/DK-UDC 05:625; ISSN 0017-2774 • LJUBLJANA, JUNIJ-JULIJ-AVGUST, 1994 • LETNIK J^XX III* S'
I
GRADBENI
VESTNIK
TR.
( b
135-202
Ü tO:
Lji H
snjo
No'
operativa
na kompleksu
INTE
ani n:
lad
fiesto-
Ljub
Jtgradn
REVR
koncu
IP PIONIR
(t^r gradbena
dokončal
ijo kompleksa
terminali v
ališke ulice
kosti preko
36.000 m2.
repr
kontn
sl
zu
Pi
kad
ark ri
n erevri
no\
ezentan
Tikoli
'O ne sl
s
iščnc
povrsf
n^njo ui
šči,
opa je tako
it Ivbi
ih term
z izgradnjo
nalov pridobila
:np poslovno stavbo z
površin, objekt
itrepnicami i
površin,
halo s preko 5000 m2
n, ter vso pripadajočo
red tev z infrastrukturo,
tami in železniškim
industrijskim tirom.
Pi
2 mm in njim pripadajoče
relativne masne frakcije. Kilometraža vzdolž reke Alpski
Ren je bila določena s pomočjo posebej za abrazijsko
razdaljo razvite regresijske enačbe [Mikoš 1993bj. Za
vsak eksperimentalni korak je bila določena:
- zrnavostna krivulja mešanice na koncu koraka in
- srednja stopnja zmanjšanja teže mešanice, in sicer iz
spremembe njene teže na začetku in koncu eksperimen
talnega koraka (sl. 3).
5. MODELI FLUVIALNE ABRAZIJE
5.1. Štiriparametrski eksponentni model fluvialne
abrazije
Tudi za laboratorijske raziskave fluvialne abrazije se
lahko uporabi štiriparametrski eksponentni model, opisan
v prvem delu prispevka (enačbe (12) do (15) v [Mikoš
1994]). Sedaj se lahko model uporabi za opis spreminja
jočih se srednjih stopenj zmanjšanja teže:
SREDNJE STOPNJE ZMANJŠANJA TEŽE [-/km]
0,1
0,01
0,001
' A
J
A
A
■
■ ■ .
1------- ■ -
O
► * <
□ f ° ♦ 4C
i •,
O
□
■ 1
□ 2
♦ 3
o 4
A 5a+5
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
RAZDALJA PREMEŠČANJA [km]
Slika 3. Merjene srednje stopnje zmanjšanja teže modelnih mešanic, podane za vsak eksperimentalni korak v sredini intervala
razdalje.
m = moe ^ +*l(s+s°r,<2]s[kg] (1
Na splošno velja, da se stopnje zmanjšanja teže za prav
vse mešanice zmanjšujejo z razdaljo premeščanja. To še
posebej velja za mešanici 5 in 5a, ki izvirata skoraj
neposredno iz izvorov robatih plavin (hudournik Schrau-
bach).
Abrazijskim poskusom je sledilo iskanje ustreznih mate
matičnih modelov, ki bi čim bolje opisali zrnavostne
spremembe testnih mešanic v abrazijski napravi in njim
pripadajoče srednje stopnje zmanjšanja teže.
kjer je m0 [kg] masa mešanice na začetku eksperimental
nega koraka in m [kg] masa iste mešanice na koncu
koraka, x0 [-/km] predstavlja komponento obrusa, ^
[-/km] predstavlja komponento krušenja, xz [-] je indeks,
kako hitro izzveni komponenta krušenja, s [Renski km] je
razdalja, merjena vzdolž reke Alpski Ren in s+So [km]
je srednja oddaljenost od različnih izvorov plavin. Uporab
ljena je bila nelinearna regresijska analiza (Marquardt) in
dobljene so bile naslednje regresijske enačbe in koefi
cienti R:
#1:R = 0,9999 (7 točk): a w= 0,0085 + 0,11 (S-10)-1,0 [-/km] (2)
#2: R~1,0(4točke): a w = 0,0026 + 0,11 (s + 14)~1 0 [-/km] (3)
#3: R = 0,9999 (7 točk): a w= 0,0037 + 0,11 s“1’° [-/km] (4)
#4: R = 0,9969 (7 točk); a w= 0,0037 + 0,11 s"10 [-/km] (5)
#5 + 5a: R = 0,9989 (6 točk): aw= 0,0049 + 0.11 (s-6 )-0'6 [-/km] (6)
ki predstavljajo enostavne, toda zaradi visokih vrednosti
regresijskih koeficientov tudi precej reprezentativne mo
dele fluvialne abrazije odločujočega zrna, razvite za
rinjene plavine reke Alpski Ren. Rezultirajoči analitični
izrazi regresijskih enačb se razlikujejo med mešanicami
več kot le v enem parametru. Zdi se, da je poglavitni
vzrok temu stohastična narava premeščanja plavin, ki
združuje in meša plavine iz različnih izvorov plavin raz
lične kamninske sestave. Tako je vsaka mešanica sestav
ljena iz skupin zrn plavin, vsaka s svojo lastno zgodovino
brušenja. Vsako posamezno zrno prihaja iz natanko
določenega izvora plavin s samosvojimi kamninskimi
lastnostmi, in je bilo premeščeno za določeno abrazijsko
razdaljo ter se nahaja v določenem stanju brušenja. Kljub
temu se lahko predvideva, da je vsaka mešanica homo
gena v svoji petrografski sestavi. Razlike med mešanicami
se lahko potem razložijo z dejstvom, da so sestavljene iz
zrn plavin različnih izvorov plavin.
5.2. Teorija drobljenja
Zaradi visoke stopnje kompleksnosti procesa abrazije v
eksperimentalni napravi smo poiskali nove ideje na drugih
tehničnih področjih. Tako je bilo izbrano industrijsko drob
ljenje kot proces zmanjševanja velikosti delcev in ena
najpomembnejših operacij v praksi kemičnega inženirin
ga. Tipični operaciji sta drobljenje in mletje, ki se opravljata
v različnih vrstah mlinov, posebno bobnastih mlinih. Zna
nje o procesu drobljenja lahko pomaga opisati proces
abrazije zaradi podobnosti v gibanju zrn plavin v abrazijski
napravi z nekaterimi napravami za mletje. Posebej zani
miv je proces avtogenega mletja, pri katerem delci
izgubljajo svojo težo zaradi treh različnih mehanizmov
razdrobljenja: drobljenja oziroma loma, krušenja in
obrusa [Menachoj. Lom je definiran kot diskreten časovni
proces, v katerem se delec razdrobi zaradi delovanja sil
trka. Pri hitrem lomu - normalnem drobljenju je delec
razdrobljen s trkom ali stikom med večjimi delci in pri
počasnem lomu - samodrobljenju se delec razdrobi
zaradi trka pri lastnem prostem padu. Obrus je definiran
kot proces, ki je bolj zvezen v času in deluje na površini
delca, notranjost ostaja nedotaknjena. Krušenje je defini
rano kot nezvezen časovni proces, v katerem se delec
zmanjšuje zaradi izgubljanja majhnih okruškov. Krušenje
se lahko vrednosti kot proces podoben lomu ali obrusu.
V tej študiji sta se procesa krušenja in obrusa obravnavala
združeno, kot obraba. V osnovi torej razlikujemo dva
mehanizma obrabe. Pri trenjski obrabi - obrusu se
masa izgublja zaradi trenja med delci in pri obrabi zaradi
trka - krušenju se masa izgublja zaradi trkov med delci.
Osnovo je torej tvoril zahteven matematični opis procesa
avtogenega mletja enkratne polnitve v bobnastem mlinu,
povzet v t. i. modelu populacijskega ravnotežja (popu
lation balance model) oziroma modelu ravnotežja veliko
sti in mase (size-mass balance), ki je v svojem bistvu
kontinuitetna enačba, podana v enačbi (7) v diagramu 1.
Za reševanje te enačbe je potrebno poznati matematične
izraze za obe funkciji razdrobljenja v odvisnosti od
izbranega mehanizma obrabe pri avtogenem mletju.
Središčno vlogo pri avtogenem mletju delcev ima t. i.
linearna stopnja obrabe ali razdalja obrabe na enoto
časa d i id t= -x , saj je pretežni del mase delca izgubljen
zaradi obrabe.
5.3. Splošni frakcijski model fluvialne abrazije
Pri splošnem frakcijskem modelu opisuje skupna funkcija
specifične stopnje razdrobljenja S intenzivnost procesa
razdrobljenja delcev in pri tem upošteva procese droblje
nja delcev (drobljenja s prodniki in samo-drobljenja del
cev) in razdrobljenja zaradi obrabe. Poseben pomen ima
izbira modela obrabe, ki je prevladujoči mehanizemjaz-
drobljenja. Skupna funkcija zrnavosti razdrobljenja B pa
opisuje zrnavostno krivuljo produkta razdrobljenja in pri
tem upošteva procese drobljenja delcev in njihove obrabe.
Ker običajno ni na razpolago dovolj eksperimentalnih
podatkov za določitev od 14 do 16 parametrov splošnega
frakcijskega modela, naj se le-ta uporablja le v poenostav
ljeni obliki. Podrobnejši opis splošnega frakcijskega mode
la, funkcij razdrobljenja in možnih modelov obrabe je
podan v [Mikoš 1993bj.
5.4. Poenostavljeni frakcijski model fluvialne abrazije
Enostavnejši model od splošnega lahko dosežemo tako,
da opišemo celoten proces razdrobljenja znotraj abrazij
ske naprave samo z razdrobljenjem zaradi obrabe. Zane
marjanje razdrobljenja zaradi loma zahteva izbor modela
obrabe, ki najbolje opisuje skupno specifično stopnjo
razdrobljenja. Tako je bil kot osnova za poenostavljeni
frakcijski model abrazije izbran eksponentni Bondov mo
del [Mikoš 1993bj. Poenostavljeni model je prikazan v
diagramu 1. V abrazijski napravi ocenjena vrednost spe
cifične stopnje razdrobljenja S se tako lahko zapiše z
enačbo (10) in linearna stopnja obrabe x z enačbo (11).
Ocenjeno vrednost je potrebno zaradi specifičnosti abra
zijske naprave popraviti, kar je prikazano v enačbah (8)
in (9). Ko poenostavimo celoten proces razdrobljenja
znotraj abrazijskega mlina samo v proces obrabe, pomeni
to za skupno funkcijo porazdelitve razdrobljenja, da naj
upošteva samo drobir in brušena jedra. V tem primeru je
matrika B neodvisna od uporabljenega modela obrabe.
Če lahko zanemarimo tudi krušenje, potem lahko upora
bimo zelo enostavno funkcijo porazdelitve razdrobljenja
v obliki spodnje trikotne matrike velikosti n x n in
konstantno vrednostjo elementov, ki so različni od nič le
na diagonali pod glavno diagonalo (brušena jedra) in v
zadnji _vrsti (drobir). Če uporabljamo sejalno razmerje
R = (V"2)~1, je vrednost elementov približno 0,5. Tako
ima model 5 parametrov, ki jih je potrebno umeriti.
Opisani poenostavljeni model je bil umerjen na rezultatih
laboratorijskih abrazijskih raziskav iz poglavja 4. Ker
skupne funkcije razdrobljenja kljub poenostavitvi niso
nespremenljive s spremembami v okolju mletja, je bilo
potrebno enačbo (7) rešiti s pomočjo kompleksne nume
rične analize ob uporabi optimizacije [Mikoš 1993b].
Praktično to pomeni, da so se po metodi najmanjših
kvadratnih odstopanj modelirane zrnavostne krivulje me
šanic prilagajale merjenim krivuljam iz abrazijske naprave.
Povprečna relativna napaka ni presegla 10%. Končni
rezultat optimizacije so bili izrazi za skupno funkcijo
specifične stopnje razdrobljenja, podani v diagramu 2.
