Vesna Leskošek SOCIALNO DELO NI POLITIČNO (ALI PAČ?) UVOD V zadnjih letih smo priča vedno hujšim kritikam klasičnega koncepta države blaginje, ki so spremljajoč pojav združevanja zahodno- evropskih držav. Najpogosteje izhajajo iz iska- nja ustreznega koncepta socialne politike, ki bi bil v skladu s konceptom skupnega evropskega trga. Eno od pomembnejših vprašanj pri tem iskanju je, kako v polje zagotavljanja socialnih pravic vnesti delovanje tržnih principov in kako vnesti koncept skupnega trga nastajajoče Evropske unije. V razpravah o novih koncep- tih socialne politike zasledimo še naslednje izraze: privatizacija, decentralizacija, levica, desnica, neokonservativizem, intervencija itn. Naštela sem le nekaj najpogostejših, ki so po- membni za pričujoči tekst. Ob razpadu družbenega sistema in nastaja- nju novih konceptov pomoči ljudem v stiski se tudi naša država pridružuje iskanju ustreznej- ših odgovorov, ki pa so v marsičem neprimer- ljivi z dogajanjem zunaj naših meja. V nekaj primerih nas z državami Zahodne Evrope druži skupna terminologija, ki pa v stari maniri pomeni »nekaj popolnoma drugega«. To dru- gačnost lahko pojasnimo s specifičnostjo poli- tičnega dogajajnja ob razpadu enega sistema in nastajanju drugega in seveda s pomanj- kanjem skupne politične tradicije z zahodnimi državami. Lahko pa bi jo razlagali tudi s pomanjkanjem strokovnih in političnih razprav in refleksij v preteklosti in s tem pojasnili na- pake v iskanju novih odgovorov. Kot primer naj navedem človekove pravice. Novi koncept socialne politike v tujini išče ustrezne odgo- vore na zagotavljanje socialnih pravic; pri nas izdelujemo koncepte za ustreznejšo pomoč v stiski. Ta koncepta (prvi je zagotavljanje pravic, drugi pomoč v stiski) sta si v nasprotju, če ra- zumemo prvega kot spoštovanje pravic posa- meznika. Intervencija v okviru tega koncepta je mogoča le tedaj, ko jo posameznik zahteva ali z njo soglaša. Drugi koncept pa razumemo tako, da ima država, ki posamezniku pomaga v stiski, pravico oceniti stisko in intervenirati, ko se ji zdi ustrezno. Po svoji presoji oceni težave ljudi, pogosto brez njihovega soglasja. Če tako razumemo pristopa, lahko v dru- gem konceptu prepoznamo državni paternali- zem, v prvem pa spoštovanje človekove volje in odločitev. Posledice uveljavljanja enega ali drugega so diametralno nasprotne. V prvem primeru je lahko strokovnjak, ki zagotavlja us- luge, le pomočnik ali zagovornik ljudi v stiski. V drugem primeru pa je strokovnjak edini kompetenten definirati stisko. To mu omo- goča tako strokovno znanje kot položaj, ki ga ima. Spričo pomanjkanju spoštovanja člove- kovih pravic v bivšem političnem sistemu po- gosto ne znamo opredeliti njihovega pomena v vsakdanjem življenju, čeprav ne moremo trditi, da se jih ne zavedamo. Gre torej bolj za pro- blem uveljavljanja pravic v vsakdanji praksi, ob tem pa tudi za to, da z upoštevanjem pravic zmanjšujemo moč institucij in možnosti mani- puliranja s pravicami. Kot primer naj navedem pravico, ki jo imajo ljudje po Zakonu o varstvu osebnih podatkov: vsi uporabniki ustanov ima- jo pravico vpogleda v osebne spise, vendar s to pravico niso nikjer seznanjeni. V svoji praksi sem naletela na en sam center za socialno de- lo, kjer so ljudje ob vstopu v ustanovo sezna- njeni s to pravico. Državi in političnemu sistemu je veliko laž- je preživeti, kadar intervenira po lastni presoji; s tem izvaja socialno kontrolo