OMNES KNIN 19 6 5 ŠTEV. 6 (TODOS UNO) GLASILO SLOVENSKIH DUHOVNIKOV V ZAMEJSTVU KAZALO Stanko Skvarča: Sveto pismo in božje ljudstvo ............................ 161 Jože Rant: Razmišljanje o krizi ........................................ 163 Pastirsko pismo jugoslovanskih škofov ...................................... 173 Odšli so pred nami ......................................................... 192 Vsebina XII. letnika Omnes unum .......................................... 192 Slovenske revije ........................................................... 179 Duhovniške novice .......................................................... 183 Iz uredništva • •.......................................................... III Glede vseh upravnih zadev in poravnave naročnine se obračajte naravnost na upravo. Rev. Jure Rode, Ram6n Falcon 4158, Bs. Aires, Argentina, ali pa na sledeče sobrate poverjenike: Kanada: Rev. Anton Vukšinič, 146 Bell Street, Port Colborne, Ontario. U. S. A.: Rev. Jožef Ferkulj, St. Vincent Home, 1340 N. — 10 Str. Quincy, Illinois, USA. Čile: Rev. dr. Trdan, Capellan, Hacienda Acuelo, Est. Hospital, Chile. Italija: Rev. Tone Iskra, Chiesa del S. Nome di Maria, Foro Traiano 89, Roma. Trst: Msgr. Jože Jamnik, Boršt 91, Trieste. Gorica: Mons. dr. Franc Močnik, Via Don Bosco 3, Gorizia. Avstrija: Rev. Vinko Zaletel, Viktringer Ring 26, Klagenfurt. Naročnina: Za Argentino in Čile 400 argentinskih pesov. Za U. S. A. 3 dolarje. Za vse ostale dežele vrednost zamenjave 3 dolarjev. Kdor želi, more poravnati naročnino z mašnimi štipendiji. To velja zlasti za Evropo. Opraviti je treba tri sv. maše. Naj nihče ne opravi maš prej, dokler mu ni sporočeno, da so nameni zanj že določeni. Maše, za katere nam ni sporočeno, da so sprejete oz. v pravi jene, smatramo za neopravljene in naročnino za neporavnano. Uprava _________ ____________________________________________________________________ OHNES IINUM GLASILO SLOVENSKIH DUHOVNIKOV V ZAMEJSTVU LETO XII. 1965 ŠT. 6 Sveto pismo in božje ljudstvo Stanko Skvarča, Argentina I. Kar je homo Dei v sv. pismu prejel zapisano od Gospoda, umsko osvojil in v srcu preudaril, naj daje svojemu ljudstvu. „Contemplata aliis tradere.“ 1. Navajati ga mora k stanovitnemu prebiranju božjih knjig. Tudi njemu velja: „Božjo besedo imam zate.“ Minuli so časi, ko je bilo sv. pismo za navadne katoliške vernike kakor zapečateno pismo, pridržano takorekoč le duhovnikom. — Dopovedovati jim je treba, da mora ta knjiga zanimati vsakogar, kristjana katere.koli starosti, poklica in stanu: saj vsebuje zgodbo vsega človeštva in slehernega izmed nas. V njej pripoveduje Bog sam, kako je bilo z nami, kaj je za nas storil in še dela vsevdilj. Razodeva, kdo je in kakšen je, kaj z nami namerava. Bila bi torej neodpustljiva zanikrnost, ako bi se kdo izgovarjal, da ga sv. pismo ne zanima. — Te mora zanimati, ker gre tudi zate in tvojo bodočnost! Sv. pismo vsebuje veliko veselo oznanilo vsemu svetu, a tudi za posameznika ima v določenih okolnostih prav posebno besedo, i-esnico in lu,č, uteho in rešitev najglobljih problemov. 