Štov. 5S. »NOVA DOBA« 22. III. 1940 Stram 7. dei& prvikrat, se je spomnila očetovih beecd — iztrgala se mu je iz objema in je feežala proti domu Nekaj dni potem je bil ves drugačen.v Bii ie sicer prijazen kakor vedno, toda v tej prijaznosti je bilo nekaj hladnega in tujega, nič več ni bilo tiste topline feot nekdaj in Lenka je bila vsa žalostna. »Rad te imam, Lenka,« ji je dejal, >toda vidim, da nimaš zaupanja vame .. Ti gledaš v meni človeka, ki ne spada v tvoj krog — tujec sem ti, ker si tako vzgojena, da vidiš v vsakem, ki ni ro- jen v bajti, tujca in sovražnika .. . Toda vcrjemi mi, Lenka, da nisem tak, kakra- nega me imaš zapisanega v srcu — in srečen bi bil, če bi ti mogcl dokazati, da si se varala. . . Poslavljam se od tebc, Lenka, nikdar več ti ne bom rnšil srčnega mLru. — Toda če bi se kdaj zgodilo, da bi bila v stiski in bi potrebo- vala pomoei, tedaj veš, kje scm, in ob vsaki uri ti bom na razpolago .. .« Kakor kip je stala Lenka pred njim. Kot ostri noži so padale njegove bcsedc v njeno srce — toda ostala je trdna, podala mu je roko in je tiho dahnila: »Zbogom!« »Zbogom, Lenka«., je odzdravil. Nato jo je nalahno objel, nagnil njeno glavico globoko nazaj in dolgc, dolgo ji je gle- dal v solzne oči.. . Privil jo je tesno k 3ebi in jo poljubil... Potem jo je izpu- stil iz objema in uraih korakov odšel proti gradu. [ KG je tisti viharni večer Lenka zapu- ; ičala očetov grob, je bilo v njenem srcu j jasno in mirno. Cutila je, da ni drugega | izhoda — zgoditi se rnora, česar se je j yedno bala, zdaj je vedela, da se bo končno morala odločiti za to poslednje. Na ocetovem grobu ie na§la mir: kot da bi ji bil mrtvi očs dal moči, kot da ji je dahnil mir v razdvojeno dušo . . . Naenkrat je stala pred gradom. Ka- kor nekoč so bila tudi nocoj razsvetlje- na vsa okna — Obstala je za tre- nutek, nato pa je urnih korakov odhitela po širokih stopnicah navzgor. j Ni vedela, kam naj gre, ni vedela, pri keterih vratih naj potrka — vsa je bila zmedena in jasno ji je bilo le eno: da mora in da ni druge pomoči ... Mati umirä... od gladu in od mraza bodo pomrli bratje in sestre . . . nikjer usmi- Ijene duäe .. . mora, mora . . . Potrkala je na prva vrata, pred kate- rimi se je ustavila. Srce ji je zastalo: še je čas, še lahko zbeži po stopnicah in ce vrae domov.. . Bilo ji je straäno pri duüi... Tedaj pa je žc slišala korake v aobi in preden se je zavedla, je zarož- Ijal ključ... in koj nato je zagledala na pragu — njega ... Povesila je oči —• niti besede ni mogla izpregovoriti... :•> Lenka ...<•. je dejal on, takrat pa se je zgrudila na kolena in prieela ihteti. .. Prijel jo je za rcko in jo je dvignil. »Ne jokaj, Lenka«, ji je odgovoril, »vedel sem, da prides . .. Vse vem, kako i je s teboj ... Zdaj pozabi za trenutek na svojo nesrečo in pridi z menoj. Vi- dela boš moj dorn in pri meni moraš biti vesela in dobre volje ... Nimam rad ža- losti krog sebe... Boa videla, tudi tebe bo xninila... Samo, da si prišla ~ ne refi, kolikorat sem mislil nate in na tvoje lepe oči... Trdno sem upal, da bo j prav gotovo prišel trenutek, ko boš pri- šla k meni... Zdaj se je izpolnilo: pri meni si, Lenka, pri meni...