C. C. Postale. — Esce ogni mercoledi e venerdi — 29 luglio 1927 Posamezna številka 25 stotink. Izhaja vsako sredo in petek zjutraj. Stane za celo leto 15 L » » pol leia 8 » » » četrt leta 4 » Za inozemsivo celo leto lir 40. Na naročila brez do poslane naročnine se ne moremo ozirati. Odgovorni urednik: Polde Kemperle. Si 59 V Gorki, v petek 29. julija 1927. Leto X. Nefrankirana pisma se ne sprejemajo. Oglasi se računajo po dogo* voru in se plačajo v naprej. — List izdaja konsorcij »Gor. Stra* že«. — Tisk Katolilke tiskarne v Gorici. Ri» va Piazzutta si. 18. Uprava in uredništvo: ulica Mameli štev. 5. (prej Scuole). Teles, int. štev. 308. Scce homo... > Pilat je dal Jezusa bičati in s tr? njem kronati ter je vsega razmesar? jenega in krvavega pokazal razdiv? jani judovski množici rekoč: »Ecce homo . .. Glej, človek ...« Hofe! je vzbuditi v krvoločni tolpi usmilje? nje do človeka, do človeškega do? stojanstva, ko jim je predstnvil Sina Človekovega vsega ponižanega in do smrii zasramovanega. Toda Pilatova namera je spodletela: ju? dovska srca niso poznala ganotja, temveč so še bolj pobesnela. »Kri? y.aj gal,« je hüll a človeška zver. Tudi v vsem našem življenju lah? ko clan za dnem opazujemo, kako je smisel za dostojanstvo človeške osebnosti popačen. Še dandanes v naši prosvitljeni dobi, ko je beseda o enakosti in bratstvu vsem na je* ziku, moramo s trpkostjo gledati, kako uma z a no zivljenje to vzvišeno misel iepiu in zaničuje. Tu vidiš kako izžema bogatuš svojega rev; nega bližnjega, tam vihii oblastnik svoj bič nad krivečimi se hrbti; tu izkorišča plavokrvnez svoje rojstvo v ncčcdne svrhe, tarn seje bogona? darjen človek v svoji ošabnosti net srečo med svojo okolico; tu se pluzi stremuh po krvavih plečih svojih sodelavcev kvišku, turn se koljejo zaslepljeni trpini sami med sabo za košček grenkega kruha. Povsod zmagoslavje surove, sebične sile, domišljave prevzetnosti, pohlepa, hinuvščine in koristolovstva, člo? veško dostojanstvo pa do vratu v blaiu. Pravega, resničnega spošto? vanja do človeškega dostojanstva ne zasledimo skoro nikjer. In vendar je Bog ustvaril človeka po lastni podobi in mu je vdahnil neumrjočo dušo. Pismo božje pri? poveduje: Ko je Bog ustvaril clove? ka. je rekel: »Napravimo človeka po svoji podobi in naj vlada celi zemlji!« In Bog je napravil telo iz ila in je dahnil vanj dušo; tako je bil ustvarjen prvi človek. Vsi smo tedaj Očeta enega sinovi, vsi smo bratje. Vsak izmed nas, pa bodi v stas in obraz tak ali tak, je ustvarjen po božji podobi, ima neumrljivo dušo. To ie vsebina in veličina človeškega dostojanstva, s katerim ne more tekmovati ne bo? gustvo in ne rojstvo, ne znanje in ne darovitost, ne sila in ne oblast. Vsak človek, pa bodi še tako ne? znaten in pozabljen, zavzema v clo? veštvu svojo posebno mesto, prej; me od Stvarnika svojo posebno vlo? go, ki jo je dolžan izpolniti. Ker ima to doižnost, ima tudi pravico, da igra to vlogo svobodno in nemo? teno. Tako se glasi božji nauk o človeškem dostojunstvu. Ko bo ta svetla misel prodrla v temine sedanje zmaterijalizirane, samo po tvnrnih dobrinah htepeče dobe, pot em se bomo začeli bližati preroditvi človeške družbe. Kakor je Kristus raztrgal verige suženj? \ stva, ki je do njegovega prihoda moriio človestvo s tern, da je s svo? jim naukom vrnil človeku spet nje? govo dostojanstvo, tako se bomo tudi mi otresli vsega zla in gorja, ki nas tlači pri vsakem našem koraku, če pripomoremo človeškemu dosto? janstvu do veljave. Odiranje v go? \ spodarskem zivljenju, neskladnost v socialnih zudevah, ostrine, in kri? vice v poliličnih bovbah in še net štete druge pogubne prikazni vsa? kodnevnega /Avljenja bodo zginile, ko se bo človeštvo zavedlo dosto? janstva, ki pritiče posamezniku po božji postavi. Tedaj bo zavladal zemlji človek in ne bo gospodarila več zvcr v človeški podobi. Kaj se cjodi po svetu? Suho in medlo se bere ta stavek: Od 21. do 24. julija se je vršil na \ Velehradu kongres za zedinjenje cerkva. Toda kakor se iz tega stav* I ka ne razbere velika važnost teh • zborovanj, tako moramo naše brav* ; ce opozoriti na vedno večji vpliv, ; ki ga imajo velehrajska zborovanja ; po vsem slovanskem krščanskem •svetu. Saj je zbor goreeih mo/, ki se že par let zbirajo nad Metodo« vim grobom (sicer še ni prav natan^ ko dognano je4i grob Metodov ravno na Velehradu) izvrševalec oporoke sv. bratov iz Soluna: naj se vsi bratje zedimjo v eni Cerkvi, v Cerkvi Kristusovi, vo* deni po Petrovih naslednikih. Na Velehradu. Majhna vas je Velehrad sredi Morave, dežele, kjer sta sv. Ciril in Metod najprej zasadila znamcnje križa. Danes šteje Velehrad 800 duš. Toda, kakor je Velehrad za turista ali izletnika le malopomem= ben kraj, tako je zgovorna priea za slovanskega katolieana. Saj je tu stala za Metodovih easov majhna cerkcv. Ko so kopita madžarskih hard zanesla na Moravo pustošenje in razdejanje, je Velehrad in Me* tod-ova cerkvica izginila v razvali; nah. V 13. stoletju pa so poleg sta* rega cistercianskegag samostana se* zidali veličastno baziliko posvečeno Materi božji. V 18. stoletju so jo prenovili. Poleg bazilikc je manjša cerkev nazvana Cirilka. Ta stoji baje na prostoru one znamenite, stare eerkvice. To so tisti sveti kra* ji, kamor so se žezdavnaj zgrinjale I trume pobožnih Slovanov iz vseh I delov slovanskega prostranstva. i Posebno slovesni so bili dnevi ob tisočlctnici prihoda sv. bratov na (Moravsko l. j&,-j. in ob tisočletnici Metodove smrti 1. 1885. Na Velehradu je pa tudi sedež mednarodnc verske organizacije za ccrkveno zedinjenje. Ta organiza* eija je »Apostolstvo sv. Cirila in Metoda«. In baš mi Slovenci sme* mo biti ponosni, da je mož iz na* šega rodu udaril temelje tej veliki in pomembni cerkveni organizaciji. Veliki Slovenec, škof Anton Martin Slomšek. je sklenil ustanoviti druž* bo molitvc, ki naj izprosi zedinje* njc ločenih Slovanov s katoliško Cerkvi jo. Leta 1852. je Slomšek za* pisal v »Zgodnjo Danico«: »Kristus še dandanašnji kaže oblaeilo svoje svetc Cerkvc bolj ko kdaj poprej raztrgano, zlasti med obilnimi ko* lenji sicer tako pohlevnih, obilno cbdarovanih slavskih rodov, ki so si tako blizu — in. vendar tako da« lee med scboj.