Poštnina plačana v gotovini Sped. m ati bon. po«. ■ II Gruppo Katoliški Uredništvo in uprava: Gorica, Riva Piazzutta štev. 18 Poduredništvo; Trst, Vicolo delle Rose štev. 7 Cena: Posamezna štev. L 30 Naročnina : Mesečno L 130 Za inozemstvo : Mesečno L 210 Poštno ček. račun: štev. 24/12410 1 S lili Leto VIII. - Štev. 36 Gorica - 6. septembra 1956 - Trst Izhaja vsak četrtek Beseda sv. očeta nemškim katoličanom V Koelnu ob Renu se je v nedeljo zaključil 77. katoliški shod nemških katoličanov. Shoda se je udeležilo tudi 25 tisoč Avstrijcev, 30 tisoč katol. iz Vzhodne Nemčije, ki so morali na skrivaj prekoračiti mejo. mnogo Švicarjev ter drugih katoličanov iz evropskih in tudi iz-venevropskih držav. Največ je seveda bilo Nemcev in sicer 800 tisoč. Papežev legat na kongresu je bil kardinal Piazza. Udeležila sta se ga tudi predsednik republike Heuss in kancler Adenauer. NEKAJ ZGODOVINE Prvi katol. shod v Nemčiji se je vršil že leta 1848 v Moguncu. Od tega časa dalje se vsako leto ponavljajo ti shodi v velikih nemških mestih. Samo politične ovire prve in druge svetovne vojne ter leta nacizma so onemogočili redne katoliške shode. Sadovi teh shodov so velika socialna dela in ustvaritve Kolpinga in Kettelerja, katerih odmev in koristi smo videli tudi na slovenski zemlji. Letošnji shod je 77. Izbrali so mesto Kbln, ker so letos končali popravila na najlepši gotski stolnici sveta, s katero se ponaša to mesto. Uradno so začeli s katoliškim shodom že na praznik sv. Treh kraljev, katerim je posvečena slavna gotska cerkev, ki hrani svetinje Treh kraljev, ki so se poklonili Detetu v Betlehemu. V to mesto so radi romali tudi naši predniki in bivši tržaški škof pok. Karlin je napisal poljudno knjigo V Kelmorajn, ki je bila pravi vodič našim romarjem. Geslo letošnjega kongresa v Kotna je: CERKEV, NAVZOČNOST BOŽJA MED NARODI, to je nadaljevanje berlinskega programa pred dvema letoma, ki je bil: BOG BIVA. Namen kongresa je bil zlasti edinost med katoličani. Razne delovne skupine so študirale vprašanja, ki so v zvezi z glavnim geslom kongresa., ter pripravile končne resolucije. Kongres je bil zelo resen ter se je skušal izogibati malenkostnim vsakodnevnim političnim zadevam. Slovesni zaključek pa je bil v nedeljo 2. sept., ko je zbrani množici govoril po radiu sv. oče Pij XII. SV. OČE GOVORI Najprej je sv. oče pozdravil navzoče cerkvene kneze, duhovnike in verno ljudstvo. Spomnil jili je, hali o se nemški katoličani že več kot sto let zbirajo na takih veličastnih proslavah, iz katerih je zrastlo že toliko lepih pobud na socialnem, kulturnem in političnem polju. Nato je dal nekaj stvarnih navodil in sicer: »1. Svetovnonazorski viharji so v zadnjih stoletjih v izvenkatoliškem svetu imeli porazne posledica. Divjali SO tudi proti skali. mi katero je Kristus postavil svojo Cerkev, poskušali so zanesti razdejanje tudi v Cerkev samo. Cerkev se je morala krčevito postaviti v bran. In ohranila je od Kristusa ji zaupane zaklade Resnice in Milosti. Šla je celo v protinapad in je v teh versko mrzlih in nerodovitnih časih sprožilu veletoke evharističnih milosti na vernike kakor še nikoli prej v zgodovini. Prepričani smo, da dolgujemo to javno priznanje Gospodu Cerkve: le po njegovi volji n moči je Cerkev hodila neokrnjeno skozi viharje. Enako priznanje smo pa dolžni tudi tistim, ki morda nevede že stoje pred vrati Cerkve, kakor tudi vsem onim številnim, katere strah pred razdivjanimi silami narave, pred sedanjostjo in pred bodočnostjo žene, da iščejo trdne opore. Cerkev jim to oporo nudi, ona sama je ta trdna opora. Kdor se njej zaupa, ne izgubi nič od tega, kar je pristnega posedoval. Karkoli se nahaja v drugih veroizpovedih, tudi nekrščan-skih, resničnega in dobrega, ima svoj dom in svojo dopolnitev v katoliški Cerkvi. Ona nudi to trdno oporo, ne da bi človeka silila v kakršen koli totalitarni sistem, v popolnem spoštovanju dostojanstva in nadnaravnega cilja človeške osebe, ki je obdarjena z duhom in svobodo. Tudi za svobodo človeške znanosti in raziskovanja pozna Cerkev samo