PARANORMALNI, TRANSCENDENTNI IN DRUGI POSEBNI POJAVI: ODNOS DO NJIH, STOPNJA PREPRIČANJA VANJE IN NJIHOVO MISELNO RAZVRŠČANJE (PRELIMINARNA RAZISKAVA) Janek Musek*, Majda Humor, Gregor Jazbec, Mašo Korpljuk, Niko Kovšek, Leonida Kobol, Metko Kordiš, TonioKropež, Solvotris Krže, Martino Lipušček, Andreja Povlin, Marija Skodlor, Andrejo Svob, Morjetko Torkor, Andrej Trompuž Kliuine besede parapsihologi|a, paranormalni po|avi, transcendentni pojavi, zunafiutno zaznavanje Key words parapsyciiology, paranormal plienomena, transcendent plienomena, extrasensory perception POVZETEK Zanimanje za pojave, ki presegajo vsakdanje izkustvo, je značilno za vse civilizacije, kulture in zgodovinske dobe. Raziskovanje teh pojavov je bilo bolj predmet religije, filozofije, umetnosti in okultnih ved, kakor pa resnih znanstvenih prizadevanj. Sistematično so jih začeli znanstveno raziskovati šele v okviru parapsihologije. Šele v novejšem času se začenjajo s temi pojavi ukvarjati uveljavljene znanosti, od fizike in fiziologije do psihologije. Pri nas doslej ni bilo sistematičnih raziskovanj v zvezi s paranormalnimi, transcendentnimi in drugimi posebnimi pojavi. V pričujoči raziskavi smo skušali s pomočjo posebnega vprašalnika ugotoviti, koliko ljudje verjamejo v obstoj tovrstnih pojavov, kako jih kategorizirajo, pa tudi to, koliko so njihove ocene o teh pojavih ¦Oddelek za psihologijo. Filozofska fakulteta, Ljubljana, Aškerčeva 2 |g ismošeoFPsa^JS|J^*iW! povezane z različnimi osebnostnimi lastnostmi. Izkazalo se je, da vzorec rer.ponden-tov ocenjuje verjetnost navedenih pojavov zelo različno, od takšnih, ki jim pripisuje precejšnjo verjetnost (npr. slutnje, bioenergija, telepatija), do takšnih, ki jil ljudje v povprečju presojajo kot malo verjetne (npr. čarovništvo, strahovi, pretvarjanje snovi, vampirji). Pokazalo se je tudi, da na ocene respondentov vplivajo spol, starost in osebnostne poteze. Multivariantne analize so pokazale, da respondenti razvrščajo ocenjevane pojave v več skupin, ki le v grobem ustrezajo strokovno definiranim kategorijam the pojavov. ABSTRACT Paranormal and transcendent phenomena aroused interest and fascination ir all civi- ^ lizations, cultures and historical periods. They have been the subject of cor cern for religion, philosophy, the arts, and occult learning much more than for science. The scientific research of them has been initiated with the establishment of paraosychol-ogy, and only recently they became the subject of serious research in well-estab-hshed disciplines from physics and physiology to psychology. In our country the systematic research of paranormal and transcendent phenomena has been missing so far. In the present study, a special questionnaire has ioeen applied in order to discover, how the respondents (the sample was roughly representative for Slovene population) rated the probability of the existence cf listed paranormal and transcendent phenomena, how they categorize them and also, how their ratings and appraisals depend on personal characteristics. The results showed a wide range in the adjudged probability of rated phenomena, from the very probable ones (such as presentiments, telepathy, bioenergetic phenomena) to the very improbable (magic, transsubstantiation, vampirism). Multivariate analyses of the ratings yielded dimensions and clusters that roughly resemble the official categorization of paranormal and transcendent phenomena. The results also showed the influence of gender, age and personality traits. UVOD Človekov duhovni svet je mnogo širši in globlji od običajnega vsakdanjega izkustva. V vseh dobah in kulturah so se ljudje zanimali za pojave, ki presegajo to izkustvo. Kulturno, zlasti versko izročilo vseh kultur in civilizacij pogosto obravnava takšne pojave kot posebno pomembne, saj kažejo na višje, celo absolutne razsežnosti biti in človekove eksistence v njej (Haas, 1979). V literaturi najdemo vrsto oznak za te pojave: nadnaravni, mistični, okultni, paranormalni, transcendentni, mejni, posebni itd. Dejstvo je, da so se s temi pojavi veliko bolj ukvarjale religija, filozofija in umetnost, kakor pa znanost. To je razumljivo, saj se znanost, posebno naravoslovna, ukvarja z naravnimi pojavi, deluje v območju materialne stvarnosti. Mnogim se zdi, da se tovrstni pojavi že po definiciji izmikajo znanst/enemu raziskovanju. Po drugi strani se zdi nesmiselno, da ostajajo tako pomembna področja nesporno izpričanega