Hatolišk cerkven list. Danica izhaja 1., 10. in 20. dne vsaciga mesca na celi poli, in velja po pošti za celo leto 3 gld., za pol leta 1 gl. 60 kr.. v tiskarni« sprejemana na leto 2 gld. 60 kr. in na pol leta 1 gld. 30 kr., ako nni dnevi zadenejo v nedeljo ali praznik, izide Danica dan poprej. Teč^j XX. V Ljubljani 1. velikega serpana 1867. IJst ZZ. Osemnqj8i8loietnlca r Rimu. 2. Sv. Peter v Rimu pervi papež in mučenec leta 6? po Kr. r. Sv. Peter je bil po Jezusovem vnebohodu v Sirii škof kacih sedem let, ko so se bili drugi aposteljni razdelili na vse strani. Napravil je bil ondi verno občino in Kristusovi nasledniki so se tukaj v pervo k r i s tj a n i imenovali. Potem je pa svoj apostoljski sedež prestavil v Rim in je bil ondi do smerti škof in poglavar vsih vernikov. Dasiravno je pa v Rimu imel svoj sedež, je vender večkrat za kaj časa tudi v druge kraje hodil sveto vero oznanovat. Leta 64 se je bil poslednjič v Rim povernil. Znani trinog Neron je bil takrat cesar, in vstalo je strašno preganjanje zoper mlado cerkev Kristusovo. Imel je nečimerni trinog namen stolno mesto rimskega cesarstva čisto na novo zidati in ga po svojem imenu Nero pol is ali Neronovo (mesto) imenovati. Strašen ogenj je bil ob tistem času izmed trinajst oddelkov mesta tri čisto raz-djal, sedem druzih pa z grobljami in razvalinami pokril. Šest dni in sedem noči je ogenj razdeval in Neronovi verstniki so njegovi častiželjnosti to strahovito požganje pripisovali. Ta glas se je tudi med ljudi razširil. Da bi sum od sebe odvernil, je krivičil požiga kristjane, ktere so meseni in napihnjeni neverniki in malikovavci sovražili, kakor so tudi dandanašnji maliki raesenosti naj hujši preganjavci sv. cerkve, pa tudi po duhovnijah nagajivci in nasprotniki duhovstva in cerkvenih naprdv. Najete priče so kristjane dolžile tega hudodelstva, kterega niso nikoli storili, in pričelo se je silovito preganjanje kristjanov. Bilo jih je trakrat že silo veliko, ,,ingens multi-tudo," pravi Tacit. „Njih moritve so bile z zasramova-njem sklepane, ker v živinske kože so jih de vali, pse na nje dražili, da so jih tergali, na križe jih pribijali; druge so s smolo obdali in m6gli so v mraku za bakle svetiti." Za to strašno glediše je bil Neron dal svoje vatikanske verte, na kterih mestu stoji dandanašnji Vatikan in cerkev sv. Petra. Tukaj so tem zdivianim za-slepljencem kristjani v 3vojih smertnih britkostih bili za kratek čas; vender so bili pa tudi v silnih mukah Kristusa spoznavajoči dobrim ljudem ob enem luč k spoznanju resnice. To preganjanje je terpelo do smerti te pošasti leta 69. Da bi volk čedo podavil, se je zagnal nad pastirja. Petra zapro v mamertinsko ječo na kapitolu; pa tudi tam je nadalje oznanoval vero in nevernike spreobračal še v ječi, kakor poprej sv. Pavel v ječi ob širokih ulicah (Via lata), bivši vedno priklenjen k enemu svojih beričev. Iz te ječe pa so ga prepeljali v ječo mamertinsko na kapitol, kjer je bil zapert tudi sv. Peter. V svoji ječi je bil sv. Peter spreobernil še vojake častnike, ki so bili pri njem na straži, in 47 druzih. Po devetmesečnem jetništvu so ga peljali k smerti. Moriše za križance je bilo blizo mesta Janikula ali grička Vatikana; moriše tistih pa, ki so imeli biti ob glavo djani, je bilo dalje. Sel je tedaj sv. Pavel dalje za mesto po ostien-ski poti in ondi je bil ob glavo djan. Tam kjer se cesta deli, je to zaznamnjano z napisom, da sta se tukaj ločila poglavarja aposteljnov gredoča k smerti. „Za-menoj