UDK 314.18:71(497.1) Barbara Verlič Dekleva KRIZA RAZVOJNE PROSTORSKE PARADIGME V JUGOSLAVIJI Upoštevajoč rezultate raziskave Kvaliteta življenja v bivalnem okolju med 1 .1988-89 smo povzeli glavne značilnosti neenakega dostopa socialnih skupin do družbenega standarda v različno razvitih regijah Jugoslavije. Te značilnosti smo primerjali z drugimi urbanimi razvojnimi zakonitostm i kijih navajajo avtorji pri nas v podobnih raziskavah o urbanizaciji. Ob nižji razvitosti se tolerirajo ne le večje socialne razlike, tudi stopnja notranjega strukturnega neskladja med gospodarstvom, socialno politiko in urbanizacijo je višja . Iz razlik v prostorskih značilnostih glede na razvitost ugotavljamo, da obstajata vsaj dva razvojna vzorca z različno stopnjo notranjega strukturnega neskladja, in zaradi tega ni pričakovati uspešne enotne strategije urbanega razvoja . According to the results ofthe Quality Life of research conducted between 1988189 we have summarized basic consequences and features of unequal access to the social standards in different parts ofYugoslavia. These characteristics have been compared with the conclusions of other our authors on social and urban-rural inequalities within differently developed regions. An attempt was done to distinguish two different types of developmental patterns on the line of more and less developed regions of Yugoslavia . Both are characterized by different stage of internal structural imbalance. We are discussing the perspective of the unique concept for social and urban development in Yugoslavia which, have been not estimated to prove successful . socialna neenakost, vzorci urbanega razvoja, strukturna neuravnoteženost razvoja Neenakosti družbenega standarda v Jugoslaviji in urbani razvoj Osrednje izhodišče prispevka so neenakosti v družbenem standardu prebivalcev Jugoslavije, povezane s procesi urbanizacije . Družbeni standard je merjen z dostopnostjo do infrastrukturnih, komunikacijskih, kulturnih ter storitvenih dejavnosti v bivalnem okolju.1 Te neenakosti so obravnavane glede na različno razvite regije ter glede na družbene skupine prebivalcev, ki v teni okolju živijo . Bivalno okolje je analizirano prek treh kategorij naselij ; urbanih, regionalnih in občinskih centrov ter podeželskih krajev (Dekleva : Družb . razpr.4, 1986) . Tako lahko govorimo, v povezavi z indikatorjem družbenega standarda ter poselitvenimi in socialnimi značilnostmi prebivalstva, o tipičnih oblikah urbanizacije v Jugoslaviji. Na osnovi spoznanj, ki jih dopuščajo podatki, zbrani v raziskavi Kvaliteta življenja (KŽ) 1984 in 1987, poskušamo torej opredeliti značilnosti urbanizacijskega procesa in kvaliteto družbenega standarda v prostoru različno razvitih jugoslovanskih regij . O urbanem razvoju govorimo kot o procesu strukturiranja mreže razmeroma dobro infrastrukturno opremljenih naselij z razvitimi storitvenimi dejavnostmi (KŽ,1985/86) . 90 Ugotavljamo, da se v Jugoslaviji standard urbanega in standard podeželskega okolja še vedno razhajata. Vendar se te prostorske razlike prekrivajo s socialnimi in niso enake glede na razvitost regij . Takšno stanje vpliva na utrjevanje (de)privilegiranosti skupin prebivalcev v dostopu do enakih ravni družbenega standarda v prostorskih in družbenih dimenzijah . Gre za pozicijo družbene moči bolje ali slabše integriranih, niobilnih ter organiziranih socialnih skupin, ki so različno uspešne pri uresničevanju svojih interesov v svojem okolju . Rezultat je relativna perzistenca socialnih in prostorskih neenakosti v posameznih okoljih . Odkrivanje tipičnih urbanizacijskih značilnosti posameznih regij nas pripelje do vprašanja razvojnih zakonitosti ter potencialov za preseganje družbenih neenakosti v posameznih regijah . Opozarjamo na stopnjo relativne strukturne neskladnosti razvoja med razvitimi in nerazvitimi regijami . Ali gre pri neenakostih v Jugoslaviji za različne faze istega koncepta razvoja, ali pa za povsem različne razvojne koncepte? Ali gre . predvsem za neuspešne strategije razvoja? Polemični argumenti in primerjave ponujajo interpretacijski okvir za prognozo urbanizacijskih tokov ter uspešnosti strategij za premagovanje razlik v družbenem standardu prebivalcev različnih regij ali