Spodbujanje učencev k tekmovanju iz zgodovine s taborom in interaktivnimi metodami Mateja Drnovšek, Osnovna šola Polje spodbujanje učencev k tekmovanju iz zgodovine s taborom in interaktivnimi metodami uvod V posameznem šolskem letu je za osnovnošolske učence, tako na razredni kot tudi na predmetni stopnji, organiziranih veliko tekmovanj. Številna med njimi organizira ZRSŠ (Zavod RS za šolstvo), še enkrat toliko pa se jih organizira v okviru ZOTKS-a (Zveza za tehnično kulturo Slovenije), DMFA (Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije) in drugih institucij. Tekmovanja si tako lahko hitro sledijo eno za drugim in učenci se poleg šolskih obveznosti znajdejo v položaju, ko imajo v štirinajstih dneh še štiri popolnoma različna tekmovanja. Šole se praviloma udeležijo vsakega izmed tekmovanj in k njim pritegnejo vedno ene in iste učence. To so učenci, ki so tudi drugače učno precej uspešni in tudi sami po sebi motivirani za tekmovanja ter imajo željo po uspehu. Kljub notranji motiviranosti se na tolikšno število tekmovanj z različnih področij ne morejo uspešno pripraviti. Še posebej zato, ker je treba upoštevati, da gre kljub nenehnemu poudarjanju pomena sprotnega učenja pri učencih na tej stopnji praviloma še vedno za kampanjsko učenje dan pred testom ali v tem primeru pred tekmovanji. Zaradi omenjenih dejavnikov smo se v šolskem letu 2012/2013 odločili za drugačen pristop. Presekali smo z rutino šolskega vsakdanjika ter učenje spremenili v zabavo. Pomembno je, da se stvari lotimo drugače in da je učencem ta način dela blizu. V ta namen je bil v prvi fazi za pripravo na šolsko tekmovanje organiziran vikend tabor, na katerem smo poleg klasičnega načina usvajanja znanja - prebiranja literature, razlage, skupinskega dela in izpisovanja - uporabili tudi igro vlog, po vsakem končanem sklopu pa smo rešili tudi kviz, izdelan s programom HotPotatoes. V drugi fazi priprav za področno tekmovanje smo precej uporabljali tudi IKT. Uporabili smo programe Google docs, Lino It in Glogster. Ves čas priprav so bili učenci o poteku priprav obveščeni tudi prek spletne strani: knjiznica. weebly.com, ki ima podstran, namenjeno posebej pripravam na tekmovanje iz zgodovine. Način, kako učence motivirati, da bi se večkrat odločili za tekmovanje iz zgodovine, je bil s podobnim prispevkom predstavljen tudi v zborniku SIRikta 2013.1 MLADI IN upoRABA MODERNE TEHNOLOGIJE Samo slabih dvajset let nazaj, bi težko našli družine oziroma mlade, ki imajo tako neomejen dostop do računalnikov. Danes je že samoumevno, da imajo mladi računalnik doma, v svoji sobi, dobijo pa ga že v najzgodnejših letih. Z njegovo pomočjo se učijo prvih črk, motoričnih sposobnosti z igranjem videoigric. Računalniki, mobili telefoni, tablični računalniki, svetovni splet so za njih pogosto najboljši prijatelji. S pomočjo interneta in preostalih novih tehnologij se povezujejo s širnim svetom. Prek Facebooka in Twitterja sklepajo prijateljstva s popolnimi neznanci. Najbolj v ospredju je danes prav računalnik in zmožnost prek njega pridobivati številne informacije, znanje o drugačnem svetu. Nove medije lahko označimo z naslednjimi značilnostmi: interaktivnost, socialna povezanost, več možnosti uporabe teh medijev, avtonomija uporabnikov, igrivost, zasebnost, razkrivanje sogovorniku je odvisno od tebe samega.2 Bistvena razlika med starimi in no- 1 Drnovšek, M. (2013). Drugačen pristop k pripravam na tekmovanje iz zgodovine. Mednarodna multikonferenca Splet izobraževanja in raziskovanja z IKT - SIRikt 2013, Kranjska Gora, 15.-17. maj 2013 (str. 548-555). Ljubljana: Miška. Dostopno na: http://prispevki.sirikt.si/ datoteke/sirikt_e_zbornik_2013.pdf (dostop: 9. 10. 2013). 2 McQuail, D. (2005). McQuail's Mass Communicatuon Theory. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, str. 143. 72 Zgodovina v šoli 3-4 I 2013 Tekmovanja vimi mediji je že ta, da internet vključuje vse stare medije: radio, film, televizijo, časopise. Nove tehnologije omogočajo sprejemanje in oddajanje alternativnih kulturnih pogledov, so zelo razpršene, povezujejo se lahko internacionalno, kar omogoča stik s celotnim svetom.3 Računalnik in televizija, predstavljata za mlade okno v svet in menijo, da zaradi tega razumejo dogajanje v družbi. Nezavedno jim mediji predstavljajo vodiča, ki posreduje pomembne, dobre in zaželene podobe. Mladim je prek medijev na voljo množica interpretacij kulturnih dobrin, izkušenj in življenjskih stilov.4 UPORABLJENI PROGRAMI E-gradiva so postala sestavni del e-izobraževanja (izobraževanja na daljavo). Gre za elektronska učna gradiva, ki kakovostno dopolnjujejo učenje, vplivajo na večjo motiviranost učečih se in olajšajo