POENOSTAVLJENI FRAKCIJSKI MODEL FLUVIALNE
ABRAZIJE ZA PRODONOSNE VODOTOKE
M(s) = e x p [ - ( i - ! } ) S ,j]m (o) ...(7)
M ( 0 ) j e v e k to r re
r e z u l ta t se jali
M ( s ) j e v e k to r rel
r e z u l ta t s e ja ln e a n a liz e p la v in , o d v z e tih n a ra z d a lji s
n j e š te v i lo z r n a v o s tn ih r a z r e d o v
I j e e n o tn a m a t r ik a v e lik o s ti n x n :
' l 0 ... 0 o"
0 1 ... 0 0
0 0 ... 1 0
0 0 ... 0 1_
B =
" 0 0 0 ... 0 0 0 "
0 .5
S l 0 0 0 0 "
0 0 ... 0 0 0 1
0 0 0 0
0 0 .5 0 ... 0 0 0 2
0
_ 0 0 Š 3 ... 0 00 0 .5 ... 0 0 0 s =
0 0 0 V i 00 0 0 ... 0 .5 0 0
0 0 0 0 š„
0 .5 0 .5 0 .5 ... 0 .5 1.0 1.0 n j
z-ti e le m e n t m a t r ik e S j e
0.21 -0 .3
-o c e n je n ""Sn ■*/$ ~ S, i
A = A„
xm [m m ] j e s re d n je z rn o p e tih n a jb o lj g r o b ih z r n a v o s tn ih r a z r e d o v
x{ [m m ] j e v e lik o s t o d p r t in e z g o r n je g a s i ta / - t e g a z m a v o s tn e g a r a z r e d a
. [ - /k m ] ... (8 )
o cm jo . 0.3 .. . [- ] ...(9 )
" A ocenjen * ° - 5 -s- 0 .6 z a fazo k ru še n ja ( p o v ii ja v o d a , g r o b e p lav in e ) ali
h itro s ti p rem e šč a n ja z rn p lav in o k o li 1 m /s
- A ocenjen * 0 .7 * 0 .8 z a faz o o b ru sa (o b le p lav in e ) in z m e rn e h itro s ti
p re m e šč a n ja z rn p lav in d o o k o li 0 .6 m /s
- p re d p o s ta v i R = ( - / ? ) in u p o ra b i u s tr e z n o e n a č b o :
A o c ^ J e n = 0 .9 : $ ^ = 6 . 4 4 4 s ) x j u ... [ -/k m ] (1 3 )
Sočen,» , = 0-8 ■ Šl^ = 7 . 0 U s ) x j fa . . . [ - /k m ] ... (1 4 )
^ ocenjen — 0 .7 K{S) x f 3 ... [ -/k m ] ... (1 5 )
^ ocenjen — 0 .6 .. [ - /k m ] . .. (1 6 )
^ ocenjen — 0.5 Š,-ocenjm= 9.05 K ( s ) x f5 ... [ - /k m ] . .. (1 7 )
B j e s k u p n a f u n k c i ja z r n a v o s t i r a z d r o b l je n ja - s p o d n ja t r i k o tn a m a t r ik a v e lik o s ti n x n
S j e s k u p n a f u n k c i ja s p e c if ič n e s to p n je r a z d r o b lje n ja - d ia g o n a ln a m a t r ik a v e lik o s ti n x n
- xm [m m ] « a r i tm e tič n o s re d n je z rn o r in je n ih p lav in
Diagram 1. Poenostavljeni frakcijski model fluvialne abrazije
- za prodonosne vodotoke.
Primerjava z rezultati štiriparametrskega eksponentnega
modela fluvialne abrazije odločujočega zrna: enačba (2)
za mešanico 1 in enačba (4) za mešanico 3, pokaže dobro
ujemanje. Bistvena prednost frakcijskega modela pred
modelom odločujočega zrna ostaja v njegovi sposobnosti
upoštevati različno intenziteto abrazijskih procesov za
različne velikosti zrn. Da so razlike med zrni precejšnje,
kažejo tudi rezultati v diagramu 2, podani za 100 mm in
10 mm velika zrna.
POENOSTAVLJENI FRAKCIJSKI MODEL FLUVIALNE
ABRAZIJE ZA ALPSKI REN
R e n k m 2 3 .2 - p r ib liž n o 3 0
e k sp e r im e n ta ln i re z u lta ti m o d e ln e m e š a n ic e 1 :
Ko = 0 0 0 1 5 - /k m , Kj = 0 .1 - /k m , k2 = 0 .7 , s0 = 13 k m , A ^ ^ = 0 .9 in xm = 55 m m
■ W , = 6.44[0.0015 + 0.03(5- lO)“07] ^ 01 ... [-/km]
k m 23 : = 1 00 m m = 0 .0 2 6 3 /k m x,- = 10 m m = 0 .0 3 3 2 /k m
k m 3 0 : x, = 100 m m J ^ c„yen = 0 .0 2 1 1/km x, = 10 m m Šoce„jm = 0 .0 2 6 5 /k m
Št ~ (o.0224 + 0.448(.j - lO)“07)*:04 ... [-/km]
e k sp e rim e n ta ln e v re d n o s ti a b ra z ije so n a v o ljo
7 - 5 R | '1 + R Y W 'Y
1 \̂ oc*nj*n 1
i ] 4»),*-1 -R V 2 J 1,2j
* M = k 0 + * " ,(!- v2)(x + So)"'2 (11)
. [ - /k m ] ... (1 0 )
k m 23 : xi = 1 00 m m St = 0 .0 1 5 3 /k m x f. = 10 m m St = 0 .0 3 8 5 /k m
k m 3 0 : xt = 1 0 0 m m Št = 0 .0 1 2 3 /k m x (. = 10 m m ^ = 0 .0 3 0 8 /k m
R e n k m p rib liž n o 3 0 - 6 4 . 9
e k sp erim e n ta ln i re z u lta ti m o d e ln e m e ša n ic e 3 :
k0 = 0 .0 0 1 1 - /k m , k j = 0 . 1 - /k m , tc2 = 0 .7 , s0 = 3 1 .5 k m , A ^ = 0 .8 in x m = 55 r
k0 [ -/k m ], Kj [ - /k m ] , k2 [-], s0 [k m ], Aocê m [ - ] in xm [m m ]
s o e k sp e r im e n ta ln o d o lo č e n i p a ra m e tr i
R [-] j e s e ja ln o r a z m a je
s [k m ] j e a b ra z ijsk a ra z d a lja
e k sp er im e n ta ln e v re d n o s ti ab ra z iie n iso n a v o lio
. [-/k m ]
k m 3 0 : x, = 1 00 m m = 0 .0 1 0 8 /k m x, = 10 m m S = 0 .0 1 7 1 /k m
= 0 .0 0 7 8 /k m x, = 10 m m =k m 6 0 : xt = 1 00 m m S(
Ž * (o. 018 + 0.488j “°7 ... [./km]
0 .0 1 2 4 /k m
- u p o ra b i p o s to p e k I. iz d ia g ra m a 1 [M ik o š 1 9 9 3 c] :
- v re d n o s ti aw_0 [ -/k m ] z a iz b ra n o v rs to k a m n in e vstav i v e n a č b e ( 1 6 ) d o (1 8 )
k a r d a e n a č b o z a d is ta n č n o o d v isn o k o n s ta n to l in e a rn e s to p n je o b ra b e :
*0) = ̂ + (5* 1 0 ) ^ [ l - (0.5-r 0.9)](s + i0)-(05ta9) (12)
k m 3 0 : x,. = 1 0 0 m m S, = 0 .0 0 6 3 /k m xt = 10 m m St = 0 .0 2 0 0 /k m
k m 6 0 : x , = 1 00 m m Šj = 0 .0 0 4 6 /k m x , = 10 m m Š, = 0 .0 1 4 5 /k m
Diagram 2. Poenostavljeni frakcijski model fluvialne abrazije
- za raziskovani odsek reke Alpski Ren.
6. SKLEPI
Raziskava je pokazala praktično uporabnost laboratorij
skih abrazijskih poskusov v bobnastem mlinu z mešani
cami prodnatih plavin. Glavni eksperimentalni rezultat so
bile zrnavostne spremembe v odvisnosti od razdalje
brušenja in iz njih za vsak eksperimentalni korak izražene
srednje stopnje zmanjšanja teže zrn plavin, ki ustrezajo
enoparametrskemu eksponentnemu modelu abrazije od
ločujočega zrna.
Če spreminjanje srednjih stopenj zmanjšanja teže opi
šemo s štiriparametrskim eksponentnim modelom flu-
vialne abrazije odločujočega zrna, se eksperimentalne
vrednosti koeficientov tega modela dobro ujemajo z na
terenu merjenimi vrednostmi koeficientov abrazije. Za
študije urejanja naravnih vodotokov, za katere lahko
zrnavostno združbo plavin nadomestimo z odločujočim
zrnom, lahko uspešno uporabljamo model fluvialne abra
zije odločujočega zrna.
Spreminjanje srednjih stopenj zmanjšanja teže lahko
izrazimo tudi z modelom popolnoma avtogenega mletja
v bobnastih mlinih, ki v svojem bistvu predstavlja kontinui-
tetno enačbo za velikost in maso zrn polnitve mlina.
Procesi drobitve v abrazijski napravi se tako razdelijo v
procese drobljenja, kot je drobljenje s samicami ali samo-
drobljenje, in procese obrabe, kot sta krušenje in površin
ski obrus, kjer očitno prevladuje slednji. Najpomembnejši
parameter procesov obrabe je linearna stopnja obrabe
(dr/df) [mm/km], razdalja obrabe na časovno enoto, katere
odvisnost od razdalje brušenja in velikosti zrn je bila
eksperimentalno potrjena. Drobitveni procesi v laboratorij
ski napravi se nato lahko opišejo s frakcijskim modelom
fluvialne abrazije, ki je lahko splošen ali poenostavljen.
Ker običajno ni na razpolago dovolj eksperimentalnih
podatkov za določitev parametrov splošnega frakcijskega
modela, naj se le-ta uporablja le v poenostavljeni obliki.
Pri numeričnem simuliranju prodnega premika naj dobi
poenostavljeni frakcijski model prednost pred modelom
abrazije odločujočega zrna. Frakcijski model zanemarja
procese drobljenja in opisuje proces fluvialne abrazije
samo s procesi obrabljanja in se zdi primeren za večino
terenskih situacij. V modelu sta upoštevani obe eksperi
mentalno opazovani odvisnosti, tako distančna kot tudi
velikostna odvisnost linearne stopnje obrabe. Če uporab
ljamo poenostavljeni frakcijski model, potem naj ima
obliko s petimi parametri, kot je pokazano za prodonosne
vodotoke v diagramu 1. Nadaljnji korak v raziskovanju
fluvialne abrazije prodnatih plavin bo integracija poeno
stavljenega frakcijskega modela v prav tako frakcijski
model premeščanja plavin.
Podobne laboratorijske raziskave fluvialne abrazije je
možno za slovenske razmere izvesti v Vodogradbenem
laboratoriju (bodočem Inštitutu za hidravlične raziskave)
v Ljubljani. Raziskave naj bi potekale v dveh smereh.
Predvsem naj bi opravili abrazijske raziskave za rinjene
plavine tistih slovenskih rek, kjer v naravi raziskava zaradi
naravnih pogojev objektivno ni možna. Raziskava fluvialne
abrazije bi v tem primeru rabila neposredno presojam
premeščanja rinjenih plavin v naravnih vodotokih, kar je
pomemben element urejanja vodnega režima. Na drugi
strani pa naj bi opravili abrazijske raziskave za grobe
plavine v izvorih plavin. Pri tem bi morali upoštevati
razprostranjenost erozijskih žarišč, predvsem globinske
erozije, v različnih kamninah. Tako bi lahko povezali
količinske in zrnavostne analize sproščanja in odplavljanja
zemljin iz povirij voda s presojami premeščanja v dolinskih
vodotokih, kar bi pomagalo pri reševanju odprtih vprašanj,
kot so:
- Dotok katerih plavin iz kakšnih erozijskih žarišč lahko
glede na premestitveno sposobnost dolinskih vodotokov
in dopustno zaplavljanje njihovih strug dopuščamo?
- Katere strukture plavin lahko vežemo z zadrževalniki
plavin v zaledjih in katere s sanacijo izvorov - erozijskih
žarišč?
- Na kakšne strukture plavin moramo konstruirati in
dimenzionirati različne zadrževalne objekte?
Pri tem je potrebno upoštevati dejanske razmere v vod
nem režimu:
- Možnosti za vezanje plavin z zadrževalniki so že
močno izkoriščene; še razpoložljive akumulacijske pro
store naj bi zato ohranili za zadrževanje voda, predvsem
v zvezi s problemi visokih voda in vse pogostejšim
poplavljanjem nižinskih predelov ob slovenskih vodotokih.
- Pretok drobnozrnatih plavin je vse pogosteje prekinjen
z energetskimi stopnjami, kar naj bi kmalu veljalo za
številne slovenske vodotoke.
