^ESTNIK VETA ZA SOCIALNO VARSTVO LRS Št. 1 LETNJK II. 1963 178228 VABILO K SODELOVANJU Uredništvo bo prav rado objavljalo strokovne in druge prispevke iz področja izkušenj, metod in vsebine socialnega dela. Objavljeni prispevki se bodo primerno honorirali. Prispevke pošljite uredništvu na naslov: Anka Polak, Ljubljana, Cankarjeva 1/IV. VSEBINA: Letno poročilo Sveta za socialno varstvo LRS za leto 1962 . . . . Delovni program Sveta in Sekretariata za socialno varstvo LRS za leto 1963 Socialno varstvo v občinskih statutih . ......................... Sveti občinskih skupščin .................................................... 42. seja Sveta za socialno varstvo LRS, dne 13. februarja 1943 - dr. V. L. Leopold Rupnik: Obravnavanje škode pri plačilih na invalidskih prejemkih Nina Simonič: Delo socialnega delavca na sodišču in izkušnje ob kontroli izvajanja strožjega nadzorstva ...... Nina Simonič: Shema poročila za sodišče po čl. 439 ZKP za mladoletne prestopnike................................ . Iz Višje šole za socialne delavce 1 18 28 33 38 40 66 71 VESTNIK SVETA ZA SOCIALNO VARSTVO LRS Letnik IL štev. 1 LETNO POROČILO SVETA ZA SOCIALNO VARSTVO LRS za leto 1962 Svet za socialno varstvo LRS je v preteklem razdobju ob že utrjenih načelih preventivnih in kurativnih oblikah dela skrbi za človeka - poglabljal in urejeval predvsem tiste probleme oz. področja, ki so bila začeta v letu 1961 in ki so izhajala iz konkretnih pogojev družbenega razvoja na pod lagj sprejetih zakonskih predpisov (resolucija o otroškem varstvu, resolucija o nalogah komune na področju socialnega varstva, zakon o socialnih zavodih, zakon o rejništvu itd.) To je n.pr, problematika družinskega varstva v vse bolj zahtevnih pogojih življenja, vprašanja v zvezi z varstvom starih ljudi, invalidov, borcev in drugih kategorij ljudi, ki jih je Svet moral obravnavati in spremljati z namenom utrditi socialno varstvo v komuni. t V preventivnem smislu je razvijal svojo dejavnost v tistih vprašanjih, ki pomenijo nadaljnje razvijanje socialnega dela izven ožjega področja socialnega varstva. To so predvsem področja socialnega dela v gospodarstvu, šolstvu, zdravstvu, socialnem zavarovanju itd., v katerih šobili v preteklem razdobju problemi in zahteve po reševanju teh, sicer nakazani, toda še ne obdelaai.Ob taki usmeritvi se socialno delo vključuje v celotno družbeno ekonomski sistem, postaja nujen element dviganja proizvodnosti v gospodarstvu, življenjskega standarda v komuni in tudi pomaga k uspehu na drugih področjih, v šoii.vairav-stveni ustanovi in drugod. Nadaljevanje procesa poglabljanj a in vključevanja socialnega dela v celotni družbeni napredek pomeni odpravljanje karakteristike stare sociale in se v tem smislu že lahko opaža napredek v pojmovanju socialnega dela v komuniin drugod. Relativno hitro organiziranje strokovnih služb socialnega varstva v obliki centrov za socialno delo pomeni napredek in večjo širino v preventivnem smislu. Potrebe po kvalificiranem in strokovnem kadru se uveljavljajo hitreje in lahko ugotavljamo za to leto znaten napredek. Posebno pozornost je posvečal Svet tudi nekaterim širšim vprašanjem, pri kate- rih je kot iniciator in koordinator začel organizirati dolgotrajnejše akcije, To so področja otroškega varstva, rehabilitacije invalidnih oseb in z njo povezano vprašanje posebnega šolstva, širše obravnavanje problemov vojaških vojnih invalidov in borcev in še nekatera druga. Sodelovanje s sveti (šolstvo, zdravstvo),za» vodi (socialnega zavarovanja, zaposlovanje delavcev, renabilitacije itd.)terdrui-benimi organizacijami) Zveza prijateljev mladine. Združenje borcev, RK, Konferenca za družbeno aktivnost žensk in drugo) je že ustvarilo koristen sistem sodelovanja in obravnavanja teh problemov na mnogo širši osnovi, kakor bi jih zmogel reševati en sam resor. Svet je kot kolegijski organ obravnaval na svojih sejah kompleksna vprašanja in izdal potrebna strokovna navodila, priporočila in mnenje ne samo ljudskim odborom, temveč tudi drugim upravnim in strokovnim organom in družbenim organizacijam. Izmed 26 točk dnevnega reda 7 zasedanj Sveta za socialno varstvo, nava-jamo le najbistvenejše; - Decentralizacija služb varstva invalidov in borcev NOV - Problemi šolanja otrok padlih borcev in žrtev fašističnega nasilja - Kategorizacija in evidenca otrok z motnjami v telesnem in duševnem razvoju v LR Sloveniji - Problematika otroškega varstva s posebnim ozirom na izvajanje Resolucije LS LRS o nalogah komune in stanovanjskih skupnosti pri otroškem varstvu - Nastanitveni problemi starih ljudi - Družbeno upravljanje pri ljudskih odborih na področju socialnega varstva - problematika splavov v LRS - Organizacija in način poslovanja sklada LRS za socialne zavode - Analiza delovanja centrov za socialno delo v LR Sloveniji - Kadri v socialnih službah. Svet je poleg kolegijskega načina obravnavanja posameznih vprašanj deloval tudi preko svojih 4 stalnih komisij, v katerih deluje 12 članov Sveta. V komisijah so vključeni poleg članov sveta tudi številni predstavniki družbenih organizacij in strokovnjaki, kar daje mnenjem in stališčem Sveta primemo širino obravnavanih vprašanj, pa tudi potrebno strokovnost. Svet je na svojih zasedanjih s posebno skrbjo odločal, v kakšnih oblikah naj se ta stališča konkretizirajo. Ugotovil je, da številna priporočila, ki jih izdajajo družbeni organi, dostikrat ne dosegajo zadovoljivih rezultatov. Zato so bile potrebne tudi od strani Sveta premišljene odločitve v tem smislu. DELO SEKRETARIATA Sekretariat je pripravil analize, poročila in ostale materiale za seje Sveta. Poleg tega je kot upravni organ izvajal upravne naloge na tistih področjih, za katere je v smislu zakonskih in ostalih predpisov pristojen. Sekretariat ima 3 strokovne skupine (varstvo družine, varstvo odraslih, zadeve vojaških vojnih invalidov in bivših borcev), študijske skupine za napredek socialnega dela ter službe za splošne ekonomske analize, za kadre, za pravne in splošne zadeve. Pri sekretariatu je za posamezna vprašanja formiranih 15 stalnih in občasnih ko misij iz številnih družbenih in strokovnih sodelavcev. Že v lanskoletnem poročilu nakazan problem dvojne orientacije v delu sekreta-riata, in sicer izrazito analitično instruktorske in upravne funkcije IL stopnje, je bil v tem letu z decentralizacijo invalidskih in zadev borcev v celoti odprav-Ijen. Formiranje študijske skupine je zahtevala predvsem potreba po bolj temeljitem 'in bolj načrtnem študiju posameznih vprašanj socialnega dela. Program dela te skupine daje tudi celotnemu sekretariatu večje obeležje analitično proučevalce-ga instruktorskega organa. Delo študijske skupine se razvija tudi v smeri aktiviranja drugih strokovnih organov, ki pri svojem delu zadevajo na družbeno socialne probleme, Ob nakazani orientaciji je bil sekretariat iniciator obsežnejših študij. 2 republiškim Zavodom za napredek gospodinjstva je sklenil pogodbo za izdelavo študije “Programiranje na področju otroškega varstva®. Sociološki inštitut izdduje študijo «0 potrebah starejših ljudi®, ®0 nastanitvenih problemih starih ljudi* pripravlja analizo Urbanistični inštitut, o problemih delikventne mladine izdelu-je analizo Kriminološki inštitut itd. Socialno varstvo dobiva na tak način potrebno dokumentacijo in strokovno utemeljitev, predvsem pa se tako na strokovnoin družbeno utemeljenih analizah povezuje z ostalimi faktorji v enotno akcijo.. S tem odpravlja zaostajanje znanstveno in strokovno utemeljenih potreb na področju socialnega varstva, kar je bilo v preteklosti najbolj tipična in obenem največja pomanjkljivost za to področje. Zaradi pomanjkanja strokovnih kadrov je sekretariat stremel k organiziranju usposabljanja novih in izpopolnjevanju sedanjih kadrov z novimi oblikami usposabljanja. V letu 1962 je sekretariat organiziral 13 strokovnih seminarjev s 516 udeleženci v skupnem trajanju 89 dni in 102 vnaprej pripravljenimi referati, ki šobili pozneje posebej publicirani. Takšno usposabljanje kadrov in dodajanje novih izsledkov že kvalificiranim kadrom, je bistveno dvignila kvaliteto dela, formirala boljše profile kadra in že skoraj odpravila problem fluktuacije, ki je bila zelo karakteristična za socialno varstvo v prejšnjem obdobju. Materialni bazi socialnega varstva je sekretariat v preteklem letu posvetil mnogo pozornosti. V tem letu je zbral osnovne podatke.in pokazatelje, ki dajejo trdnejšo osnovo bodočem planiranju izdatkov investicij. Službe socialnega varstva v komuni lahko nastopajo z bolj dokumentiranimi potrebami, čeprav še ne z natančnimi ekonomskimi računi. Svet in sekretariat sta torej v enoletnem izvajanju Resolucije LS o nalogah komune na področju socialnega varstva iskala najprimernejših oblik za njeno realizacijo. Nekateri uspehi zadovoljujejo, če jih ocenjujemo predvsem kot začetek doslednega izvajanja njenega osnovnega smisla - da je komuna z njenimi organizmi temeljni izvajalec socialne politike v ožjem.in širšem smislu. Nekateri pozitivni začetki in uspehi so že realizacija omenjenih načel resolucije, meddtu-gira tudi na sledečih področjih: Družbeno upravljanje Svet je v preteklem letu posvetil posebno skrb organom družbenega upravljanja na področju socialnega varstva v okrajih in občinah. Sveti so mnogo prispevali k uspehom, čeprav niso v celoti izpolnili svojih nalog. V več primerih so hiliše vedno preveč usmerjeni v izvrševanje upravnih funkcij in ožjih nalog socialne ga varstva, manj uspešno pa so opravljali naloge usmerjevalca in oblikovalca socialne politike. Seveda so precejšnje razlike med ljudskimi odbori mest in razvitejših centrov ter med manjšimi, ekonomsko, slabše razvitimi občinami,, kjer pa so socialni problemi najtežji. V preteklem letu je delovalo na področju socialnega varstva občinskih ljudskih odborov 96 svetov z 897 člani, kar pomeni povprečno 9 članov na en svet oziroma 13 članov na posamezno občino. Poleg svetov je delovalo še 190 različnih komisij in odborov. Glede števila svetov, komisij, odborov in državljanov, ki v teh organih sodelujejo, smo napravili velik korak naprej. V prejšnjem letu se je v družbenem upravljanju v socialnem varstvu pojavila moč na tendenca združevanja svetov. Ta težnja se še nadaljuje. Svet je smatral, da je združevanje svetov oziroma ukinjanje svetov za varstvo družine v občinah neprimeren ukrep. Potreba po sistematičnem usposabljanju družbenih organov je vedno bolj očitna. Sekretariat pripravlja okvirne programe seminarjev za člane družbenega upravljanja, katere bo s pomočjo