eno mejo, namreč tisto, ki jo je Bog s svojo razodeto besedo začrtal. SKRB CERKVE ZA SOCIALNI RED 2. Cerkev, ki sama o sebi trdi, da je znamenje dvignjeno med narodi, bodo dandanes vprašali tudi o njenem prispevku za ustvarjanje so cialnega reda. Katoliška Cerkev more, ne da bi se ponašala, pokazati na silne uspehe, ki jih je v teku časov imela v urejevanju družabnega življenja, in zgodovina je to Cerkvi že davno priznala. Cerkev tudi ni zapirala oči pred velikim socialnim neredom, ki se je pojavil v stoletju tehnike in kapitalizma. Ni si sicer nikoli prisvajala pravice, češ da ona sama lahko teši socialno vprašanje, lahko pa s ponosom pokaže na zasluge, ki jih ima pri rešitvi tega vprašanja. Ena taka zasluga je socialni nauk, ki je popolnoma v skladu z naravnim pravom in postavo Kristusovo. Izkazal se je ta nauk kot zelo plodovit, zlasti pri vas Nemcih. Cerkvi ni treba, da v nobeni bistveni stvari spreminja ta svoj nauk; on hrani svojo veljavo. Cerkev je vedno močno poudarjala, da je za trajno rešitev socialnega vprašanja zraven reform socialnega stanja treba tudi moralne reforme mišljenja in čustvovanja in sicer izoblikovanja vesti na podlagi objektivno veljavnega reda in uporaba moralnih sil, da bodo vedno sledile vesti. PREGANJANA CERKEV 3. Vaša mogočna manifestacija ne more mimo dejstva, da je katol. Cerkev zlasti v zadnjem desetletju izročena najhujšemu in najnevarnejšemu pregunjanju, ki je kdaj koli šlo preko nje. Kajti Jezus Kristus je svoji Cerkvi dal nalogo in poslanstvo, da ga vrši do konca sveta. čeprav bi morala postati preganjana Cerkev. Preganjanje Cerkve je vedno soudeležba mističnega te-lesa Kristusovega na ranah Kristusovih. Cerkev je upravičeno lahko ponosna na to, da je med sistemom brezboštva in njo prišlo do najhujšega spopada. To za nič ne spretne-ni na dejstvu, da Cerkev globoko sočustvuje z onimi, ki so vsled vere najhujše pretrpeli in še trpijo. Cerkev se lahko tudi boji za svojo bodočnost v neizmernih predelih sveta, ki so zapadli preganjanju, kajti nasprotnik ima na razpolago nasilne metode totalitarne države in premetena sredstva duševnega tiranizi-ranja zlasti mladih generacij in to so taka sredstva, kakor jih ni imel noben preganjalec v zgodovini. erkev končno opominja vernike v deželah, kjer svobodno žive, naj se ~ave njo nevarnosti tega nasprotnika in jih ponovno svari pred slepilom zmotne koeksistence, kakor da bi bila mogoča kaka notranja poravnava med svetovnim nazira-njem katoličana ter onim sistemom. Sožitje je možno, toda le »sožitje v resnici«. Že ob prejšnjih priložnostih smo o tem govorili. K temu danes dostavljamo: Katoliška Cerkev nikogar ne sili, da ji pripada, zahteva pa zase svobodo, da v državi živi po svoji ustavi in svojih zakonih, da vernike oskrbuje in jim javno ter odkrito oznanja Jezusov e-vangelij. To je pač temeljna in brezpogojna podlaga za častno koeksistenco. Cerkev se medtem bori dalje, ne na polju politike in gospodarstvor. kakor ji vedno znova krivično očitajo, marveč s svojim lastnim orožjem: s stanovitnostjo svojih vernikov, z molitvijo, z resnico in ljubeznijo. Cerkev daruje bridkost preganjanja za zveličanje preganjalcev samih, kakor tudi de- žel in narodov, v katerih je prega-n jana. Cerkev je znamenje, ki se dviga med narodi. Ta beseda obvezuje vas vse, ljubljeni sinovi in hčere, kajti Cerkev sodijo po tem, kako ste vi verni in pošteni. Živite v materialističnem svetu, za katerega je značilno, da vse versko omalovažuje. Za to malo ali nič ne žrtvuje, rade volje pa doprinosa žrtve za kakršnokoli tuzemsko dobrino. Vi pa delajte obratno! Boga postavite na prvo mesto in naj vas služba božja in naša sv. vera nekaj stane! a Nato poziva sv. oče nemške katoličane, naj dajo krščansko lice novi moderni industrijski državi. Za sv. očetom je govoril kancler Adenauer, ki je rekel, da bo boj proti materialističnemu brezboštvu dolg in trd, toda končno bo krščanstvo zmagalo. Ital. socialisti in združitev V Pralognanu na Francoskem sta se sešla voditelj italijanskih socialnih demokratov Saragat