« Živi Slomškovi be* sedi se je odzvalo na tisoče ljud* stva, ki so pristopili v »Bratovšeino sv. Cirila in Metoda«. Ko ie slovenski apostol Slomšek zatisnil trudne oei, je njegova ustanova jcla zamirati, dokler ni poznejši olomuški nadškot dr. An* tonin Ciril Stojan Slomškovo bra* tovšeino prenovil. L. 1891. je bilo že prej omenjeno »Apostolstvo« ustanovljeno ter je razširilo svoje plodonosno delovanje prav na široko. Velehrajski kongresi. Če bi nič drugega »Apostolstvo sv. Cirila in Metoda« ne storilo, je že to nevenljiva zasluga, da se na njegovo pobudo sklicujejo danes žc v mednarodni javnosti znani ve* lehrajski cerkveni kongresi. Na teh zborovanjih se zbirajo najbolj brihtni možje, ki temeljito poznajo dusevnost ločenih bratov in ustroj njih cerkva ter išeejo pota za zbli* žanje. Po svojem prizadevanju za to vzvišeno stvar je postal svetov* no znan miadi škoi Mihael d' Her* bigny, ki je sovjetsko Rusijo krl* žem prehodil, da se pouči o njenih razmerah. Spisal je veliko knjig o verskih razmerah med pravoslavci. Ena izmed zadnjih znamenitih je »Križ pod sovjetsko zvezdo« (Das Kreuz unter dem Sowjetstern). Tu* di mi Slovenci imamo v osebi ljub* ljanskega vseučiliščnega profesor* ja drja Franca Grivca odličnega in širom Evrope že znanega borca za eerkveno zedinjenje. Še dolgö vr* sto takih mož bi morali našteti, čc bi hoteli omeniti, kdo se bori za stvar, katero sam Kim blagoslavlja kot eno izmed prvih nalog sedanje dobe. Prvi kongres na Velehradu so sklicali leta 1907. Potem so se ti kongresi zmeraj z vcejo pomemb* nostjo vrsili 1. 1909, 1911 in 1924. Prcd dvema letoma je pa bila Ljub* ¦ Ijana izbrana, da se v njej zbero zborovalci o vzhodnem bogoslovju. In letos, kakor smo že uvodoma brali, se je otvoril kongres 20. ju* lija zvečer pod pokroviteljstvom knezoškofa drja Prečana. Prcd kon* gresom je papež poslal posebno po* zdravno pismo jugoslovanskim in čcškoslovaskim škofom. Letošnjega kongresa se je udele* žilo kakih 20 škofov in 400 drugih duhovniskih in svetnih poznaval* cev vzhodnega vprašanja. Naj nam ho dovoljeno za brav* ce, ki se za unionistieno gibanje pobližje zanimajo, navesti iz sezna* ma naslove glavnih predavanj in predavateljev. Pa tudi priprosti bravec se bo seznanil z delom kon* gresa. Predavali so: dr. Vasica iz Olomuca o prizadevanju sv. Cirila in Metoda za zedinjenje cerkva; dr. Dvornik iz Präge je razpravljal: Slovanska apostola v luči bizantin* ske zgodovine: pater Gordilo iz RU ma je razpravljal o pravoznanstvu pri svetih očetih na vzhodu in za* padu. Kncz Volkonski iz Pariza je govoril: Kako idealno in realno opisu.ie.jo Cerkev pisatelji: Dosto* jevski, Mercžkovski in Solovjev; škof Herbigny je imel razpravo: Položaj cerkve pri pravoslavcih; pater van Gineken je dokazoval, kako so duhovne vaje gotovo sred* stvo za zbližanje cerkva; pater Sa* hiville iz Belgrada je še govoril, je* zuil Bladoin o- Oiientaiskem bogo* služju in še cela vrsta drugih o slie* nih vprašanjih. Glavni tajnik Apo* stolstva Jemelka je poročal o sta* nju Apostolata. Zborovali so še številni drugi odseki, oglašali so se celo zastopniki kaldejske in drugih cerkvenih družb v orientu. Kako važen je bil letošnji kon* gres dokazujc tudi zanimanje vlad* nih. in politienih krogov. Na Vele* hrad je praška vlada poslala za* stopnika zunanjega ministra in rav* natelja tiskovnega urada. Iščimo z ljubeznijo zgubljena zlata zrna. Tak naslov smo letos v januarju v »Straži« že brali. To je bilo ob priliki, ko smo poročali o sprejemu italijanskih katoliških visokošolcev pri sv. očetu. Takrat je Pij XI. po vzgledu svojih slavnih prednikov govoril tudi o verskih loeinah na vzhodu. Ne bi prav zakljueili današnjega našega razmotrivanja, ee se ne bi spomnili vzvišcnih besed iz Kima, ki se glase, da je z ljubeznijo treba iskati izgubljenih zlatih zrn. Od zlatonosne skale odkrušeni drobei, je papež tedaj naglasil, imajo še vedno v sebi zlata zrna. In še eno misel je sv. oče poudaril, namreč, da morajo katoličani na zapadu premagati predsodke napram slo* vanskemu pravoslavnemu vzhodu. Le po tej poti se bo dalo closeei, da bodo vse ovee v enem hlevu. Delajmo tudi mi primorski Slo* venci, ki smo po svoji zemljepisni legi nekaki posredovalci med zapa* dorn in vzhodom, ee ne drugacc pa vsaj z molitvijo, da se testament sv. slovanskih bratov in našega Slom* šeka izpolni! Okno v svet. Sestanek na »mostu miru«. Prcd sto leti je bil sklenjen mir med Zcdinjenimi državami in Ka? nado. V spomin na ta dogodek so nižje Niagarinih slapov zgradili »most miru«. Na tem mostu se bo* do sestali angleski ministrski pred* sednik Baldwin, princ Waleski, zna* ni podpredsednik Zedinjenih dr* žav Dawes in finaneni minister Kel* logg. Ali pomeni to zvezo med An* glijo in Ameriko? »Umrl v službi proletariata«. Osmrtnice v sovjetskih listih pi* šejo o smrti 20 visjih sovjetskih uradnikov. Pripisano je, da so umr* l.i v službi proletariata. Iz tega se domneva, da so jih protirevolueijo* narji spravili s sveta. Madžarska posredovalka? Na Bledu, ki je danes sredisee politike za Balkan, se je scstal ita? lijanski poslanik Bodrero z madžar* skim poslanikom v Beogradu. Po* slanika sta sc menda razgovarjala o razmerju med Jugoslavijo, Mad- žarsko in Italijo. Baje bodo Mad* žari napeli svoje sile, da pride cl; eim hitrejšega prijateljstva med Italijo in Jugoslavijo. Lord se oglaša. Angleški lord Kothermere, ki ima veliko besedo pri angleskem tisku, se je pred kratkim postavil za revizijo trianonske mirovne po* godbe. S tem je pa trčil ob češko* siovaškcga zunanjega ministra Be^ neša, ki je lordu pisal, naj se ne me* ša v politiko. Seipel bere levite. Avstrijski državni kancler dr. Seipel, ki bi ga lahko po vsej pra* vici zvali »železnega«, je v torek na seji zbornice imel prav krepek go* vor proti povzrociteljem nemirov. Socialisti so bili kot polite mačke. ^rrsm z. »GOR1SK A STRAÄA* DNEVNE VESTl. Porcijunkula pri Mariji v Logu pri Vipavi dne 1. in 2. avgusta 1927. 1. avgusta. Ob ! 