TIM vsebina 8 Letnik VI Marec 1968 revija za tehnično in znanstveno dejavnost mladine Jožef Ressel — izumitelj ladijskega vijaka Deset dni v Sovjetski zvezi (nadaljevanje in konec) Kemija jutrišnjega dne Zanimivosti iz sveta optike Žive slike — kakor v risanem filmu (nagradni izdelek) Robot »Robi« VI. Odgovori na pisma bralcev Vrtavka — drobna igrača Vikingška ladja Zgradimo železniško progo Letalski modeli: material, gradnja, vrste in startanje — 6. nadaljevanje Vetrokaz z vetromerom Pisana kača, ki pa ni nevarna Izžrebani nagrajenci nagradne križanke, rešitve in nove uganke Izdaja Tehniška založba Slovenije — predstavnik Dušan Kralj. Urejuje uredniški odbor: Odgovorni urednik Drago Mehora, opremil Drago Hrvacki, tehnični urednik Ciril Bar- borič. TIM izhaja 10-krat letno. Letna naročnina 12 dinarjev, posamezna številka 1,20 din. Revijo naročajte na naslov: TIM Ljubljana, Lepi pot 6, pp. 541/X. Tekoči račun 505-3-177 — Revijo tiska tiskarna Kočevskega tiska v Kočevju. Po¬ štnina plačana v gotovini. Bpv- ;,r y ' • ••••;• y~v" ■ • V naši reviji smo že pisali o Fultonu in o tem, kako se je rodil parnik. S tem izumom je res odklenkalo jadrnicam, ampak parniki tudi niso kar čez noč izpodrinili jadrnic, s katerimi je človek vendarle odkril vse oceane. Prvi parniki z velikimi lopatastimi kolesi ob bokih ali na krmi so bili dokaj okorni in počasni. Človek pa je takšno bitje, da ni nikdar zadovoljen in skuša vsako reč izboljšati ali pa nekaj boljšega narediti. Tudi Jožef Ressel je sodil med tiste nemirne, vedno iščoče duhove, ki so bili pobudniki človeškega napredka. JOŽEF RESSEL izumitelj ladijskega vijaka Ressel je bil po rodu Čeh, rojen leta 1793 v Chrubimu na Češkem. Ker je večino svojega življenja preživel na Slovenskem, ga imamo Slovenci že kar za svojega. V njegovi mladosti še ni prav nič kazalo, da bo s svojim izumom nekoč povzročil revolucijo v morski plovbi. Študiral je na Dunaju gozdarstvo, prvo službo v gozdarski stroki pa je dobil v Sloveniji in sicer v Pleterjah na Dolenjskem (slovit kartu¬ zijanski samostan in obširni gozdovi po po¬ bočjih Gorjancev). V Pleterjah je služboval v letih 1817—1821, nato je bival nekaj časa v Ljubljani, potem pa je odšel v Trst, kjer se je verjetno prvič srečal z morjem in tudi s par¬ nikom. Takrat je med Trstom in Benetkami redno vozil majhen parnik »Karolina«, za tiste čase zelo moderna ladja. Poganjala so ga ve¬ lika kolesa, nameščena na bokih. Kolesa je gnal parni stroj. Ressel je dolgo opazoval »Karolino« v tržaškem pristanišču in ni bil z njo preveč zadovoljen, saj je že dolgo nosil v glavi načrte za izboljšanje ladijskega pogona in sicer z vijakom. Pogonski vijak je teoretično prvi obdelal že Arhimed v starem veku. Ljudje so ga že dolgo in marsikje praktično uporabljali, nikomur pa ni prišlo na misel, da bi ga bilo mogoče upo¬ rabljati za pogon ladij. Ressel je bil od vsega začetka prepričan, da je mogoče zgraditi vijak, ki bi gnal ladje bolje kot lopatasta kolesa, ki pravzaprav le veslajo po vodi. Izračunal je, da bi bil pogon z vijakom ne samo učinkovitejši ampak tudi cenejši. Po teh zaključkih se je Ressel pogumno lo¬ til dela. Za prve poskuse je izbral deset me¬ trov dolg čoln in pritrdil nanj svoj prvi po¬ gonski vijak. Parnega stroja čoln ni imel saj je šlo predvsem za preizkus gonilne sposobno¬ sti vijaka. Vijak sta s • pomočjo prenosnega mehanizma gonila dva moža z rokami. Takoj se je izkazalo, da pluje čoln z vijakom hitreje kot z vesli. Po tem uspehu se je lotil izpopol¬ njevanja vijaka. Svoj izum je leta 1827 tudi patentiral pri avstrijskem državnem uradu za patente; patent so mu priznali šele po daljšem zavlačevanju. 213 Največ preglavic je imel z namestitvijo vi¬ jaka na čoln. Prvi poskusni čoln je imel vijak nameščen spredaj pod kljunom. Vijak je torej vlekel čoln, tako kot letalski propeler vleče letalo. Ressel je menil, da bi bilo bolje mon¬ tirati vijak zadaj (pod krmo), vendar so mnogi temu nasprotovali, češ, da bo vijak na krmi motil delovanje krmila. Ressel je vztrajal na svoji zamisli kljub vsem oviram in neuspe¬ hom. Leta 1828 je bila v tržaškem pristanišču zasidrana nova moderna ladja »Civetta« s po¬ gonskim vijakom po Resslovi zamisli. »Civetta« je bila dolga 19 m, široka 3,5 m in je imela parni stroj z močjo 5 KS. Pogonski vijak na krmi je omogočal hitrost skoraj 6 morskih milj na uro, kar je bilo za tiste čase izreden uspeh. Toda ni šlo vse po sreči. 2e na poskusni vožnji se je pokvaril parni stroj in »Civetta« je klavrno obstala na valovih. Oblast je celo prepovedala nadaljnje vožnje, čeprav je Ressel dokazoval, da je bila okvara v par¬ nem stroju in da vijak ni čisto nič kriv. Očit¬ no mu oblasti niso bile naklonjene pa tudi drugih starokopitnežev, ki so nasprotovali vsaki novotariji, ni manjkalo. Nasprotniki so pač debelo gledali, ko je nekaj let pozneje pri¬ plula v tržaško pristanišče velika angleška ladja z vijakom. Za Ressla je bil to hud uda¬ rec; veliko krivico pa je doživel leta 1852, ko je angleška admiraliteta razpisala nagrado za izum ladijskega vijaka. Nagrado so razdelili med pet britanskih izumiteljev, Resslu pa niso niti vrnili rokopisa in načrtov, ki jih je poslal v London. Odgovorili so mu, da so se načrti »izgubili«. Najbrž je bilo tako, da je Anglija, takrat največja pomorska sila sveta, pač ne- Resslova slika ladijskega vijaka iz leta 1812 I Model Resslovega vijaka rada priznala tako pomemben izum neznane¬ mu Avstrijcu in celo Slovanu. Ladijskega vi¬ jaka ni izumil niti Anglež Ericson, niti Fran¬ coz Sauvage, čeprav jima ni mogoče odrekati zaslug na tem področju. Ressel je bil prvi, ki je uresničil staro Arhimedovo zamisel o po¬ gonskem vijaku. Vijak še danes žene vse ladje, ki plovejo po vodi ali pod vodo in jih bo po¬ ganjal tudi v bodoče, pa čeprav bodo plule na zračni blazini. Le raketni motor lahko nado¬ mesti vijak. Sodobna reaktivna letala res ni¬ majo vijakov. Resslov izumiteljski duh je zasnoval še več drugih tehničnih novosti, ki so bile pozneje »prvič izumljene« v drugih deželah. Naj ome¬ nimo na primer: nove tehnološke postopke za predelavo in prepariranje lesa, valjčni mlin, cestno vozilo na parni pogon, kroglični ležaj, železnico s pnevmatičnimi kolesi itd. Izdelal je tudi načrte za pnevmatsko pošto med Tr¬ stom in Dunajem, ki bi šla skozi naše kraje, z vmesnimi postajami, od katerih bi ena bila tudi v Ljubljani. Petnajst let pozneje so res imeli pnevmatsko pošto v Parizu, Du¬ naju in Londonu in so to novost seveda sma¬ trali za francoski izum. Ressel je umrl 10. oktobra 1875 v Ljub¬ ljani, kjer je tudi pokopan. Za časa svojega življenja ni bil deležen razumevanja in pri¬ znanja, šele po smrti so ga uvrstili med za¬ služne može, kot se je to mnogokrat zgodilo. Ime izumitelja ladijskega pogonskega vijaka je za vse čase zapisano v zgodovini tehnike. Po S. F. — D. M. 214 Deset dn i v Sovjetski zvezi (Nadaljevanje in konec) Četrtek, 23. novembra Z avtobusom smo se odpeljali v 180 km od¬ daljeno Kalugo. To mesto se nam je še po¬ sebno ohranilo v spominu. V njem je živel in delal »oče astronavtike«, K. E. Cialkovski. Obi¬ skali smo njegov skromni dom — muzej. Sta¬ ra mizarska miza, kovaško nakovalo, orodje, za obdelavo lesa in drugo orodje so nas spo¬ minjali na delavnico vaškega mojstra. Nekaj fizikalnih instrumentov in znanstvena biblio¬ teka nam pričajo, da je v tej stari, leseni hiši živel in delal velik znanstvenik. Toda mo¬ dema zgradba Muzeja zgodovine kozmonavti- ke »K. E. Cialkovski« nam je prikazala veliko pomembnosti dela, katerega je »dedek Kostja« zapustil sledečim rodovom. Zatem smo obiskali šolo, ki nosi ime Cialkovskega. Dočakala nas je množica pionirjev in komsomolcev in uči¬ teljev, pa tudi reflektorjev, filmskih kamer in fotoaparatov ni manjkalo. To je bil najprisrč- nejši sprejem. Po stari slovanski navadi so nas pogostili s kruhom in soljo. Pionirji, ki so bili oblečeni v jugoslovanske narodne noše, z jugoslovanskimi zastavicami v rokah, so nam razkazali šolo in svoje šolsko delo. Ta šola si med drugim dopisuje tudi z jugoslovanskimi šolami. Slovo od Kaluge ni bilo lahko zato pa toliko bolj prisrčno. Petek, 24. novembra Ogledali smo si vojni muzej v Moskvi, naito Pa Tretjakovsko galerijo, kjer hranijo v poslop¬ ju z revno zunanjostjo redke zaklade