« Tako je govoril in jo je peljal naprej po velikem hodniku, polnem luči in evetja. V prekrasni dvorani sta se usta- vila. ^ { »Vsa si mokra, revica«, je rekel nežno in usmiljeno, »takšna ne mores biti tu ... Saj zboliš, Lenka, in kaj bi bilo potem s tvojimi lepimi oemi...« Odprl je omaro in ji položil eel kup oblek na otomano — ena ie bila lepša od druge ... »Izberi si in se preobleči. . . Medtem . born pripravil vse, kar ti je treba... j Vrnem se kmalu, ti pa delaj kot bi biia j doma, Lenka .. .« , Odšel je in Lenka je ostala sama. O- zrla se je krog sebe in je bila naenkrat vsa srečna. Nič strahu ni čutila v srcu, vsa je bila mirna in pričela si je slačiti j svoja uborno, premočeno obleko. Ko je j bila preoblečena, je legla na otomano in naenkrat jo je obšla silna utrujenost. Zaprla je oči in sladek mir ji je legel na dušo . . . Kako bi bilo lepo, ce bi bilo vedno tako . .. če bi mogla takole ležati in sanjati in bi ne bilo nobenih skrbi, nobene bolesti — samo sreča in mir — mir — Tiho so se odprla vrala .. . Lenki se je zdelo, da sanja... Nato je čutila, da se je nekdo dotaknil njenega čela ... po- božal jo je nekdo, čutila je natanko, ka- ko ji mehka, topla roka gladi njenc lice . . . nato je doslej neznana blaženost obšla vso njeno notranjost... na ustnih je čutila poliub ... petem pa je bilo, kot da je mrtva in ne ve ničesar, ničesar več ... Pezna noč je že bila, ko je prišla Lenka domov. Vse je bilo tiho. »Spijo,« je rekla in je po prstih sto- pila nekaj korakov naprej do mize. Od- ložila je velik zavoj in vsa srečna je po- mislila: »Kako bodo veseli, ko se prebude in vidijo, kaj sem prinesla!« Stcpila je k materini postelji in je tiho zasepetala: Mama . . . prišla sem ..." z sodobnimi TUNGSRAM KRYPTOW žarnicami! Zadovoljni bodete, ker bo razsvetljava boljša, poraba toka p^ man j ša. , BOLJŠA LUC, MANJŠI STROŠKI! TUNGSRAM JČrofitcn Vse tiho. »Mama,« je rekla še enkrat. Ali spi- te?« Sklonila se je nad njo in jo je prijela za roko. Bila je rorzla in trda. »Mama!« je zakričala Lenka z blaz- nim glasem. Tedaj so se prebudili otroci in pričeli jokati. Lenka je padla na kolena pred mate- rino posteljo in pričela krčevito jokati. »Mrtva! .. . O mati! Srce ti je zastalo in jaz nisem bila pri tebi. .. O, kje sem bila, mati, kje sem bila ...« Dolgo je kleeala tako in ihtela. Po- tem se je dvignila, stopila k mizi in pri- čela odvijati veliki zavoj. Vsa mirna je bila in poklicala otroke. »Tako,« je rekla s hladnim glasom in je stala ob mizi kakor mrzcl kamen. *Mama je mrtva, otroci. Ni je več . . . šla je k očetu . . . Vi pa ste tu in morate živeti! Zdaj nimate očeta in nimate ma- tere. Zdaj imate samo mene, ki vam moram biti oee in mati. Ziveli boste — to bo moja skrb!