ter si zagotavlja 195 VESNA LESKOŠEK moč. Na tak način se lažje izogne izpostav- ljanju pred javnostjo. V tem smislu problema razumevanja novih konceptov socialne politike ne moremo več iskati samo v pomanjkanju diskurza o njih v preteklosti, temveč v zavestni politični odločitvi tistih, ki socialno politiko določajo. To pa so najpogosteje predstavniki strank na oblasti. S tem nikakor nočem zane- mariti vloge in pomena stroke. Nasprotno, poudariti želim dejstvo, da je socialna politika področje, kjer imajo tudi različne politične stranke močan interes, kar je razvidno iz par- lamentarnih razprav ob temah, kot so splav, otroški dodatek in drugo. Tukaj pa se že lahko dotaknemo odvisnosti socialnega dela od konkretne socialne politike. Če je koncept socialne politike odvisen od tega, kakšna je odločitev vladajočih političnih strank, in če je socialno delo odvisno tudi od socialne politike, potem je socialno delo poli- tično vsaj v dveh smislih: tako, da je odvisno od politike, in tako, da more in mora vplivati nanjo. V tem smislu je dilema o nevtralnosti in znanstveni distanci do vplivov vsakdanjega živ- ljenja popolnoma lažna. Odgovor je preprost. Socialno delo, ali bolje, praksa socialnega dela je politična in pristranska, če to hočemo ali ne. Ali je politična na prvi, torej odvisni način, ali na drugi (na način aktivnega vplivanja), je od- visno od samega koncepta socialnega dela oz. od modela, iz katerega izhaja. Pristranska pa je zato, ker je naloga socialnega dela zagovar- jati potrebe in interese uporabnikov storitev. Od koncepta socialne politike je odvisen tudi model socialnega dela. Najpogosteje ome- njeni modeli so: tradicionalno (psihodinam- sko) socialno delo, radikalno, feministično, ekološko ali sistemsko in skupnostno socialno delo. Te modele lahko delimo tudi na tiste, ki zagovarjajo profesionalizem pred aktivizmom, in na tiste, ki zagovarjajo nasprotno. Prvi po- polnoma zavračajo politično vlogo in podarjajo samo spreminjanje posameznika. Izhajajo iz prepričanja, da je treba ljudem v stiski omo- gočiti individualne usluge, ki morajo biti opravljene učinkovito, humano in ekonomično (Clark, Asquith 1985: 87). Socialni delavci se po njihovo ne smejo ukvarjati s politiko, ker zanjo niso usposobljeni. Do politike so cinični in se jim ukvarjanje z njo zdi »pod nivojem«. Tisti socialni delavci, ki so predstavniki aktivističnega socialnega dela, pa menijo, da je spreminjanje okoliščin pomembnejše od spre- minjanja posameznika. S takim gledanjem nujno pristajajo na svojo politično vlogo. »Po- litično« ne pomeni samo tistega, kar zadeva državo, torej delovanje političnih strank ali vlade, temveč pomeni soustvarjanje skupnih pogojev življenja tudi na nižjih ravneh, npr. na ravni lokalne skupnosti. Aktivizem socialnih delavcev na teh ravneh se lahko kaže kot akcija v korist posameznika ali pa kot antirasistične kampanje, lokalne skupine pritiska in podobno. V tem kontekstu omenjata Clark in Asquith (1985: 88) angleško združenje socialnih delavcev BASW {British Association of Social Workers), v katerem de- luje delovna skupina za socialno akcijo. Izo- gibajo se terminu »politično« in opredeljujejo socialno akcijo kot tisti del socialnega dela, ki promovira spremembe uporabnikove situacije in ne uporabnika samega. Socialno akcijo pri tem razumejo kot dodatek ostalim tipom soci- alne intervencije in ne kot njihov nadomestek. V zagovor napisanemu