svetovne umetnosti (sl. desno). Popoldne smo s »Tupo- Ijevom«, turboreaktivnim letalom moskovske- Pogled na Moskvo ponoči ga »Aerofloia« v eni uri in pol preleteli 1100 km do Volgograda, herojskega mesta na legendar¬ ni Volgi. Tudi tukaj smo pristali s prvim sne¬ gom. Rdeči in beli nageljni so nam zaželeli dobrodošlico. Sobota, 25. novembra V Volgogradu smo si najprej ogledali naj¬ večjo hidroelektrarno na Volgi »XXII. kongres KPSS«, ki proizvaja s svojimi dvaindvajsetimi 215 Rdeči trg v Moskvi turbogeneratorji 2,53 milijonov kolovanih ur letno. Po obisku v Pionirskem domu v Volo- sku smo si ogledali Muzej osvoboditve Cari- cina in Stalingrada. Šele tu smo videli in spo¬ znali, kako pogumni so bili ljudje, ki so bra¬ nili svojo domovino. Ni jim bilo mar niti žrtev niti trpljenja, borili so se do konca, do smrti ali zmage. Zvečer smo si ogledali opereto, ob kateri smo se obilno nasmejali. Nedelja, 26. novembra Obiskali smo pionirje v Volgogradskem pio¬ nirskem dvorcu. Tu smo bili deležni zelo ve¬ like pozornosti, saj so nas učili celo ruske na¬ rodne plese. Poleg večnega ognja pri spomeni¬ ku padlim borcem v Oktobrski revoluciji in v stalingradski bitki, ki je bil prižgan v ob¬ novljenem Volgogradu, vzdržujejo pionirji ča¬ stno stražo, z avtomati stalingrajskih borcev v rokah in to tudi v najhujšem mrazu ali naj- večji vročini. Vsak pionir lahko straži samo enkrat v živ¬ ljenju. Štirje pionirji smo v dveh izmenah po pol ure stali pri večnem ognju. Preden smo v posebni stražnici prevzeli orožje, smo se mo¬ rali zaobljubiti: Zaklinjam se, da bom orožje svojih očetov čvrsto držal v rokah ... s tega mesta se ne bom premaknil, razen če bom v smrtni nevarnosti. Ce pa prekršim to prisego, naj bom kaznovan in preziran od vseh Volgo- grajčanov. Po končanem straženju smo odšli na legendarni Mamajev kurgan. Ta 102 metra visok hrib na bregu Volge so sovjetski stro¬ kovnjaki preuredili v veličasten spomenik he¬ rojem bitke na Volgi, v kateri je Hitler doži¬ vel poraz, kakršnega ni slutil. Osrednja figura je 52 m visok kip matere-domovine, ki z me¬ čem poziva svoje sinove na oborožen upor pro¬ ti tujcu, ki jo hoče podjarmiti. Mrzel veter nam je nosil sneg v obraz; temperatura je bila —12° C. Vse to je pripo¬ moglo, da smo spoznali, kako strašna je bila bitka trajajoča 152 dni pozimi leta 1943, ko je toplomer kazal —40° C. Ti heroji, ki so se bo¬ rili pod parolo: »Niti koraka nazaj! Vsaka hi¬ ša je trdnjava«, nam bodo ostali v večnem spominu. Ogledali smo si tudi zbombandirano zgrad¬ bo, ki je edina dočakala konec vojne in jo sedaj čuvajo kot edinstven vojni spomenik, saj zgo¬ vorno priča o grozotah tedanjega časa. Priso¬ stvovali smo predvajanju dokumentarnega fil¬ ma o tisti strašni bitki na Volgi. Ponedeljek, 27. novembra Prisostvovali smo seji oblastnega komiteja komsomola, najprej v Volgogradu, nato pa še v Moskvi, kamor smo se vrnili z letalom. V Centralnem muzeju oboroženih sil SZ smo sre¬ čali majorja Vladimira Zelenoviča, ki je k' 5 216 med drugo svetovno vojno tudi pri nas in si¬ cer v glavnem štabu NOV. Pripovedoval nam je, kako je preživel tiste dni. O naših ljudeh se je pohvalno izrazil. Torek, 28. novembra Bili smo v lutkovnem gledališču. Gledali s mo igrico »Aladin in njegova svetilka«. Sledil je obisk pri Slavi, našem stalnem spremlje¬ valcu in uredniku poinirskega lista »Mladi tehnik«. Pri njem smo se spoznali tudi s to¬ varišem Ivančenkom, ki je z dvajsetimi tova¬ riši na ladji »Moskva« obplul ves svet. Pripo¬ vedoval nam je, kako so potovali in kaj vse so doživeli na tej poti. Sreda, 29. novembra. Zadnji dan bivanja v Moskvi smo si ogle¬ dovali novi del mesta, v katerem so velikan¬ ski stanovanjski bloki, ki hitro rastejo, ki pa nimajo nobenih vitkih linij in stekleno-jekle¬ ne elegance; vsi so težki in masivni. S svojo barvno monotonostjo nekako moreče vplivajo na človeka. Pravo nasprotje tega pa je stari še leseni del mesta, katerega smo si prav tako ogledali V njem smo začutili dih zgodovine; spomnil nas je na staro carsko Rusijo. Sredi teh starih, lesenih spominov je planil v nebo 380 metrski televizijski stolp, ki je nehote de¬ loval na nas kot simbol gibanja. Povsod po cestah je velik vrvež. Vse je enolično; ljudje hitijo na vse strani, vsak ima svojo dolžnost in svoje skrbi. Ko pa se s temi ljudmi srečaš in se z njimi pogovarjaš, naredijo nate popol¬ noma drugačen vtis. Naenkrat postanejo čisto prijazni ruski ljudje, ki vam rade volje mar¬ sikaj povedo, pokažejo in pojasnijo. Popoldne smo se z avtobusom odpeljali na letališče, kjer smo se vkrcali na JAT-ovo ka¬ ravelo. Z njo smo odleteli proti Beogradu. Ob razmišljanjih o ogromnih razsežnostih, pa naj gre za številke o študentih na univerzi Lomo- nosova ali pa o kvadratnih kilometrih Rusije, smo se težko poslovili od prestolnice Moskve in obenem od vse SZ. Ohranili jo bomo v le¬ pem in trajnem spominu. Čeprav je bil v Varšavi zaradi manjkajo¬ čega potnika majhen zastoj, smo vseeno sreč¬ no prileteli v Beograd. Tu smo se razšli, vsak proti svojemu domu. Nekatere so čakali starši, drugi smo pot nadaljevali sami. Jaz sem se še isti večer z vlakom odpeljal proti Jeseni¬ cam, kamor sem prispel v četrtek, 30. novem¬ bra dopoldne. MARIJAN OGRIN, učenec 8. č razreda osnovne šole »Tone Čufar«, Jesenice Kemija jutrišnjega dne Vsakdo od nas ve, da živimo v stoletju kemije. Kemija nas pomaga obuvati in oblačiti, graditi naše domove, nas prehranjuje in zdravi. Ne da bi se tega zavedali, nas spremlja vsak dan, vsako uro. Naj se ukvarjate s fotografijo ali pišete s kulijem, gledate televizijski prenos ali si umivate roke — vedno se posredno ali neposredno srečujete z njo. Brez kemije bi ne bilo avtomatiziranih strojev, poletov letal in helikopterjev, ne bi bilo poletov v vesolje, saj bi brez nje človek ne mogel premagati niti zemeljske težnosti. Ne mogel bi se podati v osrčje Zemlje in ne v globino morij in oceanov. O tem, kaj nam bo dajala kemija jutrišnjega dne, si še zdaleč ne znamo predstavljati. To je razumljivo: razsežnosti kemije v prihodnosti so neizmerne. V skopih obrisih si bomo poskušali orisati svet prihodnjih desetletij, ki bo z dosežki kemije (in drugih znanosti se¬ veda) za naše današnje pojme videti več kot fantastičen. Oglejmo si eno od podob prihod¬ nosti, to je podobo najbližjega obdajajočega nas sveta — naš jutrišnji dom in življenje v njem. 217 Nekje je čudovit svet. V tem svetu je vse drugačno kot smo na¬ vajeni videti v obdajajočem nas okolju. Več kot prevzeti smo ob pogledu na takšno mesto bodočnosti, ki nas pretrese s svojimi dimen¬ zijami — takšno je, kot bi ga zgradili velikani. Obenem pa nas ti gigantski stolpi in mostovi, te v nebo segajoče stavbe in celotna nadstrop¬ ja s prehodi nekje v višinah, presenečajo s svojo prozornostjo in lahkotnostjo; videti je, kot da so brez teže. Napotimo se v eno teh poslopij in se oglej¬ mo po takšnem domu: Stopnice so seveda iz plastične snovi, ki nas spominja na rožnati marmor. Stene so zgrajene iz lahke penaste mase in ne prepuščajo ne toplote ne mraza in ne zvoka. Tudi zunanjost, se pravi gradbeni material teh zgradb je iz umetnih snovi. Streha je prozorna in skoznjo prosto sijejo sončni žar¬ ki. Pohištvo in oprema teh domov sta izredno trpežna. Jasno, da je prav tako vse narejeno iz umetnih snovi od posode do mize in polic, do zadnje malenkosti. V nekaterih hišah so stene s kameleonski¬ mi barvami. Ob mrzlih dneh so temne, v po¬ letni vročini pa svetlih barv. Poleti oken pred slepečo sončno svetlobo ne zagrinjajo več z žaluzijami in roletami, saj šipe v njih same potemnijo, ko se vanje upre vroče sonce in postanejo spet prozorne, ko sonce zaide ali pa se pooblači in postane dan mračen. Notranje stene teh hiš so prekrite s svetle¬ čimi barvami. Po sončnem zatonu se osvetlijo- in ob večerih obliva sobe enakomerna, mehka svetloba najrazličnejših barvnih odtenkov, ta¬ kih, ki kar najmanj utrujajo oko in so prebi¬ valcem pač najbolj po volji. Namesto po turobnih in sivih površinah današnjih pločnikov se bomo sprehajali v tem svetu po širokih raznobarvnih trakovih cest, ki jih bo prekrival trden, takorekoč neuničljiv material. Hodili bomo po premičnih cestah, tako kot se zdaj pomikamo po gibljivih stop¬ nicah v večnadstropnih trgovskih hišah, le da bo ta