delavskih univerz v prihodnje sistematično izvajal. Stanovanjske in krajevne skupnosti Svet za socialno varstvo LRS je večkrat razpravljal o nalogah krajevnih skupnosti na socialnem področju in poslal občinskim svetom priporočila o njihovih nalogah, Posebej je bilo analizirano otroško varstvo in varstvo mladine ter družbena skrb za odrasle, nakazane pa so bile tudi oblike, kako naj bi te naloge najbolj uspešno reševali. Krajevne skupnosti socialnega dela v celoti še niso razvile, razen na področjih otroškega varstva in varstva starih ljudi. Ker bistvenega napredka od lanskega leta ni bilo, je Svet smatral za svojo dolžnost globlje proučevati delo krajevnih skupnosti. Pripravil je obširen program proučevanja in izdelal za Glavni odbor SZDL osnovne teze za socialno delo v komunalnem sistemu. Ker večina osnutkov občinskih statutov nezadovoljivo obravnava problematiko socialnega varstva, je sekretariat ob sodelovanju družbenih delavcev in strokovnjakov obdelal 23 osnutkov statutov (na prvi seji bo obravnaval ta material tudi svet), da bi na osnovi tega konkretno pomagal občinskim komisijam za statute pri njihovi izdelavi. Centri za socialno delo Centri za socialno delo so postali sestavni del komunalnega mehanizma zastro kovno obravnavanje problemov na tem področju. V letu 1961 je bilo ustanovljenih prvih 5 centrov za socialno delo, v letošnjem letu pa 4 (Nova Gorica, Novo raestoj Trbovlje in v občini Ljubljana ■ Šiška). Nadaljnjih novih 6 centrov za socialno delo bo začelo z delom že v začetku 1963. leta. Svet za socialno varstvo je razpravljal o delu centrov za socialno delo ter ugotovil, da se centri razvijajo skladno z družbenim razvojem in skladno s kadrovski skimi in materialnimi možnostmi Predvidevamo, da bo v naslednjih dveh letih ustanovljeno še 21 centrov za socialno delo, predvsem pri večjih občinskih ljudskih odborih.. Centri postopoma prevzemajo od upravnih organov vse strokovne zadeve na področju socialnega varstva, predvsem pa že izvajajo načrten program preventivnega dela, Temeljni kadri v centrih so diplomirani socialni delavci, sodelujejo pa tudi drugi strokovnjaki, predvsem pedagogi, psiho?ogi.zdrav niki itd. Centri so finančno samostojni, zanje velja načelo družbenega upravljanja ter nagrajevanje po delovnem učinku. Utrjevanje metod in vsebine dela v centrih je bilo poglavitno delo v letu 1962, To delo bo potrebno še okrepiti ter nanje načrtno in hitreje prenašati zadeve s področja socialnega varstva, Dosedaj so se uveljavili predvsem na področju varstva otrok in družine ter varstva odraslih Kadri v socialnem varstvu Za preteklo leto lahko pri kadrih v socialnem varstvu ugotovimo bistveno izboljšanje, Število kadrov se je povečalo, glede izobrazbe pa so prav tako nastale kvalitetne spremembe,. V letu 1961 je bilo v upravnih organih socialnega varstva okrajev in občin 227 uslužbencev, od tega 136 ali 60 % z nižjo izobrazbo, 91 ali 40 % pa s srednjo, višjo in visoko izobrazbo. Po decentralizaciji invalidskih zadev in zadev borcev NOV na občinske ljudske odbore in po ustanovitvi strokovnih služb v občinah (socialnih centrih) pa je v upravnih organih socialnega in invalidskega varstva okrajnih in občinskih ljudskih odborov 217 uslužbencev splošnega socialnega varstva in 115 usluž bencev za zadeve borcev in VVL V centrih za socialno delo je 61 uslužbencev, skupno torej v vsej Sloveniji 393 usluž bencev socialnega varstva (47 % z nižjo in 53 % s srednjo, višjo in visoko izobrazbo),. V socialnih službah imamo vsako leto več diplomiranih socialnih delavcev,, ki se vključujejo na različna področja V občinskih ljudskih odborih jih je sedaj 39, v centrih za socialno delo 29, v tajništvih za notranje zadeve 16, v gospodarskih organizacijah 35, v zavodih za socialno zavarovanje 15, ostalo pa v družbenih organizacijah in drugod, V preteklem letu se pri uveljavljanju socialnih služb opaža viden napredek prav v tem, da socialni delavci obravnavajo nova področja,, zlasti gospodarstvo, kjer se je profil in področje dela razmeroma že močno utrdilo. Interes za uvajanje socialnih služb v šole kažejo prosvetni organi in šole same. s zaradi finančno kadrovskih zaprek pa kljub temu v šolstvu še ni štipendistov s tega področja. Veliko zanimanje za socialno delo je tudi v zdravstvenih usta novah, zavodih socialnega zavarovanja,, zavodih za rehabilitacijo itd. Pri usposabljanju kadrov je Višja šola za socialne delavce edina ustanova za izobraževanje kadrov za socialne službe. Šola usposobi na leto približno 60 so cialnih delavcev. Sekretariat je v tem letu, enako kot prej, tesno sodeloval z Višjo šolo za socialne delavce pri izpopolnjevanju učnih programov, diplomskih nalog, pri kadrovanju študentov in pri popularizaciji in uveljavljanju stroke, pri pripravljanju tečajev in seminarjev,, ki so ena izmed uspešnih oblik izpopolnje vanja kadrov na delovnem mestu. 4» Materialno vprašanje socialnega varstva Svet je materialna vprašanja socialnega varstva obravnaval v letu 1962 s posebno skrbjo. Financiranje socialnega varstva se je v letu 1962 izboljšalo. Občinski ljudski odbori so za potrebe socialnega varstva zagotovili večja sredstva kot v preteklih letih. Čeprav so se ta sredstva delno povečala tudi zaradi nove oblike fi~ nanciranja ljudskih odborov (prenos na občine), sedanja finančna sredstva kljub temu po mnenju Sveta še vedno ne zadoščajo in bo potrebno v naslednjih letih dokumentacijo še izboljšati. Občinski ljudski odbori so v smislu resolucije o nalogah komune na področju socialnega varstva začeli ustanavljati občinske socialne sklade za financiranje socialnega varstva. Teh skladov je sedaj v LR Sloveniji 11 (v letu 1961 ‘je bil 1 sklad). Na komunah je tudi 33 skladov za varstvo otrok Formirajo se v glavnem iz prispevkov v “Tednu otroka*. Toda ti skladi so majhni (največji sklad ima občina Ravne ~ 4 milijone, najmanjša pa občine Beltinci in Lendava 13 000 oz. H 000 din). Poleg teh skladov ima občina Metlika sklad za varstvo borcev in spomeniško varstvo (1 300 000.“), občina Celje pa sklad za zadeve invalidov in borcev NOV (10 500 000.-)» Svet je ob obravnavanju materialnih vprašanj socialnega varstva v komunah upo števal težnje komun in stremel, da se realizira predvsem sledeča politika; 1. Skladno s konkretnimi pogoji naj se po možnosti ustanavljajo v komunah enot ni skladi socialnega varstva iz katerih se bodo financirale vse potrebe social nega varstva, vendar tako, da se ne izključuje možnosti ustanavljanja tudi drugih skladov (za otroško varstvo, za borce itd.). 2. V sklade naj bi se ne stekala samo proračunska sredstva ljudskih odborov kot dotacije, temveč predvsem tudi druga sredstva (gospodarskih organizacij za otroško varstvo in slično). Socialni skladi bi postali tudi nosilci lastninskih pravic nepremičnin (n.pr. kmetijsko posestvo ostarelih kmetov) katerim bi skladi tako zagotovili redne družbene denarne pomoči. Občinskim skladom bo treba tudi v prihodnje posvetiti \so skrb in še nadalje iskati najprimernejše oblike njihovega formiranja. Financiranje zavodov socialnega varstva Zakon o socialnih zavodih je uredil financiranje obširnega področja socialnega varstva. V letu 1962 se je hitreje urejevalo financiranje teh zavodov, ki so po zakonu postali ekonomsko popolnoma samostojni., Vsi socialni zavodi v pristojnosti socialnega varstva so v smislu novega zakona o socialnih zavodih sprejeli v letošnjem letu nova pravila o organizaciji in delu ter pravilnike o delitvi osebnih dohodkov. Osebni dohodki delavcev in uslužbencev so se povečali za približno 45 %. To je utemeljeno zaradi izredno nizkih osebnih dohodkov v prejšnjih letih. Sekretariat za socialno varstvo LRS je storil številne ukrepe, da bi prehod zavodov na ekonomsko samostojnost čimbolj pospešil. Po enoletni praksi se je pokazalo, da je novi način financiranja socialnih zavodov vplival pozitivno na njihov razvoj. Investicije v socialnem varstvu V letu 1962 je bilo porabljeno za negospodarske investicije socialnega varstva 556 036 000." din. Čeprav predstavljajo te investicije v letu 1962 za 74,1 % več kot v letu 1960 oziroma za 32,2 % več v primerjavi z letom 1961, še vedno ne dosežejo dejanskih letnih investicijskih potreb, ki znašajo okrog 700„000.000.din, Glavni poudarek pri negospodarskih investicijah socialnega varstva je bil na razvoju varstveno vzgojnih ustanov in počitniških letovanj in sicer 416,440 000.-din za vse ostale vrste socialnih zavodov pa le 139 5% 000 din. Republiški sklad za socialne ustanove Pomembno vlogo pri investiranju socialnih zavodov je odigral republiški sklad za socialne ustanove, ki je v preteklem letu ž® začel delovati po smernicah resolucije Ljudske skupščine LRS o uporabi sredstev republiških skladov v letu 1962 Letos je dobjlo denarna sredstva iz tega sklada 15 socialnih zavodov v skupnem znesku 51 300 000 din s čimer je bilo angažiranih še 192 milijonov sredstev ljudskih odborov. V prihodnjem letu bo sredstva sklada Svet delil le po javnem razpisu kot posojila. Prvi razpis je bil že objavljen v Uradnem listu LRS. Sklad upravlja Svet za socialno varstvo LRS po posebnem upravnem odbore ra osnovi pravil o poslovanju sklada, ki ga je potrdil Izvršni svet Ljudske skupšči ne LRS septembra 1962. VARSTVO VOJAŠKIH VOJNIH INVALIDOV IN BORCEV NOV Reševanje problemov vojaških vojnih invalidov in borcev NOV ima v preteklem letu pomemben značaj široke družbeno politične akcije že v prejšnjem letu je Izvršni svet LS LRS na osnovi analize Sveta za socialno varstvo LRS in Zveze združenj borcev NOV Slovenije nakazal neodložljive naloget da je treba teži šče reševanja problematike vojaških vojnih invalidov in borcev prenesti v pri« stojnost občinskih ljudskih odborov Napredek pri razvoju občin je zahteval od pravo dokaj centraliziranega reševanja zadev na področju varstva udeležencev NOB, predvsem vojaških vojnih invalidov. Prenos invalidskega varstva in varstva borcev po zakonu o spremembah in do polnitvah zakona o vojaških vojnih invalidih iz leta 1962 je bil opravljen v zelo kratkem času. S 1 julijem 1962 so upravni organi občin začeli z delom na pr vi stopnji invalidskega varstva, okraj pa je postal organ druge stopnje. Da bi zagotovili čimboljše funkcioniranje socialne službe v občini je sekreia riat aktivno posegel v akcijo za pridobitev in nastavitev novih kadrov, ki imajo tudi primerne strokovne, moralne in politične kvalifikacije.. Na takšen način je bilo na novo pridobljenih 77 uslužbencev,, ki so prevzeli posle ob decentralizaciji. Sekretariat Sveta