bom najprej skušala pojasniti razliko med novo in staro blaginjsko paradigmo ter opredeliti način odvisnosti so- cialnega dela od njiju. KRITIKE DRŽAVE BLAGINJE DEFINICIJE IN OPREDELITEV DrŽava blaginje je v Collins Dictionary of Sociology (1991: 700) opredeljena kot »vsaka oblika države, ki s široko zakonodajo zagotav- lja podporo in usluge ljudem, zato da bi iz- boljšali njihovo kvaliteto življenja. Termin so pričeli uporabljati po drugi svetovni vojni, da bi z njim označili socialno zakonodajo zlasti na področjih zdravstva, izobraževanja, denarnih dodatkov in socialnih servisov. Država blaginje je intervenirala v življenja ljudi tako na nacion- alni kot na lokalni ravni.« Na razvoj države blaginje je vplivala eko- nomska filozofija Johna Maynarda Keynesa. Ta predlaga intervencijo države pri regulaciji potreb s fiskalnimi in monetarnimi tehnikami in kot pogoj za svoj koncept postavlja tudi polno zaposlenost. Michael Sullivan (1992: 8) omenja v tej zvezi socialno filozofijo Williama Beveridga, ki skupaj z ekonomsko filozofijo Keynesa predstavlja t. i. keynesiansko socialno demokracijo ali blaginjski kapitalizem oz. 196 SOCIALNO DELO NI POLITIČNO (ALI PAČ?) konsenzus. Pri tem poudarja, da je bil obstoj države blaginje omogočen s političnim konsen- zom povojne in pred-thatcherjanske Anglije. Konsenz naj bi veljal tudi za večino zahodno- evropskih držav. Veljko Rus (1990: 14) pravi, da država blaginje nastane takrat, ko socialna država pretirano vstopi v družbo blaginje in s tem pre- vzame tiste funkcije, ki bi jih morali opravljati ali si jih zagotavljati sami ljudje. S tem povz- roči, da so ljudje pretirano odvisni od države. Vendar pa bi lahko tudi pretirano vstopanje družbe blaginje v socialno državo pomenilo ogrožanje socialne varnosti ljudi, ki jo lahko poleg pravne in ekonomske varnosti zagotovi samo država. Meje med njima niso natančno določene in so predmet konsenza. Sociološke razlage države blaginje so na- slednje (ComNsl990: 700): a) državljanski pogled, ki ga najdemo zlasti v delih T. H. Marshalla, predlaga, naj država zagotovi minimum podpore, ki bo omogočil, da lahko posameznik ustrezno participira v liberalno-demokratični družbi; b) funkcionalistični pogled (še zlasti T. Par- sons), ki pravi, da je intervencija države po- trebna zaradi reševanja konfliktov industrijske družbe; c) marksistični pogled, ki pravi, da ima dr- žava blaginje ideološko vlogo pri legitimiranju kapitalističnih socialnih odnosov in da posa- mezniki podpirajo državo in kapitalistični eko- nomski sistem, ker verjamejo v blaginjo, ki jo ta sistem zagotavlja. FEMINISTIČNA KRITIKA DRŽAVE BLAGINJE Večina avtorjev, ki piše o kritikah države blaginje, jih deli na leve in desne. Krizo države blaginje pripisujejo razpadu konsenza med nasprotujočimi si političnimi opcijami. Kakšne argumente za kritiko uporabljajo, je odvisno od tega, kateremu političnemu bloku pri- padajo. Malo je kritik, ki ne bi slonele na togih in polariziranih mnenjih. Med temi redkimi večina avtorjev omenja le feministično kritiko, ki dvomi v nepremostljivost dualizma levica- desnica. Ta kritika se zlasti nanaša na tisti del moškega diskurza, ki poudarja individualnost in zasebnost kot normo, nasprotno javnosti, in ki je definirana kot polje tekmovalnosti in tržne naravnanosti. Zasebnost pa je definirana kot raj znotraj hazarderskega polja javnega (Culpitt1992: 37). Linda Gordon (1990: IO) opozarja na