Mesečni koledar za november 1909. Dan Godovi Celodnev. češč ljublj. škof. presv. R. T. lavant. škof. Razne slovesnosti 1 2 3 4 5 6 Pond. Torek Sreda Četrtek Petek Sobota God vseh svetnikov. Spomin vernih duš. Just, mučenec. Karol Barom ej, škof. Emerik, vojvoda. Lenart, opat. Bela peč Ljublj. hiralnica Ustje Col Črni vrh n. Polh. Kropa J Sromlje Kapele p. Brež. Artiče Koprivnica Zabukovje 25 letnica škofovskega posvečenja svet, očeta Pija X. 7 8 9 10 11 12 13 Ned. Pondelj. Torek Sreda Četrtek Petek Sobota 23. pobink. Prosdocim, škof. Bogomir, škof. Božidar, mučenec. Andrej Ave!., spoznavalec. Martin, škof. Martin, papež-mučenec. Stanislav Kostka, spozn. Jesenice Novo mesto, franč. Loški potok Sostro Dob Šmartin p. Kranju Podlipo Zdole J Slov. B.strica D. M. 7 žalosti Sv, Martin Gor. Polskava Sp. Polskava 14 15 16 17 18 19 20 Ned. Pondelj. Torek Sreda Četrtek Petek Sobota 24. pobink. Varstvo B.D.M. Leopold, vojv.; Jedert, dev. Edmund, škof. Gregor čudodelni, škof. Evgen, Hilda. Elizabeta, kraljica. Feliks Val, spoznavalec. Šmartno p. Litiji Moravče Grad Srednja vas Mengeš Ljublj. Josephinum Šmartin pod Š. gf. Črešnjevec j Majšperg } Makole J Poličane 21 22 23 24 25 26 27 Ned. Pondelj. Torek Sreda Četrtek Petek Sobota 25. pobink. Darovanje D.M. Cecilija, devica-mučenica. Klemen, papež-mučenec. Janez od križa, spoz. Katarina, devica-mučenica Silvester, opat. Valerijan, škof. Hrenovice Spod. Tuhinj Bukovšica Žiri Sv. Katarina, n. T. Rova Zapoge J Laporje J Studenice Tinje Sv. Venčesl 28 29 30 Ned. Pondelj. Torek 1. adventna. Eberhart, škof. Saturnin, mučenec. Andrej, apostol. Litija Studeno Vače 1 Sv. Magdalena ) v Mariboru Sv. Jožef v Mar. Odpustki meseca nov. 1909. 1. Ponedeljek. God vseh svetnikov. Popolni odpustek: a) udom bratovščine presv. Srca Jezusovega v bratovski cerkvi; izpoved-nik more namesto molitve v bratovski cerkvi določiti drugo dobro delo; b) udom rožnivenške bratovščine v bratovski cerkvi ali med osmino; c; udom bratovščine za uboge duše v vicah. 2. Torek: Spomin vernih duš. 4. Četrtek, I. v mesecu. Popolni odpustek udom bratovščine sv. Rešnjega Telesa. 5. Petek, I. v mesecu. Popolni odpustek udom bratovščine presv. Srca Jezusovega, kakor I. nedeljo. 8. Nedelja, prva v mesecu. Udom rožnivenške bratovščine trije popolni odpustki; 1. če obiščejo bfatovsko kapelo in tam molijo v namen sv. očeta; 2. če so pri mesečni procesiji; 3. če je v bratovski cerkvi izpostavljeno sv. Reš-rije Telo in tukaj nekaj časa pobožno molijo; 4. popolni odpustek udom bratovščine presv. Srca Jezusovega. 13. Sobota. Sv. Stanislav. Popolni odpustek udom bratovščine sv. Rešnjega Telesa. 19; Petek. Sv. Elizabeta. Tretjerednikom vesoljna odveza. 21. Nedelja. Darovanje Marije Device. Popolni odpustek: a) udom rožnivenške bratovščine v katerikoli cerkvi, danes ali med osmino; b) udom škapulirske bratovščine karm. Matere božje v redovni ali farni cerkvi. 24. Sreda. Sv. Janez od Križa. Popolni odpustek udom škapulirske bratovščine karm. Matere bož!e v redovni aii farni cerkvi. 26. Petek. Sv. Leonard Portomavriški. Popolni odpustek tretjerednikom v redovni cerkvi, kjer te ni, pa v farni cerkvi. 28. Nedelja, zadnja v mesecu. Prva ad-ventna. God vseh svetnikov iz treh redov svetega Frančiška. Tretjerednikom popolni odpustek, kakor 26. dan t. m. — Popolni odpustek vsem, ki trikrat na teden skupno molijo sveti rožni venec. Leto VII. Stev. 11. Tri velike malenkosti. 3. Ljudsko petje. Nit se nam je pretrgala. Prišle so vm^s druge reči, in treba je bilo pisanje o »treh velikih malenkostih« prekiniti. Danes nadaljujemo. Povem sicer naravnost, da 'nič prav z veseljem ne pišem o tem. Zakaj? Zato, -ker vidim, da se to, kar »Bogoljub« priporoča, le malo izpolnuje . .', Ce človek gre po svetu, vidi, kako se ganljivo-pobožno v cerkvi vedejo, in kako spodbudno-krepko in glasno molijo m prepevajo. V Lurdu so ljudje ■padali na obraz pred Najsvetejšim, pri nas me spravimo poštenega pripogiba s kolenom .skupaj; v Lurdu so francoski i,n nemški možje — in sicer vsi, cela cerkev — prepevali na ves glas celo koralno mašo, gloria, čredo, ave maris stella in polno drugih molitev; — pri nas ne spravimo ene čedne »svetemarije« skupaj. Občudovali smo, kje je kaj takega mogoče, — zraven pa z žalostjo premišljevali našo revščino . . . Pa naj bo! Povejmo, kako bi moralo hiti, potem pa prepustimo Bogu in gorečnosti naših bravcev, koliko se bo to tudi v dejanju vršilo, kar priporočamo. • Najprej še par besedi o glasni molitvi. Ponavljamo: začeti se mora z otroci in z •Marijino družbo, drugi se bodo pridružili. 'Otroci' morajo ubogati in Marijina družba 'tudi! Da bo pa dobro šlo, je treba nekateri-krat poskusiti ali v cerkvi, ali še bolje (zunaj cerkve: v šoli in pri družbenem shodu. V začetku ne bo 'šlo tako gladko; kmalu pa bo prišla molitev v pravi tir in vsem se bo ■prikupila. Največ je ležeče na pavza'h (pre-nehljajih), ki se morajo držati nataniko, a kratko, da se molitev preveč ne zavleče. Ako ipride molitev kaj iz pravega tira, treba je .zopet popravljati. Zdaj pa k petju! Kakor glasna molitev, tako in še bolj poveličuje božjo službo in podžiga pobožnost ■skupno glasno (ljudsko) petje. O ljudskem petju se je že večkrat govorilo in pisalo; pri vsem tem nam pa ljudskega petja še silno m a n j k a. Preden pa gremo naprej, moramo malo nazaj poseči, da natanko določimo, za kaj se tukaj gre. — Pred nekaj časom je dobilo naše uredništvo dve pismi iz Maribora, v katerih se odločno zahteva, da se mora latinsko petje v cerkvi odpraviti. Uredništvo ni na to takrat nič odgovorilo', zato ker ne more v tej zadevi nič pomagati. Bodi torej tukaj malo odgovora! Kakor rečeno: Tu se ne da nič prenarejati. Latinsko petje pri jpetih sv. mašah je od Cerkve ukazano, in cerkveni ukazi se morajo izpolnovati. Zakaj 'je tako ukazano? Zato, ker je petje en del božje službe; pevski kor z mašnikom vred Boga s petjem proslavlja, njemu odgovarja -— kar se mora goditi gotovo v tistem jeziku,' v katerem duhovnik nagovarja — obenem pa 21 medtem ko mašnik tiho moli, naglas poje isto, kar duhovnik moli. Seveda je težava, ker ljudje ne razumejo, kar se poje. Temu bi se pa dalo kolikortollko odpomoči. Ko imamo že toliko molitvenikov, izda! naj bi se še eden, prav potreben, v katerem naj je tiskano vse, kar se v cerkvi moli in poje, v latinskem in slovenskem jeziku. Poleg besedila bi morala biti tudi razlaga. Nemci imajo že tako molitveno knjigo. Pri nas naj bi jo izdala družba sv. Mohorja, da se hitro razširi med ljudstvom. Ko bi sam imel čas, se je brž lotim. Ker ga nimam, bi se morebiti dobil kak drug gospod, ki bi to prepotrebno delo Skladatelj Gregor Rihar. vzel v roke. Ta molitvenik bi potem lahko jemali seboj v cerkev, kadar se latinsko1 poje jn se lahko bolj živo združevali z mašnikom pri oltarju in petjem na koru. — Naj bi se pa tiste praznike, ko se latinsko poje, zapela kaka slovenska prazniku primerna pesem pred in po sv. maši, ali pred in po pridigi. Naj bo le vse pravilno, — a tista mrzla pravilnost, ki gleda bolj na črko kakor na duha, ki se na ljudske šole nič ne ozira, ni prikup-ljiva. — Torej pri petih sv. mašah ni govorjenja o ljudskem petju. Saj je še drugikrat dosti prilike zanj. Naj bi se vsaj tiste prilike porabile! Drugič, da se prav razumemo, bodi povedano, da se je, ko smo pred nekaj meseci spregovorili eno besedo v prilog Riharju, oglasil »Cerkveni Glasbenik« in zahteval, da imajo o tem soditi samo glasben; veščaki. Ljubi »Cerkveni Glasbenik«, tukaj se nam pa zdi, da si 'le malo predaleč šel! Vsa čast glasbenim veščakom, — a da bi mi drugi ne imeli prav nič govoriti, ne smeli nobene želje izraziti glede cerkvenega petja, to je pa vendar malo preveč zahtevano. To bi se reklo toliko kakor: nikdo ne sme govoriti o slikah kakor samo slikarji in o stavbah nikdo drugi, kakor samo stavbeniki. Saj imaio drugi ljudje tudi nekaj oči in ušes ter nekaj okusa in srca, ter čutijo na sebi, kako vplivajo nanje umotvori. Sicer smo pa s Cerkvenim glasbenikom pravzaprav edini. Kajti ravno to, kar on, smo hoteli tudi mi povedati, namreč da naj Riharja nikar ne popravljaio, pa nismo tega hoteli naravnost zapisati, ker ne želimo koga žaliti. »Glasbenik« je pa to naravnost povedal, in tako smo ene misli. Kaj bi rekli naprimer, če bi hotel kdo stare oltarje v baročnem ali rokoko-slogu popravljati in jim dajati modernejšo obliko? Danes oie bo nikdo novega rokoko-oltarja naredil; •toda mečejo jih pa tudi ne iz cerkev, če so ile še toliko ohranjeni; nasprotno, posebna komisija ima za to skrbeti in silno natančno .skrbi, da se taki spominki stare umetnosti zvesto hranijo. Tem rokoko-oltarjem se mi podobne zde Riharjeve pesmi. — Kda-j naj ,se Rihar poje, tega nismo nič rekli. Na misli nam je bilo predvsem ljudsko petje, za katero je Rihar še vedno najbolj pripraven in najbolj .priljubljen. Pa tudi tega ne trdimo, da bi se za ljudsko petje moral rabiti samo Rihar in da bi se tu ne smelo nič .napredovati. Gotovo tudi novejše skladbe se morejo .in morajo rabiti. Gotovo pa je, da se bodo Jjudje radi oprijeli