je za usposobitev 111 uslužbencev za to področje orga niziral 3 po 14 dni trajajoče seminarje in obvezno prakso na okrajih. Po priporočilu sekretariata in njegovi podpori ob sodelovanju Zveze združenj borcev na terenu,, so občinski ljudski odbori imenovali posebne komisije za vse stransko obravnavanje problematike udeležencev NOB, ki opravljajo svoje delo kot družbeni organ. Delo s komisijami Sekretariat je prenesel svoje naloge, ki jih je imel kot organ druge stopnje, na upravne organe okraja. Poleg tega je opravljal vse strokovne, organizacijske in administrativne posle za komisije ki po predpisih na republiškem nivoju rešujejo splošne in konkretne probleme udeležencev NOV, Administrativna komisija IS LRS je obravnavala 322 predlogov za podelitev izjemnih pokojnin po 80- čl ZPZ, Komisij a IS LRS po 172, členu ZPZ pa je v letu 1962 obravnavala 2 250 predlogov na 23 sejah. Komisija pri IS LRS za vprašanja borcev obravnava v tesnem sodelovanju s se- kicetaršatora Sveta celotno problematiko invalidov in borcev (zaposlovanje, pre» kvalifikacija, šolanje, zdravljenje itd,) V letu 1962 je obravnavala 43 primerov republiških priznavalnin. Enako sodeluje sekretariat Sveta s komisijo IS LS LRS, ki rešuje stanovanjsko problematiko borcev NOV Pri sekretariatu Sveta je tudi komisija za invalidska svojstva ter komisija za o-dobravanje regresa za nakup motornih vozil za invalide NOB, Ta komisija je v letu 1962 odobravala zvezm regres za nakup 35 motornih vozil za invalide najtežjih kategorij,, Strokovna skupina sekretariata za zadeve borcev in invalidov se je že v letu 1962 dokaj uveljavila kot analitični organ na področju invalidskega varstva, V tem svojstvu je obravnavala osnutek zakona o vojaških vojnih invalidih,, prou čila načrt pravilnika o klimatskem in topliškem zdravljenju invalidov, izdelala študije o invalidskem dodatku ter analizirala prevedbe po predpisih pravilnika o delu zdravniških komisij. Priznavalnine Poleg 43 priznavalnin, ki smo jih v preteklem letu podelili na republiški ravni, so občinski ljudski odbori dodelili 936 priznavalnin, okrajni ljudski odbori pa 149» Povprečje občinske priznavalnine je 5 992 din, okrajne 9 926 din,, povprečje republiške priznavalnine pa je 11 283 din. Zdravstveno zavarovanje iz naslova priznavalnin razen republiških s pravnimi predpisi še ni urejeno. Sekretariat IS LRS za delo je ob sodelovanju našega Sveta že izdelal osnutek tega zakona. Stanovanjski problem borcev NOV Dokaj pereče je še vedno stanovanjsko vprašanje borcev. Od 2 957 primerov v letu 1960 so podjetja in občine dosedaj rešile 2 152 primerov. Od tega je zaposlenih borcev 1 767, nezaposlenih pa 385» Ob koncu leta 1962 je še 805 nerešenih primerov med katerimi je 424 zaposlenih borcev NOV, 381 pa nezaposlenih. Občine sov letu 1962 angažirale za gradnjo stanovanj za nezaposlene borce 598 044 000 din, republiški stanovanjski sklad pa je nekaterim občinam dodal 25,% planiranih investicij iz lastnih sredstev V letu 1962 je ta sklad razdelil 120 milijonov dinarjev, gradnjo stanovanj za borce pa bo treba podpirati še v prihodnje. Rehabilitacija in ortopedski pripomočki za vojaške vojne invalide Na področju rehabilitacije vojaških vojnih invalidov se je stanje v letu 1962 nekoliko izboljšalo. Ugodnosti uredbe o poklicni rehabilitaciji vojaških vojnih in validov je v letošnjem letu izkoristilo 133 invalidov (v letu 1961 104 invalidi). Čeprav imamo med invalidi 4 669 oseb,, ki še niso stare več kot 45 let, večjega odziva na rehabilitacijo ne moremo pričakovati, ker so sedanje oskrbnine preniz ke in nestimulativne. V Sloveniji imamo 4 510 vojačkih vojnih invalidov, ki so upravičeni do ortoped skih pripomočkov. V letu 1961 smo za ortopedijo porabili 39 000 000 din, v letu 1962 pa 49 000 000 din. Strokovna služba za varstvo borcev in invalidov sekre tariata Sveta in strokovnjaki Zavoda za socialno zavarovanje so že lani in letos skupno proučevali vprašanje, kako izboljšati in poceniti proizvodnjo ortopedskih pripomočkov. Prehod z obrtniškega načina dela na industrijski način proizvodnje s kooperacijo med ortopedskimi podjetji je edina rešitev in jo bedo morali podpreti tudi drugi činitelji. V celoti se jev letu 1962 skrb ljudskih odborov za reševanje problemov borcev močno povečala v primerjavi s prejšnjimi leti, saj so ljudski odbori porabili okrog 350 milijonov dinarjev za različne oblike njihove zaščite. Povečana skrb za človeka v komuni, ki je dobila svoj poudarek z opravljenim prenosom pristojnosti zadev invalidov in borcev na občinske ljudske odbore, nima več značaja ozkega reševanja njihovih problemov samo z zakonskimi pravicami, ampak je ta zaščita širša in vsklajena s celotno možnostjo komune pri reševanju problemov svojih občanov. VARSTVO DRUŽINE Na področju varstva družine je bil dosežen določen napredek. Prejšnja leta so bili obravnavani predvsem posamezni problemi na področju družine, letos pa je bila dejavnost razširjena v smislu celovitega obravnavanja družinskega varstva, zlasti pa področje otroškega varstva. Svet za socialno varstvo je v zvezi z izvajanjem resolucije vsklajeval delo republiških činiteljev, Zveze prijateljev mladine Slovenije, Konference za družbeno aktivnost žensk Slovenije, Sveta za šolstvo LRS in drugih, ki so skupno in vsak po svoji dejavnosti sodelovali z odgovornimi činitelji v okrajih, komunah in krajevnih skupnostih. Ob uresničevanju resolucije je bil dosežen napredek v tem, da je problem otroka po celi vrsti razprav, ki jih je sprožila resolucija, osvetljen z vseh strani: z ekonomske, socialne, zdravstvene in vzgojne kar je prispevalo k utrditvi sistema otroškega varstva v komuni in v stanovanjskih skupnostih. Vendar kljub doseženim uspehom to važno področje družbene dejavnosti zlasti v materialnem smislu še vedno zaostaja za potrebami in možnostmi razvoja na posameznih območjih in v celoti. Vzroki za to so predvsem v nepravilnem vrednotenju teh problemov s strani komun in krajevnih skupnosti, delovnih organizacij, staršev in samoupravnih organov in pomanjkanju materialnih sredstev. Odgovorni gospodarski čini telil in tudi sindikati, so pri analiziranju proizvod nosti med negativnimi vzroki premalo upoštevali neurejemo varstvo otrok z»* poslenih staršev, predvsem matere. Komune in krajevne skupnosti so odločno premalo skrbele za razvoj organiziranega varstva otrok. Prostorov za otroke še vedno niso načrtno vključili v urbanistične pid grame Za razvoj in vsestranski napredek otroškega varstva ni bilo trdne materialne podlage. Razvoj mreže otroškega varstva ni bil upoštevan v družbenih načrtih za leto 1962. (V družbenih planih za leto 1962 v okraju Celje so n.pr, za otroško varstvo namenili le 8 milijonov, v okraju Maribor 3 678 000 din itd.). Tudi sredstva za redno poslovanje obstoječih zavodov in drugih oblik otroškega varstva, se po resoluciji na splošno niso zvišale. Za poslovanje obstoječih zavodov otroškega varstva je bilo porabljenih skupaj 684 milijonov dinarjev sredstev, od tega iz skladov za šolstvo in proračunov ljudskih odborov 64 %, t.j. 3 300 din mesečno na otroka ter iz prispevkov staršev 29 %» 7 % pa iz prispevkov gospodarskih in drugih organizacij ter iz lastnih sredstev. V LR Sloveniji je sedaj 198 zavodov otroškega varstva (v letu 1961 197 ustanov), v katerih je 12 178 (v letu 1961 12 704) otrok do 15. leta starosti (2,7 % vseh otrok). Na tisoč zaposlenih v družbenem sektorju je 27,9 otrok in mladine vključenih v varstvene ustanove. V različne druge oblike varstva in družbene vzgoje je vključenih še približno 10 % otrok do 15. leta starosti. Odprli so približno 30 otroških sob v krajevnih skupnostih. Malico je dobivalo na osnovnih šolah 75 % otrok, kosilo pa 3 % otrok. Na letovanjih je bilo v letu 1962 približno 40 000 otrok. V primerjavi s prejšnjim letom se kapacitete otroškega varstva niso povečale. Ljudski odbori bodo morali bolj načrtno izvajati politiko otroškega varstva, ki bo morala biti določneje izražena v komunalnih statutih. Predvsem bodo morali v komunah usposobiti samostojne družbene organe - svete za varstvo družine kot koordinatorje te dejavnosti. Ostali problemi, otroškega varstva V letu 1962 je Svet na temelju družinske zakonodaje spremljal zlasti vprašanja nepopolnih družin, skrbništva, rejništva, posvojitev, vprašanja otrok z motnja mi v telesnem in duševnem razvoju, vprašanja vzgojno zanemarjenih otrok, de likventne mladine itd, Organi socialnega varstva so izvajali v tem letu družbeno varstvo nad skupaj 16 595 otroci in mladine, od tega nad 2 719 otroki padlih borcev in žrtev fašističnega nasilja, 1 443 otroci brez roditeljev, 5 490 vzgojno zanemarjenimi in vzgojno ogroženimi otroci, 3 712 telesno in duševno defektnimi otroci, 1 233 zdravstveno ter 1 993 ekonomsko ogroženimi otroci pd tega živi pri starših ali sorodnikih 80 % otrok, v rejniških družinah 11 % in v raznih socialnih zavodih 9 % otrok. Organi socialnega varstva so tudi v tem letu skrbeli za otroke in mladino brez staršev (od 1 448 otrok jih je pod skrbništvom 1 327). Sekretariat je spremljal skrbniško službo pri ljudskih odborih, predvsem glede vzgoje, šolanja, zdravja ter poklicnega usposabljanja. Po republiškem zakonu o rejništvu iz leta 1961 je v rejništvo zajetih 1 711 o-trok, še vedno pa ni pod družbenim nadzorstvom cca 30 % otrok, ki živijo v tujih družinah. Rejniško službo bo potrebno predvsem kadrovsko okrepiti ter po ■ globiti strokovno delo z rejniškimi druž inami. Sekretariat je vprašanja posvojitev študijsko proučil in izdelal ustrezne predloge za spremembo in dopolnitev zakonskih predpisov, ki so v nekaterih določilih že zastareli. Varstvo družbeno neprilagojene mladine, V tem letu je sekretariat intenzivno usmerjal izvajanje vzgojnih ukrepov, ki jih izrekajo sodišča nad mladoletnimi storilci kaznivih dejanj. V smislu Noveliranega kazenskega zakonika je bilo izrečenih zoper mladoletne storilce skupno 339 (leta 1961 375) vzgojnih ukrepov. V tem letu smo tudi pričeli z ustvarjanjem pogojev za izvajanje ukrepa oddaje v disciplinski center. Ob centrih za socialno delo so pričeli poskusno delovati 3 disciplinski centri (v občinah Ljubljana-Center, Celje, Maribor-Center) za krajše obdobje bivanja • ustanavljata pa se še dva disciplinska centra za daljše obdobje bivanja,do 20 dni (Vzgojnem zavodu Slivnica pri Mariboru in v Prehodnem mladinskem domu v Ljubljani). Za strokovno usposobitev socialnih in drugih sodelavcev za opravljanje teh nalog, je sekretariat ob sodelovanju Inšti tuta za kriminologijo LRS