3 uri popoldne pričetek spovedova* nja. Zvečer ob Ave Mariji pete li* tanije Matere božje z blagoslovom. Po blagoslovu se ne bo več spove* dovalo. — 2. avgusta. Spovedovanje se prične ob 5. zjutraj. Ob 6. pridi* ga in sv. maša. Ob 7. druga sv. maša. Ob 8. tret ja sv. maša. Ob 10. pridiga in sv. maša. Po sv. maši litanije vseh svetnikov in blagoslov kot sklep porcijunkulske pobožno* sti. Po drugih cerkvah v vipavski de* kaniji ne bo mogooe dobiti por* cijunkulskih odpustkov. Cerkev Matere božje v Logu je dobila to milost za dobo petih let. Marija nas vabi, da se te pobožnosti v naj* obilncjšem številu udeležimo! — Predstojništvo cerkve Matere bo- žje v Logn pri Vipavi. Pogreb g. Tomaža Juga. V sredo 27. t. m. se je vršil v Solkanu pogreb nepozabnega g. To* maža Juga, šolskcga ravnatelja v pokoju, moža, ki je rezai prve brazdc in metal prva semena ljud* ske izobrazbe v srca Solkancev. Ti* soeglava množica se je zbrala pred hiso pokojnikovo, da bi izkazala zadnjo east vrlemu možu, ki v res? nici ni živcl zase, pač pa za druge. Od šolskih otrok, ki so ga poznali komaj prcko svojih učiteljev, mla* denicev in starejših, ki jim je bil ueitclj in prvi svctovalec, so se ude* ležili pogreba tudi njegovi prijate* lji in zastopniki raznih oblasti. Mnogoštevilni moški pevski zbor mu je zapel tri žalostinke, ki so globoko grabile v naše duše, ker si eutili, da so jih peli pevci, njegovi nckdanji učenci, svojemu dobrot* niku, v cigar sreih je zvencla ža* ! lost in dihala hvaležnost Ob od* prtem grobu se je poslovil od po* kojnika njegov prijatelj in naš duš* ni pastir pree. g. dekan, ki je v krat* kih, a res ganljivih besedah pouda* ril Toniaževe vrline, kot ueitelja, občinskega tajnika, organista itd., moža, ki je vsestransko dclil do* broto na levo in desno ter je ljubil svojo rojstno vas prav z otroško ljubeznijo. Njcgova duša je bila polna, in bogato je pila ob cistern studencu verskega preprieanja in se soneila v soncu Ijubezni do Bo* ga in pravega katoliškega udejstvo* vanja. Solze ganotja so popile po* slednje besede pree. g. Rejca in marsikako oko se je orosilo. Za prijatclje njegove, ki so mu s spoštovanjcm in ljubeznijo stali ob strani, za nje, ki jim jc bil mentor na težki poti učiteljevanja, je po* vzel besedo g. Križman iz Gorice, I ki je očrtal zasluge rajnega Tomaža na ueiteljskem polju: hvalil njego* vo ljubezcn in požrtvovalnost do sole, ki ni hirala z njegovo telesno silo, pač pa je rasla, da mu je po* staia druga potreba. Tomaž je bil borec za ljudske sole na Goriškem, ki so bile y njegovih dneh v zelo pielem številu, Tomaž je bil propa* gator ljudske izobrazbe svojemu rodu. Pa nc samo svojim, tudi Fur* lanom, med katere ga je zanesla prva njegova pot, je delil v obilni J meri darove svojega duha. In prcko Tolmina v Kanal in Rihemberg v svojo rojstno vas, povsod je sprem* Ijala pokojnika na ueiteljskem po* tu ista vciika in nesebična ljubav do ubogih in razžaljenih, majhnih in zanieevanih in to ga je pospremi* lo še preko groba, nad zvezde. Pa se je oglasil, kot tretji in sled* nji, ljubljencc rajnega, Pepč, naš dr. Jožef Bitežnik, ki je v imenu Solkancev, sorojakov svojih, vzel slovo od g. Tomaža, ki je liki sveča se povžil v Bogu in za bližnje. Iz sole, kjcr je svojim malim z oče* tovsko ljubeznijo delil kruha prve izobrazbe, polagal v njih srčeca pr* ve pojme o Stvarniku pa o stvareh, kjcr je bil ves njihov in preko obrt* no*nadaljevalne sole, kjer je budil v učencih ljubczen do dela, odpiral oči v gospodarski svet, pa v »kan* cliji« in cerkvi in v petju je njego* ya bogata duša dajala, ljubila in se zrtvovala. In kakor v življcnju združcn s Solkanci, z delavcem, o* brtnikom, trgovcem in inteligen* torn, tako tudi v smrti jc hotel, biti združen s svojimi pri sv. Roku. In ta žclja se je dragemu g. Tomažu tudi izpolnila: »V zemlji domači, da truplo leži«. Nova rnaša. Dne 7. avgusta bo pel prvo sv. mašo v Sovodnjah pri Gorici č. g. Serafin Pelicon, salezijanec, ki je svoje študije dovršil v Rimu. Slo* vesnost se bo vršila v še ne popol* noma dograjeni vikarijski cerkvi. Slavnostni govornik bo e. g. Peter Butkovie, župnik v Zgoniku, sovo* •denjski rojak. Sovodenjci se že z veliko vnemo pripravljajo na slav* nostni dan. Novomašniku želimo že danes mnogo srcče na težavni živ* ljenjski poti. »Oj ta vojaški boben« jc zadonel tudi v našem uredništvu in je odpoklical dragcga tovariša prof. Radota Bednarika, katcri odi* de te dni odslužit svojo vojaško dolžnost. Ko se poslavljamo od n.iega mi njegovi sodelavci in prija^ tclji in mu želimo mnogo vesclih dni v vojaški suknji, vcmo, da ga sprcmljajo cnakc žclje našega ljud* stva, kateremu je napisal toliko spodbudnih besed in zanimivih stvari zlasti v »Goriški Straži«. Vsi skupaj mu kličemo: Bodi zdrav in vrni sc krepak med nas, ki rabimo moenih in korajžnih fantov! Obsojeni trgovci. V zadnjem tednu je ajdovski sodnik obsodil vcč trgovcev iz Ri* hemberga, ker se niso držali oblast* venih prcdpisov. Pregrešili so se zlasti gledc določb za razprodajo oljii. Obsojeni so bili na 100 lir glo* be in na sodne stroške. Kraljev testament. Brž po smrti kralja Ferdinanda so odprli njegov testament v nadško* fijski palači. Ves denar, ga je precej miljonov, se razdcli na enake dele med. otroke. Ravnotako tudi po* sestva in palace. Gostje iz inozemstva. Letos je Italijo in njene starinske izkopinc obiskalo 724 tujcev več nego lani. Lani jih jc prišlo 8729. Tujski promet je eden izmed prvih virov dohodkov. »Ženski svet«. Zadnji »Zbornik« prinaša pod naslovom: »Opomnje k »Ženskemu svetu« daljši članek, v katerem o* pozarja čiankar na poidlagi lctoš* njega lctnika na kriva in pogubna načcla, s katerimi skuša »Ženski svet« na prikrit način otrovati na* še žcnstvo. Protikrščanski duh, pravica do nenravnosti in omeje* vanje porodov bi bili samo v glav* nem brezverski ocvirki v plehki fi* lozofčni juhi, ki jo tržaški «2enski svct« podaja slovcnskemu ženstvu lozofični juhi, ki jo tržaški »Ženski je za naše katoliško ženstvo zelo ncvaren list, ker je brcz vsakih vcr* skih načcl in ker širi nravstvcno skrajno zmotnc in kvarne nauke. 