hodi!" je rekel Gospod Petru in Peter ga je verno nasledval v življenji in v smerti; bil je križan, in sicer po svoji lastni volji z glavo navzdol, kakor pripovedujejo kristjanje pervih stoletji. Po naj bolj zanesljivih virih se je to dogodilo leta 67 po Kristusovem rojstvu, tedaj ravno pred 1800 leti; od tod se imenuje letošnje obha-janje osemnajststoletnica. *) Jezuiti. VI. Splosnje pregananje jezuiškga reda. b) Francoski kralj Ludovik XV in njegov minister Choiseul. Žalostni izgled, ki ga je dal svetu naj zvestejši kralj katoliške cerkve, posname kmali po tem njegovo „naj bolj kristjansko" veličanstvo, sibariški francoski kralj Ludvik XV. Pombalovi razglasi, s kterimi ob-dolžuje jezuite kraljemorstva, sicer Francozi z veliko radostjo sprejmejo in prebirajo, pa se pri tisti priči tudi cez nje posmehujejo. Enciklopedisti in modrijani pa njegovo napihnjeno vedenje očitno zasmehujejo. Žlahna kri, ki jo je prelival, zbudi v francoski viši gospodi zamerzo proti njemu in minister Štefan Franc — vojvoda Choiseul in Amboise — se ne more zderžati, da bi ga ne soval malega morivca, ki zmirom kakega ja-hajočega jezuita na nosu ima. In vender postane Choiseul, kakor stari prigovor pravi: „grajavec kupovavec" in od portugalskega ministra nasnovano viteško (?) opravilo tudi na Francoskem doverši. Vladal, ali prav za prav le kraljeval v Francii je takrat Ludvik XV, vredni verstnik portugalskega Jožefa Emanvela, ker tudi njega so njegove priležnice na vajetu vlačile. Naj bolj razglašena izmed vsih je bila markeza Pompadour, velikodušna podpornica brezbožnih enciklopedistov, ki njene mile in preserčne vlade v spevih ter sonetih čislati kar niso prenehali. — Taki osebi morajo jezuiti že samo na sebi tem biti, vender pa njeno smertno sovraštvo proti njim podneti prav za prav prosti jezuit Sacy, kterega si svojega spovednika izvoli, ki ji pa naravnost pove, •) Blahovest č. 19: Dr. P. C. Brandes: „Der heil. Petrus in Rom n. Rom ohne Petrus." Obiirniči življenje sv. Petra gl. Zgodb« «v. pisma, Terst. 1850, str. 302 id. da če kraljevega dvora ne zapusti, se v samoto ne poda, in st; rega človeka popolnoma ne sleče, je spovedal ne bode. Nesrečna grešnica si ne bi bila v sanjah takega odgovora nadjala. Nji, vsezmožni! domišljevani sveti ob-sij°tako kratko in gladko odreči? Oh, to je streia iz jasnega! Bog bodi ubogemu mnihu milostljiv, ki se pre-derzne kraljevi prešestnici njeno nevrednost očitati in ne pomisliti: da na svetu hujši pošasti ni, kot lajna, ki se ji po volji ne zgodi. — Pripeti se še Pompadouri druga neugodnost; spodrine jo namreč iz kraljevega nagnjenja neka druga nji enaka oseba in — to se pripiše — jezuitom; torej Pompadoura terdno sklene, naj že velja, kar koli veljd, v zanjke jih zaplesti, iz katerih odmotati jih človeku mogoče ni. Vse poskuša, prilizovanje, ob-ijube in žuganje, da bi jih na svojo stran potegnila; pa očeta Perisseau in Desmarets , terdna kakor živa skala, nejevoljno njene ponudbe zainetujeta. Prevzetno ženstvo, navajeno nevrednega slinjenja in sužnjega duha dvorskih lizunov, se zavzame nad merzlim obnašanjem časti vrednih jezuitov, ki se, zvesti svojemu poglavitnemu vodilu, ji serčno ustavijo in nočejo Božjega veličanstva pregrešni puhlosti izdati. — Poguba Jezusove tovaršije je sklenjena. Pompadoura in nje vredni pomočnik Choiseul spustita zdaj svoje mašine.