organiziral 3 seminarje. K izvajanju vzgojnih ukrepov v mejah strokovnih socialnih služb bo treba v bodoče pritegniti poleg socialnih delavcev tudi pedagoge, zdravstvene delavce in na tem področju razgledane občane. Usposabljanje duševno in fizično prizadetih otrok in mladine Po dosedanjih ocenah je v naši republiki 14 170 otrok, ki imajo v telesnem in duševnem razvoju take motnje, da so potrebni posebne družbene pomoči oziroma posebnega šolanja v habilitacijskih zavodih. Teh institucij je v Sloveniji 67. V njih se delno ali popolno usposablja okoli 3 000 otrok. Habilitacijo s poklicnim in delovnim usposabljanjem opravlja le ena desetina habilitacijskih zavo dov, predvsem za težje prizadete otroke, Da bi mogli načrtno urejati ustrezno šolanje in poklicno usposabljanje takšnih otrok, je sekretariat po zveznem pravilniku o kategorizaciji in evidenci otrok z motnjami v telesnem in duševnem razvoju organiziral 25 komisij prve stopnje za kategorizacijo, ki obravnavajo otroke po posameznih kategorijah motenj. Za njihovo usposobitev je organiziral 6 sektorskih posvetovanj. Ker poteka kategorizacija glede na nujnost čimprejšnje evidence prizadetih otrok v LR Sloveniji izredno počasi, je potrebno z ustreznimi ukrepi organizacijskega in finančnega značaja pospešiti akcijo. Ljudski odbori so očitno podcenjevali to pomembno akcijo, kar je treba v bodoče odpraviti. VARSTVO ODRASLIH Po podatkih zavoda za statistiko je bilo lete 1953 v Sloveniji 15,6 % prebivalcev v starosti nad 55 let, leta 1961 pa že 17,9 % ali 283 171 ljudi, To število iz leta v leto narašča, s tem pa seveda rastejo tudi problemi, ki so posledica starosti. Že v preteklem obdobju, posebno pa v letu 1962 smo zainteresj rali za ta vprašanja širok krog družbenih in strokovnih činiteljev. K reševanju teh vprašanj je predvsem prispevalo posebno posvetovanje, za katero je sekretariat Sveta za socialno varstvo pripravil obširno gradivo o problemih nastanitve in oskrbovanja starih ljudi. O ugotovitvah in sklepih tega posvetovanja smo seznanili s posebno informacijo 19 družbenih in upravnih organov (Svet za zdravstvo LRS, Zavod LRS za zdravstveno varstvo, Sekretariat za urbanizem in komunalna vprašanja, Inštitut za sociologijo. Urbanistični inštitut LRS, Zvezo sindikatov. Glavni odbor RK itd.). Stanovanjsko vprašanje starih ljudi Vprašanje primernih stanovanj za starejše državljane je tesno povezano z resnim problemom namenske uporabe 4 % prispevka od pokojnin,, ki se steka v sta novanjske sklade, V letu 1961 so upokojenci prispevali v ta sklad 795 milijonov dinarjev. Svet je glede reševanja teh problemov opozoril občinske ljudske odbo re, ki naj bi pri uresničevanju stanovanjske gradnje upoštevali tudi potrebe sta rih občanov. Ker današnja stanovanjska zakonodaja in praksa ne upošteva skrbi za stanovanja starih ljudi, bo potreben temeljit študij graditvenih programov, funkcij in strukture stanovanj, kakor tudi programov oblikovanja in proizvodnje opreme za starejše stanovalce. Pri tem bi se moral še posebno angažirati sekretariat za urbanizem in stanovanjsko graditev. Ob tec se v vse ostrejši obliki postavlja zahteva po organizaciji servisnih služb, ki bi opravljale različne storitve za starejše ljudi in organizirale pomoč bolnim na njihovem domu, To naj bi se razvijalo predvsem v krajevnih skupno stih. Ta vprašanja je potrebno reševati skupaj z vsemi pristojnimi činitelji, zavodi in instituti, posebno pa z Zavodom za socialno zavarovanje LRS. Domovi za stare ljudi Pri graditvi posebnih stanovanjskih kapacitet za starejše ljudi, je utemeljeno stališče, da jih je treba graditi v normalni okolici, v naselju, da bi se tudi služ be za pomoč staremu človeku v domu utrdile in uveljavile, V preteklem letu je bila posvečena posebna skrb za izboljšanje razmer v zavodih za stare ljudi. V Sloveniji imamo 29 mešanih domov za stare in onemogle s približno 3 000 o-skrbovanci, en dom za slepe s 60 oskrbovanci in dva domova za duševno priza dete s 600 oskrbovanci. Po izkušnjah v drugih državah pride približno S % oseb v starosti nad 60 let v takšno stanje, da potrebuje zavodsko oskrbo Pri nas je po podatkih v zavodski oskrbi 1,7 % teh oseb. Ob takšnem stanju čaka veliko število prosilcev za sprejem v zavode, sprejemajo pa le najnujnejše primere. Zaradi nezadostnih in neprimernih zavodskih kapacitet se nekatere občine pri’ pravljajo na graditev novih objektov (Celje, Maribor, Dravograd, Novo mesto, Ljubljana - Center, Ljubljana Moste). Zaradi pomanjkanja izkušenj je sekretariat intenzivno pripravljal programe za izdelavo tipskih projektov. Sedanje domove, ki so zunaj naselij naj bi v prihodnje uporabili za duševno prizadete stare ljudi, nove pa naj bi gradili v naseljih, kjer naj bi s svojimi dejavnostmi in storitvami služ ili tudi neposredni okolici Ostala vprašanja zavodskega varstva starih ljudi Poleg vprašanj, ki zadevajjo perspektivni razvoj zavodskega varstva, je sekretariat Sveta vse leto intenzivno proučeval in analiziral strakturoinvišino oskrbnega dne Cene oskrbe so se v primerjavi z letom 1961 v vseh domovih poveča le„ V letu 1961 je bila oskrba povprečno 400 din na dan , danes pa je povprečno 550 din Posebna republiška podkomisija za socialne zavode za izvajanje pred pisov o delitvi čistega dohodka je ugotovila, da je bil v letu 1961 osebni dohodek usluž bencev v teh zavodih izredno nizek (povprečje 14 000 din) zaradi česar se je v letu 1962 povečal na 20 000 din do 24 000 din Komisija je sodil«, da je opisano povprečje realno. Sekretariat je socialnim zavodom neposredno in preko posebnega koordinacijskega odbora zavodov pomagal pri izdelavi zavodskih pravil in pravilnikov o delitvi dohodkov in osebnih dohodkov V preteklem letu so bili v vseh zavodih na novo ustanovljeni družbeni organi upravljanja sveti in upravni odbori, Oskrba ostarelih oseb v domovih je močno povezana z medicinskim reševanjem tega problema (težjih kroničnih bolnikov je preko 4 0%;- Strežno službo v domovih opravlja večinoma laično osebje, honorarni zdravniki pa niso geriatrično usposobljeni. Zato Svet podpira ustanovitev geriatrične bolnišnice na Bokalcah pri Ljubljani, ki naj bi bila hkrati tudi geriatrični center za Slovenijo ter učna baza za višje, srednje in nižje strokovne kadre. Oskrba starega človeka v drugi druž ini Za starejšega človeka, ki ne živi pri svojcih, je oskrba v drugi družini celo pri raernejša od zavodske oskrbe To obliko družbene skrbi za stare ljudi smo začeli proučevati šele v letu 1962 in je razvita pri nas predvsem na podeželju Po zbranih podatkih je v Sloveniji v takšni oskrbi več kot I 000 starih oseb. Glede nerešenih vprašanj, npr. sklepanje pogodb, višine družbenih denarnih pomo či za oskrbo, vprašanje občinskega prispevka za obleko, posteljnino itd. bodo skrbstveni organi morali posvetiti tej služ bi več pozornosti Problem ostarelih kmetov Zaradi hitre industrializacije in naglo napredujoče socializacije vasi, so ostareli kmetje v naši družbi specifičen problem. Svet je ta problem proučeval in ugotovil, da je pri nas skoro 10 000 kmetij, na katerih živi približno 18 000 starih, bolnih in za težka kmečka dela nesposobnih ljudi, med katerimi je tudi precej borcev in njihovih družin. Zato bo potrebna hitrejša akcija za reševanje tega obsežnega problema z vsemi zainteresiranimi organizacijami, / is/' Problem starejših delavcev Pri proučevanju problemov, ki nastajajo pri človeku med staranjem je vrsta vprašanj, katera bi bilo treba reševati že v času redne zaposlitve. Za uspešno reševanje tega problema je najbolj zainteresirana generacija v starosti od 44 do 55 let. Po zadnjem popisu prebivalstva je pri nas 187 579 takšnih oseb. Na ta problem je Svet odgovorne činitelje že opozoril. Zavod za produktivnost dela se pripravlja na obsežno in družbeno potrebno študijo zaposlovanja, produktivnosti in nagrajevanja starejših delavcev v proizvodnji in v javnih službah Pri tej študiji bo sodeloval širok krog organov in organizacij Rehabilitacija invalidnih oseb Svet za socialno varstvo LRS je v preteklem letu ob sodelovanju predstavnikov republiških upravnih organov, strokovnih in družbenih organizacij predvsem oblikoval načela in organizacijo kompleksne rehabilitacije invalidnih oseb v pripravah na I. konferenco o rehabilitaciji invalidnih oseb Slovenije. Na I. Konferenci o rehabilitaciji invalidnih oseb v Sloveniji, ki je bila 12. in 13. decembra 1962 v Ljubljani, so udeleženci obravnavali mesto in vsebino rehabilitacije invalidnih oseb v socialistični družbi, habilitacijo in zaposlovanje invalidne mladine, vprašanje invalida kot enakopravnega činitelja v proizvodnji, invalidske delavnice kot obliko zaposlovanja in usposabljanja invalidov ter mesto in naloge republiškega zavoda za rehabilitacijo invalidov. Prva konferenca je prerasla v stalno konferenco za obravnavanje te problematike, V njej sodelujejo vse najpomembnejše ustanove in organizacije, ki se kakorkoli bavijo z invalidi. Konferenca je problem rehabilitacije osvetlila z družbenega, ekonomskega i in strokovnega stališča. Temeljno načelo rehabilitacije je zaposlitev invalida v normalnih delovnih pogojih, to je med zdravimi proizvajalci. Rehabilitacijo je treba obravnavati kot sestavni del nacionalne ekonomike in sicer ekonomike komun in delovnih organizacij. Stalna konferenca za rehabilitacijo invalidnih oseb v Sloveniji bo na temelju o-bilnega gradiva, ki ima že v začetku njenega dela pečat družbenega ocenjevanja in strokovnega obravnavanja problema, predložila Ljudski skupščini, LRS resolucijo o problematiki rehabilitacije invalidnih oseb v Sloveniji. Ob temeljni usmeritvi zaposlovanja invalidov v gospodarskih organizacijah deluje v Sloveniji pri rehabilitaciji invalidov 23 invalidskih delavnic^ od katerih je le nekaj takih, ki kvalitetno usposabljajo invalide. Konferenca je o tej problematiki obširno razpravljala in ugotovila, da potrebujemo takšne ustanove za usposabljanje invalidov, ki bodo zagotovile normalno vključevanje invalidov na delovt.a mesta v naših gospodarskih organizacijah. Invalidske delavnice, ki zaposlujejo invalide in za delo manj zmožne osebe; bodo potrebne tudi v bodoče kot ena izmed oblik zaposlovanja najtežjih kategorij invalidov, toda potrebno jih je organizacijsko, kadrovsko in materialno urediti. Po splošnih podatkih je v Sloveniji nekaj več kot 11 000 vojaških vojnih invalidov, delovnihiinvalidov pa je bilo ob koncu 1961. leta ,40 000 Hudo okvaro sluha ima 3 500 oseb, vida nekaj več kot 1 500, mentalno in fizično prizadete