situa- cijo v Ameriki, kjer koncept države blaginje nima tradicije ter se zato z vprašanjem ženske v tem konceptu ukvarjajo šele v zadnjem de- setletju, in to navkljub daljši tradiciji študija o spolih kot v evropskih državah. Poudari zlasti dejstvo, da so ženske v večini tako med pre- jemnicami blaginjskih uslug kot med tistimi, ki te usluge zagotavljajo; strokovnjaki, ki se ukvarjajo z blaginjo ali socialno politiko, pa se obnašajo, kot da ne bi bilo tako. Za znan- stveno relevantno kritiko države blaginje je treba torej uporabiti spol kot analitično kate- gorijo, podobno kot na primer razred ali raso. Nancy Fraser poudari še pojem »javna pa- triarhalnost« in pravi: Veliko pred nastankom socialne države so vlade definirale legalno zavarovan prostor skup- ne akcije. Istočasno so zakonsko predpisale us- trezne vzorce agencij ali socialnih vlog. Tako so zgodnje moderne države določile ekonomski prostor in vlogo človeka, ki je sposoben stopati v pogodbene odnose. Skoraj hkrati so države predpisale zasebno sfero gospodinjstva in vlogo gospodarja in tistih, ki so od njega odvisni. Nekaj pozneje so vlade zavarovale tudi sfero politične participacije in odgovarjajočo vlogo državljana z (omejenimi) političnimi pravicami. V vseh teh primerih je bil izvirni in paradigmatični subjekt novih zak- onskih predpisov moški. Z napredkom države blaginje pa ta tip države definira nov prostor aktivnosti — imenujmo ga >socialni< — kot tudi novo societalno vlogo blaginjskega klienta, s Čimer ženske postanejo njegov izvirni in para- digmatični subjekt. (Cit. po CuLPiTT 1992: 36.) Tisto, kar razlikuje feministično kritiko od drugih kritik, je torej ravno upoštevanje spola kot analitske kategorije, enakovredne drugim sociološkim kategorije. Če se ob tem spom- nimo situacije v Sloveniji, lahko ugotovimo, da so prav ženske v večini prejemnice pomoči in da je približno 70% zaposlenih v t. i. družbenih dejavnostih prav tako žensk. Ob morebitni spremembi strategije sloven- ske vlade, ki bo podpirala najprej razvoj go- spodarstva, šele nato pa razmišljala o tem, koliko socialne varnosti lahko zagotovi ljudem. 197 VESNA LESKOŠEK se lahko zgodi, da bodo resno ogrožene zapos- litve v družbenih dejavnostih. Posledice bodo vidne ravno v množični brezposelnosti žensk. To dejstvo postane toliko bolj zastrašujoče, če upoštevamo, da pri nas feministične kritike, ki bi o tem lahko spregovorila, sploh nimamo. POLITIČNE KRITIKE Kot sem že omenila, večina drugih kritik države blaginje izhaja iz političnega dualizma levica-desnica. Protagonosti neokonservativne kritike trdijo, da je koncept države blaginje »prisilno trgovanje med tujci, ki zmanjšuje svo- boščine obojih, tako bogatih kot revnih, med- tem ko infantilizira revne« (Culpitt 1992: 7). Argument za slabosti države blaginje vidijo zlasti v ekonomski neučinkovitosti, navajajo pa tudi argument izničenja posameznikove odgo- vornosti na račun kolektivne. Kolektivna od- govornost zvečuje birokratizacijo ustanov, ki zagotavljajo usluge, zato se povečuje neučin- kovitost njihovega delovanja. Argument, ki ga za kritiko države blaginje uporablja levica, je zlasti njena nadzorna na- rava ali blaginjski paternalizem. Zahteva stare blaginjske paradigme je, da so tisti, ki imajo znanje, možnosti in resurse, zavezani pomagati tistim, ki so brez njih (Culpitt 1992: 39). To predpostavlja, da mora država prevzeti ne- posredno odgovornost za blaginjske