*) Choiseul je prebrisana, previdna in zvita glava, sicer pa skoz in skoz brez vsega značaja. Že leta 17.36 je bilo na tem, jezuitov se znebiti, vender se pa ne zgodi. Pa kakor znani pregovor pravi: „Kar se vleče, ne uteče," Choiseul začne po navadi vsih brezvestnih ljudi jezuite obrekovati, naj hujše sramotivne liste, ki so jih njegovi najemniki kovali, zoper nje raz-glasovati in med ljudstvo trositi; potem zapove preiskovati take bukve, ki — češ - od jezuitov pisane, kra-ljemorstvo zagovarjajo, in vzame iz njih, kar mu je po njegovi termi. To „lepou delice Pompadouri izroči in ji svetuje, naj ga kralju poda. — Pa ne le prešestnica in minister, ampak tudi dosti druzih njima enacih žival: enciklopedisti, brezbožni modrijani, in skorej vse dvorske smeti — se zarote zoper jezuite. Eden pa je molčal takrat: — bil je Voltaire, ki je rekel: „da nc vleče s tistimi, ki bi se radi z jezuiti pitali." Kralju Ludviku sicer ta zoper jezuite nasnovana zvijača ni po volji, pa Pompadoura in Choiseul ga tako dolgo nadlegujeta, du na 30. dan listopada 1761 skriven zbor pokliče, v kterem je pričujočih bilo 50 škofov in njih predsednik kardinal Luynes. Kraljeva želja je, da bi našli kako pomoč, jezuite iz te zadrege odzanj-kati. Škofje se posvetujejo in sklenejo, 31. grudna tistega leta se zopet zbrati. V tem zboru se preberejo poročila takih, ki so to reč preiskovali in enoglasno se sproži beseda: „Jezuiti so nedolžni." Na to začno škofje po versti svoje mnjenje o tem dajati in izmed 50 škofov jih je le pet, ki sicer zoper jezuite ne potegnejo, vender to tirjajo, da bi se prevelika oblast njihovega glavarja ali generala, ki je imel v Rimu svoj sedež, nekoliko prikradla, in da bi Francija lastnega od generala izvoljenega namestnika dobila, ki bi na Francoskem bival. Le edini soisonski škof" Fitz-James na-teza zatreti Jezusovo tovaršijo. Vender 45 škofov se moško za-njo poteguje, in svojemu protivniku naravnost pove, da bi bila za škofija velika nesreča, ako bi se ta red preklical. Na to pošlje soisonski škof kralju lastno pismo, in če ravno protivnik jezuitov, v njem vender le sporoči: „Da kar njih moralno (nravno) vedenje zadeva, nobenega madeža nimajo, in da se jim mora pravica skazati . da ni morebiti nobenega reda matere katoliške cerkve, kterega mnihi bi tako dostojno in ojstro živeli."**) To iskreno pričanje očitnege protivnika jezuiškega reda bi moglo vsako tožbo zoper nje po vsi pravici neveljavno storiti in ovreči; kar se pa ne zgodi, temuč začeto pravdo samo nekoliko mescev zaderži. Pompadoura in Choiseul ne mirujeta, in .od nju podmitani in podkurjeni deželni zbor 6. velikega serpana 1762 jezuite, ne da bi se odgovoriti smeli, dolžne spozna in obsodi. Obdolženi so pa bili simonije, preklinjanja, bogotajstva, malikovanja, tatvine, nečistosti, čarovanja, brezbožnosti, zvezdarije, krive prisege, samo — očeto — kralje — in ljudomorstva; zraven tega pa še tudi arijanizma , soci-janizma, sabelijanizma, nestorijanizma, pelagijanizma, epikurejizma, viklefizma itd. Prav kakor dandanašnji! --Čudno, da ni že takrat bilo vmes „Sadove" in „Ma- ksimilijanove osode!" Z eno besedo, oklicani so bili sovražniki cerkve in apostoljske oblasti. Nadalje prepoveduje omenjeni zbor vsakemu Francozu v jezuitovski red stopiti, njih učene spise, dela in bukve pa po ra-beljnu pred zbornico očitno sežgati. •) Znani pregovor pravi, da ni večega in hujšega sovraštva, kakor kadar začno sovražiti stari sivi sodniki. To se je spričalo saj v omenjenem zboru, zakaj ni je sodnije, da bi bila svojemu notranjemu prepričanju bolj nasprotno delala in bolj krivično sodbo