človeškega izkustva znanstveni tabu. V psihologiji, predznanstveni in znanstveni, se raziskovanju teh področij ni mogoče izogniti. Zato je razumljivo, da je tradicija tovrstnih raziskovanja razmeroma dolga. To velja posebno za področje ti. paranormalnih pojavov, ki jih proučuje parapsihologija (zunajčutno zaznavanje. kamor sodijo telepatija, jasnovidnost in prerokovanje in drugi pojavi, kot npr. psi-hokineza ali telekineza), vendar pa tudi za proučevanje okultnih pojavov (npr. magije), ekstatičnih, medijskih in mističnih izkustev (npr. zunajtelesno izkustvo, obsm-rtna doživetja), pa nazadnje transcendentnih pojavov, kot so npr. obstajanje in delovanje višjih sil in bitij, spiritualna, posmrtna eksistenca, reinkamacija ipd. V zvezi z vsemi temi pojavi se poraja vrsta vprašanj, ki so za psihologijo zanimiva. Kako si te pojave predstavljamo, koliko verjamemo vanje? Kako jih povezujemo med seboj, razvrščamo, kategoriziramo? Kako jih doživljamo, kakšna je psihološka struktura pričevanj o teh pojavih? Kakšne so medosebne, skupinske in kulturne razlike v pojmovanjih in doživljanjih tovrstnih pojavov? Gotovo lahko tem osnovnim vprašanjem dodamo še veliko novih. Pri nas zelo zaostajamo v tovrstnem raziskovanju. Pri tem ne mislim samo na klasične parapsihološke raziskave paranormalnih pojavov, ki jih pri nas praktično ni bilo (razen posamičnih, večinoma neobjavljenih poskusov). Pogrešamo celo raziskav anketnega tipa, ki bi nam povedale nekaj o odnosu slovenske populacije do teh pojavov, in o njihovi razširjenosti. V svetu je bilo kar precej takšnih raziskav že pred časom (pregledno o tem poroča npr. Mischo, 1979), pozneje beležimo nove, med njimi nekatere zelo obsežne, celo mednarodne. Pri raziskovanju posameznih paranormalnih pojavov naletimo seveda na obilo problemov, tako pojmovnih kot metodoloških (Bauer, 1979). Pojmovna kategorizacija teh pojavov je vse prej kot enotna in jasna (Neher, 1990), mešajo se koncepcije, ki so znanstvenega značaja s koncepti, ki so bolj metafizični. Paranormalni pojavi so pogosto predmet kvaziz-nanstvenega in šarlatanskega pristopa, zaradi svoje raznovrstnosti jih je težko obravnavati enotno, kljub nenehnim poskusom, da bi oblikovali posebne znanosti o vseh paranormalnih pojavih (npr. psihotronika, bionika ipd.). To je kočljivo, saj gre za zelo različne kategorije pojavov, ki nimajo mnogo skupnega, še posebej, če strpamo skupaj res prav vse, kar ne sodi v svet znanega in raziskanega (poleg magije, parapsiholoških, mističnih in transcendnetnih pojavov še denimo bioenergijo, ufologijo, inteligenco v vesolju, izgubljene civilizacije itd.). Laboratorijske raziskave paranormalnih pojavov so vprašljive zaradi njihove občutljivosti in težavne kontrole (Müller, 1979), raziskovanje spontanih paranormalnih pojavov je seveda s tega vidika še bolj problematično (Mischo, 1979; Neher, 1990). Ob vsem tem pa se področja raziskovanja mejnih, posebnih in paranormalnih pojavov nenehno širijo in poglabljajo. Klasičnim raziskovanjem, ki so se začela pri mesmerizmu, spiritizmu, medijskih pojavih (Gruber, 1979), se nato nadaljevala z raziskovanjem zunajčutnega zaznavanja in psihokineze (Mischo, 1979; von Lucadou, Bauer, 1979), lahko pridružimo nova raziskovanja na področju posebnih, ekstatičnih, meditativnih in mističnih doživetij (Neher, 1990), obsmrtnih in drigih transcendnetnih doživetij (Neher, 1990, Trstenjak, 1993, Zaleski, 1991), bioenergetskih pojavov idr. (Neher, 1990). V tej raziskavi smo hoteli dobiti preliminarne odgovore na nekaj vprašanj, ki so v zvezi s paranormalnimi, mejnimi in drugimi posebnimi pojavi pomembna s psihološkega vidika. Predvsem nas je zanimalo, kako pri nas ljudje ocenjujejo tovrstne pojave, koliko verjamejo v njihovo obstajanje in v kakšne kategorije jih intuitivno razvrščajo. Posebej smo želeli tudi raziskati, kako so njihove presoje in prepričanja odvisni od nekaterih individualnih značilnosti (spol, starost, osebnostne poteze). 