- Stalni dotok plavin iz zaledij predstavlja stalen vir proda
in peska kot gradbenega materiala.
- Zmerni dotok plavin in s tem povezano obnavljanje dna
strug predstavlja obenem obnavljanje samočistilne spo
sobnosti vodnih tokov, ki je vse bolj dragocena.
- Neselektivno urejanje hudourniških območij ni več do
pustno.
Bradley W. C.: »Effect of weathering on abrasion of granitic gravel, Colorado River (Texas)«, Bulletin
of Geological Society of America, Vol. 81, str. 61-80, 1970.
Bradley W. C., Fahnestock R. K. in Rowekamp, E. T.: »Coarse sediment transport by flood flows on
Knik River, Alaska«, Bulletin of Geological Society of America, Vol. 83, str. 1261-1284, 1972.
Daubree A.: »Etudes synthetiques de geologie experimentale«, Dunod, Paris, 1879.
Düll F.: »Das Gesetz des Geschiebeabriebes«, Mitt, aus dem Gebiet des Wasserbaues und der
Baugrundforschung, Heft 1, Wilhelm Ernst & Sohn, Berlin, 1930.
Fayol M.: »Etudes sur le terrain houiller de Commentry«, 1886 (citiran v [Schoklitsch 1914]).
Gölz E., Tippner M.: »Korngrössen, Abrieb und Erosion am Oberrhein«, DGM, Vol. 29, H. 4, str.
115-122, 1985.
Jurisch R.: »Laboratory tests on the alternation of the properties of sediment in rivers«, Alii del XVII
Convegno di idraulica e costruzioni idrauliche, Palermo, str. 2-12, 1980.
Krumbein W. C.: »The effects of abrasion on the size, shape and roundness of rock fragments«,
Journal of Geology, Vol. 49, str. 482-520, 1941.
Kuenen Ph. H.: »Experimental abrasion of pebbles, 1. Wet sandblasting«, Leidse geologische
Mededelingen, Vol. 20, str. 142-150, 1955.
Kuenen Ph. H.: »Experimental abrasion of pebbles, 2. Rolling by current«, Journal of Geology, Vol.
64, str. 336-368, 1956.
Kuenen Ph. H.: »Some experiments on fluviatile rounding«, Proc. Series B, Koninklijke Nederlandse
Akademie van Wetenschappen, Vol. LXI, str. 47-53, 1958.
Kuenen Ph. H.: »Experimental abrasion of pebbles, 3. Fluviatile action on sand«, American Journal
of Science, Vol. 257, str. 172-190, 1959.
Marshall P.: »The wearing of beach gravels«, Transactions and Proceedings of the New Zealand
Institute, Vol. 58/1-2, str. 507-532, 1927.
Marshall P.: »Beach gravels and sands«, Transactions and Proceedings of the New Zealand Institute,
Vol. 60/1-2, str. 324-365, 1929.
Menacho J. M.: »Some solutions for the kinetics of combined fracture and abrasion breakage«, Powder
Technology, Vol. 49, str. 87-96, 1986.
Mikoš M.: »Analiza zrnavosti plavin po izvornih tipih zemljin in hribin ter njihova aplikacija na odvodne
struge«, Diplomska naloga št. 102, Hidrotehnična smer FAGG, Univerza v Ljubljani, 112 str., 1983.
Mikoš M.: »Fluvial abrasion of gravel sediments - Field investigation of the River Alpine Rhine,
experimental study in the abrasion set-up and mathematical modeling of the laboratory processes«,
Mitt, der VAW št. 123, ETH Zurich, 322 str., 1993a.
Mikoš M.: »Fluvialna abrazija prodnatih plavin«, Acta hydrotechnica, Laboratorij za mehaniko tekočin,
Univerza v Ljubljani, Letnik 11, št. 10, 107 str., 1993b.
Mikoš M.: »Fluvialna abrazija v prodonosnih vodotokih. I. del: Terensko raziskovanje procesov in
njihov matematični opis«, Gradbeni vestnik, Ljubljana, Letnik 43, št. 3-4-5, str. 68-76, 1994.
Parker G.: »Selective sorting and abrasion of river gravel. II: Application«, Journal of Hydraulic
Engineering, ASCE, Vol. 117/2, str. 150-171, 1991.
Schoklitsch A.: »Über Schleppkraft und Geschiebebewegung«, 66 str., Verlag von Wilhelm Engelmann,
Leipzig und Berlin, 1914.
Schoklitsch A.: »Über die Verkleinerung der Geschiebe in Flussläufen«, Sitzungsberichte der
Akademie der Wissenschaften in Wien, Math.-naturw. Klasse, Abt. Ila, Band 142, Heft 8, str. 343-366,
1933.
Schümm S. A., Stevens M. A.: »Abrasion in place: a mechanism for rounding and size reduction of
coarse sediments in rivers«, Geology, Vol., str. 37-40, 1973.
Stelczer, K.: »Der Geschiebeabschliff«, Die Wasserwirtschaft, Vol. 38/9, str. 260-269, 1968.
Stelczer K.: »Bed-Load Transport - Theory and Practice«, Water Resources Publications, Littleton,
Colorado, USA, 1981.
Wenthwort C. K.: »A laboratory and field study of cobble abrasion«, Journal of Geology, Vol. 27, str.
507-521, 1919.
Werritty A.: »Downstream fining in a gravel-bed river in S. Poland: Lithologic controls and the role of
abrasion« (v Billi P. et al.: »Gravel-Bed Rivers«), str. 333-350, Wiley, 1992.
Z A H V A L A P risp evek izv ira iz d o k to r sk e disertacije [M ik o š 1993a], k i jo je a v to r o p ra v il na G ra d b en em
o d d e lk u Z v e zn e teh n iške v iso k e šo le ( E T H ) v Z ü rich u , Švica . V seb in sko d isertacija p o m e n i
p o g lo b lje n o o b d e la v o o sn o vn ih id e j o flu v ia ln i abraziji, p r id o b ljen ih m e d štu d ijem in še
p o se b e j m e d iz d e la v o d ip lo m sk e n aloge na H idro teh n ičn i sm eri F A G G v L ju b ljan i, p o d
vo d stvo m p ro f . dr. M . P šen ičn ika in p ro f. J. P in tarja, k i se j im a a v to r najprisrčneje
zahvalju je. P o seb n a za h va la g re tu d i V o d n o g o sp o d a rsk em u inštitu tu v L ju b ljan i, k i je
p o k a z a l razu m eva n je za a v to r jev š tu d ij na E T H Z ü rich , in fo rm a ln em u m en torju p ro f . dr.
M . B rilly ju s F A G G U n iverze v L jubljan i, k i je a v to r ja sp o d b u ja l k štu d iju v tu jin i. M en torju
p ro f . dr. D . V ischerju , d irek to rju R a zisk o va ln eg a za v o d a za v o d n e zg ra d b e , h id ro lo g ijo in
g la c io lo g ijo na E T H Z ü rich in som en torju do c . dr. M . Jaegiju , v o d ji O d d e lk a za urejanje
v o d o to k o v na is to im en sk em za vo d u , se a v to r za h va lju je za n ju n o vses tran sko p o m o č v času
b ivan ja v Švici. A v to r se tu d i zah va lju je v la d i Š v icarske kon federacije , k i m u je s sv o jo
zv e zn o š tip en d ijo o m o g o č ila o d h o d na š tu d ij na E T H in M inistrstvu za zn a n o s t in teh n o log ijo
R ep u b lik e S loven ije , k i ga j e v času štu d ija p o d p ira la s š tip en d ijo m la d eg a razisk o va lca .
VARNOST VELIKIH PREORAO
UDK 6278.04 MARKO BREZNIK
P O V Z E T E K ■ , ~
Velike pregrade so zaradi poplavnega vala najnevarnejši gradbeni objekt. Podrlo se jih je že 1000.
Skrb za varnost velikih pregrad je pri nas v zadnjih desetletjih popustila. Zaradi slabših geotehničnih
karakteristik temeljne kamnine - miocenskega laporja - je bilo treba stabilnost jezu Melje na Dravi,
zgrajenega 1965. leta, povečati s prednapetimi sidri. Potrebna natezna sila, 6180 kN na eno pretočno
polje, bi se lahko zmanjšala s konsolidacijo laporja. Predvideno je bilo kontrolno merjenje obstoječe
natezne sile in dodatno napenjanje sider, če bi bilo to potrebno. Teh meritev niso izvršili. V hidroelektrarni
Fala niso merili vzgonskih pritiskov vode pod temelji strojnice, ki so narasli do višine zajezitve in
ogrozili stabilnost objekta. Projekt pregrade Vogeršček so odobrili na osnovi mnogo premajhnega
obsega geoloških raziskav. Za izgrajeno pregrado je bila potrebna sanacija z izgradnjo injekcijske
zavese globine 110,5 m v apnence. Avtor predlaga ustanovitev Republiške uprave za varnost velikih
pregrad in Državne revizijske komisije za večje objekte. Ker so naše pregrade stare nad 30 let, morajo
biti za vzdrževanje in obnovo zagotovljena zadostna finančna sredstva.
THE SAFETY OF LARGE DAMS
S U M M A R v -
Due to the possibility of a flood wave, large dams can be considered to be, potentially, very hazardous
structures. As many as one thousand are known to have collapsed. In Slovenia, over recent decades
relatively less attention has been paid to the question of their safety. For instance, in the case of the
weir built in 1965 at Melje on the River Drava it was necessary, due to the poor geotechnical
characteristics of the soil beneath the foundations - Miocene marl - to increase the stability of the
structure using prestressed anchors. It is possible that the prestressing force - 6180 kN for one spillway
opening - may have decreased with the consolidation of the marl. It was planned that, some time
later, the actual tensile forces should be measured, and that, if necessary, extra prestressing should
be applied. However, these measurements have not been carried out. At the Fala hydro-electric
power-station, measurements should have been made of the uplift pressure of the water under the
foundations of the powerhouse, which had risen to a level equivalent to the height of containment of
the dam and threatened its stability. The design for the dam at Vogeršček was based on geological
studies which were quite insufficient in scope. As a result, when the dam had already been built, it
had to be strengthened with a grout curtain reaching to a depth of 110.5 m into the limestone rock. It
is proposed by the author of the paper that a special authority for the safety of large dams be
established at Republic level, as well as a State committee responsible for the reviewing of designs
for important structures. Since most dams in Slovenia are more than 30 years old, sufficient funds
must be provided for their maintenance and renewal.
I. UVOD
Velike pregrade so zaradi poplavnega vala ob porušitvi
najbolj nevaren gradbeni objekt. Njihova nevarnost je
podobna nevarnosti jedrskih elektrarn, razlika pa je v tem,
Avtor:
Marko Breznik, upok. prof. FAGG, dr., dipl. inž. gradb.,
dipl. inž. geol., Ljubljana, Hajdrihova 28.
da je pri jedrskih elektrarnah nevarno obratovanje, pri
velikih pregradah pa stabilnost objekta. Od 20.000 pre
grad v svetovnem registru se jih je porušilo 1000. Pred
vsem so se porušile starejše pregrade, ki niso bile
zgrajene v skladu s sedanjimi načeli varne gradnje, ki so
se prilagajali izkušnjam, pridobljenim z analizo vzrokov
porušitev. Zemeljske pregrade so se porušile predvsem
zaradi prelivanja katastrofalnih voda in posledične erozije, *
* Razprava na 1. posvetovanju Slovenskega nacionalnega komi
teja za velike pregrade SLOCOLD-a 17. 3. 1994.
betonske pa zaradi zdrsa pod vplivom vodnega pritiska.
Kljub mnogo boljši sedanji gradnji se povprečno podreta
2 novejši veliki pregradi na leto.
Tudi mi smo bili ogroženi s težavami na 200 m visoki
pregradi Kölnbrein (Malta) v porečju Drave. Zaradi preve
like obremenitve temeljne kamnine jim je dvakrat počil
beton v dolžini 20 m v spodnjem delu pregrade ob levem
bloku. Obakrat so imeli tudi znatne izgube vode, prvič
nad 200 l/s in drugič še več. Prva sanacija ni uspela.
Sedaj končujejo drugo, s katero bodo ločno pregrado
podprli s 60 m visoko ločno-težnostno pregrado zaradi
enakomernejšega prenosa napetosti v temeljna tla, ki so
bila prej preveč obremenjena. Ali smo bili o tem kaj
obveščeni ?