sklenila, kakor ta zauikerni zbor. Cez to očitno krivico plesnjevih jan-zenistov se svet zavzame in ostermi. — Ubogi „pravici" pa so bili oči zavezali, pa roki — odsekali. Kralj Ludovik dobro pregleda to neizrečeno krivico, ter reče Choiseulu: „Jez sicer ne ljubim jezuitov iz serca, pa to je gotovo njih naj veči slava, da jih kri-voverci zmirom zaničujejo. Več ne rečem. Ce morajo, akoravno zoper mojo voljo, iz tega cil in konca zapustiti kraljestvo, da mir ostane; pa vender nočem, da bi se reklo, da sem v vse privolil, kar je v tej reči parlament storil."'*) Iztirajo jezuite iz Francije 1.1764, vzamejo jim vse njihovo posestvo, od kterega sta v dar dobila: njih smertna sovražnica Pompadoura in pa njen vredni brat, markeze Marignv mervico 3,456.000 liber za svoj ne-vspahani trud pri tem černem opravilu. Nad iztiranjem Jezusove tovaršije se vse veseli in je zadovoljno: Prešestnica Pompadour, Choiseul in njegovi pomočniki***), enciklopedisti, puhli modrijani in janzenisti, ki so si bili zdaj več kot svesti, da od njih zasejana ljulika se posihmal porovala ne bo, temuč da mirno in spešno rastla bode. Ogled po Slovenskem in dopisi• Iz Ljubljane. Pretekle dni je nemila smert med domačimi gerdo kosila. V torek, 22. u. m., smo k sv. Krištofu spremljali v prav slovesnem sprevodu častito M. Marijo Benedikto To man o vo. iz reda sv. Uršule, sestro gospod poslanca na Dunaju, ki je bila zraven druzih preblazih lastnost in darov tudi posebno izurjena v ročnih ženskih delih. Umeila je v 52. letu svojega življenja in v 35. letu storjene duhovne obljube, in sicer po kratki bolezni za vnetjem možganov. Precej po tem lepem pogrebu smo v silo dolgi versti ljudi iz vsih stanov spremljali k pokopu sploh spoštovanega gospod Henrika Germeka, c. kr. poštnega oficijala, gorečega in djanskega domorodca, poštenega katoličana, in mladega gospoda, ki prostega časa ni obračal v prazno marnjevanje, ampak v nedolžne in koristne umetnije. Ko pa domu pridem, že čaka telegram od prijatla iz Tersta s prežalostno novico, da ob petih popoldne *) LanvtfUe, francoska zgodovina. Spominski zapisi cerkven«' zgodovine H stoletja. *) Viktor Jolv. **) Kavno tisti. ***) Sehlosser, evropejska zgodovina 18. stoletja. je umeri prečast. g03p. korar J ože f K o vačič, preblagi mož, ki ga je res škoda, nezmerno škoda v zemljo za-kopovati. Velika, prav velika je ta zguba za slovensko, zlasti cerkveno slovstvo. Pisal je veliko in čversto, ker bil je kaj lepo olikan gospod, posebno pa znan zgodovinar že od davno in vbiser katoličanstva, zraven tega pa pošten domorodec. Se toliko bolj nas po vsem tem torej vselej gine, kadar koli se spomnimo, kolik prijatel, kako serčno dober je bil tudi našemu cerkvenemu listu in koliko lepih, tehtnih in koristnih daljših in krajših sostavkov je v Danico pisal. Preblaga nebeška Kraljica, ki jo je tudi po „Zgodnji Danici" tako zvesto častil, se mu je čisto gotovo ob smertni uri tudi hvaležno zato skazala. Se le pred malo tedni nam je poslal spis „Jezuiti," v XIV oddelkih, ki ga ravno zdaj Danica na/.nanuje, kterih peti je bil še le med občinstvom, ko je pisavec svoje blago življenje sklenil; undanji dopis iz „Tersta" 13. julija so bile pa naj poslednje verstice ko dopis za naš list. Naznanjal je mertvašnico v cerkvi sv. Justa za ranjc. cesarja Maksimilijana in zadnji stavek je bil: „„Končaje"" —• pristavim še te same besede : „Bog mu daj mir in pokoj in večna luč naj mu sveti." — Kdo bi bil mislil, da v prihodnjem listu Da-ničinem