vožnja po cestah prihodnosti mnogo varnejša in udobnejša. Ta svet in ljudje v njem poznajo in upo¬ rabljajo celo vrsto čudovitih materialov in snovi. Oglejmo si eno od takih gradiv: Po¬ vsem prozorna in elastična, a hkrati trdna kožica, ki ji ne morejo škodovati jedke kisline ali mikrobi, mraz ali vročina. Iz nje lahko naredijo kolikor hočete balonov, ki jih napol¬ nijo s katerim od lahkih plinov. Tako je na¬ stala pravcata leteča preproga, ki plava v ozračju kot splav na vodi. Prebivalcem tega sveta je na voljo nelomljivo, elastično steklo: kozarec, ki je nerodnežu zletel iz rok, se ne razbije, temveč kot žogica odskakuje od tal. Tudi obleka ljudi prihodnjih dni se bo zelo razlikovala od naše in od našega načina obla¬ čenja. O predilnicah in tkalnicah ne bo več sledu. Iz tovarn pošiljajo že narejene kroje in za to usposobljeni ljudje samo še strnejo po- Ali bodo takšne hiše prihodnosti? Za zdaj j« tole še plod bujne domišljije, jutri pa bo mor¬ da že stvarnost samezne dele, ki so izdelani seveda v različnih velikostih, za velike in majhne, suhe in za¬ jetne ljudi. Samo oblačilo pa je po svojih lastnostih zares odlično: prožno, mehko, a obenem trpežno. Možno je kupiti tudi oblačilo, ki samodejno ureja notranjo temperaturo, kot na primer skafander (skafander je oblačilo vesoljskih potnikov, kot seveda veste). Kdor obleče takšno obleko, ga ni strah mraza ali vročine, ne nadlegujeta ga hrup in ropot, še celo svetloba in električni tok mu ne moreta do živega. Se bi lahko naštevali: čevji s podplati, hi jih ni moč raztrgati. Otroci prihodnosti bodo 218 lahko neumorno skakali po poljih in tratah, ne da bi jih bilo strah, da se bodo vrnili do¬ mov 's preluknjanim čevljem ali razparanimi hlačami. Tudi naša Zemlja bo v prihodnosti dobila novo obličje. Denimo potovanja in prometne žile po njej. Danes je popotovanje po zemelj¬ skih globinah za nas komajda sen. Sedanja prevozna sredstva skorajda ne dopuščajo možnosti, da bi se spustili na dno oceanov, saj s težavo prodirajo komaj nekaj kilometrov v globino. Sodobna reaktivna letala so zgrajena samo za krajše vzlete proti površju zračnega oceana in daleč so še turistična potovanja in izleti ma vesoljskih ladjah. Končno tudi sodobni avtomobili danes še niso taki, da bi si drugačnih ne želeli. Saj smo še vedno prikljenjeni na ceste, še vedno ne moremo prosto popotovati skozi vse elemente — po kopnem in v zraku, po vodi in pod vodo . .. Nova podoba Zemlje, ki ji jo bo dal človek prihodnosti ob tvorni dejavnosti vseh znanosti in predvsem kemije, je za naše oči več kot pre¬ senetljiva. Odpravljene bodo naravne pomanj¬ kljivosti, ki dandanes povzročajo, da so celi pre¬ deli našega planeta nenaseljeni in pusti. Tu ne bo več pokrajin, kjer ne bi bili ustvarjeni osnovni življenjski pogoji. Puščav ne bo več, ekvatorialni pas bo poseljen, ravno tako bodo ljudje živeli tudi v Polarnih krajih in na Antarktiki. Za poljedestvo bodo osvojena zdaj še nerodna področja, položna pobočja gora in celo votline in jame. Zaito pa nekatere reke ne bodo več tekle po svojih starih strugah. Toda zato bodo na¬ mesto pustinj zelenice, v stoletnih neprehod¬ nih džunglah pa bodo mežikale velemestne luči. Polarna področja bodo prekrita z zele¬ njem. Na sinjinah morij in oceanov se bodo pojavile nove celine — umetni otoki. To so plavajoča polja in vrtovi, sadovnjaki in plan¬ taže, ki jih na zemljepisnih kartah dvajsetega stoletja še ni najti. In vendar je to nedvomno naš rodni planet, spremenilo pa se je njegovo obličje. Tako. Nekoliko smo se zazrli v svet pri¬ hodnosti in se ustavili komajda ob drobcih in Posameznih posebnostih življenja v naslednjih desetletjih. Govorili smo le o končnem cilju m ne o poteh, ki vodijo do njega. O tem, kako bo kemija danes in jutri vedno močneje in odločilno posegala v svet tehnike, tehnologije, proizvodnje in preobraževala življenje okoli nas, bomo spregovorili v prihodnjem sestavku. Zanimivosti iz sveta optike KONTROLIRANJE VULKANOV Leta 1963 se je pred obalo Islandije po¬ javil iz morskih globin vulkanski otok Surtsey. Znanstveniki so imeli z njim ve¬ liko dela, saj so se namenili narediti raz¬ lične kontrole tega novega vulkana. Po¬ stavili so številne opazovalne postaje na zemlji, opazovali pa so tudi iz letal in vremenoslovskega satelita NIMBUS 2. Ne¬ prestano so otok fotografirali z infra-rde- čim materialom, ki ni registriral svetlobnih posnetkov temveč toplotna žarčenja. Tako so ugotovili celo omrežje kanalov lave pod površino otoka, pa tudi kraja, kjer je pre¬ til izbruh. Ta mesta so lahko z eksplozi¬ vom razstrelili in s tem pospešili izliv la¬ ve, ali pa pravočasno opozorili na pretečo nevarnost. Tako se bo vendar uresničila želja, da bo človek lahko preprečil velike katastrofe, ki so ob nenadnem izruhu vul¬ kanov terjale tudi stotisoče življenj. SUPER—MIKROFON Znanstveniki v Kodakovem razvojnem inštitutu so objavili sposobnosti novega filmskega materiala, ki zmore reprodukci¬ jo 6000 strani leksikona na košček filma velikosti poštne znamke. To je danes ek¬ stremna pomanjšava, ki reducira 2 milime¬ tra visoko črko na točkico velikosti 832 mi¬ lijonink milimetra. To črko lahko vidimo le s pomočjo mikroskopa, ki zmore naj¬ manj 2000-kratno povečavo. VEČKRATNA UPODOBITEV NAENKRAT Pogosto vidimo na TV zaslonih nek mo¬ tiv, ki je viden istočasno v številnih enakih variantah. To dosežejo na ta način, da pri snemanju nataknejo na objektiv poseben optični sistem, ki je sestavljen iz drobnih prizem. Vsaka prizma daje svojo sliko, vse skupaj pa ustvarjajo videz nekakšnega vzorca z mnogimi enakimi sličicami. Pri snemanju je potrebna le enkratna osvetlitev. 219 kakor v risanem filmu V risanem filmu slike oživijo, ker se hitro vrstijo druga za drugo. Slike lahko predstav¬ ljajo isto figuro, ki pa ima na vsaki posamezni sliki za spoznanje drugačen gib. Kadar se ta¬ ke slike hitro vrstijo kot pri risanem filmu, vidimo gibe med seboj povezane, se pravi, da figura premika roke ali noge, hodi ali nekaj dela. To je v bistvu skrivnost risanega filma, kakršnih ste videli in jih boste še videli na koše. Danes pa ne izdelujejo risane filme le kot zgodbe za otroke, temveč jih čedalje več izdelujejo tudi za televizijske reklame. To po¬ meni, da risani filmi ne izgubljajo svoje ve¬ ljave temveč jo še pridobivajo. Predlagamo vam svojevrstno, zelo prepro¬ sto napravo za risani film, ki si ga boste lahko sami izdelali in vam bo v prijetno razvedrilo. Najprej vzemite leseno vreteno od sukanca, ki naj ima okoli 5 cm dolžine in 4 cm premera okrogle stranica Iz trde lepenke izrežite dva kroga premera 7 cm in jih na sredini preluk¬ njajte. Luknji naj bosta enakega premera kot je luknja v vretenu. Krog razdelite na osem polj položite en krog na drugega in v oba hkrati zarežite osem zarez po 1 cm globoko. Oba kartona pribijte z drobnimi žebljički na obe okrogli ploskvi vretena. Za os poiščite okroglo palčko, ki se bo tesno prilegala v luknjo vretena in jo odrežite na dolžino 13 do 14 cm. Nato vzemite bel poltrd papir ali karton in nanj narišite osem slik, širokih 5,5 cm, vi¬ sokih 6,5 cm. Narišite s tušem človeško ali ži¬ valsko figuro v gibanju na primer boksarja, ki trenira v raznih stopnjah gibanja, kot kaže slika. Lahko narišete tudi telovadca, kovača, ali kar vam pride na misel, da bo le zabavno. Slike razrežite in jih vsadite v robove krogov tako, da bodo lepo v vrsti. Na desno stran osi pri¬ trdite ročico, da boste pripravo lahko vrteli. K temu izdelajte še ohišje kot ga kaže sli¬ ka. Najbolje bo seveda, če boste našli že kar primerno leseno ali kartonsko škatlo. Če prav take ne bo, lahko vzamete nekoliko večjo in jo na enem ali na dveh konceh prirežete za svoje potrebe. Če pa res ne bi našli nič pri¬ mernega, potem pa kar na delo in si ustrezno ohišje izdelajte sami. Najprej na¬ rišite na lepenko plašč v ustreznih merah, potem pa ga izrežite, zapognite in spnite ali zlepite. V sprednjem delu ohišja vstavite v sredino okroglo palčko (zaporo), ki bo vsako sliko med vrtenjem za trenutek zadržala. Na ta način se istočasno zaustavi ali zatakne vre¬ teno in s tem seveda tudi slika, ki je na vrsti IZDELEK 221 za gledanje. Pri vrtenju, ki mora biti ves čas enakomerno, zdrsne vsaka slika mimo zapore. Vreteno z zataknjenimi slikami vstavite v ohišje in kino predstava se lahko začne. Ver¬ tikalna zareza za os omogoča, da vreteno lah¬ ko vstavite in izvlečete kadar želite zamenjati slike na vretenu. Upam, da vam bo ta aparat tako všeč, da si boste izdelali več slikovnih kompletov z raznimi prizori. MIRA ZA DRŽEVA LNIK VRETENO SLIKE ODPDTJNA ZA GL EDAN JE OHIŠJE Peter Burkeljc ROBOT »ROBI« VI. V prejšnji številki TIM-a je bil objavljen zadnji članek o gradnji ROBIJA, danes bomo govorili le še o nekaterih izboljšavah robota. 