7ai list pa ni v toliki meri odgovor* no uredništvo kot pa konzorcij in lastniki, ki jih moramo iskati v prednjiii vrstah tvždškega cdinjaš* kega kroga«, tako zakljucuje »Zbor* nik« in mi sc mu pridružujemo. Francosko raznarodoyanje. Tržaški »Piccolo« razgrinja za* lostno sliko, kako francoska oblast; va v Tunisu nasilno raznarodujejo tja priseljene Italijane. Pripovedu= je o nekem slučaju italijanskega pri.seljenca, ki je vstopil v francos* ko državno službo in sprejel zaradi place tudi francosko državljanstvo. Mož ima tudi sina vojaškega obve? zanca. Ko se je ta hotel predstaviti italijanskemu konzulu, je sodišče izreklo, da je francoski državljan. »Piccolo« pristavlja, da na tak nasi* len naein je pač lahko jemati na* rodnost tistemu, ki se ne more bra* niti in da je to pravi križev pot za italijans'ke rojake. »Piccolo« ima to pot prav. Kandidati v Sloveniji. V zadnjih dncvih so že vse stranke v Sloveniji postavile svoje kandidatnc liste. Dr. Korošec kan* didira v Ijubljanskem in maribor* skem okrožju. Žerjavova struja ie v Ljubljani postavila za kandidata glavnega urednika »Jutra« drja Kramcrja, v volivncm okraju Ljub* ljana * Novo mesto kandidira dr. Žerjav, v mariborsko * ccljskcm pa dr. Pivko. Radikalna stranka bo postavila lastnc kandidatc za Ljub* Ijano * Novo mesto, drugjc bo pa pcdpirala SLS. Socialisti gredo v volivno borbo precej razprti. Papežev kancler — Nemec. Papež je določil za svojega kan* clerja, t. j. načelnika papcške pisar* ne, kardinala Andreja Friihwirta. Bajc je prvič, da ima to visoko me* sto Nemec. Vse leti. Neka bogatašinja v Londonu je priredila imenitno gostijo. Vsem gostom pa je naročila, da morajo prileteti v aeroplanih, sicer ne bo z gostijo nič. Neka nemška zrakoplovna druž* ba je pa povabila na izlet z letalom neko 89 let no damo. Ta je najsta* rejša ženska, ki je kdaj bila v le* talu. Infantinja — redovnica. Spanska infantinja Izabela Al* fonza, ncčakinja ši^anske kraljice, je pred kratkim prosila za vstop v red bosih karmeličank. Živa vera. Sovjetska vlada je vrnila verni* kom slavni Alcksander Newsky samostan in patrijarhsko cerkev. Toda stavila je pogoj, da morajo verniki vcličastne stavbc sami ob* noviti in vzdrževati. Na tihem je brezverska vlada upala, da se bo pokazalo, kako malo se ljudjc za* nimajo za take reči. A glej. Tckom ene urc jc 12.000 vernikov prineslo za cerkev 75.000 rubljev. Kljub vsej protivcrski boljšcvi* t ški r.ropagandi, ki stanc miljone, jc j ruski narod ostal zvest slovanski vernosti. Obisk obrtnih šol. Vse tvrdke v krajih, kjer so obrtne sole opozarjamo. da so dol* znc obvestiti in posiljati svoje va* jence izpod 18 let v večernc obrtne sole. Tozadevno opozorilo mora tudi viseti v delovnih prostorih na vidnem mestu. Pritanej. Sturi Grki so svojim zaslužnim možem na starost preskrbeli brcz* plačno hrano in stanovanje v tako* zvanem Pritaneju. Danes imamo bolnišnice za pse in podobno zver* jad, dogaja se pa, da odlični na* Maurice Leblanc: Skrivnostno oko. (Doživljaji Arsena Lupina.) »Falot!« si je mislil Lupin, »do* bro razume svoj posel.« Lupin, ki je dobro vcdel, kaj mora podvzeti, si je bil na jasnem, da je obisk pri takem nasprotniku kočljiva zadeva. Lahko se zgodi, da bo Daubrecq kot zmagalec ostal na bojišču in da se bo pomenek po* poinoma drugačc zasuknil, kot si Lupin želi. Vendar sc je zbral, ko je Ziislišal v soscdnji sobi korake. Daubrecq je vstopil. Ne da bi spre* govoril bescdico, je povabil Lupina, ki je med tern vstal, naj zopet sede. Sam je sedel za pisalno mizo ter je pričel obračati v roki posetnico: »Gospod doktor Vernes?« »Da, gospod poslanec, dr. Vernes iz Saint Germaina.« »Vidim, prihajate po naročilu go«= spe Mergy. Gotovo je vaša paci* jentka?« »Da, slučajno. Prej je nisem po* znal, doklcr me niso zdaj v zelo žalostnih okoliščinah pozvali k njej.« — »Je bolna?« »Gospa Mergy se je zastrupila!« »Kaaaj?« plane Daubrecq s stola, »kaj pravite? Zastrupljena, mogo- če je že mrtva?« »Ne, doza ni bila dovolj močna. Če ne nastopijo kake komplikacije, upam, da bo gospa Mergy rešena.« Daubrecq je molčai ter je nepre* mično obstal, z obrazom obrnje* nim proti Lupinu. »AH me gleda? ... AH ima oči zaprte?« je tuhtal Lupin. Strašno ga je motilo, da ni mogel zreti v oči svojega nasprotnika, ker je ta imel dvojno Qviro. Vrhu naočnikov jc nosil še črn ščipalnik, ker jc bil bo* Ian na očeh kot mu je pravila go* spa Mergy. Kako naj torej uganc njegove misli, če ne more vide ti njegovih oči? Čez hip je Daubrecq spct vprašal: »Torej gospa Mergy je rešena ... In vas pošilja k meni? ... Tega ne razumem dobro. To damo zelo ma* lo poznam.« »Zdaj pride kočljiva točka,« si je mislil Lupin, »naprcj!« Z neokretnim glasom bojcčega človeka je povedal: »Moj Bog, gospod poslanec, so slueaji, ko je dolžnosti zdravnika zelo težko izvrševati; ko se nc ve, kako ... Vi boste bržkonc menili, da moji razlogi... Na kratko, ko sem gospo Mergy preiskoval,^ se je hotcla še enkrat zastrupiti. Stekle* ničico je imcla še pri sebi. Ko sem jo ji iztrgal, je začela blesti ter je v prctrganih stavkih govorila: »Daubrecq je bil... Moj sin ... Daubrecq ga je vzel. Nazaj naj ga da, če ne, ne morcm živcti.« Tako nckako jc fantazirala. Tedai sem si mislil, da vas moram obvestiti. Pri; šel sem naravnost od nje po last* nem nagibu ...« Daubrecq je dolgo premišljeval prcdno je odgovoril. »Torej prišli ste, gospod doktor, da me vprašate, kje je otrok, ki je, kot domnevam, izginil. Nc res?« »Popolnoma tako.« »In v slučaju, da bi jaz to vedel, ali bi ga hoteli peljati nazaj k ma* teri?« »Prav rad.« Spet je nastopil dolg molk. Lupin si je dejal: »AH se je res ujel na mo jo past? Ali je grožnja s samo* morom že zadostovala? Težko. In vendar se on obotavlja.« »Dovolite,« je rekel Daubrecq, ko je segel po telefonskem slušalu na mizi. »Nujno moram nekaj tele* fonirati.« »Prosim, prosim, gospod posla* nee.« Daubrecq je klical: »Halo, gospo* dičnal Zvežite me s številko 82.219.« Ponovil je številko in neprcmično eakal. Lupin sc jc smchljal: »Policijsko ravnatcljstvo, ne res? Glavno taj* ništvo? ...