čez 10 dni bodo že njemu samemu veljale, te besede, ktere vsim trem omenjenim ranjcim ponavljamo s celim sercem: „Bog jim daj večni mir!" Zastran ko-rarja Kovačiča pa močno želimo, da bi kdo njegovo življenje popisal in bi se ohranilo, kakor je tudi on sam med drugim življenje več slovečih rojakov v „Drobti-nicah" tako mikavno popisal. Iz stare Loke. (Misijon.) (Dalje.) Da imenitnost miši jonov spoznaš, to-le pomisli. Veliko grešnikov bi potrebovalo le ene ali dveh močnih in serčnih stopinj, da bi na pravo pot nazaj prišli: če je to premagano, jim drugo ni več težko. To pa je: kakega doigo zamolčanega greha spovedati se, kako krivico popraviti, s kakim sovražnikom spraviti se, bližnjo priložnost zapustiti, nekak Človeški strah premagati, ki jih zaderžuje od pobožnega življenja, ali iz privajene mlaČnosti v službi Božji z novo gorečnostjo zdramiti se. Pa ta stopnja se jim tako težka, tako zoperna zdi, da jo vedno odlašajo in z navadnimi pripomočki duhovnega pastirstva se pri njih redko kaj opravi. Treba je posebne gnade in mogočnih nagibov: ravno te pa najdejo v misijonu. Že novost in slavno ime misijonarjev jih mogočno nad navadne duh. pastirje povzdigne in jim toliko ložje serca oslušavcev odpre. Veliko število in mnogoterost du-ovnih opravil in nekterih posebna slovesnost (očitno ponovljanje kerstne obljube, prošnja za odpušenje pred izpostavljenim sv. rešnjim Telesom, procesija z Najsvetejšim, blagoslovljenje misijonskega križa), lepi zgledi drugih ljudi, ki so s svojimi spokornimi deli, z gorečo molitvijo in celo s skesanimi solzami tako rekoč vsi pridigarji pokore, človeka močno prevzamejo, in ker je vsaki dan po večkrat pridiga (pri nas po trikrat) , ni časa, da bi se serca ohladile ali pa s ktero ptujo rečjo razmislile in zmotile, temveč prešnji govor na naslednje pripravlja, naslednji pa sad pervih ohrani in množi; kar je bilo popred ranjenega, z nebeškim mazilom zaceli; kar je bilo preveč prestrašenega, po meri potolaži. Keršanske resnice, ako jih človek le sam za-se premišljuje, ga že mogočno ginejo in spodbadajo: tu pa jih tako zgovorni možje tako umetno, tako prepričavno, s tako apostolsko gorečnostjo razlagajo in povdarjajo, da se jim ne-popačen um in prosto serce ne more zapreti. Vse to je tako rekoč splošen naskok na vse strani človeškega serca, ki ga mora premagati in pridobiti; nikakor ni le minljivo polajšanje za malo časa, ampak celo zdravljenje po vseh učilnih pravilih in z raznimi zdravili, ki duši ne dajo več kmalo v staro bolezen nazaj pasti. — Da je to res, nam spričuje sad, ki ga imenovani pisatelji tako popisujejo: „Kadar naši misijonarji, pravi sv. Alfonz, na kteri kraj pridejo, jih je tam veliko, ki nimajo gnade Božje in Njegove ljubezni (iu Benger dostavi: gotovo je takih več, kakor smo navadno voljni priznati). Pa komaj je pet ali šest dni minulo, že jih je mnogo, ki se tako rekoč iz terdega spanja izdramijo, ko zaslišijo opominovanje in pridige, in spoznajo, da jim Bog svoje usmiljenje ponuja. Začno grehe obžalovati in serčno sprave z Bogom želeti; prejšnje življenje se jim p ris t ud i, nova luč jim zašije, pervič začutijo tak mir, ki jim je bil dozdaj neznan. Sklenejo se natanko spovedati iu vse tiste strasti iz duše odpraviti, ki so jih dozdaj od Boga ločile." To jim je toliko ložje, ker zdaj se lahko vsaki kakemu ptujemu duhovnu spove, ki ga ne pozna. Vsaki, kdor je prji misijonih le nekoliko časa spovedoval, bo to poterdil. Tu najdeš tako mehke serca, tako ponižno