in voditelj socialistov Nenni in se načelno sporazumela, da se morala obe stranki združiti v eno samo veliko italijansko socialistično stranko. Socialistična internacionala, ki ima sedež v Londonu, je poslala v Rim svojega zastopnika, tajnika francoske socialistične stranke in pomožnega tajnika internacionale senatorja Comnsi-na, da bi posredoval med obema socialističnima strujama v Italiji. Zahodnim socialistom je veliko na tem, da bi Nennija odtrgali od komunistov ter ga pridobili za svojo stvar. To novico so z veseljem sprejeli tudi vsi italijanski protiverski nekomunistični krogi, ki bi hoteli krščanski demokraciji iztrgati oblast iz rok. Nastalo pa je vprašanje, ali bo Nenni hotel pretrgati svoje desetletne vezi s komunisti ter sprejeti dosedanjo italijansko Zahodu naklonjeno politiko v okviru Atlantske zveze. Dalje nastane vprašanje, ali bi mogli katoličani sodelovati v vladi z novo stranko, ki hi bila gotovo strožje marksistična, saj Cerkev obsoja socializem, v kolikor je brezbožno marksističen in materialističen. Nevarno je tudi, da bi komunisti s pomočjo svojih prijateljev v socialistični stranki prisilili Nennija, da bi sprejel nekako ljudsko fronto. Če bi se nova stranka odrekla marksističnemu materializmu, pretrgala vse vezi s komunisti ter se odkrito odločila za demokracijo, pa bi lahko dala podlago za sodelovanje s katoličani, kar bi omogočilo novo socialno politiko v Italiji ter rešitev njene demokracije. Kaj pravi k temu Cerkev? Doslej je spregovoril zelo jasno »Osserva-tore Romano«, ki piše med drugim: Nenni je dal nekaj izjav glede nekaterih sodb o marksizmu, ki jih je podala cerkvena hierarhija. Njegove izjave so naperjene proti hierarhiji, ki jo obtožuje, da se bori proti komunizmu zato. da bi se dejansko borila proti moderni družbi. Prav zaradi teh obtožb je Cerkev še bolj upravičena vztrajati pri sroji sodbi glede komunizma in marksizma. Tudi Nenni mora priznati, da Cerkev ne more vreči svojih vernikov v objem tistih, ki jo obrekujejo. Oni morajo braniti Cerkev, ker s tem branijo svojo vest in svoje katoliško prepričanje pred napadi socialistov, na kar so že vnaprej opozorjeni. Združen socializem se hoče vsaj po Nennijevih besedah boriti proti Cerkvi z izgovorom, da se bori proti klerikalni nevarnosti. In tudi socialdemokratsko glasilo »La Giu-stizia«, piše vatikanski list, Nennijevih besed ni zanikalo. Odbor petorice v Egiptu Odbor petorice, ki so ga ustanovili na londonski konferenci z nalogo, da pojasni Nasserju zahodni predlog za rešitev sueške krize, je v nedeljo odpotoval v Egipt in je v ponedeljek začel razgovore z egiptovskim predsednikom Nasserjem. Obe strani sta se za razgovore dobro pripravili. Egipt je poskrbel za podporo arabskih držav in Sovjetske zveze, ki ga naravnost hujska k trmi, da bi lahko potem, v kalnem ribarila. Indijski diplomat Kri šna Menon, ki je imel dolge posvete z Nasserjem, se je verjetno trudil, da bi dosegel zbližanje med zahtevami Egipta in zahodnim predlogom. Angleži in Francozi so mobilizirali zlasti svoje pomorske in letalske sile v Sredozemlju. Francozi so poslali svoje vojaštvo na Ciper. Nekateri britanski in francoski listi so odkrito zahtevali, da morata Francija in Velika Britanija z o-rožjem napasti Egipt, če hi Nasser odklonil zahodni predlog. Pomirjevalno so vplivali Amerikanci, ki bi za vsako ceno radi preprečili vojno. Spor ni ostal omejen samo ria Suez in Egipt, ker so se vzporedno razvnela tudi druga žarišča sporov na Sredozemlju, kot so Ciper, Alžir ter Izrael. Francozi so v boju z alžirskimi uporniki sami. Če bi se jim posrečilo streti Nasserja, in pri tem bi jim pomagale tudi druge države, bi imele lažji opravek z Alžirci, ki imajo v Nasserju naj večjo oporo. Izrael pa ima tudi največjega sovražnika v Nasserju, ki vodi arabski svet v boju za uničenje te male državice sredi arabskega morja. Kairski razgovori so torej izredno važni in od njihovega izida bo odvisen nele bodoči mir na Sredozemlju in Srednjem Vzhodu, temveč na svetu sploh. Mala iskra bi lahko zanetila