mladine pa je preko 14 000. V LR Sloveniji je torej okrog 80 000 invalidnih o-seb. Letni prirastek invalidnih oseb je približno 7 200 in sicer 3 qqq otrok z motnjami v telesnem in duševnem razvoju in. 4 200 delovnih invalidov. Ti podatki dovolj jasno opozarjajo na izredno pomembnost pravilnega reševanja problematike invalidnih oseh s strokovnega, ekonomskega in družbenega vidika. ZAKLJUČEK Socialno varstvo kot javna služba je s svojim delom prispevalo k reševanju problemov sodobnega človeka ne več samo v klasičnem smislu pomoči posamezniku z različnimi podporami, temveč se je s svojimi ukrepi, obravnavanji posameznih širših vprašanj (rehabilitacijainvalidov, varstvo starih ljudi, celovito otroško varstvo itd.) vključilo v graditev družbenega sistema. Svet smatra, da je tak način dela odpravil oziroma začel odpravljati nekdanjo izoliranost socialnega varstva. Socialno varstvo se s tako življenjsko vsebino vedno bolj vključuje v družbeno ekonomski razvoj kot njegov nujni element. • Usmeritev, da je komuna z njenimi organizmi neposreden nosilec sodobne skrbi za delovnega človeka in tudi za tistega občana, ki iz različnih vzrokov ni v neposrednem delovnem procesu, uresničuje osnovna načela socialne politike v širšem smislu; Svet sodi, da bo realizacija take vsebine socialnega varstva, : izražene v bodočih statutih komun in v delovnih organizacijah, porok za nadaljevanje tega procesa Tolmačenje, in sodelovanje pri teh dokumentih je važna in aktualna naloga. DELOVNI PROGRAM SVETA IN SEKRETARIATA ZA SOCIALNO VARSTVO LRS ZA LETO 1963 Svet za socialno varstvo oz, njegov sekretariat bo v tekočem letu še naprej po glabljal in vsebinsko nadaljeval delo začeto v prejšnjih letih in v letu 1962. Tudi v letu 1963 bosta Resolucija o nalogah komune na področju socialnega varstva in Resolucija o nalogah komune in stanovanjskih skupnosti pri otroškem varstvu poglavitni smernici za razvoj na tem področju, upoštevajoč poudarjeno vlogo komune in spremenjeno vlogo okraja. Razvoj socialnega dela v gospodar stvu, šolstvu, zdravstvu, socialnem zavarovanju iu drugod naj bi po prizadevanjih v letu 1963 dosegel tisto stopnjo, ki jo je že doseglo na nekaterih drugih področjih socialnega varstva . Uspehi, ki jih je Svet dosegel v letu 1962 upravičeno kažejo na pravilnost te usmeritve Krepitev komunalnih mehanizmov na področju socialnega varstva v smislu določb nove Ustave in novih komunalnih statutov bo ena izmed poglavitnih nalog Sveta in Sekretariata za socialno varstvo LRS, kar nalaga vsem njegovim službam obširno in nadvse odgovorno dejavnost. Še večjo pozornost kot doslej bo sekretariat posvetil vprašanjem kompleksne rehabilitacije, ki so tesno povezana z nalogami Stalne konference za rehabilitacijo in tesnejši povezavi vseh činiteljev pri reševanju problemov na tem področju. Vse to je v letnih programih posameznih služb Sekretariata, ki so svoje naloge že skušale oblikovati tako, kot to zahteva predvideni razvoj, ki bo s sprejetjem nove Ustave znatno hitrejši in obsežnejši tudi na tem področju. Posamezne službe Sekretariata za socialno varstvo LRS bodo v ta namen obravnavale zlasti tele naloge: 1. Kadrovska služba Kot izredno važno dejavnost bo sekretariat v letu 1963 nadaljeval in izpopolnjeval strokovno usposabljanje kadrov z različnimi oblikami (tečaji, seminarji, strokovnimi izpiti),, Posebno pozornost bo posvetil usposabljanju kadrov na delovnem mestu. Zaradi priliva novih kadrov v upravne organe socialnega varstva občinskih ljudskih odborov, zaradi uvajanja sodobnih metod dela bomo organizirali več seminarjev, in sicer; - 4 seminarje za socialne delavce na področju varstva družine, Ti bodo organizatorji seminarjev za prostovoljne socialne delavce v krajevnih skupnostih; - 1 seminar za socialne delavce v disciplinskih centrih (v sodelovanju z Inštitutom za kriminologijo) ; - 5 seminarjev za tajnike krajevnih skupnosti in predsednikov komisij za socialno in zdravstveno delo v krajevnih skupnostih; - 3 seminarji za uslužbence socialnega varstva občin, ki delajo na varstvu invalidov in borcev ter na kompleksni dejavnosti socialnega dela v komuni; - 2 seminarja za socialno delo v socialnih zavodih z aspekta uvajanja so d ob nega socialnega dela v zavodih., V skrbi za starejše ljudi v krajevnih skupnostih je potrebno razviti različne oblike zaposlitvene terapije za normalno starajoče in bolne ljudi ter servisne službe za pomoč na domu, Za razvoj te dejavnosti so potrebni naslednji seminarji in tečaji; - 1 izpopolnjevalni seminar za usposabljanje sedanjih ravnateljev domov za sta re ljudi - 1 dopolnilni tečaj za medicinske sestre v domovih za stare ljudi - 1 praktično teoretični seminar za negovalke v domovih za stare ljudi (učna baza za vse tri seminarje bo geriatrični center na 3okalcih) » dopolnilni praktično teoretični seminar za negovalke z daljšo prakso - 1 poglobitveni seminar o zaposlitveni terapiji - 1 seminar o zaposlitveni terapiji za delo s starimi ljudmi v krajevnih skupnostih (v sodelovanju z Rdečim križem in Društvom upokojencev) « 1 seminar o pomoči na domu starim ljudem (v sodelovanju z Rdečim križem, Društvom upokojencev in Centralnim zavodom za napredek gospodinjstva). V pogledu usposabljanja članov družbenega upravljanja na občinah in v zavodih je v letošnjem letu ugpdna situacija, da začnemo sistematično delati na usposabljanju teh organov. Zaradi tega bo sekretariat izdelal programe seminarjev. Izvajalci programov bodo delavske univerze in službe socialnega varstva ob tesnem sodelovanju in spremljanju sekretariata za socialno varstvo Poleg tega bomo pomagali s smernicami pri kadrovskem sestavu novih svetov in analizirali stanje svetov, V pogledu strokovnega izobraževanja kadrov (strokovnih izpitov) bo sekretariat pospešil izvajanje pravilnika o strokovnih izpitih za socialne delavce II, vrste in pripravil programe za strokovne izpite za socialne delavce ni. vrste, To velja zlasti za upravne uslužbence v upravnih organih socialnega varstva ObLO V zvezi s tem bomo dopolnili sedanji program strokovnih izpitov. Poseben problem za službo socialnega varstva so uslužbenci z nižjo izobrazbo. Zaradi tepi bomo zagotovili diplomsko nalogo “Analiza kadrov v upravnih organih socialnega varstva LRS z neustrezno kvalifikacijo za njihovo delovno mesto®. To diplomsko delo naj prouči sedanje stanje in nadaljnjo smer izobraževanja teh kadrov. Kadrovska služba bo skupno s statistično službo uredila evidenco kadrcv in vseh tistih pokazateljev, ki so potrebni za nadaljnjo solidno deloin dokumentacijo v zvezi z izobraževanjem. Skupaj s statistično službo bomo vskladili in dopolnili pokazatelje na področju družbenega upravljanja. 2. Plansko - ekonomska služba bo med letom izdelala predlog razvoja socialnega varstva v naslednjem planskem razdobju od 1964 -1970. leta in predlog razvoja v letu 1964. Analizirala bo okrajne in občinske družbene plane za razvoj socialnega varstva v preteklem planskem razdobju ter njihovo izvršitev. V okviru petletnega programa negospodarskih investicij za razdobje 1962- - 1966. leta bo izdelala predlog republiških negospodarskih investicij socialnega varstva za leto 1964. Zaradi prehoda nekaterih občinskih ljudskih odborov na financiranje osnovne in investicijske dejavnosti socialnega varstva in skladov, bo proučila organizacijo in poslovanje občinskih socialnih skladov za financiranje socialnega varstva, skladov za varstvo otrok in skladov za varstvo borcev ter predlagala enotno ureditev. Hkrati bo pregledala in analizirala financiranje socialnih zavodov, ki so na osnovi novega zakona o socialnih zavodih prešli v letu 1962 na popolno ekonomsko samostojnost in pomagala pri ureditvi osebnih dohodkov delavcev in uslužbencev s pravilniki o delitvi osebnih dohodkov. Izdelala bo analizo dela družbenih organov pri samostojnih socialnih zavodih. A-naliza bo služila za. izpopolnjevanje sistema, organizacije in vsebine dela družbenih organov v socialnih zavodih (novi zakon o socialnih zavodih]; Izdelala bo analizo varstveno vzgojnih ustanov s posebnim ozirom na njihovo fi nanciranje. Pri tem bo potrebno obdelati zlasti cene oskrbnega dneva, dotacije ustanoviteljev in višino prispevkov staršev za oskrbo njihovih otrok. Na osnovi novih ■‘'Pravil o organizaciji in načinu poslovanja sklada za socialne ustanove* bo med letom opravila vse upravne in administrativne zadeve Sklada za socialne ustanove - tj. pripravo gradiva za seje upravnega odbora in sveta, pripravo predlogov za večletni program in letni finančni načrt, izvrševanje finančnega načrta, priprava zaključnega računa sklada, razpis natečajev za posojila in izjemne pomoči iz sklada, zbiranje prošenj, sklepanje pogodb s koristniki sklada, spremljanje namenske potrošnje sredstev, financiranje študijskih programov itd. Poleg teh nalog bo ta služba sekretariata opravljala med letom redne tekoče naloge - n.pr. oskrba otrok iz drugih republik v socialnih zavodih na območju LR Slovenije, oskrba oseb neznanega bivališča v republiških socialnih zavod:h, e-videnca otrok, mladine in odraslih pod družbenim varstvom, evidenca uživalcev vojnih in mirovnih vojaških invalidnin, evidenca kategorizacije otrok z motnjami v telesnem in duševnem razvoju, evidenca o reš evanju invalidskih zadev na prvi stopnji, evidenca o zadevah v upravnem postopku in izredne naloge (obdelava raz- nih popisov in anket za strokovne skupine Sveta, 3. Študijsko delo Izdelane bodo tele študije; a) Študije o socialnem delu v krajevnih skupnostih. Področje socialnega dela v krajevnih skupnostih je bilo že obravnavano na seji Sveta ter poslano priporočilo o delu krajevnim skupnostim in komun. Študija bo obravnavala konkretno vsebino socialnega dela v KS na podlagi zbranega analitičnega gradiva. Rezultate študije bo sekretariat posredoval preko seminarjev zainteresiranim organom in posameznikom v KS. b) Študija o delu in razvoju centrov za socialno delo Dosedanje delo 9 centrov za socialno delo in predvidena ustanovitev novih 15 centrov zahteva, da se študijsko obdelajo dosedanji rezultati dela v socialnih centrih. S tekočimi analizami rezultatov je potrebno zagotavljati pravilen in skladen razvoj socialnih centrov. (Ta prva študija mora biti dovršena do jeseni 1963). Rezultate te študije bo sekretariat posredoval socialnim delavcem v socialnih centrih s seminarji. c) Začetek načrtnega razvoja socialnega dela v posebnih zavodih. Zaradi neurejenosti tega vprašanja v posebnih zavodih za raladino in odrasle bo potreben načrten študij socialnega