urbano-podeželskih okolij . Zakaj je sploh potrebno govoriti o neenakosti? Tema se zdi ne le stara, ampak, ob uvajanju tržnih kriterijev ter ob individualnih razlikah tudi neaktualna, preživeta . Vendar, na tem mestu želimo govoriti o nekaterih kolektivnih, skupnih potrebah, ki jih ni možno oziroma ni smiselno zadovoljevati izključno prek tržišča . Tako kot ekoloških problemov, tudi skrbi za zdravstveno stanje, osnovno izobraževanje in drugo infrastukturno oskrbo ne moremo voluntaristično prepustiti bodisi trgu ali skrbi družine . Lahko bi celo trdili, da bolj kot je družba razvita, bolj poudarja odgovornost vlade za izvajanje politike, ki bo omogočila izenačevanje osnovnih življenskih pogojev za vse državljane, ne glede na njihovo nioč ali imetje ; razlike so v bistvu vprašanja, ali naj gre za enake možnosti v zadovoljevanju potreb ali za ustvarjanje enakih startnih pozicij . Razpravljamo torej o družbenem standardu kot delu socialne politike v širšem pomenu, kot jo definira Titmuss z , analizirane v kontekstu prostorskih značilnosti regij Jugoslavije (B.V.Dekleva: KŽ, 1984/1990) . Družbeni standard Jugoslovanov in struktura razvoja V Jugoslaviji je bil v povojnem obdobju deklariran prek planskih projektov enoten koncept prostorsko - urbanega razvoja. Na kratko bi ga poimenovali policentrično zasnovan projekt . Bistvo policentrizma je razvoj večjega števila (manjših) mest, ki naj ustvarijo v prostoru dobro strukturirano mrežo naselij urbanega tipa s solidnim družbenim standardom opremljenosti . Z razvojem mreže naselij naj bi se tudi zmanjšale razlike v osnovnem družbenem standardu med mesti in podeželjem, predvsem pa naj bi se izognili problemom zaradi hitre rasti večjih mest . Cilj projekta je uravnotežiti urbani razvoj z industrializacijo . 1. Že prve analize podatkov za Slovenijo in Jugoslavijo so pokazale (Dekleva: KŽ, 1984/88) 3 , da razlike v družbenem standardu med mesti in podeželjem še vedno obstajajo, vendar pa so različne glede na razvitost regij . V najrazvitejših republikah so te razlike manjše, ne pa odpravljene . V nerazvitih in posebno v pol razviti regiji (ožja Srbija) so razlike znatno večje, čeprav je v povprečju družbeni standard visok, če ga primerjamo z razvitimi (tabele :2,3,5) . 91 Tabela 3: Razlike med mestom in podeželjem (v %) Prisotnost Izobrazba prebivalcev Standard opremesocialnih skupin gospodinjstev višja sred- nizja ned . osn . KV sred . višja pod stand . 'nja osn . stand stand, stand URBANI CENTRI 218 29 . 33 .6 13 .5 9 .7 16 1 37.5 23 .2 9 .1 20 .8 62 .5 7 .6 PODEŽELJE 8 .9 30 50 .7 29 .9 21 .1 163 23.3 9 .4 22 .6 9 .9 64 .2 3 .3 vsi 336 592 832 459 327 358 689 378 337 355 1410 127 pomen: socialne skupine glede na moč in zaposlitev ; seštevek ni 100%, ker niso prikazane vse skupine ; Tabela 5: Ravni opremljenosti bivalnega okolja glede na urbano podeželsko okolje ter izobrazbo prebivalcev (v %) Republiški in regionalni Občinski centri Podeželje vsi centri NEOPREMLJENO TER ZELO SLABO OPREMLJENO OKOLJE izobrazba ned.osn .šola 5 .4 9 .4 85 .2 149 osnovna šola 6 .5 13 .1 80.4 107 KV, VKV 10 .9 23.3 65.8 73 srednja 13 .4 18 .1 68 .5 127 višja, vis . 25 .5 14 .9 59 .6 47 vsi 52 75 376 503 POMANJKLJIVO OPREMLJENO OKOLJE izobrazba ned.osn .šola 9 .7 11 .7 78 .6 103 osnovna šola 22 .1 6.5 71 .4 77 KV, VKV 24.7 10.4 64.9 77 srednja 38.6 18 .2 43.2 132 višja, vis . 41 .5 22 .1 36 .4 77 vsi 129 66 271 466 ZADOVOLJIVO OPREMLJENO OKOLJE izobrazba ned.osn .šola 24 .1 25 .5 50 .4 141 osnovna šola 30 .2 14 .2 55 .6 106 VK, VKV 35.9 20.4 42.8 103 srednja 49.5 20 . 30.5 210 višja, vis . 60.2 17 .8 22 . 118 vsi 278 135 265 678 Se nadaljuje 92 Republiški in regionalni Občinski centri Podeželje vsi centri ZELO DOBRO OPREMLJENO OKOLJE izobrazba ned.osn .šola 35 . 48.3 16.7 60 osnovna šola 31 .4 48.6 20. 35 VK, VKV 33 . 51 . 16. 100 srednja 46.2 43.9 9 .9 212 višja, vis . 54 .4 36.8 8 .8 136 vsi 237 240 66 543 Tabela l : Raven opremljenosti in ekološke prizadetosti bivalnega okolja (v %) EKOLOŠKA BIVALNA OPREMLJENOST OKOLJA * PRIZADETOST OKOLJA * * vsi neopre- zelo pomanj- zadovo- zelo neopo- priza- ogro- mljeno slabo kljivo ljivo dobro rečno deto ženo Starost 15 do 24 1 3 17 .9 24 .9 29 26 .9 20.9 55.3 23.8 387 25 do 34 0.3 20.7 21 .6 28 .6 28 .7 24 .7 53 .2 22.1 583 35 do 44 1 .9 23.7 18 .5 33 .3 22 .5 29 .8 46 .1 24 .1 423 45 do 54 0 8 25 .5 20.7 30 .6 22 .4 22.7 54.7 22.7 353 nad 55 I 2.5 21 .2 20 .6 33 .6 22 .1 27 .3 51.4 2 3 479 Izobrazba ned .osn .