1. Robiju lahko izdelamo lepše »telo«, tako da ga izdelamo iz plastičnih mas, ki jih obli¬ kujemo s stiskanjem in segrevanjem. Seveda pa je potrebno izdelati nosilno ogrodje iz lesa. Oblika je odvisna od izdelovalca in od vr¬ ste materiala. Vsak, ki bo izdeloval Robija, mu bo lahko dodal nekaj svojega, da bo dru¬ gačen od drugih. Zadostuje že, če mu spreme¬ ni obliko anten ali izrezov na glavi in že se bo robotova podoba spremenila. 2. Poleg sprememb na zunanjosti Robija pa mu lahko spremenimo tudi notranjost. S pomočjo počasi tekočega motorja, ki izmeno¬ ma vključuje motorje preko stikal, lahko Robi vozi po nekem programu, ki smo mu ga dolo¬ čili in za vodenje ne potrebuje toliko žic. Več o tem berite v nadaljevanju sestavka. Robija pa lahko vodimo s pomočjo radij¬ skih valov, če mu vgradimo radijsko napravo. Seveda pa je to zelo drago in ni vsakomur do¬ segljivo. Sedaj se pa prepustite svoji domišljiji in izdelajte Robija tako, kot si vi zamišljate ro¬ bota. Programirano vodenje robota in vozil Do sedaj smo vodili vozila le s pomočjo žice in raznih stikal. Vsak modelar pa si želi, da bi model vodil na daljavo brez žic. To lahko dosežemo z radijsko napravo in sicer tako, da sprejemnik vgradimo v model, ga povežemo s servo motorji in mu prek od¬ dajnika, ki ga imamo v rokah, damo signal, da spremeni smer vožnje ali opravi neko delo. Seveda pa so take naprave izredno drage in jih tudi ni mogoče dobiti v naši državi, zato so praktično nedosegljive. Imamo pa še drug način vodenja modelov, ki si ga bomo danes ogledali. Imenovali ga bomo programsko vodenje, ker v model vsta¬ vimo ploščico z označenim programom. Ogledali si bomo to vodjenje samo shemat¬ sko, ker za različna vozila potrebujemo raz¬ lične ploščice. Bistvo programiranega vodenja je v tem, da ploščico vrti motor stalno z enako hitrostjo. Na ploščici je kovinski in izolirani del. Po plo¬ ščici drse kontakti in sicer izmenoma po izo¬ liranem delu in po kovini ter tako enkrait imajo stik, drugič pa ne. Od velikosti ploščice in hitrosti vrtenja je odvisno, koliko časa bo opravljalo vozilo neko nalogo. To bomo morali določiti za vsako vozilo posebej. Oglejmo si načrt! Ploščico 1 izžagamo iz kaširanega pertina- ksa, ki ga lahko kupimo v trgovini »Iskre« na Masarykovi cesti v Ljubljani. (Tu lahko mo¬ delarji in radioamaterji dobe veliko materiala po zelo nizkih cenah). Kaširani pertinaks ima tanko prevle¬ ko bakra in ga v »Iskri« uporabljajo za tiskano vezje. Na ploščico prerišemo razpored izoliranih ploskev in na njih odstranimo ko¬ vinsko prevleko. Odstranimo jo lahko na tri načine: 1. Z ostrim nožem, s katerim zarežemo ba¬ ker in ga nato odstranimo. Ta postopek je najcenejši in za naše potrebe dovolj dober. 2. Mesta, ki bodo ostala prevlečena z ba¬ krom, lahko premažemo z nitro lakom ali ti- 223 skarsko barvo in ploščico potopimo v feri klo¬ rid. Ta postopek je boljši, je pa tudi zelo drag. 3. Ploščico lahko prefotografiramo in nato damo v kopel. To pa nam je skoraj nedoseg¬ ljivo, ker potrebujemo kemikalije, ki se pri nas ne dobe. Za amaterje, ki žele uporabljati tiskano vezje, lahko dobe feri klorid pri »Kemoservi- su« v Ljubljani, vendar je zelo drag. Pa na¬ daljujmo z delom. Ploščico prevrtamo v sredi¬ ni, da jo bomo lahko nataknili na os, na kateri se bo prosto vrtela. Na obodu jo bo poganjal elektromotor. 224 Kontakte 2 izdelamo iz bakrene varilne ži¬ ce 0 1,2 mm, ki jo oblikujemo po načrtu. Izdelamo vedno parno število kontaktov. V primerno ploščico trdega lesa, debelo 5 mm iz¬ vrtamo luknje v katere potisnemo kontakte. Kontakte še zalepimo k ploščici 3. Na proste konce kontaktov prispajkamo ži¬ co, ki veže elektromotorje z baterijami. Ko vključimo pogonski motor ploščice, do¬ bivajo ostali motorji izmenoma tok in model deluje po programu. Tako izdelan programator nam lahko služi za izdelavo semaforskega križišča. Velikost in število delov je razvidno iz na¬ črta, ki je risan v merilu 1:1. ODGOVORI NA PISMA BRALCEV Prosim, da mi v rubriki »ODGOVORI NA PISMA BRALCEV« odgovorite na naslednja vprašanja: '1. Zakaj piše na naslovni strani, da izhaja TIM desetkrat letno, ko pa to ni res? 2. Dve številki skupaj naj bi imeli vsaj 32 listov, če ima ena sama 16 listov. Čemu tako malo listov in zakaj dve številki v enem zvezku? Se vam ne zdi, da so otroci oškodovani? 1.200 ni mali denar. Zahtevamo 10 številk letno in redne termine do¬ bave. Vinko Pevcin, Celje ODGOVOR NA VPRAŠANJA TOVARIŠA VINKA PEVCINA IZ CELJA: 1 . Revija TIM izhaja med šolskim letom, tj. 10 številk letno, vsaka številka pa na 32 straneh brez ovitka. 2 . Dve številki skupaj, tj. dvojna številka, kot je bil to slučaj s številkama 5 in 6, mora imeti 64 strani brez ovitka. V tem primeru je bil obseg povečan za 4 strani, namesto 64 je imela 68 strani — preštejte strani — seveda s prilogo (tiskana je bila po obeh straneh), našteli boste 68 strani brez ovitka. Priloga je namreč sestavni del revije v okviru obsega 32 strani, tiskana je posebej zaradi velikosti načrtov, ki ne gredo v format revije. Zakaj dvojna številka? Zgodi se, da uredništvo ne dobi pravočasno gradiva za objavo, ali zakasnit¬ ve v tiskarni, takrat se uredništvo odloči za dvojno številko in to samo v primerih, ko ugotovimo, da ne bi mogli do konca šolskega leta nadoknaditi zamujenega roka. Ali so otroci (naročniki) oškodovani? Smatramo, da v nobenem primeru, posebno ne v denarju! Let¬ na naročnina 1.200 SD je kajpak denar, ki za otro¬ ke ni majhen, še posebej, če vemo, da imajo starši mnogo izdatkov za otroke. Toda naše revije TIM ne izdajamo z dobičkom, vsakemu naročniku prispeva družba in naš zavod letno 830 SD, kajti ekonomska cena 1 številke je 203 SD, naročniki pa zanjo pla¬ čajo 120 SD. Še kratek izračun: vsi stroški za revijo TIM znašajo 32 milijonov 594 tisoč SD. Naročnina vseh naročnikov znaša 19 milijonov 200 tisoč in sicer da prodamo do zadnjega izvoda in da tudi vsi naročniki plačajo. Torej lahko izračunamo razliko tj. 13 mi¬ lijonov 394 tisoč SD, kar predstavlja družbena in naša lastna sredstva, ki jih prispevamo k izdaji revije TIM. Uredništvo in uprava se bosta kot doslej tudi v bodoče trudila, da bo revija TIM bogatejša po vsebini in opremi in da bo pravočasno izhajala. Vrtavka — drobna igrača Vrtavke vseh mogočih oblik, velikosti in izvedb se dobijo v trgovinah. Vendar, zakaj bi kupovali nekaj, kar znate narediti tudi sa¬ mi. Denar raje uporabite za kaj bolj potreb¬ nega ali ga vtaknite v hranilnik, kjer naj se nabira, dokler ga ne bo toliko, da boste za¬ dovoljili tudi kako večjo željo. Tale vrtavka je ena od novejših tipov. Za izdelavo potrebuješ le košček deščice debeline 2 cm in košček okrogle palčke debeline 6 mm. Na zglajeno in očiščeno ploskev deske nariši s šestilom krog premera 6 cm in ga razdeli na osem delov. Izžagaj narisano obliko osmero- kotnika, na to pa pravokotno obrusi vse stran¬ ske ploskve čimbolj točno do risbe. V prej označeno središče zavrtaj vertikalno luknjo premera, ki bo ustrezal debelini palčke. Od točne izdelave zavisi stabilnost in s tem tudi pravilno vrtenje. Na zgornjo stran ploščice naslikaj znake, kot jih vidiš na sliki. Za slikanje na les ne uporabljaj tuša, ker se zaliva v lesna vlakna, pač pa gosto vodeno barvico ali, kar je še bolj zanesljivo, tempera barvico. Vrtavko se¬ stavi tako, da ploščico nasadiš na palčko in na stiku zlepi. Končno jo je treba še prevleči s prozornim lakom ali kakim drugim zaščitnim pripomočkom, da se znaki, naslikani z barvi¬ cami, ne bi razmazali. 