2. Filip je vprašal Etiopca: „A,li razumeš, kar bereš?" Ta mu je odgovoril: -,,Kako neki bi mogel, ako me nihče ne pouči?" (Apd 8, 31 s,l). Dušni pastir mora ne zgolj priporočati zasebno biblično branje, marveč mora uvajati Jezusove učence tudi v razumevanju te knjige kot zgodbe našega rešen ja. Jasna in okolnostim ustrezno podana razlaga svetih tekstov osvoji duha in srce bolje kot zasebno branje. Torej: biblično gibanje, biblični krožki, biblična vzgoja vernikov! II. Cerkev je na koncilu oznanila povratek liturgične dobe, pospešuje liturgično gibanje v zdravem pomenu besede, priporoča liturgično vernost. Liturgija pa se inspirira v sv. pismu. V njej govori Bog z besedami iz Pisma. In Cerkev mu odgovarja takisto z besedami, ki so povzete iz sv. pisma ali jih je sv. pismo navdihnilo. V bogoslužju opazujemo stalno navzočnost biblije. 1. Liturgična izobrazba vernega ljudstva obstaja med drugim v tem, da venomer poudarjamo, da so biblična besedila, pisana sicer v davnosti, a pravkar pred njim prebrana, njim namenjena; da niso pripovedovanje nečesa, kar je Bog pred stoletji dejal aji storil, ampak da znova Kic et nune v njih duhovni prid govori in dela. ■ - 2. Zavoljo liturgičnega oblikovanja božjega ljudstva dušni pastir razlaga tekste, povzete v bogoslužje iz sv. pisma. Cerkev je namreč pri prevodih v domače jezike načrtno ohranila hebraizme v slogu in izrazu, da tako poudari kontinuiteto s staro zavezo in njenim izvoljenim ljudstvom. Verniki morajo razumeti pomen bibličnih izrazov kot npr. Gospod z vami, mir, hči sionska, amen, hozana. Enako simboliko in aplikacijo mnogih starozaveznih kretenj. — Ako ljudje ne bodo temeljito podkovani v umevanju svetih besed in znamenj, bodo sicer izgovarjali in poslušali obredne besede, a duh liturgije jih ne bo osvojil. Nihil volitum nisi praecognitum. TIL Biblično prizadevanje je nujno mašniku, ker mu liturgična konstitucija veleva, da med mašo vsaj v zapovedanih dneh spregovori homilijo. 1. Doslej so pridigarji često pridigali kakršno koli temo ali obravnaval; več nedelj določeni ciklus iz iste tvarine. Kako puste so bile včasih takšne pridige! Brez slehernega naslona na razodetje, morda brez vsake navedbe iz svetega pisma. Preveč osebne in človeške modrosti. Kaki citati iz tega ali onega bogoslovnega avtorja ali svetnega pisatelja, le iz direktnih božjih virov malo aii nič. Tako brž se pozabi vsebina take pridige. .Nasprotno verniki dobre volje z vso odprtostjo poslušajo in v srcu ohranijo sočno homilijo, ako celebrant razloži božjo poslanico tako, da skuša poiskati najbolj primerni smisel in konkretni naobračbo na potrebe zbrane srenje. Tako se še danes spominjam duhovne misli pokojnega semeniškega ravnatelja Ignacija iNadraha, podane nekoč bogoslovcem na 1. nedejjo po Epifaniji. Svoj nagovor, prav kratek (,,Sis brevis et placebis!“) je navezal sensu accomo-datitio na Lukov zapis: Haurite nune et ferte arehitrielino. Dandanes nam je moč z lahkoto nabrati si zaloge — nova et vetera — za verno vršitev homiletske dolžnosti. Na razpolago imamo eksegetska in asketska dela z bibličnega področja, kot jih svoj čas nismo imeli, i 2. še en razlog za biblično zgradnjo pridige je omembe vreden. Nedeljska pridiga je bila pri Slovencih do najnovejših časov predmet resnega sprejemanja in poznejšega komentiranja. V