potrebe državljanov, tako za njihovo določanje kot za izvrševanje. Predpostavka »prevzete odgo- vornosti« se zrcali zlasti v institucionalnem definiranju potreb in v zakonski podlagi za in- tervencijo v življenja ljudi. Profesionalci, ki na tem področju delujejo, so pojmovani kot ob- jektivni, oni vedo in znajo, zato imajo pravico (in obveznost) definirati potrebe in določiti pot njihovega zadovoljevanja. Profesionalci imajo torej moč določati in zadovoljevati potrebe hkrati. Po mnenju lana Culpitta je ravno teorija socialne obligacije tista, ki določa način ureje- vanja socialnih razmerij med državo in držav- ljani. Pri tem je odgovor odvisen od urejanja razmerij znotraj parov nasprotij, ki teorijo obligacij sestavljajo, npr. nujnost-svoboda, trenutnost-stalnost itd. Podobno govori tudi Michael Sullivan (1992), ko omenja konsenz kot pogoj za učinkovit sistem zadovoljevanja potreb ljudi. STROKOVNE KRITIKE Veljko Rus (1990: 45) pravi, da lahko kritike države blaginje poleg političnih delimo tudi glede na njihov profesionalni izvor, npr. na ekonomsko, sociološko ali politološko. Ekonomisti naštevajo naslednje argumente: zamanjševanje motivacije za delo, rast brez- poselnosti, omejevanje investiranja itn. Socio- logi pravijo, da država blaginje ni pripomogla k večji enakosti državljanov, ni zmanjšala razlik med spoli itn. Habermas (gl. Rus 1990: 46) primerja državo blaginje z »organizirano srečo«, enako za vse državljane. Gorz (gl. Rus 1990: 47) govori o zmotni predpostavki, da je možna polna zaposlenost prebivalstva. Med poglede, ki so kritični do tega, da strokovnjaki definirajo potrebe ter jih hkrati zadovoljujejo, uvršča Rus tudi avtorje, kot so Ivan Illich ter Lee in Raban. Slednja (1990: 52) poudarjata dejstvo, da so se pričele soci- alne potrebe politizirati takrat, ko so prerasle v socialne pravice. Politizirati so se pričele ravno zaradi tega, ker potrebe definirajo stro- kovnjaki in ne ljudje sami. Strokovnjaki pa jih definirajo tako glede na svoje strokovno zna- nje kot v okviru možnosti, ki jih v konstrukciji realnosti danega trenutka imajo. Če povzamem: država blaginje je država, ki prevzame obveznost za zagotavljanje kvalitete življenja ljudi. Skupaj z obveznostjo prevzame tudi odgovornost za zadovoljevanje potreb, ta pa ji hkrati podeli pravico do tega, da jih definira. Tako se država znajde hkrati v dvojni vlogi: tistega, ki definira, in tistega, ki zago- tavlja. To lahko pomeni, da definira tisto, kar lahko zagotavlja. Ker prevzame nase odgovor- nost za zagotavljanje blaginje ljudi in si pridržuje pravico definirati potrebe, povzroči odvisnost ljudi od sistema, zato so očitki o paternalizmu države tu povsem na mestu. Ključen pojem, ki ga je zaslediti v večini kritik in bistveno vpliva na spremembo položaja upo- rabnikov v procesu obravnave, je pojem social- nih pravic. Rus (1990: 401-406) opozarja na dejstvo, da je z definiranjem pravic državi od- vzeto presojanje o tem, kdo pravico ima in kdo ne. V primeru, ko ima državni aparat diskreci- jsko pravico odločati o dodeljevanju pravic, prihaja do enostranske odvisnosti prejemnikov pomoči od državne administracije. Socialne država lahko deluje na načelih pravičnosti šele 198 SOCIALNO DELO NI POLITIČNO (ALI PAČ?) takrat, ko določi osnovne pravice na tak način, da je prosta presoja onemogočena. Z defini- ranjem pravic je državljan zavarovan pred vpli- vom npr. političnih strank, saj prejema pomoč