225 Z vrtavko se lahko igraš v večji družbi vrstnikov. Vsak udeleženec si pripravi dolo¬ čeno število enotnih predmetov, za katere se boste dogovorili. To so lahko frnikole, fižoli, bomboni, lešniki, orehi ali kaki drugi pred¬ meti. Udeleženci igre po vrsti vrtijo vrtavko. Ko se ta ustavi, se vedno uleže na eno od stranic. Vsak igralec mora narediti tisto, kar kaže znak: vloži v skupno skodelico 3 pred¬ mete, ali vložijo vsi po 2 predmeta ali pa vza¬ me iz skodelice toliko število predmetov, ko¬ likor pik je naslikanih na delu plošče, na ka¬ terega se je naslonila vrtavka. Tako se vr¬ stijo pri vrtenju, vlaganju ali jemanju igralci drug za drugim. Za denar ne igrajte, razen če bi bilo v družbi s starši oziroma sorodniki, in še to le za stare dinarje ali za nove pare. MI-RA Prodam pomožni motor 100 ccm, ki bi ga bilo mogoče z malo truda in denarja popraviti. Prodam 370 g Hg in telefonsko slu¬ šalko. Cena po dogovoru. Marjan Savšek — Litija, Cesta Za¬ savskega bataljona 5. ☆ Prodam za 50 N din komplet vlaka »Tempo« in diavizor z diapozitivi za 40 novih dinarjev. Mitja Klemenčič — Ljubljana, Jesen¬ kova 5. 226 Peter Burkeljc: Vikingška ladja V 5-6. številki letošnjega TIM-a ste brali sestavek o Vikingih, o njihovem življenju in o tem, kako so prvi odkrili Ameriko. Bili so res izredni pomorščaki, ki so se upali daleč od doma na majhnih ladjah, ki pa so bile odlično zgrajene. Danes si oglejmo tako ladjo, ki se je ohra¬ nila do današnjih dni in jo hranijo v Oslu v muzeju. Našli so jo v močvirju v bližini Sande fjorda leta 1880. Ladja je dolga 21,58 m, široka 4,96 m in vi¬ soka do palube 1,58 m. Priznali boste da ni bilo enostavno prepluti Atlantik s tako »lu¬ pino«. Naš načrt je namenjen rtastim modelarjem, ki si žele izdelati maketo za okras svoje sobe, ali pa kot lepo darilo za prijatelja. Načrt lah¬ ko po želji povečamo ali pa zmanjšamo. Manjše modele bomo izdelali iz celega kosa lesa za korito, večje pa lahko izdelamo tako, kakor so bile izdelane prave ladje. Pa si oglejmo načrt (na strani 228 in 229) in nato še vsako posamezno gradnjo. Vsi deli na načrtu so označeni s številkami. Izdelamo jih ločeno, nato pa sestavimo. Risani so v istem merilu. Na načrtu so narisani tudi trije preseki trupa, ki pokažejo, kako moramo oblikovati trup, da dobimo pravilno bliko. Ako bomo izdelali model iz reber, moramo sami določiti vse preseke trupa, kar ne bo težko, saj imamo dane nekatere preseke. Izdelava enostavnega korita Oba modela, težji in lažji, se ločita le po izdelavi korita, vse ostalo je izdelano enako. Pri enostavnem modelu izdelamo korito iz enega kosa lipovine ali topolovine. Najprej pre¬ rišemo obliko čolna in izžagamo tloris in stran¬ ski ris. Nato pa pričnemo oblikovati korito po presekih, ki smo jih prerisali na kos veza¬ nega lesa in izrezali. S temi šablonami lahko izdelamo obe polovici korita popolnoma enako. Ko smo izdelali zunanjo obliko modela, mo¬ ramo še izdolbsti notranjost korita. Dolbemo lahko samo do palube, ali pa popolnoma do dna čolna in nato izdelamo palubo iz furnirja. V tako izdelano korito izvrtamo luknje za ve¬ sla in jambor in maketa je gotova. Izdelava korita iz reber in letvic je težja, vendar bo tak model popolnoma podoben pra¬ vi ladji. Izkušen modelar ga bo lahko izdelal in pri tem preizkusil svoje znanje. Najprej izdelamo kobilico čolna, ki je na načrtu narisana črtkasto. Nato narišemo vsa rebra, ki jih je 18. Rebra izžagamo in prile¬ pimo na svoje mesto h kobilici. Nato izrežemo iz 2 mm debelega furnirja trakove, ki naj bo¬ do malo daljši od dolžine čolna in široki 8 milimetrov. Trakove lepimo drugega preko drugega, da dobimo pravo obliko korita. To delo je zamudno, saj moramo vsak trak fur¬ nirja prilagoditi obliki korita in ga šele nato prilepiti h koritu. Za pritrjevanje uporabljamo bucike in sponke za perilo. Ko smo tako izdelali korito, prilepimo še palubo na rebra korita. Palubo moramo prej primerno prikrojiti, da se bo natanko prilegala na svoje mesto. Izdelava korita nam nudi še priložnost, da se lahko izkažemo kot pravi umetniki. Gre namreč za glavo morske pošasti na kljunu ladje, ki jo lahko zelo lepo izrezljamo, če si vzamemo malo več časa. 227 Ko smo s koritom got6vi, se lotimo izdelave ostalih delov makete. Najprej izdelamo jam¬ bor 2 in njegovo prečko 3 iz lipovine ali dru¬ gega primernega lesa, ki se da lepo oblikovati. Jambor pritrdimo na korito tako, da ga vlepimo v luknjo ki smo jo izvrtali v palubo in korito. Izdelati moramo le še jadro. Jadro obarva¬ mo z rdečimi pasovi in ga pritrdimo na prečko. Prečko pričvrstimo k jamboru z vrvico, nato napeljemo vse vrvi, kakor na načrtu in model je gotov. Paziti moramo le, da ne bo jadro 'razvito, kadar so vesla na svojih mestih v luknjicah na bokih, saj so Vikingi le v izjemnih primerih uporabljali oboje. Izdelati si moramo še podstavek, da bo model lahko stal na polici ali omari in naša maketa ladje hrabrih Vikingov je gotova. Pri izdelavi potrebujemo žago za les, oster nož, režij ačo s priborom, rašpo, pilo za les, raskavec, kladivo, klešče, vrtalni stroj s pri¬ borom, dleta, škarje, čopič in posodico za lak. Material: kos lipovine, lipov furnir različnih debelin, vezani les, sukanec, tanko tkanino, lepilo (acetonsko ali belo lepilo), lak ali lužilo. Iz debelejšega furnirja izdelamo ki-milno veslo 4, ki ga bomo pri.lepili k trupu in še z vrvico pripeli, kakor to vidite na načrtu. Izdelamo 4 nosilce vesel 7 in jih prilepimo na palubo. Tako izdelano korito lahko pre¬ barvamo s temnorjavo» barvo ali pa z lužilom, kar bo še lepše. Barvanje z lužilom je zlasti primerno, če je korito izdelano iz enega kosa. Ščite izrežemo iz tanke vezane plošče ali pa iz furnirja. Izdelajte 30 ščitov 6 in jih prile¬ pite h koritu, tako kot se vidi na načrtu. Tudi vesel (5) moramo izdelati veliko. Kar 32 jih bo treba za našo maketo. Dobro pa bi bilo, če bi jih izdelali še nekaj več za rezervo. Tudi vesla pobarvamo z barvo ali z luži¬ lom. Ščite pobarvamo z živimi barvami, kar bo še polepšalo našo maketo. Prodam dia-projektor »Pionir« s šestimi barvnimi filmi za 10 N din Ukmar Igor — Nova Gorica, Kidri¬ čeva 34 ☆ Prodajam po amaterskih cenah radio- tehnični material (vrtljivi kondenzatorji, upori, elektronke, transformatorji, zvoč¬ niki ...). Material tudi zamenjam. Kupim ali zamenjam sprejemnik za amaterske frekvence. Vojko Ličen — Piran, Ulica svobode 6 230 f Morda že imate miniaturno električno že¬ leznico. To je še vedno zanimiva in privlačna igračka za male in otroke; še celo odrasli se kdaj pa kdaj takole na skrivaj radi poigrajo z železnico. Marsikdo ima vlak in tirnice lepo v škatli; kadar se mu zahoče, zloži progo lepo na mizo, postavi nanjo lokomotivo z vagončki, priključi tok iz baterije ali skozi transformator in — mali vlakec lepo vozi v krogu po mizi. Zgradimo železniško progo Vse lepo, ampak tega se počasi naveliča. Cisto nekaj drugega je, ako imate na mizi celo pokrajino z mostovi, tuneli, semafori, postaja¬ mi, podvozi, zapornicami itd. »To je pa straš¬ no draga stvar«, boste rekli. In je tudi res draga — za tiste, ki ne znajo ničesar sami narediti. Povedali vam bomo, kako si boste lahko sami naredili maketo zemljišča, po ka¬ terem bo vozila železnica prav poceni, da ne rečemo — skoraj zastonj. Maketa ne bo zelo velika, bo pa prav tako lepa kot tista iz trgo¬ vine, pa morda še bolj trdno zgrajena. No, po¬ slušajte! Najprej si urežite osnovno ploščo, na ka¬ teri bo zgrajena maketa. Za osnovno desko ra¬ bite pravokotno ploščo iz 5 mm debele vezane plošče, dolgo 800, široko 500 mm. (Pri Mladem tehniku v Ljubljani imajo plošče 800 X 400 mm. V tem primeru vzemite dve in od dru¬ ge odžagajte 100 mm širok pas, ki ga dodajte prvi celi plošči). Sestavite okvir iz letvic pre¬ reza 10 X 20 mm, ki bodo po dolžini ustreza¬ le robovom plošče in pribijte ploščo na okvir. Letvice naj bodo postavljene pokončno. Zara¬ di večje trdnosti dodajte na tretjini dolžine osnovne plošče še dve enaki letvici, ki bosta spajali obe daljši stranici okvira. Se preden pribijete ploščo, izžagajte strugo potoka od ro¬ ba do točke, kjer se na sliki struga strne v eno samo črto. Pod izrez prilepite kos tanke vezane plošče ali močne lepenke, da bo po¬ tok imel dno. Na osnovno ploščo narišite vse, kar vidite na sliki A. Zlasti natančno vrišite traso železniške proge. To ne bo težko, ker obstoji trasa iz dveh polkrogov, ki ju spaja- 231 ta dva ravna dela. Pazljivo vrišite prostor za postajo, cesto, gornji tok potoka, oba vhoda v tunel in črto, kjer preide hriboviti del zem¬ ljišča v ravnino. Na narisano traso boste