naši dobi se je pa začel krhati avtoritetni princip vsepovsod po svetu. Znano in žalostno je, da niti resnih vernikov pridiga na splošno ne vleče več („Predigtmiihe“; v Franciji je o tem izšla posebna knjiga). Tudi vestni poslušalci jo merijo po dolžini trajanja. Njeno vsebino sprejemajo sicer dobri katoliki že bolj s pridržki, s skepso in pogojno: kolikor je odraz lastne veljave in osebnega pričevanja. Toda Kristusovo bogočloveško besedo sprejemajo brez odpora. Docela drug in gotov efekt ima torej homilija, ker je podkrepljena z Gospodovo in sploh biblično -resnico. V „argentinski“ liturgiji lektor zaključi pitanje prve lekcije z besedami: Palabra de Dios! Evangeljsko perikopo pa konča mašnik (diakon) z vzklikom: Palabra del Senor! — Učinkovit finale! Božje ljudstvo posluša to čtivo z živo vero v božji izvor prebranih besedi. Zato neprijetno zadene čjoveka, kadar cerkveni govornik uvaja svoje učenje z besedami: „Yo creo, yo pienso — jaz mislim, meni se zdi, dragi verniki11 etc.. Besede duhovnikove, na svetem mestu govorjene, ne bi smele nikdar biti njegovo osebno modrovanje. „Ti pričuješ sam o sebi; tvoje pričevanje ni pravo!'1 (Jan 8, 13). Tako bi ga utegnil kdo zavrniti. Ravna naj se po besedah večne Besede: „Jaz svetu govorim, kar sem od Njega slišal... in tako govorim, kakor me je učil Oče“ (Jan 8, 2fi in 28). Pričevanje božjih besed bodo vsi sprejeli, ki so iz Roga. IV. Tudi zunaj liturgije mora biti biblija naš vseskoz vodilni instrument pastirovanja. 1. Predvsem v katehezi. Venomer se poudarja da mora biti kateheza biblična. Na biblični osnovi podana bo imela poln in trajen učinek. »Biblična" naj bo ne le v obliki nekaterih citatov ali s pripovedovanjem zgodb v osvetlitev katekizemskih vprašanj. Celotna struktura in duh kateheze morata prihajati od razodete in zapisane božje besede. 2. Spovedovanje: V sv. pismu verziran duhoven ima ugodne pogoje za odličnega spovednika. Poznal sem jako obleganega spovednika. Penitenta je vprašal, je-li poročen ali samski. Zatem mu je v naglici zdeklamiral vsakikrat isti obrazec v pouk („Zuspruch“). Pogosto smo res v zadregi, kaj bi povedali bogaboječim dušam pri njih pogostni spovedi. Najprimernejša admonitio salutaris je primeren citat iz sv. pisma, povzet iz liturgije ustreznega liturgičnega časa, spretno in konkretno apliciran na vsebino spovedenčeve samoobtožbe. „J’aime la Bible!" je zapisal Paul Claudel. Seveda je ljubil sveto biblijo. Saj mu je samo nekaj verzov iz te knjige (Magnificat), zapetih pri večernicah v liturgiji na sveti večer leta 188(i, razrešilo religiozno in moralno krizo za zmeraj. Tako je: Troedini Bog ima pripravljene besede za vse: duhovnike in laike. Iste besede, a za vsakogar s svojskim naglasom in prizvokom. — Kolikokrat. se čuje, da je ta ali oni duhovnik zašel v gluho ložo. Zakaj ne vzame v roke svetega pisma in išče rešitve in odgovora v njem, kot so to storili Claudel in Avguštin in toliko drugih? ,,Božjo besedo imam zate." Razmišljanje o krizi Dr. Jože Rant, Argentina Dolga vrsta bolečih primerov iz duhovniških vrst v Argentini narekuje tele vrste. Vem, da so stvari, o katerih je bolje molčati. A v teh primerih ne gre za tim, »duhovniške škandale". Da, prepričan