le tistih pesmi, ki so melo-dijozne, ki imajo lepe, prikupljive napeve. Želimo torej, naj naše nove pesmi pri vsej pravilnosti ne bodo puste, in radi jih bodo ljudje poslušali in peli. Dalje želimo in prosimo, naj bi se tudi isti glasbeni veščaki s a m i, ki se hvalevredno trudijo za zboljšanje in povzdigo pravilnega cerkve- ■nega petja (pri čemer jim želimo popolnega uspeha), poleg umetnega istotako zavzemali tudi z a 1 j u d s k o petje, j e b o 1 j p r i p o r o č a 1 i i n s a m-i g o j i 1 i. Njih beseda bo še več izdala. S tem si bodo pridobili še veliko večjih zaslug za lepoto božje službe in za večjo čast božjo. Zdaj pridemo do ljudskega petja samega. Kaj je ljudsko petje, menda ni treba razlagati. Ljudsko petje je, če poje vse ljudstvo, cela cerkev. Tako petje božjo službo jako poveličuje, ter mogočno vzbuja pobožne občutke in sveto navdušenje vernikov. Pri nas je z ljudskim petjem še vedno jako slaba. Kakor mnogi naši ljudje skoro ust ne upajo odpreti pri molitvi, tako in še manj pri petju. Da bi celo možaki v cerkvi krepko zapeli, tudi najnavadnejše pesmi, to je skero neslišano. Parkrat sem bil priča takemu petju: Ko smo napravili z možmi romanje na sv. Višarje in pa letos bnkoštni ponedeljek fantje na Brezjah. Obakrat je bilo veličastno. A kaj takega se, kakor rečeno, pri nas redkokdaj sliši. Navadno drži naše ljudi, posebno moške, neka nespametna sramežljivost, da jim ne gre beseda ali glas iz grla. V oštariji že, oštariji, ampak v cerkvi ne! In vendar je tako lepo, tako vspodbudno, tako veličastno, če cela cerkev kakor iz enega grla zagrmi v proslavo božjo. Kaj smo v Lurdu videli in slišali, je bilo že povedano, — zares pri nas je kaj takega popolnoma nemogoče. V Gradežu smo letos poleti kranjski duhovniki občudovali, s kakim navdušenjem ljudje (Italijani) prepevajo v cerkvi. Ni sicer pravilno to petje, in čudili smo se, da se papežev odlok o cerkveni glasbi tako popolnoma prezira; — a kako to ljudje prepevajo, to je pa kar občudovanja vredno. Iz glave znajo vse psalme večernic in še celo vrsto drugih latinskih molitev. Odlikujejo se •posebno moški, veliki in mali. Ministrant, ki streže pri tihi sv. maši na stranskem oltarju, zasliši, da se poje v cerkvi libera, miserere, ali kaj takega, pa ti jo ureže, da gre duhovniku kar skozi ušesa! Na Dunaju istotako pri sv. maši poje cela cerkev. Mi nimamo namena z ljudskim petjem umetno petje na koru izpodriniti. A bolj kot dozdaj, naj bi se naše ljudstvo zavedelo, da >je Bog grlo ustvaril in glasove dal ne samo kakim peterim ali deseterim osebam v fari, ampak vsem ljudem, in da naj torej te glasove. če že ne pri vsaki sv. maši, pa vsaj ob vseh mogočih prilikah povzdignejo in po-vzdigajo Bogu v slavo. iPravimo: pri vseh mogočih p rili k a h. Kdaj so prilike, kdaj je čas za ljudsko petje? Naštejmo jih nekaj, četudi ne vseh: 1. pri petih 1 i t a n i j a h. Tu naj bi gotovo pela cela cerkev! Po nekaterih cerkvah se to godi, po drugih se še celo takrat oglašajo samo pevci na koru. Litani'je so ljudska, ne liturgična pobožnost. Če kdaj, vsaj takrat bi moralo peti vse ljudstvo! — Povedano pa bodi, da se morajo lavretanske litanije pravilno peti tako kakor litainije Jezusovega Srca; namreč po vsakem nazivu Matere božje se mora zapeti »prosi za nas«, in šele potem se po končanih treh nazivih in ■odzivih zapoje »odpev«. Le potem imajo molivci ali pevci odpustek (300 dni). Odpev je dobro kake dva- ali trikrat spremeniti, kajti vedno eno in isto pesmico ponavljati, je vendar preveč enolično. Malo spremembe dobro dene, preveč pa ne; drugače se ljudstvo zbega in ne more peti, če se vedno spreminja. Treba je tudi paziti, da se petje preveč ne »vleče«. 2. p r i blagoslovu. Tudi tu naj bi pela cela cerkev. Pesmi, naprimer »sveto«, so znane; ljudje so jih že neštetokrat slišali, torej jih lahko znajo in pomagajo. Pa tudi tukaj velja, kar o odpevih pri lita-nijah: n; dobro vedno eno in isto peti, postane dolgočasno ; a zopet ne p r e v eč spremembe, drugače ljudje ne znajo in ne morejo peti. 3. p r i »ur i« m o 1 i t v e. Tu je posebno lepa prilika za skupno petje. Pri vsaki uri naj se zapoje vsaj na začetku in na koncu! To poživi in nekako okrajša uro. Pa tudi med uro samo se lahko vplete kaka pesem. V nekem kraju sem slišal p o vsakem odstavku v »uri« zapeti pesem, in moram reči, da je bilo prav lepo ter priporočam tudi drugim v posnemanje. Ura s tem postane živahnejša in kratkočasnejša. 4. p r i-shodih Marijinih družb in drugih enakih shodih. Pri vsakem shodu naj se za- 12' poje najmanj dvakrat: na začetku in na koncu. Pri slovesnih shodih: pred in po govoru, med polaganjem svetinj, na koncu sprejema, in po končanih litanijah še eno. Ni pa dobro, če pojejo samo izbrani pevci umetne pesmi; če ne vsega, vsaj večino naj poje cela družba. Sploh naj Marijini družabniki veliko pojejo in prepevajo Mariji v čast! 5. p r j križevem potu, kadar se poje vmes. Pesmice križevega pota so v masnih bukvicah, zakaj bi jih ne peli? 6. z a-jivalno pesem pri »Te Deum laudamus«. Zahvalna pesem je pesem svetega navdušenja; pravo navdušenje je pa le takrat, če cela cerkev poje. Ljudstvo pri taki priložnosti ne sme tako mrtvo in malomarno stati in zahvaljevanje samo par pevcem prepuščati. Če čuti res kaj hvaležnosti v sebi, bo nehote vmes udarilo s svojim petjem. — Pripomniti treba še, da se pri zahvalni pesmi spodobi vstati — vsaj tako spodobi kakor pri evangeliju in še bolj. Zahvalna pesem, kakor rečeno, je pesem svetega navdušenja. In tu naj bi človek mrtvo sedel? Oj, ob posebnih prilikah, ko se zapoje »Te Deum«, naprimer na sveti večer ravno opolnoči ali o veliki nočj po končani procesiji, to bi človek od vesel-ja in navdušenja ne samo vstal, ampak poskočil do stropa! No, če pa ne poskočite, vsaj zdignite se! 7. Pred ali vsaj po končani popoldanski službi božji je primerno zapeti kako pesem; če že ne vsako nedeljo, pa vsaj ob praznikih. In ta naj bi bila zopet kaka taka, da jo lahko pojejo vsi (n. pr. na Veliki Šmaren: »Za Bogom častimo . . .«). 8. Na Štajerskem pojejo tudi pred pridigo in po pridigi. Ko sem nedavno na Štajerskem nekje šel na prižnico, pa je cela cerkev zapela, ganilo in navidušilo me je. Kakor pridigarja, tako pa tudi poslušavce primerna pesem spravi v pravo notranje razpoloženje za poslušanje pridige. Če se to že ne godi pri vsaki pridigi, naj bi se vsaj pri slovesnejših pridigah, naprimer postnih itd. — Štajerci sploh rajši pojejo kakor Kranjci, in to jim je v čast. Naj bi jih posnemali vsi Slovenci. S tem je naštetih nekaj prilik — kakor rečeno ne vse — ob katerih naj bi pelo ljud- stvo. Ljudsko petje ima pa svoje mesto ne samo v cerkvi, ampak tudi izven cerkve: v društveni sobi; tudi tam naj se veselo razlega sveta in posvetna poštena pesem; to je najlepša zabava; dalje: doma, v hiši in na vrtu, ob nedeljah popoldne in ob delavnikih pri kakem lahkem delu; na božjih potfh, pri kakih procesijah itd. itd. Sploh ljubite in gojite radi petje. Dve reči je Bog dal ljudem da jim življenje lepšajo in slade: cvetje in p e t j e. Ljudje menijo, da brez pijače ni veselja na svetu; jaz pa pravim: brez petja ni veselja! Kjer hočejo ljudje veseli biti, tam morajo — ne piti — ampak peti! Kier je petje, tam je veselje; in če so pesmi poštene, nedolžne in svete, je tudi veselje pošteno, nedolžno in sveto (pri pijači pa navadno ravno nasprotno); da, poštenje, veselje, pobož-nost sama je tam doma! — Kakor pa ljudem v veselje, tako je Bog ustvaril vse te reči tudi sebi v čast. Nobena reč božje službe bolj ne poveliča, kakor petje in cvetje. In oboje je tako poceni! Zato vsi, ki ljubite lepoto hše božje — s petjem in cvetjem jo krasite! In cerkev bo postala Bogu in ljudem ljubo bivališče. Organisti in vi pevci na koru, nikari ne bodite zavidljivi, ako se razun vas .večkrat tudi drugi oglas6 k petju! Saj imate vi poleg tega še zmerom dosti priložnosti, izkazati se, kaj znate. Organisti naj zato ne zadržujejo ljudskega petja, ampak pospešujejo. Poleg duhovnikov favno- oni lahko največ k temu pripomorejo. Naj ne iščejo svoje časti samo v težkih latinskih »mašah«, ampak tudi to jim bodi v čast, da bodo navadili ljudstvo splošno peti. S tem bodo pripomogli, k izobrazbi ljudstva, zakaj pesem ljudi izobražuje in požlahtnuje. Tudi pri petju bi se moralo z otroci bolj začenjati. Šola bi morala bolj gojiti ljudsko, nabožno' kakor svetno, pesem. Zato bodi ta reč priporočena tudi gg. katehetom in učiteljem. Pri krščanskem nauku samem naj bi se pelo! Otroci bi imeli potem večje veselje do krščanskega nauka samega! Povedali smo, kako italijanski otroci prepevajo latinske pesmi; pri nas pa ministrant kleči pri petih litanijah poleg pojočega duhovnika, pa ne odpre svojih ust, ker si menda misli, da to zanj še ni! Če pa hočemo imeti več ljudskega petja kakor doslej, je nujno treba izpolniti en predpogoj. Namreč: ljudje morajo pesmi ali znati ali pred seboj imeti. Glavni vzrok, da fjudje »ne pojejo, je to, ker pesmi ine znajo. Namreč nape v znajo, a besedi ne. Kolikokrat smo bili že skupaj in hoteli zapeti, pa