pridobivanje znanja. E-gradiva so lahko učbeniki, delovni zvezki, navodila za uporabo različnih računalniških orodij, učni pripomočki za učitelje, mentorje, učeče se (preglednice, animacije ipd.), naloge za preverjanje in utrjevanje znanja, atlasi, izobraževalni portali ... Prednosti e-učenja so: svobodna izbira časa in kraja izobraževanja, prilagajanje hitrosti učenja lastnemu ritmu, sprotno preverjanje doseženih učnih rezultatov, prilagoditev učnih vsebin lastnemu predznanju in potrebam, dostopnost učnih vsebin tudi po zaključenem izobraževanju in večkratno obnavljanje znanj.5 Pri samih pripravah na tekmovanje iz zgodovine so bila uporabljena naslednja računalniška orodja, ki so vsa brezplačno dosegljiva na spletu: HotPotatoes - precej poznan in pogosto uporabljen program za izdelavo različnih vrst spletnih kvizov, ki vključuje pet različnih aplikacij (JCloze, JCross, JMatch, JMix in JQuiz). Program je dokaj preprost za izdelavo kvizov in učenci ga hitro usvojijo, tako da pri reševanju kviza ni težav. Omogoča enostavno dodajanje fotografij, ki kviz obogatijo, pripomorejo k pravilnim odgovorom in kvizu dodajo tudi estetsko vrednost. Prednost tega programa je tudi, da učenci dobivajo sprotne informacije o svojih odgovorih. Program je prosto dostopen od leta 2009. Google Docs so prosto dostopne aplikacije, ki jih omogoča Google prek svojega servisa Google Drive. Uporabnikom omogoča, da na spletu ustvarijo dokument, ki ga lahko ureja več uporabnikov hkrati. Med Googlove dokumente so bili kot zadnji dodani Goo-glovi obrazci. Z njihovo pomočjo lahko zbiramo želene informacije ter ustvarimo anketni vprašalnik ali spletni kviz. Podatki se prek spleta posredujejo avtorju Googlovega obrazca. Lino It je prosto dostopen program, ki omogoča izdelavo multimedijske oglasne table, na katero lahko vsak prilepi svoj listič s sporočilom. Sporočila so lahko v obliki besedila ali pa so to videovsebine, slike in tudi dokumenti. Prosto lahko izbirate velikost lističev, njihovo barvo in velikost pisave. Glogster je bil predstavljen leta 2007. Gre za izdelavo interaktivnih plakatov, na katerih lahko uporabimo besedilo, različne grafične oblike, dodajamo glasbo ali filmčke. 3 McQuail, D. (2005). McQuail's Mass Communicatuon Theory. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, str. 138. 4 Featherstone, M. (1991). Consumer culture and postmodernism. London: Sage Publications str. 114. 5 Mestna knjižnica Ljubljana. (2012). E-izobraževanje. Dostopno na: http:// www.mklj.si/index.php/digitalna-knjiznica/e-izobrazevanje (dostop: 28. 1. 2013). PRIPRAVE NA TEKMOVANJE Zavod Republike Slovenije za šolstvo julija vsako leto razpiše novo temo za tekmovanje iz zgodovine, ki po navadi ni vezana na učni načrt oziroma na obravnavano snov pri pouku. Sam izbor literature je za osnovnošolske učence precej zahteven in zelo obsežen. Tekmovanje je organizirano za zadnja dva razreda osnovne šole, torej osmošolce in de-vetošolce. V šolskem letu 2012/2013 je bila razpisana tema: Tehnološke spremembe na Slovenskem v 19. in začetku 20. stoletja ter njihov vpliv na življenje. Kljub težavnostni stopnji in obsežnosti zahtevane literature je v zadnjih dveh letih na šoli za to tekmovanje vedno dovolj zanimanja. V preteklosti temu ni bilo tako. Zaradi tega je bila ob prevzemu tekmovanja tudi sprejeta odločitev o drugačnem načinu dela z učenci, da smo jih spodbudili k tekmovanju in tako tudi povečali zanimanje za zgodovino. Če bi učencem, ki se prijavijo na tekmovanje, samo razdelili predpisano literaturo, bi veliko le-te končalo nepredelane, saj je treba razumeti, da imajo učenci v istem tednu kot tekmovan- 2013 I Zgodovina v šoli 3-4 73 Spodbujanje učencev k tekmovanju iz zgodovine s taborom in interaktivnimi metodami petek L fkjpiru 2_ skopim | skjpina L3 03- ¡.aaa 4 PU InjnJtftlj; ru. 5bv*rak*m v L? h iji.-I.tt>3j 31 ftelttjd: iivljitrij* in dtb i luni. ixujdb«$ Rasdalje in enote v astronomiji Nalaga izbirnega t pa Zdhtevnejše naloge-: n rtrost srvetbbe, gravitacijska sika, kroženje planetov {razlaga, računske naloge) Razdalje in enote v astronomiji ?--iabge izbirnega tipa ZjJi revnejše naloge: h rtrost srvetldb-e, gravitacijska sila, krojenja planetov (iraitoga, računska naloge) Imnititlj i rn S cx'^i^i v L? in iai*t>u Z>1 ste- bet j c.: in dtb i iuni. T'cij-d&i; Konstruiranje s zbirk:« Fisdiar tajnik* [nadarjeni 7. rand} L'S .49 - zzoa 3PJ Življenja zvesd (ogled filma} Qpasovanje zvezd in noč nega n¿aa, orientacija po zvezd an SOBOTA a L3-¡2 00 S^J J.rt "t. Ariia. in ixstljCMnj* bpordba zvezdne karte lipardba zvesdne karte AjrMiTrt. AriJH. in iistljtvenj* Konstruiranje s zbirko Fkdiar T^ijk* (nadarjeni 7. razred) 13 03-L-3