po načelu pravičnosti, pri tem pa morajo biti socialne pravice v skladu s političnimi in civil- nimi pravicami. Ko govorim o kršenju pravic, pogosteje mislim na civilne kot pa socialne pravice. SOCIALNA POLITIKA IN NJEN VPLIV NA SOCIALNO DELO POSKUS DEFINIRANJA SOCIALNE POLITIKE Collinsov slovar (1991: 590) opredeljuje so- cialno politiko kot polje proučevanja, ki raziskuje ekonomske, politične, sociolegalne in sociološke poti, po katerih državne in lokalne politike vplivajo na življenje posameznikov in skupnosti. Defini- ranje socialne politike je izjemno težko in se razlikuje od avtorja do avtorja. Termin je po- gosto, vendar napačno rabljen v kontekstu socialne administracije in ga naslavljajo na in- stitucionalizirane servise, nastale zaradi države blaginje. To so področja stanovanjske politike, izobraževanja, zdravstva, socialne varnosti, osebnih socialnih servisov in v nekaterih prim- erih tudi prava. Najbrž ima ta pristop k socialni politiki korenine v kurzih za socialne delavce... V Enciklopediji socialnega dela (Brand- wein 1986: 251) najdemo naslednjo definicijo: socialno politiko lahko razumemo kot princip in način sprejemanja ukrepov ali smeri akcije, ko imamo opraviti s posameznikom ali socialnimi odnosi v družbi /.../. Socialna politika se vzpostavlja glede na dogovoijene smeri akcije znotraj izbranih družbenih fenomenov, vodenje socialnih odnosov in distribucijo resursov zno- traj družbe /.../. Zadeva nešteto odnosov med posamezniki, skupinami in širšo družbo; defi- nira socialni status in vloge in vodi distribucije ekonomskih resursov med člane skupin ali družbe. Ti definiciji sem izbrala zato, ker sta med sabo popolnoma različni in potrjujeta trditev, da je socialna politika nejasna in jo je težko definirati. Rus (1990: 72) pravi, da je to zlasti posledica burnega razvoja socialne države. Ni popolnega konsenza o tem, kaj sploh sodi v so- cialno politiko: ali so to samo socialni progra- mi ali pa je vključena tudi opredelitev funkcij, ki jih opravlja socialna država. Da so definicije socialne politike lahko tudi močno ideološko obarvane, nam dokazujejo nasledne opredelitve: • različni ukrepi in aktivnosti države, ka- terih cilj je ublažitev ekonomskih in socialnih razlik, • organizirana aktivnost države, prostovolj- nih in dobrodelnih organizacij, ki ima za cilj uresničevanje socialne pravičnosti in zmanj- šanje neenakosti, • različni ukrepi države, ki s prerazpore- janjem profita skrbijo za programe pomoči invalidom, revnim in drugim, zlasti zaradi vzdrževanja socialnega miru. Za potrebe tega teksta bom opredelila so- cialno politiko kot globalno regulacijo netržnih dejavnosti oz. kot način sprejemanje ukrepov in smeri akcije za reguliranje odnosov med posamezniki in širšimi skupinami. VPLIV SOCIALNE POLITIKE NA SOCIALNO DELO Ko se država odloči za želeno raven so- cialne varnosti, jo z ustrezno socialno politiko implementira v vsakdanje življenje. Implemen- tira pa jo prek sistema ustanov, ki so hkrati iz- vršiteljice sprejetih ukrepov. V našem primeru so to za področje socialne varnosti centri za socialno delo. To so tiste ustanove, ki v kon- tekstu stare blaginjske paradigme sprejemajo »neposredno odgovornost« za blaginjske po- trebe. Profesionalne predpostavke te prevzete odgovornosti se zrcalijo v argumentih, ki jih institucije uporabljajo, kadar intervenirajo v življenja ljudi. Še posebno takrat, kadar inter- venirajo na