nale¬ pili enako širok nasip, ki ga boste izžagali iz tanjše vezane plošče. Tako bo proga nekoliko dvignjena nad teren. Razume se, da nasip prav tako sestavljata dva polkroga in dva ravna dela. Iz 5 mm debele vezane plošče izžagajte še oba profila zemljišča (1, 2) (navpičen prerez), ki bosta hkrati čvrsto držala hriboviti del te¬ rena. Na spodnji rob obeh profilov pribijte letvico 10 X 20 mm, nato pa oba profila z letvicama vred na osnovno ploščo (3). Spojite z žebljički in s klejem oba navpična robova profilov. Sedaj pa se lotimo predora. Predor bo na¬ rejen prej kot hrib, zato ne bo potrebno vr¬ tanje. Notranjo steno tunela bomo naredili iz močne lepenke. Ker pa tunel ni raven, am¬ pak ukrivljen, bo treba več enakih in enako upognjenih notranjih sten, morda okoli 20. Izrežite jih iz močne lepenke po načrtu (sl. 4) in upognite vsak obok po črtkani črti. Iz trimilimetrske vezane plošče izžagajte oba vhoda v predor (5). V hrib ju boste vzidali po¬ zneje. Ako imate vse to pripravljeno in so tudi tirnice pritrjene na nasip, se lahko lotite gradnje predora. Slika 6 vam pokaže, kako na¬ stane predor. Posamezne oboke postavljajte drugega za drugim in jih sproti lepite z malo gostejšim klejem na podlago. Pazite, da boste natančno sledili krivini proge in da bo med progo in spodnjim robom oboka vedno na obeh straneh po 10 mm prostora. Na zunanjem ro¬ bu polkroga bodo med posameznimi oboki na¬ stale majhne reže, kar pa ne bo motilo, saj jih potem ne bo videti, hrib pa tudi ne bo iz pe¬ ska, kj bi se skozi reže vsipal na progo. Ko se je lepenkasti predor dobro prijel in posušil, lahko pričnete graditi hrib. Tudi ta bo iz papirja. Vzemite nekaj starih časopisov in raztrgajte posamezne liste (format "Delo«) v četrtine. V umivalni skledi si pripravite kak poldrug liter redke mavčne kaše (zmes mavca in vode). Posamezne liste časopisa zmečkajte v roki v ne pretrdo kepo, namočite kepo v mavčno kašo in jo potisnite na osnovno plo¬ ščo v kot med obe profilni steni. Tako pola¬ gajte vse nadaljnje kepe drugo poleg druge in drugo na drugo vse dokler ne izpolnite pro¬ stora, kjer bo na maketi hribovito zemljišče. Predor bo med tem že izginil v hribu, le oba vhoda naj ostaneta prosta. Preostalo mavčno kašo polijte povrhu. Medtem ko se bo mavčni hrib trdil (to se zgodi precej hitro), pritiskaj¬ te še malo s prsti in tako v grobem oblikujte površino zemljišča. Lepše in dokončno boste iz¬ oblikovali zemljišče z gnetljivo maso iz papir¬ ne moke. Papirno maso si pripravite po receptu, ki smo ga objavili v prejšnji številki TIM-a. Se¬ stavine in tudi količine so iste, razlika je le v tem, da boste primešali še malo grobega ža¬ ganja iz trdega lesa (zato pa nekoliko zmanj¬ šate količino papirne moke). Primes žaganja bo povzročila hrapavo površino 1 , ki bolj ustre¬ za naravi. Masa naj bo raje bolj redka kot pa pregosta. V skledi jo dobro premešajte in pre¬ gnetite, potem pa jo kot nekak omlet nala¬ gajte na površino mavčnega zemljišča. Masa se suši zelo počasi, zato boste imeli dovolj ča¬ sa, da boste lepo modelirali površino s prsti in z modelirko. Maso naložite prav do vrha, tj. do roba lesenih profilov. Oblikujte v zemljišču doline, grape in vzpetine. Hkrati vtisnite v po¬ bočje strugo potoka. Na primernih mestih iz¬ oblikujte tudi skale. Sedaj je čas, da postavite na vhoda v predor obe čelni steni, ki ste ju iz¬ rezljali iz vezane plošče. Steni zadelajte na robovih z gnetljivo maso, da bosta trdno vzi¬ dani v hrib. Toliko za sedaj. Prihodnjič vam bomo sve¬ tovali, kako boste maketo barvali in kako bo¬ ste izdelali drevesa, mostove in drugo, kar so¬ di zraven. Do tedaj pa naj se maketa dobro posuši. Janko Vertin DRAGI NAROČNIKI IN POVERJENIKI! Na ovitku revije TIM št. 7/68 se je vrinila neljuba pomota in sicer pri ceni, pravilno je za št. 7/68 ce¬ na 1,20 in ne 2,40 kot je po pomoti navedeno. Prosimo, da nam to oprostite Uredništvo 232 130 <30 130 Peter Burkeljc Letalski modeli: material, gradnja, vrste in star tanje 6. nadaljevanje Pa pričnimo z gradnjo Gradnja paličastega trupa je zelo prepro¬ sta. Trup sestavlja letvica kvadratnega ali pravokotnega preseka in nos, ki je izdelan iz vezanega lesa enake debeline kot letvica. Oba dela zlepimo na ravni podlagi in trup je gotov. Ploščati trup je sestavljen iz letvic, ki jih postavimo pokončno na načrt, položen na ša¬ blonsko desko. Nos je izdelan iz celega kosa lesa, ki je tako debel, kot so letvice visoke. Letvice trupa in prečke pritrdimo z bucikami k deski tako, da ne poškodujemo letvic. Paziti moramo, da so letvice pritrjene pravokotno na desko (slika lla in b). Ko smo trup sesta¬ vili, pričnemo z lepljenjem. Vsako oporo vza¬ memo posebej iz trupa in jo vlepimo. Ko je lepilo suho, izpulimo bucike in očistimo z raskavcem obe strani trupa. Nato trup še pre¬ krijemo s furnirjem ali pa ga bomo prekrili kar s papirjem. Podobno izdelamo tudi škatlasti trup. Naj¬ prej izdelamo obe stranski stranici. Izdelamo Prvo stranico, tako kot smo izdelali ploščati trup. Da bi dobili dve popolnoma enaki stra¬ nici, izdelamo drugo kar na prvi, tako da na mestih, kjer so letvice zlepljene, položimo manjše koščke papirja, da se obe polovici ne zlepita (sliki lic in d). Obe polovici očistimo z raskavcem. Izdelamo dve pomožni šabloni, ki sta za oporo pri se¬ stavljanju trupa. Na načrt na deski položimo pokončno obe stranici in ju od strani pritrdi¬ mo na desko. Na nosu in v sredini trupa vstavimo šabloni in ju pritrdimo k stranicam. Nato pričnemo vstavljati prečke na spodnji strani, nato pa še na zgornji. Ko smo trup izdelali, ga še očistimo z raskavcem. Izdelava okroglega trupa je nekoliko tež¬ ja od gradnje trupa s pravokotnim presekom. Na sliki 12 vidimo gradnjo takega trupa. Na načrt, ki smo ga položili na šablonsko desko, pritrdimo dve vzdolžni letvi in prilepimo na njihova mesta polovico reber. Slika 12 a. Na rebra prilepimo vzdolžne letvice, kot prikazu¬ je slika 12 b. Ko je lepilo suho, odstranimo polovico trupa iz šablone in prilepimo še pre¬ ostale polovice reber (slika 12 c). Nato prilepi¬ mo še tu vzdolžne letvice in trup je gotov. Trup v obliki cevi lahko gradimo tudi na več načinov. Ce ga gradimo iz letvic balze, potem položimo tolikšno število letvic med dve letvi, kolikršen je obseg trupa. Na letvice prilepimo z lakom japonski papir ali svilo. (Glej sliko 12 d). Končno zlepimo še oba konca in vlepi¬ mo spredaj in zadaj po eno trupno rebro (sliki 12 e in f). Iz balzovega žaganja in lepila izde¬ lamo premaz, s katerim zapolnimo' vrzeli med letvicami. Drugi način izdelave pa je izdelava s pomočjo cevi. Potrebujemo cev, ki ima tolik premer, kolikršen je notranji premer trupa. Balzov furnir, ki smo ga namočili v vodi, ovi¬ jemo vzdolžno okoli cevi (slika 12 g). Nato ovi¬ jemo cev še z drugo plastjo, ki jo s kosom bombažnega traku pritrdimo k cevi ter poča¬ kamo, da se furnir posuši (slika 12 h). Ko je furnir suh, odvijemo trak, in cev ovijemo s tanko polivinil folijo. Nato prilepimo oba tra¬ kova furnirja med seboj okoli cevi in ju po¬ novno ovijemo s trakom iz blaga. Ko je lepilo suho, odstranimo trak in snamemo trup. Od¬ stranimo še polivinil in vlepimo prednje in zadnje rebro. S tem je trup gotov (slika 12 i). Izdelava trupa za makete ali radijsko vo¬ dene modele je enaka izdelavi trupa s pravo¬ kotnim presekom, le da tu delamo s polnimi stranicami in ne le z letvicami. Tako smo se seznanili z izdelavo glavnih delov. 