L. 1978 je vzletel film Halloween (delovni naslov je bil: The Babysitter Murders), v katerem manijak, sloviti Michael Myers, razseklja trop najstnikov in sterorlzira varuško (Jamie Lee Curtis). Režiser John Carpenter in producent Irwin Jablans sta se očitno zgledovala pri filmih tipa Fright (Peter Collinson, 1971), I Saw What You Did (William Castle, 1965) in The Sitter (Fred Wal- ton, 1977; iz tega kratkometražnika je Walton dve leti kasneje naredil film When a Stranger Calls), v katerih psi-hopatski morilci (lan Bannen, John Ireland, Tony Beckley) preganjajo varuške, in seveda pri filmih tipa Black Christmas (Bob Clark, 1975), v katerem manijak za Božič masakrira dekleta, da pa so bili njuni cilji višji, dokazuje uporaba Panavision wide-screen formata in Panaglide kamere. Nov kliše, nov trend: The Dumb Waiter (1979), Deep End (1979), Dead End (1981), Someone Is Watching Me (1978), Fantasies (1982), A Stranger Waits (1986), A Gun in the House (1981), Are You in the House Alone (1978), No Place to Hide (1981), Deadly Messages (1985), Prom Night (1980), My Bloody Valentine (1981), Happy Birthday to Me (1981), Mother's Day (1981), Hell Night D (1981), Graduation Day (1981), New Year's Evil (1982), Sflent Night, Deadly Night (1984), Home, Sweet Home (1985), The Toolbox Murders (1978), Mil Gritos Tiene la Noche (1981), The Prowler (1981). Manijak + subjektivna kamera + skupina zabitih najstnikov + izolirana lokacija + praznični ritual = Halloween. Vsak praznik ali pa socialni ritual je dobil svojega manijaka, še posebej Božič: psihopatski Božiček je galerlja^^^^H serijskih aorilcev OD SERIJSKIH MORILCEV, KI SVOJE ŽRTVE ŠTEJEJO, DO MANIJAKOV, KI SVOJIH ŽRTEV NE ZNAJO VEČ PREŠTETI klal po filmih Tales from the Crypt, The Silent Partner, You Better Watch Out, To All a Goodnight, Trancers in Silent Night, Deadly Night, v filmu Don't Open til Christmas pa manijak pobija le Božičke. Dve leti za filmom Halloween je skozi velika vrata — via Paramount — vkorakal film Friday the 13,h (1980, Sean S. Cunningham): Halloween + Jaws + Carrie + Texas Chainsaw Massacre = Friday the 13th. V filmu Halloween ni bilo krvi, film Friday the 13th pa je bil že pravi splatter: v filmih, ki so skušali vnovčiti uspeh filma Friday the 13,h, so se izmenjavala le še orožja, s katerimi je manijak masakriral svoje žrtve, in orodja, s katerimi so žrtve maltretirale svojega manijaka — pištola za zabijanje žebljev (The Toolbox Murders, Nail Gun Massacre), vrtalnik (The Driller Killer, Slumber Party Massacre), rudarski kramp (My Bloody Valentine), vrtnarske škarje (The Burning), senene vile (Friday the 13th, part 2, The Slayer), otroška lok in puščica (Bloody začetkih. V prvem dve najstnici v kinu gledata psycho-šoker, psihopat, ki je v kinodvorani, pa eno — seveda tisto, ki Birthday, Sleepaway Camp), bajonet (The Prowler), injekcije in podobna medicinska oprema (X-Ray, Visiting Hours, Termina! Choice, Halloween 2). Jason Vorhees je hotel nazaj svojo mater. Terry O'Quinn je hotel v filmu The Stepfather nazaj celo družino. Hal Halbrook je v filmu Natural Enemies celo družino pobil. Tom Noonan je v filmu Manhunter pobijal zato, ker družine ni mogel imeti. Filma He Knows You're Alone (1980, Armand Mastroianni) in When a Stranger Calls sta zaslovela po svojih si v grozi stalno zatiska oči — nenadoma prebode: takoj zatem se izkaže, da je bil to le film v filmu. Kasneje sta filma Stranger in Anguish to formulo zavrtela in zapletla do paranoične bombastičnosti, v filmu Fade to Black je psycho filmski buff, ki se na svojih križarskih pohodih maskira v svoje junake — v Mumijo, Richarda Widmar-ka, Drakulo, celo Laurencea Oliviera, že 1.1967 pa je v filmu No Way to Treat a Lady Rod Steiger, psihopatski gledališki igralec, vsak svoj umor razumel kot novo gledališko vlogo. Manijaki so postali umetniki: slikarji (Headless Eyes), fotografi (Don't Answer the Phone), glasbeniki (Lipstick), tatuisti (Tatoo), založniki (Natural Enemies) ipd. V drugem manijak varuško, ki je v hiši sama, nadleguje in terorizira po telefonu (»Poglej k otrokom!