svetovni požar, česar nas Bog varuj! Tokio in Moskva Kakor je znano, so se tik pred londonsko konferenco o sueškem vprašanju razbila sovjetsko-japon-ska pogajanja za sklenitev mirovne pogodbe med obema državama. Zdaj pa je japonski zunanji minister Ši-gemicu izjavil, da se bodo pogajanja v kratkem nadaljevala. Čas in kraj pogajanj nista bila javljena. Pojasnilo o pogajanjih Rusije z Vatikanom Zaradi živega zanimanja, ki ga je v Italiji in v inozemstvu vzbudila vest, ki jo je sporočila Moskva, namreč o izročitvi prepisa spomenice o razorožitvi s strani sovjetskega vršilca dolžnosti v Rimu apostolskemu nunciju v Italiji, je zaprosil u-rednik agencije Ansa za podatke neposredno pri nunciju msgr. Fiet-ti. Ta intervju ponatiskuje tudi »Os-servatore Romano«. Nuncij je izjavil tole: »V resnici sem prejel pred nekaj dnevi prošnjo za razgovor v o-bliki vljudnostnega obiska s strani vršilca dolžnosti sovjetskega poslanika v Rimu Pcžidajeva. Odgovoril sem, da zares nisem vedel, da obstaja kak vršilec dolžnosti, kajti v nasprotju z običajnimi navadami me ni nihče v moji lastnosti dekana diplomatskega zbora obvestil o odhodu poslanika. V ostalem pa je splošno znano, da je sovjetsko poslaništvo vedno sistematično ignoriralo obstoj predstavništva svete stolice. Naslednji dan sem prejel uradno sporočilo o imenovanju sovjetskega odpravnika poslov, hkrati pa novo prošnjo za razgovor v obliki vljudnostnega obiska. Smatral sem zato, da moram la obisk odobriti. Do razgovora je prišlo na nuneiaturi dne 21. avgusta ob lih dopoldne in je trajal razgovor okrog četrt ure. Na koncu razgovora me je odpravnik poslov sovjetskega poslaništva prosil. če mi sme izročiti dve listini. Ker nisem hotel biti nevljuden, sem listini sprejel. Pri tem sem opozoril, da ni običaj pri vljudnostnih obiskih izročati listine. Slo je za spomenico Vrhovnega sovjeta c razorožitvi in za izjavo sovjetske vlade o sueškem problemu; obe listini sta debro znani, ker sita bili sporočeni vsem državnim pisarnam in objavljeni v tisku. Ko sem prevzel listini, sem uporabil priliko in se razgovarjal s svojim obiskovalcem o težkih pogojih, v katerih se dejansko nahaja vera v Rusiji, ter ga opozoril na potrebo, da mora biti verska svoboda zajamčena.« Na vprašanje urednika, če se bodo stiki nadaljevali, je nuncij smeje odgovoril tole: »Mislim, da sem že dal jasen odgovor na to vprašanje. Lahko je razglašati odnose, ki ne obstajajo, ko manjka celo ' najnujnejša osnova za kakršenkoli sporazum in ko manjka tista svoboda, ki sem jo omenil.« Ves tisk je na splošno objavil ta pojasnila ter izrecno poudaril potrebo predhodne verske svobode, ki je nujna osnova za kakršno koli obliko odnosov med Cerkvijo in državo. Tudi sovjetsko. Nove jedrne eksplozije v Sovjetski zvezi V Sovjetski zvezi so prejšnji teden razstrelili več vrst jedrnega o-rožja, verjetno vodikovih bomb. Poskuse je potrdila sama sovjetska uradna agencija Tass. Ker pa je Sovjetom, ki vedno širijo propagando proti atomskemu orožju, bilo nerodno, da je svetovna javnost zvedela za njihove v svetu nepriljubljene atomske poskuse, so poročilu o njih dodali obljubo, da so pripravljeni s poskusi prenehati, če bi enako storile druge države. Amerikanci so takoj odgovorili, da so za prepoved atomskih poskusov in o-rož ja, če Sovjeti pristanejo na učinkovito mednarodno nadzorstvo, česar pa se ves čas branijo. Dokler tega ne bo, pa mora tudi nekomunistični svet poskrbeti za svojo varnost in svetovni mir. NAŠ TEDEN V CERKVI 9. 9. nedelja, 16. pob.: sv. G or go ni j, m. 10. 9. ponedeljek: sv. Nikolaj Tole,tinski.sp. 11. 9. torek: sv. Prot in Hijacinty m. 12. 9. sreda: Ime Marijino 13. 9. četrtek: sv. Notburga, d. 14. 9. petek: Povišanje sv. križa 15. 9. sobota: Marija sedem žalosti * MARIJA SEDEM ŽALOSTI. Ko je Marija darovala Jezusa v templju, ji je starček Simeon napovedal trpljenje: »Tvojo dušo bo presunil meč.