235 236 Prekrivanje modelov Modele prekrivamo s papirjem ali tkanino zato, da ogrodje dobi obliko in svoje letalne sposobnosti. Prekrivanje ni tako enostavna stvar, kakor se morda zdi na prvi pogled. Najprej moramo celotno površino ogrodja dobro očistiti z raskavcem in enkrat ali dva¬ krat prelakirati z nitrolakom. Po vsakem la¬ kiranju očistimo ogrodje narahlo z raskavcem. Prekrivanje krila in repa Prekrivanje krila in repa se začne na Stpodnjem delu. Krilo prekrijemo po delih tako, da vsak lom prekrijemo posebej. Papir lepimo z nitro lakom, ki smo ga razredčili. Lepimo ga vzdol¬ žno samo na prednjo in zadnjo letvico ter re¬ bra, ne pa tudi na ostale nosilce. Ko smo pri¬ lepili papir na spodnji strani, ga lepo obre¬ žemo, zalepimo še enkrat robove, če so pri rezanju odstopili in prekrijemo po enakem po¬ stopku še zgornji del krila. Krivine na koncu krila moramo prekriti posebej in moramo pri tem papir prikrojiti s škarjami. Prekrivanje s svilo ali nylonom je popolnoma drugačno ka¬ kor že opisano prekrivanje s papirjem. Tkanino najprej namočimo v vodi, jo po¬ ložimo na krilo in jo z bucikami dobro na- pnemo. (Slika 13 a). Nato tkanino prilepimo z nitro lakom na rebra in letvice. Svilo odre¬ žemo in robove še enkrat oblepimo. Isto po¬ novimo še na zgornji polovici krila. Tudi tu prekrijemo krivino posebej. Prekrivanje repnih površin je enako pre¬ krivanju krila. Prekrivanje trupa Vse ravne površine trupa prekrivamo ta¬ ko, kakor smo prekrivali krilo. Razlika je le Pri prekrivanju okroglin. Pri trupih z okrog¬ lim presekom ali elipsi, moramo prekrivati s trakom papirja, ki ga poševno ovijamo vzdolž trupa in ga pri tem lepimo na letvice in k že ovitem papirju tako, da ga lepimo le po ro¬ bu. (Glej sliko 13 b.) Enako prekrivamo tudi s tkaninami. Tu smo opisali le običajni postopek, naj¬ več izkušenj bomo pridobili v praksi. Vetrokaz z vetromerom V meteorologiji (vremenoslovju) imajo po¬ leg temperature, zračnega pritiska in vlažnosti ozračja pomembno vlogo tudi vetrovi, saj so posledica temperaturnih in drugih sprememb in dogajanj v ozračju. Podatki o vetrovih so še posebno potrebni zračnim jadralcem in letal¬ cem pa tudi jadralcem na morju. Naša vremenarska opazovalnica ne bo za¬ dostno opremljena, dokler ne bomo imeli tudi priprave, ki bo kazala smer in jakost vetrov. Če pogledate sliko (na nasl. strani), boste ta¬ koj ugotovili, da naša priprava kaže od kod piha veter, pa tudi (vsaj približno), kako mo¬ čan je. V eni pripravi imamo torej trj glavne dele: nosilni drog z oznakami strani neba (spodaj); vetrokaz (v sredini) in vetromer (zgoraj). Za izdelavo boste potrebovali poleg droga še 140 cm dolgo, kot svinčnik debelo žico, ozi¬ roma okroglo železo premera 6 do 7 mm; pra¬ vokoten kos jeklene ali aluminijaste pločevine 500 X250 mm, debeline 1 mm; pravokoten kos 0,5 mm debele aluminijaste pločevine 140 X X160 mm; manjši kos varilne žice premera 3 mm; medenino ali aluminijasto cevko z no¬ tranjim premerom 8 do 8,5 mm, dolgo 180 mm in še nekaj manjših reči, ki jih bomo omeni¬ li v nadaljnjem opisu. Morda bo najbolje, če začnemo z delom pri vrhu in izdelamo najprej vetromer, ki je hkra¬ ti tudi nosilec vetrokaza in os, okoli katere se vsa naprava vrti. Najprej si urežite iz aluminijaste pločevine visečo ploščico (sl. 1), ker boste po njej lažje ukrojili okvir, v katerem plošča niha. V ploščo izvrtajte na označenih mestih luknjici za klju¬ kici. Luknjici naj imata znatno večji premer od premera kljukic, da bo plošča zlahka zani¬ hala tudi ob šibkem vetru. Oblikovanje okvira in merske skale (sl. 2) iz debele žice bo malo težje, zato vam svetu- 237 Seznam modelov: Št. Naziv Material z dimenz. Kosov 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 nihajoča plošča alum. ploč. deb. 0,5 mm 1 os z okvirom in skalo žel. žica 06 do 7 mm 1 kljukica žel. žica 0 3 mm 1 vetrokaz jeki. ali alum. ploč. deb. 1 mm 2 razpiralna letvica struž. les 0 6 mm 2 ležaj osi med. ali alum. cev 0 8 mm dolž. 180 mm l smerna palica struž. les 0 12 mm 4 zaščitna plošča al. ploč. deb. 1,5 mm 1 kroglica jeki. ali steki. 1 nosilni drog trd les 0 45 mm, dolž. 2 m 1 jemo, da bi ta del najprej upognili iz tanjše, mehke žice. Najprej ukrivite skalo v obliko četrtine krogovega oboda, nato pa še pravo¬ kotni okvir. Stranice okvira naj bodo dovolj dolge, da se plošča pri nihanju v okviru ne bo nikamor zadevala. Ko je to narejeno, začnite po tem vzorcu upogibati debelo žico. (Potre¬ bovali boste močan primež in težko kladivo). Ako tega morda ne bi mogli sami narediti, prosite v najbližji mehanični ali ključavničar¬ ski delavnici, da vam upognejo železo po vzorcu. Na loku skale odmerite in zaznamujte s pilo sedem med seboj enako oddaljenih točk in izvrtajte luknjice z vijačnim svedrom premera 3 mm. V luknje zabijte paličice, odrezane od 3 mm debele varilne žice. Te paličice bodo črtice na skali (Beaufortova skala), ki bo ka¬ zala moč vetra. Dve luknjici enakega premera izvrtajte tudi v zgornjo stranico okvira. Vanje boste vsadili obe kljukici (3), na katerih bo visela ploščica. Iz 1 mm debele jeklene ali aluminijaste plo¬ čevine izrežite obe polovici vetrokaza (4). Na eni polovici označite s črtalno iglo središče (250 mm od konca), nato pa s točkalom dve luknjici za konici, ki sta po 10 mm oddaljeni od središča. S točkalom označite še dve luk¬ njici za razpiranje krilc. Od navpičnega roba krilca naj bosta oddaljeni približno 30 mm. Obe polovici vetrokaza zložite in ju pričvrsti¬ te na desko, nato pa izvrtajte vse štiri luknji¬ ce z ustreznim vijačnim svedrom. Vetrokaz pritrdite na navpično os vetro- mera kakih 16 cm pod okvir z dvema konica¬ ma. Pazite, da bo vetrokaz točno pravokotno na ravnino okvira in plošče vetromera. Kovici bosta dokaj čvrsto pritisnili vetrokaz na os, kljub temu pa ne bo odveč, ako boste rob ve¬ trokaza še prispajkali na os. Ako bo vaš vetro¬ kaz iz aluminija, ga ne boste mogli prispajkati. V tem primeru prevrtajte skozi os z drobnim svedrom luknjico in potisnite skoznjo meden žebljiček. Krilci vetrokaza razprite in potisnite vmes paličici, ki bosta držali krilci v stalnem razpo¬ nu (5). Tako bo vetrokaz stabilnejši in njegov ožji konec bo mirno kazal v smer, iz katere piha veter. Za uravnoteženje (priprava je namreč na tisti strani, kjer sta krilci in ska¬ la, težja) — pritrdite na ožji konec primemo težko svinčeno ploščico (kroglico, obroček). Naš instrument je s tem izgotovljen, treba ga bo le še postaviti na navpičen drog, na ka¬ terem se bo lahko sukal in opravljal svojo službo. Drog naj bo dolg okoli dva metra in naj ima premer okoli 45 mm. Poiščite medeno ali aluminijasto cevko (6) z notranjim preme¬ rom 8 do 8,5 mm (to se ravna po premeru osi), natančno izmerite zunanji premer cevi in iz¬ vrtajte v drog luknjo enakega premera. Luk¬ nja v drogu naj bo natanko v središču in na¬ tanko v smeri vzdolžne osi droga. Nekoliko nižje izvrtajte skozi središče droga dve luknji za palice, ki bodo' nosile oznake strani neba (7). Kot vidite na sliki, luknji nista v isti vi¬ šini. Oba rova se morata križati točno v pra¬ vem kotu. Premer rovov se seveda ravna P° premeru palic. Primerne bi bile stružene palice iz trdega lesa s premerom vsaj 12 mm. Na konce palic pritrdite dovolj velike črke S, J 238 ■trs 239 1 120 V, Z. Izrežite jih iz vezanega lesa ali iz alu¬ minijaste pločevine. Iz debelejše aluminijaste pločevine izžagaj- te okroglo ploščo z okroglo luknjo v središču. (8). Zunanji premer ploščice naj bo nekoliko večji od premera droga, premer središčne luk¬ nje pa enak zunanjemu premeru cevi. Plo¬ ščico nataknite čez cev na vrhnjo ploskev dro¬ ga. Gotovo ste uganili, da ima ploščica namen ščititi drog pred trohnobo. Vetrokaz se mora vrteti v cevi z najmanj¬ šim trenjem, zato poiščite jekleno kroglico (9), (lahko pa je tudi steklena) tolikšnega premera, da bo brez težave zdrknila v cev. Na njej se bo vetrokaz dosti lažje vrtel. Preden postavimo pripravo na njeno mesto, jo zaščitimo pred rjo in trohnobo. Drog, smer¬ ne palice in črke (ako so lesene) dobro preple¬ skajte z oljno barvo. Črke naj bodo bele ali pa jih prevlecite s srebrno bronso, pomešano z lakom. Vetromer s skalo in osjo je treba za¬ ščititi z minijem in oljno barvo, prav tako tudi vetrokaz, ako je iz jeklene pločevine. Alu¬ minij in medenina ne potrebujeta zaščite. Novo vremenarsko pridobitev je treba po¬ staviti na pravo mesto. Stoji naj na odprtem prostoru, čimbolj oddaljena od visokih dreves in stavb. Drog lahko zasadite v tla, bolje pa bo, ako ga pritrdite na navpično steno vrtne ute, čebelnjaka ali kake druge nizke stavbe. Seveda mora segati nad sleme stavbe. Lahko ga pribijete na kol vrtne ograje, nikakor pa ne na drevo, ker je na drevesu zelo težko obdr¬ žati pripravo v strogo navpični smeri. Navpi¬ čen položaj pa je potreben za dobro funkcio¬ niranje. Vetrokaz bo dosti natančno kazal, odkod vleče veter, ploščica na vetromeru pa bo kaza¬ la jakost vetra, seveda ne tako natančno kot pravi meteorološki vetromer, ki pokaže celo brzino vetra v kilometrih na uro. Štiri daljše črtice na skali bodo označile šibak, srednji, moča in zelo močan veter; to pa je tudi