XLVIII. LETNIK 1928 VII. ŠTEVILKA LJUBLJANSKI ZVON MESEČNIK ZA KNJIŽEVNOST IN PROSVETO PESMI FRAN ELLER V GAJU Sem v tihi se izgubil gaj, Macesni le stoje z meno, v zelenja žametni sijaj kako pogumno in krotko in že sem ko zagrnjen v raj, in ravno se do solnca pno! jaz sam, njegov Adam. Zrem jih in me je sram. Ne vem več, kaj je tržni hrup In skrivoma le skoz šumad in ženskih usten med in strup, gre komaj slišno angel zlat, objest ljudi in njih obup — prozornih kril še čutim hlad o, sreča biti sam! in spet sem čisto sam. In svet pokoj vsenaokrog praznuje gora, strn in log, nad mano le nebo in Bog, 7 njim pod večer kramljam. MOJ DOM Ne bom si z roko skruno tramovja pod jasnine modre pel, podiral tenkovršnih jel ne bom, da nizkim so pragovom bruno. Tesno je med zidovi, in rad ne spušča jim se v pusti mrak vsesvobodnega solnca trak, ljubezni so pobeljeni grobovi. Črti jih čisti plamen in volhki jim vihar sovrag je ljut, moj dom očetni, kdaj razsut je že, ostal ga ni na kamnu kamen! 25 385 Ne bom z usode treski pod strehe trhlim ščitom se boril, mehkužnik za debelo skril se tiščal kakor školjka v plitvem peski. Moj dom domovi tuji so vsi, raztreseni v dolžino cest, nobenemu pa nisem zvest, življenju le, ki mimo vrat jim struji. Kot enega šatora majave so mi piramide... v noč postavljam jih počivajoč in rušim zopet sam, ko vstaja zora. KI SO NA POL Ki so na pol samo, in božjih jez jih kuje kladivo, a ne dokuje, nad nje jih ni, da bi za krivdo huje trpeli pod jekleni strop nebes. Vse ljubijo, kar čudežno je, tuje, a tesna jih na dom priklepa vez, in vidijo skoz pestro laž zaves, a kar vedo, je želo le, ki truje. Na dvoje trga vera jih in dvom, oklevajo, ženo se nepozvanci za cilji, sanjanimi v daljah krutih. Razpeti med zenitom in brezdnom vise, zavržki ne in ne izbranci, ptice, ki jim je težko na perutih. PERUTI Razpeti bodro sproščene peruti; v prostranstva široširna, sam svoj brod, ko sokol selec dvigniti se, vzpluti, in nikdo ti ne pravi kam ne kod! Pod tabo senčni dremljejo gozdovi, a senco tvojo je odplašil dan, tam doli ubežna tava med mrakovi, topi jo luč, ki lije se v ravan. Pa čez morja brezbrežja valovita ti samo solnce kompas je plamteč, vzletiš, in zastrmi azur zenita, in niže sklanja grbava se kleč. In krog za krogom više si nad sabo, vsemir, kako razmaknjen je in tih! Kdo proti tebi še in kdo je s tabo? Le en edini: vetra božji dih. V pogonu kril otet telesa teže, vrhovom in globinam si gospod — skoz rezki zrak peres ostrina reže z brzdanim ritmom ti nevidno pot preko plešin ledenega pogorja in dimastih mravljišč v daljin sijaj, v deželo, ki jo ljubiš, kjer obzorja cveto, in gruden mil je kakor maj. EMOCIONALNA STRUKTURA OSEBNOSTI FRANCE VEBER — le coeur a ses raisons que la raison ne coimait pas — Pascal, Pensees sur la religion. ^enda mi bo vsak priznal, da tvorita eno najznačilnejših strani človeškega življenja sreča in nesreča; zato ni čudno, da je že Aristotel postavil tezo: bistveni znak vsakega živega bitja je stremljenje po sreči. In v istini si najbujnejša fantazija ne more zamisliti posledic, ki bi nastale, če bi ta činitelja iz človeškega življenja kratkomalo izpadla. Življenje bi v hipu zastalo, kakor zastane plaz, ko preneha sila, ki ga tira naprej. Torej je tem važnejše vprašanje, ali gre pri obeh pojavih, kakor meni Aristotel, zares za sestavna činitelja vsega življenja, ali pa se tudi na tej točki javlja značilna razlika med človekom in ostalimi živimi bitji. Predvsem naj ugotovim, da sta sreča in nesreča življenska činitelja; zato bi ju zaman iskali v fizični prirodi in je vsaka nasprotna domneva zgrajena na metaforičnem izraževanju ali na poduševljevanju mrtvih reči (n. pr. «srečna» dolina, «nesrečno» jadransko morje). Pa tudi duševno prirodo zadevata ta dva činitelja samo po enem njenem delu, kar uvidimo takoj, če pomislimo, da razpada vse doživetje v umsko in nagonsko. Mislimo si 25* 387