Marija Mihevc Gimnazija Viè, Ljubljana LIKOVNE SPODBUDE SLOVENSKIH LIKOVNIH UMETNIKOV V GLASBENO VZGOJNO-IZOBRAEVALNEM PROCESU (povzetek doktorske disertacije) Doktorska disertacija osvetljuje številne povezave, ki vznikajo na podroèju glasbene in likovne umetnosti in se lahko, kot povsem konkretne medpredmetne povezave, manifestirajo pri glasbenem vzgojno-izobraevalnem procesu, konkretno pri pouku glasbe v gimnaziji. Na podroèju likovne umetnosti so v ospredje postavljena dela slovenskih slikark in slikarjev, ki se na glasbo navezujejo tako ikonografsko kakor tudi stilno, oblikovno, idejno, portretno ipd. Na temelju raziskovanja ugotavljam, da je bilo v Sloveniji v preteklosti zaznati precejšnjo navezanost slikarjev na glasbeno podroèje. V obdobju od leta 1908 dalje, ki ga obravnavam, je opazna kontinuiteta povezanosti slikarstva in glasbene ustvarjalnosti, tako s strani slikarjev, ki v tem prednjaèijo, kakor tudi skladateljev. Poglobljena kvantitativna analiza je pokazala, da uèbeniška gradiva, namenjena glasbenemu pouku v gimnaziji, ne odsevajo tega stanja, saj se njihova grafièna podoba raje nasloni na fotografsko gradivo (boljše povezave so v uèbenikih za glasbo, ki so namenjeni osnovnim šolam). Glavni del je namenjen obravnavi likovnih spodbud slovenskih likovnih umetnikov v glasbenem vzgojno-izobraevalnem procesu, pri èemer sem se omejila predvsem na podroèje gimnazije. Tako sem sistematièno prikazala uporabo umetniških del; med njimi so predvsem slike kot vizualni pripomoèki z umetniško vrednostjo pri razliènih tematskih sklopih pouka glasbe. Ta dodana vrednost prispeva h kvalitetnemu in medpredmetnemu podajanju snovi, k veèji integraciji uènih vsebin, kar je v luèi kurikularne prenove zelo zaeleno, uèitelji pa s tem v pedagoški proces vpeljujejo tudi interdisciplinarnost. Uèitelj glasbe v gimnaziji pri svojem snovanju celoletnega dela posamezne tematske sklope izbira po lastni presoji, v disertaciji pa so obravnavani zgolj tisti, ki z vizualnimi spodbudami omogoèajo konkretno medpredmetno navezovanje na likovno umetnost. Kot svojevrstna vizualizacija ob hkratnem poslušanju glasbe lahko deluje e sama notna slika. Sem sodijo predvsem grafièno zasnovane partiture skladateljev 20. in 21. stoletja, ki so svojo invencijo realizirali z grafiènim izraanjem. Nekatere izmed grafiènih partitur se pribliajo vrednosti likovnoumetniških stvaritev. Pri njihovi obravnavi išèejo dijaki povezavo med grafièno 137 Marija Mihevc, LIKOVNE SPODBUDE SLOVENSKIH LIKOVNIH UMETNIKOV... ponazorjenim potekom glasbe in njeno slušno podobo. Grafièno umetniške podobe partitur so znaèilne predvsem za dela, ki sodijo v okvir tako imenovane »Augenmusik« oziroma glasbe za oèi, pri èemer namenjajo skladatelji grafièni kvaliteti zapisa glasbe vsaj tolikšno (èe ne veèjo) pomembnost kot slušnemu uèinku. Njihovi avtorji se veèinoma odrekajo tradicionalnemu glasbenemu zapisu, za izvedbo svoje glasbe pa si izmišljajo tudi nekatere nove (predvsem grafiène) simbole, ki jih poustvarjalcem obširno razloijo v pripadajoèih legendah. Zaeleno je, da bi likovne spodbude v izbranih tematskih sklopih dijakom pomagale na poti doseganja zastavljenih ciljev, okrepile zanimanje za uèno vsebino, jih spodbujale k veèplastnemu razmišljanju, jim s primerjavami olajšale razumevanje (na primer zakonitosti pri gradnji glasbenih oblik) ter nenazadnje pomagale pri pridobivanju izobrazbene širine. Na kvaliteto pouka in z njim povezanega znanja pa poleg razliènih vrst spodbud vpliva predvsem stopnja lastne aktivnosti dijakov v uènem procesu. Pomembnen vpliv pa imajo tudi razlièni stili pouèevanja, s katerimi se mora sooèiti vsak uèitelj ob zavedanju, da tudi na ta naèin vpliva na doseganje ravni znanja dijakov. Poudariti je treba, da sicer e tako kompleksno pouèevanje glasbe v luèi medpredmetnih povezav zahteva od uèitelja obvladovanje ne samo svojega strokovnega podroèja, ampak sega preko okvira glasbene umetnosti. To pa seveda pomeni, da mora uèitelj neprestano nadgrajevati svojo izobrazbeno širino. Pomemben del moje razprave zavzema stilna ter idejnotematska primerjava med slovensko likovno in glasbeno umetnostjo, dopolnjena z analizo posameznih elementov, ki so si po svoji idejni naravnanosti sorodni. Obširnejša primerjalna analiza teh dveh podroèij je na Slovenskem novost, predvsem na glasbenem podroèju pa nekatere stilne usmeritve še niso povsem doreèene. Takšni odprti primeri se pojavljajo predvsem v sodobnejših stvaritvah, najbolj dvomljiv pristop pa je zaznati ob analizah in obravnavah postmodernistiènih struj. Za ta del primerjav sem navezala osebne stike z ustvarjalci, ki pa so v pogovorih odkrivali, da se sami v veliki meri izogibajo klasifikaciji svoje umetniške ustvarjalnosti. Deskriptivna metoda je izpostavila številne mone povezave med posameznimi elementi z glasbenega in likovnega podroèja; na drugi strani pa je zaznati tudi nekatere probleme: vseh elementov na podroèju glasbe se ne da primerjati z likovnimi elementi; likovna obdobja ne sovpadajo vedno z glasbenimi; glasbena in likovna obdobja v Sloveniji veèinoma ne sovpadajo z evropskimi obdobji; pri nas se niso pojavile vse likovne smeri iz Evrope – ni kubizma (razen nekaterih detajlov v delih posameznih slikarjev), ni dadaizma; prav tako pri nas tudi ni vseh evropskih glasbenih smeri, denimo minimalizma (izjema so posamezna dela A. Kumarja in M. Lazarja); izrazoslovje se pomensko razlikuje – modernizem v slikarstvu je bil najprej impresionizem nato pa abstraktna umetnost (prelom s figuraliko), v glasbi pa modernizem pomeni ekspresionizem (prelom s tonalnostjo); v posamezni stroki pa se lahko pri opredeljevanju pomenskega 138 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek obsega in izraza posameznega stilnega obdobja pojavi tudi terminološka nejasnost. Kulture ne moremo razumeti parcialno. Muze umetnosti si podajajo roke ter se medsebojno plemenitijo. Nam pa ostane poslanstvo, da mladim vtkemo eljo po znanju, saj še vedno velja humanistièna misel »Artem non odit nisi ignarus«, samo neuk èlovek ne mara umetnosti. Zagovor: 13. januarja 2011 na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani. 139 Marija Mihevc, LIKOVNE SPODBUDE SLOVENSKIH LIKOVNIH UMETNIKOV...