nekaj. Do četrte, tj. do vodoravne lege se ploščica najbrž ne bo povzpela. To bi pomenilo pravi orkan, kakršnih v naših krajih k sreči ni. Si¬ cer pa — ne prenaglimo se — burja na Kra¬ su ali na Vipavskem ima včasih kar neverjet¬ no moč. Pionirji v tistih krajih naj narede svoj »vetrokazomer« zelo močno in naj ga čvrsto pritrde, sicer jim bo lepega dne vse skupaj odletelo po zraku. D. M. V času prve svetovne vojne sem bil še majhen, vendar se spomnim, da sem srečeval ruske vojne ujetnike, ki so v prostem času izdelovali razne lesene igrače. Med drugim so nekateri izdelovali tudi gibljive kače, s ka¬ terimi so nas otroke radi včasih malo zastra- šili. Pa ne hudo, saj smo hitro videli, da so lesene. Meni se je zdela taka kača tako imenitna, da tega do dandanašnjega dne nisem pozabil. Menim da si jo bo želel izdelati tudi kdo iz¬ med vas. Predlagam risbo za izdelavo. Med odpadki poiščite letvico mehkega lesa, najbolje lipe ali jelše, preseka 20 X 20 mm. Najbolje bo, če vam uspe preprositi mizarja, da vam na krožni žagi, vzdolž letve po sre¬ dini zažaga žleb, kar vam bo delo precej olaj¬ šalo. Letev bo treba le razžagati na koščke (člene) in jih obdelati kot kaže risba. Ce vam mizar ne bi hotel napraviti žleba, bo treba vsak košček posebej vpenjati v primež in ga zažagati točno po sredini. Koščki pa ne smejo biti vsi enaki. Če želite, da bo kača čimbolj resnična, morajo biti členi proti glavi neko¬ liko krajši in ožji. Še bolj pa morajo biti po¬ stopoma krajši in ožji proti repu, vse do zad¬ njega člena, ki ima koničasto obliko. Ko bodo členi izrezani, jih je treba z no¬ žičem in rašpo zaobliti, da bo čim manj voga¬ lov in nato še zgladiti z brusilnim papirjem. Posamezne člene nato nanizajte na primeren trak iz usnja ali platna, ki ga preje namažete z lepilom. Člene primaknete drugega k druge¬ mu. Ko se bo kača posušila, jo lepo poslikajte s tempera barvicami in sicer tako, da bo spod¬ nja stran bela ali rumena, stranske ploskve sive, hrbtne maroge pa črne. Lahko so P a stranske ploskve tudi zelene in maroge temno rjave ali pa stranske ploskve rdeče, maroge pa temnorjave, če želite, da bo kača bolj živa. Ce 240 S? E več prijateljev izdelalo vsak svojo kačo, bo bolj zanimivo, če bodo različnih barv. Če tako kačo položite nekam na tla, v pesek ali v travo, se je utegne kdo celo ustrašiti. Ce jo pa držite v roki, se bo pri najmanjšem gibu čudovito zvijala, kot da je živa. MI-RA 241 Rešitev ugank iz prejšnje številke PREIZKUSITE ZNANJE: 1. Ampere, 2. re- morker, 3. ikozaeder, 4. sklopka, 5. toplarna, 6. ogljik, 7 tangenta, 8. eritrociti, 9. linolej. Re¬ šitev: Aristotel. REBUSA: 1) profesor (Pro fes or — naro¬ be ro); 2) izotop (iz O top). misel na Črticah 1. -AR —TEM 2. SPAJ-N- 3. -NOST 4. Sl- 5. NE-KA 6. -A — B — NIK 7. -TIV 8. -O — OVKA 9. PO-EV —NJE Na vsako črtico vpiši po eno črko, tako da dobiš skupaj z že napisanimi črkami besede naslednjega pomena: 1. V matematiki število, ki pove, koliko¬ krat mora biti kako število (baza) pomnoženo samo s seboj (potencirano), da se dobi drugo določeno število, 2. lotanje, 3. poštenje, 4. pri¬ pomoček za šivanje, 5. neznana veličina v enačbi, 6. stavbar, arhitekt, 7. razvita in fiksi¬ rana fotografska plošča ali film, 8. priprava za lovljenje miši, 9. ponehavanje. Ob pravilni rešitvi dajo po vrsti brane čr¬ ke na črticah neko misel. DOPOLNJEVANKA: Misel v liku: Teorija je vojskovodja, praksa njegova vojska. KRIŽANKA: 1. iks, 4. zlo. 7. elektrika, 10. KK, 11. pra, 12. Kirk, 14. or, 15. Aida, 17. Spa, 18. kad, 20. leto, 22. at, 23. sneg, 25. jodidi, 27. lug, 29. mrk, 30. bronoat, 33. Argo, 36. LO. 37. amin, 39. Aar, 40. Oto, 42. Anam, 44. Ba, 45. kopa, 47. osa, 48. EL, 49. regulator, 52. lak, 53. del. IZŽREBANI REŠEVALCI NAGRADNE KRI¬ ŽANKE IZ ŠTEVILKE 5/6 Nagrade za pravilno rešitev križanke iz št. 5-6 je žreb prisodil sledečim reševalcem : 1. Dragan Aliverič — Maribor, Koprivni- kova 1; 2. Marinka Žust — Rakek, Vrtna 10; 3. Edi Krištof — Maribor, Celjska 12. Nagrajencem bomo poslali knjižne nagrade po pošti. 242 ZLOGOVNICA V ČRKI Z KRIŽANKA »ZVEZDARNA« VODORAVNO: 1. vsota stranic geometrij¬ skega lika, 5. iz premoga narejeno visokokalo- rično gorivo, 8. kemični znak za natrij, 9. sre¬ dišče našega planetnega sistema, 12. ime črke L, 13. krilo rimske legije (naprej in nazaj se bere enako), 15. bogastvo gozdov, 16. model Citroenovega vozila, ki ga izdeluje tudi »To¬ mos« iz Kopra, 17. vojaško oklopno vozilo, 19. del imena pred nekaj leti umrlega istrskega pisatelja (Viktor Car), 20. nauk o proučevanju zvezd, pri katerem znanstveniki uporabljajo tudi objekt, ki ga prikazuje križanka, 22. kon¬ takt, spoj, 23. elektronska naprava za daljinsko ugotavljanje predmetov. NAVPIČNO: 1. znamenit grški kipar iz 5. stol. pr. n. š. (iz istih črk kot SONATA), 2. ce¬ nen material v vrečah za obtežitev zrakoplo¬ vov, 3. ime črke S, 4. zadetek pri nogometu, 5. srednji del besede OKER, 6. veda o sestavi, razkrajanju in spajanju prvin, 7. drugo ime za Polža, 10. žlahtni plin, ki ga uporabljamo za razsvetjlavo in reklamne napise, 11. kemični znak za cezij, 14. pripadniki zahodne skupine I starih Slovanov, 16. organska spojina, ki jo dobimo iz amoniaka s tem, če enega ali več atomov nadomestimo z acili, 18. največji ja¬ dranski otok, 19. ime pevke narodne glasbe Prodnikove, 21. oranje. V vsako polje vpiši po en zlog besede. Vsak zlog se uporabi najmanj dvakrat. 1—2 vrsta slanega peciva, 1—3 priprava v avtomobilu, važna pri spremembi hitrosti, 2—3 vrsta igre na srečo, 3—5 letak, ki vabi na pri¬ reditev, 4—5 utrip žile, 5—7 poklopna vrata; v strojništvu plošča, ki zapira prehod, 6—7 kokoš, 7—9 razpredelnica, pregledno sestavlje¬ ni podatki, 8—11 strupena zdravilna rastlina z drugim imenom volčja češnja, 9—10 ime popu¬ larnega pevca popevk Leskovarja, 10—12 po dolžini druga reka v Evropi, ki teče tudi skozi našo državo in se izliva v Črno morje, 12—14 v kemiji število atomov vodika, ki lahko nado¬ mešča atom ali sestavo atomov v kemični spo¬ jini (važen podatek za kemične elemente), IS —14 domača oblika ženskega imena Alenka- REBUS 243 Števila TROMPETA, MATRICA, STENAR, ED¬ VARD, KAMNIČAN, PARAPET, KARAN¬ TENA, VINIČAR, KOSEM, PASTORKA. V vsaki od gornjih besed je skrito ime ne¬ kega števila. Najprej jih poišči, potem pa vze¬ mi vsakokrat črko, ki stoji pred posameznim številom. Po vrsti brane te črke dajo vedo, ki ima veliko opraviti s števili. Tulci Med obe debelejši navpičnici v liku vpiši naslednje pojme iz znanosti in tehnike: 1. krogla, 2. nekdanja površinska mera, 3. brusni kamen za koso, 4. vrsta rjave gline ali barve, 5. vulkanski izmeček, 6. sila, s katero zemlja privlači kako telo. Skozi ves lik: I. stara hidrocentrala na Soči, 2. rastlini podobna morska žival, 3. igralec na gosli, 4. starogrški filozof, ki je prvi odkril logično me¬ todo indukcije, Platonov učitelj (470—399 pr. n. š.), 5. Na tekočini plavajoče votlo telo za odpiranje in zapiranje odtoka, 6. razpetost; od¬ prtost vrat. Črke na označenih poljih dajo z zlatimi ali srebrnimi nitkami pretkano svileno tkani¬ no za obredna ali slavnostna oblačila. NAVODILO ZA REŠEVANJE NAGRADNE SLIKOVNE KRIŽANKE Vsi opisi so vključeni v lik križanke bodisi s slikami, bodisi s teksti. Več puščic iz iste sli¬ ke pomeni, da je treba vpisati v polja več so¬ rodnih rešitev npr. naziv predmeta in njegove dele. Kadar sta v polju dva opisa, velja zgor¬ nji za besedo na desni, spodnji pa za spodnjo besedo. Ce je v polju le en opis, velja za edi¬ no možno smer. Pri navedenem imenu in pri¬ imku je treba vpisati njuni začetnici, pri ke¬ mičnem elementu njegov kemični znak, pri kraju njegovo avtomobilsko oznako ipd. SATOVNICA Besede začni vpisovati v polju s puščico, naprej pa tečejo v smeri kazalca na uri. 1. iz žareče taline kremenjakovega peska, sode in kovinskih oksidov izdelana prozorna snov, ki jo vstavljamo v okna, 2. prostorsko telo, 3. po dolžini druga reka v Evropi, ki te¬ če tudi skozi našo državo in se izliva v Črno morje, 4. polovična razdalja med dvema to¬ noma v glasbi, 5. odpor proti drsenju enega trdnega predmeta po drugem, ker drsni povr¬ šini nista popolnoma gladki, 6. običaj, šega, 7- tenak zvezek knjige ali časopisa, 8. slika ah fotografija pokrajine, 9. strokovnjak za gojenje sadja. 244 Biti«