podlagi avtoritete zakonskih ukre- pov. Profesionalci v teh ustanovah imajo zaradi profesionalne »odgovornosti« moč definirati potrebe, pot njihovega prepoznavanja in način njihovega zadovoljevanja. To izhaja tudi iz prepričanja, da je svet razdeljen na tiste, ki po- magajo, in tiste, ki so deležni pomoči. Kadar je sistem socialne politike tak, da spodbuja samo razvoj enega socialno politič- nega sektorja — v našem primeru je to državni 199 VESNA LESKOŠEK sektor (drugih sektorjev pri nas v preteklosti nismo poznali; imeli smo le nekaj paradržav- nih prostovoljnih organizacij, npr. Zvezo pri- jateljev mladine in podobno) —, potem se lahko praksa socialnega dela razvija samo zno- traj državnih ustanov. Razvija pa se lahko le toliko, kolikor ji te ustanove dajejo možnosti za to. Ob že naštetih profesionalnih predpo- stavkah lahko socialno delo razvije le metode in doktrino, ki imajo bolj socialno-kontrolni značaj. Lahko razvije torej načine pomoči lju- dem v stiski, vendar glede na potrebe, ki so jih zaznali ali definirali profesionalci sami. Tak sistem se zdi toliko bolj samoumeven zaradi popolnega pomanjkanja načel dobre prakse, ki bi z nekimi notranjimi regulativami omejevala moč, saj tega, da bi moč omejevali sami upo- rabniki, pri nas še ni pričakovati. Tako je praksa socialnega dela pri nas raz- vila zlasti klasičen ali tradicionalen pristop k reševanju težav ljudi. V literaturi najdemo tudi izraz »klinična metoda dela«, kar pomeni obravnavo posameznika v ustanovi, ločeno od njegovega socialnega okolja. Obravnava teme- lji na spreminjanju posameznika in ne na spre- minjanju ogrožujoče situacije. Predpostavka je, torej, da je za nastalo situacijo kriv zlasti posa- meznik, tak kot je, in ga je zato treba spre- meniti. Le tako bo lahko funkcioniral v skladu s svojim okoljem. To gledanje je povsem v skladu z blaginjsko opredelitvijo deviantnosti. Ker vemo, da bo država v vsakem sistemu nujno iskala načine za interveniranje v življe- nja ljudi, se moramo vprašati, ali je spre- memba narave socialnega dela sploh mogoča. Na tako črnogledo vprašanje moramo seveda odgovoriti bolj optimistično. Sprememba je mogoča v primeru, da socialnega dela ne izenačimo s socialno administracijo, temveč ga razumemo kot zagotavljanje uslug ljudem v težavah v celoti, torej tudi v zasebnem, nefor- malnem in nevladnem sektorju. Še zlasti zadnji je izjemno pomemben za razvoj različnih mo- delov socialnega dela. Predpostavke intervencije v teh organiza- cijah so namreč tako drugačne, da bistveno vplivajo na doktrino in metode dela. Te orga- nizacije nimajo zakonskih obveznosti, da inter- venirajo; ljudje pridejo po pomoč, ker sami želijo, in ne zato, ker so vabljeni. Praviloma poznamo v takih organizacijah samo zgodbo uporabnika in ne zgodb drugih institucij. Potrebo torej definira uporabnik sam, s tem pa se bistveno spremeni razmerje med njim in ti- stim, ki mu ponuja uslugo. Mogoč pa je še drugačen odgovor. Naj- demo ga lahko v novi blaginjski paradigmi, ki jo Culpitt opredeli takole: predpostavka ni več to, da je »tisti, ki nekaj ima, /.../ dolžan dati ti- stemu, ki tega nima«, ampak v tem, da ima »tisti, ki česa nima, /.../ pravico tisto dobiti« (Culpitt 1992: 5). Ta paradigma je nastala zla- sti zaradi varstva pravic ljudi pred intervencijo profesionalcev. V ospredje postavlja pravico skupnosti ali posameznikov, da sami določijo svoje potrebe. Analiza potreb torej ne izhaja