š . 2 .6 30.2 22.7 31 .1 13 .2 31 .4 49 .6 19 458 osnovna š . 1 .8 31 .l 3 .7 326 10 .8 26 .2 50 .8 23 .I 325 poklicna 1 .1 19 .8 218 29 .1 28 .2 26 .5 54 19 .5 359 srednja 0.9 17 .7 I95 30.8 31 .1 22 .6 52.2 25 .2 690 viš .visoka 0.5 I1 .9 20.3 31 .4 35 .9 22 .7 52 .8 24 .5 379 Pokticne sk . višja 0 .4 126 17 .5 34 .9 34 .6 224 51.1 26 .5 268 srednja 1 .6 18.7 22.7 32 .9 241 28 524 19 .6 504 nižja 1 .8 30 .3 22 26 .3 196 27.6 51 21 .4 504 Regije nerazviti 0.3 293 18 .9 30 215 20.6 52 .1 27.3 670 polrazviti 3 .3 191 237 24.1 29 .8 243 471 28 .6 580 razviti 0 9 17.8 21 .3 35.8 24.2 294 54.5 16 985 Slovenija 0 0 196 295 28.1 22.8 291 51.9 Jugoslavija 1 .4 21 .6 21 .2 31 24 .9 25 .5 51 .9 22 .7 vsi 30 478 470 687 551 569 1159 507 2235 * neopremljeno okolje = ni na voljo nobenih storitev zelo slabo opr . = le posamezne storitve, nobeno področje ni kompletno pomanjkljivo opr . = večina področij ni kompletna v storitveh zadovoljivo opr . = nekaj kompletnih področij nudi storitve zelo dobro opr. okolje = večina ali vsa področja s kompletnimi storitvemi ** Ekološko neoporečno okolje, prizadeto in ogroženo okolje po mnenju prebivalcev 93 2. V nasprotneni sorazmerju z deklariranimi nameni pa se posebno v nerazvitih regijah policentrični razvoj ni uveljavil . Bolj se približuje temu, kar poimenujemo monocentrizem . Gre za razvoj majhnega števila (enega središča) mest z relativno dobrim kolektivnim standardom in slabo razvito mrežo naselij, med katerimi prevladujejo podeželska naselja s slabo opremljenostjo (tbl .2 in KŽ,1989).V razvitih regijah je mreža naselij bolje strukturirana in se približuje policentrizmu . 3. Socialne razlike, ki smo jih merili z dostopnostjo treh skupin prebivalcev 4 do družbenega standarda, še poudarjajo razlike v prostorski opremljenosti naselij (tbl .l) . Prekrivanje socialnih in prostorskih razlik je zopet mnogo izrazitejše v nerazvitih regijah in še posebno v pol razviti ožji Srbiji (tbl .4) . Zaradi zelo izrazitih socialnih razlik med "manjšino", ki ima dostop do izredno dobrega družbenega standarda v urbanem okolju, ter "večino", ki ga ima zelo malo, smo to značilnost poimenovali elitizacija (Dekleva : KŽ, 1988:9-10 in 1989) . V razvitih regijah te razlike sicer obstajajo, vendar so mnogo manjše, in to na račun večjega deleža srednjega sloja prebivalcev, ki živi v relativno dobro opremljenih občinskih središčih . Zmanjševanje distance med tremi skupinami in izenačevanje dostopa do družbenega standarda smo poimenovali tendenca k deelitizaciji . Sklepamo, da z višjo razvitostjo regij v Jugoslaviji raste delež prebivaleev, ki živi v dobro opremljenem okolju, in da se manjšajo razlike med urbanimi središči ter podeželjem. S tem se prerazporeja tudi infrastrukturna opremljenost okolja med socialnimi skupinami, in sicerv prid srednjega sloja, ki se istočasno povečuje ; socialna deprivacija na splošno se zmanjšuje . 4. V nasprotju s pričakovanjem so podatki pokazali presenetljivo majhne razlike v družbenem standardu na splošno med razvitimi, pol razvito in nerazvitimi regijami (KŽ,1988). Povprečne vrednosti indeksa opremljenosti okolja se ne razlikujejo bistveno : razvite regije v občinskih centrih dosegajo celo nižje deleže zelo dobro opremljenega okolja kot nerazvite (tbl .1,2,4) . To je argument za visoko stopnjo redistribucije . Tabela 4: Bivalna opremljenost okolja po republikah Jugoslavije (v TO) stopnja opremlj . okolja neopr . zelo slabo pomanjklj . zelo dobro vsiopr. in zadov . Bosna in Herc. 0.3% 27.1% 17 .6% 55% 340 Črna gora 0.0% 39.8% 14.5% 45 .8% 83 Hrvaška 1 .3% 20.6% 19.7% 58.4% 466 Makedonija 0.7% 21.5% 25.5% 52.3% 149 Slovenija 0.0% 19 .6% 29 .5% 50.9% 285 Srbija,ožja 3.3% 19.1% 23.7% 53.9% 577 Vojvodina 1.3% 9.7% 14.1% 74.9% 227 vsi 30 441 455 1201 2127 94 Razlike med družbenim standardom urbanih naselij različno razvitih regij so še bolj vidne, ko jih primerjamo z ekonomskimi podatki o razvitosti iz drugih študij . Stopnja urbanizacije v nerazvitih okoljih je višja kot v razvitih