20 i«»«5L<:^0Kzcm-MQ(azc»e<^ Ker gre za preliminarno raziskavo, smo skušali v njej zajeti paranormalne, mejne in posebne pojave v kar največjem obsegu. Ta pa vključuje paranormalne pojave v ožjem smislu, torej pojave, ki jih proučuje klasična parapsihologija (telepatija, jasnovidnost, prerokovanja ali prekognicija, retrokognicija, slutnje in preroške sanje, psihokineza, materializacija) in okultne pojave (čarovništvo ali magija, pretvarjanje snovi), dalje pojave, ki jih pripisujejo posebno subtilnim energijam (ba-janištvo, bioenergetika nasploh), transcendentne in mistične pojave (višja bitja in duhovne moči, obsmrtna doživetja in znamenja, posmrtno življenje, reinkamacija, stik z duhovi) in posebne, neznane in neraziskane pojave, kot so nezemeljske in izginule zemeljske civilizacije, stiki z objekti in bitji iz drugih svetov in razsežnosti. METODA Raziskovalni načrt in spremenljivke Raziskavo smo oblikovali kot korelacijsko in multivariantno raziskovanje prostora 51 spremenljivk. Med temi je bilo 32 spremenljivk, ki so se nanašale na paranormalne, transcendentne in druge posebne pojave, spol, starost, izobrazba in 16 osebnostnih potez. Udeleženci V raziskavi je sodelovalo 148 oseb, obeh spolov, različne starosti, različne so-cioekonomske, izobrazbene in poklicne strukture. Upravičeno lahko domnevamo, da predstavljajo dokaj reprezentativen vzorec tistih oseb, ki lahko miselno dojemajo in presojajo paranormalne, transcendentne in druge posebne pojave, ki so predmet raziskovanja. Gradivo Uporabili smo anketni vprašalnik, ki je zajemal 32 različnih paranormalnih, transcendentnih in drugih posebnih pojavov. Za vsakega od njih so morali udeleženci oceniti s pomočjo petstopenjske ocenjevalne lestvice, kolikšna se jim zdi verjetnost, da tak pojav obstaja. Vprašalnik je vključeval naslednjih 32 pojavov (z velikimi črkami so navedene njihove okrajšave): 1. slutnje (SLUTNJE) 2. prenos misli (TELEPAT) 3. jasnovidno doživetje (JASNOV) 4. jasnovidne ali preroške sanje (SANJEPR) 5. preroško doživetje (PREROK) 6. videnje dogodkov iz preteklosti (VIDPRET) 7. psihokineza (PSKINEZA) 8. materializacija (MATERIAL) 9. spreminjanje snovi (TRANSSUB) 10. čaranje (MAG) 11. vampirji, volkodlaki (VAMPIR) 12. bioenergija (BIOENERG) 13. bioenergetsko zdravljenje (BIOZDRAV) 14. bajaništvo (BAJAN) 15. najvišje, absolutno bitje (BOG) 16. nadnaravna bitja, angeli (ANGEL) 17. zla sila, hudič (HUDI) 18. stik z nadnaravnim bitjem (STIKNADN) 19. posmrtno življenje (POSMRT) 20. obsmrtna doživetja (OBSMRT) 21. reinkamacija, ponovno rojstvo (REINKARN) 22. spomin na prejšnje življenje (PREJZIV) 23. stik z duhovi (DUHOVI) 24. znamenja in sporočila pokojnih (ZNAMEN) 25. pomenljive prikazni (PRIKAZEN) 26. strahovi, strašenje (STRAHOVI) 27. pretekle, neodkrite civilizacije (ATLANT) 28. starodavna skrita znanja (PIRAMID) 29. zunajzemeljska inteligenca (INTELIG) 30. obiski nezemeljskih civilizacij na našem planetu (NZEMCIV) 31. stik s predmetom iz tujega sveta (NLP) 32. stik z bitjem iz tujega sveta (NZEMBITJ) Verjetnost, da pojav obstaja, so udeleženci ocenjevali na petstopenjski lestvici, kjer so posamezne ocene pomenile: 1. povsem sem prepričan, da pojav obstaja 2. zdi se mi verjetno, da pojav obstaja 3. približno enako verjetno se mi zdi, da obstaja in da ne obstaja 4. ne zdi se mi verjetno, da pojav obstaja 5. povsem sem prepričan, da pojav ne obstaja Poleg vprašalniških ocen smo za udeležence zabeležili tudi spol, starost, stopnjo izobrazbe (na petstopenjski lestvici od nedokončane osnovne šole do fakultetne izobrazbe), poklic in rezultate Cattellovega osebnostnega vprašalnika 16PF, ki meri 16 primarnih osebnostnih lastnosti. Postopek Udeleženci so najprej izpolnili posebej pripravljeni anketni vprašalnik, nato pa tudi Cattellov osebnostni inventorij 16PF. Njihove rezultate smo vnesli v datoteko, ki smo jo statistično analizirali s pomočjo ustreznih računalniških programov (programski paket CSS in SPSS). REZULTATI IN DISKUSIJA Stopnja prepričanja v paranormalne, transcendentne in posebne pojave Najprej si oglejmo, kako so respondenti ocenjevali verjetnost obstoja navedenih pojavov. Iz tabele 1 je razvidno, da v povprečju prisojaio razmeroma veliko verjetnost pojavom kot so slutnje (išesti čuti), bioenergija, zdravljenje s pomočjo bioen-ergije, telepatija, obsmrtna doživetja, obstoj skritih znanj in bajaništva. Sledi vrsta pojavov, ki jih v povprečju ocenjujejo kot dokaj verjetne (povprečne ocene okrog 2.5), med njimi npr. tudi obstoj najvišjega bitja (boga), inteligentnih bitij na drugih svetovih, preroških sanj, izginulih civilizacij, preroških doživetij, jasnovidnosti, jas-novidnega vpogleda v preteklost, posmrtnega življenja. Okrog nevtralne točke ali točke negotovosti se v povprečju sučejo ocene verjetnosti mnogih pojavov od psihokineze tja do reinkamacije, spomina na prejšnje življenje in možnosti stika z nadnaravnimi bitji (zanimivo je, da se zdi ljudem