spoznanje, tako terdne sklepe, tako obilne tolažbe, da se ne boš čudil, da se pri takih prilikah včasih spo-vedenec in spovednik oba jokata, kar sem mislil, da se le še po bukvah, ne pa več v djanji najde. Koliko veselje je to obema — pa tudi angeljem Božjim, ko se grešniki, potem ko po več let nikoli niso k spovedi šli, ali pa le po nevredno, tako skesano in čisto spo-vedo, da se je zanesti (kolikor je človeku mogoče), da ta spoved je vender dobra*), da zdaj bo morebiti (kakor se gotovo velikokrat zgodi) stanoviten ostal v gnadi Božji, in če bi vender spet padel, da bo ložje vstal, ker visoke resnice, ki jih je v misijonu slišal, mu ostanejo v spominu; zgledi druzih, ki so stanovitni ostali, ga spodbujajo; in spraševanje vesti in spoved ne bo več tako težavna, kakor je bila pervikrat. Ako nekteri taki po misijonu spet smertno greše, se ne more zato reči, da njih spreobernjenje že samo zato ni bilo resnično, ampak le, da tolika je človeku slabost, tolika moč zapeljevanja in toliko potrebniši vedna čuječnost in — nova pomoč. Sej tudi pridiga Kristusova in aposteljnov ni vseh za vselej pred prihodnjimi grehi obvarovala; sej tudi velikonočna spoved tega pri vseh ne opravi; vender se zato ne more reči, da je odveč. Ali ni že to velik dobiček, da se med misijonom Bog veliko manj žali, kakor bi se sicer med tem časom; da tudi taki, ki pozneje spet greše, dostikrat cele tedne ali mesce gnado Božjo ohranijo, Boga s pobožnimi djanji čas tč in svoje privajene grehe opušajo? Koliko se pa sovražnikov spravi, ptujega blaga poverne, pohujšljivih zvez razdere, grešnih priložnost opusti! Drugi, ki sicer niso imeli smertnih grehov, zdaj svojo prejšnjo mlačnost premagajo, Bogu služiti jih ni več snim, slabih zgledov se bolj varujejo, dobri se bolj skupej sklenejo, in mnogi, zla>ti zakonski (Benger S. 3, Gj, potem do smerti Bogu zvesti ostanejo. Kteri pa tisto leto umerjejo, tem je bil misijon lepa priprava za smert. (Dalje nasl.) Spod klima, ti ljuba Danica! imamo spet veselo novico oznaniti, ktera sicer po Slovenskem ni tako redka, vender pa zadevajočim iarmanom vselej imenitna. Bla-goslovljali namreč so prečast. gospod korar Juri Vole tabernakelj in altarne podobe prenovljene cerkve sv. Jurja poleg Svibna. Ne morem si kaj, da bi ne pristavil dveh resnic, ktere so prečastiti blagoslovijevavec v svojem nagovoru poslušavceni posebno na serce govorili. Svetniki so vam tu kakor na svečnik postavljeni, ter vedno in glasno kličejo: „Bodite posnemavci naši, kakor smo bili mi Kristusovi." — Premagajte trojnega sovražnika: meso, svet in satana, kakor smo ga mi premagali, in bote prejeli krono, ktero smo mi prejeli ino „čaka vse tiste, kteri Njega ljubijo"... Taberna- V „Heiligmig «1. Priest." str. 541 naj1aksimilijano\i smerti imajo zdaj časniki silo vradnih naznanil, izmed kterih je naj bolj pretresljiva okolišina, da je cesarjev nadpolkovnik Lopez za 3000 rezi zlata ali 48.000 dolarjev prodal in izdal mesto Kveretaro in s tem tudi cesarja in njegovo vojno. O goljufljivi denar! o izdajavstvo! — Amerikanske naznanila. V Tevtopolji je bil un-dan novemu frančiškanskemu samostanu vklad postavljen; zidanja cerkev pa so naravnost brezštevilne, ker vsak list o več novih pripoveduje. — V Kanzas-u in drugod zopet Indijani rojijo in Evropejce napadajo. — Novojorški cerkveni list 4. mal. serpana ima pervo naznanilo, da je bil 19. rožn. Maksimilijan vstreljen. V *) Dobro!!! bodo z njim rekli vsi Slovenci od Gorjanca do Triglava, od