okoljih, stopnja zaposlenosti pa nižja . Stopnja ekonomske dejavnosti prebivalcev je nižja v urbanih naseljih nerazvitih, kot v zaledju teh mest (S .Bolčić, 1970:460-65, 1976 :53-81) . Kljub nižjim stopnjam gospodarske razvitosti, podatki KŽ n .pr. kažejo, da dosegajo občinski centri v pol razviti regiji najvišje deleže zelo dobro opremljenega okolja (54.7%), nerazviti slede z 48.9%. V isti kategoriji naselij dosegajo razvite regije le delež 32 .9%! (tbl .2) . Mestna naselja na splošno v nerazvitih regijah dosegajo višji delež zelo dobro opremljenega okolja (92 .9%, pol razviti 95.9%) kot v razvitih (78 .9%, seštevki iz tbl .2) . Nasprotno je na podeželju nerazvite regije le 7% in 4% dobro opremljenega okolja, nasproti 21.1% v razvitih regijah . Tabela2: Zelo dobra opremljenost bivalnega okolja glede na razvitost ter urbano podeželsko okolje (v %) Republiški in Občinski centri Podeželje vsiregionalni centri NERAZVITI 44 . 48 .9 7.1 141 POLRAZVITI 41 .3 54.7 4.1 172 RAZVITI 46 . 32 .9 21.1 237 vsi 242 241 67 550 Kaže se majhna soodvisnost družbenega standarda kot indikatorja socialnega razvoja, blaginje in gospodarske učinkovitosti . Predpostavljamo, da gre za znatno družbeno subvencioniranje skupnega standarda ter prelivanje sredstev na osnovi solidarnosti, bodisi med regijami bodisi med gospodarskimi področji dejavnosti . Analiza torej nakazuje strukturne neskladnosti v urbanem ter družbenem razvoju jugoslovanskih regij nasproti ekonomskemu . 5. Neskladnosti so prav tako v socialni strukturi prebivalcev in urbanem razvoju (tbl .3,5, in KZ 1988/89) . Socialne razlike so nedvomno tudi odsev specifične (ne)mobilnosti prebivalcev znotraj socialne strukture treh skupin v urbano-podeželskem okolju različnih regij . V razvitih regijah je manjši obseg najnižje skupine, prav tako je majhen obseg najvišje . Čeprav prve še vedno prevladujejo v poselitvi podeželja, se v to okolje uspešno integrirajo tudi manjši odstotki prebivalcev višje skupine . Nasprotno velja za urbano okolje razvitih regij . Razvoj podeželja in dobra opremljenost manjših urbanih središč, kjer se veča delež srednje socialne skupine, je tako nedvomno značilnost razvitejših regij . e upoštevamo vse navedene dejavnike, lahko govorimo o večji relativni stopnji uravnoteženega stanja (razvoja) v razvitih regijah (Dekleva : KŽ,1988/89) . Nasprotno pa zaostajanje razvoja podeželja v nerazvitih regijah, ki ga poseljujejo nižje socialne skupine, pomeni bistveno oviro za mobilnost v višje skupine . Po drugi strani je mnogo hitrejša rast manjšega števila mest (republiških in regijskih središč) pritegnila pripadnike višje skupine, ki so si tam zagotovili dobre pogoje za višji življenjski standard . 95 Kaže se tudi hitra rast regijskih središč na račun neselektivnega priseljevanja kmečkih družin, ki pa ji družbeni standard ni sledil . Zato govorimo o ruralizaciji nekaterih večjih mest v nerazvitih regijah (Bolčić,1970 :465-66) . Višja, urbana skupina prebivalcev v pol razviti regiji tvori med svojim prebivalstvom n.pr . večji delež, kot ga najdemo v razvitih regijah . Obenem pa najdemo tu tudi višje deleže zelo slabo opremljenega okolja, kjer žive prebivalci nižjih skupin KŽ,1989). Značilnost nerazvitih je torej "prevelik" delež obeh skrajnih ter "premajhen" delež srednje socialne skupine. Ugotavljamo strukturna neravnotežja razvoja urbanih naselij, socialne strukture in družbenega standarda . Predpostavljamo, da gre za večje premike v socialni strukturi v povojnih letih, ki pa se začnejo kasneje znotraj na novo formiranih slojev reproducirati . Tako n .pr. S.Bolčić (1976 :110) navaja, da je mobilnost navzoča le v nižjih slojih, v višjih se v 65% reproducira . Prostorska segregacija socialno mobilnost le še dodatno ovira . Kako razložjti regionalne in urbane neenakosti v razvoju po skupnem, enotnem konceptu policentrizma? Geneza neuspeha urbanega policentrizma Kompleksnost medsebojne povezanosti socialnih skupin, prostorske alokacije družbenega standarda v mreži naselij glede na razvitost regij je mnogo lažje razložiti v razvojnih fazah po vojni, kot z nizanjem značilnosti nekega stanja . Pri tem gre upoštevati demografsko poselitev prebivalstva in značilnosti naselij . Ne bomo se spuščali v podrobne analize (Kostič, Ginič, Živković, Bolčič), bistveno je poudariti, da so razvite republike po vojni že imele osnove infrastrukturnega in nekaj družbenega standarda ob relativno razpršeni poselitvi prebivalstva. Formiranih je tudi nekaj urbanih središč . Za nerazvite je značilna skoraj odsotna infrastruktura na podeželju, redka slabo razvita središča ter večji delež razpršeno poseljenega kmečkega prebivalstva v izredno majhnih zaselkih . 