II. ZANEMARJENA VARNOST VELIKIH PREGRAD
V zadnjih desetletjih se je pri nas stalno zmanjševala skrb
za varnost velikih pregrad, kar dokazujejo naslednji prime
ri.
1. Jez Melje
Jez Melje je bil zgrajen v letih 1964-1965. Med gradnjo
desnih treh pretočnih polj, ki so imela horizontalno te
meljno ploskev, so ugotovili, da imajo temeljna tla slabše
geotehnične lastnosti, kakor so pričakovali. V temeljnih
tleh so miocenski laporji, podobni gorenjski »sivici« z
vpadom plasti okrog 10° v dolvodni smeri, ki so delno
tektonsko zdrobljeni in na površini pod vplivom zraka in
vode preperevajo v lapornato glino. Sklenjeno je bilo, da
je treba stabilnost jezu proti zdrsu povečati s prednapetimi
sidri. Pri realizaciji so sodelovali:
- Laboratorij za mehaniko tal FAGG Ljubljana (prof.
Šuklje) za geomehanske analize zemljine
- Projektivni biro GP Tehnika Ljubljana (Breznik) za
stabilnostne analize in projekt sanacije. Izvleček iz pro
jekta je bil objavljen (Breznik 1966, 1988)
- ZRMK Ljubljana (Jenček, Zajc) za projekt katodne
zaščite, verjetno prve v Jugoslaviji za takšen objekt.
Izvleček je bil objavljen (Jenček, Zajc 1966)
- Geološki zavod Ljubljana za vsa vrtalna dela
Slika 2. Konstrukcija prednapetih sider s katodno zaščito treh desnih pretočnih polj jezu Melje (po Breznik 1966)
- Tehnogradnje Maribor za projekt, vgradnjo in napenja
nje sider
- Dravske elektrarne Maribor za stalno kontrolo delovanja
in vzdrževanja sider.
Raziskave vzorcev so pokazale kot notranjega trenja
zemljine 20-23° in da je objekt na meji stabilnosti za ravno
in plitvo krožno drsino. S prednapetimi sidri in aktiviranjem
kota notranjega trenja na 19° je bila varnost povečana na
F = 1,1. Za vsako pretočno polje je bila potrebna natezna
sila 6180kN ali 1150kN na posamezno sidro (sl. 1). V
vsakem polju je bilo vgrajenih po 6 sider, dolžin 20,5 m v
razdalji po 3,2 m (sl. 2).
Prednapeto sidro lahko izgubi svojo funkcijo zaradi na
slednjih pojavov:
- popuščanja sidrne glave
Med napenjanjem sider, ki so jih Tehnogradnje vgradile
za zagotovitev stabilnosti okrog 6 m visokih zidov grad
bene jame, so 2 sidri izvlekli, ker je popustil spoj med
sidrno glavo in kamnino. Osem metrov dolge sidrne glave
naših sider imajo 11 čebulastih razširitev vrtine premera
20 cm. Eno tako izdelano sidro smo obremenili do poruši
tve z 2200 kN, pri tem sidrna glava ni popustila, ampak
so se pretrgale jeklene žice pri izvlečenju za 90 mm.
- korozije jeklenih žic
Jeklene žice so bile premazane z antikorozijskim lakom
in dodatno zaščitene s katodno zaščito s 114 kg težko
cinkovo anodo kot virom elektrike. V letih po izgradnji so
napetost in tok med anodo in sidri merili.
- konsolidacije laporja med sidrno in napenjalno glavo
Zmanjšanje razdalje med sidrno in napenjalno glavo smo
izračunali na 30 mm iz ugotovljenih in privzetih modulov
stisljivosti (sl. 3). Ocenjeno je bilo, da naj bi se 1/4
posedanja laporja izvršila v enem mesecu in 1/2 v enem
letu. Za izgradnjo je bilo osvojeno prvo in eno dodatno
napenjanje po enem ali dveh mesecih. Pri prvem napenja
nju na silo 1678 kN so bile žice izvlečene za 55 do 84 mm.
Kontrolno napenjanje je bilo izvršeno 46 do 57 dni po
prvem. Uporabne sile so popustile na 1472 do 1658kN.
Za dosego zahtevane sile 1678kN je bilo treba žice
dodatno izvleči za 6 do 1 mm.
Projekt je predvideval, da naj bi pozneje merili obstoječo
natezno silo v enem, za meritve prirejenem, prednapetem
sidru v vsakem polju in po potrebi dodatno napeli vsa
sidra.
V levih treh pretočnih poljih, ki so jih gradili pozneje, je
bila varnost proti zdrsu dosežena z 2 m globoko poglobi
tvijo gorvodnega dela temelja, tako da prednapeta sidra
niso bila potrebna.
Pred 3 leti sem vprašal inženirja iz ZRMK, ki opravlja
nadzor nad velikimi pregradami, kakšna je sedaj sila v
prednapetih sidrih. Odgovoril je, da ne ve in pozneje, da
tega niso merili. Na moj protest je odgovoril, da bo
zahteval takšne meritve. Letos mi je povedal, da so bile
predvidene za 1993. leto in so odpadle zaradi pomanjka
nja denarja. Sicer pa tudi drugje nimajo dovolj denarja in
ne upoštevajo njihovih predlogov za večjo varnost.
2. Hidroelektrarna Fala
Pred 15 leti so med raziskavami za povečanje elektrarne
ugotovili pod generatorsko dvorano »kaverne«, ki so
verjetno nastale z erozijo naplavin in v njih vzgonske
vodne pritiske v višini zajezitve. Stabilnost strojnice je bila
minimalna, ker v računu običajno upoštevamo, da se
vzgonski pritisk pod objektom dolvodno močno zmanjša.
Razmere so pozneje sanirali, opazovanja stabilnosti
objekta pred tem pa so bila nezadostna.
3. Pregrada Vogeršček
Geološko poročilo za pregrado višine 36 m, temeljene na
levem boku na apnenec ter v dnu in na desnem boku na
flišni lapor in peščenjak iz leta 1982, je bilo zelo ugodno.
O možnih kraških pojavih ni bilo govora. Geološko poročilo
je bilo izdelano na podlagi 11 sondažnih vrtin, od tega je
segala samo ena vrtina 9 m pod dno temelja pregrade.
Skupna dolžina vrtin na področju pregrade je bila 108 m.
V levem boku so bili v 20 m globoki vrtini V-3 v apenencu
izvršeni poizkusi vodoprepustnosti pri pritisku 500 in
700 kPa in prepustnost ocenjena kot zelo ugodna
k = 2,2 X 10-6 m/s. Izračunali so tudi možne skupne iz
gube 6,7 l/s, od tega skozi levi bok 3,3 l/s. Projektant je
predvidel izgradnjo pregrade iz kamenega nasipa z glina
stim jedrom brez injekcijske zavese ali injekcijske galerije,
ki bi poznejše injiciranje omogočala z mnenjem: »...iz
gradnjo pregrade v predvidenem pregradnem profilu omo
gočajo tudi geološke razmere...«, v karakterističnem
prerezu pregrade 1 :200 je glinasto-meljasto jedro teme
ljeno na »nosilna neprepustna tla«, do katerih naj bi prišli
z 2- do 3-metrskim odkopom površinske plasti.
Odločbo za lokacijsko dovoljenje za gradnjo akumulacije
Vogeršček s pregrado je izdal Republiški komite za
varstvo okolja in urejanje prostora 28. 12. 1983. Iz
obrazložitve citiramo: »... smernice za izdelavo lokacijske
dokumentacije za akumulacijo Vogeršček dne 20. 5.
1983... Lokacijska dokumentacija povzela temeljne ugo
tovitve iz vseh vodnogospodarskih študij, ki so bile do
tedaj pripravljene od začetne ideje do idejnega projekta,
oz. zaključke revizijskih komisij, smernic in zahtev... 19.
9.1983 lokacijska obravnava... Analiza naravnih danosti,
geografskih, hidroloških, geoloških in seizmičnih raz-
j { I
H : H e ig h t o f dam ( m }
In v e s t ig a t io n a re a
R e m a rk s ; T h e a re a in d ic a te s in the ca s e
o f c o n c re te dam , e x c e p t a rc h dam ,
Tip pregrade
Koeficient x H = površina raziskav
gorvodno dolvodno vstran v boke
ločna 1,0 1,5 1,5
težnostna 1,0 1,0 1,0
nasuta 0,5 0,5 1,0
Slika 4. Primer površine in globine raziskav za projekt velike pregrade (Standards for Geological Investigations of Dam
Foundations, 1978, Japanese National Committee of the International Commission on Large Dams)
mer... V postopku je sodelovalo prek 20 strokovno
kvalificiranih inštitucij... je razpravljala in jo sprejela
revizijska komisija pri Zvezi vodnih skupnosti dne 10. 6.
1983... Iz dokumentacije je razvidno, da je na predvide
nem mestu mogoče zgraditi pregrado, ki bo s svojo obliko
in izvedbo omogočala tehnično popolno rešitev, brez
nevarnosti, da bi prišlo do porušitve in katastrofalnih
posledic...«
Med izkopom so naleteli na znake skraselosti v apnencih
na levem boku, vendar so z gradnjo nadaljevali do končne
višine. S krone pregrade so skozi glinasto jedro pregrade
izvršili glavnino sondažnih vrtin in izdelali novo geološko
poročilo. Leča apnenca, ki je skrasel, je na levem boku
900 m dolga in 200 m široka. Od levega boka vpada pod
laporje pod pregrado. Lugeonovi poizkusi so pokazali
izgube vode do 52 in ekstrapolirano 100 LU. Novo geolo
ško poročilo iz leta 1986 je zahtevalo izgradnjo injekcijske
zavese.
Varnost vsake pregrade je bistveno odvisna od geoloških
razmer, ki morajo biti v največji možni meri pojasnjene
do faze idejnega projekta (feasibility study). Za pregrado
Vogeršček je bilo izvršenih do te faze okrog 10% potreb
nih geoloških raziskovalnih del (sl. 4). Pogodbo za ta dela
je sklenila projektantska organizacija, ki je imela verjetno
z investitorjem skupno pogodbo za raziskovalna in projek
tantska dela.
Projekt je bil potrjen na interni kontroli tehnične dokumen
tacije in na investitorjevi revizijski komisiji.
Na povsem izgrajeni pregradi so bila potrebna obsežna
dodatna raziskovalna dela in sanacija z naknadno izgrad
njo injekcijske zavese globine 110,5 m pod krono pregra
de. Povprečna poraba suhe mase injekcijske zmesi v 190
injekcijskih vrtinah je bila 335 kg na meter vrtine. Razisko
valne in injekcijske vrtine so bile vrtane skozi glinasto
jedro pregrade. Ni podatkov o verjetnem poslabšanju
homogenosti glinastega jedra. Sanacija prepustnih ap
nencev je dobro uspela. Povprečna poraba injekcijske
zmesi v 10 poševnih kontrolnih vrtinah je bila 7kg/m.
Izkušnje, ki nam jih je dal ta dogodek, so naslednje:
- ovrednotenje rezultatov vodoprepustnosti je bilo leta
1982 nesprejemljivo ugodno. Ekstrapolacija diagrama
vodoprepustnosti na pritisk 1000 kPa da izgube 15,7 do
19,7 Lugeonov, kar je bil jasen znak skraselosti ali izdatne
razpokanosti in potrebe po umetni tesnitvi,
- geološko poročilo iz leta 1982 je bilo pretirano ugodno,
izdelano z malo izkušnjami v kraških terenih,
- ne poznamo recenzije geološkega poročila za revizijsko
komisijo, verjetno je ni bilo,
- površina in predvsem globina geoloških raziskav s
sondažnimi vrtinami in poizkusi vodoprepustnosti je bila
po količini okrog 10% potrebne v primerjavi s svetovnimi
standardi za neskrasele kamnine (sl. 4) in še manj za
skrasele kamnine, citiram: » Razlike v prepustnosti skrase-
lih kamnin so na majhnih razdaljah tako velike, da je
potrebno za projekt in izgradnjo objekta mnogo več
raziskovalnih del kakor v drugih kamninah« (Breznik
1979/1, 1979/2),
- projektant in revizijska komisija sta bila zadovoljna z
gornjo, mnogo premajhno količino raziskovalnih del,
- v letu 1984 je bilo za investitorja imenovano lokalno
vodnogospodarsko podjetje, kateremu je bila to prva
takšna pregrada.