« Čeprav je bila Marija brez izvirnega in brez osebnega greha, je vendar mnogo trpela. Navadno si njeno trpljenje pred-stavi jamo, da si jo mislimo v bolasti pod križem. y>Mati žalostna je stala, se poleki, nego tudi v grlu, kot so trdili. Prisedel sem k njim, čeprav so takoj videli, da sem tujec. Tega nisem skrival. Čemu i S propustnico sem prišel in imam vendar pravico tudi jaz, da splaknem grlo, ki je suho kakor njihovo; če ni od ilovice, je pa od cestnega prahu, ki ga od Nove Gorice do Voleje drage nabereš v poletni susi za poln koš. Hoteli so vedeti, kako je pri nas, tam v Italiji. »No, kako; tako kot povsod. Nekateri so zadovoljni, drugi pa ne, kakor tu pri vas. Kdor je fpri koritu, je povsod zadovoljen. Oni, ki so od korita daleč vstran, pa povsod godrnjajo.« Starejši med njimi povzame: »Nismo mislili tako. Mi vprašujemo, kako se godi delavcu; koliko mora delati in koliko zasluži. Saj vemo, da je treba garati povsod, a vendar je ponekod zaslužek lažji, drugod težji.« »Z zaslužkom je zopet kakor menda tudi pri vas. Specialisti zaslužijo več; kdor delavska zveza iz Števerjana priredila 1. in 2. septembra poučni kmetijski izlet. Bilo nas je okrog 40. Med nami je bilo tudi nekaj kmetov z O slavja in iz Gorice. Ogledali smo si okolico Verone. V Bre-ganze (Vicenza) smo obiskali tovarno kmetijskih strojev »Laverda«. Hvaležni smo gospodarju te tovarne, ki nas je prav vljudno sprejel in nam vse natančno razkazal in pojasnil. Nato smo se v spremstvu zastopnikov kmetijskega Inšpektorata iz Vieenze podali v mesto Vicenza in si ogledali eksperimentalno središče za kokošjerejo. Jako zanimivi so bili moderno urejeni kurniki. Od tu smo šli v Soave (Verona), kjer smo videli moderno vinsko klet tvrdke Ruffo, ki dnevno proda okrog 1000 hi vina, in to vse v pletenkah in steklenicah. Naslednje jutro smo se podali na glavno točko' našega izleta, na posestvo Cavaiou, v okolici trga Bardolino ob Gardskem jezeru. To posestvo ni veliko, a je zelo moderno urejeno. Ker ima lego. ki je zelo slična našim Brdom, nam je nudilo marsikaj dobrega v pouk. Ukvarja se najbolj z živinorejo in s trtami, ker so spoznali, da v taki legi to dvoje najbolje uspeva. Veliko lepega smo videli in si skušali marsikaj koristnega zapomniti za naše vinograde, kleti, hleve in kurnike. Hvaležni smo ravnatelju goriškega kmetijskega urada g. prof. Marsanu za pripravo izletnega sporeda in vodstvu Kmeč-ko-delavske zveze v Števerjanu za trud pri dobro uspelem izletu. Udeleženec Jazbine Za danes samo suha dejstva. Cerkev bi bila morala biti dovršena do 2. avgusta, pa zaradi raznih ovir bo delo končano «*ele jeseni. Običajni »likof« ob pokritju stavbe se je vršil čisto na tihem Sv. ofie tržaškim romarjem Romarji z Orope so poslali sv. očetu brzojavne pozdrave. 27. avg. je tržaški gospod škof prejel naslednji odgovor iz Vatikana : Dragim slovenskim duhovnikom in vernikom, romarjem iz Trsta v Oropo! Sveti oče je s hvaležnostjo sprejel izraze vdanosti in rad pošilja svoj apostolski blagoslov v znamenje obilne božje pomoči po (posredovanju slavne in mogočne božje Matere. Namestnik DeH’Acqua. Zavod Sol. sester pri Sv. Ivanu V Trstu pri Sv. Ivanu 'so letos šolske sestre po mnogih trudili in žrtvah dogradile novo obširno poslopje, ki ustreza vsem zahtevam moderno urejenega zavoda. Krasna lega sredi parka v neposredni bližini mesta, pa vendar daleč od mestnega šuma in vrvenja, lep razgled, zračne, svetle, okusno opremljene sobe,’ prostorni hodniki, moderne kopalnice, vse, vse ga priporoča. Zavod bo otvorjen s prihodnjim šolskim letom 1956-57.. Sprejemal ho gojenke vseh iol od osnovne do univerze. Nudil jim bo vzgojo po verskonravnih načelih, pomoč pri učenju in vso oskrbo po razmeroma zelo nizki odškodnini. Sestre nameravajo začeti tudi gospodinjske tečaje, kakor so jih imele prej v Tomaju. Natančnejša navodila daje vodstvo zavoda - Sv. Ivan, ulica Delle Doceie, 36. je pa le težak, se mora zadovoljiti z manjšim zaslužkom.« »Res, prav pravite. Specialisti so vedno živina posebne sorte,« se vmeša v pogovor eden, ki je do sedaj molčal. »Na Reki sem na primer prva leta po vojni videl, kako so živeli in služili specialisti, ki so milo delali iz človeških kosti. Tito danes ne živi tako.