«), ko pa se varuška obrne na policijo in ko policija naposled izsledi kraj, od koder manijak telefonari, se izkaže, da telefonari prav iz hiše, v kateri se nahaja varuška. V obeh velikih psycho-nadaljevankah osemdesetih, Halloween in Friday the 13th, manijak najraje udari sredi spolnega odnosa ali pa neposredno po njem (tako tudi v filmu Dressed to Kili). V filmih The Centerfold Girls, Don't Answer the Phone, Eyes of a Stranger, Angel, Majorettes, Out of the Dark, Tightrope ipd. manijak pobija pin-up dekleta, prostitutke, striptizete in manekenke. Zgleda sta bila očitno Norman Bates (Psycho) in Bruno (Strangers on a Train), vsekakor pa tudi Peeping Tom. Michael Myers je v filmu Halloween pravi puritanski anti-seksist: vse promiskuitetne najstnike kaznuje, »device«, Jamie Lee Curtis, pa ne more dobiti. Resnica tega puri-tanskega, mačističnega anti-seksizma je film Friday the 13th: na koncu se namreč izkaže, da je manijak ženska, mama Jasona Vorheesa (Betsy Palmer). V filmu He Knows You're Alone pa manijak pobija predvsem neveste: nekoč je pač izvisel pred oltarjem. Manijaki so v glavnem pobijali zato, ker niso vedeli, kakršnega spola so. Norman Bates, Bruno in Peeping Tom so spet nedvoumni modeli. V filmu Homicidal (1961) je morila punca, ki je bila vzgojena kot fant. Podobno v Beyond the Valley of the Dolls in Private Parts. V filmu A Reflection of Fear (1971) je psychomorilec fant, ki je bil vzgojen kot dekle. Podobno v Deadly Blessing, psycho-slasher-nadalje-vanki Sleepaway Camp in Unhinged. O svojem spolu so bili skeptični homoseksualci (Crusing, 1980), še bolj Pa transeksualci (Dressed to Kill, Fatal Games). V parodiji Pandemonium rugby zvezdnik pobija navijačice: le zato, ker to sam nikoli ni mogel biti. Bolj ko je Jason Vorhees v nadaljevanki Friday the 13,h moril, bolj je postajal podoben proletarcu, in bolj ko so ga najstniki izigravali, bolj je postajal simpatičen, celo objekt identifikacije. V filmu Psycho se gledalec takoj identificira z Janet Leigh, toda ko jo Hitchcock zelo kmalu odnese iz filma, gledalcu ne ostane drugega, kot da se identificira z Normanom Batesom, serijskim morilcem. V filmu When a Stranger Calls je manijak le obupan in nesrečen brezposelni brezdomnež, ki ga skuša Charles Durning ekstermini-rati s koreninami vred: odtod je le ko- —A New Beginning (1985) se izkaže, da najstnike ne nabada Jason Vorhees, ampak nekdo, ki seje vanj mas-kiral, v filmu April Fool's Day (1986) se izkaže, da so bili vsi masakri lažni in zrežirani, v filmu Silent Rage (1982) je za manijakom tekal kung-fu bombarder, Chuck Norris, v filmu Fear City (1984) je bil manijak king-fu bombarder, v seriji A Nightmare on Elm Street (1984) pa so manijaka zapakirali v specialne efekte. V filmu Henry: Portrait of a Serial Killer je Michael Rooker serijski morilec, toda pobija brez sistema in brez razloga, kar pa se izključuje — serijski morilec je postal le mo- rilec, ki svojih žrtev ne zna več prešteti. Kdor ima sistem, šteje, kdor nima sistema, ima serijo — sistem. Henry je le temna stran Michaela Myersa. rak do filmov, v katerih je manijak policaj — The Prowler, To All a Goodnight, The Eyes of Laura Mars, The Majorettes, The Fantasist, Out of the Dark, Maniac Cop in The Killer Inside Me. Ni čudno, da je Johnny Rotten v filmu Order of Death (Ivo Štande-ker ga pozna pod naslovom Cop Killer) snobistični manijak, ki pobija pokvarjene policaje. V filmu Eyes of a Stranger (1981) je manijak le osamljena kreatura — vdor v njegov dom predstavlja nadir feminističnega fašizma (tako kot predstavlja nadir anti-seksistične vigilance film Ms.45), v filmih Don't Answer the Phone in Maniac pa sta Nicholas Worth in Joe Spinell tako grda, zabita in prepotena, da sta že kar dobra. Variacije na to predstavljajo filmi Don't Answer the Phone, Ten to Midnight, Rosary Murders, še zlasti pa filma The Driller Killer (1980): razlog za začetek psycho-festivala je povsem ekonomski. Toda že Tim O'Kelly v filmu Targets in Tuesday Weld v fiimu Pretty Poison sta pobijala le zato, ker sta bila nesrečna in osamljena. Manijaki so se kmalu utrudili. Da bi vžgali, so potrebovali kak trik. Film Halloween III: Season of the Witch (1982) je pomenil popoln odmik od prvih dveh delov, v filmu Friday the 13th, Part V MARCEL STEFANCIC, JR. 7