1 . Povojni policentrični razvoj je narekoval alokacijo proizvodnih, industrijskih obratov tudi na podeželje, kjer je bila locirana delovna sila . To je istočasno zmanjševalo družbene stroške, n.pr . za stanovanja, oskrbo itn. (Mlinar, 86 Rogič, 88,89, B .V.Dekleva, 89). Zaradi zemljepisnih, poselitvenih, predvsem pa infrastrukturnih (železnica, cestno omrežje) danosti seje policentrična strategija razvoja bolje realizirala v razviti Hrvaški in Sloveniji. Geografska bližina ter infrastrukturna povezanost podeželskih naselij je omogočila dnevno mobilnost delovne sile, kije ob družinskem gospodarstvu zagotavljala zadovoljevanje večine potreb družine . Mešana gospodarstva so omogočila industriji poceni delovno silo, vendar zaostanek v razvoju družbenega standarda registriramo še v letu 1984 (KŽ :tbl .la, 1985/86, Rogić,1988) . Subsistenčna, mešana gospodarstva in samoorganizacija ljudi je v tem prvem obdobju omilila neugodnosti hitrega razvoja v regijah z visoko stopnjo urbanizacije . V nerazvitih regijah bi naložbe na podeželju zahtevale še zgraditev infrastrukture za tovarne ali povezavo naselij, sicer pa zidavo stanovanj . Tako se v slednjih proizvodna vlaganja pogosteje locirajo v že obstoječe urbane zametke, le izjemoma pa v naselja blizu večjih surovinskih virov . Ker je bila v tem obdobju kmetijska dejavnost izrazito zapostavljena, so se množice velikih kmečkih družin preseljevale v mesta, čeprav so zaposlitev dobili le nekateri člani . 96 S.Bolčić to ilustrira s podatki o nizki intenzivnosti urbanizacije 5 in opozarja na negativne posledice razvoja mest, ki doživljajo "ruralizacijo" . Le-ta je izražena s stopnjo premajhne intenzivnosti urbanih dejavnosti prebivalcev v mestih v primerjavi s podeželjem (Sociologija 3-4, 1970: 462) . Dodaten problem je pad kmetijske produktivnosti ter premalo učinkovito gospodarstvo v mestih; le-to je prav tako bolj izraženo v nerazvitih regijah . Tabela la :Bivalna opremljenost po področjih uslužnostnih dejavnosti (v %) IZOBRAŽE- ZDRAV- REKREA- KOMUNI- VANJE CIJA KACIJE PREHRANA VZGOJA STVO KULTURA PREVOZ vsi 0 2 0 2 0 2 0 2 0 2 Izobrazbo nedok.osn .š . 31 .3 13 .3 26 15 .8 28 .4 15 .2 27 .6 16 .7 44 .4 15 .5 456 osnovna š . 21 .3 11 .5 18 .6 9 .5 20 .3 11 .7 19 .2 12 23 .3 11 .6 326 poklicna 14 .7 16 .3 16 .5 17 15 .4 18 .3 14 .8 16 .6 12 .2 16 .9 357 srednja 22.6 36 .6 26 .4 35 .5 26.1 33.7 31 .5 33 .1 16 .7 34.9 685 višja,visoka 10 22.3 12 .5 22 .2 9 .8 21 .1 6 .9 21 .6 3 .3 21 380 Poklicne sk. višja 6.8 16 .2 8 .1 15 .8 7 .2 14 .3 4 .9 15 .7 2 .2 14 .5 269 srednja 18 .8 23 .6 21 .8 22 .3 22.7 22 .3 19 .7 23 .7 20 22.1 505 nižja 34.3 18 .7 28 .1 18 .4 28 .9 19 .4 33 18 .7 32.2 19 .7 499 Regije nerazviti 34.9 22.9 28.8 26 .8 38 28 .6 35 .5 24 .7 42.2 29 .6 666 polrazviti 29.3 25.7 28.8 27.8 28 .1 26 .7 26 .1 25 .6 32.2 25 .9 578 razviti 35 .8 51 .4 42 .4 45.4 33.9 44.7 38 .4 49.6 25 .6 44 .5 982 Slovenja 9.3 17 .5 17 .6 10 .4 6 .6 15 .3 9 .9 16 1 .1 12 288 Jugosl . 14 .5 55.8 32.3 47 .4 26 .9 41 .8 9 .2 58 .8 4 .1 67 vsi 319 1227 711 1043 595 930 203 1296 90 1475 2235 0= nima storitev, 2= ima večino storitev Politika policentričnega razvoja je torej aplicirana v različno strukturo okolja in ni enako dobro uspela, oziroma je imela v specifičnih okoljih regij povsem različne učinke . V absolutnem pomenu je razvitost v vseh regijah nasla, relativne razlike v razvoju mreže naselij, učinkovitosti gospodarstva ter socialne strukture pa so ostale enake - vsaj kolikor nam jih je uspelo zajeti prek podatkov o kvaliteti življenja ; te ponujajo presek stanja, ki ga lahko primerjamo z zaključki drugih analiz preteklega obdobja . Bolčičevi podatki zajemajo pretežno stanje v letu 1961-68, kar ponuja distanco cca 25-tih let . Dejstvo je, da je imela Slovenija kljub (naj)višji gospodarski razvitosti in povečevanju učinkovitosti manjše urbanizacijske stopnje kot večina ostalih republik, n.pr. nerazvitih . V letu 1966 ima Slovenija 30 .2% urbaniziranega prebivalstva, kar jo uvršča komaj na peto mesto med preostalimi jugoslovanskimi republikami, navkljub prvemu mestu po razvitosti. Makedonija ima 38% prebivalcev v urbanih središčih, čeprav je peta po razvitosti (Bolčić,1970:460) . 