obstoj duhov in angelov nekoliko ver- n. jetnejši kot obstoj hudiča). Do čarovništva, pomenljivih prikazni in strahov so ocenjevalci že bolj skeptični, do možnosti materializacija in transsubstanciacije (spreminjanja snovi npr. v zlato) pa še bolj. Najmanj verjetno se jim zdi, da bi v resnici obstajala obskurna bitja kot so vampirji ali volkodlaki. Tabela 1. Ocene verjetnosti, da pojav obstaja. SLUTNJE 1.580645 BIOENERG 1.785124 BIOZDRAV 1.813008 TELEPAT 1.895161 OBSMRT 2.104839 PIRAMID 2.121951 BAJAN 2.177419 INTELIG 2.338710 SANJEPR 2.390244 BOG 2.500000 ATLANT 2.548387 PREROK 2.556452 JASNOV 2.614754 POSMRT 2.626016 VIDPRET 2.637097 PSKINEZA 2.838710 NZEMCIV 2.910569 ZNAMEN 2.943548 DUHOVI 2.959350 NLP 3.090164 ANGEL 3.105691 REINKARN 3.129032 STIKNADN 3.177419 PREJZIV 3.217742 HUDI 3.290323 NZEMBITJ 3.292683 MAG 3.330579 PRIKAZEN 3.346774 STRAHOVI 3.593496 MATERIAL 3.752066 TRANSSUB 4.387097 VAMPIR 4.552846 Kategorije paranormalnih, transcendentnih in posebnih pojavov Zanimalo nas je tudi, kako ocenjevalci intuitivno (implicitno) razvrščajo in kategorizirajo navedene pojave. Se njihove razvrstitve ujemajo s teoretičnimi klasifikacijami? Na to vprašanje lahko odgovorimo s pomočjo multivariantnih analiz in v ta namen smo uporabili dve izmed njih: faktorsko analizo in analizo klastrov. Na podlagi teh analiz lahko ugotovimo, katere od navedenih pojavov posamezniki ocenjujejo kot podobne, jih bolj ali manj nezavedno idajejoi skupaj, ko jih presojajo. Tabela 2 prikazuje medsebojne korelacije vseh 32 pojavov, dobljene na podlagi ocen s pomočjo anketnega vprašalnika. Te korelacije so tudi podlaga za faktorsko analizo. Iz tabele je razvidno, da prevladujejo statistično pomembne korelacije (z vrednostmi okrog 0.20 in več) v rangu zmernih do srednje visokih, kar precej pa je tudi dokaj visokih. To pomeni, da so ocenjevalci v grobem jemali navedene pojave kot da imajo nekaj skupnega. Vendar pa hkrati vidimo že iz korelacijske matrike, da se ocene pri nekaterih pojavih medsebojno ujemajo bolj, kot se ujemajo z ocenami drugih pojavov. Pojavljajo se skupinska razvrščanja, ki jih natančneje lahko določimo s pomočjo nadaljnjih multivariantnih analiz. Tabela 2. Korelacije med 32 pojavi spremen- SLU TEL JA SAN PR VID PSKI MATE TRAN VA ljivke TNJE EPAT SNOV JEPR EROK PRET NEZA RIAL SSUB MAG MPIR SLUTNJE 1 .47 .50 .45 .53 .47 .34 .26 .13 .39 .14 TELEPAT .47 1 .58 iO .52 .57 .54 .41 .25 .36 .13 JASNOV iO .58 1 .66 .67 .72 .63 .54 .41 .45 .29 SANJEPR .45 iO .66 1 .67 .54 .44 .45 .29 .45 .16 PREROK .53 .52 .67 .67 1 .66 .51 .52 .35 .55 .23 VIDPRET .47 .57 .72 .54 .66 1 .64 .53 .41 .53 .19 PSKINEZA .34 .54 .63 M .51 .64 1 .69 .40 .57 .28 MATERIAL .26 .41 .54 .45 .52 .53 .69 1 .57 .61 .33 TRANSSUB .13 .25 .41 .29 .35 .41 .40 .57 1 .39 .50 MAG .39 .36 .45 .45 .55 .53 .57 .61 .39 1 .26 VAMPIR .14 .13 .29 .16 .23 .19 .28 .33 50 .26 1 BIOENERG .41 .26 .40 .45 .39 .30 .29 .23 .08 .22 .08 BIOZDRAV .54 .46 .60 .58 .54 .53 .43 .29 .16 .31 .11 BAJAN .37 .43 .53 .51 .53 .40 .44 .35 .22 .29 .17 BOG .33 .22 .31 .30 .42 .28 .23 .27 .22 .20 .07 ANGEL .29 .24 .39 .33 .43 .29 .26 .25 .24 .18 .24 HUDI .28 .20 .35 .31 .44 .21 .35 .42 .26 .30 .27 STIKNADN .32 .37 .51 .48 .44 .50 .44 .36 .25 .44 .23 POSMRT .46 .38 .46 .44 .46 .48 .44 .26 .20 .34 .17 OBSMRT .49 .34 .53 .43 .45 .51 .46 .21 .17 .23 .10 REINKARN .42 .39 .48 .56 .47 .56 .50 .40 .29 .47 .22 PREJZIV .41 .40 .51 .50 .48 .55 .47 .38 .32 .41 .19 DUHOVI .46 .44 .59 .56 .62 .59 .52 .52 .33 .58 .20 ZNAMEN .45 .44 .58 ,59 .58 .49 .50 .51 .35 .54 .24 PRIKAZEN .36 .40 .53 .47 .39 .42 .48 .54 .41 .42 .38 STRAHOVI .22 .15 .39 .40 .42 .20 .17 .42 .35 .35 .39 ATLANT .47 .26 .44 .42 .37 .41 .34 .32 .21 .36 .23 PIRAMID .56 .38 .44 .47 .41 .47 .31 .26 .21 .35 .15 INTELIG .51 .42 .46 .45 .35 .39 .42 .28 .22 .38 .19 NZEMCIV .34 .37 .39 .43 .34 .46 .42 .33 .23 .37 .14 NLP .33 .30 .41 .38 .42 .45 .37 .31 .34 .32 .24 NZEMBITJ .38 .37 .43 .44 .41 .40 .41 .32 .31 .31 .20 spremen- BIOE BIOZ B A STIK PO OB REIN PRE ljivke NERG DRAV AJAN BOG NGEL HUDI NADN SMRT SMRT KARN JZIV SLUTNJE .41 .54 .37 .33 .29 .28 .32 .46 .49 .42 .41 TELEPAT .26 .46 .43 .22 .24 .20 .37 .38 .34 .39 .40 JASNOV .40 .60 .53 .31 .39 .35 .51 .46 i3 .48 .51 SANJEPR .45 .58 .51 .30 .33 .31 .48 .44 .43 i6 .50 PREROK .39 .54 .53 .42 .43 .44 .44 .46 .45 .47 .48 VIDPRET .30 .53 .40 .28 .29 .21 .50 .48 .51 .56 .55 PSKINEZA .29 .43 .44 .23 .26 .35 M .44 .46 .50 .47 MATERIAL .23 .29 .35 .27 .25 .42 .36 .26 .21 .40 .38 TRANSSUB .08 .16 .22 .22 .24 .26 .25 .20 .17 .29 .32 MAG .22 .31 .29 .20 .18 .30 .44 M .23 .47 .41 VAMPIR .08 .11 .17 .07 .24 .27 .23 .17 .10 .22 .19 BIOENERG 1 .58 .62 .33 .25 .16 .20 .21 .42 .36 J2 BIOZDRAV .58 1 .66 .23 .22 .16 .25 .26 .37 .36 .43 BAJAN .62 .66 1 .30 .35 .31 .31 .31 .45 .39 .39 BOG .33 .23 .30 1 .77 .65 .42 .4« .33 .25 .22 ANGEL .25 .22 .35 .77 1 .73 .56 M .32 .27 .26 HUDI .16 .16 .31 .65 .73 1 .51 .44 .22 .22 .17 STIKNADN .20 .25 .31 .42 .56 .51 1 .65 .43 .46 .42 POSMRT .21 .26 .31 .48 .54 .44 .65 1 .56 .68 .57 OBSMRT .42 .37 .45 .33 .32 .22 .43 .56 1 .42 .38 REINKARN .36 .36 .39 .25 .27 .22 .46 .68 .42 1 .81 PREJZIV .32 .43 .39 .22 .26 .17 .42 51 .38 .81 1 DUHOVI .27 .42 .41 .33 .36 .37 .58 .55 .50 .60 .63 ZNAMEN .36 .39 .42 .46 .44 .50 .53 .48 .45 56 .51 PRIKAZEN .31 .35 .46 .36 .41 .49 .50 .38 .39 54 .48 STRAHOVI .17 .17 .20 .33 .37 .47 .37 .23 .07 .26 .16 ATUNT .28 .36 .31 .08 .05 .20 .33 .28 .27 J7 .38 PIRAMID 37 .46 .39 .08 .05 .10 .35 .33 .36 .40 .49 INTELIG .33 .37 .35 .13 .14 .08 .36 .39 .46 .45 .47 NZEMCIV .33 .33 .35 .09 .14 .06 .33 .39 .34 .46 .46 NLP .40 .38 .39 .07 .24 .09 .38 .40 .46 .40 .43 NZEMBITJ .38 .34 .36 .11 .24 .14 .48 .43 .49 .46 .44 spremen- DU ZN PRIK STRA AT PIR INT NZE NZEM ljivke HOV! AMEN AZEN HOVI LANT AMID ELIG MCIV NLP BITJ SLUTNJE .46 .45 .36 .22 .47 .56 .51 .34 .33 .38 TELEPAT .44 .44 .40 .15 .26 .38 .42 .37 .30 .37 JASNOV i9 .58 .53 .39 .44 .44 .46 .39 .41 .43 SANJEPR i6 .59 .47 .40 .42 .47 .45 .43 .38 .44 PREROK .62 .58 .39 .42 .37 .41 .35 .34 .42 .41 VIDPRET J59 .49 .42 .20 .41 .47 .39 .46 .45 .40 PSKINEZA 51 .50 .48 .17 .34 .31 .42 .42 .37 .41 MATERIAL 52 .51 .54 .42 .32 .26 .28 .33 .31 .32 TRANSSUB 33 .35 .41 .35 .21 .21 .22 .23 .34 .31 MAG .58 .54 .42 .35 .36 .35 .38 .37 .32 .31 VAMPIR .20 .24 .38 .39 .23 .15 .19 .14 .24 .20 BIOENERG .27 .36 .31 .17 .28 .37 .33 .33 .40 .38 BIOZDRAV .42 .39 .35 .17 .36 .46 .37 .33 .38 .34 BAJAN .41 .42 .46 .20 .31 .39 .35 .35 .39 .36 BOG .33 .46 .36 .33 .08 .08 .13 .09 .07 .11 ANGEL .36 .44 .41 .37 .05 .05 .14 .14 .24 .24 HUDI .37 .50 .49 .47 .20 .10 .08 .06 .09 .14 STIKNADN i8 .53 .50 .37 .33 .35 .36 .33 .38 .48 POSMRT .55 .48 .38 .23 .28 .33 .39 .39 .40 .43 OBSMRT .50 .45 .39 .07 .27 .36 .46 .34 .46 .49 REINKARN .60 .56 .54 .26 .37 .40 .45 .46 .40 .46 PREJZIV .63 .51 .48 .16 .38 .49 .47 .46 .43 .44 DUHOVI 1 .78 .58 .32 .43 .46 .37 .38 .35 .42 ZNAMEN .78 1 .70 51 .42 .40 .33 .33 .34 .41 PRIKAZEN i8 .70 1 53 .30 .34 .37 .32 .29 .37 STRAHOVI .32 .51 53 1 .19 .14 .09 .13 .17 .22 ATLANT .43 .42 .30 .19 1 .70 .57 .52 .35 .43 PIRAMID .46 .40 .34 .14 .70 I .59 .51 .43 .44 INTELIG .37 .33 .37 .09 .57 .59 1 .76 .60 .64 NZEMCIV .38 .33 .32 .13 .52 .51 .76 1 .75 .73 NLP .35 .34 .29 .17 .35 .43 .60 .75 1 .87 NZEMBITJ .42 .41 .37 .22 .43 .44 .64 .73 .87 1 Korelacijsko matriko smo analizirali s pomočjo faktorske analize (metoda glavnih komponent z Varimax rotacijo). Po klasičnem Kaiserjevem kriteriju je bilo izločenih 6 faktorjev z lastnimi vrednostmi nad 1,00. Vseh šest ekstrahiranih faktorjev pojasnjuje nad 70 odstotkov celotne variance v interkorelacijski matriki. Očitno pa je prvi faktor izjemno imočani, saj sam pojasnjuje preko 40 odstotkov variance. Lahko ga imamo za neke vrste igeneralni faktor paranormalnega in transcendentnega!; kaže, da so respondenti ocenjevali navedene pojave v splošnem kot sorodne. To lahko na pogled razberemo že iz korelacijske matrike, kjer vidimo, da prevladujejo statistično pomembne korelacije. Tabela 3 kaže nasičenja spremenljivk (ki pomenijo ocene paranormalnih in transcendentnih pojavov) s šestimi faktorskimi dimenzijami. S prvim faktorjem so nasičeni bioenergetski pojavi(bioenergija, bioenergetsko zdravljenje, bajaništvo) in klasični paranormalni pojavi (jasnovidnost, prerokovanje, telepatija, jasnovidne sanje, slutnje idr.). Nižja nasičenja s tem faktorjem najdemo tudi pri vrsti drugih pojavov. Morda gre pri tem faktorju res za (spričo rotacije okleščeni) neke vrste ig-faktor paranormalnega!. Bolj natančno bi ga lahko opredelili kot dimenzijo bioenergetskih in paranormalnih pojavov. 