dela v zavodih, predvsem pa bo treba določiti vsebino dela, profile kadra, način usposabljanja obstoječega kadra itd. Vse tri študije bodo izdelane ob sodelovanju strokovnih delavcev študijske skupine in zunanjih sodelavcev s posameznih področij. Rezultate bo sekretariat posredoval s seminarji zainteresiranim organom in strokovnim ter prostovoljnim delavcem. Po potrebi .in možnosti bodo publicirani v celoti ali vlzvlečkih. Študijska skupina bo z namenom vsklajevanja socialnega dela in izvajanja sodobne socialne politike tesno sodelovala z zunanjimi institucijami. (Povezala se bo s približno 24 organi, organizacijami, zavodi in institucijami, s katerimi bo izmenjavala dela in študije), že sedaj je potrebno večje sodelovanje pri študijah, ki jih za potrebe Sveta za socialno varstvo LRS vršijo; Zavod za napredek gospodinjstva LRS, Inštitut za urbanizem LRS, Sociološki inštitut; po sledečih problemih; “Programiranje na področju otroškega varstva", “0 potrebah starejših’ljudi", O nastanitvenih problemih starih ljudi*. “O problemih delikventne mladine*. Za reševanje teh nalog študijske skupine bo sekretariat organiziral recenzijske komisije iz stalnih sodelavcev študijske skupine.in zunanjih strokovnjakov za posamezne probleme. Študijska skupina bo sodelovala tudi pri programiranju in analizah Društva socialnih delavcev Slovenije predvsem pri naslednjih vprašanjih; - socialno delo v zdravstvu ~ socialno delo v šolstvu - socialno delo v gospodarstvu in - socialno delo v socialnem zavarovanju. Dokumentacijsko delo Zaradi čim uspešnejšega dela na področju raziskovanja problemov socialne po litike3 bo študijska skupina uredila in stalno dopolnjevala dokumentacijski del. Dokumentacija bo omogočila globlje in širše obravnavanje in izvajanje operativnih nalog socialnega varstva. Dokumentacija bo izdajala informativni bilten o zbranem gradivu, objavljala izvlečke posameznih publikacij, člankov, analiz in študij, vodila razvid izdane literature s področja socialne politike, zbirala članke in krajše študije za potrebe študijske skupine, sodelovala s prispevki in izvlečki iz važnejših razprav s področja širšega socialnega dela. Sodelovala z dnevnim in revialnim tiskom, izdajala lastne publikacije izdelanih študij, spremljala izobraževanje kadrov v socialnem varstvu in socialnih delavcev s pomočjo seminarjev, tečajev in drugih oblik strokovnega izobraževanja kadrov v socialni službi. 4. Varstvo družine V letu 1963 bo sekretariat poglabljal razširjeno dejavnost v smislu celovitega obravnavanja vprašanj družine, zlasti na področju otroškega varstva Poglobil bo svojo vlogo kot pobudnik in vsklajevalec vprašanj družine in bo iniciator ter koordinator raznih študij s tega področja. Utrdil bo sodelovanje zlasti s činite-Iji, ki jih nakazujejo ustrezni predpisi družinske zakonodaje, zlasti pa izvajanje resolucij in priporočil zveznih in republiških organov s področja republiških organov s področja dražine. Sekretariat bo predvsem usmerjal in utrjeval koordinirano delo v komunah in krajevnih skupnostih ter v centrih za socialno delo, katerih dejavnost bo razvijal zlasti v preventivnem smislu. Na področju otroškega varstva bo sekretariat aktivno usmerjal izvajanje resolucije o nalogah komune in stanovanjskih skupnosti pri otroškem varstvu. Skrbel bo za realizacijo enotnih programov za razvoj otroškega varstva v komunah. K enotnemu študiju in programiranju otroškega varstva bo publiciral študijo “Otroško varstvo otrok v komuni in v krajevni skupnosti®. Sekretariat bo razvijal in utrdil vlogo pristojnih družbenih organov - svetov za varstvo družine, ki naj bi dosegli, da bi programi otroškega varstva dobili pravo mesto v statutih ljudskih odborov in družbenih planih. Na enotnih občinskih programih otroškega varstva bo strokovna skupina sekretariata skušala pospešiti razvoj novih kapacitet ter doseči, da bi se profil otroških zavodov ter drugih oblik otroškega varstva oblikovali v smislu kombiniranih dejavnosti za najširše varstvo otrok različnih starosti. Sekretariat bo v sodelovanju s sekretariatom za šolstvo LI?S nadalje razvijal varstveno vzgojno dejavnost šol. Mimo tega bo utrjeval socialno delo v šolah (preventivna dejavnost na področju otroškega varstva). Vzporedno z drugimi preventivnimi oblikami bo sekretariat razvijal socialno delo tudi na drugih področjih, ki zajemajo skrb za družino - v zdravstvu, sodstvu, sindikatih, gospodarskih organizacijah itd. Sekretariat bo sodeloval na osnovi družinske zakonodaje in drugih ustreznih predpisov pri proučevanju predlogov za novelizacijo ustreznih predpisov v skladu z načeli nove Ustave. Spremljal bo skrbniško slufbo pri ljudskih odborih in pri centrih za socialno delo,. predvsem glede vzgoje, šolanja, zdravja ter poklicnega usposabljanja otrok pod skrbništvom. (Ena izmed diplomskih nalog bo študijsko obdelala stanje na tem področju). Za Strokovno poglobitev dela skrbstvenih organov bo strokovna skupina izdelala predloge. Za rejništvo bo izdelana analiza o izvajanju republiškega zakona o rejništvu in strokovnih navodil sekretariata za socialno varstvo LES o izvajanju rejniške službe v Sloveniji. Po študiji predlogov za spremembo in dopolnitev zakonskih predpisov v preteklem letu - bo sekretariat skrbel za izvajanje novih načel ter metod dela v zvezi s posvojitvami. To bo zlasti proučeval in izvajal v centrih za socialno delo. Glede družbeno neprilagojene mladine bo sekretariat skupno s sekretariatom Sveta za šoflstvo in Inštitutom za kriminologijo pravne fakultete intenzivno proučeval ter usmerjal izvajanje vzgojnih ukrepov, ki j ih izrekajo sodišča nad mladoletnimi storilci kaznivih dejanj. Poskrbel bo za usposabljanje strokovnega kadra za razvoj najbolj ustreznih oblik dela z vzgojno zanemarjeno mladino in mladoletnimi storilci kaznivih dejanj. Strokovna skupina bo intenzivno proučevala razvoj disciplinskih centrov za socialno delo ob ustreznih zavodih (Vzgojnem zavodu Slivnica pri Mariboru, Prehodnem mladinskem domu v Ljubljani itd.) in vzroke, ki mladoletnike privedejo do kaznivih dejanj. Strokovna skupina bo skupaj z Zvezo prijateljev mladine Slovenije proučila organizacije sprejemališč za mladoletne na večjih železniških postajah v Sloveniji, sodelovala bo pri ustanavljanju sprejemališča v Ljubljani. Pri reševanju problematike otrok z motnjami v telesnem in duševnem razvoju bo sekretariat izvajal stališče Stalne konference za rehabilitacijo invalidnih oseb v LRS. Sekretariat bo v republiškem merilu sodeloval pri programiranju ter realizaciji šolanja poklicnega usposabljanja ter specialnega varstva otrok z motnjami v telesnem in duševnem razvoju. Pri tem se bo upoštevala kompleksma habilitacija otrok po posameznih kategorijah, kakor tudi šolanje ter specializacija u-streznih strokovnih kadrov za delo v habilitaciji. Sekretariat bo z ustreznimi nujnimi ukrepi organizacijskega in finančnega značaja, zlasti glede primernih kriterijev pri določanju cen storitev strokovnjakov, ki delajo v komisijah za kategorizacijo, pospešil izvajanje kategorizacije in evidence otrok z motnjami v telesnem in duševnem razvoju. V republiškem merilu bo s tem v zvezi organiziral potrebno število strokovnih posvetovanj ter ob sodelovanju Inštituta za psihologijo LRS pripravil tudi poglobitveni seminar za strokovne sodelavce, ki delajo v komisijah za kategorizacijo. 5. Varstvo odraslih Razvoj družbenega upravljanja, strokovnega dviga in primernejšega nagrajevanja osebja v socialnih zavodih bo potrebno razvijati tudi v letošnjem letu in pri tem tesno sodelovati s koordinacijskim odborom zavodov za stare ljudi. Za utrditev na novo formiranih organov družbenega upravljanja bo sekretariat izdelal program za stalne seminarje ter ga posredoval občinam, ki naj bi jih izvajale. Za strokovno izpopolnjevanje osebja bo strokovna skupina pripravila programe za prakso na Bokalcah; 1 mesečno prakso ravnateljev (sedanjih in posebej novih) 1 mesečno prakso medicinskih sester 3 mesečno prakso za nove bolniške negovalke. Izdelala bo praktična navodila za nove uslužbence v zavodih. Nadalje bo spremljala strukturo in ceno oskrbnega dne ter pospeševala realizacijo naših priporočil glede specialističnih pregledov, ustreznih izboljšav glede opreme in adaptacij. S pomočjo posebne strokovne grupe bo strokovna skupina proučila zaposlitveno in razvedrilno terapijo v socialnih zavodih. V sodelovanju z Društvom upokojencev bo sekretariat po teh izkušnjah izdelal program o zaposlitveni terapiji starih ljudi v pogojih in za potrebe krajevnih skupnosti. Društvo upokojencev naj bi s sodelovanjem sekretariata izvedlo prvi tak seminar. V smislu sklepov lanskoletnega posvetovanja o skrbi za starega človeka v normalnem okolju, bo sekretariat v sodelovanju z Društvom upokojencev. Rdečim križem in Centralnim zavodom za napredek gospodinjstva pripravil program in poskusni seminar o službi pomoči starim ljudem na domu. Posebej bo'sodeloval z Glavnim odborom Rdečega križa Slovenije republiškim zavodom za socialno zavarovanje ter zdravstveno službo pri pripravi gradiva o organizirani službi za nega bolnika na domu. To gradivo naj bi obravnaval tudi tukajšnji svet. S pomočjo Društva upokojencev in Rdečega križa bo sekretariat analiziral delovanje klubov za stare ljudi ter izdelal smernice za poglobitev dela s starimi ljudmi. To vprašanje se bo vneslo tudi v seznam diplomskih nalog. Sekretariat bo nadalje proučil gradivo o skrbi starih ljudi v drugih družinah ter ga predložil v obravnavo Sveta, V sodelovanju za zainteresiranimi činitelji (Sekretariatom za kmetijstvo in gozdarstvo. Kmetijsko zbornico. Zadružno zvezo. Zvezo borcev) bo sekretariat nadaljeval s proučevanjem problemov ostarelih kmetov Informacijo o tem bo pripravil za sejo Sveta in za Izvršni svet, za občinske organe pa posebno navodilo. Sekretariat bo intenzivno sodeloval pri izdelavi tipskih projektov za graditev novih zavodov za stare ljudi in pri razpravah o stanovanjih za stare ljudi in v zvezi z uporabo 4 % iz stanovanjskega sklada. Sodeloval bo pri pripravah za ustanovitev geriatričnega centra na Bokalcah, pri proučevanju problemov starejših oseb v zaposlitvi pa bo sodeloval z Zavodom L,RS za produktivnost dela. Za območje bivših okrajev Novo mesto in Murska Sobota bo sekretariat s pomočjo nekaterih absolventov višje šole za socialne delavce organiziral proučitev problema ciganov z različnih vidikov. Glede dela odborov za pomoč odpuščenim po prestani kazni bo sekretariat skušal realizirati sklepe lanskoletnega seminarja, V ta namen bo; posredoval vsem občinskim odborom gradivo z lanskoletnega seminarja; analiziral delo odborov v letu 1962; izdelal smernice za izbor kadra svetovalcev in določil okvir njihovega dela; organiziral sektorske konference v kazensko poboljševalnih zavodih za člane odborov, svetovalnice, zastopnike zavodov za zaposlovanje in sodnike za prekrške; proučil predlog za ustanovitev kombiniranih prehodnih domov za odpuščene osebe brez bivališča, prehodnih domov za odpuščene mladoletnike in ustanovitev doma za osebnostno motene prestopnike; proučil izvajanje priporočila Sveta o družbenih denarnih pomočeh; Za boljše seznanjanje javnosti o problemih starajočih se oseb, bo sekretariat organiziral informativne konference z novinarji. 