« »Kaj praviš! Kje si pa to slišal, da so delali milo iz človeških kosti,« se vmeša tretji. »Kaj nisi slišal še? Takoj po vojni, leta 1946 in 1947, ko nisi dobil pri nas mila za čisto zlato, so ga na Reki začeli delati iz mrtvecev. Teh je bilo takrat na pretek. Iz njih so kuhali milo.« »Ta je bosa. Tega ne verjamem,« povzame prejšnji. »Kako da ne. Tudi jaz sem slišal. Poznaš Sovo? Ta je tista leta vozil krompir na Reko. Pa ni hotel nikoli spati v nobenem hotelu, ker se je bal, da bi ga kje ne zadavili in tudi iz njega skuhali milo. Tudi nekateri Vrtojbenei in Biljenci so mi pravili, da so na Reki kuhali milo iz ljudi,« je posegel v besedo moj sosed na levi. Stvar je postajala zanimiva,, zato sem vprašal onega, ki je prvi videl specialiste za kuhanje mila na Reki, ali je sam kaj in zelo skromno. Hiša božja bo kmalu dokončana. Prostor za oltar je pripravljen: oltar sam pa bo iz bivše prevalske cerkve. Z gotskim slogom nove cerkve se sicer prenovljeni baročni oltar ne bo ujemal, vendar bo lep. Vanj pride okvir brezjanske Marije. Ker si pristojni gradbeni urad izgovarja za potrditev stavbe rok šestih mesecev' po dograditvi, se bo cerkev slovesno odprla bogoslužju šele 1. 1957. Začasno pa se bo obhajala božja služba na zasilnem oltarju v novi cerkvi, kakor hitro se bo dala zapreti : upamo, da pred letošnjo trgatvijo. Čas je, da pridemo po devetih letih iz kleti v cerkev! Do praznika Marije Pomočnice prihodnje leto bo cerkev že kaj bolj opremljena. Pravijo, da bo v novem zvoniku cela muzika: kar 11-12 zvonov v skupni teži 19 q. Se mora pač poznati, da gradi cerkev zvonarski veščak! Kapljajo že tudi darovi od zunaj: g. I-van Komic iz Inglevvood-a v Kaliforniji ZDA nam je financiral dve dragi zastavi, ki sta že gotovi. Posebej je poslal še 10 dolarjev. — Neka oseba iz Gorice, ki noče biti imenovana, je darovala v prosto razpolago lepo vsoto 100.000 lir. Verjetno se denar porabi za oltarno sliko, tabernakelj ali večji harmonij na novem koru, dokler ne bo orgel. Potreb je toliko, da nas je strah! Veselega darovalca ljubi Gospod in ponižnega; takega, ki ne postavlja pogojev: Naj se dar obrne po uvidevnosti duhovnika za najpotrebnejše reči. Za dobrotnike nove cerkve redno molimo ob nedeljah. Naj se oglasijo še drugi velikodušni častilci Marijini! Največ stroškov ho s postavljanjem oltarja in montiranjem novih zvonov ter * urejevanjem prostora okrog cerkve za ugoden razmah procesij in romarskih vozil. 2. septembra smo romali k Tolažnici žalostnih v Barnas. Bilo je lepo. Trebče Nepozaben je spomin v naši vati na rajno Marijo Čuk. ki nas je tako naglo zapustila, ko bi jo še Tako potrebovali. Za 30. dan njene smrti objavljamo njeno sliko, da bo tako še bolj živ in trajen spomin nanjo. Bog ji je gotovo že njena večna sreča. Bazovica Naš dopisnik si je privoščil mesec dni počitka. To je bil vzrok, da se nismo oglasili v listu, ki ga tako radi beremo. Danes pa stresemo iz koša, kar se jc medtem nabralo. V mesecu juliju in avgustu smo slovesno počastili svoje patrone: najprej sv. Cirila in Metoda na Padričah, potem farno zavetnico sv. Marijo Magdaleno v Bazovici in nazadnje še sv. Roka v Gro-padi; cerkev na Pesku pa še čaka na zi- takega doživel. »Seveda sem, saj bi vam sicer tega ne pravil. Še marsikdo je kaj podobnega doživel, tako kakor jaz pa gotovo nihče.« »Povej, kaj si videl. Jaz ti tako ne verujem. Vse ono o kuhanju mila iz mrtvecev so le prazne govorice,« je trdil dalje dvomljivec. »Pa poslušaj. In boš videl,« pristavi prejšnji. Pa začne: »Bilo je v začetku leta 1946. Tisti čas nisi dobil mila za vse na svetu in, če si ga dobil, je bilo brez tolšče, sama soda. Med ljudmi se je povsod razširila govorica, da je milo tako, zato ker je iz mrtvecev. Ti so bili vsi suhi, saj so se mnogi komaj vrnili iz nemških taborišč. Tedaj sem delal v Dalmaciji na železnici. Tudi tam se je razširila ta govorica in seveda vsi smo verjeli. Tudi jaz. Pa sem se naveličal železnice in Dalmacije in si mislil: Boljo doma piti vodo kakor tukaj vino. In sem se