USPEŠNO POVEZOVANJE TRGOVINE IN PROIZVODNJE Dvajset let Modne hiše Natančno pred dvajsetimi leti je šestnajst tek-stilnih delovnih organizacij iz vse Slovenije (ka-sneje se jih je pridružilo še triintrideset) s po-godbo o poslovnem sodelovanju ustanovilo Mo-dno hišo, trgovsko delovno organizacijo, ki jo Ljubljančani poznamo kot prvo specializirano tekstilno blagovnico samoizbirnega tipa, mno-gim pa je ostala v spominu tudi kotprva trgovska hiša v mestu, ki je imela tekoče stopnice. Pa niso bile samo stopnice moderne. Moderen je bil že sam specializiran način proda-je, nova je bila zamisel združe-vanja konkurenčnih delovnih organizacij pod isto prodajno streho. Nova trgovinska orga-nizacija naj bi delovala na ce-lotnem jugoslovanskem ozem-lju in naj bi deloma tudi razbi-la monopol, ki so si ga ustvari-le druge trgovinske delovne organizacije. Modna hiša oziroma Organi-zacija poslovnega združevanja proizvajalcev tekstila in tek-stilne konfekcije je že od za-četka tvorno vplivala na skup-no planiranje proizvodnje in nrometa, zbirala je podatke o tržnih gibanjih in jih oblikova-la kot pomoč pri poslovnem odločanju. Ne smemo pa seve-da pozabiti na delitev ustvarje-nega dohodka med delovno skupnostjo in ustanovitelji. Pogoje poslovanja in po-slovne ukrepe so se tekoče obravnavali v skupnih orga-nih upravljanja. Vse pa vedno ni šlo gladko. Modna hiša je bila marsikdaj na tesnem s kratkoročnimi krediti, čeprav so večji del kre-ditov zagotavljali sovlagatelji. Kljub temu se po dvajsetih le-tih obstoja lahko pohvalijo z doseženimi uspehi. Lani je znašal dohodek že 650 milijo-nov dinarjev, čisti dohodek pa 109 milijonov. Pohvaliti gre Modno hišo, ki je aktivno uresničevala zakon-sko določilo o enotnosti jugo-slovanskega tržišča, saj je po-leg veleblagovnic v Ljubljani in Mariboru zgradila po eno še v Osijeku in Smederevu, prvo v sodelovanju z Emono, drugo pa s Centropromom. Prodajne površine vseh štirih objektov znašajo 18.286 m2, skladiščne pa 3.491 m2. Skupaj je v poslo-valnicah zaposlenih 550 ljudi. Omenimo naj tudi, da so v de-lovni organizaciji vedno skr-beli tudi za kadre in so izšolali kakih 400 trgovskih delavcev. Nova ustava in zakon o združenem delu sta zahtevala bistveno preoblikovanje orga-niziranosti Modne hiše in po-vezave z ustanovitelji, torej proizvodnimi organizacijami združenega dela. Odnosi, pra-vice in dolžnosti so se na novo razmejile. Tako od proizvod-nih OZD okrepljeni poslovni sklad zajema približno polovi-co lastnih sredstev tozda Mo-dna hiša ter nekako po četrti-no združenih in bančnih sred-stev. Modna hiša je bila v dvajse-tih letih svojega uspešnega po-slovanja vedno med najbolj naprednimi trgovinskimi de-lovnimi organizacijami po uvajanju novih prodajnih in propagandnih prijemov. Ome-nili smo že specializirano pro-dajo. Potem so začeli s prireja-njem razstav, modnih revij in modnega svetovanja kupcem. Njihove izložbe so vedno med najlepšimi v mestu in so pože-le že marsikatero priznanje. V naslednjem srednjeroč-nem obdobju predvidevajo precejšen porast dohodka, z oživljeno investicijsko aktiv-nostjo pa tudi vlaganje v nove kapacitete (4200 m2), pri čemer pa naj bi se število zaposlenih. povečalo le za 2%. Vito Komac