« »V resnici, gospod doktor ... Vi torej veste za številko?« »Da, kot sodni zdravnik moram včasih tja telefonirati.« V sreu se je pa Lupin vprasal: »Kaj za vraga naj to pomeni? Glavni tajnik je Prasville ... Kako se ravno nanj obrača?« (Dalje.) »GOKISKA STKA2A« Stran 3. rodni delavci, pesniki, znanstveni? ki in drugi umirajo srcdi ceste. Pa- rižani so se te dni zganili in so pri* čeli za bcdnc leposlovcc in umetni? ke zidati palačo, Pritanej, kjer bo- do ti ljudje imcli dostojno prebi? vališčc. Preveč ljudskih šol. V Sloveniji bodo ukinili celo vr* sto ljudskih šol. Baje jih imajo pre* vcc. Učiteijstvo sc boji novih re* dukcij. Bodo pač morali starejše vpokojiti in nastaviti mlajše, ker je naraščaja po učiteljiščih na košc. Bela smrt. Blizu mesta Barode v Indiji so zgradili Angleži vclikanski nasip, ki je 35.000 kubienim metrom vode branil, da niso udrli v dolino. O? menjcni nasip pa se je zmehčal in zrušil, valovje je udrlo preko nje? ga in pokopalo pod seboj vasi in zemljo. 1ÜÜÜ ljudi je baje utunilo. Uporni pek. Na Siciliji se ni hotel neki pek Ahil Sala pokoriti oblastvcnim na- redbam glede peke. Sodnik 14a je zašil na 3 mesece zapora. Prefekt pa je hotel Salovo trmo zlomiti s koniinacijo. Za tri leta ga je poslal tja. Okradeni nadškof. Pred nekaj noemi so tatovi udrli v palačo zagrebškega nadškofu in so ukradli 70.000 dinarjev. Noe jc tatove dala, noe jih je vzela. do 2 kg; peteršilj 90 cent, do 1 L kg; radič cent. 80 do 2.60 kg; špi* naea 80 cent, do 1 L kg; fižol v stroeju L 1.40 do 1.70 kg; vrzote 90 cent, do 1 L kg; bučice 70 do 90 cent, kg; neoluščen fižol L 1.40 do 1.60 kg; oluščen L 2 do 2.20 kg; fige L 2 do 2.40 kg; smukvice L 5 do 6 kg; limoni 15 do 20 cent, komad; jabolka 80 cent, do 1.40 kg; hruske L 1.20 do 2.20 kg; breskve L 2.80 do 5.40 kg; sliva 80 cent, do 1.20 kg; maslo sveže L 14 do 15 kg; maslo presno L 17 do 18 kg; mleko L 1 do 1.10 liter; jajca 50 do 55 cent. kom. Darovi. Za »Slovensko sirotišče«: Kmeč* ka posojilnica v Komnu 100 L; pre* plaeila za knjigo »Gospod Luka« 15 L. — Srčna hvala! SPozdravljena! Iz sipohep svefa. Gel koš doktorjev. Univerza Golumbia v New Yor? ku je podelila letos 4000 doktorskih diplom. Stejejo, da so newyorske univerzc koncem ietošnjega šolske? ga leta »naredile« okoli 10.000 no? vih doktorjev. V celi Ameriki jih bo pa kakih 100.000. Pripomniti je pa treba, da se na ameriških visokih šolah novi doktorji hitreje »naredi? jo« ko pri nas. »Dienst ist Dienst«. Tako so menili stari avstrijski feldvcbeljni. Takega mnenja jc bil bržkone tudi neki obeinski policaj v Belgiji, ki je oglobil samega kra? lja. Kralj Albert se je namree v av? tomobiiu prehitro vozil in ima na vesti prcstopek čez policijsko cest* ni red. Seveda pa policaj ni vedel, da ima kralj a pred sabo. Žetev je velika ... Več kot 1000 miljonov ljudi še išče prave vere. Vseh katoliških duhovnikov pa je le 312.000. V Afriki pride na 82.000 paganov le 1 duhovnik, v Indiji na 100.000 eden, v Oceaniji na 110.000, na Kitaj* skem na 180.000, na Japonskem pa pride le 1 duhovnik celo na 220.000 ljudi. Amerikanski obisk. Sloviti ameriški pisatclj Kipling živi in dela rad v samoti. Najbolj se boji nadležnih obiskov. Nekega dne je bil ravno zatopljen v svoj najnovejši spis, kar se vrata z ro? potom odpro, služabnik ob vratih se zvrne okoli in v sobo stopi kar žarcč od veselja neki Amerikanec. Za roko je vodil svoja dva nade? budna sinčka. Oblastno je vprašal: »Ste vi mister Kipling?« PLsatelj je boječe prikimal. »No, poba,« za? vpije Amerikanec, »to ie mojster Kipling, zdaj sta ga videia. Zbo? gom!« In je odropotal. Tržne cene. 28. julija 1927. Česen L 1 do 1.10 kg; zelje sveže L 1 do 1.20 kg; zelje kislo L 1.80 do 2 kg; čebula 80 do 90 cent, kg; pesa 40 do 50 cent, kg; fižol navaden L 1.80 kg; koks L 2.20 kg; solata 80 cent, do 1 L kg; melancani L 1 do 1.20 kg; krompir 50 do 60 cent, kg; peveroni L 1.40 do 1.60 kg; paradiž? niki 50 do 60 cent, kg; grah L 1.80 Nova maša v Tomaju. — V nedeljo 24. t. m. je bil za našo župnijo lep zgo? dovinski dan. Po dolgih 33. letih je bila v naši župni cerkvi zopct nova sv. maša, tokrat nova maša č. g. Alojzija Guliča iz spoštovane kr* Šeanske družine iz Dobravclj. — Zadnje dni tedna so se dekleta prav marljivo gibala v cerkvi, pra? la, snažila in jo s pomoejo eč. šol. sester prav lepo okrasila z zelenjem in evetlicami. Nazadnjc so se od? zvali tudi fantje in napravili 2 lepa slavoloka, vcejega pred cerkvijo in manjšega pri župnišču. Ob 10 in četrt se ie jel pomikati sprevod s križem na eelu iz župnišča v cer? kev. Slavnostni govor je imel vle. g. Adolf Simonie, bivši naš župni upravitelj, sedaj v Brczovici. S krepkimi besedami je potegnil nase pozornost nabito polne cerkve, ko je govoril o sreči in težavah duhov? skega stanu. Izražal je željo, da bi nam matere vzgajale otroke v stro* go kršeanskem duhu in tako po- množile naše redke duhovniške vrste. Po pridigi je podelil slavlje* nec svoj novomašniški blagoslov. Pri sl-ovesni sv. maši z asistenco mnogih duhovnikov ie novomašnik obhajal svojo mater, bratca in se? siri. Slavnost se \c zakljueila s pe? timi litanijami in slov. blagoslovom ob 4 in pol popoldne. übe slavnosti je spremljalo izbrano petje našcga cerkvenega zbora pod vodstvom gosp. župnika. — S prihodom novo? mašnika nam \c ncbo naklonilo nc? kaj prcpotrebnega in zazeljenegü dežja. Bodi to dober znak njegove? ga prihodnjega dušnopastirskcga delovanja. Naj bi rosica božjih mi? losti, katerih delivcc je postal no? vomašnik, blagodejno namakala kr? šeanska srca našega naroda! Prua sy. dorit.u v Vmlm. ^estindvajset let je menda pote* klo, odkar so se prvaški farani z-brali k novi maši svojega rojaka e. g. Alberta Lebana. Po 26. letih v ne? deljo 24. julija je tedanji novomaš? nik stopil na leco in govoril v mo? gočnih besedah svojemu rojaku in mlajšemu sobratu č. g. Mirku Zor? nu, ki je na ta dan prvič pristopil k altarju. Kdor je videl priprave, slavoloke in mlaje, ki so jih prvaški fantje in dekleta s toliko ljubeznijo delali, je . pač moral priznati, da je tudi naš Vipavec še globoko veren in da ; spoštuje svojega duhovnika;; to spoštovanje izvira iz globoke vere, da je duhovnik res pravi delavec za ljudski duševni in narodni bla? gor. Iz vseh lepih sosednih vasi in sel so se tmmoma zgrinjali verniki' na prelepi gričck s farno cerkvijo, ki stoluje prav nasproti Gradišea, odkodcr je nesmrtni duh rajnega Šimena znplaval nad množico. Prav gotovo ie bdel v lep em dopoldnevu, kot so lepi nedeljski dopoldnevi le v vipavskem dolu, in pisal z ne? vidno roko svojemu sobratu ono prekrasno pesnitev: Kar seješ Ti, — iz roda v rod nebeški bo množil Gospod. Ne misli nase blugi mož; i Ti za druge delal boš, za druge boš oral, sejal; — če drug pa tu bo snopje bral, vse zrnje to pa Tebi Bog spravi tarn na nebi. Bučno so donele nove orgle pod spretno roko, pod svod so zaplavali akordi prošnje k sv. Duhu, ko je slavnostni govornik č. g. župnik Le* ban končal svoj govor. Med sv. mašo je domači zbor lepo pel. Mo? ški sektet iz Gorice sestavljen iz samih prijateljev in znancev č. g. Mirkota je slovesnost še povečal. Ko je pa zazvenela »Kdo je ta?« iz Sattnerjevega oratorija in »Mo* gočno nam obvari dom in rod« iz srebrnoeistega grla našega goriške* ga slavčka, so se vsi okoli cerkve stoječi kar drenjali v cerkev. Po končani cerkveni slovesnosti je zbrana ožja družba novomašni* kovih povabljencev izročala nove* mu delavcu v vinogradu Gospodo* vem pozdrave naših organizacij in ga bodrila, naj krepko zastavi dleto, da izkleše iz naših ljudi zdrave kr* ščanske in slovenske značaje. Hladno je žc zavelo preko Cavna proti Krasu in meglena rosa se je plazila nad svetlimi vijugami Vipa* ve, ko je slovesna nedelja v Prva* čini končala z eno željo vseh: Bog daj, da bi še prej kot v 26 letih uča* kali v Prvačini tretjo novo mašo! Prijatelju novomašniku pa vsi iz srea želimo dosti božjega blagoslo* I va za borbe in zmage! Kaj je novega na deželi? Solkan. V torek 26. t. m. popoldne se je ponesrečil pri delu na žagi Valent na Solkanski cest I6*letni Ivan Mi? lost. Zaplel se je v jermen, ki mu je odtrgal eno roko, tcžko poško? doval nogo in ga nevarno ranil po ostalem telesu. Upanje ie, da bodo nesrečnega mladeniea ohranili pri življenju. Podgora. Dnc 25. t. m. je umrla v Ločniku, pri mL:tcnju žita, zadeta od srčne kapi, Maraž Jožefa, stara 65 let. — Pogreb se je vršil v torek na do? mačc pokopališče in je pokazal, ka? ko je bila pokojnica spoštovana. — N. p. v m.! Samotorca pri Nabrežini. Leta 1926. je bila tukajšnja po* družna cerkev, ki je vsled vojne občutno trpela, obnovljena. Delo je vodil tehnieni obnovitveni urad v Nabrežini. Prejšnjo sredo je pa nas iznenadil nenavaden dogodek. Stre* ha cerkve, ki je bila pokrita s skrla* mi in radi tega preveč obtežena, se je vdrla in sesula na cerkveni kor, tako da ni mogoče stopiti skozi glavna vrata v cerkev. Obnovitvena dela so bila očividno pomankljiva. Zato opozarjamo mcrodajna me? sta, da ukrenejo čimprej vse po* trebno, da se že itak občutna škoda vsled vremenskih neprilik ne pove? ča in se cerkev temeljito popravi. Vogersko. Tukajšnje prosvetno društvo »Pomlad« priredi v nedeljo 31. t. m. ob 4. uri pop. veliko vcselico na sen? čnatcm vrtu gosp. Antona Hva* liča. Naj navedemo bogati in za? nimivi spored: 1. Italijanska dekla* macija; 2. »Davek na samce«, bur* ka v treh dejanjih; 3. Nastop brat* skih pevskih zborov: »Prešcrna« iz Št. Petra, »Čitalnice« iz Dornberga in prosvetnega društva iz Šempasa; 4. »Mutasti Izidor«, burka v enem dejanju. Med odinori svira tambu* raški oddelek iz Šempasa. Kdor se hoče par ur pošteno zabavati, naj ne zamudi prilike in pride v ne? deljo na Vogersko. Ajdovščina. O naši predilnici se v zadnjem času ne čujcjo nič kaj razveseljivi glasovi. Zlasti se delavci hudujejo nad postopanjem nadmojstra Nos* scr*ja. Mož je zelo oblasten in hoče imeti v tovarni prvo besedo. Radi njega je bilo v zadnjem času od? puščenih več delavnih moči, med njimi trije strokovni delavci. Umevno, da se polašča delavstva razburjenje. Prosimo merodajne go* spode, da napravijo red. Šempas. Lepaki, ki so vabili na pies v Šempas, kateri se je vršil minulo nedeljo 24. t. m., so privabili tudi mene v biižino »brjarja«, toda ne da bi plesal, ampak iz drugih nsuf menov. Imam pač to navado, da rad opazujem mlade sovrstnike, zlasti pa sovrstnice. Z žalostjo v sreu moram ugotoviti, da se dobi? jo še fantje in dekleta, ki nimajo nobenega pravega smisla za kaj veejega kakor za pies. Za danes se nočem spušeati v podrobnosti in tudi o pobcljcnih grobovih za en? krat ne bom govoril. Naj opomnim saino dekleta, ki so skoraj ves božji popoldne — seveda ne vse — eaka* la okoli brjarja, da bi \\h kdorsibo? di zavrtel, da ni posebno cjastno se izpostavljati kakor kakšuo blago po scmnjih vsakemu neznancu na ogled. Kdor se euti radi te graje morda užaljenega, naj mi blagohot? no odpusti, kajti te vrstice sem na* pisal z iskreno željo, da bi v bo? doee kaj koristile. Na vse zadnje pa smelo trdim, da se žc veliko manj pleše kakor pred par leti. Za* to, fantje n dekleta: oprimimo se raje drugih, poštenejših zabav in proč s plesi iz vrst slovenske mla* dine. Fant Idrija. ; Naš obč. načelnik inž. Caldana jc odstopil, ker kot državni urad? nik ne more opravljati službe po^ tcštata. Na njegovo mesto je prišel rag. Portelli kot prefekturni komi* sar. Inž. Caldana si je znal pridö? biti srea in zaupanje vsega prebi* valstva, ki ie z obžalovanjem spre* jelo vest o njegovem odstopu. Že* limo, da bi novi komisar stopal po prciskušenih stopinjah svojega prednika in ohranil odnošaje med prebivalstvom in županskim ura* dom tako prisrčne, kot so bili zdaj. Voice. Seno smo pokosili in spravili le? tos ob prav lepem vremenu, hvala Bogu. Letos se zidajo še zadnje hiše in tudi cerkev se preslikuje in prenavlja v notranjščini. Letoviš* čarjev ni skoraj nič, četudi nudi naša vas več udobnosti kot kje drugje. Čedne sobe, lepa okolica za izprehode, zdrava voda, lepo ure* jeno kopališče s prav toplo vodo in še marsikaj je na razpolago. Pred vojno je bilo pri nas več življenja in prometa. Nastanjeno je bilo vo* jaštvo ter finančna in orožniška postaja. Marsikdo