati ta pravii&ik zaradi združenja z zeleno mizo. On hoče, da ga izključimo, mi ga .pa ne maramo, ker kadar kdo kaj zagreši proti pravilniku, se je sam postavil izven strankinega okvirja. S. V. MČDERNDORFER: Da I. piedlog s. Bernota ali bomo tu razpravljali o grehu [proti pravilniku, ali event. izpremembi pravilnika na glasovanje ; [Glasovalo se je poimensko in vsi so bili zs to, da smemo tu razpravljati samo o grehu proti pravilniku, ne pa o izpremembi pravilnika.] S. ZV. BERNOT: II. predlog. S. Krušič je kršil pravilnik in sicer tako, da ni treba ničesar več pojasnjevati. To nam je danes tudi sam potrdil, zato izjavljamo, da se je sam postavil izven atranke, S. CIRIL BOHM: Kako bi mogel kot član atrokovne organizacije delati proti praviloiku ? Na drugi atrani imamo dokument, da je hotel izpodriniti pravilnik in vpostaviti zeleno mizo. S. AL. LESKOŠEK: Dokaz je tudi to, da je izšel izven okvira vsakega foruma manifest v »Socialistu”. S. Jeram je bil lanako leto tudi proti'takim konferencam in kar čuditi se je, da letos to zagovarja. S. J. JERAM: Kar je napravil s. Krušič, je bil sklep revirske konference, ne pa namen izdati manifest. Če mislite resno, ne morete preko foruma. Ne glede na to, ni bil to manifest, temveč le predlog. ki naj bi si ga osvojile vse organizacije. S, C, BOHM: O ja, to je bil apeli — Kdo ga je pa dal v »Socialista"? % S. J. JERAM: Jaz sem tudi pisal v »Socialista". S. I. KRUŠIČ: To ni bil apel, temveč predlog in če ne dovolimo predlogov, potem nismo demokratični. Se delavcev bojite, zato tako zavijate 1 S. J. JERAM: Potem je bila konference v Zid. mostu tudi proti pravilniku, S. A. LESKOŠEK: To ni res, sklep kongresa in pokrajinskege odbora je bile ta konference. S* L KRUŠIČ; Bernot se skriva za dravograjsko resolucijo, zs zidenmoško se pa ne mara. Sicer pe izključite me. Storite to diplomatskim potom. S, JOS. PASTOREK: S, Krušič je akcijo aam vpeljal ne de bi bil za to kompetenten. Debatirati o pravilniku ima vsak pravico, nima pa pravice delati preko kompetentnih forumov. (Dalje prih.] PROTIVOJNI SHOD V SEVNICI IN RAJHEN-BURGU. V Sevnici. V nedeljo, dne 21 septembra 1924 ae je vršil v gostilni g. Makse Derende dobro obi-sken protivojni shod, na katerem je poročal s. Leskošek iz Celja. Govoralk je obrazložil zgodovino raznih vojn posebno pa zgodovino in predpriprave za svetovno vojno, katere se je pričela pred 10 leti po krivdi zapletljajev tajne diplomacije. De-jel je: Socialiati se borimo že od nekdaj proti vsaki vojni in proti tajni diplomaciji, ker vemo, de vojne povzročejo tajni diplomati kot najzvestejši stebri kapitalističnega družabnega reda. Mi vemo, de skušajo danea rasni narodni demagogi med njimi takozveni .NARODNI SOCIALISTI” vao krivdo vojne zveliti na nas socialiste, kekor de bi bili so-cialisti v stanu vojno pred 10 leti preprečiti. Pomislite samo: Avstrija ie štela 51,000.000 prebivalcev od teh je bilo samo 1.000.000 socialistov, iz česer sledi, da eden proti 50 se ne more bojevati eli pa celo zmagati. Če bi bil kdo, de bi lahko vojno preprečil, bi to lehko storila katoliška cerkev, ker ona ima največ pristašev, to je kristjanov, h katerim spadamo brezdvomno tudi mi. In videli smo, da katoliška cerkev ni ukrenila ničesar, da bi se vojna preprečila, ona se ni držala 5. »božje zapovedi”, ki pravi .NE UBUAJ"marveč one je stala v službi militarizma, kateri je nudil cerkvenim dušnim pastirjem mnogo ugodnosti, da so uživali pravice kot »Feldkurati” ter bili dobro plečani zato, da so ljudstvo farbali, da je vojna božja kazen, namesto, da bi rekli: previ kristjani ne smejo ubijati, s tem je seveda povedeno, da ne smejo pro-pegirati vojne. Oni