*£3 166 in je imenoval socijalne demokrate »tolpo ljudij, ki niti ne zaslužijo nemškega imena. Če se ne ustavi nemški narod svojemu razžaljenju, potem skliče cesar sam vojsko, ki pobije te veleizdajske čete in začne boj, ki osvobodi Nemce tacih življev. — Take besede so iz vladarjevih ust najmanj neprevidne. Viljem II. naj pomisli, da mora cela Evropa nositi posledice francosko-nemške vojne. Ker se hoče Francoska maščevati, mora skrbeti za vojaštvo, in Nemčija, če hoče braniti priborjene pokrajine, mora skušati, da nadkriljuje francosko vojno. To požira vsako leto milijone. Nemci so si vrh lega iskali zaveznikov. Trodržavna zveza — Nemci — Lahi — Avstrijci — je nastala; Francozi so se pa zavezali z Rusi. In kakor napreduje vojaštvo pri jedni teh držav, mora napredovati pri vsek, da se vzdrži ravnotežje. Od 1. 1870, odkar se je spopalo nemško cesarstvo, nimamo v Evropi miru, marveč samo nevarno in grozovito drago premirje. Cela Evropa trpi zato, ker se Francoz in Nemec grdo gledata. Zato tudi mi Avstrijci no 168 €X“ Drobtine. Socijallstlčen shod. V nedeljo prvega t. m. priredilo je soc. dem. politično društvo »Bodočnost« javen shod. Na dnevnem redu je bila točka: »Krščanski so-cijalizem ali socijalna demokracija.« K tej točki je bila kot poročevalka določena neka dunajska socijalistinja Nečer (Noetscker). Seveda je prišlo na shod tudi lepo število krščanskih delavcev, saj je bila na dnevnem redu zanimiva razprava, ki seje posebno tikala njih. Hoteli so na javnem shodu očito v govorih izraziti svoje mnenje. Kakor so prejšnjo nedeljo socijalistom prepustili besedo, tako so mislili, da jim jo tudi socijalisti prepustč, a motili so se. Vse je bilo tako dogovorjeno, da krščanski delavci ne pridejo do besede. Nemka je hotela govoriti nad 2 uri. Za njo bi v svojem govoru bil Brozovič ravno toliko časa razlagal njene laži v našem jeziku in potem bi se bil shod zaključil. Nemka je hotela pokazati, da duhovniki slepe ljudstvo; navedla je vzglede iz lutrovih knjig in lagala o sv. Tomažu akvinskem. Najbolj jasno pa je govorila o tem, kako razumevajo soc. dem. skupnost cerkve, duhovščine in vere. Rekla je doslovno: mi socijalni demokratje se ne borimo proti veri, borimo se le proti duhovščini in cerkvi. S tem je povedala pač jasno načelo socijalistov o veri sami. Med njenim govorom čuli so se razni protiklici, katere so redniki shoda zavračali med zborovalci prav surovo. Naposled čuli so se le redniki s svojim »tiho« in tega »tiho« je bilo toliko, da ni bilo mogoče govoriti. Nekateri socijalistični kolovodje so ljudi naravnost žalili s tem, da so jim z odra vpili »živine.« To je seveda popolnoma vtemeljeno v socijalno demokratični omiki. Ko se je zopet nekoliko pomirilo, nadaljevala je govornica svoj govor. Ali ker je govorila o vsem drugem, samo o programu obeh strank ne, in ker se torej ni držala dnevnega reda, opomnil jo je dr. Brejc naj govori k dnevnemu redu. Tega menda so socijalisti ravno pričakovali. Kakor bi trenil, bilo jih je polnO okoli njega ter so ga hoteli postaviti na hladno. Seveda krščanski soc., ki so bili na shodu v precejšni večini, tega niso pustili. Nastal je. hrum in ob enem so začeli na govorniškem odru zbrani socijalisti vihteti palice nad glavami pod. odrom stoječih ljudij. (Omenjeno bodi, da so brli na odru skoro sami »prvaki«). Prišla je policija, začelo se je suvanje in pretepanje, pri katerem so naši zlomili nekaj soc. demokratičnih palic. Nato je bilo aretovanih 6 oseb. Tudi na to, kakor tudi na pretep so morali biti socijalisti vže popred pripravljeni. Sicer bi ne bili aretovali pet naših in samo enega soc. demokrata. Čudno