sem, da bi molk niti ne bil na mestu. Odkrito moramo pogledati resnici v oči, se vprašati po vzrokih, pogledati vase, pa iskati trdne osnove za svoje duhovništvo. Ni nobena skrivnost, da so v kratki dobi neki tukajšnji red zapustili mnogi njegovi člani, ki so bili reducirani v laiški stan. Obenem vemo za mnoge primere iz drugih redov, za „redne primere" iz svetnega duhovništva in ne nazadnje za veliko število bratov in redovniških sestra, ki so prosili ter dobili zadevni spregled. Samo en razlog, čemu je pametno javno spregovoriti •—■ potem ko je za nekatere primere v čudnem slogu pisalo dnevno časopisje; potem ko šušljanje dela zmerom večjo škodo: Pred kratkim sta mi dva duhovnika, ki se med seboj ne poznata, pa sta oba na uglednih mestih, eden za drugim izrazila svojo težavo, češ „če ti, ki so bili tako podkovani in na takih mestih..." Splošni vzroki Na kar ne smemo pozabiti, je, da smo v mnogočem res v prehodni dobi: ustvarja se nov svet, z novo civilizacijo, smo v dobi koncila... Če pomislimo na zadnje: Doslej je menda še vsak cerkveni zbor imel svoje žalostne posledice v odpadih, razkolih. Najbrž tokrat ne smemo pričakovati odpada večjih skupin ali pa se bo izvršil v drugih oblikah, ker se je tudi družbeno življenje preusmerilo. Na splošno tudi mase koncil sam čisto nič ne zanima: ne ve, za kaj pravzaprav gre; obenem ji ni mar za kakšne „abstrakt-ne“ zadeve, čeravno bi jo zelo pritegnilo razpravljanje o razporoki, svobodni ljubezni, omejitvi rojstev itd. Težava je torej v eliti, predvsem intelektualni. (S tem je že nakazan glavni vzrok: poudarjanje razuma na račun celotnega človeka.) Res je pa, da so nagibi 'azlični, iker je različno zanimanje za koncil in gledanje na njegovo delo pa nalogo. Spočetka je bilo dosti govorjenja o tem, da ne bo doktrinarnih odlokov: razne konstitucije (npr. o Cerkvi) so zavrnitev tega mnenja. Nekateri so hoteli bolj pastoralnega vidika, ki res prevladuje, a ne izključuje drugih, zlasti ne razprave o vsebini Razodetja glede na vse obravnavano. To pa pomeni diskusije, stališča -— tudi skrajna včasih. Spočetka so zelo poudarjali edinost Cerkve ob papežu, a je šlo za sofizem: bili so res ob papežu zbrani skoro vsi škofje, znamenje edinosti Cerkve, kakor so bili tudi edini, da je koncil potreben in je potrebna edinost Cerkve; a vsak je upal, da bo končno Cerkev preurejena v skladu z njegovim pogledom — kar je človeško, čeprav smemo predpostaviti, da so ta pogled prej zistili z božjim —■; še danes je škofovska edinost s papežem izven vsake diskusije in tudi nimamo nobenih poročil za masovno apostazijo; ni pa tiste edinosti, ki so jo včasih napačno imenovali katoliško in je pomenila uniformiranost do zadnjega disciplinarnega odloka in njegovega sprejetja, kot da gre v tem zadnjem za razodeti nauk, ki da je za tisti čas in kraj najbolj popolno sredstvo zveličanja. Ob tem nujno nastaneta dva tabora, ki pa sta prav tako umska pojma kakor dobro in zlo: vsakdo je v nečem konservativec, v čem progresist. Da, katoličan je sploh v bistvu konservativen („depositum custodi"), a vendar progresist (božja beseda je „živa“, deluje v vseh časih in krajih njim primerno). Lahko pa v kom prevlada eni ali drugi vidik,