6. Varstvo borcev in invalidov Na področju varstva invalidov in borcev je potrebno po izvršeni decentralizaciji š® nadalje razvijati in utrjevati strokovne službe na občinskih in okrajnih ljudskih odborih. Sekretariat bo posvetil največjo pozornost perečim socialnim vprašanjem invalidov in borcev NOV. Ustanove ali organe, ki neposredno ali posredno rešujejo problematiko udeležencev NOV, bo v tem smislu povezoval in vsklajeval njihovo delo. Sekretariat bo izdelal pregled in analizo o celotni problematiki udeležencev NOV, vojaških invalidov in njihovih družin, da bi se tako: Pospešilo reševanje stanovanjskih vprašanj borcev; povečalo usposabljanje in šolanje borcev (skupaj z Zvezo borcev NOV bo predlagal komunam, da materialno bolj podpre to akcijo;) jasneje analiziralo stanje med vojaškimi vojnimi invalidi glede potrebnosti rehabilitacije in poskrbelo, da bodo materialna sredstva v ta namen bolj koriščena; uresničilo sklepe in predloge Stalne konference za rehabilitacijo invalidov, ki se nanašajo na invalide NOV; utrdilo sodelovanje sekretariata pri reševanju vprašanja izboljšave ortopedskih pripomočkov, in sicer s komisijo, ki bo skupaj s socialnim zavarovanjem. Zavodom za rehabilitacijo invalidov proučevala to področje varstva vojaških invalidov; posvetilo posebno skrb otrokom po vojni umrlih borcev, ki ne uživajo enakega varstva kot otroci v vojni padlih borcev. V ta namen bo izkoristil zaključke a-nalize o borcih in invalidih v Sloveniji; začelo intenzivneje urejati vprašanje zdravljenja in resocializacije prizadetih borcev (alkoholiki itd.) na podlagi opravljene analize. Potrebno bo urediti vprašanje vojaških vojnih invalidov, ki žive v zamejstvu (tržaško beneško-goriško in koroško ozemlje). Sekretariat bo ugotovil in realiziral možnosti prenosa teh zadev v pristojnost občine Koper oziroma Jesenice. Hkrati bo proučil možnost za podeljevanje priznavalnin osebam v zamejstvu in za to izdelal predlog; Sekretariat bo izvedel dokončno decentralizacijo varstva udeležencev NOV, Zdravniške komisije prve stopnje za ocenjevanje invalidov bo prenesel v pristojnost občinskih ljudskih odborov, v pristojnost OLO Ljubljana pa zdravniško komisijo druge stopnje; izdelal celotno analizo vseh priznavalnin (republiških, okrajnih in občinskih) in-uredil pravna, organizacijska in materialna vprašanja. Glede upokojevanja borcev NOV po 80. členu ZPZ bo Sekretariat predlagal spre membo predpisov, in sicer tako, da bo o tem odločala republiška komisija, ne pa kot doslej komisija zveznega izvršnega sveta. Novi zakon o pokojninskem zavarovanju pa bo sekretariaru naložil nove naloge pri realizaciji beneficijev v korist borcev NOV, Pravna služba sekretariata bo med drugimi nalogami proučevala pravne probleme s področja socialnega varstva. Delni letni program bo med letom dopolnjevala glede na aktualnost in potrebe. Poglavitne naloge pravne službe v letu 1963 so: Obdelava področja socialnega varstva v občinskih statutih v sodelovanju z ostalimi strokovnimi skupinami sekretariata. Na ustrezni način bo sekretariat ugotovitve in stališča prenašal na pristojne organe v občini; po načelih nove ustave bo predlagal spremembo oziroma dopolnitve sedaj veljavnih zakonskih predpisov s tega področja (kot npr. celotne rodbinske zakonodaje, skrbništva, posvojitev itd.) oziroma novo ureditev nekaterih problemov socialnega varstva (odrasli, ostareli,- rehabilitacija itd.). Ker to ni povsem samostojna naloga pravne službe, temveč je skupna naloga s pristojno strokovno skupino sekretariata, bo poglavitno delo pravne službe-pravna formulacija in utemeljitev predlogov za spremembo predpisov, pravna služba bo zlasti sodelovala: pri pravni opredelitvi delokroga centrov za socialno delo; pri spremljanju in nadaljnjem razvijanju družbenega upravljanja na področju socialnega varstva, zlasti v socialnih zavodih, kjer bo sekretariat kot dosedaj nudil strokovno pravno pomoč; pri notranji organizaciji sekretariata in pri pravnem formuliranju raznih notranjih predpisov o organizaciji, sistemizaciji, delovnih razmerjih, o delitvi osebnih dohodkov itd. Poleg teg^ bo opravljala tekoče naloge (izdelovanje upravno pravnih odločb v sporih o pristojnosti, raznih pritožb in ugovorov, pojasnil in pripomb k osnutkom predpisov in pravnih ukrepov drugih organov, posredovala mednarodne pravne pomoči in drugo).' SOCIALNO VARSTVO V OBČINSKIH STATUTIH Obseg in delo socialnega varstva se je v zadnjih letih izredno povečalo. Tudi v bodoče bo nadaljnji razvoj težil k sodobnejšim novim oblikam. Področje socialnega varstva je del socialne politike, ki jo mora voditi komuna in je izrazi-, to v občinski pristojnosti tako glede nalog, zadovoljevanja potreb, kakor tudi glede organizacije in materialnih sredstev, ki so poleg zveznih sredstev (n.pr, invalidsko varstvo), potrebna v ta namen. Vse to je v skladu s temeljnimi načeli zvezne in republiške ustave. Občinski statuti naj čimbolj uresničijo ta načela v nadaljnjem razvijanju socialnega varstva in skrbi za delovnega človeka ob čana v komuni. Zato je sekretariat Sveta posvetil statutom posebno pozornost. Že takoj lahko ugotovimo, da je kljub resoluciji o nalogah komune na področju socialnega varstva in resoluciji o nalogah komune in stanovanjske skupnosti pri otroškem varstvu, še vedno vse preveč kurativnega dela na tem področju in to predvsem v izvrševanju zakonitih predpisov, manj pa sodobne preventive tj. odkrivanja in odstranjevanja vzrokov in pojavov, ki povzročajo socialne in vzgojne probleme. Pregled osnutkov statutov nekaterih razvitejših, pa tudi nekaterih manj razvitih občin kafe, da posvečajo statuti temu področju sorazmerno malo pozornosti, pa še to večinoma v splošni, formalni, deklaratorni obliki. Sicer je razumljivo, da se morajo te naloge in potrebe upoštevati v skladu z realnimi možnostmi uresničitve na temelju gospodarskegain splošnega družbenega razvoja komune, vendar pa imamo opravka z realnimi življenjskimi potrebami, ki terjajo, da jih intenzivneje urejamo in rešujemo. Upoštevajoč ta dejstva želimo prikazati nekatere pomanjkljivosti v statutih, da bi ob konkretni razpravi sprejeli nekatere dopolnitve in stališča. Poudarjamo, da ne gre za namen poenostavitve statutov, temveč za željo, da bi komune preko svojih statutov in svojih oblik dela našle način, ki ustreza njihovim pogojem. Sodimo, da obsega področje socialne politike v širšem smislu celotno skrb za človeka, pri tem je posebno važno vprašanje, kako bo socialna služba v občini izvajala preventivno dejavnost tudi s strokovnimi službami in ostalimi družbenimi dejavnostmi. Če ocenjujemo problem s tega stališča, so za nas.interesantna vsa poglavja statutov in ne samo določbe, ki zadevajo socialno varstvo. V statutih občin na območju mesta Ljubljane in nekaterih zunanjih občin imamo določila, ki priznavajo pravice in dolžnosti občanov šele po petih letih prebivanja v občini. Praksa kaže, da imajo te določbe korenine v težavah, ki jih imajo občine z nestalnimi ljudmi, ki begajoiz kraja v kraj. Take določbe so nevzdržne, ne moremo in ne smemo jih posploševati, in so končno tudi protiustavne. Take omejitve v občinskih statutih bi povzročale mnogp težav pri reševanju socialnih vprašanj. Največ občin določa v statutih, da so do pomoči in posojila pri šolanju upravičeni .tisti otroci, ki se šolajo na šolah v skladu s potrebami občine. Taka določba je lahko povsem negativna, če upošteva le potrebe občine, ne pa tudi sposobno-• sti in nagnjenj otroka. Zato naj bi te pravice ne vezali na potrebe občine, ampak na njene materialne zmogljivosti. Organizacija otroškega varstva je bistveno naloga komune, zato bi statuti o tem morali govoriti. Glede na to in glede na težave pri razvijanju otroškega varstva, zlasti pri širjenju najrazličnejših varstvenih oblik ustanov pogrešamo v novih statutih določila, da so investitorji stanovanjskih gradenj dolžni skrbeti za prostore, kjer se odvija otroško varstvo igrišča, otroške sobe v stanovanjskih blokih, klube, prostore za interesne dejavnosti, otroške ustanove ipd. To problematiko bi morali obravnavati urbanistični načrti naselij Urbanistični načrt naselja bi moral upoštevati potrebe vseh občanov. V statutih ni določil o povezavi in sodelovanju ustreznih organov in činiteljev v občini glede teh vprašanj. Družba in starši so posebno zainteresirani za razvijanje varstva otrok. Ž® v statutih bi bilo treba zagotoviti gradnjo teh ustanov s primernimi sredstvi, na drugi strani pa njihovo redno poslovanje kot finančno samostojnih zavodov, ki naj bi bili centri otroškega varstva. Poslovanje pa naj bi temeljilo na ekonomskem računu stroškov, k čemur bi prispevala družba iz raznih virov - iz skladov za šolstvo in iz drugih skladov, proračunov z različnimi prispevki, starši pa po svojih zmogljivostih. V skrbi za primemo prehrano otrok bi se morale občine zavzeti za organizacijo mlečnih kuhinj in šolskih kuhinj, Ker pa pomenijo šolske mlečne kuhinje množično zdravstveno preventivno akcijo, naj bi krili stroške opreme in investicij iz družbenih sredstev, stroške prehrane pa naj bi praviloma plačali koristniki sami. Tudi tega vprašanja statuti ne urejajo. Skrb za kvalitetno družbeno prehrano bi morala biti ena izmed vidnih nalog občin, zlasti tam, kjer je visok odstotek obojestranskih zaposlitev. Nekateri sta-tuti določajo, da so gospodarske organizacije, v katerih je zaposleno nad 3Q0 delavcev, dolžne preskrbeti za prehrano zaposlenih oseb. Ne da bi se spuščali v to, ali so taka določila v statutu umestna, pa je vsekakor primemo, da se v komuni oziroma krajevni skupnosti in v delovnih organizacijah to uredi na krajevno ustrezen način. Iz statutov občin je povsem izpadla rehabilitacija invalidnih in defektnih oseb, rehabilitacija otrok prizadetih v telesnem