je imel lep zaslu* žek na en ali drugi naein. Plesov tukaj ne poznamo, te bolczni, hvala Bogu, pri naši mladini ni. Zdaj pa še dve, katere bodo morda tudi drugje vpoštevali. Prva je radi zelo neprimernega prostora za spušča* nje plcmenskega bika. Spuščanje se vrši na sredi vasi na najbolj oblju* denem prostoru, kjer so vedno gru* če otrok in kjer seveda tudi starej* ših zijal ne manjka. Vedno s€ svari pred pogubno nenravnostjo, slabi* mi knjigami itd. Toda tudi na take, Stran 4. »GORIŠKA STRAŽA* tttalenkosti, ki v resnici niso ma* lenkosti moramo paziti. Drugo je, da bi ob nedeljah mcd službo božjo nehali igrati na krogle. Naj bi se Zavedali vsaj starejši možje, da je nedelja res v pravem pomenu be* sede dan Gospodov Ukve na Koroškem. Preteklo soboto zveeer in ponoči sta razsajala pri nas vihar in toča. V nedeljo zjutraj je ležal sirk po po* lju ves na tleh. Popoldne in zveeer je pa pihal drug vihar na plesišču. In marsikako belo cvetko, ki je dotlej svoj cvet upirala navzgor v •hebo, je ta vihar vpognil navzdol k zemlji. Tudi dekletom, o katerih nismo pričakovali, je muzika ta dan zmešala glavo in sree, da so zapu* stila dosedanjo družbo dobrih to* varišic in se podala na plesno vrve* nje. Njih cvet, ki je kipel navzgor — ni sicer zlomljen še in strt, ne — a vendar nagnjen je navzdol. Zju* traj vpognjen sirk, ki je lepo kazal, zveeer nagnjeni dekliški cveti, ki so vee obetali. Celo 13 letne šolarice so se vrtele »v cast sv. Jakobu« . .. Starši, kaj pa o tern mislite? Kaj pravifte na to? 11 Šlrite Goriško Stražo" Pasijonska igra v Kobjeglavi (Od^ovarja ua ra/.ne kritikc Ivan Draščck, kurat.) S kritiko v »Malem listu« z dne <6. 7. mislim ali vsaj upam, da je se* rija kritik, priobčenih v raznih li* stih, končana. S kritičnim očesom &o kritiki pregledali in pograjali na* pake, a tudi ne vem v katera nebesa so dvigali vse resnicne a tudi na* mišljene vrline. A, žalibog, ker ži* vimo v takih časih, da tudi najbolj kritično oko ne more vsega natan* čno in nepristransko (smo pač lju* dje) pTCgledati in oceniti, je treba veckrat tudi na še tako blagohotno oceno reagirati, ker kritik, ki piše kritiko, gleda skozi svoja očala, ei* tatelj pa, ki čita, kar je kritik zapi* sal, ne more pa čitati, oziroma mcd vrstami morda eelo napačno čita mi* sli kritika, ima tudi svoja očala. Če gleda tudi podpisani, ki je pri vsej zadevi posredno in neposredno najbolj prizadet, skozi svoja očala, mu mend a nobeden pameten elovek ne bo zameril. Da je moje reagira* nje upravičeno, bode spoznal vsak* do, ki se drži principa, da je vsake* mu dovoljeno se braniti in svoje stališče zagovarjati. Saj je dovolje* no celo falotom, lopovom, lumpom ltd. Ker so vse kritike v »G. S.«, in »M. L.« še precej v sorodu, hočem na vse obenem kolikor mogoče stvarno odgovoriti. Če bo dišalo nekaj po samohvali ni podpiisani sam kriv, saj se tudi gg. kritika, da dokažeta pravico do kritike, da sta bila v Oberammergau*u, Tirolu, Gradcu, Trstu in Rimu. »Nihče ni merodajen soditi sam o sebi — razen domišljavoev« piše »N. Č.« Da se moram postaviti v vrsto »domišljavccv' je g. kritik ¦kriv. Gg. kritikom povem, da Bern se že pred 25 leti pcčal s prireditva* tni, ko sta gg. kritika menda še v ljudsko šolo hodila. Menda se tudi 'na kritiko nekaj razumem. V »N. Č.« piše kritik: »Misel, ki jo je pred "Vbjno uresničilo prosvetno društvo v Mirnu, je na novo zaživela v Ko* bjeglavi na Krasu.« G. kritiku po* vem, da je dotično misel sprožil in pötom takratnega »Slov. kat. izobr. društva« udejstvil takratni kaplan v Mirnu, ki je to misel udejstvil kot kurat v Kobjeglavi. »Enkrat morajo prenehati ona pocukrana, neistinita poročila o prireditvah.« Tako g. kritik v »N. C« S tern se podpisani popolnoma vjema, a ne more si kaj, da ne bi prinomnil, da ga je ob eitanju te opombe obšel nekak trpek občutek v zavesti, da se prirejajo po deželi razne predstave, ki so vse kaj dru* gega prej kakor moraine kakor n. pr. »Sin« in to pod firmo prosvetnih društev. In nihče ne zine k temu besedice. Ali ne govori ta molk vee kot »pocukrana« poročila. Sedaj pa h kritiki igre same! »Igra ima vse polno prizorov, ki dejsnja le ovirajo.« G. kritik! Kaj bijetc sam scbe po zobeh? Saj pra* vite, da je igra prevodena iz nem« ščine! V Oberammergau*u in Tiro* lu, kjer ste videli pasijonske igre je vse v redu, torej tudi vsi prizori neobhodno potrebni, v Kobjeglavi pa vse polno nediamatskih prizo* rov, ki dejanje le ovirajo. Igra ima 48 prizorov in med temi vse polno nedramatskih prizorov, ki vsled sentimentalnih, ncevangeljskih, (dobro, da nisem še proglašen za heretika) in sem ter tja dolgoeas* nih dvogovorov, ki niso premaknili dejanja niti za ped. (Gl. »G. S.«) Naštevate sicer samo pet takih pri* zorov in potem dostavljate »itd.« Ali ni ta »itd.« naravnost zloben? Ali si nc misli vsakdo, ki ni videl igre, da jc bilo le onih šest prizorov, ka* tere naštevate kot posrečene (men* da samo slučajno, kaj? Op. pis.) ne* kaj vrednih, vse drugo pa so bill prizori le zavlačevalni dvogovori, ali pa kričavi in nerazumljivi na* stopi, ki ugajajo le vsled skupin in kostumov. Toliko g. kritiku v »N. Č.« kakor tudi g. kritiku v »M. L.« ni bil pri* zor slovesa Kristusa od Marije po godu. Enemu je bil sentimentalen, drugemu'pa naravnost filozofiranje. Priznava'm, da jc prizor nekaj pre* dolg, a je tudi cden najtežjih cele igre. In ravno ta prizor, kateri se je poleg par drugih pri drugi priredit* vi radi kritike v »G. S.« opus til, je ljudstvo pri drugi prireditvi zelo pogrešalo. O tern prizoru naj čitata gg. kritika Koncjančičevo Kristuso* vo življenje in shirt. Glede senti* mentalnosti Marije pa priporočam: »Leben und Offcnbahrungen der heil. Brigita,« kjer govori Marija sv. Brigiti o bičanju takole: »Ob pr* vem udärcu sem prišla, kakor v v sree zadeta, ob zavest in sem za* ¦gledala, ko sem prišla čez nekaj ča* sa k zavesti, njegovo telo vse raz* mesarjeno.« O križanju pravi Ma* rija sv. Brigiti: »Pri prvem udarcu s kladivöm sem 'se 6nesvestila in sem zagledala, ko sem sc zopet pre* budila, svojega Sina na križu.