se je slišalo: Ja, besedi ne znam. Ali pa če zapo-jejo eno, dve kitici — zmanjka jim besedi; in ko pesem ravno pride v pravi tir, tedaj pa ne morejo naprej. To je glavni zadržek, da se ljudsko petje ne more prav razviti. Temu se pa da in mora odpomoči! In tu je zopet poklicana družba sv. Mohorja. Ona naj bi izdala z b i r k o n a j b o 1 j znanih in lepih svetih pesmi, ki jih ljudstvo zna peti — brez not. Mohorjeva družba je že izdala večkrat pesmi z notami, a te so samo za pevce; za ogromno večino družbenih udov nimajo take pesmi nobene vrednosti; valjajo se nerabljene in nerazre-zane po hišah. Za ljudstvo je treba tudi ka.i storiti! In ljudstvo poje navadno po posluhu; z notami si ne morejo pomagati; besedi potrebujejo. Taka izdaja pesmi je zdaj tembolj potrebna, ker so se besede pri pesmah — kakor čas zahteva — popravile. Tako pesmarico bi potem liudje lahko vzeli z seboj ,v cerkev in reklo bi se jim nakratko: danes bomo peli iz pesmarice te in te številke. Le •s tako pesmarico se bo ljudsko petje tako razvilo, kakor bi bilo želeti. Zato naj bi jo družba sv. Mohor-ja izdala čimprej. Takoj za to pesmarico bi pa priporočili izdati podobno zbirko svetnih, p o -s e b n o n a r o d n i h pesmi. Kajti tudi pri teh nam enako manjka »besedi«. In tudi pe-vamje poštenih svetnih, zlasti narodnih pesmi je neprecenljive važnosti, če se hočejo izpodriniti nespodobne pesmi; in tudi sicer velikega vzgojnega pomena, posebno za naše fante. Da, manj pitja — kar prinaša le težko glavo, bolezni razne vrste, zgubo denarja, ■razuzdanost, surovost itd. — manj pitja, pa več petja in cvetja, in lepše bo na svetu!... S tem bodi konec razprave o »treh velikih malenkostih«. Da malenkosti — pa velike važnosti za lepoto naših cerkva, naše službe božje, za povzdigo verskega življenja. Ce bi mogli mi te lepe navade po naših cerkvah vpeljati, smo veliko pridobili. In pa ■poceni je to! Naše cerkve se v novejšem času vedno boi'j lepšajo— kar je veliko veselje. Toda cerkvene naprave so navadno zelo drage. Pobožno poklekniti pred taber-nakeljnom, na glas molitj in zapeti — to r.e stane nič! Nič — razen malo dobre volje. — Naj bi vsaj te d o b r e v o i j e ne manjkalo!... Pozdravljena tudi ti, solnčna dežela Goriška! 'Spomladi so bile volitve za deželni zbor ma Štajerskem, in te volitve so se za katoliško stranko obnesle izvrstno. Izmed 13 poslancev je bilo 12 naših in le eden nasproten. — Taikrat smo pozdravili lepo deželo štajersko in njene prebivavce, ki so se tako vrlo izkazali. Danes pa gre naš pozdrav na nasprotno stran: v sOlnčno deželo goriško. Predkratkim namreč so bile, deloma so pa še, tam volitve za deželni zbor. In tudi od tam je prišel vesel >gias: Zmaga je naša! Izmed 10 do danes, 19. oktobra, izvoljenih slovenskih poslancev je devet naših. Tega poročila smo za en del še bolj veseli kakor s Štajerskega. Zakaj? Zato, ker nismo kaj takega pričakovali. Dozdaj namreč so imeli nasprotniki večino, in tudi zdaj se ni nič gotovega vedelo, kakšen bo izid. S strahom smo pričakovali poročil, ... pa tudi moliti smo dali za srečno volitev. — Zadeva enega dela slovenske zemlje je zadeva nas vseh. Če je en del ranjen, trpi celo telo. Če bi nasprotniki v večini zmagali, kako bridka bi bila misel, da je naše slovensko ljudstvo, katerega srčno ljubimo in mu dobro želimo, še tako zaslepljeno, tako Cerkvi nasprotno, tako bogom rzno ... Kaj pa hočemo Slovenci dobrega imeti, s čim se ponašati, ko nas mogočni tujci zaničujejo in stiskajo, če ne bomo •imeli vere in upanja v Boga? To je naše veselje, naša tolažba, naša čast in naš ponos, da Boga imamo iin ljubimo in da on ljubi nas. Če bi tega ne imeli, bi nam bilo res obupati. Zemeljske slave in moči ne bomo uživali; naša moč in naša slava bodi v tem, da smo Bogu, gospodarju vesoljstva, vdani s celim ■srcem in da smo pri njem dobro zapisani, ter da je naša domovina, četudi mala, vendar en košček zemlje, na katero Bog gleda z do-padajenjem . . . Kako globoko smo se torej oddahnili in veselo vzkliknili, ko so jela prihajati vesela poročila o zmagi; in v znamenje veselja je zaplapolala trobojna zastava na Katoliški tiskarni v Ljubljani. Hvala, večna hvala Bogu, da je moč sovražnikov Cerkve strta, in da >je solnce obsijalo sicer solnčno deželo goriško tudi v tem oziru. Hvala Bogu! »Zima je minila, sneg je ponehal in odšel, cvetice so se prikazale v naši deželi, čas sejanja je .prišel; glas grlice se je zaslišal v naši deželi, srnokev je pognala svoje sadove, cvetoče gorice so dale svojo vonjavo . . .« (Vis. pesem, 2, 11—13.) Zdaj pa velja, to zmago dobro porabiti in izrabiti! Pridobljena ie ena krepka stopinja, s katere se bo dalo naprej delati. Zdi se nam namreč, da je še malo prezgodaj pisati: liberalizem je b i 1, je mrtev in končan, kakor piše;o politični listi, »Bogoljub« preboja stvar bolj trezno in se ne obotavlja tudi resnico povedati. Liberalizma je še veliko «— ako je nasproti našim 11.000 volivcem Še 9000 nasprotnih — liberalizma še ni konec, samo glavna moč mu je odvzeta. Toda stvar zmagovalčeva je ložja kakor zmagainega. Naši ljudje so dobili zopet potreben pogum, in veselje, ki jih je že mineva'k). In to veselje an ta pogum naj služita našim v to, da po tej poti krepko napredujejo in o s t a n k e 1 i b e-r a 1 i z m a iztrebijo do k o n c a. V to je treba veliko poučevanja, vzpodbujanja, izbiranja, organiziranja, česar ne bomo natančneje razlagali. Pri vsem drugem delu pa se ne sme pozabiti na to1, kar je začetek in konec, podlaga in namen vsega dela, inamreč: versko življenje. V veri in verskem življenju ljudstvo globoko utrditi, to je glavna reč. Zakaj je na Štajerskem tako gladko šlo pri volitvah, da so skoro z enim mahom pomedli liberalizem v kot? Zato, ker je štajersko ljudstvo verno, pobožno. S takim ljudstvom je lahko delati tudi v politiki. Zato bodo pa zdaj, ko je na Goriškem zima liberalizma minila in sneg odlezel, gotovo veljale tudi nadaljne besede Visoke pesmi v tem pomenu: cvetice duhovnega živ-Jjenja so se prikazale v naši deželi, čas setve ije prišel, glas grlice se je zaslišal, smokev je pognala svoje sadove ... Izobraževalno) delo, katero je že lepo v cvetu, mladeiniška organizacija, Marijine družbe — tudi mladeniške, katerih ni še nobene, — shodi mladinski, posebno pa še tudi češčenje sv. R. Telesa in druge pobožroosti, to so cvetice, ki naj na od ■liberalizma očiščeni zemlji veselo poganjajo. Zraven pa trebiti koprive in osat, ki so ostale še od prejšnjih časov, in se še bohotno šopirijo. To je predvsem nesrečni ples, kateri je na Primorskem tako zek) v navadi, in ki mladino talko silno kvari. S plesom vreči pa to, kar je ž njim vedtno v zvezi, namreč alko-ihol, pijača. Kakor povsod, tako je tudi na Primorskem mnogo takih, ki nočejo slišati o kakem boju proti pijančevanju. Ker imajo dosti vina, pa se boje, da bi jim mi vseh trt ne poruvali in vsako kapljo vina ne zabranili. Nočejo nas razumeti! Dragi moji, ne gre se za vsak kozarec vina, — gre se za to, da bi se malo popravilo grozrno razdejanje, ki ga napravlja pijančevanje med ljudstvom zlasti v verskem, deloma pa tudi v gospodarskem oziru. Kjer se veliko pije, ne bo nrkoii velike ipobožnosti. In če bo mlado ljudstvo pijan-čevalo, ne bo maralo za duhovnike, za cerkev, za molitev in zakramente, ter bo samo od sebe liberalcem v naročje te teto. Pijača in ples, pa tudi že ptjača sama je v i r vse moralne sprijenosti, in dosledno ,tudi vsega liberalizma. Kar cerkev zida, to se v gostilni podira. Pijančevanje je tisto močvirje, iz katerega poganja vsa skvarje-nost vse mogoče pregrehe, vse nasprotovanje Cerkvi. Zato — to vam svetuje vaš velik prijatelj — če hočete ljudstvo •versko-moralno dvigniti in ga na cerkev navezati, prvi predpogoj vsega je: boj plesu in pijančevanju! Ustanavljajte družbo treznosti, snujte a b s t i n e n -čne odseke in krožke! To, kar je tukaj pisano, velja seveda ne samo za Goriško, ampak za vse pokrajine; posebno pa še za Tržaško, kjer je v tem oziru še največja potreba. Spodobi se torej, lepe zmage se veseliti; •— z zmagoslavjem vred pa pridobljeno za prihodnjost zagotoviti, utrditi, razširiti in poglobiti. Hvala Bogu, megle po naši domovini se vedno bolj preganjajo in izginjajo; zemlja slovenska se čisti. Kranjska, Štajerska, Koroška, Goriška — povsod je zdaj liberalizem premagan, ugnan; zadnji kot, v katerem, se še skriva, je Tržaško. Tukaj se je začela »zarja« šele delati. A vsak ve, če se zarja enkrat prikaže, da za njo pride dan. — Naj bi se le poklicani krogi pravočasno zavedali svoje dolžnosti! Marsikake hude boje in marsikake bridke izgube bi si bili lahko prihranili, ko bi bili tuintam pogubni liberalizem prej spoznali in pognali, in ne mu ■toliko časa roke držali . . . Nekako zmagoslavje nad vsemi pridobljenimi zmagami smo obhajal] na žegnansko nedeljo, 17. oktobra v Ljubljani, ko se je ustanovila »Vseslovenska ljudska .strank a«. Zastopniki vseh peterih slovenskih pokrajin iin škofij, kranjske, štajerske, koroške, goriške in tržaške, katerim se je pridružilo tudi nekaj Hrvatov in Čehov — so prišli skupa-j ter ustanovili za vso Slovenijo ne glede na deželne me;e eno samo veliko; krščansko-slovensko stranko; čez vso Slovenijo potegnili eno veliko streho po geslu: »Bog živi vse Slovene — pod streho hiše ene!