Marko Kerševan "MARKSIZEM" IN DIALOG Naj takoj v začetku zapišem, da me je k pisanju neposredno spodbudilo razmišljanje M. Rožanca "Samovolja in odtujenost" v zodnjih dveh številkah "Kapelj". Da ne bo nesporazuma, naj tudi takoj povem, da moj zapis ni zamišljen kot kakršnakoli polemika z Rožančevim razmišljanjem.Ne,ker v slednjem ne bi bilo trditev in stališč, ki kar kličejo po nasprotnih trditvah ali vsaj po argumentih in protiargumentih. Toda celota Rožančevega razmiš-Ijanjo dobiva v svoji zagnanosti in privzdignjenosti, s svojimi blasfemijami in že kar mističnim zanosom vred, tako poudarjen značaj osebne izpovedi, do ne rečem poskusa nove veroizpovedi, da bi bilo edino pravično nasproti njej postaviti drugo, enako osebno izpoved, ne pa analitično brskati po njej, ugotavljati protislovja in nedoslednosti, "foktične" netočnosti ipd.Ce rečem "osebna izpoved'^ ne mislim, da gre za nekaj povsem privatnega, slučajnega in nezanimivega. Več kot očitno je, da se Rožončevo rozmišiJanje no svoj način vključuje v sodobno razpravo na temo: Človek in bog, Zoperstavimo le Rožončevo misel z mislijo enega največjih sodobnih krščanskih teologov, D. Bonhoefferja, ubitega med vojno v nacistični ječi, Rožanc: "Če je bilo doslej^razodetje, ki nam je obljubljalo najizbranejšo usodo, je zdaj skrivnost. Če je bil prej duhovno in prihodnje, je zdaj svet sam. In prav ta skriti in nedoumljivi Bog, ki ga ne moremo več priklicati v našo neposredno, otipljivo resničnost, do kraja opredeljuje skoraj vse naše ravnanje, ne do bi se mogli z njim okoriščati In prek njega uresničevati" (Kaplje 11) Bonhoeffer: "Ne moremo biti pošteni, ne da bi priznali, kako moramo živeti v svetu, kot če bi Boga ne bilo. Ko smo postali zreli, smo morali priznati noš dejanski položaj pred Bogom, Bog sam nam je dal razumeti, da moramo živeti kot ljudje brez Boga. Bog, ki je z nami, je tisti, ki nos je zapustil.,. Pred Bogom in z Bogom živimo brez Boga" ("VViederstand und Ergebung") Toda medtem ko se Rožoncu "božja odsotnost" razodeva kot "konec družbe in zgodovine", smiselnega delovanja sploh, ko mu po božji skritosti ostaja le še "melanholija" in vdanost" v slepo usodo", pa,nasprotno, Bonhoeffer sprejema božjo odsotnost kot edino ustrezni okvir avtentične človeške situacije sodobnega človeka,sprejema jo skoraj s patetičnim zanosom kot izraz in pogoj človekove odraslosti in dozorelosti. Podobno se izraža Bernanos v svojem znanem izreku: Bog ustvarja človeka kot morje celino - s tem ko se umika. Zgornja primerjava kaže na aktualnost Rožančeve teme, a razločno tudi no (p)osebnost njegovega odgovore nanjo. Roianc je svoje razmišljanje podnaslovil s "Prispevek k dialogu med kristjani in marksisti". Pri tem je med drugim uporabljal take formulacije: "Dialog med kristjani, in marksisti se končuje v prid ... znanstvenikov in njihove trditve . ..", "marksizem pripoveduje kaj smo,predvsem pa, kaj bi moroli biti", "tudi v marksizmu nas moti Kristusov duh, ki profetsko napoveduje končni spopad med dobrim in zlim, božje kralje -stvo na zemlji". Formulacije niso nič specifično Rožančevega. Pogosto jih zasledimo tudi drugod, zlasti v okviru "dialoga". Rožančeve besede so tako res le povod za moj zapis (pripis) k enemu od osrednjih vprašanj, ki pogosto zamegljujejo oz. preveč poenostavljajo vprašanje dialoga med marksisti in kristjani; gre za vprašanje, kaj vse je marksizem, kako gledati na marksizem. Moj namen je vse prej kot dati še en odgovor na vprašanje o bistvu marksizma - kolikor se pod bistvom razume neki skupni imenovalec ,osrednja ali temeljna ideja, na kateri da sloni ves marksistični sistem ali metoda. Takih odgovorov je dovolj - in vsaj toliko kot odgovorov tudi nasprotnih in vzporednih tez: spomnimo se na prepričanje, da je bistveno v marksizmu njegova teza o primarnostl materije in sekundornosti duha; drugo mišljenje vidi jedro marksizma v izhodišču,da je "človek sam ustvarjalec sebe In svojega sveta"; da je marksizem ialzirana varianta krščanske predstave o odrešenju In nebeškem kraljestvu; da je za mari