« (Le* ben und Offenbahrungen 4. knjiga, 70. odstavek.) G. kritik piše v »N. Č.« »Seveda bi morali igralci izboljšati besedi* lo.« Najboljše bi bilo, da bi kar vsak posamezen igralec izboljšal svoje besedilo, kaj ne! »Najlepše in resnično je le ta* krat, kadar je točno povzeto po cvangelijih.« Ta opazka je pa na* ravnost frivolna. G. kritik, ki ste bili v Oberammergau*u in Tirolu in ste videli razne pasijonske igre, povejte, koliko je v onih igrah toč* no povzetcga po evangelijih? In vendar so one igre v Vaših očeh popolne, Kobjeglavska pa pod vsa* ko kritiko. Ali se še spominjate g. kritik v »G. S.«, kako Vam je nekdo pisal v svoji protikritiki na Vašo kritiko, katero protikritiko ste pa Vi zabranili, da se ni objavila? Ta* ko je zapisal: »Mnogo bi pridobili na času, če bi Kristusa naravnost križali brez sodbe in zasliševanja. Tedaj bi vsa predstava končala v eni uri.« (Ta protikritika je še ved* no na razpolago. Op. pis.) (Neki gospod je med 4. predstavo rekcl: »Kaj bi bilo, Če bi prišel dr. N. N. j s svojo dogmatiko?« Jaz pa vpra* šam: »Kaj bi bilo, ko bi sei dr. N. N. (ime na razpolago. Op. pis.) s (. svojo dogmatiko v Oberammergau, f Tirol, Gradec, Trst, Rim in morda še kam drugam.« Op. pis.) Tudi ob sentimentalnih dvogovo* rih se spotikate! Koliko pa je takih dvogovor v celi igri? »Režija je bila pomanjkljiva, ker so prihajali isti igralci po dvakrat na oder in v istin kostumih.« Ali mislite, da smo i'mcli kamelcone na odru? Toda ne samo po dvakrat, ampak po trikrat, štirikrat in celo večkrat so nastopali marsikateri igralci. G. kritik v »M. L.« pogreša spremstvo pri Herodu in Pilatu! V Öberammcrgau*u, kjer nastopa 600 do 700 oseb, sta si gospoda He* rod in Pilat lahko privoščila števil* no in sijajno spremstvo. »Gospoda« Herod in Pilat v Kobjeglavi sta se morala zadovoljiti le s slugama, kajti vkljub svoji veliki oblasti in moči nista mogla alarmirati vcčje* ga spremstva, ker so manjkali celo rekruti. Ce se bodo pa igrale igre v Kobjeglavi 300 let, kakor se že igrajo v Oberammergau*u, ne bosta tudi kobjeglavska gospoda Herod in Pilat tako ponižna, ampak si bo* sta privoščila tudi številno in naj* bolj moderno opremljeno sprem* stvo. »Igro je treba skrajšati za pol* drugo uro, ker je absolutno predol* ga za naše južno, toplo podnebje,« piše »M. L.« Najbolje bi bilo tako: na ekvatorju, kjer je najbolj vroče podnebje, naj traja igra nekaj mi* nut, nekje v Kalabriji dve uri, pri nas šriri ure, v Oberammcrgau osem ur, pri Eskimih pa 16 ur; če jim nedostaje tvarinc, pa naj si po* magajo s pavzami. O petelinčku v »M. L.« povem gg. kritikom za enkrat le toliko, da je namreč se precej izdal, kajti ta pe* telinček jc pel že 21. junija na via* ku mcd Stanjelom in Gorico, kri* tika v »M. L.« pa je izšla 6. julijaü Sicer pri vsej stvari, da je pri.šlo do takih kritik, sem podpisani sam kriv. Glavna napaka je namreč ta, da sem preveč delal pod lastno fir* mo in nisem druge firme klical na pomoč. Če bi to storil. bi ne bila Kobjeglava samo naš mali Obcr* ammergau, ampak bi bila Ober, -- Ober, — Ober, - Ober, - Ober, — Oberammergau, kakor se je izrazil n'eki gospod v Gorici. * l'riobcujcnio odgovor j4. kurata Draščeka dobesedno, ker nočemo vzbujati sumnje, da hočemo kbmu kratiti pravico do samoo* hrambe. Sicer bi morala biti samoobramba opravičcna in mirna, in nc malcnkostno in nevšcčno prcklanje, ki nosi tako neprikrit pcčat osebne užaljcnosti. Toda sedanji pasji dnevi in mirna preudarnost ßg. kri« tikov bodo gotovo pripomogli, da bo ta precej zapozneli cpilo^ kobjeglavskih pa« sijonskih predstav sei brez večjih ncsreč niimo nas. Naj samo še mirno ugotovimo, da je »Cioriška Straža« za vsakega nepri* stranskega opa/ovalca gotovo v polni meri storila svojo dolžnost. Dala je na razpolaßo svoj prostor za obsežno agitaeijo pred pred«= stavami in je z laskavim priznanjem pod« čitala tudi veliko, požrtvovalno in zaslužno delo vseh, ki so pri kobjcglavskih dneh so« delovali. (Opomba uredništva.) POZOR! Velika zaioga rnrtvaškili potieb-- ščin 20% ceneje kot povsod dir,- god. J. Saksida, trgovec z mrtv. predmeti, Dornberg št. 3. Prodam posestvo v najboljšem stanju primerno za gostilno. Po* sestvo lcži ob glavni cesti. Cena po dogovoru. Juli i Petrič (Marof) 73, p. Spodnja Idrija. Zdravnik za zobe in usfa Dr. LOJZ KRAIGfiER sprejema v G O R I C B Piazza della Vittoria štev. 20 a ÄÜQÜA DELraABARDÄ proti izpadanju las. Vsebuje kinin in je vsled tega po* sebno priporočljiva proti prehladu in za ojačenje korenin. Steklenica po 6 lir — se dobiva v lekarni Ca* stellanovich,. lastnik F. Bollafio, Trst, Via Giuliani 42. — V Gorici, Via Carducci 9 pri Fiegel. PLJLJČNE BOLEZNI Dott. Cerretti Radiologični kabinet je odprt: v Vidmu: Via del Sale 15 (vse dni) v Gorici: Via Barzellini 3 (ob sre* I dah in petkih ob pop. urah). Inženir s geometer Giovanni Pavletig prej geometer v Kanalu ob Soči in Ajdovščini je odprl svojo autorizi« rano pisarno v Gorici, Corso Vitt. Ern. 33, pritličje. Lloyd Sabaudo. Prihodnje voznje: v Seven)o Ame-r*ko; »Conte Rosso« 5. 8. 1927. »Conte Biancamano« 23. 8. 1927. lz Gcnove v Njujork v 9. dneh; v Južno Ameriko: »Principessa Maria« 10. 8. 1927. »Conte Verde« 25. 8. 1927. »Tomaso di Savoia« 13. 9. 1927. Iz Genove v Buenos Ayres v 13M> dneh. v Avstiralijo: »Regina d'Italia« 11. 8. 1927. Informacije daje in sprejema prednaročila na vozne listke za* stopnik F. Rosich, Gorica, Via Contavalle št. 4. PODRUŽNICA b\\MmU Witne banks i MM Corso Ver«iS „Trgovski Dom" Telefon številka 50 Brzojavni naslov: Ljubljanska banka Delniška glavni ca Din. 50,000.00T; rpntraln LlllEim Rezerve Din. 10,000,000 Podružnice in sgencije : Brežice, Celje, Črnomelj, Gorica, Kranj, Logatec, Maribor, Metkovič, Novi Sad, Novomesto, Ptuj, Prevalje, Rakek, Sarajevo, | t. Slovenjgradec, Split, Trst. Sezonska ekspozitura: Kogaška Slatina. Vloge na knjižice po 4V2%. Vloge v tekočerr, paiunu lir ali dinarjev, (najugodnejše obrestne mere). Nakup valut. čekovj deviz in obligacij vojne odsküd- nine (bonov) po najugodnejših cenah. Nakazila v tu- in inozemstvo. Bopzni in ostali bančni posli.