« Hvala Bogu, vzklikamo zopet, stokrat, tisočkrat hvala Bogu! Naši vzori se vedno bolj vresničujejo . . . Kdor ljubi svoj rod in sveto Cerkev katoliško, mora tega iz dna duše vesel biti! Vsa Slovenija en sam močan, iin sicer katoliški, tabor . . . Naši poslanci, naši politiki so nam naredili to- »zedinjeno katoliško Slovenijo«. — iMi vsi pa skrbimo, da bo imela ta nova krasna stavba tudi trdno, zanesljivo podlago — v g 1 ob o k i vernosti in lepem krščanskem življenju našega ljudstva! Ker vsa katoliška politika brez življenja katoliškega je hiša, ki visi v izraku. Zidajmo, zidajmo, podzidujmo in utr-liujmo ta temelj, da se bo moglo na njem mogočno. poslopje dvigati v višavo! Pozdravljena — solnčna Goriška! Na prijateljevem grobu. Nič pokoja ti ne jemlje, mirno spavaš pod zemljo. Vendar na površju zemlje zate mi solzi oko. V tihem grobu zdaj počiva tvoje blago srce naj; duša večni mir uživa, vlast ji bodi sveti raj! Brzih si želim peroti, k tebi zletel bi navzgor, kjer odseva ti nasproti rajske sreče zlati zor. Zemska slast mi je grenkoba, pust in prazen širni svet. Draga mi ie senca groba, drag pomladi rajske cvet. Ko s teboj v kraljestvu smrti enkrat tudi jaz bom gnil, duh vesel bo v rajskem vrti cvetje sreče v vence vil. Torej le skoz groba vrata morem priti za teboj, kjer cvetoča rajska trata delež moj bojcak&r tvoj. Fr. Gervazi,!. Ob grobu prijatelja Ivana Lavrenčiča, bivšega deželnega poslanca In posestnika v Vrhpolju. Tedaj, prijatelj, si prestal. Slovo življenju, meni dal, In legel v hladno to ležišče; Oko zaman drugod te išče ... Predrag si nam prijatelj bil, A temni grob te nam je skril. Preplul življenja si morje, Zapustil zemeljsko gorje... Doveslal si, dosegel breg, Ti, ki za dom, za sveto geslo, Nevstrašeno si se boril. Ko jima ljut je val pretil, Si zdaj za vek odložil veslo.— Za vek si ločil se od nas ? Oj ne, oj ne! le kratek čas... I meni kmalu mine svet, Takrat te, dragi, vidim spet. Tam snideva se nad zvezdami. Kjer je ljubezni večne vir, Tam kjer je sreča, radost, mir, Pozdravim te, a ne s solzami.. 4 Moli zame! Komaj so me v grob zaprli, pa si name pozabila! Te li nisem zaprosila, ko sva zadnjikrat se zrli: Moli zame, moj otrok ? Cvetja si na grob nastlala, z venci križ si ves ovila. Nisem te za to prosila. — Da bi duši pomagala: Moli zame, moj otrok ! Kje je zdaj ljubezen nežna, ki si zame jo gojila? Kaj sem neki zakrivila, da mi nisi več hvaležna? Moli zame, moj otrok! Vsako jutro v nadi plakam, da bo danes ura tista, ko bo moja duša čista, — pa je ni, zastonj jo čakam. Moli zame, mo jotrok! V tihem grobu mirno spavam duša moia pa se čisti. Kaj so meni cvetni listi zdaj, ko v ognju obupavam? Moli zame, moj otrok I Danes, danes, se usmili svoje matere trpeče, sliši klice koprneče, tam poklekni na gomili, moli zame, moj otrok! Radoslav Silvester. Moli, da ne bom ostala tukaj v tužni, temni ječi! Kadar bom v nebeški sreči, blagoslov ti bom poslala. Moli zame, moj otrok! S. Elizabeta. © © Presvcto Rešnje Telo. C®3 Petdesetletnica bratovščine pres. Rešnjega Telesa za ljubljansko škofijo. (Dalje.) Znameniti dogodki. Vse delovanje bra- bratovščina zapisati nekatere znamenite do-tovščine je bilo mirno, tiho, brez vsakega godke v svojo zgodovino, hrupa, skoraj vedno enako. Vendar pa more 1. Talk važen dogodek je bil leta 1898, ,ko se je obhajala petdesetletnica, kar sploh obstoji bratovščina za večno češčenje in opravo ubožnih cerkva. Leta 1848 se je na praznik sv. Rešnjega Telesa prvikrat v mestu Bruselj razposlala mašna obleka ubcž-nim cerkvam. Razširila se je ta lepa šega kmalu po vsem katoliškem svetu. Da bi se petdesetletnica tem lepše praznovala, so sv. oče Leon XIII. dovolili, da more predsednik bratovščine ali kak drug duhovnik, ki ga škof določi, dati vernikom papežev blagoslov. združen s popolnim odpustkom v onih cerkvah, kjer je ustanovljena ali kjer vsak mesec skupaj molijo eno uro pred svetim Rešnjim Telesom, proti temu, da imajo v re-čenih cerkvah tridnevnico v zahvalo za prejete milosti. V Ljubljani se je ta slovesnost praznovala v nunski cerkvi dne 6., 7. in 8. decembra. Vse tri dni je bilo od šestih zjutraj pa do šestih zvečer izpostavljeno sv. Rešnje Telo. Tri ure so častivci vsak dan glasno molili. Ob desetih je bila vse tri dni slovesna sveta maša. Slovesnost so zlasti povzdignili govori v čast presvetemu Zakramentu. Prvi dan so presvetli knez in škof z apostolsko gorečimi besedami pokazali na sveto Rešnje Telo, ki je središče naše vere, našega upanja in naše ljubezni. Drugi govor je imel cerkveni vodja in spovednik pri ur-šulinkah preč. g. V. Eržen. Proslavljal -je sv. Rešnje Teio je jedro vseh božjih čudežev. Sklepni govor je imel generalni vikar in vodja ljubljanske bratovščine o molitvi pred sv. Rešnjim Telesom. Po govoru so sprejeli navzoči častivci presv. Rešnjega Telesa, ki so do zadnjega kotička napolnili prostorno cerkev, popolni odpustek, ki ga je vodja bratovščine podelil s svetim križem. — Lepo se je praznovala ta petdesetletnica, zlasti veselje bil pogled, ko so moški glasno, da je odmevalo po cerkvi, molili presveto Rešnje Telo. 2. Leta 1888 praznovali so slavni sveti oče Leon XIII. svoj jubilej. Povodom te slav-nosti se je priredila razstava cerkvenih oblačil, katera so se sv. očetu darovala iz vseh delov sveta. Velikanska je bila ta razstava, katero je poročevalec tega videl na svoje oči. Tudi naša bratovščina je poslala 50 plaščekov za ciborij iz belega svilnatega damasta z zlatom broširanega in obrobljene z zlatimi čipkami sv. očetu v dar na vatikansko razstavo, da je pokazala s tem skromnim darom svojo ljubezen in vdanost sv. očetu. 3. Leta 1899 je kardinal Vanutelli razposlal vsem bratovščinam sv. Rešnjega Telesa povabilo, naj pošljejo ob koncu stoletja kako svetoletno darilo sv. očetu, da bodo ta darila razdelili revnim cerkvam. Od vseh bratovščin sv. Rešnjega Telesa so prišla darila glavni bratovščini rimski. Krasna in veličastna je bila ta razstava iz vseh delov sveta; koliko je bilo tu dragocenih posod, koliko najbogatejših pa ramen tov, koliko najfinejšega perila! Veselilo je sv. očeta toliko darov in zahvalili so se vsem darovalcem. Tudi naša bratovščina je poslala skromen dar, namreč en bel, en rdeč, en vijolčen maš-ini plašč in eno lepo albo. Tudi naše darilo je /bilo razstavljeno, tudi naši bratovščini iti vsakemu članu posebej velja apostolski blagoslov in apostolska zahvala, katero smo prejeli od kardinala Vanutellija, katera slove: »Svetj oče papež Leon XIII. so danes, prejemši darove, katere jim je donesla nad-bratovščina vednega češenja in za podporo ubožnim cerkvam na pragu dvajsetega stoletja kot častna darila za božjega Zveličarja milostno podelili bratovščini v Ljubljani, katera je tem darilom prispevala, svoj apostolski blagoslov.« 4. Pri slavnost; Pija IX. in Leona XIII. je bilo poklonjeno od vseg sveta mnogo darov. Na enak način se je praznoval jubilej sedanjega sv. očeta Pija X. dne 18. septembra 1908. V to svrho se je v Ljubljani ustanovil odbor, ki je razposlal na katoličane ljubljanske škofije prošnjo za denarne prispevke za nakup zlasti cerkvenega perila, da bi razveselili srce sv. očeta. Darove je sprejemala grofinja Marijana Auersperg, prednica ženskega odbora bratovščine sv. Rešnjega Telesa. Nepričakovan uspeh so imele zbirke za jubilejno darilo sv. očetu. Plemenite gospe, gospice, samostani in posamični verniki so si postavili stalen spomenik ljubezni do sve- tega očeta in prave krščanske požrtvovalnosti. Poslalo se je v Rim silno mnogo, več zabojev, cerkvenega perila: alb, humeralov, korporalov, purifikatorjev, koretljev in 15 lepih kelihov. Vse to je bilo razstavljeno naj-■preje v Ljubljani v »Unionu«, potem se je poslalo v Rim na razstavo. Veliko veselje je ta udanost in ljubezen napravila sv. očetu; sami osebno so si razstavo ogledali in pohvalili vse darovalce, se zahvalili in rekli: »In jaz prosim Jezusa, naj vam najbogatejše ipovrne, kar ste storili za njegovo čast, kajti •v moji osebi ste počastili Jezusa samega, tistega Jezusa, ki je iz neizmerne ljubezni do grešnih stvari prišel, ker je storil največji čudež svoje ljubezni, kajti ni bil zadovoljen, da je svojo kri in svoje življenje za nas daroval, marveč hotel je pri nas ostati do konca časov in bivati v naših revnih cerkvah, mnogokrat tako zapuščen, in kar je še ža-lostnejše, tako nepoznan, zaničevan in žaljen iz božjimi ropi. Vi pa ste pripomogli, da se Jezus časti na svet 'način.