so to storili ter se s tem de-kretirali kot »božji namestniki" ia se izkazali kot najzvestejši hlapci kapitalizma celega sveta, ker kristjane imamo povsod po svetu in ne samo v Sloveniji oziroma v bivši Avstriji. Gospodje dušni pastirji so vedno trdili, da je sveta cerkev zidana na Petrovi skali in da je nihče premagati ne more, Če o tem logično mislimo, tedaj pridemo do zaključka, de je ideje svete cerkve nejmočnejša in kot taka bi bila prav lahko preprečila svetovno klanje in neupoštevenje 5. »božje zapovedi". Katoliška cerkev se ni postavila proti vojni msrveč jo je celo podpirala s tem, da so njeni hlepci blagoslavljali puške in kanone kot morilno orožje radi česar je padlo nad 40 milijonov žrtev po celem svetu. Radi tege smo mi socialisti obupali nad tako sveto cerkvijo in njeno .božjo zapovedjo", ker smo videli, da je to samo pesek v oči. Začeli smo se organizirati proti vojni sami in sicer v strokovne organizacije in njeno Internacionalo v Amsterdamu, katera šteje danes 20 milijonov členov, ki stojijo vsi kot en mož na stališču: nikoli več vojne! (Dolgotrajno pritrjevanje z bravo klici.] Med govorom je neki pristni klerikalec odkuril. Sodrug Leskošek, je nato predložil resolucijo, katera je bile od zborovalcev soglasno sprejeta. V Rajhenburgu se« je vršil shod v gostilni »Pod lipo" na katerem je poročal s. Leskošek isto kakor v Sevnici. Po njegovem referatu se je pa ojunačil neki J. Krajnc, baje ključavničarski pomočnik, k besedi, ter je navajal, da obžaluje, da govornik Hi napadal nobene druge stranke kakor krščanske (SLS) katere pristaš da je. Zagovarjal je župnike in kaplane, češ oni niso bili za vojno ali oni so morali agitirati sicer bi jih bili odgnali v zapore oziroma še kaj hujšega bi se bilo žnjimi zgodilo. Očital je, da je pri socialistih Anton Kristan postal milijonar ia še daaes odločuje v stranki itd. bodrug Leskošek je dal temu, ki je hotel zamorce prati, primeren odgovor tako, da se krščanskemu ključavničarju gotovo ne bo več poljubilo zagovarjati farjev s takimi puhlimi izgovori. Leskošek je dejal : g. zastopnik SLS se moti, če misli, da sem jaz napadal klerikalno stranko, jaz sem napadal gospode božje namestnike kateri niso upoštevali božje zapovedi. Jalov je izgovor, ki ga je g. Krajnc navedel, da bi se tistim duhovnom kaj zgodilo, Id bi bili proti vojni nastopili. Po mojem mnenju bi se bili morali sklicevati na 5 .božjo zapoved” in na Boga, ki je po njihovih naukih vse mogočen in pravičen; In če je to res, tedaj bi bil vsemogočni razgnal tiste, ki bi duhovnike mučili, kot solnčni prah in s tem bi vera zmagala po celem svetu. Tako pa, ker se uporablja strah božji samo za navadne grešnike, ki niso grešniki, za velike roparje in morilce pa ne, zato pa propada vera in z aio vred tudi klerikalizem pri tiatih, ki kaj mislijo. To je zagovorniku klerikalizma zadostovalo, da je umolknil. Nato se je predložila resolucija kakor v Sevnici, ki je bila tudi soglasno sprejeta, zanjo so glasovali tudi navzoči Radičevi pristaši. Sodr. Danko je nato v lepih vzgojnih besedah obrazložil razvoj so-cialističnega gibanja v Rajhenburgu, povedal je, kako kfUto so včasih klerikalci nastopali, da sta morala on in Etbin Kristan ob priliki nekega shoda pri oknu ven bežati. To je bil nov udarec za mladega in neizkušenega klerikalca. Tako je minulo protivojno zborovanje v najlepšem redu. Proletarci! Gostilne in kavarne, ki nočejo vašega lista, set najbrž tudi vašega denarja ne marajo. §» Ustrezite jim! Širite naš tisk! Lastnik: .Sloga”, r. z. z o. p. Izdajatelj in odgovorni urednik; Zvonimir Bernot (v imenu pokr. odbora SSJ in KD2.) 26, IX. Tiakaraa bratov Ra »prst v Krika«, io*]