Leta 1959 se je zaradi zdrsa kamnine v levem boku
hipoma podrla 60 m visoka ločna pregrada Malpasset
blizu Nice. Nesreča je znana tudi po kraju Frejus, kjer je
bilo 1000 mrtvih. Geološko poročilo je izdelal ugledni
univerzitetni profesor, strokovnjak za petrografijo, ki mu
je bilo to prvo geološko poročilo za veliko pregrado.
Investitor pa je bila lokalna skupnost za namakanje, ki
tudi še ni imela velikih pregrad.
III. NUJNI UKREPI
Mislim, da so gornji primeri dokazali, da je skrb za varnost
velikih pregrad premajhna in so potrebni ukrepi, kot
sledijo.
1. Republiška uprava za varnost velikih pregrad
Ustanoviti je treba republiško upravo, ki bo imela velike
pristojnosti kakor podobne državne uprave npr. v Švici,
Kaliforniji in drugod in podobne kakor naša republiška
uprava za jedrsko varnost. Skrbeti bo morala za varnost
velikih pregrad in morala zahtevati delno ali popolno
izpraznitev akumulacijskih bazenov, kjer pogoji varnosti
ne bodo izpolnjeni.
Kalifornijska uprava za varnost velikih pregrad je zahte
vala polovično izpraznitev akumulacij Upper in Lower San
Fernando Reservoir, ki sta bila rezervoarja pitne vode za
Los Angeles in okrog 200 m višje od mesta. Znani San
Fernando potres leta 1971 je obe zemeljski pregradi na
pol porušil, vendar jih voda ni prelila in nista bili povsem
porušeni. Katastrofa je bila vnaprej preprečena.
Po kongresu za velike pregrade sem se na ekskurziji
1985. leta pogovarjal z direktorjem švicarske uprave za
varnost pregrad, ki je bil starejši ugleden strokovnjak.
Njihova uprava je imela samo okrog 5 članov. Ekspertize
za stabilnostne analize je na stroške lastnikov objektov
naročala pri najbolj uglednih projektantskih hišah. Na
njihovi osnovi je odobrila obratovanje za naslednje obdo
bje ali zahtevala potrebne dodatne stabilizacijske ukrepe
in delno ali popolno izpraznitev akumulacij. Zaradi spre
memb načel projektiranja v sedanjosti, npr. večjih potres
nih obremenitev, je analizirala stabilnost vseh starejših
pregrad in zahtevala prilagoditev novim zahtevam. Sana
cije izvajajo postopoma.
2. Sredstva za vzdrževanje in izboljšave
Gospodarske težave rešujemo že vrsto let s tako ceno
elektrike, ki je za 30% nižja od evropske in ki ne pokriva
vseh stroškov. Zaradi pomanjkanja sredstev je bila izgrad
nja daljinskega vodenja hidroelektrarne Mavčiče nedokon
čana. Z vlago povzročen stik na nepriključenem kablu je
povzročil samodejno odpiranje zapornice leta 1992. Dvi
ganja zapornice ni bilo možno z ročnim upravljanjem
ustaviti pol ure, dokler ni zapornica dosegla najvišje točke
in izklopila stikalo za polavtomatsko upravljanje. V tem
času je narasel iztok na 1190 m3/s, kar je 50-letna visoka
voda. Ta poplavni val ni prelil hidroelektrarne Medvode
zaradi prisebnega ukrepanja osebja, ki je pričelo pravoča
sno prazniti akumulacijski bazen HE Medvode. V Savi je
dolvodno Medvod poginilo mnogo rib. Sredstev tudi ni
dovolj za večja vzdrževalna dela na vtoku pregrade Moste.
Naše pregrade so stare ali nad 50 let (Fala, Doblar, Plave
Dravograd) ali nad 40 let (Mariborski otok, Vuzenica,
Moste, Medvode) ali nad 30 let (Vuhred, Ožbalt, Melje),
kar vse zahteva večja dela zaradi vzdrževanja in zboljša
nja stabilnosti. Dosedanja praksa, da zaradi prenizke
cene elektrike za ta dela ni denarja, ni sprejemljiva, saj
ogroža varnost pregrad.
3. Revizijske komisije
Za nevarnejše objekte, kar so nedvomno tudi pregrade,
je treba vpeljati državne revizijske komisije z velikimi
pooblastili. Leta 1954 je bilo za hidroelektrarno Vuhred
izvršenih 95% geoloških raziskovalnih del. Za vrtino skozi
prelomno cono nam niso odobrili sredstev. Prva obrav
nava na Republiški revizijski komisiji je propadla, ker
nismo mogli podati povsem pozitivnega geološkega mne
nja brez te vrtine.
Za pregrado Vogeršček je bilo izvršenih okrog 10%
potrebnih geoloških raziskovalnih del. Revizija leta 1983,
očitno opravljena z »blago« roko, je gradnjo odobrila. Na
povsem izgrajeni pregradi so bila potrebna obsežna
dodatna raziskovalna dela in sanacija z naknadno izgrad
njo injekcijske zavese globine 110,5 m.
4. Vpliv gradbenih strokovnjakov
Direktorji za izgradnjo hidroelektrarn v sosednji državi so
vedno gradbeni inženirji, ker je zaradi stalnih »presene
čenj« pri temeljenju mnogo gradbeniške problematike.
Francoska državna električna družba EDF, ki je zgradila
par sto velikih pregrad je sporočila, da so morali spremeniti
eno tretjino načrtov gradnje zaradi težav pri temeljenju ali
tesnitvi. Problematiko strojne in elektro opreme rešujejo
v tovarnah. Pri nas so gradbišča in pozneje podjetja
vedno vodili elektro inženirji. Posledica tega je praksa, da
je električni del hidroelektrarn bolj vzdrževan, ker je bilo
zanj več denarja, kakor gradbeniški. To ni sprejemljivo,
ker je stabilnost pregrad odvisna od vzdrževanja. Grad
beni strokovnjaki morajo dobiti večji vpliv v hidroelektrar
nah.
L I T E R A T U R A ...j ü =
Breznik M., 1966, Primer povečanja stabilnosti brane sa prednapregnutim ankerima. Saop sa VII kong
Jug nac kom za visoke brane, 171-175, Sarajevo.
Breznik, M., 1979/1, Sigurnost i oštećenje »podzemnih brana« i drugih zaptivnih objekata u krasu.
Saop XI. Jug kom za visoke brane, 34-43, Portorož.
Breznik, M., 1979/2, The Reability Of and Damage To Underground Dams and Other Cut Off Structures
in Karst Regions. Trans 13,h Int Cong on Large Dams Vol IV 57-79, New Delhi.
Breznik, M., 1983, Večnamenska akumulacija Cerkniško jezero. Gradbeni vestnik, 3-15, Ljubljana.
Breznik, M., 1985, Explorations, Design and Construction of Cut Offs in Karstic Regions. Trans 15th
Cong on Large Dams Vol III O 58 R 67, 1111-1129, Lausanne.
Breznik, M., 1988, Ankerovanje brane Melje - Doprinos našem tehničkom nasledstvu. Jug simp o
injektiranju knj II 84-86, Beograd.
Breznik M., 1992, Increase of the Drava and Mura High Waters Due To the Regulation and River
Barrages. Mednarodna konferenca o Dravi 69-75, Maribor.
Breznik M., 1992, Povečanje poplavnih pretokov zaradi regulacij in rečnih pregrad elektrarn. Ujma
knj 6, 209-213 Ljubljana.
Breznik M., 1992, Erhöhung der Hochwasserabflüsse der Donau und ihrer Zuflüsse durch Regulierung
und Staustufen von Kraftwerken. XVI Konf der Donauländer Kelheim 1 8 - 2 2 Mai 1992. 293-300,
Koblenz.
Japanese National Committee of the International Commission on Large Dams 1978 Standards for
Geological Investigation of Dam Foundations. 1-38, Tokio. Publication approved by the International
Commission on Large Dams ICOLD, October 1978.
Jenček, L, Zajc, A., 1966, Katodna zaščita sider jezu Melje hidroelektrarne Srednja Drava I. Saop
sa VII kong Jug nac kom za visoke brane, 69-74, Sarajevo.
ŠTUDIJA TEMELJNIH PODPLATOV
— ZASUKI
UDK 624.04:531.25 SVETKO LAPAJNE
P O V Z E T E K " - . - .... ■
Avtor objavlja rezultate svojega študija zasukov pod vplivom vrtilnega momenta na četverokotne
temeljne podplate. Študij je bil izvršen po matematični poti z integracijo, kar je možno le za regularne
pritiske pri gibkih podplatih. Tako izračunani zasuki so korigirani z vplivom izravnave podplatov v ravno
ploskev. Dobljeni zasuki so v splošnem nekaj manjši od zasukov, izračunanih po načinu mreže končnih
elementov. Statiki-konstrukterji potrebujejo podane diagrame zasukov pri statični analizi konstrukcij
zaradi elastične upetosti konstrukcijskih elementov: skeletnih stebrov, skeletnih strženov, mostnih lokov
in ločnih pregrad.
STUDY OF FOOTINGS - ROTATIONS
S U M M A R Y
The author presents the results of his study of rotations under the influence of rotation moment on
rectangular footings. The study was executed mathematically by integration which is possible only for
regular pressures on flexible footings. In this way rotations obtained were corrected by the influence
of levelling the footings to an even surface. Thus obtained rotations are generally smaller than the
rotations calculated by a net of finite elements. The designers of statics and constructions need these
diagrams of rotations for statical analysis of constructions because of the elastical restraining of
constructions such as: columns and kernels of skeletons, arched bridges and arched dames.
UVOD
Študija je nadaljevanje študije istega naslova, objavljene
v Gradbenem vestniku I. 1988 (3). Prva ugotavlja velikost
usedkov in oceno napetosti zaradi vpliva centrične osne
obremenitve. Ta, druga študija, dopolnjuje prvo z rezultati
študija zasukov in oceno napetosti pod vplivom vrtilnega
momenta zaradi ekscentričnosti osnih obremenitev. Avtor
se je lotil naloge po matematični poti z integralnim
računom. To pa je izvedljivo le za obtežbe, ki ustrezajo
matematični zakonitosti: konstantne obtežbe, naraščajoče
linearno ali po zakonu kvadratne ali kubične parabole.
Integracijski elementi morajo imeti obliko kotnega izseka,
katerega širina se oži proti opazovani točki usedka proti
0, torej Aqp (opis v članku [3]).
Avtor:
Svetko Lapajne, gradb. inž. in prof. FAGG v pokoju
Bogišičeva ulica 1, 61000 Ljubljana, SLO
Navedeni način računa robnih usedkov je izkazal izredno
nizke vrednosti, zato je avtor preverjal še usedke v četrtini
višine, torej na polovici med osjo plošče in njenim robom.
Za to mesto pa je račun izkazal izredno visoke vrednosti
zasukov. Realna vrednost zasuka bo nekje vmes, pri
čemer bo narava prilagodila reakcijske pritiske tal tako,
da bo ustreženo zakonu minimalnega dela, minimalnemu
zasuku. Ob robovih se bodo pojavile osti napetosti, ki bi
dosegale teoretično v vogalih neskončne vrednosti, notra
njost podplata pa bi zelo razbremenjevale. Račun z
regularno obtežbo bi namreč predpostavljal gibke temelje,
naši temelji pa so ponavadi zelo togi, vsaj pri zemljinah,
ki niso skalnate. Račun z regularno obtežbo je treba
dopolniti s korekcijo, ki bo izravnala razlike usedkov med
robom in četrtino podplata na ravno črto, ki bi ustrezala
togemu temelju. Tej korekciji je avtor posvetil poseben
študijski trud.
Predpostavke študije: Temeljna tla predstavljajo elastični
polprostor s konstantnim modulom elastičnosti E. Cen-
trični pritisk od osne sile je dovolj velik, da se ne pojavljajo
nategi v stični ploskvi med podplatom in tlemi. Kolikor bi
se na natezni strani pojavljali nategi, bi morali računsko
višino podplata omejiti na del, ki ne odstopa od temeljnih
tal. Temeljni podplat, normalno grajen iz ojačenega ali
prednapetega betona, je predpostavljen kot popolnoma
tog.
Za začetni račun pri predpostavki gibkega temelja so bile
izbrane štiri vrste regularnih obtežb:
a) linearna po Hookovem zakonu a = oa^;
ß) krivulja kubične parabole o = oa | 3 •
V) trikotna obtežba robov širine 0,15 h s težiščem v
oddaljenosti 0,05 h od roba; notranji del površine od
0,15h do 0,85h brez obremenitve;
e ) četrta obtežba je podobna tretji, le da ima pravokotno
obliko na širino 0,10 h od roba (risba 2 - rezultati računa).