in duševnem razvoju. O tem bi morale občine voditi posebno skrb in glede na potrebe organizirati posebre šole in delavnice, ki bi lahko delovale za več občin. Da bi se to vprašanje res začelo reševati zlasti v razvitejših komunah sodimo, da bi motalo obstojati posebne, stal-ne občinske skupščinske komisije za vprašanje rehahilitacijeinvalidnih, in defektnih oseb. Skrbi zainvalide in borce NOV in ostale invalide statuti v največ primerih niti ne omenjajo. Izjeme so tudi tiste občine,, ki so predvidele posebne komisije za vprašanja invalidov, in borcev NOV- Čeprav je zvezna zakonodaja v tem zelo obširna in dokaj kvalitetna, sredstva federacije v ta namen pa naraačajoiz leta v leto, bi vendarle ta organ spričo pereče problematike moral obstojati v skorajda vseh občinah, obvezno pa v tistih, kjer je bilo narodnoosvobodilno gibanje močno razvito. Skrb za stare ljudi v statutih ni prišla do veljave, V skrbi za človeka so v statutih sicer določila, da občina skrbi za razvoj služb za pomoč družini in gospo dinjstvu. Nikjer pa ni omenjena posebna skrb za zaposlitev,, razvedriloiin pomoč invalidnim,. starejšim, bolniman onemoglim občanom, Posebno skrb bi morala cbčina posvetiti rekreaciji .in oddihu ter uresničevanju pogojev za družabno življenje občanov. Statuti, žal, o tem nimajo kaj več določil. Glede organizacijskih oblik se je mnogo občin usmerilo k združevanju svetov za varstvo družine, za socialno varstvo in ponekod celo za zdravstvo. Po mnenju sekretariata naj bi se sveti ne združevali, in sicer iz razlogov kvalitetnejšega obravnavanja nalog posameznih služb ter zaradi večjega pritegovanja občanov v organe družbenega upravljanja. Poseben pomen ima zlasti samostojen svet za varstvo družine kot koordinator vseh činiteljev za razvijanje otroškega varstva v komuni,ker bo tak samostojen svet globlje obravnaval to problematiko v vsej širini in nudil pomoč za organizacijo, mobiliziranje sredstev, in metode dela na svojem področju in ne samo iz socialnega vidika. Socialno delo naj se izvaja razen v upravnih službah in centrih za socialno delo kot strokovnih službah socialnega varstva v komuni, tudi v ostalih službah, kakor v zdravstvu, šolstvu, sodstvu, v organih notranjih zadev, v gospodarskih organizacijah, družbenih organizacijah, društvih in krajevnih skupnostih. V statutih opazimo vse češ če združevanje upravnih organov družbenih služb s splošnimi ali notranjimi zadevami. Po našem mnenju takšno združevanje v večini občin ne upošteva dovolj vseh obsežnih nalog in dela upravnih organov družbenih služb. Zelo na mestu bi. bilo, če bi imeli za te zadeve posebno organizacijsko enoto. V občinskih statutih povsem pogrešamo sodelovanje občinskih strokovnih služb, medobčinskih strokovnih služb, kakor tudi organizacijo nekaterih skupnih med občinskih'Strokovnih služb. Statuti premalo določno piedvidevajosodelovanje raznih činiteljev - upravnih, strokovnih in družbenih - ki delujejo zlasti preven tivno. Za potrebe, socialnega varstva so večinoma predvidena le proračunska sredstva 'in le redko posebna namenska sredstva v posebnih skladih za socialno varstvo z urejenimi dohodki. Znano je„ da le na ta način lahko razvijamo te. službe programsko in po sodobnih konceptih. V zadnjih dveh letih je bilo skladno s povečano dejavnostjo socialnega varstva sprejetih več zakonskih predpisov, med katerimi so najvažnejši; Resolucija o nalogah komune na področju socialnega varstva, Resolucija o na logah komune in stanovanjske skupnosti pri otroškem varstvu. Zvezni pravilnik o kategorizaciji in evidenca otrok z motnjami v telesnem in duševnem razvoju. Priporočilo o ustanovitvi centrov za socialno delo kot samostojnih strokovnih služb za socialno varstvo, Pravilnik o invalidskih delavnicah za poklicno rehabilitacijo in zaposlitev invalidov. Zakon o spremembah in dopolnitvah kazenskega zakonika,, Zakon o socialnih zavodih. Zakon o rejništvu in Zakon o višji šoli za socialne delavce. Vsi ti predpisi pomenijo preobrat v dosedanjem delu socialnega varstva in predstavljajo hkrati, smernice bodočega delovanja social nega varstva v skrbi za človeka. Naloge občine Ob upoštevanju navedenih dejstev bi bile naloge občine na področju socialnega varstva na kratko tele: 1 Občinaskrbi za dvig materialnih,in drugih pogojev, za stalno zboljševanje splošnih življenjskih razmer občanov, za stanovanjsko graditev, za socialno varstvo, za razvoj ljudskega zdravstva, za splošno strokovno in družbeno politično izobraževanje, razvoj telesne vzgoje in kulture, za gospodarski in komunalni napredek občine, družbene prehrane in rekreacije ter za razvedrilo in oddih občanov. V ta namen organizira gospodarske, komunalne in druge družbene ter javne službe. Občina je predvsem dolžna usposobiti za socialno delona svojem področju krajevne skupnosti, katerim naj nudi materialno, kadrovsko, zlasti pa strokovno in orgnnizacijsko pomoč; nadalje je dolžna orgpnizirati take dejavnosti in službe, ki neposredno služijo družini, gospodinjstvu in občanom pri njihovih vsakdanjih potrebah na splošno. Pospešuje in pomaga uresničevati pobude občanov, delovnih in drugih organizacij za skupno reševanje socialnih, zdravstvenih in drugih zadev, ki so v interesu naselij in občine. 2. Socialno varstvo obsega skrb za odstranjevanje vzrokov, in pojavov, ki povzročajo socialne in vzgojne probleme, konkretno rešuje že naštele probleme, za kar aktivizira prizadete občane, 3. Občina izvaja kompleksno skrb za družino, zlasti za varstvo otrok v zdravstvenem, vzgojnem in socialnem smislu ob sodelovanju ustreznih družbenih čini tel jev, »in sicer; - programsko razvija najrazličnejše oblike otroškega varstva skladno z družbe-ninsij interes/j in interesi družine; - ureja splošna in individualna vprašanja družine v skladu z veljavnimi predpisi; • zagotavlja ustrezne lokacije, sredstva za investicije in opremo ter za vzgojno delo. 4. Skrbi za vojaške vojne, mirovne in ostale invalide, žrtve fašističnega nasilja ter za tiste borce NOV in njihove družine, ki potrebujejo posebno pomoč, zlasti pa za tiste, ki še nimajo zagotovljenih zakonitih pravic glede zdravstvenega in socialnega varstva. 5. Skrbi za habilitacijo mlajših oseb, za rehabilitacijo invalidnih in defektnih oseb, za njihovo zaposlovanje v delovnih organizacijah, v invalidskih delavnicah, z delom na domu ipd. 6. Organizira preventivno delo, sodobno pomoč *n varstvo starejših oseb, zlasti starih in bolnih na delovnem mestu, na domu, pa tudi v ustreznem zavodskem varstvu. ; 7. Skrbi za neposredno pomoč socialno ogroženim osebam, vendar ne le z denarno pomočjo, temveč tudi z drugimi oblikami pomoči. 8. Zagotavlja kvalitetno in ceneno prehrano občanov - otrok, zaposlenih odraslih, bolnih in starih - s šolskimi kuhinjami, otroškimi ustanovami, obrati za družbeno prehrano v krajevnih skupnostih ali pri delovnih organizacijah, v gostinskih obratih in podobno. 9. Zagotavlja sredstva za vse te potrebe iz družbenega dohodka, iz obveznosti občanov, iz sredstev prispevkov občanov ter organizira in zagotavlja namensko uporabo teh sredstev preko skladov za socialno varstvo z zagotovljenimi dohodki. 10. Socialno službo opravlja občina po svojih socialnih organih, delovne organizacije, socialni zavodi in ustanove pa po navodilih in priporočilih občinske skupščine in njenih organov v sodelovanju z občani, z organi delovnih organizacij in krajevnih skupnosti, zavodov in ustanov ter družbenih organizacij ter društev. 11. Socialno delo v komuni politično vodi in usmerja občinski ljudski odbor, center za socialno delo pa je strokovna služba za to področje. Center za socialno delo vsklajujejo službe socialnega varstva po načelih družbenega samoupravljanja po smernicah občinske skupščine ih njenih organov. Sodeluje z zavodi, u-stanovami inkrajevnimi skupnostmi ter delovnimi organizacijami in jim nudi neposredno pomoč pri opravljanju službe socialnega varstva. Sestavlja strokovne elaborate, analize in programe ter izvršuje druge naloge, ki jih določi občinska skupščina. 12. Svet za varstvo družne po smernicah občinskega LO koordinira delo na področju varstva družine, programira in planira potrebe ter mobilizira sredstva.Skr-bi ža razvoj raznih oblik Otroškega varstva, proučuje problematiko družine in zlasti tiste, v kateri sta zaposlena oba roditelja ter skrbi za razvoj služb za pomoč družini, pripravlja in predlaga ustrezne predpise ter skrbi za njihovo izva-janje. 13. Svet za splošno varstvo koordinira delo tega področja, proučuje splošne socialne probleme občanov ter posameaiih socialno in zdravstveno ogrožanih skupin, n.pt:: civilnih, mirovnih in ostalih invalidov, ostarelih, bolnih in onemoglih. Za reševanje teh problemov programira, planira, mobilizira sredstva, organizira razne oblike družbene pomoči - zaposlitev, nego, oskrbo, razvedrilo in podobno. Proučuje negativne družbene pojave kot alkoholizem, delomrzništvo, potepuštvo, itd. pripravlja predloge in ukrepe za preprečevanje in reševanje teh pojavov za ljudski odbor ter skrbi za njihovo izvajanje. Posebno skrb posveča socialno ogroženim posameznikom, uresničuje enotno politiko ljudskih odborov pri dodeljevanju raznih družbenih pomoči in predlaga plane za potrebna sredstva. Priteguje in aktivizira družbene organizacije, društva in upravne službe za reše vanje konkretnih nalog. 14. Občinski ljudski odbor preko Sveta za splošno varstvo in Sveta za varstvo družine skrbi za razvoj, pospeševanje ter napredek socialnih služb. 15. Komisija za invalide, borce NOV in njihove svojce proučuje in rešuje probleme tega področja, obravnava socialno in zdravstveno ogrožene borce in invalide, skrbi za dokvalifikacijo in prekvalifikacijo, rešuje stanovanjske probleme, išče primerna delovna mesta, rešuje priznavanje dobe sodelovanja v NOV, skrbi za preventivno zdravljenje, družabno življenje in kulturno izobraževanje teh občanov. predlaga podeljevanje občinskih priznavalnin. 16. Komisija za vprašanja rehabilitacije invalidnih in defektnih oseb proučuje in rešuje probleme svojega področja, koordinira delo in predlaga primerne ukrepe. SVETI OBČINSKIH SKUPŠČIN Ustavna določila dajejo poseben poudarek in mesto družbenemu samoupravljanju v občinah, krajevnih skupnostih, delovnih organizacijah in javnih službah. V občinski samoupravi so ena izmed oblik samoupravljanja sveti občinskih skupščin kot politično izvršilni organi občine in teritorialni organi družbenega samoupravljanja na področju, za katere so ustanovljeni. Pregled osnutkov statutov nekaterih razvitejših pa tu