« Že te besede kažejo, kako je bilo ganjeno srce sv. očeta, ko so videli toliko darov; -toda še lepše so pokazali svojo zadovoljnost. Pisali so lastnoročno pismo, v katerem se zahvalijo rimski nadbratovščini presv. Reš-njega Tesela in vsem pridruženim bratovščinam. To pismo z dne 21. decembra 1908 se glasi: Ker so se rimska nadbratovščina za vedno češčenje presvetega Zakramenta in za podporo revnim cerkvam in vse druge pridružene bratovščine vredne storile, da jih od Svoje strani s posebno pozornostjo odlikujemo ne le zaradi njene gorečnosti v spol-/novanju svojega poklica, marveč tudi radi tega ker so na tako pobožen način prazno*-.vale jubilej našega mašništva in so v tako velikem številu darovale lepe cerkvene oprave, podelimo vsem tem bratovščinam apostolski blagoslov iz celega srca in prosimo za nje varstva nebeškega. Na novo potrdimo vse odpustke in predpravice, katere so jim jiaši predniki podelili. Izražamo iskreno željo, da se s pomočjo škofijstev število teh bratovščin pomnoži in da vsi udje bratovščine, ki so v pobožnosti do vzvišenega Za- kramenta Ljubezni združeni med seboj v sveti edinosti in z namestnikom Kristusovem in tako kažejo katoliško edinost — da ,vsi ti rastejo v žaru gorečnosti i'n da ostanejo tesno združeni z nadbratovščino1. Vatikan, 21. decembra 1908. P i j X., papež. Dne 23. novembra pa je njegova emi-inenca kardinal Vincenc Vanutelli po naročilu sv. očeta podpisanemu vodju izraz:! svo:'o zahvalo in vodstvu je bila doposlana reprodukcija navedenega lastnoročno pisanega pisma sv. očeta. To pismo sv. očeta bo ostal bratovščini kot drag spomenik, ki vodstvo bratovščine pa tudi vse vernike opominja in bodri k vztrajnosti in vedno večji gorečnosti za službo presvetega Zakramenta. 5. Pogosto sveto obhajilo je želja svetega očeta, katero željo ob raznih prilikah ponavljajo. Tudi ta želja je našla med družbeniki vesel odmev in mnogi ustrezajo tej želji, in sicer v veliko dušno korist, kajti prav ta Zakrament v sedanjih razburkanih časih daje duši moč ustavljati se zapeljivosti 2* □Jp □gD C=32C=1' © Cerkveni razgled. c®n ® stva na svojih posestvih. Smrt mu je ugrabila ženo in dva sinova, zato se ie pred tremi leti odločil, da postane duhovnik, in zdaj je srečno dospel do tega cilja. 709-letnica obstoja. Po samostanih frančiškanskega reda so praznovali v dneh od 28. septembra do 4. oktobra na slovesen način sedem-stoletnico, odkar je bil red ustanovljen. Na Dunaju so objavili posebno spomenico o ustanovitvi, o razširjanju in o delovanju tega znamenitega reda. ki šteje že 45 svetnikov, 90 blaženih, iz katerega je izšlo pet papežev, 80 kardinalov, 30 patriarhov in 2 00 škofov. Zapisnik redovnih mučencev je dosegel že število 500. Samo ob francoski revoluciji je bilo umorjenih 130 frančiškanov. V novemberskem konzistoriju bodo sv. oče Pij X. podelili nekaterim cerkvenim prelatom kardinalsko čast. Zadnji konzistorij je bil pred dvema leti, od takrat je umrlo devet kardinalov, tako, da jih je zdaj samo 53, namesto 70. Gotovo je, da bo prejel kardinalski klobuk msgr. Bisleti, hišni prelat sv. očeta. Čudež ejv. Januarija so zopet letos 19. septembra slovesno praznovali v Napolju. Ko je sicer strjena kri sv. muČenca postala tekoča, se je pričelo streljanje na ladjah, ki so bile takrat zasidrane v pristanišču; enako je pozdravilo čudež tudi vojaštvo s streli iz trdnjave. Znamenje za strele je dal mornariški častnik, stoječ na strehi stolne cerkve. Poljaki v sv. deželi. Meseca avgusta je bilo 448 božjepotnikov iz Poljske v Palestini. Med njimi je bilo 68 duhovnikov in škof Fischer. Romanje sta vodila dva patra frančiškana. Poljskim romarjem se je bil pridružil tudi Slovenec pater Benigen, misijonar v Egiptu. Poslednji gospod je nekako pot pripravljal za slovensko romanje, ki si ima izvršiti meseca septembra prihodnjega leta. Upati je, da bo moč izvesti zaželjen načrt, kajti popotovanje v Jeruzalem danes ni več tako naporno, kakor je bilo nekdaj. Romarji spravili zvonove v zvonik. V Jeruzalemu ie pred leti kupil nemški cesar Viljem na gori Sion nekaj sveta od turške vlade za 80 tisoč frankov ter ga je podaril nemškim katoličanom;'nemško društvo za sv. deželo je sezidalo na tem mestu lepo cerkev in samostan ter poklicalo tja Beuronske benediktince, ki so samostan in cerkev lepo uredili. Le zvonov je še manjkalo. Tudi te ie preskrbelo nemško društvo. Iz Nemčije so poslali štiri zvonove, a turški der-viši so izposlovali pri svoji vladi, da se je obe- šanje in zvonenje prepovedalo. Zadnjič enkrat so nemški popotniki, ki so bili na izletu v sredozemskem morju, došli tudi v Jeruzalem. Med njimi je bil tudi arhitekt Sandel, ki je brez vednosti patrov s pomočio romarske družbe zvečer dal obesiti zvonove v prostorni stolp. Po vsem mestu se je govorilo o premetenosti potnikov. Pritožbe so šle na turško vlado, ki se je pa slednjič pomirila in molče priznala, kar se je na tihem izvršilo,Nemci pa so peli zahvalno pesem. Redka avdienca! Pri sv. očetu Piju X. je bil nedavno sprejet 68-letni starček, ki je na vo-zičku-naslonjaču pripeljal svoio hromo ženico iz Modene v 17. dneh v Rim. Pot ie dolga čez 400 kilometrov. V Vatikanu so ženo z vozičkom po dvigalu spravili kvišku in mož jo je smel peljati k sv. očetu. Vožnjo nazaj po železnici so oskrbeli sv. oče. Visoka čiastnika — ministranta pri sv. maši. V Dunajskem Novem mestu so imeli na vojaški akademiji (šola za vzgojo častnikov) izredno slovesnost, ki so jo priredili tisti častniki, ki so se ondi šolali pred 30. leti. Tridesetletnico so praznovali tudi s tem, da so imeli skupno sv. mašo, pri kateri so bili navzoči ne-le slavljenci. temveč tudi drugo mestno vojaštvo, vsi sedanji gojenci in profesorji. Sv. mašo je daroval duhovni voditelj dr. Miiller; kot strežnika pri maši sta se pa postavljala c. kr. generalni major vitez pl. Ger-stenberger in c. kr. oberstlaitnant pl. Šmarda. Oba sta bila v najlepši vojaški uniformi, odičena z raznimi redovi. Ta lepi zgled pač zasluži, da ga izve širša javnost. Cerkvena kazen. Ker so v italijanskem mestu Adria proti škofu Boggianiju uprizorili demonstracije, pri katerih je bil škof ranjen s kamenjem, so sv. oče napovedali mestu »interdikt«, t. j. prepoved, vsled katere ne smeio duhovniki za nekoliko časa izvrševati cerkvenih opravil. (Dovoljeno je samo krstiti in podeliti sv. poslednje olje.) Štiri romanja v sveto deželo. V bodočem letu so napovedana štiri romanja iz Avstrije v sveto deželo. Zgornji Avstrijci bodo romali pod vodstvom linškega škofa in bodo v Jeruzalemu od 14. do 23. aprila; Ogri od 9. do 18. maja; Mo-ravani od 16. do 25. avgusta, in Slovenci od 7. do 16. septembra. Kaznovani učiteljski vojaki. Ko je bil zadnji katoliški shod v Kraljevem Gradcu, so vprizo-rili svobodomiselci protishod. V mestu je bilo takrat tudi 47 učiteljev na orožnih vajah, ki so poslali svobodomiselnim zborovalcem pismeni po- zdrav. Vojaško poveljništvo je zato zvedelo, pa je kaznovalo dva učitelja, ki sta povzročila pozdrav in druge pregovorila, da so se podpisali, z dvadnevnim zaporom; vsi drugi pa so dobili ta-kozvani sobni zapor. — Vsa češka javnost se zdaj čudi, da se še dobe na božjem svetu ljudje, ki si upajo kaznovati brezbožne in svobodomiselne učitelje. Francija je res čudna dežela. Venomer ču-jemo, kako si prostozidarji izmišljujejo vsakoiake postave, da bi zatrli katoličane in izruvali zadnje pojave verskega življenja. Po drugi strani je pa vendar ljudstvo globoko verno. Tako n. pr. se je zbralo zadnjič v Parizu o priliki tridnev-nice na čast blaženi Ivani d'Arc pri sklepni slovesnosti v baziliki Notre-Dame okrog 30 tisoč vernikov raznih stanov. Vse je bilo prenapolnjeno, na tisoče ljudstva je bilo še pred cerkvijo. Čudno je le, da katoličani tako mirno prenašajo tiranstvo sedaj vladajočega framasonstva, ki hoče z brezbožnimi postavami izpremeniti katoliško Francijo v pogansko državo! Patroni avtomobilistov in aviatikov. Vsakdo ve, da imajo razni stanovi svoje patrone ali va-rihe in priprošnjike pri Bogu. Ko so pred desetimi leti prišli v modo avtomobili, (vozovi brez vprege, samogibi), so iskali in tudi našli patrona avtomibiliste in sicer sv. Krištofora. V starih časih so klicali sv. Krištofa na pomoč zoper nenadno smrt. Takrat je med ljudmi veljalo mnenje, da se ni bati tisti dan nesreč ali neprevidene smrti, kdor je kjerkoli že videi sliko tega svetnika. Zato pa so ljudje skrbeli, da je na vsaki cerkvi bil naslikan sv. Krištof in sicer v velikanski podobi, da ga je vsakdo, kdor je kie v bližini mimo hodil, lahko videl. Ce so torej sv. Krištofora avto-mobilisti izbrali za svojega patrona, je čisto naravno in soglaša popolnoma z zgodovinskim dejstvom. Na Italijanskem je vsled tega nastala moda, da imajo podobo sv. Krištofa vtisnjeno na svojih avtomobilih. Najnovejši šport (razvedrilno podjetje): zrakoplovstvo pa dolgo ni imelo nobenega patrona. Toda ni dolgo trpelo, pa so tudi aviatiki (zrakoplovci) bili preskrbljeni. Izvolili so si proroka Elija, ki ga je Bog v nebesa vzel v viharju na ognjenem vozu z ognjenimi kolesi. Sedanji zrakoplovci nimajo vpreženih v svoje velikanske vozove ognjenih konj, pač pa motorje za sto konjskih sil. Po domovini. V zavodu sv. Stanislava v Št. Vidu so bili imenovani čč. gg.: dr. J. Gnidovec, gimnazijski ravnatelj, hkrati za rektorja v zavodu; Al. Mar-kež za gospodarja; J. Kržišnik za pravega profesorja, Fr. Rebol za namestnega profesorja; č. g. dr. I. Zore je odšel v Palestino