2<5 Drugi faktor visoko korelira s transcendentnimi bitji, posmrtnim življenjem, znamenji, prikaznimi in strahovi. Lahko ga označimo kot dimenzijo nadnaravnih transcendentnih pojavov. Visoka nasičenja s tretjim faktorjem najdemo pri pojavih kot so spreminjanje snovi, materializacija, vampirji, strahovi, čarovništvo in prikazni. Gre torej za dimenzijo skrivnostnih in strašljivih okultnih pojavov. Četrti faktor se predvsem povezuje s predstavniki in z obstojem nezemeljske inteligence in civilizacije (zlasti glede stika z njenimi objekti in pripadniki). Lahko ga poimenujemo za dimenzijo nezemeljske civilizacije. Peti faktor nasiča pojave, ki so v zvezi z reinkarnacijo, prejšjim in posmrtnim življenjem in spiritualno eksistenco. Substancialna nasičenja pa najdemo tudi pri vrsti drugih paranormalnih in okultnih pojavov. Označimo ga lahko kot dimenzijo transcendentne eksistence. Zadnji, šesti faktor korelira predvsem z obstajanjem izginulih zemeljskih civilizacij in znanj. Lahko ga opredelimo kot dimenzijo pozabljenih (propadlih) civilizacij in njihovega znanja. Tabela 3. Nasičenja spremenljivk s šestimi faktorskimi dimenzijami spremenljivke FaktorI Faktor2 Faktor3 Faktor4 Faktor5 Faktor6 SLUTNJE .487369 -.238675 .051195 -.189919 .271144 -.446663 TELEPAT .542329 -.058175 -.151751 -.167918 .421985 .035920 JASNOV .600419 -.206693 -.330128 -.195742 .404813 -.090305 SANJEPR .514554 -.221622 -.2M130 -.173170 .381049 -.274954 PREROK .577776 -.298462 -.285775 -.113568 .378719 -.119058 VIDPRET .508802 -.057635 -.235691 -.222621 .597616 .011664 PSKINEZA .425520 -.m8728 -.397206 -.216898 .551762 .142486 MATERIAL .288937 -.079127 -.699811 -.048762 .406216 .015891 TRANSSUB .104130 -.070079 -.735295 -.196004 .188576 .091636 MAG .214459 -.028681 -.473167 -.056774 .527240 -.214964 VAMPIR -.029005 -.142764 -.680768 -.185872 -.026973 -.107733 BIOENERG .771020 -.133461 .011628 -.205357 .100124 -.344830 BIOZDRAV .852323 -.062682 -.037800 -.135157 .116330 -.205864 BAJAN .714263 -.234069 -.128869 -.213455 .084541 -.076503 BOG .226963 -.815839 -.035104 .030250 .131877 .022516 ANGEL .166309 -.877312 -.124884 -.129358 .105999 .109251 HUDI .123722 -.784112 -.324301 .071351 .098183 -.087859 STIKNADN .063325 -.542482 -.165500 -.288765 .471455 -.124294 POSMRT .076551 -.529887 .084287 -.343275 .611471 -.059454 OBSMRT .384052 -.307671 .120271 -.417739 .388691 .021954 REINKARN .143502 -.167212 -.106298 -.263917 .736845 -.216976 PREJZIV .206916 -.085936 -.076050 -.278687 .702110 -.217700 DUHOVI ,254818 -.264911 -.223166 -.097377 .689373 -.272519 ZNAMEN .260480 -.418197 -.329436 -.048836 .503860 -.344316 PRIKAZEN .206909 -.381220 -.465936 -.109565 .354863 -.254295 STRAHOVI .056317 -.449030 -.590583 .056515 .003780 -.320499 ATLANT .223635 .030057 -.176364 -.313113 .203936 -.699878 PIRAMID .350512 .054160 -.045460 -.336865 .266423 -.655248 INTELIG .239216 .002267 -.073848 -.684396 .245634 -.368936 NZEMCIV .187516 .037666 -.140085 -.780461 .238966 -.235478 NLP .233769 -.070722 -.195766 -.859239 .127637 -.037194 NZEMBITJ .180634 -.124130 -.176094 -.832860 .203062 -.124897 če bi pri ekstrakciji faktorjev uporabili kot kriterij ti. scree-test, potem bi se ustavili pri dveh najpomembnejših faktorjih. Nasičenja s tema faktorjema, ki predstavljata nekak približek faktorjem višjega reda, prikazuje tabela 4. Iz tabele 4 vidimo, da prvi faktor nekako združuje klasične paranormalne pojave, bioenergetske pojave in okultne pojave (v zvezi z obstojem misterioznih in nezemeljskih civilizacij). Drugi faktor se bolj nanaša na transcendentne pojave -transcendentna, nadnaravna bitja in onstransko eksistenco. Tabela 4. Nasičenja spremenljivk z dvema dimenzijama pri dvofaktorski soluciji. spremenljivke Faktorl Faktor2 SLUTNJE .600801 -.292579 TELEPAT .544346 -.327980 JASNOV .611777 -.524216 SANJEPR .601919 -.451558 PREROK .529706 -.573991 VIDPRET .646989 -.412444 PSKINEZA .542691 -.457314 MATERIAL .358859 -.578162 TRANSSUB .241924 -.458577 MAG .458175 -.452118 VAMPIR .134089 -.388300 BIOENERG .669266 -.220611 BIOZDRAV .638055 -.224806 BAJAN .530231 -.355660 BOG .002726 -.734780 ANGEL .023255 -.780853 HUDI -.032728 -.824230 STIKNADN .367401 -.617379 POSMRT .434959 -.530326 OBSMRT .556192 -.307800 REINKARN .600140 -.406882 PREJZIV .640994 -.326256 DUHOVI .540514 -.568080 ZNAMEN .439206 -.680941 PRIKAZEN .367920 -.649592 STRAHOVI .056819 -.641982 ATLANT .662918 -.099389 PIRAMID .751853 -.058275 INTELIG .794159 -.033427 NZEMCIV .786333 -.013741 NLP .725537 -.085145 NZEMBITJ .734197 -.135867 Implicitno kategorizacijo paranormalnih in transcendentnih pojavov nam lepo pokažejo tudi rezultati hierarhične klastrske analize (Wardova metoda), ki jih prikazuje slika 1. Izrisani dendrogram kaže, da respondenti v grobem