Oznake:
M - vrtilni moment
b - širina podplata (po osi vektorja M)
h - višina podplata (v ravnini M)
E - modul elastičnosti oziroma deformabilnosti zemljine
E+ - E*/1 - v2; v - koeficient prečne kontrakcije •
o - pritisk na zemljino;
oa = 6M/bh2 - Hookova robna napetost
to - zasuk temelja (brezdimenzionalno)
6 - usedek (v posamezni točki)
A - razlika; A6 razlika usedkov; Ao razlika pritiskov
§ - x/h/2 relativna abscisa
Indeksi:
v - vogal
r - rob
m - sredina roba
n - četrtina višine h
_ - 5, o znak za povprečno vrednost usedka, pritiska
Izračun zasukov iz robnega poveska 8r je izkazal majhne
vrednosti. Izračun poveskov v četrtini višine 5n je podal
vrednosti, ki so zelo presegale polovični robni povesek,
8r, razlika med obema z oznako A je predstavljala puščico
upogiba gibkega temelja. Slika 1 z naslovom »Korekcija«
predstavlja rezultate korekcijskega računa: Za širino je
KOREKCIJA. PO SIRI\TI b KOREKCIJA PO VI*ITI h
Fritiski Pritiski
Slika 1
predpostavljena parabolična oblika korekcijskih napetosti
z 2/3 osti in 1/3 obratnih napetosti v sredini. Izračun
usedkov je izkazal enake usedke na robu in enake v polju.
Za korekcijo po smeri višine je bila predpostavljena
kubična parabola z odrezno premico, ki jamči izenačenje
statičnega momenta zaradi zvišanja napetosti v osti v
vogalu in redukcije v četrtini višine. Izračun usedkov
dokazuje velikost zaradi vogalnega (robnega) usedka v
količini 8/11 puščice A8 ali 0,727 AS.
Slika 2 - rezultate računa prikazujejo diagrami osnovnih
in korekcijskih pritiskov na tla in pripadajoče deformacijske
linije: osnovne in korekcijske. Rezultati za linearno
osnovno funkcijo a in za funkcijo kubične parabole ß se
skoraj ne razlikujejo. Avtor je iskal še rešitve zasukov za
nadomestne enostavne diagrame pritiskov: Za kvadratno
ploščo daje diagram y samo 3% večji zasuk, diagram e
pa kar 15 % večji zasuk.
Za različna razmerja b/h od 0,25 do 4,0 so bili pripravljeni
diagrami za zasuke co, pri raznih vrstah osnovnih obtežb:
a, ß, v in e. Odločilna bo seveda najnižja, debelejša, saj
ustreza zakonu minimalnega dela. Narava bo izbrala še
bolj rafinirano oblikovanje osnovnih in korektivnih pritiskov
in je tako morda pričakovati še za kako malenkost nižji
zasuk, morda ne nižji od 1 do 2%, saj je že razlika med
linearnim in kubično-paraboličnim nastavkom neznatna.
V diagramih so s črtkano linijo prikazani tudi faktorji
povečanja robnih pritiskov or = 6M/bh2, in to: za vogal
(v), za sredino roba (m) in za povprečje na robu (r).
Narava bo seveda imela teoretično neskončne osti, ki pa
bodo zaradi tečenja ali izmikanja zemljine verjetno blažje.
Pravilnost črte za zasuk potrjuje tudi literatura DIN 4016,
ki navaja limitni faktor zasuka za neskončno široko ploščo:
12/jt = 3,82, kar odlično ustreza narisani črti. V primerjavi
z diagramom literature [1] se sedanji rezultati ujemajo le
za ozke temelje b/h = 0,15, od kvadratnega temelja do
velikih širin pa so matematično izračunani zasuki za 28
do 30% nižji.
Videti je, da oblika obtežbene sheme pritiskov zelo vpliva
na izračunani zasuk. Razdelitev iste sile z istim težiščem
po obtežbi y daje kar 10% do 12% nižje zasuke kot
enakomerna obtežba po diagramu e. Zato je tudi ne
dvomno pravilni račun s kvadratnimi elementi po literaturi
[1] izkazal bistveno večje zasuke. Na tem mestu se
zahvaljujem kolegi geomehaniku dr. Silvanu Vidmarju, s
katerim sem prav o tem vprašanju razpravljal.
Za statike-konstrukterje bi bil ta članek pomanjkljiv, če ne
bi navajal tudi zasuke okroglih temeljnih podplatov pod
vplivom vrtilnega momenta. Literatura pod [2] navaja
naslednjo formulo: co = 4,5M/E* • D3, pri čemer je D
premer podplata.
Avtor članka pa je z integracijskim postopkom linearne
razdelitve pritiskov pri gibkem temelju dobil:
co = 128 M/3 • E* • D3 = 4,323 M/E* • D3.
Z upoštevanjem korekcije zaradi togosti podplata bi se
dobil še manjši zasuk. Avtor tega primera ni študiral, ceni
pa to redukcijo na 5 do največ 10%, ker krog nima
vogalov.
Slika 2
R E Z U L T A T I R A Č U N A P R I T I S K O V I N D E F O R M A C I J Z A K V A D R A T N I P O D F L A T - M- 6
* h h z
o č ) O s n o v n i G l i n e a r n i ( H o o k ) !},) O s n o v n i (J p ° J M b i č n i p a r a b o l i
P r i t i s k i
) O s n o v n i d p o t r i k o t n i k u
I
1-------------------------
I h■ |<-
£ . ) O s n o v n i S'
p o p r a v o k o t n i k u i
Avtor kot statik-konstrukter se je v tem primeru lotil
geomehanskega problema zato, ker v praksi potrebuje
rezultate. Gre namreč za stopnjo upetosti stebrov s togimi
podplati na podajnih temeljnih tleh. Iz formule za zasuk
pri danem vrtilnem momentu se da z inverzno obliko dobiti
formula za togost temeljnih tal. Togost je namreč vrtilni
moment, ki je potreben za zasuk co = 1. V vprašanje
velikosti modula podajnosti E* se avtor ni spuščal. Dejstvo
je, da je ta modul pri trajnem delovanju nekajkrat večji od
modula pri trenutnem delovanju vrtilnega momenta. Dej
stvo, da ima tudi beton za trenutne obtežbe modul
E = 400000 kN/dm2, pod trajnim delovanjem pritiska pa
popušča na 1/3 do 1/5 navedene vrednosti, nam približa
beton obnašanju zemljine. Tako bo konstrukter mogel
dobiti primerno razmerje obeh modulov: betona in zemlji
ne, pa naj bo to trajno ali trenutno. Upoštevanje togosti
temeljne podlage ni pomembno le pri statični analizi
skeletov, pomembnejše je pri dokazovanju upetosti ske
letnih strženov in stolpov. Najpomembnejša pa je ugoto
vitev stopnje upetosti v temeljnih tleh pri konstrukcijah
svodastih mostov, in po opozorilu kolega hidrotehnika
posebno pri konstrukcijah ločnih pregrad.
L I T E R A T U R a - ~ M
[1] Ing. Ivan Sovine: Napetosti, premiki in zasuki toge pravokotne temeljne plošče na elastičnem
polprostoru pri poljubni ekscentrični obremenitvi. Gradbeni Vestnik I. 1954, str. 39-45.
[2] Deutsche Normen: Baugrund - Setzungsberechnungen bei schräger oder ausmittiger Belastung
(Verkantungen) DIN 4019. Bautechnik, 1959/6, str. 240-244.
[3] Svetko Lapajne: Študija temeljnih podplatov. Gradbeni Vestnik I. 1988, str. 193-198.
VPLIV POTRESA V LOS ANGELESU
17. JANUARJA 1994 NA GRADBENE
OBJEKTE
MATEJ FISCHINGER
P O V Z E T E K ------ ^
Potres v severozahodnem delu Los Angelesa je 17. januarja 1994 kljub razmeroma majhni sproščeni
energiji (magnituda 6,6) vzbudil zelo intenzivno gibanje tal, ki je zahtevalo 60 smrtnih žrtev in povzročilo
30 milijard posredne in neposredne škode. V članku so opisane tipične poškodbe gradbenih objektov
in preliminarna analiza vzrokov za njihov nastanek. Poleg pričakovanih ugotovitev o slabem obnašanju
neduktilnih armiranobetonskih stavb, navadne zidarije, montažnih konstrukcij, kratkih stebrov in stavb
z mehkim pritličjem, je ta analiza dala tudi nekaj novih spoznanj. Poleg negativnih (rušitev specifičnih
mostnih stebrov z vutami, porušitev nekaj novejših konstrukcij, več lokalnih porušitev v jeklenih
stavbah), so ta spoznanja tudi pozitivna (dobro obnašanje predhodno potresno ojačanih stavb in
ugoden odziv potresno izoliranih konstrukcij).
THE EFFECT OF JANUARY 17, 1994 LOS ANGELES EARTHQUAKE ON CIVIL ENGINEERING
STRUCTURES
S U M M A R Y - - .
ln spite of a relatively low magnitude (6.6) the Northridge earthquake in Los Angeles of January 17,
1994 triggered intensive earth movements which claimed 60 lives and caused 30 billions U. S. dollars
of direct and indirect damage. A description and analysis of typical damage are given in the paper.
In addition to the well known facts about the poor response of non-ductile RC structures, unreinforced
masonry, prefabricated structures, short columns and soft-story structures, some new observations
have been made. Some of them are negative (collapses of fleured bridge columns as well as relatively
new structures were observed, several local collapses in steel buildings were identified) and some
positive (the behaviour of retrofitted buildings and bridges was very good and the response of base
isolated structures was favourable).
UVOD
Ko so španski misionarji pred 200 leti ustanovili skromni
zaselek z zvenečim imenom I Pueblo della Nuestra
Senjora de Los Angeles..., si niso mogli predstavljati
velemesta s 3,5 milijona prebivalcev na površini več tisoč
kvadratnih kilometrov in skromnim imenom L. A. (slika 1).
Natančneje pogledano gre za megalopolis večjega števila
zaključenih primestnih okolij, ki jih povezuje impresiven,
čez 1000km dolg sistem avtocest. Dolina San Fernando,
Slika 1. Avtocesta 10 obide poslovno središče Los Angelesa
Avtor:
Izr. prof. dr. Matej Fischinger, dipl. gradb. inž.
Fakulteta za arhitekturo, gradbeništvo in geodezijo, Odde
lek za gradbeništvo in geodezijo, Inštitut za konstrukcije,
potresno inženirstvo in računalništvo.
kjer je bilo središče potresa v Northridgeu, obsega se
verno polovico mesta in tretjino njegovega prebivalstva.
Prevladujejo nizke, pretežno lesene stanovanjske hiše, ki
gravitirajo na lokalna središča z ogromnimi nakupovalnimi
središči z velikimi garažnimi hišami. V starejših delih
mesta, kot sta Hollywood in Santa Monica, pa prevladujejo
nearmirane zidane zgradbe z redkimi višjimi armiranobe
tonskimi in jeklenimi stavbami.
Kljub idealnemu naravnemu okolju je prekletstvo mesta
v preteči potresni nevarnosti. Tokrat mu je sicer bilo
prizanešeno s katastrofalnim potresom magnitude 8 in
več (»the big one«). Kljub manjši magnitudi (6,6) pa sta
bili inteziteta potresa in obseg poškodb veliki. V tem
članku smo se omejili predvsem na opis in analizo
poškodb, več podatkov o ekonomskih in socialnih posle
dicah pa je zbrano v [1],
ZNAČILNOSTI POTRESA
Okoli 20 sekund dolg potres je nastal ob dosedaj nezna
nem globinskem prelomu na globini 18 - 3 km. Zabeležilo
ga je čez 200 akcelerometrov na vseh mogočih lokacijah.
Že prvi pogled na sliko 2 odkrije nenavadno visoke
horizontalne (H) in še predvsem vertikalne (V) pospeške
Slika 2. Maksimalni horizontalni (H) in vertikalni (V) pospeški
tal v deležih pospeška prostega pada g [3]
na prostih tleh. Še poučnejši so elastični spektri odziva
na sliki 3. Pokažejo, da so se pospeški na stavbah, ki so
bile v resonanci s frekvenco potresa, približali 3-kratnemu
pospešku prostega pada! To je vsaj 10-krat več od
vrednosti, na katere te stavbe računamo. Zato npr. močne
poškodbe zidanih stavb v Santa Moniki z nizko periodo
okoli 0,2 s (slika 4) sploh ne presenečajo.