97 V obdobju 40 let (1931-1971) so se vsa mesta za nekolikokrat povečala, vendar so očitne razlike med SZ in JV glavnimi mesti : Beograd 3 .1, Zagreb 3.5, Ljubljana 2 .9, Sarajevo 3.1, Skopje 4 .6, Titograd 5 .3, Priština 4.2, Niš 14.5, Split 16.5 (Čaldarovič, 1988,Pogledi :1087) . Podatki za leto 1984 v Sloveniji zberejo le 50% urbaniziranega prebivalstva v 66 naseljih, kar je manj kot velja za Črno Goro ali Makedonijo v 1987aletu. Približno polovica slovenskega prebivalstva živi v krajih zunaj občinskih središć - torej na podeželju . Med njimi je le 8% kmetov, več je mešanih gospodarstev . V nerazvitih so deleži kmetov višji (3%-22%) in na podeželju je manj sprememb (Dekleva, KŽ, 1985/8) . V letu 1971 je bilo v Beogradu 67% prebivalcev doseljenih, v Dalmaciji živi v štirih mestih 91% prebivalcev (Šimunovič, 1986, Grad u regiji, Split) . Bolčić n .pr. navaja, da razlike v gospodarski nerazvitosti ne le ostajajo, ampak se še povečujejo . Relativni odnos GNP po prebivalcu med leti 1953 do 1974 kaže, da ostaja med nerazvitimi indeks rasti enak, medtem ko v razvitih poraste skoraj za eno tretjino (od 155 na 195) . Avtor poudarja, da za načrtovanje razvoja zato ni pomemben le GNP ter naložbe, ampak uravnoteženi strukturalni potenciali za razvoj, sprejemljivost za inovacije, vrednote in kultura, preseganje asimetričnosti v družbenih dejavnostih (Sociologija 4, 1977:540) . Kriza razvojnih strategij ali kriza razvojne paradigme II. V drugem obdobju razvoja po vojni, nekje v sedemdesetih letih, je vidno formiranje občin iz prejšnjih regij in okrajev ter razraščanje institucije samoupravnih interesnih skupnosti ob istočasni republiški decentralizaciji . V razvitih regijah so v tem obdobju v razvoju družbenega in gospodarskega standarda bistveno napredovali manjši občinski centri. Ti pridobijo upravljalsko moč, to pa je odločilno za alokacijo resursov . Med nerazvitimi regijami občinska središča sicer pridobijo pri družbenem standardu, vendar ne zaradi gospodarskega razvoja, temveč zaradi razraščanja birokratskih upravnih enot in lokalnih elit (Bolčić, 1977) . Proizvodnja se še vedno zgošča v infrastrukturno privlačnejša regijska središča, z izjemami večjih projektov energete narave, katerih usoda je danes manj stimulativna . V gospodarstvu je to obdobje priseganja na razvoj velikih delovnih kolektivov . Oboje potencira urbanizacijske procese v večjih središčih, vlaganje v izobrazbo, kjub manjšim možnostim za zaposlitev (KŽ,1988,89) . Ker socializem daje "pravico" do zaposlitve, prihaja do prezaposlovanja ter zmanjševanja učinkovitosti . V tem obdobju se začenja tudi boj za višjo dinamiko razvoja ter učinkovitost 6 , saj je gospodarstvo v krizi . Kriza se poglablja z neuspelimi ali prekinjenimi reformami, prikriva pa z najenianji kreditov . Kljub temu da socialni razvoj in realizirani družbeni standard sežeta tudi v urbano zaledje, starih razlik in notranjih nasprotij v regijah ni možno premostiti. Kakovost storitev pada, to pa opažamo v visokih odstotkih kritičnih anketirancev (73 .4%), še posebno v nerazvitih regijah . Vendar je za vso Jugoslavijo značilen egalitarizem med republikanci, ki se pokaže v izrazitem razvoju družbenega standarda v urbanih, občinskih središčih, ki so obenem centri odločanja . Prek decentralizacije odločanja v tem drugem obdobju prav ta kategorija naselij 98 doživi razvoj (tbl.2,5 in KŽ,1988). Enako ugotavlja Bežovan (1987) za Hrvaško na osnovi drugih podatkov . Rast nekaterih večjih mest v razvitih regijah se ustavlja, s tem pa se ustvarjajo pogoji za dvigovanje kakovosti življenja in izboljšanje ekoloških razmer (B.Dekleva, KŽ,1988). Razvoj novih gospodarskih dejavnosti se v večji meri usmerja tudi v manjše kraje ter regionalna središča in to je osnova uspeha policentrizma . V nerazvitih regijah centri še rastejo, navkljub