« Tako je Lenka nastopila svojo pot. , niga, sicer korektnega, a trdega Neiaca, drugi profesorji pa so bili Slovenci, če- prav so morali poučevati nekatere pred- ! mete (prirodopis, 2emljepis, grščiiio, zgodovino in fiziko) v nemščini. Seveda so ti profesorji obČevali med seboj vedno le slovenski, čeprav so morali nem- ški uradovati. Takrat, v letu 1906., so bili na tem zavodu m. dr.: Dr. Anton Dolar, klasični filolog, fi- lozoi-estet, nekadilec. Ivan Fon, klasični silolog, strog uči- telj, velika obilna postava, strasten ka- dilec. Anton Jošt, matematik in prirodopi- i sec, »strasten« nekadilec. Anton Kosi, klasični filolog. j Josip Kožuh, zgodovinar in zemljepi- sec, očetovska dobričina, skrbnik dijaš- ke kuhinje. Solski sluga je bil Josip KmecL ; Učenec, ki je imel slabo oceno iz ve- denja, ni bil oproščen äolnine, ki je zna- šala takrat 15 goldinarjev ali 30 krön, kar je bilo tako mnogo denarja, da je moral zaradi öolnine marsikateri dijak ; izstopiti. | Po teh potrebnih uvodnih odstavkih ! naj sledi priložnostna pesem, kakor jo je zložll v šoJskem letu 1907-8. sošolec '. Josip Podgoräek in ki nam kaže: 1. neusahljivo hrepenenje dijaka po i tobaku, ; 2. narodnostno - uradne razmere na i celjski nižji gimnaziji in ; 3. znaČaje takratnih profesorjev na tem zavodu. ! Glasi se pesem takole: i PORTUNATOVA USODA ; Samoočitki: i Po mestu sem hodil, cigaro kadil, i profesorja srečal, sem hitro jo skril. Kesanje vzbudilo prepozno se je, zakaj sem oskrunil s tobakom zobe. Celiski student leta 1906. Je sicer čudno, a vedno resnično: kar i je prepovedano, je najboljše in najime- nitnejše, pa saj je res tudi nekaj ju- naštva v tem, če si upaä upreti se pred- • pisom. Cim strožja je prepoved, tem slajši je odpor. Nekoč je bil tobak dijakom prepove- dan sicer ravno tako, kakor je danes, a vendar so iz takih prekräkov nastajale | cele afere in celo tragedije, medtem ko jim danes sledi komaj ukor. In posledi- ca: junakov tobaka je vedno manj . . . Tudi v Celju je bilo in je tako. O rajska roža, herba nicotiana! Simon Jcnko Pred svetovno vojno je bila v Celju za slovenske diiake »slovenska« nižja gim- nazija s popolnoma točnim nazivom: K. K. selbständige Gymnasialklassen mit deutsch - slowenischer Unterrichts- sprache in Cilli. Kakršen je bil naslov, takšno je bilo tudi poslovanje, saj je tudi letno poro- čilo do zadnje strani popolnoma nemško, le na zadnji strani je naznanilo staršem za prihodnje šolsko leto v slovenščini. * Zavod je imel v tistih casih svojega pedagoškega vodjo Johanna Liesskou- Ado Makarovič (Maribor): Slovensko božicno drevo Kakšno je bilo prvotno slovansko bo- žiČno drevo, je zanimivo vprašanje po- sennö za nas Slovence, ki mislimo, da smo ga dobili od Nemcev. Tudi oni ga namreč imajo od Slovanov na severu. To drevo je v tesni zvezi z vero v prihod umrlega junaka, ki je pri nas postal kralj Matjaž. Kmet pod Peco je pripo- vedoval Davorinu Tr3tenjaku, da hodi vaak božični večer na goro in čaka, da mu bo zadišala Matjaževa h'pa, ki bo v eni noči vzcvetela in se spet osula. Oči- vidno pomeni ta lipa drevo z groba ju- aiakovega, slovensko poganako božično drevo. Naše boižčno drevo je torej lipa in nc iglavec. Ce upoštevamo, s kakšno lju- beznijo in tajinstvenostjo so Slovani ob- dali avojo lipo, nam bo to samo po sebi umevno. Vendar je pod vplivom od zu- naj to drevo nadomeßtil iglavec, ker je iglavec vedno, tudi pozimi, zelcn. Kr- ščansko božično drevo je ena etvar, po- gansko pa druga. Drevo, okrašeno v aimi, pomeni vstajenje življenja, torej vstajenje heroja