OBSEG ŠKODE
Obseg škode je relativen pojem. Okoli 3000 uničenih
objektov (slika 4) in 30 milijard dolarjev škode sta ogromni
številki, pa tudi nekatere rušitve so bile spektakularne
(slika 5). Vendar je teh 3000 objektov le neznaten del
celotnega gradbenega fonda. Tako se je zopet pokazalo,
da lahko solidno projektirane in izvedene konstrukcije
preživijo zelo močan potres. Rušitve, ki jih bomo obravna
vali v nadaljevanju, so praviloma pogojene z napakami v
zasnovi, projektiranju, konstruiranju in izvedbi konstrukcij.
Tako je k značilnim koncentracijam poškodb (slika 4)
prispeval prav določen tip gradenj na določenih območjih.
K temu moramo dodati še lokalno amplifikacijo gibanja
tal in neugodne resonančne efekte.
OBNAŠANJE STAVB
Armiranobetonski okviri
Značilna za slabo obnašanje neduktilnih armiranobeton
skih (AB) stavb je porušitev stavbe medicinske ustanove
Kaiser Permanente (slika 6). Po porušitvi čelnih fasadnih
sten, fleksibilni neduktilni okvir ni prenesel velikih pomikov.
Direktni vzrok porušitve so bila vozlišča, na katere vse
prepogosto pozabljamo pri projektiranju. Vzdolžna arma
tura gred ni bila sidrana v jedra stebrov znotraj vozlišč,
ki niso imela ustreznih stremen. Med pogostimi poškod
bami so bile zopet strižne porušitve kratkih stebrov. Na
sliki 7 so stebre »skrajšali« parapeti na fasadi.
Armiranobetonske stene
Zopet se je pokazalo, da so AB stene dovolj nosilne in
toge, da preprečijo porušitev konstrukcijskih in nekons-
trukcijskih elementov. Vendar pa je za ameriško prakso
značilna uporaba relativno majhnega števila nosilnih sten.
Zaradi velikih obremenitev je zato prišlo do več lokalnih
strižnih poškodb sten. Na sliki 8 je prikazana zanimiva
kombinacija strižnih porušitev slopov in prečk s strižnim
zdrsom konstrukcijskega stika v močno perforirani AB
steni.
Armiranobetonsko montažne stavbe
Prišlo je do številnih porušitev montažnih AB garažnih hiš
(slika 9), ki bi lahko ob bolj neugodnem času potresa
povzročile številne žrtve. Najpogostejši razlog porušitev
je bila slaba povezava med osrednjim montažnim delom,
ki je bil dimenzioniran le na vertikalno obtežbo in perifer
nimi nosilnimi elementi (stenami) za prenos horizontalne
obtežbe (slika 10).
O)
to
3
2
1
0
0.0 0.5 1.0 1.5 2.0 2.5 3.0
nihajni čas (s)
Slika 3. Elastični spektri od
ziva na tipičnih lokacijah
za 5 % dušenja [4]
Slika 4. Lokacije nevarno
poškodovanih stavb [4]
Jeklene stavbe
Najprej smo dobili vtis, da je bilo v skladu s pričakovanji
obnašanje jeklenih stavb ugodno. Kasnejša poročila [4]
so pokazala, da je vendarle prišlo do pogostih lokalnih
porušitev vozlišč, diagonal in stikov. Ta mesta pa so bila
znotraj stavb privatnih lastnikov in zato težko dostopna.
Iz [4] povzemamo sliko 11, ki kaže zlom podložne plošče
in izvlek vijaka pri tegnjenem stebru diagonalno zavero
vanega okvira. Pogoste so bile tudi porušitve pritrditev
težkih fasadnih sten na jeklene okvire [1],
Slika 5. Prizadeto področje in posledice [2]
Slika 6. Porušitev vozlišč neduktilnega armiranobetonskega
okvira
Slika 7. Strižna porušitev kratkih stebrov
(fotografija R. Žarniča)
Slika 8. Strižne poškodbe stene
Slika 9. Delna porušitev garažne hiše (fotografija R. Žarnica)
Slika 12. »Votla« notranjščina zidane stavbe
Slika 10. Povezave med montažnim okvirom in nosilnimi
stenami so bile slabe
Slika 13. Poškodbe zidane stavbe z notranjščino na sliki 12
Slika 11. Poškodovani detajl v jekleni konstrukciji [4]
Slika 14. Dvoetažna lesena stanovanjska hiša z »mehko
etažo« za garaže
Zidane stavbe
Zidane stavbe v revnih predelih mesta so pogosto slabe
kvalitete. Tudi konstrukcijska zasnova pogosto ni dobra
(slika 12). Zato njihovo obnašanje po pričakovanju ni bilo
najboljše (slika 13). Odlično pa se je izkazala z zakonom
predpisana ojačitev zidanih stavb (na sliki 13 so vidne
vezi, ki so jih uporabili v ta namen), ki je očitno preprečila
porušitev sicer slabih objektov (v zidanih stavbah ni bilo
mrtvih!).
Lesene stavbe
Značilno leseno stavbo v ZDA tvori lesen okvir, zapolnjen
z izolacijo in povezan (ne vedno!) z vezanimi ploščami
ter obdan z mavčno oblogo. To je seveda daleč od
klasične »brunarice« z veliko sposobnostjo absorbcije
energije. Še poseben problem pa predstavljajo garaže, ki
močno oslabijo pritličja večnadstropnih stanovanjskih
stavb (slika 14; bodite pozorni na plinsko napeljavo, ki
poteka na najbolj kritičnem mestu). Tudi največjo tragedijo
med tem potresom (16 mrtvih) je povzročila delna poruši
tev takega pritličja v stanovanjskem kompleksu Northridge
Meadows.
Potresno izolirane stavbe
Potresna izolacija stavb je šele v razvoju. V celem L. A.
je le 5 končanih (več jih je še v gradnji) izoliranih stavb.
Vse so sicer precej daleč od epicentra potresa, kljub temu
pa lahko ugotovimo, da je bil njihov odziv na potres zelo
ugoden. Na eni izmed njih so bili instalirani akcelerometri,
ki so izmerili pospešek 0,49 g na prosti površini, 0,37 g
pod izolatorji, 0,13g nad izolatorji, 0,11 g v 6. nadstropju
in 0,21 g na vrhu 7-nadstropne stavbe, kjer bi pospeški
brez izolacije kaj lahko presegli 1 g. Meritve na drugi
stavbi pa so pokazale, da vse le ne gre brez problemov.
Izmerili so nenavadne konice pospeškov nad izolatorji [4].
Ugotovili so, daje bila dilatacija med objektom in okolišnim
terenom na mestu vhoda zalita z malto, kar je povzročilo
udarjanje stavbe na tem mestu.
Nekonstruktivne poškodbe
Večina od okoli 7000 ranjenih je dobila poškodbe zaradi
rušenja nekonstruktivnih elementov stavb, kot so viseči
stropovi (slika 15), nadstreški, fasadne stene in visoke
zidane ograje. Posebej nevarna je zdrobitev fasadnih
stekel in padec težkih svetilk, ki so na srečo v ZDA
opremljene z varovalnimi kabli (slika 15).
OBNAŠANJE MOSTOV
Spektakularne porušitve 11 izvennivojskih križišč so bile
deležne največje medijske pozornosti, saj so povsem
ohromile življenje v mestu. Pokazalo se je, da imajo prav
zagovorniki nove struje v predpisih, ki zahtevajo, da
morajo ostati ključni mostovi po potresu operativni (nepo
škodovani) in ne le neporušeni.
Zaradi omejitve dolžine članka analizirajmo poškodbe
samo enega tipičnega mosta na cesti 118. Most je izrazito
Slika 15. Nekonstrukcijska škoda v notranjosti veleblagovnice
[4]
poševen. Med potresom se je zavrtel proti ostremu kotu
(slika 16), stebri pa so utrpeli zelo hude poškodbe. Na
eni strani potoka so te poškodbe nastale na vrhu stebrov
(slika 17) in so bile povezane z udarjanjem stebra ob
vozišče v vertikalni smeri. Neposredni vzrok je bila pre
kratka dolžina področja z gostimi stremeni (porušitev je
nastala tik pod tem področjem). Težke strižne poškodbe
stebrov (slika 18) na drugi strani potoka pa so nastale
spodaj, tik nad betonsko ograjo ob potoku. Tudi na tem
mestu ni bilo več gostih stremen.
Kot ostale poglavitne vzroke rušenj mostov lahko nave
demo strižne porušitve kratkih stebrov v bližini dovoznih
ramp (slika 19), nestabilnost terena, premalo stremen v
stebrih (slika 20), padec z ležišč (v enem primeru kljub
pridrževalnim kablom) in uporabo vut (slika 21). Te so
izvajali zaradi estetskih razlogov in so računali, da bodo
med potresom odpadle (bodite pozorni na detajl na sliki
21). To se ni zgodilo in zato so se zaradi krajše efektivne
dolžine močno povečale strižne obremenitve stebra pod
vuto.
Slika 16. Zamik poševnega mosta na cesti 118
PROTIPOTRESNA OJAČITEV OBJEKTOV
Zadnji potresi v ZDA so spodbudili ameriško družbo k
velikim vlaganjem v ojačitev potresno ranljivih stavb (slika
22) in mostov (slika 23). Med potresom v Los Angelesu
so se te naložbe bogato obrestovale. Solidno obnašanje
ojačanih zidanih stavb smo že omenili. Odlično so se
izkazali tudi ukrepi za povečanje strižne odpornosti most
nih stebrov z jeklenimi oblogami (slika 23) in (z nekaj
izjemami) uporaba pridrževalnih kablov za voziščne plo
šče. Zanimivo je, da je bilo 10 od 11 porušenih izvennivoj-
skih križišč predvidenih za ojačitev, vendar je potres dela
prehitel. Nekonstruktivni zaščitni ukrepi v stavbah pa so
opisani v [1].
SKLEPNI NAUKI ZA NAŠ PROSTOR
Za sklep navedimo le najnujnejše naloge, ki nas čakajo
v Sloveniji:
Slika 17. Porušitev mostnega stebra
Slika 18. Porušitev mostnih stebrov
1. Nujna je instrumentacija prostora in konstrukcij z akce-
lerometri.
2. Nujno je sprejetje sodobnejših predpisov za gradnjo
in sanacijo stavb in mostov. Akcija za sprejetje Eurocode
je v teku in jo je potrebno čim prej zaključiti.
3. Nujno je izvršiti ojačitve objektov z nezadostno potre
sno varnostjo. Zakon, ki je v veljavi že več kot desetletje,
se namreč ne izvaja.
Slika 19. Strižna in torzijska porušitev kratkega mostnega
stebra
Slika 20. Porušitev mostnega stebra s šibkimi stremeni
Slika 22. Ojačitev okvira v Campusu univerze v Stanfordu
Slika 21. Strižna porušitev mostnega stebra z vuto Slika 23. Ojačitev mostnega stebra z jeklenim ovojem
L I T E R A T U R A — — ^ „ --------------- ----------- m
1. M. Fischinger, Potres v Los Angelesu 17. januarja 1994, UJMA, Republiška uprava za zaščito in
reševanje, v tisku.
2. Časopisne novice Los Angeles Times in Time (31. 1. 1994) po potresu.
3. Fifth Quick Report on California Strong Motion Instrumentation Program Data from the Northridge/
San Fernando Valley Earthquake of January 17, 1994.
4. Northridge Earthquake January 17, 1994. Preliminary Reconnaissance Report (urednik John F.
Hall). EERI Report No. 94/01, marec 1994.
Z A H V A L A
Prizadeto območje sem obiskal z Lojzetom Bevcem, Tatjano lsaković in Rokom Žarničem.
Zato so opisana opažanja rezultat našega skupnega dela, ki so ga financirali Slovensko
društvo za potresno inženirstvo, 1KPIR FAGG in ZRM K. Na terenu pa so nam pomagali
firma Kinemetrics (predvsem njen direktor A . M. Sereci), Earthquake Engineering Research
Institute in profesor H. Krawinkler z Univerze v Stanfordu.