nadaljevat bogoslovno vedo; č. g. A. Bukovič, prefekt, je stopil v jezuitski red. Kongregacija sv. reda je določila, da se obhaja praznik Marijinega oznanjenja, ki pade prihodnje leto na veliki petek, v ponedeljek po beli nedelji. Pomenljiv dan je bil 17. oktober, ko se je v Ljubljani ustanovila vseslovenska ljudska stranka. Od vseh vetrov so prišli zavedni katoliško-narodni Slovenci, da so pozdravili in potrdili novo organizacijo celokupnega slovenskega naroda na krščanski, narodni in ljudski podlagi. Bog daj, da bi mogli v tei veliki organizaciji združeni Slovenci tem krepkeje braniti vero in jezik slovenski proti notranjim in vnanjim sovražnikom Še za nasprotnike nekaj! Za premišljevanje takim, ki so tudi katoličani, pa podpirajo nasprotnike sv. Cerkve, ponudimo sledeče vrstice, povzete iz izvrstnega mladeniškega lista »Mladost«: »Med sovražnike sv. Cerkve štejemo tudi može, ki deloma izpolnjujejo svoje verske dolžnosti, pa se družijo z ljudmi, ki dvomijo, da jim more kdo izmed gospodov duhovnikov grehe odpustiti. — Žene, ki pristopajo s svojimi hčerkami k sv. obhajilu, k mizi Gospodovi, pa hodijo na shode svobodomiselcev, kjer se grde sv. Zakramenti. — M a t e r e , ki molijo vsak dan k Bogu za srečo svojih otrok, pa jih srečujemo na shodih, kjer se oznanja boj proti sv. Cerkvi, pa v to družbo privedejo še celo svoje nedolžne otroke. — Dekleta, ki se pomude vsaki dan pred šolo pred Najsvetejšim v cerkvi, pa se pode in drve, kot bi šlo za stavo — v demonstracijskem sprevodu proti katoliškim in cerkvenim napravam in organizacijam. — Starše, ki bi bili hudi, ako bi jim kdo očital nevernost, pa puste, da pohajajo njihovi otroci v organizacije, kjer se trdi, da noben izobražen človek ne more biti danes katoličan . . . Kako imenujemo taka početja? Gnusno brezznačajnost, rojeno deloma od strasti, deloma od zaslepljenosti in nevednosti, ki prihaja od brezmejne ošabnosti. Ali je čuda, če rodi ta brezznačajnost še večjo brezznačajnost — ki je obenem grešna in pogubonosna!?« Duhovske Izpremdmbe v ljubljanski škofiji C. g. Val. Jakelj, župnik pri Sv. Križu nad Jesenicami je šel začasno v pokoj, da si utrdi zdrav- je; župnijo oskrbuje jeseniški kapelan č. g. K-Čuk; č. g. T. Potočnik, župnik na Brezovici je imenovan za knezoškofijskega duhovnega svetnika. — P r e m e š č e n i so čč. gg. kapelani: Janez Zavbi iz Žužemberka za župnega upravitelja v Ambrus, Karol Gnidovec iz Št. Vida pri Zati-čini v Žužemberk, na njegovo mesto je prišel Fr. Novak iz Stopič; č. g. dr. Anton Prešeren je nameščen v Borovnici, č. g. Fel. Funtek v Stopicali; č. g. And. Magajna, kapelan v Borovnici je postal župnik v Rakitni; č. g. A. Zore se je preselil iz Mirne peči v Motnik. Stalni pokoj je dovoljen č. g. Frančišku Gornik v Postojni. V pokoj je šel profesor dr. J. Marinko v Novem me; stu; nastanil se je v Preski. Č. g. J. Hartman, župnijski upravitelj v Planini pri Vipavi je dobil župnijo Blagovico. Župnija Gora pri Sodražici je podeljena č. g. Dom. Janež, župniku v Studenem. — Premeščena sta čč. gg. kapelana Leop. Černe iz Sodražice za administratorja v Babno polje in Fr. Pavšič iz Naklega v Sodražico. Šentjakobska župnija v Ljubljani je podeljena sedanjemu administratorju č. g. J. Barle. Prve slovenske šoMe sestre so odpotovale v Ameriko 21. septembra iz zavoda v Mariboru. Bog daj obilo sreče v novi slovenski domovini! Prednica ljubljanskega uršulinskega samostana je postala č. M. Kristina Pesdirz, voditeljica notranje uršulinske šole. Od Sv. Helene pri Dolgem. Naša župnija je bila letošnje leto tako srečna, da je imela v svoji sredini že dvakrat premilostnega gospoda kne-zoškofa. Prvič so tu delili sveto birmo, drugič so posvetili krasno cerkvico na podružnici sv. Agaje. Pripeljali so se k nam v soboto popoldne 25. septembra. Z velikim veseljem smo jih sprejeli. Šli so takoj v spovednico ter neutrudljivo spovedovali pozno v noč. Ob 9. uri se je začelo posvečenje ob navzočnosti 12 gospodov duhovnikov in obilnega ljudstva. Mlaii in venci okolu cerkvice so naznanjali, da se vrši nekai veličastnega. In sedaj imamo na našem pokopališču krasno in okusno predelano cerkvico. Za vse to se Imamo zahvaliti našemu rojaku, preč. g. Janezu Smrekarju. — V ravno tej omenjeni cerkvici pri sv. Agati so bili pred kratkim tatovi, kjer so vzeli kelih in pateno. A ne dolgo potem je našel nekdo po naključju blizu cerkve v grabnu kelih, patene pa ni bilo zraven. Čudno, da zločinec ni odnesel tudi keliha s seboi! Dosedaj še niso prišli uzmoviču na sled. Goriško. Nova maša. Dne 19. septembra je bil v Turinu na Italijanskem v mašnika posvečen Slovenec, naš domačin, č. g. Jožef M a 1 ič s Peči pri Rubiiah, ki se je šolal štiri leta na goriški gimnaziji, potem pa je bil sprejet v red Salezijancev v Turinu. Dne 27. septembra je v svoji rojstni vasi na Peči daroval prvo sv. mašo. — Č. g. Mihael Kragel, začasno vpokojen, je zopet kot župnik nastopil svojo službo, in sicer v Škrbini. — V goriški bogo-slovnici je imenovan kot profesor bibličnih zgodb stare zaveze č. g. dr. Josip Ličan namesto d r. T a r 1 a o ; za dogmatiko pa č. g. Alojzij F o g a r. Družba sv. Mohorja v Celovcu je vsled večjega dela v tiskarni in ker je izvršila vse knjigoveško delo v lastni, povečani in z novimi stroji opremljeni knjigoveznici, malo pozneje kakor lansko leto dogotovila letošnji književni dar za svoje člane. — Razpošiljanje knjig se prične prihodnji teden; najprej jih prejmo najod-daljenejši člani — v Ameriki, Afriki in Aziji — za njimi najbližji — Korošci — potem pa 1. člani v raznih krajih zunaj slovenske zemlje; 2. po-reška, krška in seniska škofija; dalmatinske in bosenske škofije; djakovska, zagrebška in ogrske škofije; sekovska in videmska; 3. ljubljanska, 4. goriška, 5. tržaško-koperska, 6. lavantin-ska škofija. Uredništvo je knjige že prejelo. So lepe. Odločno pa moramo grajati, da se na prvi strani in tudi na zadnji koledarja ponuia na prav sladak in vsiljiv način — šnops. Ali je družba sv. Mohorja za to poklicana, da bo šnopsarijo po Slovenskem razširjala, kakor bi je ne bilo že dosti?! Nemoralno je, iz nesreče drugih delati kapital! Nove knjige. Nagrobnice. Uredil Frančišek Marolt. Drugi varna«. Cena lično vez. K 2.40. V jako lični in premenjeni natis. Z dovoljenjem preč. kn. šk. or- obenem zelo prikladni žepni obliki so nekoliko dinarijata z dne 16. avgusta 1909, št. 3546. V premenjene oziroma pomnožene že vdrugič iz- Ljubljani 1909. Izdala in založila »Katoliška Buk- šle od g. Fr. Marolta urejene »Nagrobnice«. Zbir- ka obsega 24 slovenskih in 4 latinske nagrobne zbore, poleg že znanih lepih, v srce segajočih, a seveda že močno obrabljenih nagrobnic. (Blagor mu, Človek glei, Nad zvezdami, Jamica tiha, Usliši nas Gospod in še par drugih) dobimo v Maroltovi zbirki tudi veliko število novejših, deloma že v prvi izdaji se nahajajočih, deloma v tej zbirki ali sploh še nenatisnjenih krasnih nagrobnih spevov. Želeti je le, da pevska društva nekoliko časa prenehajo s starejšimi ter začno ob pogrebnih prilikah peti novejše nagrobnice. Kako tolažljivo bodo učinkovale n. pr.: Aljaževa »Pri mrtvaškem sprevodu«, Vilharjeva »Zalo-stinka«, Ferjančičeva »Pokojnemu v slovo«, Gerbičeva s posebnim krasnim Bilčevim besedilom pa tudi glasbeno ne zaostajajoča »Na grobu«, potem cela vrsta Foersterjevih, na dr. G. Pečjakova besedila zloženih, vsestransko vzornih, glasbeno-formalno dovršenih in globoko občutenih nagrobnic. Globoko bo učinkovala velli-častno se na pokopališču glaseča žalostinka na predvečer vernih duš — dragim ranjkim v spo- min — in bo naša srca napolnila s sočutiem do trpečih ranjkih ter jih vnemala do dolžne pobož-nosti. Stanko Premrl. Novi oltar Marijinega vnebovzetja v Cir-kovcah. Opisal dr. Avguštin Stegenšek. V Mariboru 1909. — 15 strani debela knjižica z 11 slikami. Oltar, delo Ivana Sojča, kakor je na podobi videti, ie res nenavadno umetno delo, ki hvali svojega mojstra, — lepa pridobitev na polju cerkvene umetnosti. Cirkovce so župnija na dravskem polju na Štajerskem blizu Pragar-skega. Pogrebni govor zglednemu kristjanu Antonu Puščenjaku, tržanu v Veržeju. Govoril prof. Fr. Kovačič.--Veržej je trg na murskem polju, nedaleč od Ljutomera. Iz govora ie videti, da je bil pokojni res vzor-kristjan, svet mož, biser med svetom, vreden, da se mu postavi tak spomenik v spodbudo in posnemo drugim. Ves dohodek od knjižice ie namenjen Marijanišču v Veržeju. Stane s poštnino vred 13 vin. Prijedor v Bosni. Bogu hvala, ker ste blagovolili naš dopis radi novega svetišča žalostne Matere Božje tukaj, urediti v vrli »Bogoljub«. Kapela — cerkvica — se pridno zida, do nedelje imena Marije bo do vrha dozidana. Ako bi nam bilo omogočeno, bi jo do nedelje 7 žalostne M. B. pokrili in v notranjščini toliko pripravili, da bi bila oni blagdan blagoslovljena in službi božji izročena. Toda nam sirotam je zmanjkalo vseh sredstev za tc; sreča, da smo toliko zamogli s stavbo uspeti. Ubogo verno kristjansko rimo-kat. ljudstvo je storilo z delom in denarjem skoraj čez zmožnosti. Pokriti in dovršiti ter bogoslužno napraviti ie pa nismo mogli brez milodarne pripomoči od drugod. O, kako manjka v tej jugoslovanski deželi še cerkva in kapel, v drugih deželah jih je pa mnogo in skoraj preveč ... Ko bi dano in mogoče bilo, bi jih vsaj desetino onih odveč prenesli v te za to prepotrebne kraje. Ako imate kaj milodarov v dobre namene, za cerkvene naprave, za kristjansko kat. stvar v raznovrstnih deželah, pa jih zamorete blagovoljno za kam vpredeliti, prosimo lepo, naklonite jih nam revam tukaj za novo svetišče križane Ljubezni in ljube žalostne Matere Božje. V sili, stiski in potrebi smo sedaj veliki, da to cerkveno stavbo pokrijemo, napravimo in bogoslužno dovršimo. 