odpravil domov. Pridem na Sušak. Ura je bila že pozna, vlaka nobenega do drugega jutra. Truden sem bil in zaspan. Zato se odločim, da grem spat kamor koli. Potrkam nekje, kjer so mi je zdelo, da bi morala biti gostilna, oziroma hotel. Neka postarana ženska pride odpirat. (Nadaljevanje) mo: Brezmadežno. V avgustu smo se podali na romanje: z materami in otroki na Barbano — bilo nas je nad‘100 in kas- neje z mladino na Sv. Višarje. Ves ta čas so se vrstili po naših vaseh tudi plesi, ki so se nedvomno zelo dobro obnesli. Moramo javno priznati, da se prireditelji plesov še vedno ozirajo na cerkveno pravilo, da naj bo opasilo sveto praznovanje brez hrupnega in škodljivega plesa. Hvalevredno in pametno! Ni pa pametno — nikoli se ne bomo naveličali svariti in opominjati — da se doraščajoca dekleta vračajo domov s plesov celo iz oddaljenih vasi v poznih urah. Zgleda, da so hišna vrata pri nas brez ključev in zapahov, tako da se mladina lahko domov vrača, ne da bi bilo treba sitarše buditi in jim povedati, da je že davno minila polnoč. 6. septembra se Slovenci spominjamo bazoviških žrtev. Ta dan je bila pri nas sv. maša za vse naše padle v drugi svetovni vojni. Naj spomin nanje budi v nas narodno zavest. Sem nas je božje previdnost postavila kot Slovence; tu hočemo živeti kot Slovenci, imeti svoje šole, svoje petje in svojo molitev. Nobena sila nas ne bo strla, če se sami ne bomo vdali. Prosek Ta teden bo dne 7., 8. in 9. septembra v naši župni cerkvi običajna tridnevnica v čast Rojstvu M. D. Vodil jo bo preč. g. Stanko Janežič, ki je prej bil za župnega upravitelja v Maokovljah, sedaj se pa pripravlja za misijonarja v Rimu. Na praznik Marijin, v soboto 8. sept., bo ob 8.30 zvečer procesija z lučkami. Zaključili pa bomo tridnevnico v nedeljo ob 3.30 zato. da se verniki lahko udeležijo še skupne slovesnosti na Opčinah ob 4.30. Vabimo k tej tridnevnici tudi okoličane, zlasti bližnje Kontovelce, da bo Marijina čast eimvečja. Opčine K dopisom v zadnji številki KG o praznovanju našega farnega patrona moramo povedati, da je bilo predhodno določeno, da se bo glavno sv. opravilo vršilo tako: pred peto mašo bodo imeli pridigo in petje slovenski verniki, nato bo sv. maša z liturgičnim latinskim petjem, po sv. maši pa bodo imeli italijanski verniki svojo pobožnost. O tem so bili obveščeni vsi in temu dogovoru se ni prej nihče protivil. Zaradi nekega napačnega tolmačenja so zapeli pevci med sv. mašo staro pesem o sv. Jerneju proti dogovoru. Nihče, najmanj pa g. dekan ni prepovedal slovenskega petja kot to sovražniki duhovnikov trobijo med ljudi, ampak je resnica ta, da se je po napačnem tolmačenju nekaterih kršil prej določeni spored. Popolnoma pa se strinjamo s tem, da odbor krajevne KA ni ravnal prav, ko se je obrnil na tržaški »Piccolo«, ko bi se vendar, po pojasnilu, ki ga je dobil od g. dekana, moral obrniti na cerkvene predstojnike, če se je že hotel pritožiti o zadevi. Rojan V ponedeljek smo spremili k zadnjemu počitku gdč. Ljudmilo Jeran. Bog jo je očistil z dolgini trpljenjem: Vdano je prenašala trpljenje, ko ji je bolezen počasi črpala moči. Mirno je zaspala za vedno ravno na vigilijo svojega 50. rojstnega dne. Zelo lepo se nam je zdelo, da je bil pogreb* združen s sv. mašo. Pokojni Mili želimo večno srečo, sorodnikom pa izrekamo naše sožalje. Prejšnji teden pa nas je zapustila ga. Roža Piščanc. Vkljub visrtki starosti smo jo skoro vsak dan videli, kako je na trgu prodajala razno zelenjavo. Skromno in tiho je živela med nami, da je skoro nismo opazili. Bog je pa gotovo ni prezrl, saj je videl, kako je bila njena duša popolnoma vdana v njegovo voljo. Bog nam daj še mnogo takih žena. Jesensko slavje SDZ na Opčinah V nedeljo 2. septembra je Slov. demokratska zveza priredila svoje vsakoletno jesensko slavje na Opčinah. Slavje je na lepem in za take prireditve primernem tramvajskem vrtu dobro uspelo. Otvoril ga je dr. Agneletto s kratkim nagovorom; sledil je lepo izbran spored slov. narodnih in umetnih pesmi, ki so jih zapeli zbori iz Nabrežine in Boršta. Nastopil