več zgolj iz profesionalne ocene, kar redefinira namen in možnosti intervencije. V sistemu, ki temelji na pravicah in ne na dolžnostih, ni pra- vega načina za rangiranje potreb. Uspešnost nove paradigme je torej odvisna od samega koncepta socialnih pravic, od načina rangi- ranja in izdelave prioritet in od načina analize. Sprememba, ki jo je tak način gledanja na pravice povzročil v Veliki Britaniji, je zlasti v sistemu kupovanja (purchasing) uslug na trgu ponudbe storitev. Sistem kupovanja se dogaja na državni, lokalni in individualni ravni. Vpliv na socialno delo ima tisti del sistema ku- povanja, ki se izvaja na lokalni in individualni ravni. Na tej ravni se je odnos med socialnimi delavci in uporabniki spremenil v korist upo- rabnikov, saj morajo zdaj skupaj oceniti težavo in najti ustrezno rešitev. Rešitev je lahko tudi napotitev v prostovoljno organizacijo, kjer la- hko ljudje najdejo zase ustreznejše storitve. Da pa lahko socialni delavci napotijo v te organi- zacije, država slednje delno financira. Na lokalni ravni je sistem kupovanja sto- ritev vplival na socialno delo tako, da so se morali za ocenitev potreb v skupnosti združiti vsi, ki te potrebe poznajo. To pa so različne prostovoljne organizacije, pomembni posame- zniki, neformalne skupine, cerkev in vsi tisti, ki te potrebe poznajo. Vsi sistemski teoretiki poudarjajo, da so v tem sistemu še zlasti pomembni predstavniki uporabnikov. Angleški socialni servisi so zaradi novega zakona o skrbi v skupnosti (z njim so uzakonili sistem kupovanja in ostale spremebe) doživeli popolno preobrazbo. Iz velikih administra- tivnih enot so se morali razbiti v manjše skupine, ki delujejo v več lokalnih skupnostih. Namen je bil zlasti približati službe ljudem in 200 SOCIALNO DELO NI POLITIČNO (ALI PAČ?) skupnostim, v katerih živijo. Na ta način naj bi bolje spoznali njihove težave in hkrati zaradi svoje majhnosti delovali na prijaznejši način. Sistem kupovanja ima sicer mnogo po- manjkljivosti, ki pa jih zaradi pomanjkljivih analiz ne bom navajala. Lahko navedem le naj- pogostejši očitek, nanaša pa se na definiranje potreb. Postavlja se namreč vprašanje, ali so tisti, ki v skupnosti prepoznavajo potrebe, res tisti, ki jih dobro poznajo. So to predstavniki lokalnih nosilcev moči ali so resnični zago- vorniki uporabnikov? Od definiranja potreb je namreč odvisno uresničevanje te nove para- digme (upoštevanje pravic namesto izvajanja pomoči). Vsekakor pa velja skupno mnenje mnogih teoretikov, da lahko ta nova paradi- gma vnese v socialno delo bistvene spremembe tako na ravni teorije kot na ravni prakse. Literatura R. A. Baldwein (1986), A feminist approach to social policy. V: N. Van Den Berch & L. B. Cooper (ur.), Feminist Vi- sion for social Work. Silverspring: NASW. N. Van Den Berch, L. B. Cooper (ur.) (1986), Feminist Vision for Social Work. Silver Spring: NASW. C. L. Clark, S. Asquith (1985), Social Work and social Philosophy: Л guide for practice. London: Routlege. I. Culpitt (1992), Welfare and Citizenship: Beyond the crisis of the welfare state. London: SAGE Publocations. L. Gordon (1993) (ed.). Woman, the State and Welfare. Wisconsin: The University of Wisconsin Press. D. Jary, J. Jary (1991), Collins Dictionary of Sociology. Glasgow: Harper Collins. V. Rus (1990), Socialna država in družba blaginje. Ljubljana: Domus. M. Sullivan (1992), The Politics of Social Policy. London: Harvester/Wheatshcaf. 201