2e v nedeljo Brezmadežnega Srca, a tukaj tudi sedem sv. radosti Marije Device, se je ubogo verno ljudstvo popoldne zbralo na stavbišču hiše božje h križu in mali podobi žalostne Matere Kristusove ter je zadružno opravljalo molitve za pripomočke napravi tega svetišča, pa za vse, kateri so in bodo milodarno k temu pripomogli. Usmilite se nas, ker ne moremo za vse cerkveno potrebno sami si pomagati in oskrbeti. Če bi vtrpeli in blagosrčno hoteli kakovo milodarno pripomoč priposlati. prosimo na naslov: Rimo-katolički župni ured sv. Josipa u Pri-jedoru, Bosna. Kamnik. Lansko leto je neka oseba poslala za več kron poštnih znamk, da z njimi naroči svetinjice sv. Benedikta; ker se je pa naslov zgubil in se svetinjice niso mogle odposlati, se dotična oseba prosi, da naj se zopet oglasi pri P. Ananiji Vračko, vod. 111. reda v Kamniku. Mati božja in bosensko-hercegovski katoličani. Dobri bosansko - hercegovski katoličani v svoji živi veri časte zlasti prebl. Devico Marijo. Njej pripisujejo rešitev 415-letnega težkega turškega robstva. Ganljiv je prizor, ki ga J. pl. An-drejka v svoji knjigi »Slovenski fantje v Bosni in Hercegovini« (Druž. sv. Mohorja 1904, str. 90) omenja, kako so se verniki pred podobo Matere božje na vihrajoči zastavi 17. našega pešpolka vrgli na kolena in se ji s solznimi očmi zahvaljevali za rešitev. Vojake ie ganil ta srčni izraz hvaležnosti in pobožnega zaupanja v Marijo, da so se nehote odkrili. Kadarkoli so se bosansko-hercegovski verniki zoperstavili sovražnemu Turku, jih je vodil prapor s podobo one, ki je pomoč kristjanov. Kakor so prestali dolgotrajno skušnjo in ostali zvesti otroci sv. katoliške Cerkve, so tudi ohranili ljubezen do Preblažene, ki se jim je vkoreninila globoko v verna srca. Omeni jim Marijo, govori o njej, koj se obrne njihova pozornost nate, z vso pazljivostjo te bodo zvesto poslušali, ljubezen jim siie na obrazih kakor nedolžnemu detetu, ki mu mamica sklene ročici k pobožni molitvi ali pa mu pripoveduje o nebeškem detetu Jezusu, o angelu varilni, o Bogu Očetu in dobri Materi v nebesih. Kako zelo ljubijo nebeško Gospo, je dokaz njihov splošno običajni naslov: »Hvaljen Jezus in Marija!« V svoiih stiskah ali v nenadnih nesrečnih dogodljajih jim vzklika srce: »Jezus in Marija!« Marijo, ki jih je rešila krutosti mohamedan-skih gospodov, so vzeli za svojo pokroviteljico, ščitila jih bo in varovala pred krvoločnimi jastrebi pod svojim materinskim plaščem. Vsako leto se na praznik Marijinega vnebo-hoda zbere več tisoč vernikov Hercegovcev v Širokem bregu, da izkažejo vdanost do preblažene Device. Tu je njihova priljubljena božja pot, kjer z vsem sijaiem obhajajo praznik. Ne smemo pa misliti, da stoji tu v Širokem bregu morda kaka velika cerkev ali celo bazilika, kakoršne so slovenske romarske cerkve; do zadnjega časa so imeli tu le majhno kapelo v čast Matere božje, preostanek izza časa turškega gospodstva, spomin na nestrpnost, krutost in lakomnost mohamedansko. Sezidali so jo z dovoljenjem turške vlade, ki so ga morali uprav dragoceno plačati. Ako pomislimo, da je bilo to edino večje zavetišče Marijinih častivcev v Hercegovini, ki po svoji majhni obsežnosti ni zadoščala ne iz zdravstvenih ozirov, ne z ozirom na sedanji čas, ko ima vsaka vas po drugih deželah svojo lepo cerkev, sedaj, ko se Hercegovina ponaša kot pod-ložnica kulturne Avstrije, je razumno, da je prav, da so začeli tu frančiškani zidati novo cerkev — za katero pa žal ni sredstev, da bi se pokrili veliki stroški. Kar ie v Bosni in Hercegovini bogatejših ljudi, so ali Turki ali pa razkolni Srbi, od katerih čisto naravno ni mogoče pričakovati niti vinarja za katoliško cerkev. Katoličani so siromašni, ker jih je take napravila turška grabežljivost, in se najbrž ne bodo opomogli še desetletja in desetletja. Gradba hiše božje se je prenehala, ker je zmanjkalo denarja. Ije hrepenel tudi Frančišek Borgija samo za enim vzorom: biti kolikor mogoče podoben ponižnemu Zveličarju. Pred tega svetega moža je stopil torej Stanislav Kostka prvič 25. oktobra istega leta. Kakor vsi svetniki, tako je bil tudi sv. Frančišek Borgija čez vso mero strog proti samemu sebi, a poln dobrote in ljubezni do vsakega bližnjega. Ljubeznivo je objel Stanislava, čudeč se njegovim vstrajnim krepostim in bo-gaboječnosti in ga brez vsakih ovir sprejel v družbo Jezusovo. Ker je bil Stanislav od dolgega potovanja zelo truden, se je moral še nekaj dni odpočiti, preden je stopil v vrsto novincev. Potem so vpisali sv. Stanislava v sprejemno knjigo novincev in natanko zabeležili skromno premoženje, ki ga je prinesel seboj. Ta knjiga se nahaja še danes v rimskem arhivu družbe Jezusove — z lastnoročnim podpisom sv. Stanislava Kostka. V dneh, ki so bili odmenjeni Stanislavu za odpočitek, se je seznanil z 20-letnim laji-kom Štefanom Avgustom, ki se ga je v svojih poznejših spisih večkrat spominjal. Na dan sv. Simona, 28. oktobra, ko je obhajal general družbe svoj rojstveni dan, je bilo dovoljeno tudi Stanislavu pridružiti se drugim n» v'ncem, ki so bili že dalj časa v novicijatu. I5}JtTTS /S f* safafsi SFŽSHS Hii Pozor! Slovensko podjetje! Pozor! ms -—:-— smsKa ^H :: Slavnemu občinstvu se priporoča :: llH dae II. februarja 1909 na novo otvorjena Sm^SKBSP seeggHssa SJiŽSRBStSSF aiSaf^ffiEftj velika manufakturna trgovina Franc Soiivan sin > .J , SRSSKS šrbshš SHoSHB igggg ©tiSStfffi ŠHSSJte IggStfg mkšft&SR3©®skž fS 2HS 3H5 5 Največja in najstarejša tovarna lončenih pečij in raznih lončenih izdelkov Avansi flrelse Mnogokrat |S||kli^rii Mn-09°krat odlikovana. W ILJUlfiJ&llfl odlikovana. priporoča se stavnemu občinstvu in proč. duhovščini v naročila na sledilna ognjišča in peči preproste in najfinejše, izvršene v poljubnih barvah in vzorcih najbolj strokovnjaški, solidno in trpežno po najnižjih cenah. Župniščem, samostanom in šolam dovoljujem znaten popust. Ilusfrovani ceniki so na razpolago. Marijine kapljice. Pozor! Novo! Čitaj! 8693 10—1 Tc kapljice so Izvrstno delujoče sredstvo ter so doslej najboljše domaČe zdravilo, ki izborno pomaga v mnogih boleznih. Posebr.o so priporočljive pri vseh želodčnih in črevesnih boleznih, krču, bolezni na jetrih, zgagi, proti bljuvanju, glavobolu, prehlajenju itd. Krepe živce In telo in so tedaj neobhodno potrebne za vsako hišo. Na razpolago mnogo zahvalnih in pri-znalnih pisem in priporočajo jih mnogi zdravniki. Ukusa so dobrega in prijetnega in jih morejo zaužiti tudi otroci. Cena franko na vsako pošto ^ 12 steklenic (1 tucat) 5 K; manj nego 12 steklenic se ne pošilja. Pošlje se po poštnem povzetju ali Ce se pošlje denar naprej. Prosim, da se naroCuje le pri meni pod naslovom: Lekarna pri Sv. Trojici Dolnji Miholjac št. 200, Slavonija. Čudež industrije! Vsled velike kupčije dobavljam za smešno IZ /J.CA nizko ceno ie IV " vlvr krasno amerikansko zlato double švicarsko žepno uro ki se ne da ločiti od one iz pristnega 14 karat, zlata, s 36 urnim anti-magnetičnim kolesjem na sidro s sekundnim kazalnikom, 3 letnim jamstvom s fino pozlačeno verižico 1 kos K 4*60, 3 kosi K 12'90. Ravno ista v niklu ali Gloria-srebru, lepo graviran okrov s posrebreno verižico 1 kos 3'50, 2 kosa 6'50. Nikakriziko! Zamena dovoljena a'i denar nazaj. Pošilja po povze ju ali če se pošlje denar naprej. IIu tr. cenik zastonj in franko. E.Holzer, Krakov, Stradom 18/99. Bogata saloga 3263 šivalnih strojev S koles, pisalnih strojev pri Iv. J(K & sin Ljubljana, Dunajska cesta 17. (3 £3 Katol. Slovenci! Snujte povsodi Izobraževalna društva, kjer jih še nimate, in pristopajte jim vsi brez razlike stanu in spola. Čim tesneje se združimo, tem lažje bomo odbijali napade sovražnikovi V združenju je moč! C si_ii _ic 3r ir Prodajalna - - Katol. tiskovnega društva Ljubljana, Kopitarjeve al. priporoča vsakovrstne molitvenike, podobe, podobloe, različne nabožne predmete od navadne in do najfinejše izvršitve in po primeroma najnižjih cenah. □ □ a a Za jesenski in zimski nakup blaga najdete v trgovini Cene nizke. * H?^ % jfi A £ Postrem znano ??PH O K O I U 2562 v Ljubljani, Pogačarjev trg (Sadni trg) zelo veliko izber blaga zadnje novosti. H. Suffner, Ljubljana. Le prave švicarske ure so zanesljive, dobre in trpežne; kdor hoče imeti tako, naj ne išče dolgo, marveč naj se takoj obrne na najzanesljivejši izvor Švicarska industrija. Prave švicarske ure so najboljše. Svetovni izvoz. Morejo se dobiti v največji trgovini ur Zahtevajte brezplačno iti franko moj veliki ilustrovani cenik s 1000 slikami. Pri njem kupite naravnost od strokovnjaka in ne od kake vaške bazarske tvrdke. št. j. Nikelnasta cil.