Adrije do — preko Mure, in z njimi milijoni prebivavcev po Avstrii in po vsem svetu, kteri »e katoliško čutijo. V r. diplomacii, pravi, je zavoljo tega silna nejevolja, celo prezidentova hiša to verjame in je močno pretresena. Ta list tudi naznanuje, da vse mehikansko časništvo je tirjalo smert Maksimilijanovo. — Liberalci se pa prepirajo med seboj, kdo je bil naj veči izdajavec zoper republiko. — V Compeachy-u (29. rožn.) liberalci streljajo, more in preganjajo prijatle cesarstva. Poslednje novice. Neutegoma je zašumelo, da se hočejo nemški liberalci s Čehi prijazniti. Kaisersfeld in Herbst sta boje zato v Prago popotvala. — Strune med Berlinom in Parizom se neki do pokanja napenjajo. — Zagrizeni ostudnež Garibaldi menda zopet hudo tiši v Rim. Naj molijo, kterih prošnja kaj velja, da bi Bog obvaroval sv. Očeta in njih čedico pred temi nečloveškimi zvv_.imi. „Ne tradas bestiis, Deus, animas confitentes tibi!" — „Et animas pauperum tuorum ne obliviscaris in finem! !" — Postava za ministersko odgovornost je poterjena od sviti, cesarja. — Sultan Abd-ul-Aziz, ki je že po Parizu in Londonu toliko šuma vzrok bil, je prišel 27. julija tudi na Dunaj. — Za mlačne katoličane: Sultan je na Dunaju pred jedjo molil. Iz Ljubljane. V petek, 26. julija, so od mil. knezo-Škofa prejeli subdijakonat naslednji gg. ljubljanski bo-goslovci: Anton Fettich-Frankheim iz Ljubljane, Jaka Grošelj izVižmarji, Nace Ključevšek iz Dol, Jan. Koš-melj iz Železnikov, Anton Mandelc iz Kranja, Janez Pogačnik iz Kranja, Janez Virant z Iga; Janez Karlin iz Stare loke, Groga Maloverh s Trate, Janez Štamcar iz Prečne, Ant. Zupančič iz Ljubljane; —včeraj pa di-jakonat. v Vsi ti gg. pa in ž njimi vred tudi čast. br. Stanko Skrabec, iz reda sv. Frančiška, bodo v saboto, 3. avgusta, za mašnike posvečeni. Nekaj gg. zdaj še premladih bode pozneje dobilo svete redove. Družba „južnega sokola" je zavoljo neke puljave nekterih udov začasno ustavljena. Pošastne laži zastran tega pretepa se raznašajo na vse strani, ktere pa ravno raznašavcem naj manj v čast služijo. Domoljub še resnico, ki je žalostna, s previdnostjo naznanuje, ne da bi reč zviševal. — Ljubljanske šole so te dni dokončane, mladina se je veči del razšla. — Dr. J. Bleiweis je bil v saboto šel v Zagreb k slovesnemu pričetju jugoslovenske akademije. — Vas Mengeš je v terg povzdignjena. — Svitli cesar so prečast. g. sorškega fajm. Ant. Belina, imenovali kanonika novomeškega kapitelna. Duhovske spremembe. V ljubljanski skofli. Lokalija Zlatopolje je 27. jun. razpisana. Č. g. Al. Peharec je bil 23. jul. za Rudnik investiran, č. gosp. J. Saj o ve c pa 30. jul. za Mošnje. Popravek. Ne čast. g. Jerina na Javoru, ampak čast. g. A. Roje v Javorji — gre v pokoj, in ta duhovnija je torej razpisana 28. rožnika. V lavantinski škofii. Umeri je č. g. g. Janez Heler, župnik v Vurberzi. R. I. P.! Dobrotni darovi. Za sv. Očeta. Iz Žaline 16 gold. st. den.; med tim: Ana Brodnik 3 gold.: „Sv. OČe ! prosite meni in mojim otrokom gnade bogoljubno živeti in srečno umreti.u — Marjeta Novljan: da bi sv. Oče sprosili srečno zadnjo uro, 4 gold. — Ana Potokar '/, gld. za srečno zadnjo uro. f^ogovori z gg. dopisovavci. G. Jož. O —1: Od 1. marca do zadnjega avgusta je ravno pol leta; tedaj je prav tako. — Gospod L. G.: Fiet. Hvala za dop. — G. —1—: Zaželeni! — Gg. And. D. in St.: Za zdaj prepozno. — SI. šol. vod. v Nov. m.: Gratias! — Odgovorni vrednik: Luka Jeran. — Natiskar in založnik: Jožef Blazcik v Ljubljani.