rastoči nezaposlenosti (Statistički g.Jug., 1981-88, dokumentacija urbanistične študije, UI SRS) . Monocentrični urbani razvoj je bil tako v večji meri odvisen od zunanjih resursov (federacija, posojila), medtem ko so v policentričnem bolje izkoriščeni lokalni resursi . Vlaganja v socialni razvoj in družbeni standard prek solidarnostne redistribucije so bila zelo velika, vendar prostorsko in socialno selektivno usmerjena . Zato ne moremo trditi, da gre tudi za socialno pravičen razvoj v družbenem standardu, saj so razlike v dostopu socialnih skupin do njega prevelike (B.Dekleva,KŽ,1988), kot so prevelike tudi razlike v socialni strukturi prebivalstva med regijami. Po Titmussu gre torej za negativno kontrolo resursov . Problem je v tem, da gospodarska razvitost ne more slediti nivoju družbenega standarda, oziroma nasprotno, ne dosega dohodka, ki se potroši . Ti odmiki so večji v nerazvitih regijah, kjer pa zasledimo počasnejši razvoj sprememb v strukturi gospodarstva in politični organizaciji . Enako ugotavlja Bolčić ; trdi namreč, da je raven rasti zadovoljevanja socialnih potreb v nerazvitih območjih višja od ravni gospodarske razvitosti (Sociologija 4,1977 :539). Kako to razložiti? Socialni razvoj je osnovna legitimiteta socializma . Družbeni standard in cenenost storitev na tem področju so del vrednot "socialističnega" razvoja, ki se "mora" realizirati . Socialni razvoj je mnogo bolj povezan z "ideologijo" socializma kot pa z lokalnimi možnostmi in potrebami prebivalcev . Posrednik v redistribuciji je v tem primeru država, ki je garant in iniciator koncepta industrializacije . Razvoj prihaja v "paketu" s proizvodnjo, prezaposlovanjem, kjer z novimi radikalnimi spremembami v organizaciji življenja potrebujemo vse več storitev družbenih dejavnosti . Glede na svoje učinke pa je zgolj "imitacija razvoja" . Na splošno imamo lato nadpovprečen socialni razvoj glede na ekonomske učinke gospodarstva . Družbeni standard se alocira v povezavi s centri odloćanja ali pa "sledi" višjim socialnim skupinam, ki so nosilke upravnih, političnih funkcij ter investiranja v proizvodnjo . Blokade uspešnejšega in socialno pravičnejšega razvoja so ideološke . Ob neučinkovitem gospodarstvu je bistvena ovira odsotnost alternativ v konceptih razvoja, zasebnega podjetništva, tržišča kapitala in idej . Neracionalnosti so tudi v organizaciji družbenih dejavnosti (Svetlik v Infor .B . 8-9,1987) . Ob vse večji nezaposlenosti se je kljub temu blokiral razvoj zasebnih dejavnosti, ki so uspešnejše v odgovarjanju na potrebe trga, prilagodljivejše za strukturne spremembe . "Svet industrijskega dela, kot je oblikovan in prenesen iz XIX . stoletja, ni svet, ki bi vključeval alternative. Obremenjen je z navzočnostjo tehnoloških sklopov in velikimi "opredmetenimi" vrednotami . Bolj kot na alternative in nove možnosti prisega na učinkovitost kontinuitete" (Rogić,1986 :4) . Osnovna lastnost tega časa je preprečiti individualizacijo ter prenos lastnih izkušenj, še več, ne spodbuja se iskanje novih poti, če diferenciacije niso ozko vezane na skupinske, družbeno kontrolirane izkušnje razreda, naroda, regije ali politično lojalne skupine . "Raven, ki po pravilu manjka, je raven individualne diferenciacije" (prav tam :7) . 99 Dilema uspešnega socialnega razvoja, katerega rezultat bi ne bila zgolj "močna" država, ampak tudi čim večja blaginja naroda, ni nikoli dvomljiva v naćelu ; vse več pa je dvomov o strategijah, kako to doseči . Gre za krizo družbeno razvojnih teorij in krizo prakse, predvsem pa za dilemo nekaterih, kako ohraniti oblast . OPOMBE 1 Anketirance smo povprašali o dostopu do varstvenih, izobraževalnih, zdravstvenih, športnih, rekreacijskih ter kulturnih ustanov, o možnostih za uporabo javnih transportnih sredstev, za oskrbo z živili, o poštnih, bančnih ter obrtnih storitvah . Metodologija formiranja indikatorjev je podrobno opisana v publikaciji ISU, Indikatorji,1986/7.Obširno razlago indikatorjev opremljenosti okolja je najti v doktorski disertaciji B .Verlič : Nasprotja prenove mestnih središč in urbani razvoj,1989,ISU,p .IV/stc149-159 . 