GDK: 91 Večnamenski gozd in prostorsko načrtovanje Nagovor ob posvetu Spoštovani gospe in gospodje, kolegice in kolegi, prisrčno pozdravljeni v imenu mi- nistra dr. Osterca, ki se, žal zaradi neod- ložljivih obveznosti ni mogel udeležiti otvo- ritve tega pomembnega posveta. Lepo poz- dravljeni seveda tudi v mojem imenu. To posvetovanje sledi posvetovanjem, ki smo jih že imeli: gozdnogospodarsko načr­ tovanje, gozdarstvo in varstvo narave, o divjadi in lovstvu. Pomembno je še posebej zato, ker je prostorsko načrtovanje (pro- storski deli gozdnogospodarskih načrtov) po zakonu o gozdovih tudi naša obveza. Načrtovanje je v splošnem temeljni pri- pomoček ohranjanja in trajnostnega razvo- ja tako gozdov kot tudi vseh drugih obnov- ljivih naravnih virov ter krajine oziroma pro- stora kot celote. Tradicija gozdarskega načrtovanja - po načelu trajnosti - je v Sloveniji med najdalj- širni v Evropi. Dve stoletji in četrt sta minili, odkar je bil izdelan (in sicer v Trnovskem gozdu) prvi znani gozdnogospodarski na- črt, ki je temeljil na trajnosti donosov lesa tako v prostorskem kot tudi v časovnem pogledu (za naslednjih 1 OO let). Pred sto leti se je v gozdovih visokega krasa razvila izvirna oblika gozdarskega na- črtovanja po načelu trajnosti - slovenska kontrolna metoda. Prav slednja je omogo- čila načrtno malopovršinsko -trajnostno go- spodarjenje z gozdovi, ki je pri nas prav tako uveljavljeno že sto let. V zadnjih nekaj desetletjih pa smo v gozdarstvu dosegli še več od tega, kar danes Evropa in svet poj- muje pod izrazom "trajnostno gospodarje- nje oziroma trajnostni razvoj". Razvili smo t.i. sonaravne gospodarjenje z gozdovi na podlagi nege gozda oziroma kakovosti in ga tudi uzakonili. Posebej smo ga opredelili tudi v strategiji ter programu sonaravnega razvoja gozdov v Sloveniji. Razvili smo tudi sodobno gozdarsko načrtovanje na podlagi kontrolne metode. Gozdarji imamo zato bo- gate izkušnje na področju trajnostnega na- črtovanja in ravnanja oziroma razvoja. Zakon o gozdovih (1993) je prinesel no- vosti tudi v pogledu načrtovanja. Gozdno- 386 Gozd V 54, 1996 gospodarski načrti namreč morajo že od 1. 1. 1995 imeti tudi prostorske dele načrtov, ki se praviloma sprejemajo istočasno. Pro- storske dele načrtov po zakonu pripravlja Zavod za gozdove Slovenije, sprejemajo pa se po predpisih o urejanju prostora. Mi- nister, pristojen za gozdarstvo, v soglasju z ministrom, pristojnim za okolje in prostor, pa predpiše vsebino teh načrtov. Ta vsebina, žal, še ni predpisana- pravil- nik še ni pripravljen, veliko pa je še odprtih vprašanj predvsem zaradi tega, ker še ni- mamo novega zakona o urejanju prostora, pa tudi ne strategije prostorskega razvoja in prostorskega plana RS. Sistemi oziroma odnosi med ravnmi načrtovanja v prostoru oziroma v krajini, žal, še niso določeni. S stališča celovitosti in racionalnosti načrto­ vanja se bojimo, da bi bilo število ravni načrtovanja preveliko. Samo znotraj goz- dov že imamo tri ravni gozdarskega (gozd- nogospodarsko območje, enota, detajl) ter dve ravni (območje, enota) prostorskega načrtovanja. Zakon o gozdovih pa omogo- ča, da lahko prostorski deli gozdnogospo- darskih načrtov postanejo tudi prostorski dokumenti. Potrebno bo torej plodno medsebojno so- delovanje (namesto nasprotovanja) med našimi strokovnjaki ter strokovnjaki s po- dročja urejanja krajine in prostora ter drugi- mi, da bi skupaj zagotovili ohranitev in traj- nostni razvoj gozdov, gozdnate krajine ter celotnega prostora oziroma interesov in de- javnosti v njem. Ob tem pa si bo potrebno priznati, da sami - niti gozdarji, niti krajinci, niti prostorci - ne bomo zmogli dovolj kako- vostno in racionalno načrtovati. Ključ je to- rej v prepotrebnem sodelovanju. Zato veliko pričakujem od današnjega po- sveta, v sicer vročem (pred)poletnem času in upam, da bodo vaši prispevki ter stališča in sklepi iz razprave pripomogli k temu, da čimprej začnemo uresničevati Zakon o goz- dovih tudi na področju prostorskega načr­ tovanja. Mag. Franc Ferlin državni sekretar