kategorizirajo ocenjevane pojave v dve veliki skupini, ki vsaka zase razpadeta na več manjših. Če si ogledamo nivo, ki nam da približno enako število klastrov, kot je bilo izločenih faktorskih dimenzij, potem se lahko osredotočimo na sedem klastrsko solucijo. V tej najdemo najprej še vedno enoten klaster bioenergetskih pojavov, vključno z misteri- oznimi civilizacijami, slumjami, telepatijo in obsmrtnimi doživetji. Temu sledi klaster klasičnih paranormalnih pojavov (od jasnovidnosti do psihokineze), nato klaster transcendentne eksistence (od stikov z nadnaravnim do spominov na prejšnje življenje), klaster nezemeljske inteligence, klaster nadnaravnih bitij, klaster okultnih pojavov in nazadnje klaster transsubstanciacije in vampirizma. SLUTNJE BIOENERG BIOZDRAV TELEPAT BAJAN OBSMRT ATLANT PIRAMID INTELIG JASNOV VIDPRET SANJEPR PREROK PSKINEZA STIKNADN POSMRT DUHOVI ZNAMEN REINKARN PREJZIV NZEMCIV NLP NZEMBITJ BOG ANGEL HUDI MATERIAL MAG PRIKAZEN STRAHOVI TRANSSUB VAMPIR ZL Slika 1. Dendrogram posebnih pojavov na podlagi hierarhične klastrske analize. Rezultati multivariantnih analiz (faktorske in klastrske analize) kažejo, da respondenti vsekakor na značilen način povezujejo ocenjevane pojave. Pri tem jih implicitno kategorizirajo v skupine, ki v grobem (ne pa v podrobnostih) ustrezajo strokovnim kategorizacijam in klasifikacijam. Videti je, da respondenti v znatni meri povezujejo klasične paranormalne in bioenergetske pojave, dalje nadnaravne pojave in bitja, misteriozne in okultne pojave, pojave v zvezi z onstransko eksistenco in reinkarnacijo, pojave v zvezi z obstojem nezemeljske inteligence in pojave v zvezi z neznanimi propadlimi zemeljskimi civilizacijami. Korelacije ocen s spolom, starostjo, izobrazbo in osebnostnimi potezami Končno nas je v raziskavi tudi zanimalo, koliko se ocene verjetnosti paranormalnih in transcendentnih pojavov povezujejo z osebnimi značilnostmi - spolom, starostjo, inteligentnostjo, izobrazbo in osebnostnimi potezami. Tabela 5 nam kaže povezave s spolom, starostjo, inteligentnostjo (kot jo meri primarni faktor B iz Cattellovega vprašalnika osebnosti 16PF) in stopnjo izobrazbe. Tabela prikazuje samo statistično pomembne korelacije in te se pojavljajo zlasti v povezavi s starostjo, manj pa jih je pri drugih treh spremenljivkah. Korelacije ocen s starostjo so nasploh v pretežni meri pozitivne, kar pomeni, da starejše osebe v povprečju dajejo višje ocene, torej manj verjamejo v obstoj navedenih pojavov! To je nedvomno zelo zanimiv podatek, saj kaže, da mlajše osebe više ocenjujejo verjetnost obstoja paranormalnih in transcendentnih pojavov. V žargonu razsvetljenstva bi lahko trdili, da so mlajše generacije bolj praznoveme in nagnjene k misticizmu, v žargonu new age-a pa bi lahko rekli, da so bolj duhovno usmerjene in odprte do neznanega ali manj znanega. Med spoloma je malo bistvenih razlik, zdi se, da ženske nekoliko bolj verjamejo v prerokovanje, moški pa bolj v obstoj zunajzemeljske inteligence in civilizacije. Povezava z inteligentnostjo je očitna samo pri prepričanju v duhove: inteligentnejše osebe bolj verjamejo v možnost stika z duhovi! Ker velja isto tudi za mlajše osebe, je vprašanje, koliko na ta podatek vpliva korelacija med inteligenmostjo in starostjo. Kar zadeva izobrazbo, je videti, da osebe z višjo izobrazbo bolj verjamejo v obstoj obsmrtnih doživetij in nezemeljske inteligence, manj pa v strahove. Posebno zanimivi so podatki, ki govorijo o povezanosti prepričanja v ocenjevane pojave z osebnostnimi potezami (tabela 6). Med vsemi potezami je daleč največ statistično pomembnih korelacij pri primarni potezi A (sizija - afekcija). Niz negativnih korelacij pomeni, da ekstravertne, družabne, ljubeznive in k popularnosti stremeče afektivne osebe v splošnem bistveno bolj verjamejo v obstoj paranormalnih in transcendnetnih pojavov. Hladne in kritične sizične osebe so glede prepričanja v verjetnost teh pojavov očitno mnogo bolj skeptične. Zanimiv je dalje podatek, da čustveno stabilne osebe (C) bolj kot labilne verjamejo v slutnje, telepatijo, prikazni in obstajanje skritih znanj. Dominantne in parmične osebe (E in H) verjamejo v Boga bolj kot submisivne in plašne osebe; nezaupne, protenzične osebe (L) bolj verjamejo v magijo, reinkarnacijo, angele, hudiča, duhove in posmrtno življenje, kot zaupljive osebe; urejene, samokontrolirane osebe (Q3) bolj verjamejo v telepatijo in manj v strahove kot neurejene