-rem. K 5'- ; enaka iz pravega srebra K T 80; z dvojnatim pokrovom K 9 75. St. 2. Prava srebrna cil.-rem. z lepim roža-stim kazalnikom, trpežno kol., K 9"—; enaka majhna za ženske K 9 50. Št. 3. Št. 4. Kovinasta, posrebr. Nikelnasta cil.-rem. tula z anker-rem. z dvoj- dvojnim pokrovom K9 50; natim pokrovom enaka iz pravega srebra K 7 50; iz pravega fino anker-kolesje, z raz srebra K 10 75. liinimi v zlato vloženim podobami, K 18 —. Lokomotiv-patent Roskopf-ura. K 4*5(1 Jamstv°3 ieta au ll T OU« denar nazaj. Do danes se je dobila za K 450 Ie prav navadna, po-nikijana ura s papirnatim kazalnikom. Z velikim naporom se je sedaj posrečilo narediti za K 4-50 uro, ki gre 36 ur, teče v kamnih, kaže natančno na minute, ima okrov iz Draveea niklja In se odpre. .Katoliška Bakvarna v Llubliani' ¥ečna molitev pred Jezusom v zakramentu ljubezni. Izdaja z velikim tiskom. Cena v trpežni vezavi z rdečo obrezo K 3'—, z zlato obrezo K 3*90. Ta izdaja je tiskana s tako velikimi črkami, kakor ta-le sestavek. Obsega vseh 30 ur pred sv. Rešnjim Telesom, masne in druge molitve in pa pasjon ali popis Kristusovega trpljenja. □□□□□□s^aai^aaaaa^ Voditelj v srečno večnost. Molitvenik. Cena v fini trpežni vezavi z rdečo obrezo K 140, z zlato obrezo K 180, z vatiranimi platnicami K 2—. — Ta molitvenik je zelo popoln in obsega na 247 straneh poleg vseh potrebnih — za razne prilike prirejenih molitev — tudi stvarno razlago najpotrebnejših resnic sv. vere. Kljub svoji mnogo-stranski krasni vsebini pa ima tako priročno žepno obliko, da ga lahko spraviš v vsak žep, ne da bi te količkaj oviral. oaarrcMaaaaaaoi^^ Bogu kar je božjega. Spisal Finžgar. Dobi se v raznih vezavah po sledečih cenah: K V—, 1'80, 2-20, 3—, 450, 4"60. — Ta molitvenik je zelo fino opremljen in ima tudi prav majhno pripravno obliko. Nemščina brez učitelja. Sestavil dr. Leopold Lenard. Cena K 1'20. — Kdor se hoče naučiti nemškega jezika brez učitelja, naj si omisli to knjigo. To je edino porabna knjiga, saj pravi pisatelj v predgovoru: „Vsakega jezika se je treba učiti in vsako učenje zahteva truda. Knjiga, ki ti obeta, da se boš kakšnega jezika naučil brez truda in v nekoliko urah ali dnevih, laže in te hoče samo goljufati. — Mi ne obetamo, da se boste iz te slovnice naučili nemškega jezika brez truda in pa že v nekoliko dnevih, pač pa, da se ga boste naučili s kolikor mogoče majhnim trudom iu v kolikor mogoče kratkem času, V molitev se priporočajo: Javne zadeve: Sv. oče ob 25-letnici škofovskega posvečenia. -— Praktično krščanstvo med katoličani. — Apostolstvo sv. Cirila in Metoda; spreobrnenje razkolnikov. — Katoliško gibanje med Hrvati. — Edinost avstrijskih katoličanov. — Boj zoper pijančevanje. — Rafaelova družba; skrb za izseljence. — Mladina po mestih. — Razširjanje sv. vere, misijoni. Zasebne zadeve: Neka Marijina družba, da bi spet dobila svojega dušnega pastirja. — Neka mlačna župnija. — Pokvarjen brat. — Vse že priporočene, pa še ne izpolnjene zadeve. Zahvale. Za razne od Boga prejete dobrote se zahvaljujejo: M. Šrol od Velike nedelje. — Vilma Josin iz Ljubljane. — Neka žena iz homške župnije rožnovenški Kraljici. ■— Fr. Friškovec iz Mengša. — Janez in M. Pirtovšek v Dovžah. — A. Ažman v Trstu za nepričakovano ozdravljenje hčerke na priprošnjo Brezmadežne. Darovi: Za »Dejanje sv. Detinstva«: C. g. Pavel Zaje, katehet v Škof ji Loki, 54 K; č. g. Ivan Vrhovnik, župnik trnovski v Ljubljani, 39 I< 14 v.; dve osebi 1 K 40 v.; neimenovan 2 K; župnijski urad Cerklje na Gorenjskem 12 K; č. g. Iv. 2avbi, kapelan v Žužemberku (druga zbirka), 10 K 4 v. Za bratovščino sv. Dizma (za duše v vicah): Č. g. Iv. Zavbi, kapelan v Žužemberku, 148 K 86 v.; župnijski urad Cerklje na Gorenjskem 15 K- Za misijone: Iz Smlednika 25 K; iz Istrije 12 K- Za afrikanske misijone: G. M. Vraber, Žalec, 10 K. Za stradajoče v Afriki: iz Skočidola 9 K. Za cerkev sv. Jožefa: Jožefa Kerpan 5 K; iz Srednje vasi v Bohinju 20 K 20 v. Za slovensko kapelo v Gradcu: Dekliška Marijina družba v Srednji vasi 8 K. Za kapelo milosrdnic v Mostam: 1 K-Za kruh sv. Antona: I. Kotnik 1 K 50 v. Za bolgarske misijone. Za vsakdanji kruh sv. Antona: Katarina Koprivec 20 K- — Za uboge bolgarske šolarčke: neimenovana po g. super. Val. Erženu 20 K; Hel. Ujec 10 K; veleč. gosp. Stanko Premeri 3 K; po dr. F. Grivcu 10 K; g. Fr. Krošelj 10 K; I. Vršič v Kicarju 20 K; župnik Fr. Kepec 6 K; župnik M. Saje 5 K; G. Go-milšak v Gradcu 5 K- Za misijon P. Turka: župnik B. Bartol 20K; župnik M. Saie 5 K; Andr. Jan iz Viševnice 10 K- Za gobove: Iz Smlednika 25 K; iz Zagorja ob Savi 50 K. Za Klaverjevo družbo: Helena Klemenčič 5 K; Andr. Jan 10 K- Za »neko« cerkev: I. Slokar 2 K; župnik Fr. Kepec 6 K; K Turšič 2 K; z Jeseirc 4 K. Za najpotrebnejši misijon: Iz Cirknice 5 K; župnik Kepec 4 K Društvo sv. Marte ima shod v nedeljo 31. oktobra. Listnica uredništva. Več porabnega blaga je došlo zadnji čas, ki pa ni moglo priti na vrsto. Vse ob svojem času, kakor hitro bo mogoče. G g. skladateljem, ki so poslali uglasbene pesmi: »Bogoljub« redno in navadno ne more prinašati not, za to ima premalo prostora in tudi ni za to poklican. Le ob izrednih prilikah kako izredno pesem. Ce želite, da se vam do-poslane pesmi pošljejo nazaj, prosimo, pišite ponje. Hvala sicer za dobro voljo, — a brez zamere, ni mogoče! Dobro! , Poceni! •o o> Nikel. remont, ura K 2 50 Amer. Roskopf ura „ 3'— Švic. Roskopf ura „ H — z dvoj. pokrovom „ 6'— prist. srebr., c. kr. puncirana ... „ 7'— Izvir. Ornega ure „ 18 — Sten. ure, 70 cm vis. „ 7 — Z budilko in bitno opremo .... „ 10'— Stenske ure z godbo bud. in bitno opr. Švarcvaldska ura s kukavico ..... Budilka, nik., 19 cm. visoka...... Budilka s stolp.zvon. 3letno jamstvo. Zamena ali denar na?aj. Razpošilja po povzetju. 14 — 5 — 5-— Max Bohnel Dunaj IV, Margaretenstrasse 27/86. Urar, sodnigtko zapriseženi cenilec. — Ustanovljeno 1840 Zaht;vajte moj veliki cenik s 5000 slikami, ki se pošlje vsakomur zastonj in f anko ne da bi se sililo kupiti. Domača tvrdka! Domača tvrdka I 2793 (Andr. Rovškov naslednik.) Ivan Pengov podobarski in pozlatarski atelje Ljubljana, Kolodvorske ulice štev. 20 se priporoča preč. duhovščini in cerkvenim pred stojništvom v naročila za izvrševanje strogo umetniško v raznih slogih izvršenih oltarjev, kipov in svetniških soh Iz marmorja, cementa, gipsa ali lesa Itd. ■■ Priznano umetniško dovršena dela! = V Priznalna pisma so vedno na razpolago! Samostojnega sprejmo šolske sestre v Trstu, Via Pasquale Besenghi 14. Naročajte j 2813 »Bogoljuba". J Brzojov! Cenjeni bralci tega lista se opozarjajo na posebno priložnostno prodajo pri spodaj zaznamovani tvrdki, ki ima zajamčeno pristno dobro blago od konkurzne m; se, zatorej tako poceni. Lepe čipk. zastore 100 cm široke prej 90 v, sedaj 45 v., še boljše prej K 1"40, sedaj 65 v. Zastore iz blaga bordo ali zelene dvo-krilne prej K 3 80. sedaj K 2'70. Dobre preproge prej 90 v., sedaj 60 v., še boljše prej K 1*40, sedaj _ 95 v. Dobro tirolsko platno prej tO v., sedaj 45 v. Močno kmečko platno prej 80 v., sedaj 60 v. Močne tjuhe cela širina preje K l-40, sedaj 98 v., še boljše prej K 180, sedaj K 1'30. Dobre srajce iz oksforda prej 60 v., sedaj 45 v., še boljše prej 90 v,, sedaj 60 v. Flanel. post. odeje prej K 3 80, sedaj K 2'70. Odeje rdeče ali barvaste podložene iz dobre volne prej K 6 50, sedaj K 4 50, zelo velike prej K 8-—, sedaj K 5'50. Zgotovljene rjuhe brez šiva prej prej K 2-90, sedaj K 190, zelo težke prej K 3 60, sedaj K 2 60. Lepo rumb. platno preje 85 v., sedaj 55 v. Krasno modr. blago z židasto svetlobo prej 80 v., sedaj 50 v. Dobro tkano blago navad. šir. prej 6 v., sedaj 44 v., cela širina prej K 1'30, sedaj 90 v. Lepo rožaste preproge za omare Iz dobrega po-vošč platna 115 —[-70 prej K 2 90, sedaj K 1'70. Krasne garniture za neveste, 2 postelj., 1 namizni prt bordo in zel. prej K 13- , sedaj K 9 —. Modre plat. predp. prej 90 v., sedaj 65 v. Velike torbe za nakupovanje - ročajem prej K 1 70, sedaj K 1'—. Zgotovljene zglavnike s čistim perjem, dobro napolnjene prej K 7-—, sedaj K 4'—. Iste pernice prej K 18-—, sedaj K 12 —. Lepe bele žepne robce z barv. at). robom »/, ducata preje K 170, sedaj K J*—. Tel. hlačke za otroke s kož. podi. 1 velik. 50 v.. z zvišanjem 10 v. Krasne zimske oblekce 1 vel. K 1'30, z zvišanjem 10 v. Štaj. hlačke iz usnja sedaj K 2'70. Fino vijol. milo vseh dišav sedaj '/« duc. 72 v. Barvaste perilne flanele prej 75 v., sedaj 45 v. Težko tirol. platno 160 cm široko prej K 2 20, sedaj K 1'50. Velike klopčiče zimske volne prej 69 v., sedaj 40 v. Velike klopčiče dobre volne preje 90 v, sedaj 68 v. Jaufhaus zur Sudbahn" Gradec, Hnnenstrasse 68134. Navzlic teh čudovito nizkih cen dobi vsak kupec, ki kupi za več kot 10 kron, lepo praktično darilo. Pošiljatve nad 20 kron 1 se pošiljajo stroškov proste. Nepovoljno se brez napake zamenja. Prosi se za natančen in razločen naslov. 2651