kralja, ki bo odrešil narod. Ideja o odrešeniku ni samo hebrejska, temveč tudi slovanska in gennanska. Iz- vira iz prastare vere v prvega človeka, ki je identlficiran r. luno. Kakor se luna izpreminja in umre in spet oživi, tako je človek verjel v vstajenje od mrtvih in čakal odrešenika, to je prvega človeka in kralja. Ta je v teku časa dobival ved- no neve poteze po živih resničnih kra- ljih in junakih, ki so se iz katerega koli vzroka ljudem prikupili, in tako je kralj Matjaž zadnja obleka tega slovan- skega junaka, ki ga je pričakoval slo- venski svet. Božično drevo je še danes v tesni zve- zi z rojstvom Odrešenika, prav tako je bilo takrat, in še bolj, ker je spomi- njalo na drevo na njegovem grobu. To drevo je torej spet lipa. Po krščanskem vplivu je pa v slovensko bajko zaäla smreka. In ßicer je to smreka, ki jo bajka omenja na Soräkem polju in ki je trivräna. To je pa apet soak, da imamo opraviti z drevesom na grobu. Drevesa, ki so bila tako gojena, da so rastla ka- kor da bi imela tri vrhe, so sadili na grebovih. Ta simbol treh stopnic se pojavlja tudi še v pomladnem drevesu, ki se postavlja na cast mrtvim, ko se časti njih spomin. Slovansko pomladno drevo je zeleni Ju- rij, mlaj, prvotno okrašen na tri vrhe. s tremi pasovi ali gol mlaj s Iremi obro- či okrog stebla, ki pomeni spet drevo na grobu, usahlo, ki pa bo spet ozelenelo in rodilo. Tako drevo brez listov je mo- rala biti tudi slovenska božična lipa, ker je lipa o božiču gola. Gol je tudi srbski badnjak. Kmet izpod Pece je povedal še, da bo za Jurjevo vstal kralj Matjaž in obesil svoj Seit na lipo, ki bo potem spet ozelenela. Ta lipa o Jurjevem je torej identična s trivršno smreko na Sorškem polju, kjer se bo pri tej sklenil mir med Matjažem in njegovimi na- sprotniki; pri lipi, kamor bo Matjaž obe- sil ščit, pa ae bo bila strašna bitka in se končala z zmago Matjažcve vcjske. Umevno je torej, da je božično drevo posnemalo tisto drevo, ki stoji na grobu in kjer se bo bila zadnja bitka. Sloven- &ko božično drevo je bila torej gola, brezlistna lipa, obrezana na tri vrhe, to je, da je imela tri gtppnlce, tri skuf.ine vcj. Božična lipa je bila okrašena, ka- kor bi morala biti Matjaževa, ko bo vzcvetela, in najbrž je gorela vao no<^ kakor badnjak. To je bilo upanje na boljše case, ki je po izgubi samosroj- nosti še bolj prišlo do veljave. Danes se tudi božično drevo refor- mira. Ponekod so uvedli kovinasta bo- žična drevesca, ki se lahko uporabljajo vsako leto. Izgledajo prilicno kakor obe- šalnik, samo da imajo kline za obešanje razmcščene neenakomerno po »deblu«. Slovensko božično drevo bi bilo prav ta- ko, samo da bi moralo imeti kline raz- vrščene na tri »nadstropja«, ki naj bi pomenila trivršno golo drevo. Mogočo se najde slovenski umetnik, ki nam ga v tem smislu ustvari. Darovi, ki jih sicer slovensko pogansko drevo ne pozna, bi bili obešeni po kovinastih vejah in iz- gled bi bil se lepši, ker bi bilo vse vidno. Končno pa ni neobhodno potrebno, da v vsem posnemamo stare Slovence. Glav- no je, da se zavedamo, da nismo samo kristjani, ki praznujemo rojstvo Odre- šenika, temveč tudi Slovenci, ki ünaaao svojo tradieijo!