osebe; napete, nesproščene osebe (Q4) bolj verjamejo v preroške sanje in obsmrtna znamenja kot sproščene in zadovoljne osebe. PARANORMALNI. TftAhJSCENOEhn« tU ORÜGI K5SffiNI POMVt 31 Tabela 6. Korelacije ocen z osebnostnimi potezami. spremenljivke A B C E F G H I L M N SLUTNJE -.44 -.31 TELEFAX -.61 -.33 JASNOV -.39 SANJEPR -.38 PREROK -.31 VIDPRET PSKINEZA -.34 MATERIAL TRANSSUB .32 MAG VAMPIR -.41 BIOENERG -.36 BIOZDRAV -.39 BAJAN -.39 BOG -.37 -.34 ANGEL -.43 -.36 HUDI -.31 -.36 STIKNADN -.34 POSMRT -.42 -.32 OBSMRT -.34 REINKARN -.38 PREJZIV DUHOVI -.35 -.33 ZNAMEN -.38 PRIKAZEN -.38 -.44 STRAHOVI ATLANT PIRAMID -.36 -.40 INTELIG -.39 NZEMCIV -.46 -.32 NLP -.42 NZEMBITJ -.39 PSE KXOSKA O&ZCftJA - HC)filZC»iS OF Tabela 5. Korelacije ocenjenih pojavov s spolom, starostjo, intehgentnostjo (B) in izobrazbo. spremenljivke SPOL STAROST B IZOBR SLUTNJE .1952 TELEPAT JASNOV SANJEPR PREROK .2007 VIDPRET .2247 PSKINEZA .2173 MATERIAL TRANSSUB MAG VAMPIR BIOENERG BIOZDRAV BAJAN BOG ANGEL HUDI STIKNADN POSMRT .2786 OBSMRT .2581 -.2764 REINKARN .2477 PREJZIV .3648 DUHOVI .2900 -.3477 ZNAMEN PRIKAZEN .2341 STRAHOVI .2312 ATLANT PIRAMID INTELIG -.1919 .2491 -.2376 NZEMCIV -.2298 NLP NZEMBITJ spremenljivke O Qi Q2 Q3 Q4 SLUTNJE TELEPAT -.34 JASNOV SANJEPR -.43 PREROK VIDPRET PSKINEZA MATERIAL .36 -.32 TRANSSUB -.33 MAG VAMPIR BIOENERG BIOZDRAV BAJAN BOG ANGEL HUDI STIKNADN -.32 POSMRT OBSMRT REINKARN PREJZIV DUHOVI ZNAMEN -.38 PRIKAZEN STRAHOVI .46 ATLANT PIRAMID INTELIG NZEMCIV NLP NZEMBITJ -.33 ZAKUUČKI Rezultati raziskave so preliminarne narave, saj so dobljeni na vzorcu, ki ni zadosti velik, da bi lahko zanesljivo sklepali, da je reprezentativen za slovensko populacijo. Seveda pa tudi nimamo nobenih vnaprejšnjih podatkov, po katerih bi lahko sklepali, da odstopa od reprezentativnosti v tistih pogledih, ki bi lahko vplivah na splošno veljavnost ocen, ki so jih dajali respondenti. Odgovori oziroma ocene respondentov so v mnogočem zanimivi. Po njih lahko ocenjevane pojave precej določno rangiramo od tistih, ki so respondetni prepričani vanje ah pa jih ocenjujejo kot zelo verjetne, do tistih, ki jih ocenjujejo kot zelo malo verjetne, ali pa so prepričani, da ne obstajajo. Rezultati multivariantnih analiz kažejo, da respondenti kategorizirajo ocenjevane pojave vzdolž večjega števila implicitnih dimenzij. Njihove kategorizacije lahko primerjamo s strokovnimi kategorizacijami. V grobem jim ustrezajo, nikakor pa ne povsem. Na ocene vplivajo osebne značilnosti, kot so spol, starost, inteligentnost, izobrazba in osebnostne poteze. Posebno zanimiva se zdi ugotovitev, da so v povprečju v obstoj posebnih, paranormalnih in transcendentnih pojavov bolj prepričane mlade kakor starejše osebe. Med osebnostnimi potezami, ki vplivajo na oceno verjetnosti teh pojavov, je zlasti primarna (izvorna) poteza sizija - afekcija (A). Afektivne osebe so bistveno bolj kot sizične prepričane v obstoj paranormalnih in transcendentnih pojavov. LITERATURA Bauer, E. (1979). Kritik und Kontroversen der Parapsychologie. V: Die Psychologie des 20. Jahrhunderts. Band XV. Transzendenz, Imagination und Kretivität. Zürich, Kindler, 546-559 Bauer, E. und von Lucadou, W. (1979). Methoden und Ergebnisse der Psychoki-nese-Forschung. V: Die Psychologie des 20. Jahrhunderts. Band XV. Transzendenz, Imagination und Kretivität. Zürich, Kindler, Gruber, E.R. (1979). Zur historischen Entwicklung der Parapsychologie. V: Die Psychologie des 20. Jahrhunderts. Band XV. Transzendenz, Imagination und Kretivität. Zürich, Kindler, 483-493. Haas, J. U. (1979). Parapsychologie und Ethnologie. V: Die Psychologie des 20. Jahrhunderts. Band XV. Transzendenz, Imagination und Kretivität. Zürich, Kindler, 591-597. Mischo, J. (1979). Methoden, Probleme und Ergebnisse der ASW-Forschung. V: Die Psychologie des 20. Jahrhunderts. Band XV. Transzendenz, Imagination und Kretivität. Zürich, Kindler, 513-537. Müller, L. (1979). Parapsychologie und Täuschung. V: Die Psychologie des 20. Jahrhunderts. Band XV. Transzendenz, Imagination und Kretivität. Zürich, Kindler, 560-565. Neher, A. (1990). The psychology of transcendence. New York, Dover. Trstenjak, A. (1993). Življenje po smrti. von Lucadou, W., Komwachs, K. (1979). Parapsychologie und Physik. V: Die Psychologie des 20. Jahrhunderts. Band XV. Transzendenz, Imagination und Kretivität. Zürich, Kindler, 581 -590. Zaleski, C. (1991). Onstranska potovanja. Ljubljana, Mladinska knjiga.