CIRIL STANIČ -
DEVETDESETLETNIK
N aš Ciril je 24. julija dočakal devetdeset let življenja. L e malo ljudi dočaka tako
visok življenjski jubilej, še m anj pa je tistih, k i so ob takšnem jubileju tako poln i
energije in življenjske radosti, ko t je to C IR IL S T A N IČ danes. To niso sam o geni,
ko t radi rečemo ob takšnih priložnostih, to je tudi način življenja, samodisciplina,
tolerantni odnos do okolice in do ljudi in predvsem delo, neutrudno, požrtvovalno
delo. D elo v stroki, v strokovnih društvih, v lokalni sam oupravi, na področju
varstva narave, ribištvo, v telovadnih društvih in še kje, toda vedno konstruktivno,
zavzeto in dobronam erno.
Ciril Stanič se je rodil 24. julija 1904. leta v Kanalu ob Soči. V p rv i svetovni vojni
je izgubil očeta, znanega neprednega tržaškega čitalničarja. Njegova mati, zavedno
slovenska žena, je z velikim trudom in v skrajni skrom nosti vzgojila svoje otroke
v duhu nacionalne zavesti in brezkom prom isne poštenosti. Zagotovila jim je
potrebno izobrazbo in jih usmerila na življenjsko pot.
Ciril je končal v L jubljani srednjo Tehnično šolo in je k o t gradbeni tehnik takoj
začel delati v stroki. S trokovno se je opredelil predvsem na področje cestne gradnje.
Veliko je naredil za ureditev marsikatere ceste v Ljubljani. V Splošnem projektivnem
biroju je projektiral in nadzoroval izgradnjo številnih novih cest na širšem obm očju
mesta. Projektiranje mestnih cest je na videz m anj zahtevno področje cestne gradnje,
v resnici pa to področje zahteva veliko dela in natančnosti ob upoštevanju številnih
danosti, ne samo prom eta, temveč tudi vseh prizadetih podzem skih napeljav. K ot
potres, k i odkrije napake v projektu stavbe, tako pokaže naliv napake v projektu
mestne ceste.
Svojo požrtvovalnost je Ciril Stanič pokaza l s tem, da je po vojni več ko t dve leti
prostovoljno sodeloval pri obnovi Črne Gore in tudi pri izgradnji avtoceste
Ljubljana-Zagreb.
Cirila Staniča so zanim ali tudi številni širši problem i cestnega prom eta na obm očju
Slovenije in vključitev slovenskega cestnega omrežja v širši evropski prostor.
V številnih člankih v dnevnih časopisih je dajal kritične pripom be na sprejete trase
slovenskega omrežja in na razne parcialne rešitve cestnih problem ov v mestih',
predvsem v Ljubljani.
K o t gradbenik Ciril Stanič ni deloval sam o na področju cestne gradnje, čeprav je
bilo to njegovo osnovno področje. Več let je sodeloval z nepozabnim inž■ Nacetom
Perkom , vzornim človekom in strokovnjakom , načelnikom gradbenega oddelka
Planinske zveze Slovenije, pri gradnji in obnovi številnih p laninskih dom ov in
posto jank v naših gorah.
K o t vnet telovadec, predvojni član Sokola in povo jn i član Partizana Trnovo je
pom agal pri številnih gradbenih posegih naših telovadnih organizacij.
N jegova naravovarstvena usmeritev se je izkazala z delom v R ib iški zvezi Slovenije
in s tem, da je na zadnjih volitvah kandidiral na listi Zelenih Slovenije.
Posebno skrb je vedno namenjal delu v Zvezi društev gradbenih inženirjev in
tehnikov Slovenije. Skoraj ni bilo strokovnega posveta ali sestanka našega društva,
na katerem Ciril Stanič ne bi bil navzoč. Na številnih letnih skupščinah Z D G IT S
se je vedno oglasil k besedi in, v njem u značilnem slogu, prenašal svoj optim izem
in ljubezen do gradbeništva na mlajše, pa tudi na starejše člane.
Z a svoje že več ko t p o l stoletja trajajoče neutrudno in požrtvovalno delo je Ciril
Stanič prejel več priznanj in odlikovanj. Postal je:
- častni član Z D G IT Slovenije,
- častni član Saveza inžinjera i tehničara Jugoslavije,
- častni član Jugoslovanskega društva za ceste in dobil
- orden dela z zlatim vencem.
O b tem visokem jubileju želim o vsi člani Z D G IT Slovenije dragemu kolegu Cirilu
Staniču še veliko let trdnega zdravja, delovne energije in življenjske radosti. Želim o,
da bi ga še večkrat videli na letnih skupščinah naše Z veze in slišali njegove prijazne
in dobronamerne besede. Glede nadaljnjega uspešnega dela Cirilu ni treba izražati
posebnih želja. Takšni ljudje brez dela ne m orejo živeti. Delo je njihovo življenje.
Želim o pa, da bi bili sadovi njegovega dela še naprej koristni naši gradbeni stroki
in družbi v celoti.
Sergej B ubnov
e m o n a G L O B T O U P
T R A V E L. A G E N C Y
Štefanova 13 a
61000 LJUBLJANA, SLOVENIJA
Tel.: 061/213 843, Fax: 217416
Z v e z a z d ru ž e n j G ra d b e n ih in ž e n irje v in te h n ik o v že d o lg a le ta u sp e šn o so d e lu je s p r iz n a n o
s lo v e n sk o p o to v a ln o ag en c ijo E m o n a G lo b to u r .
Skupaj smo pripravili obisk dveh gradbenih sejmov:
SAIE - Bologna odhod 20. oktober 94
cena 120 DEM
2 dni
BATIMAT- Pariz odhod 9. oktober 94
cena 1050 DEM
4 dni
V a b im o v as , d a se u d e le ž ite te h k o ris tn ih in p r i je tn ih p o to v a n j. Em ona G lobtour je p o sk rb e l
z a k v a lite tn e p re v o z e in h o te le , k o t tu d i za s t ro k o v n o izv ed b o p o to v a n j. P az ili sm o tu d i n a to ,
d a so c e n e k o n k u re n č n e .
Em ona Globtour p o s k rb i tu d i za v a ša in d iv id u a ln a s lu ž b e n a p o to v a n ja .
Z a n a ro č a n je le ta ls k ih v o zo v n ic , ž e le zn išk ih v o z o v n ic in n a je m R e n t a c a r v o z il so v am n a v o ljo
p o s lo v a ln ice Em ona Globtoura v:
Ljubljani te l.: 061/213843 N ovem m estu tel.: 068/ 25125
Mariboru tel.: 062/ 28860 Portorožu tel.: 066/ 73356
Celju tel.: 063/ 26611 Bledu tel.: 064/ 78385
N ovi Gorici tel.: 065/ 24608 Ajdovščini tel.: 065/ 62335
Vabimo vas tudi na počitnice
NA SICILIJO ŽE ZA 479
V TURČIJO ŽE ZA 647
V GRČIJO
Ü.......
©s
m
p j
Hill
umu Hillu]
UNIVERZA V LJUBLJANI
FAKULTETA ZA ARHITEKTURO, GRADBENIŠTVO IN GEODEZIJO
61001 Ljubljana, Jamova 2, p. p. 579
NUMERIČNE ANALIZE PORUŠITVE
CESTNEGA NASI RA
UDK 624.136:627.514:519.68 JANKO LOGAR, BOJAN MAJES
P O V Z E T E K ' — s
Porušitev cestnega nasipa smo izkoristili za testiranje numeričnih postopkov, namenjenih analizam
takih konstrukcij. Nasip na malonosilnih tleh smo analizirali s stabilnostnimi analizami po postopkih
Bishopa in Janbuja in z napetostno deformacijskimi analizami po MKE, upoštevajoč elastične in
elastoplastične materialne modele.
S U M M A R Y
A failure of a road embankment gave us an opportunity to test numerical procedures for the analyses
of such structures. The embankment built on soft subsoil was analysed by Bishop’s and Janbu’s
procedures for stability analyses. The elastic and elasto-plastic stress-strain analyses based on finite
element method were performed, too.
UVOD
Težko je pridobiti podatke eksperimenta na konstrukciji
naravne velikosti, na katerem bi verificirali pripravljene
numerične postopke oziroma na njihovi osnovi izdelane
računalniške programe. Razvoj računalniške opreme je
namreč povzročil velik napredek v numeričnih metodah
Avtorja:
Janko Logar, asist, mag., dipl. gradb. inž.
Bojan Majes, doc. dr., dipl. gradb. inž.
Fakulteta za arhitekturo, gradbeništvo in geodezijo, Odde
lek za gradbeništvo in geodezijo, Katedra za mehaniko tal
z laboratorijem
za analize gradbenih konstrukcij oziroma za napovedi
njihovega obnašanja pod različnimi obtežnimi primeri in
drugimi vplivi. Temu napredku pa težko sledi razvoj
ustreznih laboratorijskih postopkov, ki bi povečali zaneslji
vost vhodnih parametrov računa, in izvedba modelnih
preizkusov, ki so nedostopni predvsem zaradi svoje vi
soke cene.
Na srečo ne pogosto, vendar se le zgodi, da pride zaradi
naravnih nesreč, nepredvidenih okoliščin pri gradnji ali
uporabi objekta ali celo zaradi konstrukterske napake, na
konstrukciji do prekoračitve stanja mejnega ravnovesja in
s tem do njenih poškodb. Kadar so take nesreče dovolj
dobro dokumentirane, je njihova dobra stran vsaj ta, da
nudijo možnost verificiranja postopkov, ki jih sicer uporab
ljamo za varno, a ekonomično projektiranje.
Tako se je zgodilo, da je prišlo med gradnjo do 8 m
visokega cestnega nasipa zaradi zdrsa temeljnih tal pod
njegovo obtežbo in s tem do poškodbe samega nasipa,
še preden je bil zgrajen do končne projektirane višine. Za
potrebe analiz vzrokov zdrsnitve in projekta sanacije so
bile izvršene dodatne preiskave temeljnih tal, ki so skupaj
s predhodnimi raziskavami nudile možnosti, da nasip na
malonosilnih tleh tudi numerično analiziramo. Izvedli smo
račun stabilnosti tega nasipa s klasičnimi stabilnostnimi
analizami s krožnimi in poligonalnimi potencialnimi poruš-
nicami kakor tudi z napetostno deformacijskimi analizami
po MKE.
OPIS TEMELJNIH TAL
Podatki, uporabljeni pri analizah obravnavanega nasipa,
so zbrani iz poročil [1], [2], [3] in [4]. Vzdolžni prerez
nasipa in temeljnih tal prikazuje slika 1. Nasip leži na dveh
glinastih slojih flišne preperine, pod njima pa je trdna
podlaga eocenskega laporja in peščenjaka. V območju
porušitve znaša povprečna debelina zgornjega sloja tež-
kognetne do poltrdne gline 3 m, debelina drugega, nižje-
ležečega sloja lahko- do srednjegnetne gline pa 6 m.
Gladina podtalnice je približno 0,5 m pod površjem temelj
nih tal. Geotehnične karakteristike zemljin so bile dolo
čene s terenskimi in laboratorijskimi preiskavami deforma-
bilnosti, strižne trdnosti, vlažnosti in leznih mej. Povprečne
vrednosti parametrov, določene na podlagi vseh razpolož
ljivih podatkov, so zbrane v preglednici 1. Nedrenirana
strižna trdnost ruje določena iz terenskih preiskav s krilno
sondo, statičnim penetrometrom, žepnim penetrometrom
in v laboratoriju na prostih valjastih vzorcih. Parametra
drenirane strižne trdnosti ep’ in c ’ sta bila določena
laboratorijsko z direktnimi strižnimi preiskavami. Stisljivost
vzorcev tal je bila ocenjena iz meritev s statičnim penetro-
metrofn, za Poissonove koeficiente v in vodoprepustnosti
k pa navajamo izkustvene vrednosti.
V preglednici 1 in na slikah so sloji tal označeni takole:
N - nasip,
I - prvi (zgornji) sloj,
II - drugi (nižjeležeči) sloj in
B - podlaga.
0 20 40 60 80 100 120,1 40 160 180 200 220 240 260 280 300 320 340 360 380 400
Slika 1. Vzdolžni prerez po osi priključnega nasipa
Preglednica 1. V analizah upoštevane karakteristike temeljnih
Sloj
--------------------- -----------------------*
N I II BIJ
15000 4000 700 statični
penetrometer
k (cm/s) IO“1 10~9 5 • 10-9 10-14 ocena 7
V - 0,35 0,45 0,25 ocena |B
tu (kPa) 0 56 20 - nedrenirana