je bilo, da je policija aretovala ljudi kar na besede soc. demokratov. Pokazalo se je tukaj jasno, da soc. demokracija vporablja vsaka sredstva v svoje namene. To kaže tudi nesramno sumničenje, da je dr. Krek nahujskal ljudi, da bi razgnal shod, in da se je v znamenje, da se prične boj, odstranil od shoda. To je podlost, s katero se more bojevati le socijalna demokracija in njeni prijatelji, naši liberalci. Dr. Krek imel je ob 37i uri v stolni cerkvi krščanski nauk in je moral zaradi tega oditi. To naj si zapomni tudi »Narod« ki se v svoji jezi do »klerikalcev« zaganja v krščanske so-cijaliste ter se postavlja na stran socijalnih demokratov. To dela tisti »Narod« ki vedno kriči o absolutni narodnosti. Tukaj pa se je pokazalo jasno, da mu je narodnost deveta briga. Ljubša mu je nemškutarska soc. dem., kakor pa krščanski socijalisti, ki so v svoj program vsprejeli, delovati na to, da se med delavci oživi in raz-razširi tudi narodna zavest. Gospoda le tako naprej ! To nam škoditi ne more. Vi pa kažete s tem, da ste na kantu. S sumničenjem in zavijanjem resnice ne boste dosegli uspehov. Delavci smo vas pa spoznali in to je tudi nekaj. Ta shod je zopet pokazal, da se brez krščanskih delavcev v Ljubljani ne bo o delavskih zadevah prav nič odločevalo. Na njihovi strani stoji ogromna večina delavcev in tudi drugih poštenih ljudij. Socijalno demokratična sloboda. Na Dunaju je te dni odgnalo bolniško in podporno društvo nekega uradnika. Ta mož, ki je vedno pridno in zvesto delal, je bil na sumu, da je pisal nekaj člankov v protisocijalistični »V o 1 k s vv e h r«. Društvu so tedaj na čelu socijalni demokratje in dasi je urednik lista zagotavljal, da omenjeni uradnik nima nič opraviti z listom, so ga vendar zavoljo samega suma odpodili. Sami se vedno kregajo proti državi in proti delodajavcem, da jim ne puslč slobodnega prepričanja, sami pa moža, ki jim je že več časa pridno delal, kar odpodč, ne meneč se za njegovo usodo. V Ljubljani kličejo socijalisti policijo na pomoč proti nasprotnikom, na Dunaju jih pa devljejo ob kruh. Zdaj naj pa reče še kedo, da niso socijalistične puhlice navadna goljufna, židovska zvijača, ki hoče preslepiti delavce, da bi jih potem ložje drli. Socijalno demokratični železničarji se že krhajo. Mnogo izraej njih ni zadovoljnih, da se vihešavajo med nje črevljarji in krojači, ki toliko umevajo o železničarskem delovanju, kakor zajci na boben. Zato se čuje, da jih misli več odpasti od tacega društva, kateremu se štulijo nepoklicani kričači za voditelje. Svetloba. Dragi moj, kje si bil v soboto, 31. velikega srpana in v nedeljo, 1. kimovca, ko je bila cela Ljubljana v taki veličastni svetlobi? Vprašal sem sebe v soboto, kaj je to, kaj je to, da je taka svetloba ? Kar naenkrat se domislim, da je dunajska gospa prinesla luč v Ljubljano! V. Z. in sploh socijalni demokratje so že nekoliko dnij prej trobili: »Ta prinese luč v Ljubljano, ta bo še katerega razsvetlila, da ne bo v temi spal.« Škoda, da ni ta Dunajčanka ostala vsaj pol leta v Ljubljani, ona bi bila veliko dobrega storila! Naša bela Ljubljana bi po njeni svetlobi ne potrebovala več plina. Zato so socijalni demokratje tako razsvetljeni, kadar jim dunajske gospe svetlobo prinašajo! B. B. Surovost. V Zagorskih premogokopih na Ruskem so delavci prošli teden stavkovali. Ko so je stavka končala, so kozaki odbrali 16 delavcev, o katerih so trdi, da so svoje tovariše nagovarjali k stavki, in so jih dne 16. avg. z biči pretepli. S takimi sredstvi morajo delavce le še bolj razburiti. Prihodnja številka Glasnika izide 26. septembra. ■B «iiu» Tiska »Katoliška Tiskarna.«