2 V socialno politiko štejemo vse akcije vlade in družbenih institucij, ki pripomorejo k izboljšanju (dogovorjenih) osnovnih življenskih razmer Ljudi na način, ki upošteva pozitivno (redistribucijo) kontrolo resursov . Pod tem pojmom Titmuss pojmuje alokacijo dobrin tistim, ki jih nimajo in so do njih upravičeni . 3 V tekstu so navedeni le sklepi in pomembnejša spoznanja teh analiz, niso pa navedeni podrobni podatki in argumenti . Analiza ža Slovenijo je bila objavljena v DR št.4,ISU, analiza za Jugoslavijo 1988 v Informativnem biltenu 5,1989 ter o konceptu social ne politike v Teoriji in Praksi,št7/8,1988 ; vse so dostopne v raziskovalnih poročilih ISU v letih od 1985 do 1989. 4 Prebivalci so bili ražvrščeni v višjo, srednjo in nižjo skupino glede na izobrazbo, poklic ter položaj na delovnem mestu . Podrobneje v študiji Indikatorji, 1986, ISU in DR št .4, 1987, ISU . 5 Gre za merjenje ekonomske aktivnosti mestnih prebivalcev v primerjavi z aktivnimi v podeželskem žaledju tega mesta . Na podeželju so bili aktivni n .pr . skoraj vsi odrasli člani družine. Ob preselitvi cele družine v mesta pa je pogosto le eden dobil zaposlitev, zato je intenživnost urbanizacije (aktivnost v urbanih dejavnostih) mesta, ki hitro raste na račun takšne mobilnosti, zelo nižka, socialni stroški pa visoki . Takšna mesta, navaja Bolčić, niso inovativni viri razvoja . Istočasno pada produktivnost na podeželju, kjer ostajajo starejši ljudje, to pa ogroža možnosti razvoja v celoti . 6 Liberaližem Kavčića v Sloveniji, Dabčević-Kučarjeve v Hrvaški je prekinjen v letih 1973-5, nadomeščen z "zdravimi silami" vojščakov revolucije in socialižma ter dogovorno ekonomijo . 7 Kakovosti storitev nismo merili in je ob enako dostopnih dejavnostih v regijah lahko zelo ražlična . Da je to res, sklepamo iz podatkov o kritičnosti ali zadovoljstvu anketiranih s storitvami, ki so jim v okolju na voljo . Ti podatki kažejo, da je stopnja kritičnosti zelo visoka(povpr.734%), ta o d so ražlik po socialn h dimenzijah majhne. Iz tega sklepamo, da kakovost storitev ne le da ni ustrezna, ampak daje verjetno upadla (B.Verlič D.KŽ,1988). Viri in literatura Bežovan & Kuzmanović ; 1987: Stambena politika, Niro, Zagreb Bolčić,S.;1976: Socijalno-strukturalne determinantenestabilnosti u privrednom razvoju Jugoslavije,In Ekonomskih znanosti, Beograd Sociologija št .4,1977 : "Sociologija i problemi nedovoljno razvijenih područja u Jugoslaviji", Beograd Sociologija št.3-4, 1970 : "Meduzavisnost tipova urbanizacije i razlika u razvijenosti regiona u Jugoslaviji", Beograd Čaldarović O., 1982 : "Donošenje ciljeva razvoja grada kao sociološki problem odlučivanja",Marksistički centar, Beograd 1988, Pogledi, št .3-4, str . 1079, Split Družboslovne razprave 4,1987, Kvaliteta življenja, Inštitut za družbene vede pri FSPN, V . Rus z sodelavci, Ljubljana Gantar, P., Urbanizem, družbeni konflikti, planiranje, 1984, Krt, Ljubljana Gosar, Mihevc, 1978 : Procesi urbanizacije v Sloveniji, Urbanistični inštitut Slovenije, Ljubljana Informativni bitten - revija za plan št .8-9, 1987 : Prestrukturiranje družbenih dejavnosti:I.Svetlik,Z.Kolarič,M.Ružica et al. 1 00 Konrad,G. & Szeleny,J.;1977 : Social Conflicts of under-urbanitation (in Captive Cities by M .Harloe, ch .8), Wiley, London Kvaliteta življenja ; 1984/1991 : raziskovalni projekt, Inštitut za družbene vede pri FSPN Mlinar,Z., 1986: Protislovja družbenega ražvoja, Ljubljana 1983 : Humanizacija mesta, Obzorja, Maribor Petovar,K ., 1983 : Moguči ižvori "urbane" križe u nas, UIS, Beograd Pons,Valdo & Ray,Francis ; 1983 : Urban Social Research : Problems and Prospects,Routledge & Kegan, London Rogić,L, R .Kovačević, 1986 : Dubrovnik - sociološka studija stare gradske jezgre, Urbanistički institut SRH, Zagrcb 1988 : Sociološka studija Donjeg grada Zagreba, Studija Karlovca, Trogira, Urbanistični institut SRH, Zagreb Seferagić,D., Problemi kvalitete života u novim stambenim naseljima, 1985, Inštitut ža društvena istraživanja, Zagreb 1977 : Socialna segregacija u rezidencialnom prostoru, Filozofski fakultet, Zagreb, Sekulić,D . 1982 : Ražvojna strategija i planiranje u Jugoslaviji, 1982, Kulturni radnik 5, Zagreb Titmuss,R. 1973 : Social Policy, Allen & Unwin, London Urbanistični institut SRS:raziskovalna poročila, Problemi urbanizacije in prenove mest ter vasi, 1982-1987, Gosar, Mihevc, Gorjup 1 01