je tudi znani ženski vokalni tercet »Metuljček« z vrsto narodnih pesmi ter tenorist Renat Kodermac s tremi priljubljenimi samospevi. Med posameznimi točkami je igrala nabrežinska godba. Sončna nedelja jc se pripomogla k veselemu razpoloženju na tem po vrsti devetem jesenskem slavju Slov. dem. zveze. DAROVI ZA SLOV. SIROTIŠČE: N. N. družfbenica iz Gorice 1000 lir. ZA SLOV. ALOJZIJEVISČE: N. N. družbenica iz Gorice 2000 lir. Bog povrni! OBVESTILA POPRAVEK Za NIŽJO INDUSTRIJSKO in TRGOVSKO ŠOLO ni nobenih šolskih tak>. Plača se le za diplomo 250 lir. IZPITI NA OSNOVNIH ŠOLAH. Jesenski rok izpitov se prične na vseh šolah goriškega okrožja dne 20. septembra t. 1. ob 8.30. Podroben razpored je sledeči: Izpiti čez vse razrede: 20. 21. m 22. septembra t. 1. v Gorici - ul. Croce in ui. Randaceio — v Štandrežu, v Pevmi (za Pevmo in Št. Maver) in v Števerjanu. 20. in 21. sept. v Jazbinah za Jazbine in Valerišče. 24. in 25. sept. v Pod gori in na Plešivem. 26. in 27. sept. v Mirniku za Mirnik in Skriljevo. Vpisovanje se 'bo vršilo od 20. do 30. septembra 1956. Otroci, rojeni 1. 1950 (za prvi razred), so dolžni predložiti rojstni list in potrdilo o cepljenju kozic in proti davici. Šolsko leto 1956-57 se otvori dne 1. oktobra 1956 s šolsko mašo; reden pouk se prične 2. oktobra. V dobrdobskem okrožju ipa bo red izpitov naslednji: 22. in 24. septembra v Doberdobu, v Jamljah, v Gabrjaih, na Vrhu in v Sovodnjah. 25. in 26. septenuhra v Rupi, v Dolu in v Tržiču. Vpisovanje se bo vršilo od 26. do 30. septembra 1956. VPISOVANJE V SREDNJE ŠOLE v Gorici se je pričnelo 1. sept. in se zaključi 25. septembra. Morebitna pojasnila daje tajništvo vsake posamezne šole. ki je odprto vsak delavnik od 8. do 12. ure. Opozarjajo se dijaki, ki so položili sprejemni izpit za Nižjo srednjo šolo (gimna-zijo), da sam izpit se ne zadostuje, temveč se morajo tudi vpisati za posečanje šole. NA VIŠJI REALNI GIMNAZIJI s slovenskim učnim jezikom v Trstu, ki ima poleg razredov z realnim učnim načrtom tudi popolne razrede s klasičnim učnim načrtom, se vrši vpisovanje za šol*ko leto 1956-1957 od 1. septembra do vključno 25. septembra vsak dan od 10. do 12. v tajništvu zavoda v ulici Lazzaretto V eechio 9/11. Navodila glede vpisovanja so razvidna na zavodovi razglasni deski. RAVNATELJSTVO Državne nižje trgovske strokovne šole v Trstu, Piazzale Gio-berti 4 sporoča, da. se vpisovanje za šolsko leto 1956-57 prične 1. septembra in traja do vključno 25. septembra 1956. Tajništvo je odprto vsak delavnik od 10. do 12. ure. Popravni izpiti čez I. in II. razred ter nižji tečajni izpiti so se pričeli 3. sept. 1956 po razporedu, ki je objavljen na o-glasni deski zavoda. OBJAVA PREDNOSTNIH LESTVIC. Šolsko skrbništvo v Trstu sporoča, da je objavljena v šentjakobski osnovni šoli, v ulici Scuole Nuove 12 T, prednostna lestvica za poverjena in nadomestna mesta na osnovnih šolah s slovenskim učnim jezikom za šolsko leto 1956-57. Prednostna lestvica je na vpogled vsak dan od 9. do 12. ure od 31. avgusta do vključno 9. septembra t. 1. DUHOVNE VAJE ZA DEKLETA. V sredo 12. sept. ob 6.30 zvečer pričetek duh. vaj za dekleta; zaključek v nedeljo zjutraj 16. sept.. Javiti se je treba do 10. sept.! Za dijakinje (pozor na to spremembo!!) in »bituVientke se bodo vršile duh. vaje od 17. do 21. seipt. Pričetek v ponedeljek 17. sept. ob 6.30 zvečer. Udeležbo sporočite do 15, sept. Oba tečaja bosta pri čč. šolskih sestrah pri Sv. Ivanu (ulica delle Doeeie, 36). Vsaka udeleženka naj prinese s seboj 2 rjuhi in prispeva 2000 lir za o-skrbo. Toplo vabljena zlasti mlajša dekleta! KDOR SE ZELI udeležiti romanja na M. Berieo, ki se bo vršilo v nedeljo 23. sept., naj se čimprej prijavi. V odil ga bo e. g. Vidmar. Obenem si bomo ogledali v Riese hišo papeža sv. Pija X. ter v Padovi celico in gr«b patra Leopolda. Vpisovanje pri g. Kleindienstu. OGLASI Za vsak mm višine v širini enega stolpca: trgovski L. 20, osmrtnice L. 30, več 7% daivek na registrskem uradu. Odgovorni urednik: msgr. dr. Fr, Močnik Tiska tiskarna Budin v Gorici